Aplikacja Lista: Deklaracje księgowości finansowej służy do tworzenia i wydruku deklaracji dotyczących specjalnych księgowań w księgowości finansowej, które zostały wykonane na podstawie obowiązku płatniczego lub zgłoszenia. Obecnie są to wyłącznie deklaracje do statystyki bilansu płatniczego typu Z4 oraz deklaracje o potrąceniach. Do deklaracji należą np. potrącenia udziału podatkowego z zobowiązań, które przedsiębiorstwo odlicza z faktur dostawców i odprowadza bezpośrednio do urzędu skarbowego.
Każda deklaracja opiera się na rodzaju deklaracji, w którym zapisany jest odbiorca, a także szablon i fragmenty tekstowe do dokumentu księgowego. Ponadto w rodzaju deklaracji może być określone, czy oprócz deklaracji wymagane jest również wystawienie deklaracji przeciwstawnej do odpowiednich kont osobistych (np. dostawców).
Lista: Deklaracje księgowości finansowej jest konfigurowalną aplikacją typu Lista i może być elastycznie dostosowana do każdego użytkownika. Szczegółowy opis konfigurowalnych aplikacji typu Lista znajduje się w artykule Listy.
Niniejszy artykuł opisuje pola i funkcje aplikacji Lista: Deklaracje księgowości finansowej.
Opis aplikacji
Aplikacja Lista: Deklaracje księgowości finansowej oferuje przegląd wszystkich lub wybranych deklaracji księgowości finansowej, takich jak np. deklaracje o potrąceniach. Wyświetlane są wszystkie deklaracje, które odpowiadają kryteriom wyszukiwania zdefiniowanym w nagłówku, przy czym pełne dane tych deklaracji dostępne są w jednym widoku głównym oraz w dwóch widokach szczegółowych. Dla deklaracji do statystyki bilansu płatniczego można dodatkowo aktywować kolejny widok szczegółowy za pomocą przycisku [Wybierz i organizuj widok].
Za pomocą akcji związanych z aplikacją użytkownik może utworzyć deklarację, edytować dane odbiorcy i pozycji deklaracji, a także sporządzić deklaracje, ponownie je wydrukować, wyeksportować lub stornować.
Aplikacja Lista: Deklaracje księgowości finansowej składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek
W nagłówku dostępne są pola zapytań służące do zawężenia wyświetlanych danych. Zazwyczaj najważniejsze pola zapytań są już dostępne. Liczba pól zapytań i ich rozmieszczenie mogą się jednak różnić. To, które pola zapytań są wyświetlane, użytkownik może ustalić samodzielnie.
Poniżej przedstawiono wszystkie dostępne pola zapytań.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Użytkownik — w tym polu użytkownik może wybrać jednego lub kilku użytkowników jako kryterium wyszukiwania. Użytkownik jest pracownikiem, który utworzył deklarację. Za pomocą wyszukiwarki wartości można wyświetlić i wybrać istniejących użytkowników.
- Status deklaracji — w tym polu użytkownik określa status jako kryterium wyszukiwania dla danych do wyświetlenia. Status wskazuje aktualny stan deklaracji. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- Trwa generowanie deklaracji
- Utworzono deklarację
- Generowanie nie powiodło się
- Opracowano deklarację
- Trwa wykonywanie deklaracji
- Wykonano deklarację
- Wykonanie nie powiodło się
- Trwa stornowanie deklaracji
- Wystornowano deklarację
- Anulowanie zakończone niepowodzeniem
- Deklaracja — w tym polu użytkownik może podać jeden lub kilka numerów deklaracji jako kryterium wyszukiwania. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać istniejące deklaracje. Numer deklaracji jest nadawany automatycznie podczas tworzenia deklaracji z przedziału numeracyjnego zdefiniowanego w aplikacji Konfiguracja.
- Opis — w tym polu użytkownik może podać jeden lub kilka tekstów jako kryterium wyszukiwania dla opisu deklaracji
- Data wygenerowania — w tym polu użytkownik może podać datę lub okres jako kryterium wyszukiwania dla daty wygenerowania deklaracji
- Wewnętrzna osoba kontaktowa — w tym polu użytkownik może wybrać jednego lub kilku pracowników jako kryterium wyszukiwania dla wewnętrznej osoby kontaktowej przypisanej do deklaracji. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać istniejących pracowników.
