Lista: Zachowania płatnicze

Zachowanie płatnicze to wielkość statystyczna, która jest ustalana na podstawie porównania danych dotyczących faktur i płatności. Na podstawie zachowania płatniczego można np. odczytać tendencję rozwoju dyscypliny płatniczej partnera biznesowego.

W niniejszym artykule opisana jest aplikacja Lista: Zachowania płatnicze. Aplikacja ta służy przede wszystkim do zapytań i prezentacji zachowania płatniczego jednego lub kilku kont do celów analitycznych.

Aplikacja Lista: Zachowania płatnicze zasadniczo odpowiada widokowi Historia płatności w ramach funkcji wyświetlania o tej samej nazwie w aplikacji Lista: Księgowość finansowa.

Lista: Zachowania płatnicze jest konfigurowalną aplikacją typu Lista i może być elastycznie dostosowany do każdego użytkownika. Szczegółowy opis dotyczący konfigurowalnych list znajduje się w artykule Listy.

Definicje terminów

Zachowanie płatnicze — zachowanie płatnicze stanowi zbiór wartości dla kont osobistych, ustalany na podstawie porównania danych dotyczących faktur i płatności. Wartości wynikają z liczby dni, jakie upłynęły pomiędzy wystawieniem faktury a dokonaniem płatności, uwzględniając przy tym ich wagę kwotową. Zachowanie płatnicze zawsze wyrażane jest w postaci liczby dni.

Opis aplikacji

Za pomocą aplikacji zapytań Lista: Zachowania płatnicze użytkownik może uzyskać przegląd zachowań płatniczych wszystkich lub wybranych kont. Wyświetlane jest średnie zachowanie płatnicze w dniach w określonym przedziale czasowym. Wartości te zestawiane są dla porównania z zachowaniami płatniczymi z analogicznego okresu roku poprzedniego.

W przypadku kont osobistych, użytkownik może określić, na jakim poziomie konta (np. związek) oraz na jakim poziomie płatności (np. tylko płatności związku) ma być prezentowane zachowanie płatnicze dla analizowanego konta.

Do prezentacji zachowań płatniczych użytkownik może w menu rozwijanym przycisku [Wybierz i organizuj widok] wybrać widoki Historia płatności oraz Suma.

Aplikacja Lista: Zachowania płatnicze składa się z nagłówka oraz obszaru roboczego.

Nagłówek

W nagłówku dostępne są pola zapytania umożliwiające zawężenie wyświetlania danych. Z reguły najważniejsze pola zapytania są już dostępne. Liczba pól zapytania oraz ich rozmieszczenie mogą się jednak różnić. Użytkownik może samodzielnie określić, które pola zapytania mają być wyświetlane. Poniżej znajdują się wszystkie możliwe do wyboru pola zapytania.

Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:

  • Konto — w tym polu można w razie potrzeby wskazać oznaczenie księgowe oraz jedno lub kilka kont, dla których ma być wyświetlane zachowanie płatnicze. Oznaczenie księgowe może przyjmować następujące wartości:
    • (brak)
    • Dłużnik
    • Wierzyciel
    • Konto księgowe

W zależności od oznaczenia księgowego należy wskazać jedno lub kilka kont dla dłużników, wierzycieli lub kont księgowych. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości dostępnej w tym polu można wyświetlić i wybrać konta odpowiadające oznaczeniu księgowemu.

