Funkcja Rozliczenia międzyokresowe oferuje użytkownikowi możliwość ujęcia dokumentów, takich jak np. faktury kosztowe, już w momencie ich powstania i przy wskazaniu okresu rozliczenia, w całości lub częściowo w rozliczeniach międzyokresowych. W trakcie okresu obowiązywania rozliczenia automatycznie tworzone są księgowania rozwiązania.
Do wyświetlania rozliczeń dostępna jest aplikacja Lista: Rozliczenia międzyokresowe, która dzięki różnym opcjom wyboru udostępnia użytkownikowi informacje o poszczególnych pozycjach rozliczeń dla dokumentu księgowego (np. faktury).
Lista: Rozliczenia międzyokresowe jest konfigurowalną aplikacją typu Lista i może być elastycznie dostosowany do każdego użytkownika. Szczegółowy opis konfigurowalnych aplikacji typu Lista znajduje się w artykule Listy.
Opis aplikacji
Za pomocą aplikacji Lista: Rozliczenia międzyokresowe użytkownik może przeglądać wszystkie lub wybrane pozycje rozliczeń międzyokresowych. Wyświetlane są wszystkie rozliczenia międzyokresowe, które odpowiadają kryteriom wyszukiwania zdefiniowanym w nagłówku. Do analizy danych według różnych wymagań użytkownik może w menu rozwijanym przycisku [Wybierz i organizuj widok] wybrać oprócz widoku standardowego także widoki Dowód oraz Wyciąg z konta.
Aplikacja Lista: Rozliczenia międzyokresowe składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek
W nagłówku dostępne są pola zapytań służące do zawężenia wyświetlanych danych. Zazwyczaj najważniejsze pola są już dostępne. Liczba pól zapytań i ich rozmieszczenie mogą się jednak różnić. To, które pola zapytań są wyświetlane, użytkownik może ustalić samodzielnie.
Poniżej przedstawiono wszystkie dostępne pola zapytań.
Poniżej znajduje szczegółowy opis pól:
- Numer dokumentu — w tym polu można podać jeden lub kilka numerów dokumentów jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego. Numer pozycji rozliczenia zawsze zawiera numer dokumentu bazowego, a tym samym stanowi odniesienie do tego dokumentu.
- Typ pozycji rozliczenia międzyokresowego — wybiera się tutaj typ pozycji rozliczenia międzyokresowego, która ma zostać wyświetlona. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- Ustawienie
- Przeksięgowanie
- Likwidacja
- Przerwanie
- Ręczne ustawienie
- Status pozycji rozliczenia międzyokresowego — wybiera się tutaj pozycje rozliczenia międzyokresowego na podstawie informacji o statusie. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- Sporządzony
- Usunięty
- Zaksięgowany
- Wystornowane
- W trakcie księgowania
- Zaksięgowane anulowanie
- Trwa przerywanie
- Przerwane
- Konto — w tym polu można podać jedno lub kilka kont księgi głównej jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego. Za pomocą wyszukiwarki wartości można wyświetlić i wybrać istniejące konta księgi głównej.
- Okres oczekiwany — w tym polu można podać jeden lub kilka okresów jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego. Wartość może być także podana jako zakres od/do (np. 01RR – 05RR, gdzie RR oznacza rok). Jest to okres, w którym np. pozycja rozliczenia międzyokresowego zostanie zlikwidowana.
- Kwota rozliczenia międzyokresowego — w tym polu można podać jedną lub kilka kwot jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego
- Data rozliczenia międzyokresowego — w tym polu można podać datę lub okres jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego
- Okres rzeczywisty — w tym polu można podać jeden lub kilka okresów jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego. Wartość może być także podana jako zakres od/do (np. 01RR – 05RR). Jest to rzeczywisty okres, w którym zaksięgowano ustawienie, likwidację lub przeksięgowanie.
- Znacznik Wn/Ma — wybiera się tutaj pozycje rozliczenia międzyokresowego na podstawie znacznika Wn/Ma. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- Wn
- Ma
- Pozycja rozliczenia międzyokresowego — w tym polu można podać jedną lub kilka pozycji jako kryterium wyszukiwania. Każdej pozycji w dokumencie przypisany jest kolejny numer. Numer ten odzwierciedla kolejność tworzenia pozycji: pierwsza pozycja to zawsze ustawienie rozliczenia międzyokresowego, po którym następują księgowania likwidacyjne i, w razie potrzeby, przeksięgowania.
- Numer dokumentu pierwotnego — w tym polu można podać jeden lub kilka numerów dokumentów jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego. Jest to numer dokumentu, pod którym został zaksięgowany dokument bazowy.
Obszar roboczy
W obszarze roboczym dostępna jest tabela, w której wyświetlane są wszystkie wyszukane pozycje rozliczenia międzyokresowego. Użytkownik może samodzielnie zdecydować, jakie informacje mają być prezentowane.
Poniżej opisano kolumny zdefiniowane w widoku Domyślny. Do tego widoku mogą jednak zostać wybrane dodatkowe kolumny z dostępnego zasobu kolumn.
Widok Domyślny
- Pozycja rozliczenia międzyokresowego — w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji rozliczenia międzyokresowego
- Numer dokumentu — w tej kolumnie wyświetlany jest numer dokumentu rozliczenia międzyokresowego
- Data rozliczenia międzyokresowego — w tej kolumnie wyświetlana jest data rozliczenia międzyokresowego
- Status pozycji rozliczenia międzyokresowego — w tej kolumnie wyświetlany jest aktualny status pozycji rozliczenia międzyokresowego
- Kwota — w tej kolumnie wyświetlana jest kwota rozliczenia międzyokresowego
- Typ pozycji rozliczenia międzyokresowego — w tej kolumnie wyświetlane jest, czy pozycja rozliczenia międzyokresowego jest ustawieniem, likwidacją, przeksięgowaniem czy przerwaniem
- Okres oczekiwany — w tej kolumnie wyświetlany jest okres przypisany do pozycji rozliczenia międzyokresowego (np. okres likwidacji)
- Rok obrachunkowy — w tej kolumnie wyświetlany jest rok przypisany do okresu obrachunkowego
- Okres rzeczywisty — w tej kolumnie wyświetlany jest rzeczywisty okres, w którym dokonano ustawienia, likwidacji lub przeksięgowania
- Rok obrachunkowy — w tej kolumnie wyświetlany jest rok przypisany do okresu obrachunkowego
- Konto — w tej kolumnie wyświetlane jest konto przypisane do pozycji rozliczenia międzyokresowego
- Konto przeciwstawne — w tej kolumnie wyświetlane jest konto przeciwstawne przypisane do pozycji rozliczenia międzyokresowego
Konfiguracja
Aplikacja Lista: Rozliczenia międzyokresowe nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Jednostki biznesowe
- Przyporządkowywania uprawnień
- Konfigurowania definicji działań
- Importu i eksportu danych
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Lista: Rozliczenia międzyokresowe nie są dostępne uprawnienia specjalne.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Aby aplikacja Lista: Rozliczenia międzyokresowe była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Lista: Rozliczenia międzyokresowe nie jest dostępna dla partnerów biznesowych