Aplikacja Lista: Rozrachunki umożliwia użytkownikowi szybki przegląd rozrachunków dla dłużników, wierzycieli i kont księgi głównej. Dzięki temu użytkownik jest zawsze poinformowany o zaległych płatnościach. Liczne pola wyszukiwania pozwalają na precyzyjne zapytania, a odpowiednie księgowania można szczegółowo i w wartościach salda przeglądać, kontrolować oraz za pomocą roli akcji zmieniać w określonych polach, a także śledzić w historii.
Lista: Rozrachunki jest konfigurowalną aplikacją typu Lista i może być elastycznie dostosowana do każdego użytkownika. Szczegółowy opis konfigurowalnych aplikacji typu Lista znajduje się w artykule Listy.
Definicje terminów
Rozrachunki — wraz z wystawieniem faktury sprzedaży dla klienta lub otrzymaniem faktury zakupu od dostawcy powstają, z uwzględnieniem warunków płatności, należności, czyli niezapłacone kwoty za dostarczone towary lub wykonane usługi. Powstałe należności nazywane są rozrachunkami.
Właściwe zarządzanie tymi rozrachunkami w znacznym stopniu przyczynia się do sukcesu gospodarczego przedsiębiorstwa. Na skutek rozrachunków klienci stają się dłużnikami, a dostawcy wierzycielami. Klient pozostaje dłużnikiem do momentu uregulowania płatności za dostarczone towary lub wykonane usługi. Analogicznie, w relacji z dostawcą – pozostaje on wierzycielem aż do chwili opłacenia dostarczonych towarów i usług.
Opis aplikacji
Za pomocą aplikacji zapytań Lista: Rozrachunki użytkownik może uzyskać przegląd wszystkich lub wybranych rozrachunków oraz ich podstawowych informacji księgowych. Prawie wszystkie pola istotne dla księgowania są dostępne jako dodatkowe pola wyszukiwania.
Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek
W nagłówku rejestrowane są pola zapytań. Zazwyczaj najważniejsze pola zapytań są już dostępne. Liczba pól zapytań i ich rozmieszczenie mogą się jednak różnić.
Nagłówek jest zapisywany dla każdego widoku oddzielnie. To, które pola zapytań są wyświetlane, użytkownik może ustalić samodzielnie. W tym celu wybiera się z dostępnego zasobu pól te, które mają być widoczne.
Poniżej przedstawiono wszystkie istotne pola zapytań. Jeżeli zostaną dodane dodatkowe pola, ich opis można znaleźć zazwyczaj w pomocy kontekstowej.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Znacznik księgowania — w tym polu należy podać znacznik księgowania, dla którego mają być wyświetlane rozrachunki. Jeśli pole pozostanie puste, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki, bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
- Konto — w tym polu należy podać konto (lub konta), dla którego mają być wyświetlane pozycje. Jeśli pole pozostanie puste, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki
- Waluta — w tym polu należy podać walutę, w której mają być wyświetlane wartości rozrachunków. Jeśli pole pozostanie puste, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki, bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
- Status rozrachunku — w tym miejscu można określić, czy mają być wyświetlane tylko rozrachunki otwarte, tylko uregulowane, czy też oba typy. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- Otwarty
- Uregulowany
- Numer rozrachunków — w tym polu należy podać numery rozrachunków, które mają zostać wyświetlone. Jeśli pole pozostanie puste, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki.
- Grupa rozliczeniowa — w tym polu należy podać grupę (lub grupy) rozliczeniowe, dla których mają być wyświetlane rozrachunki. Jeśli pole pozostanie puste, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki.
- Status zaliczek — w tym polu należy określić status zaliczek rozrachunków. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- Bez zaliczek
- Żądania zaliczek
- Zaliczki
- Rodzaj transakcji — w tym polu można określić rodzaj transakcji. Jeśli pole pozostanie puste, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki.
- Numer dokumentu częściowy — w tym polu można podać zdefiniowane podnumery zaliczek, które mają zostać uwzględnione. Jeśli pole pozostanie puste, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki niezależnie od przypisanych podnumerów zaliczek.
- Data dokumentu — w tym polu należy podać datę dokumentu. Jeśli pole pozostanie puste, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki.
