Wybór dokumentów dla automatycznych księgowań następczych

Wprowadzenie

W księgowości finansowej dla zaksięgowanego dokumentu podstawowego mogą być tworzone automatyczne księgowania następcze. Automatyczne księgowania następcze opierają się na:

  • zdefiniowaniu przykładowych księgowań następczych

  • określeniu cech selekcji dla wyboru dokumentów

  • księgowaniu dokumentów podstawowych, które nie są księgowaniami salda otwarcia

W niniejszym artykule opisana została aplikacja Wybór dokumentów dla automatycznych księgowań następczych. Instrukcje dotyczące obsługi aplikacji, na przykład sposób wprowadzania nowego wyboru dokumentów, dostępne są w artykule Instrukcje: Wybór dokumentów dla automatycznych księgowań następczych.

Opis aplikacji

W aplikacji Wybór dokumentów dla automatycznych księgowań następczych określane są cechy wyboru dokumentów podstawowych, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze. W tej aplikacji można skonfigurować dowolną liczbę wyborów dokumentów, a tym samym tworzyć automatyczne księgowania następcze dla różnych wymagań księgowych.

Aplikacja składa się z nagłówka oraz obszaru roboczego.

Nagłówek

W nagłówku możliwe jest, wprowadzenie cech wyszukiwania, a następnie za pomocą przycisku [Aktualizuj] wyszukanie danych przez system i wyświetlenie ich w obszarze roboczym. Dostępne pola:

Wybór dokumentów – w polu można wprowadzić jedną lub kilka identyfikacji wyborów dokumentów jako cecha wyszukiwania dla wyświetlanych zestawów wyboru dokumentów.

Oznaczenie – ciąg znaków jako cecha wyszukiwania dla nazw wyświetlanych zestawów wyboru dokumentów.

Konto – pole pozwala wprowadzić konta księgi głównej jako cecha wyszukiwania dla kont wyświetlanych zestawów wyboru dokumentów.

Wn/Ma – znacznik Winien lub Ma jako cecha wyszukiwania dla wyboru Wn/Ma wyświetlanych zestawów wyboru dokumentów.

Konto przeciwstawne – jeżeli wyświetlone mają być wyłącznie zestawy wyboru dokumentów danego kręgu kont, w polu wybierany jest odpowiedni znacznik księgowy, np. Dłużnik, aby wyświetlić tylko wybory dokumentów z dłużnikami. Dostępne są następujące wartości:

  • (brak)
  • Dłużnik
  • Wiezryciel
  • Konto księgowe

W drugiej części pola, wprowadzane jest jedno lub kilka kont księgi głównej, dłużników lub wierzycieli jako cecha wyszukiwania dla kont przeciwstawnych wyświetlanych zestawów wyboru dokumentów.

Waluta – identyfikacja waluty jako cecha wyszukiwania dla walut wyświetlanych zestawów wyboru dokumentów.

Kod podatkowy – pole pozwala na wyszukiwanie po kodzie podatkowym.

Rodzaj dokumentu – pole pozwala na wyszukiwanie po rodzaju dokumentu.

Znacznik usuwania — możliwe jest wyszukiwanie zarówno wpisów ze znacznikiem usuwania, jak i bez znacznika usuwania. Dostępne są następujące opcje:

  • (wszystkie)
  • Ze znacznikiem usuwania
  • Bez znacznika usuwania

Obszar roboczy

Obszar roboczy aplikacji składa się z tabeli pozycji i edytora pozycji.

Tabela pozycji

W tabeli pozycji wyświetlane są wszystkie zestawy wyboru dokumentów, które odpowiadają cechom wyszukiwania określonym w obszarze zapytań. Do wyświetlania danych za pomocą paska menu tabeli pozycji mogą zostać wybrane widoki Ogólne, Controlling oraz Pochodzenie.

Kolumny poszczególnych widoków odpowiadają polom dostępnym w edytorze pozycji na zakładkach o tych samych nazwach.

Widok Ogólne

Wybór dokumentów – identyfikacja oraz nazwa wyboru dokumentów.

Konto – powiązane konto obiektu.

Wn/Ma – informacja, czy automatyczne księgowania następcze są tworzone dla zapisów po stronie Wn czy Ma.

Konto przeciwstawne – powiązane konto przeciwstawne.

Waluta – przypisana waluta.

Kod podatkowy – przypisany kod podatkowy.

Rodzaj dokumentu –  przypisany rodzaj dokumentu.

Utworzone przez – użytkownik, który utworzył księgowania, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Standard rachunkowości – przypisany standard rachunkowości.