- Do miesiąca kalendarzowego — w tym polu użytkownik może podać jeden lub kilka miesięcy kalendarzowych jako kryterium wyszukiwania dla miesiąca przypisanego do deklaracji
- Rodzaj deklaracji — w tym polu użytkownik może podać datę lub okres jako kryterium wyszukiwania dla daty deklaracji
- Typ deklaracji — w tym polu użytkownik może wybrać jeden lub kilka typów deklaracji jako kryterium wyszukiwania. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- Deklaracja
- Deklaracja przeciwstawna
- Liczba odbiorców deklaracji — w tym polu można wybrać, które deklaracje mają być wyświetlane, na podstawie liczby odbiorców deklaracji
- Wybór statusu deklaracji — w tym polu można wybrać jeden lub kilka statusów deklaracji jako kryterium wyszukiwania danych. Status pokazuje aktualny stan deklaracji. Możliwe wartości:
- (wszystkie)
- Niezgłoszony
- Już zgłoszone
- Edytowano w — w tym polu można podać datę lub okres jako kryterium wyszukiwania daty edycji deklaracji
- Opracowane przez — w tym polu można wybrać jednego lub kilku pracowników jako kryterium wyszukiwania twórcy deklaracji. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać dostępnych pracowników.
- Wykonany dnia — w tym polu można podać datę lub okres jako kryterium wyszukiwania daty wykonania deklaracji
- Wykonany przez — w tym polu można wybrać jednego lub kilku pracowników jako kryterium wyszukiwania osoby wykonującej deklarację. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać dostępnych pracowników.
- Nazwa osoby kontaktowej — w tym polu można wprowadzić jedną lub kilka nazw osób jako kryterium wyszukiwania wewnętrznej osoby kontaktowej przypisanej do deklaracji
- Wystornowane dnia — w tym polu można podać datę lub okres jako kryterium wyszukiwania daty, w której deklaracja została wystornowana
- Wystornowane przez — w tym polu można wybrać jednego lub kilku pracowników jako kryterium wyszukiwania osoby, która wystornowała deklarację. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać dostępnych pracowników.
- Od miesiąca kalendarzowego — w tym polu można podać jeden lub kilka miesięcy kalendarzowych jako kryterium wyszukiwania okresu deklaracji. Pole jest aktywne tylko dla deklaracji oznaczonych jako Już zgłoszone.
Wyszukiwanie szczegółowe
Poniżej głównego nagłówka mogą być dodatkowo określone pola zapytań dla wyszukiwania szczegółowego. Wyszukiwanie szczegółowe składa się z poziomów odbiorcy deklaracji oraz pozycji deklaracji. W standardzie dla obu wyszukiwań szczegółowych dostępne są pola zapytań, które mogą być uzupełnione o dalsze pola wyszukiwania. Szczegółowe informacje dotyczące wyszukiwań szczegółowych znajdują się w artykule Listy.
Wyszukiwanie szczegółowe Odbiorca deklaracji
W widoku Domyślny wyszukiwanie szczegółowe zawiera następujące pola zapytań:
- Odbiorca deklaracji (znacznik księgowania) — w tym polu użytkownik może wybrać znacznik księgowania dla odbiorcy deklaracji jako kryterium wyszukiwania deklaracji, które mają zostać wyświetlone. Możliwe wartości:
- (Brak)
- Dłużnik
- Wierzyciel
- Odbiorca deklaracji (konto) — w tym polu użytkownik może podać odbiorcę (dłużnika) lub dostawcę (wierzyciela) jako kryterium wyszukiwania odbiorców deklaracji. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości użytkownik może wyświetlić i wybrać odpowiednich partnerów.
Wyszukiwanie szczegółowe Pozycje deklaracji
W widoku Domyślny wyszukiwanie szczegółowe zawiera następujące pola zapytań:
- Konto (znacznik księgowania) — w tym polu użytkownik może w razie potrzeby wybrać znacznik księgowania zgłoszonych kont. Możliwe wartości:
- (Brak)
- Dłużnik
- Wierzyciel
- Księga główna
- Konto — w tym polu użytkownik może w razie potrzeby podać konto jako kryterium wyszukiwania zgłoszonych kont. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać odpowiednie konta.