- Numer dokumentu — w tym polu należy podać numery dokumentów, które mają zostać wyświetlone. Jeśli pole pozostanie puste, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki.
- Tekst rozrachunku — w tym polu można podać fragment tekstu z dokumentów, które mają zostać wyświetlone. Jeśli pole pozostanie puste, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki.
- Typ transakcji — w tym polu można wybrać jeden lub kilka typów dokumentów jako kryterium wyszukiwania
- Waluta dokumentu — w tym polu należy podać walutę dokumentu. Jeśli pole pozostanie puste, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki
- Wybór kwoty — w tym polu można określić, jakie wartości mają być wyświetlane. Możliwe wartości:
- Kwota otwarta w walucie dokumentu
- Kwota otwarta w walucie wewnętrznej
- Kwota faktury w walucie dokumentu
- Kwota rachunku w walucie wewnętrznej
- Okres księgowy — w tym polu należy podać okres księgowy rozrachunków, które mają być wyświetlane. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie pozycje, bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
- Data ostatniego monitu — w tym polu należy podać datę ostatniego monitu, dla którego mają zostać wyświetlone rozrachunki. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie pozycje, niezależnie od daty monitu.
- Numer kredytu odbiorcy — w tym polu należy podać jeden lub kilka numerów kredytu odbiorcy, których rozrachunki mają być wyświetlane
- Wymiar 01 — w tym polu należy podać wymiar 1 rozrachunków, które mają być wyświetlane. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie pozycje, niezależnie od wymiaru 1.
- Własny NIP UE — w tym polu należy podać własny numer identyfikacyjny VAT UE, dla którego mają być wyświetlane rozrachunki. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie pozycje, niezależnie od numeru NIP UE.
- Zewnętrzny numer dokumentu — w tym polu należy podać zewnętrzne numery dokumentów, które mają być wyświetlane. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie pozycje, niezależnie od przypisanego numeru zewnętrznego.
- Data ponownego przedłożenia — w tym polu należy podać datę ponownego przedłożenia, dla której mają zostać wyświetlone rozrachunki. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie pozycje, niezależnie od daty przedłożenia.
- Obcy NIP UE — w tym polu należy podać obcy numer identyfikacyjny VAT UE, dla którego mają być wyświetlane rozrachunki. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki, niezależnie od tego kryterium wyboru.
- Konto przeciwstawne dłużników — w tym polu należy podać konto przeciwstawne dłużników rozrachunków, które mają być wyświetlane. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki, niezależnie od tego kryterium wyboru.
- Konto przeciwstawne wierzycieli — w tym polu należy podać konto przeciwstawne wierzycieli rozrachunków, które mają być wyświetlane. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki, niezależnie od tego kryterium wyboru.
- Konto przeciwstawne konta księgowe — w tym polu należy podać konto przeciwstawne księgi głównej rozrachunków, które mają być wyświetlane. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki, niezależnie od tego kryterium wyboru.
- Kwota Ma — w tym polu należy podać kwotę Ma rozrachunków, które mają być wyświetlane. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki, niezależnie od tego kryterium wyboru.
- Bank zapewniający stałą obsługę — w tym polu należy podać identyfikator banku zapewniającego stałą obsługę rozrachunków. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki, niezależnie od tego kryterium wyboru.
- Rozrachunek Pochodzenie — w tym polu należy podać pochodzenie rozrachunków, które mają być wyświetlane. Wartość można wybrać z listy pomocniczej.
- Rzeczywiste pieniądze — to pole określa, czy dana otwarta pozycja jest oznaczona jako pieniężna. Rozrachunki pieniężne mogą powstać w księdze głównej na dwa sposoby: poprzez wprowadzenie nowego rozrachunku w ramach księgowania płatności albo poprzez utworzenie nowej pozycji pieniężnej w wyniku kompensaty istniejących otwartych pozycji pieniężnych. Pozycje te oznaczone są w polu Rzeczywiste pieniądze i mogą być tu filtrowane. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- Rzeczywiste pieniądze
- Nie jest pieniądzem
- Klasyfikacja 1 — w tym polu użytkownik podaje klasyfikację 1, która ma być wyświetlona. Bez podania klasyfikacji 1 wyświetlane są wszystkie rozrachunki bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
- Klasyfikacja od 2 do 5 — analogicznie do klasyfikacji 1. W tym miejscu należy wprowadzić klasyfikację jako cechę selekcyjną dla wyświetlania otwartych pozycji. Bez podania klasyfikacji wyświetlane są wszystkie rozrachunki bez uwzględnienia tego kryterium selekcji.