  • Okres księgowy — w tym polu określa się, dla którego okresu księgowego lub przedziału czasowego ma być wyświetlane zachowanie płatnicze. Na podstawie tego wskazania wyznaczany jest także okres roku poprzedniego.
  • Poziom konta — w tym polu określa się, na jakim poziomie konta ma być wyświetlane zachowanie płatnicze dla dłużników lub wierzycieli. Można wybrać jedną z następujących opcji:
    • Konto
    • Zrzeszenie
    • Realizator płatności
Wskazówka
Dla kont księgowych należy wybrać opcję Konto.
  • Poziom płatności — w tym polu określa się, na jakim poziomie płatności ma być wyświetlane zachowanie płatnicze dla dłużników lub wierzycieli. Można wybrać jedną z następujących opcji:
    • (Wszystkie)
    • Tylko płatności grupy podmiotów
    • Brak płatności grupy podmiotów
Wskazówka
Dla kont księgowych należy wybrać ustawienie Wszystkie.
  • Klasyfikacja dłużnika 1 — jeśli analiza ma dotyczyć wyłącznie kont o określonej pierwszej klasyfikacji dłużników, należy ją tutaj wskazać. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości wyboru klasyfikacji można wyświetlić i wybrać obowiązujące klasyfikacje.
  • Klasyfikacja dłużnika 2-5 — analogicznie do pola Klasyfikacja dłużnika 1
  • Klasyfikacja wierzyciela 1 — jeśli analiza ma dotyczyć wyłącznie kont o określonej pierwszej klasyfikacji wierzycieli, należy ją tutaj wskazać. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości wyboru klasyfikacji można wyświetlić i wybrać obowiązujące klasyfikacje.
  • Klasyfikacja wierzyciela 2-5 — analogicznie do pola Klasyfikacja wierzyciela 1
  • Partner — w tym polu można w razie potrzeby wskazać jednego lub kilku partnerów jako kryterium wyszukiwania dla wyświetlanego zachowania płatniczego. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać obowiązujących partnerów.
  • Konto księgowe — w tym polu można w razie potrzeby wskazać jedno lub kilka kont księgowych jako kryterium wyszukiwania dla wyświetlanego zachowania płatniczego. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać obowiązujące konta księgowe.
  • Klasyfikacja konta księgowego 1 — jeśli analiza ma dotyczyć wyłącznie kont o określonej pierwszej klasyfikacji kont księgowych, należy ją tutaj wskazać. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości wyboru klasyfikacji można wyświetlić i wybrać obowiązujące klasyfikacje.
  • Klasyfikacja konta księgowego 2-5 — analogicznie do pola Klasyfikacja konta księgowego 1

Obszar roboczy

W obszarze roboczym dostępna jest tabela, w której wyświetlane są odpytywane dane. Użytkownik może samodzielnie zdecydować, które informacje mają być prezentowane.

Poniżej opisano standardowo zdefiniowane kolumny widoków Historia płatności i Suma. Zasadniczo dla obu widoków można wybrać do wyświetlenia wszystkie pola dostępne w kryteriach wyboru.

Widok Historia płatności
  • Do kwoty rachunku — wyświetlana kwota rachunku pełni rolę wartości granicznej dla oceny zachowania płatniczego. Wartość ta jest określana w aplikacji Konfiguracja.
  • Wn — analiza, ile dni upływa pomiędzy datą dokumentu faktury a terminem płatności
  • Fakt  — analiza, ile dni faktycznie upłynęło pomiędzy datą dokumentu faktury a datą zaksięgowanej płatności
  • Różnica — w tej kolumnie wyświetlana jest różnica pomiędzy dniami planowanymi (Wn) a faktycznymi (Fakt)
  • Wn w roku poprzednim (plan) — analiza za poprzedni rok, ile dni upłynęło pomiędzy datą dokumentu faktury a terminem płatności
  • Rzeczywisty rok poprzedni — analiza za poprzedni rok, ile dni faktycznie upłynęło pomiędzy datą dokumentu faktury a datą zaksięgowanej płatności
  • Różnica roku poprzedniego — w tej kolumnie wyświetlana jest różnica pomiędzy dniami planowanymi a faktycznymi dla roku poprzedniego
Widok Suma
  • Konto — w tej kolumnie wyświetlane jest konto podlegające analizie
  • Wn — analiza liczby dni między datą dokumentu faktury a terminem płatności
  • Fakt — analiza liczby dni między datą dokumentu faktury a datą zaksięgowanej płatności
  • Różnica — w tej kolumnie wyświetlana jest różnica między dniami Wn a Fakt
  • Wn w roku poprzednim — analiza dla poprzedniego roku, ile dni upływa między datą dokumentu faktury a terminem płatności
  • Rzeczywisty rok poprzedni — analiza dla poprzedniego roku, ile dni upływa między datą dokumentu faktury a datą zaksięgowanej płatności
  • Różnica roku poprzedniego — w tej kolumnie wyświetlana jest różnica między dniami Wn a Fakt w roku poprzednim

Konfiguracja

Aplikacja Lista: Zachowania płatnicze nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Rozrachunki – historia płatności: com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.obj.PaymentHistory — wykorzystywana jest przez aplikację Lista: Zachowania płatnicze między innymi w celu:
  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Konfigurowania definicji działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:

com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.MasterData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Lista: Zachowania płatnicze nie są dostępne uprawnienia specjalne.

Przyporządkowania organizacyjne

Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.

Aby aplikacja Lista: Zachowania płatnicze była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Lista: Zachowania płatnicze nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Lista: Zachowania płatnicze nie jest dostępna dla partnerów biznesowych

Czy ten artykuł był pomocny?