- Numer rozrachunku — w tym polu użytkownik może w razie potrzeby podać jeden lub kilka numerów rozrachunków jako kryterium wyszukiwania deklaracji dla pozycji deklaracji
Obszar roboczy
W obszarze roboczym dostępna jest tabela, w której wyświetlane są wyszukane deklaracje. To, jakie informacje dotyczące deklaracji będą wyświetlane, użytkownik może ustalić samodzielnie.
W standardzie widok zawiera wszystkie dane deklaracji w widoku głównym oraz w dwóch widokach szczegółowych: Odbiorcy deklaracji i Pozycje deklaracji. Dla komunikatów dotyczących statystyki bilansu płatniczego dodatkowe dane są wyświetlane w standardowo dostępnym widoku szczegółowym Raporty Z4 Comarch.
Widok główny Domyślny
Poniżej wymieniono kolumny dostępne w standardzie oraz inne kolumny, które mogą być wyświetlane w widoku głównym:
- Użytkownik — w tej kolumnie wyświetlany jest identyfikator użytkownika, który utworzył deklarację
- Deklaracja — w tej kolumnie wyświetlany jest numer deklaracji. Numer ten nadawany jest automatycznie przez system w trakcie tworzenia deklaracji i stanowi unikalny identyfikator deklaracji.
- Opis — w tej kolumnie wyświetlana jest nazwa deklaracji
- Rodzaj deklaracji — w tej kolumnie wyświetlany jest klucz rodzaju deklaracji
- Typ deklaracji — w tej kolumnie wyświetlany jest typ deklaracji. Określa on, czy jest to deklaracja, czy deklaracja przeciwstawna.
- Wybór statusu deklaracji — w tej kolumnie wyświetlany jest status pozycji deklaracji przed wygenerowaniem deklaracji
- Od miesiąca kalendarzowego — w tej kolumnie wyświetlana jest data początkowa powtarzalnej deklaracji
- Do miesiąca kalendarzowego — w tej kolumnie wyświetlana jest data rozliczeniowa deklaracji
- Kwota ogółem — w tej kolumnie wyświetlana jest łączna kwota deklaracji w głównej walucie wewnętrznej organizacji
- Status — ta kolumna informuje o aktualnym statusie przetwarzania deklaracji
- Liczba odbiorców deklaracji — w tej kolumnie wyświetlana jest liczba odbiorców deklaracji
- Edytowano w — w tej kolumnie wyświetlana jest data edycji deklaracji
- Opracowane przez — w tej kolumnie wyświetlany jest użytkownik, który został przypisany jako opracowujący deklarację
- Wykonany dnia — w tej kolumnie wyświetlana jest data wykonania deklaracji
- Wykonany przez — w tej kolumnie wyświetlany jest użytkownik, który wykonał deklarację
- Data wygenerowania — w tej kolumnie wyświetlana jest data wygenerowania deklaracji
- Wewnętrzna osoba kontaktowa — w tej kolumnie wyświetlany jest pracownik, który został przypisany jako wewnętrzna osoba kontaktowa deklaracji
- Data deklaracji — w tej kolumnie wyświetlana jest data deklaracji
- Nazwa osoby kontaktowej — w tej kolumnie wyświetlana jest nazwa pracownika przypisanego jako wewnętrzna osoba kontaktowa deklaracji
- Wystornowano dnia — w przypadku wystornowanej deklaracji, w tej kolumnie wyświetlana jest data stornowania
- Wystornowane przez — w przypadku wystornowanej deklaracji, w tej kolumnie wyświetlany jest użytkownik, który dokonał storna
Widok szczegółowy Odbiorca deklaracji
Po kliknięciu przycisku [Odbiorca deklaracji] zostaje wyświetlony dodatkowy wiersz nagłówka pod głównym nagłówkiem kolumn. Ponadto dla każdej deklaracji pojawia się dodatkowy wiersz dla każdego odbiorcy deklaracji z informacjami dodatkowymi, takimi jak własny klucz identyfikacyjny oraz kwota deklaracji. Kliknięcie ikony [Przełącz w tryb powiększenia] powoduje przełączenie do widoku powiększonego, w którym wyświetlani są wszyscy odbiorcy deklaracji zawarci w deklaracji.