- Kurs — w tym miejscu należy podać kurs rozrachunków, które mają być wyświetlane. Bez podania kursu wyświetlane są wszystkie rozrachunki bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
- Przelicznik — w tym polu użytkownik podaje przelicznik rozrachunków, które mają być wyświetlone. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- 1
- 10
- 100
- 1000
- 10000
- Ostatnia propozycja odsetek — w tym polu użytkownik podaje ostatnią propozycję odsetek rozrachunków, które mają być wyświetlone. Bez podania wartości wyświetlane są wszystkie rozrachunki bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
- Ostatnia data naliczania odsetek — w tym polu użytkownik podaje ostatnią datę naliczania odsetek rozrachunków, które mają być wyświetlone. Bez podania daty wyświetlane są wszystkie rozrachunki bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
- Klasyfikacja dostawców — w tym polu użytkownik podaje klasyfikację dostawców jako kryterium wyboru rozrachunków. Bez podania klasyfikacji dostawców wyświetlane są wszystkie rozrachunki bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
- Blokada monitu — w tym polu użytkownik podaje blokadę monitu rozrachunków, które mają być wyświetlone. Bez podania blokady monitu wyświetlane są wszystkie rozrachunki bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
- Blokada monitu do — w tym polu użytkownik podaje datę „do” blokady monitu rozrachunków, które mają być wyświetlone. Bez podania daty wyświetlane są wszystkie rozrachunki bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
- Poziom monitowania — należy tutaj podać poziom monitowania rozrachunków, które mają być wyświetlane. Możliwe wartości:
- Poziom monitowania 1
- Poziom monitowania 9
- Brak poziomu monitowania
- Wg autoryzacji — w tym polu użytkownik podaje numer autoryzacji rozrachunków, które mają być wyświetlone
- Tekst księgowania — w tym polu użytkownik podaje fragment tekstu księgowania, który ma zostać wyszukany
- Tekst rozrachunku — w tym miejscu należy podać ciągi znaków z tekstów pozycji otwartych, które mają być wyświetlane. Bez podania tekstów pozycji otwartych wszystkie rozrachunki zostaną wyświetlone bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
- Okres od — w tym miejscu należy podać okres od rozrachunków, które mają być wyświetlane. Bez podania okresu wszystkie rozrachunki zostaną wyświetlone bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
- Lista faktur — w tym polu użytkownik podaje listę faktur rozrachunków, które mają być wyświetlone.
- Podnumer rat — w tym polu użytkownik podaje podnumer rat rozrachunków, które mają być wyświetlone. Bez podania wartości wyświetlane są wszystkie rozrachunki niezależnie od podnumeru rat.
- Informacja z rekordu — w tym polu użytkownik określa sposób traktowania podatku. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- Brutto
- Netto
- Podatek
- Grupa kont zbiorczych — w tym polu użytkownik podaje grupę kont zbiorczych rozrachunków, które mają być wyświetlone.
- Stawka % 1 — w tym polu użytkownik podaje procentową wartość pierwszej stawki skonta dla rozrachunków.
- Stawka 2 – 3% — analogicznie do stawka %1
- Data skonta 1 — w tym polu użytkownik podaje datę pierwszej stawki skonta dla rozrachunków.
- Data skonta 2 – 3 — analogicznie do Data skonta 1
- Kwota Wn — w tym polu użytkownik podaje kwotę po stronie Wn rozrachunków, które mają być wyświetlone.
- Blokada — w tym polu użytkownik określa, czy rozrachunki mają być wyświetlane w zależności od statusu blokady. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- Niezablokowany
- Zablokowane przez program księgowania
- Zablokowane ze względu na monitorowanie
- Zablokowane przez propozycję zapłaty
- Zablokowane przez LSV
- Zablokowane przez polecenie zapłaty
- Zablokowane przez opracowanie rozrachunku
- Zablokowane ze względu na nową wycenę
- Zablokowane przez zamykanie rozrachunku
- Zablokowane przez rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami
- Blokada historii płatności — użytkownik podaje historię płatności dla rozrachunków, które mają być wyświetlone
- (wszystkie)
- Aktualizacja historii płatności
- Blokowanie historii płatności
- Kod podatkowy — użytkownik podaje kod podatkowy rozrachunków, które mają być wyświetlone. Brak wskazania kodu podatkowego oznacza, że wszystkie rozrachunki są wyświetlane bez uwzględniania tego kryterium wyboru.