Widok Controlling

W tym widoku wyświetlane są typy wymiarów oraz opcjonalne wymiary przypisane do wyboru dokumentów. Do jednego wyboru dokumentów mogą być przypisane maksymalnie trzy typy wymiarów.

Widok Pochodzenie

W tym widoku wyświetlane jest pochodzenie dokumentów podstawowych, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Edytor pozycji

W edytorze pozycji możliwe jest rejestrowanie nowego wyboru dokumentów oraz edytowanie lub duplikowanie istniejącego wyboru dokumentów.

Zakładka Ogólne

Wybór dokumentów – w tym polu wprowadzana jest dowolnie wybrana identyfikacja wyboru dokumentów, np. skrót lub kolejna numeracja.

Oznaczenie – nazwa służy jako dodatkowa cecha identyfikacyjna. Wprowadzana jest opisowa, łatwa do zapamiętania oraz w razie potrzeby jednoznaczna nazwa w celu ułatwienia wyszukiwania. Identyczna nazwa może występować wielokrotnie. Nazwa może być rejestrowana w kilku językach.

Konto – w tym polu wprowadzane jest konto księgi głównej, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Wn/Ma – w tym polu opcjonalnie wprowadzany jest znacznik Wn/Ma zaksięgowanych kwot kont, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Konto przeciwstawne – w tym polu opcjonalnie wybierane jest konto przeciwstawne księgowań, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze. Konto przeciwstawne może być kontem księgi głównej, dłużnikiem lub wierzycielem.

Waluta – waluta dokumentu zaksięgowanych kwot kont, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Kod podatkowy – kod podatkowy\księgowań, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Rodzaj dokumentu – w tym polu opcjonalnie wprowadzany jest jeden lub kilka rodzajów dokumentów księgowań, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Utworzone przez – w tym polu opcjonalnie wprowadzany jest użytkownik, przez którego zostały utworzone księgowania, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Standard księgowania – w tym polu opcjonalnie rejestrowany jest specjalny standard księgowań, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Pochodzenie – w tym polu opcjonalnie określane jest dopuszczalne pochodzenie księgowań, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Zakładka Controlling

Dostępnych jest 20 wymiarów opcjonalnych. Każdy wymiar opcjonalny reprezentuje różne informacje księgowe definiowane przez użytkownika, takie jak na przykład miejsce powstawania kosztów, nośnik kosztów, projekt itp. Zawartość wymiarów opcjonalnych jest określana przez typy wymiarów.

Na tej zakładce możliwe jest wprowadzanie lub zmiana wartości wymiarów opcjonalnych dla trzech wybranych typów wymiarów, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Typ wymiaru 1 – opcjonalnie określany jest typ wymiaru 1, dla którego mają być rejestrowane wartości wyboru tego wymiaru.

Wymiar opcjonalny 1 – opcjonalnie wprowadzana jest jedna lub kilka wartości wymiaru dla księgowań, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Typ wymiaru 2 – opcjonalnie określany jest typ wymiaru 2, dla którego mają być rejestrowane wartości wyboru tego wymiaru.

Wymiar opcjonalny 2 – opcjonalnie wprowadzana jest jedna lub kilka wartości wymiaru dla księgowań, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Typ wymiaru 3 – opcjonalnie określany jest typ wymiaru 3, dla którego mają być rejestrowane wartości wyboru tego wymiaru.

Wymiar opcjonalny 3 – opcjonalnie wprowadzana jest jedna lub kilka wartości wymiaru dla księgowań, dla których mają być tworzone automatyczne księgowania następcze.

Konfiguracja

W aplikacji Wybór dokumentów dla automatycznych księgowań nie są wymagane żadne ustawienia w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Dla aplikacji Wybór dokumentów dla automatycznych księgowań obowiązuje jednostka biznesowa:

com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.obj.FollowUpPostingsSelection

Pozwala ona na:

  • nadawanie uprawnień
  • tworzenie definicji aktywności
  • import i eksport danych

Jednostka biznesowa nie należy do żadnej grupy jednostek biznesowych.

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Nie ma specjalnych uprawnień dla aplikacji Wybór dokumentów dla automatycznych księgowań.

Przyporządkowania organizacji

Przyporządkowanie do organizacji nie jest wymagane dla aplikacji Wybór dokumentów dla automatycznych księgowań.

Funkcje specjalne

Nie ma specjalnych funkcji dla aplikacji Wybór dokumentów dla automatycznych księgowań.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Wybór dokumentów dla automatycznych księgowań nie jest udostępniona dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?