Poniżej opisano kolumny dostępne standardowo w widoku szczegółowym Odbiorca deklaracji. Do tego widoku mogą jednak zostać wybrane dodatkowe kolumny:
- Pozycja — w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji odbiorcy deklaracji w ramach deklaracji
- Odbiorca deklaracji — w tej kolumnie wyświetlany jest numer konta oraz nazwa odbiorcy deklaracji
- Własny klucz identyfikacyjny — w tej kolumnie wyświetlany jest własny klucz identyfikacyjny przypisany do odbiorcy deklaracji
- Wydrukuj uwagi — w tej kolumnie wyświetlana jest informacja, czy uwagi wprowadzone dla odbiorcy deklaracji mają zostać wydrukowane w pozycjach
- Kwota deklaracji — ta kolumna zawiera kwotę zgłoszoną odbiorcy deklaracji
- Pozycje deklaracji — ta kolumna zawiera liczbę wszystkich pozycji deklaracji przypisanych do odbiorcy deklaracji w ramach deklaracji
Widok szczegółowy Pozycje deklaracji
Kliknięcie przycisku [Pozycje deklaracji] powoduje wyświetlenie dodatkowego wiersza nagłówka pod nagłówkiem głównym kolumn. Ponadto dla każdej deklaracji wyświetlany jest dodatkowy wiersz dla każdego odbiorcy deklaracji z informacjami dodatkowymi, takimi jak własny klucz identyfikacyjny czy kwota deklaracji. Kliknięcie ikony [Przełącz na widok powiększony] umożliwia przejście do widoku powiększonego, w którym wyświetlani są wszyscy odbiorcy deklaracji zawarci w deklaracji.
Poniżej opisano kolumny dostępne w standardzie w szczegółowym widoku Odbiorca deklaracji. Do tego widoku mogą jednak zostać wybrane dodatkowe kolumny.
- Pozycja — w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji deklaracji w ramach odbiorcy deklaracji
- Identyfikacja partnera — w tej kolumnie wyświetlany jest klucz identyfikacyjny partnera biznesowego u odbiorcy deklaracji
- Konto — w tej kolumnie wyświetlany jest numer konta partnera oraz jego oznaczenie
- Numer rozrachunku — w tej kolumnie wyświetlany jest numer rozrachunku, który jest zgłaszany w tej pozycji
- Zewnętrzny numer dokumentu — w tej kolumnie wyświetlany jest zewnętrzny numer dokumentu faktury stanowiącej podstawę
- Data dokumentu rozrachunku — w tej kolumnie wyświetlana jest data dokumentu rozrachunku
- Numer dokumentu księgowania — w tej kolumnie wyświetlany jest numer dokumentu księgowania
- Data dokumentu księgowania — w tej kolumnie wyświetlana jest data dokumentu księgowania
- Kwota deklaracji — w tej kolumnie wyświetlana jest kwota do deklaracji dla tej pozycji w podstawowej walucie organizacji
Widok Raporty Z4 Comarch
Tę sekcję aktywuje się przyciskiem [Wybierz i organizuj widok]. W przypadku deklaracji dotyczących statystyki bilansu płatniczego dla każdego odbiorcy deklaracji oraz każdej pozycji deklaracji wyświetlane są dodatkowe informacje w odpowiednich widokach.
Poniżej opisano kolumny zdefiniowane standardowo dla widoku szczegółowego. Do tego widoku można jednak wybrać również inne kolumny do wyświetlenia.
Widok szczegółowy Odbiorca deklaracji
Kolumny widoczne w tym widoku:
- Komentarz — w tej kolumnie znajduje się uwaga do deklaracji
- ID Extranet — w tej kolumnie znajduje się identyfikator dostępu internetowego w Deutsche Bundesbank
Widok szczegółowy Pozycje deklaracji
Kolumny widoczne w tym widoku:
Akcje związane z aplikacją
W aplikacji Lista: Deklaracje księgowości finansowej dostępne są następujące akcje związane z aplikacją:
- [Generuj deklarację…]
- [Edytuj odbiorcę deklaracji…]
- [Edytuj pozycje deklaracji…]
- [Wykonaj deklarację…]
- [Wydrukuj deklarację…]
- [Eksportuj deklarację…]
- [Stornuj deklarację…]
- [Przeksięguj ENASARCO]
Akcja [Generuj deklarację…]
Po wywołaniu tej akcji otwierane jest okno dialogowe aplikacji w tle Utwórz deklarację. Generowanie deklaracji odbywa się zawsze dla wybranego rodzaju deklaracji i, w zależności od wybranego typu deklaracji, w formie deklaracji lub deklaracji przeciwstawnej.