- Grupa podmiotów — użytkownik podaje grupę podmiotów dla rozrachunków, które mają być wyświetlone. Brak wskazania grupy podmiotów oznacza, że wszystkie rozrachunki są wyświetlane bez uwzględniania tego kryterium wyboru.
- Członek grupy podmiotów — użytkownik podaje członka grupy podmiotów dla rozrachunków, które mają być wyświetlone. Brak wskazania członka grupy podmiotów oznacza, że wszystkie rozrachunki są wyświetlane bez uwzględniania tego kryterium wyboru.
- Oprocentowane — użytkownik podaje status oprocentowania rozrachunków, które mają być wyświetlone. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- Podlegający oprocentowaniu
- Nie podlega oprocentowaniu
- Wyklucz z ekstrapolacji — użytkownik wskazuje, czy rozrachunki mają być wyłączone z ekstrapolacji w zarządzaniu płynnością
- Ponowne przedłożenie użytkownika — użytkownik podaje użytkownika ponownego przedłożenia, którego rozrachunki otwarte lub rozliczone mają być wyświetlane. Brak wskazania użytkownika oznacza, że wszystkie rozrachunki są wyświetlane bez uwzględniania tego kryterium wyboru.
- Data ponownego przedłożenia — użytkownik podaje datę ponownego przedłożenia rozrachunków, które mają być wyświetlone. Brak wskazania daty ponownego przedłożenia oznacza, że wszystkie rozrachunki są wyświetlane bez uwzględniania tego kryterium wyboru.
- Odbiorca płatności — użytkownik podaje odbiorcę płatności dla rozrachunków, które mają być wyświetlone. Brak wskazania odbiorcy płatności oznacza, że wszystkie rozrachunki są wyświetlane bez uwzględniania tego kryterium wyboru.
- Blokady płatności — użytkownik podaje blokady płatności rozrachunków, które mają być wyświetlone. Brak wskazania blokady płatności oznacza, że wszystkie rozrachunki są wyświetlane bez uwzględniania tego kryterium wyboru.
- Realizator płatności — użytkownik podaje realizatora płatności dla rozrachunków, które mają być wyświetlone. Brak wskazania realizatora płatności oznacza, że wszystkie rozrachunki są wyświetlane bez uwzględniania tego kryterium wyboru.
- Kod płatności — użytkownik podaje kod płatności rozrachunków, które mają być wyświetlone. Brak wskazania kodu płatności oznacza, że wszystkie rozrachunki są wyświetlane bez uwzględniania tego kryterium wyboru.
- Dodatkowe jednostki organizacyjne — w celu analizy międzyorganizacyjnej użytkownik podaje dodatkowe jednostki organizacyjne, których rozrachunki mają być uwzględnione w analizie
Obszar roboczy
Obszar roboczy zawiera tabelę, w której wyświetlane są wybrane rozrachunki. Dostępne są różne akcje, których można użyć, aby przejść do innych aplikacji i, w razie potrzeby, zastosować poprawki.
Poniżej opisano wyświetlane pola standardowe.
Widok Domyślny
Można samodzielnie określić, które treści pól mają być wyświetlane. Pola odpowiadają polom zapytań wymienionym powyżej. Poniżej, aby uniknąć powtórzeń, przedstawiono pola domyślne.