Za pomocą wyboru statusu deklaracji użytkownik określa zakres danych do deklaracji. Przykładowo, jeszcze niezgłoszone potrącenia są ograniczane według podanego miesiąca kalendarzowego, natomiast już zgłoszone potrącenia — według zdefiniowanego przedziału czasu (od/do miesiąca kalendarzowego). Ograniczenie po przedziale czasu pozwala np. zgłosić dane już ujęte w deklaracji miesięcznej dodatkowo w ujęciu kwartalnym.
Za pomocą pozostałych parametrów wejściowych przypisuje się m.in. wewnętrzną osobę kontaktową i określa, czy dla odbiorcy deklaracji uwagi mają być drukowane w pozycjach deklaracji.
Parametry wejściowe:
- Wewnętrzna osoba kontaktowa — należy wskazać wewnętrzną osobę kontaktową odpowiedzialną za tę deklarację.
- Opis — opis służy jako dodatkowe oznaczenie i może mieć dowolną treść. Zaleca się podanie możliwie jednoznacznego, mówiącego opisu, aby ułatwić późniejsze wyszukiwanie.
- Rodzaj deklaracji — należy wybrać rodzaj komunikatu, dla którego ma zostać wygenerowana deklaracja. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać dostępne rodzaje.
- Typ deklaracji — tym wyborem steruje się, czy dla danego rodzaju ma być utworzona deklaracja, czy deklaracja przeciwstawna. Dostępne ustawienia:
- Deklaracja
- Deklaracja przeciwstawna
- Wybór statusu deklaracji — należy wybrać pozycje do wydruku według ich bieżącego statusu. Możliwe ustawienia:
- Niezgłoszony — pozycje jeszcze niezgłoszone są ograniczane do podanego miesiąca kalendarzowego
- Już zgłoszone — pozycje już zgłoszone są ograniczane według zdefiniowanego przedziału czasu (od/do miesiąca kalendarzowego)
-
Komunikat dot. identyfikacji partnera — podając identyfikator partnera można zawęzić wybór pozycji deklaracji, które mają zostać zgłoszone
- Data komunikatu — należy podać datę, pod którą deklaracje mają być wydrukowane
- Od miesiąca kalendarzowego — jeżeli dla Wybór statusu deklaracji ustawiono Już zgłoszone, tutaj podaje się miesiąc początkowy pozycji do wydruku
- Do miesiąca kalendarzowego — tutaj podaje się miesiąc rozgraniczenia dla pozycji do wydruku
- Pojedyncze komunikaty dla konta (pole wyboru) — to pole decyduje, czy dla odbiorcy deklaracji mają być tworzone oddzielne deklaracje dla każdego konta. Pole to nie ma wpływu na wydruk deklaracji przeciwstawnych.
-
Wydrukuj uwagi (pole wyboru) — to pole steruje drukowaniem w deklaracjach uwag zapisanych przy pozycjach. Ustawienie jest przenoszone do wygenerowanej deklaracji per odbiorca, ale podczas edycji deklaracji można je zmienić oddzielnie dla każdego odbiorcy.
Deklaracja utworzona w tle lub natychmiast otrzymuje status przetwarzania Utworzono deklarację. Ponadto wszystkie pozycje deklaracji zawarte w komunikacie są aż do ich wykonania zablokowane, a tym samym niedostępne do wyboru w innych deklaracjach.
Akcja [Edytuj odbiorcę deklaracji]
Za pomocą tej akcji użytkownik może edytować wcześniej zaznaczonego odbiorcę deklaracji przed wykonaniem deklaracji. W wyświetlonym oknie dialogowym można zmienić następujące pola odbiorcy deklaracji:
- Własny klucz identyfikacyjny — w tym polu wyświetlany jest własny klucz identyfikacyjny u odbiorcy deklaracji. Klucz można tutaj zmienić przed wykonaniem deklaracji.