- Konto — konto rozrachunku
- Status zaliczek — status zaliczek rozrachunku
- Numer rozrachunków — numer rozrachunku
- Zewnętrzny numer dokumentu — zewnętrzny numer dokumentu rozrachunku jako informacja dodatkowa
- Data dokumentu — data dokumentu powiązanego rozrachunku
- Okres księgowy — przypisany okres księgowy rozrachunku
- Data wymagalności — data wymagalności rozrachunku
- Kod podatkowy — kod podatkowy, z którym rozrachunek został zaksięgowany
- Data skonta 1 — data pierwszego skonta
- Stawka% 1 — procent pierwszego skonta
- Saldo — saldo rozrachunku
- Tekst — tekst księgowania rozrachunku
Akcje związane z aplikacją
W aplikacji Lista: Rozrachunki dostępne są następujące akcje związane z aplikacją:
- [Wyświetl rozrachunek]
- [Zmiana rozrachunku]
- [Historia rozrachunków]
- [Rozrachunki – historia monitów]
- [Zmień rozrachunki…]
- [Zarejestrowane księgowanie]
- [Szczegóły księgowania]
Akcja [Wyświetl rozrachunek]
Ta akcja powoduje przeniesienie wybranych rozrachunków do aplikacji Rozrachunki. Tam użytkownik może wyświetlić więcej szczegółów dotyczących księgowania w różnych zakładkach.
Akcja [Zmiana rozrachunku]
Ta akcja również powoduje przeniesienie wybranych rozrachunków do aplikacji Rozrachunki. W tym przypadku pola poprzednio wybranego rozrachunku są wyświetlane w różnych zakładkach i użytkownik może – inaczej niż w przypadku akcji [Wyświetl rozrachunek] – zmieniać poszczególne pola rozrachunku w zależności od kontekstu, takie jak warunek płatności, data ponownego przedłożenia, skonto, dane monitujące, dane płatności, tekst rozrachunku, metoda płatności i inne zmienne dane.
Akcja [Historia rozrachunków]
Ta akcja powoduje przeniesienie wybranych rozrachunków do aplikacji Lista: Historia rozrachunków.
Akcja [Rozrachunki – historia monitów]
Za pomocą tej akcji użytkownik przechodzi do aplikacji Lista: Historia monitów z uprzednio wybranym rozrachunkiem. Historia monitów rozrachunków dostarcza informacji o tym, czy i w jakim stopniu faktury partnera zostały monitowane. Aplikacja Lista: Historia monitów oferuje możliwość oceny rozrachunków dla każdego partnera na podstawie historii monitów w oknie dialogowym.
Akcja [Zmień rozrachunki…]
Ta akcja oferuje możliwość wprowadzania różnych zmian w pojedynczych lub kilku wybranych rozrachunkach. Po wywołaniu akcji otwiera się okno dialogowe zawierające pola, które można zmienić w różnych zakładkach. Tutaj można np. wprowadzić zmiany w tekście rozrachunku, warunkach płatności, danych płatności, danych monitujących itp. W rozrachunku aktualizowane są tylko wartości pól, które zostały aktywowane do zmiany.
Należy użyć przycisku [W tle], aby rozpocząć przetwarzanie, które przeniesie wprowadzone wartości do wybranych rozrachunków, jeśli jest to dozwolone.
Akcja [Zarejestrowane księgowanie]
Za pomocą tej akcji użytkownik przechodzi do aplikacji Księgowania w księdze głównej. W tej aplikacji można wyświetlić księgowanie dla poprzednio wybranego rozrachunku i, w razie potrzeby, wykonać akcje dostępne dla księgowania, na przykład anulować księgowanie.
Akcja [Szczegóły księgowania]
Za pomocą tej akcji użytkownik przechodzi do aplikacji Szczegóły księgowania. W tej aplikacji użytkownik może wyświetlić szczegółowe informacje o wybranym księgowaniu w różnych zakładkach.
Konfiguracja
Aplikacja Lista: Rozrachunki nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Jednostki biznesowe
— wykorzystywana jest przez aplikację Lista: Rozrachunki między innymi w celu:
- Przyporządkowywania uprawnień
- Konfigurowania definicji działań
- Importu i eksportu danych
Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Lista: Rozrachunki dostępne są następujące uprawnienia specjalne dotyczące akcji. Dla tej funkcji w aplikacji Role uprawnień można przypisać odpowiednie uprawnienia.
Zdolność do zmiany zbiorczej rozrachunków
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.MassChangeOpenItem
Jeśli użytkownik posiada te uprawnienia, może za pomocą akcji związanej z aplikacją [Zmiana rozrachunku] wykonywać tzw. masowe zmiany w rozrachunkach.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Aby aplikacja Lista: Rozrachunki była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Lista: Rozrachunki nie jest dostępna dla partnerów biznesowych