- ID Extranet — pole dostępne tylko dla deklaracji do statystyki bilansu płatniczego. W tym polu użytkownik w razie potrzeby zmienia identyfikator dostępu internetowego w Deutsche Bundesbank.
- Komentarz — pole dostępne tylko dla deklaracji do statystyki bilansu płatniczego. W tym polu użytkownik w razie potrzeby zmienia adnotację do deklaracji.
Za pomocą przycisku [Zapisz] zmiany są przenoszone do odbiorcy deklaracji.
Akcja [Edytuj pozycję deklaracji]
Za pomocą tej akcji użytkownik może edytować wcześniej zaznaczoną pozycję deklaracji. W wyświetlonym oknie dialogowym udostępniane są pola wybranej pozycji deklaracji, których zawartość użytkownik może zmienić. To, które pola są dostępne, jest określone przez rodzaj deklaracji (potrącenia lub statystyka bilansu płatniczego). Za pomocą przycisku [Zapisz] zmiany są przenoszone do pozycji deklaracji.
W przypadku deklaracji dotyczącej potrąceń w wyświetlonym oknie dialogowym można zmienić następujące pola pozycji deklaracji:
- Identyfikacja partnera — w tym polu wyświetlany jest klucz identyfikacyjny partnera biznesowego u odbiorcy deklaracji. Klucz można tutaj zmienić przed wykonaniem deklaracji.
- Zewnętrzny numer dokumentu — w tym polu wyświetlany jest zewnętrzny numer dokumentu faktury stanowiącej podstawę. Zewnętrzny numer dokumentu można tutaj zmienić przed wykonaniem deklaracji.
- Uwagi — w razie potrzeby można tutaj wprowadzić uwagę do tej pozycji deklaracji. Na żądanie uwaga może zostać wydrukowana na deklaracjach lub kontrdeklaracjach.
W przypadku deklaracji do statystyki bilansu płatniczego typ pozycji wybranej pozycji deklaracji określa, które pola są udostępniane do zmiany w oknie dialogowym. W jednej deklaracji mogą występować pozycje deklaracji o następujących typach:
- Usługa i transakcje kapitałowe (DIKAP)
- Obrót tranzytowy (TRANSIT)
- Inwestycje bezpośrednie (DRINV)
Poniżej, dla każdego typu pozycji, wyszczególniono pola pozycji deklaracji, które użytkownik może zmienić w wyświetlonym oknie dialogowym.
Typ DIKAP
- Schemat rodzaju dokumentu — w tym polu użytkownik ustala klucz rodzaju dokumentu dla pozycji DIKAP. Do wyboru są:
- Dochód ze świadczonych usług
- Wydatki z tytułu usług
- Dochód z transakcji kapitałowych
- Wydatki z tytułu transakcji kapitałowych
- Kod usługi — w tym polu użytkownik podaje klucz usługi dla pozycji DIKAP; właściwy klucz można wybrać za pomocą pomocy wyszukiwania wartości
- Zakres usługi/Tytuł płatności — w tym polu użytkownik podaje tekst, który bliżej opisuje zakres usługi lub tytuł płatności
- Kraj — w tym polu użytkownik podaje kraj dla danej usługi; odpowiedni kraj można wybrać za pomocą pomocy wyszukiwania wartości
- Odniesienie do kwoty — w tym polu użytkownik podaje dowolną referencję do kwoty, która może być użyta przy zapytaniach
- Rozliczenie/wkład — w tym polu użytkownik określa, czy dana usługa stanowi rozliczenie czy wkład. Dostępne wartości:
- Brak
- Rozliczenie
- Wkład
Typ TRANSIT
Pola w szczegółach:
- Schemat rodzaju dokumentu — w tym polu użytkownik ustala schemat rodzaju dokumentu dla pozycji TRANSIT. Do wyboru są następujące wartości:
- Przychód z obrotu tranzytowego
- Wydatek z tytułu obrotu tranzytowego
- Kod usługi — w tym polu użytkownik podaje kod usługi typu Obrót tranzytowy. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wybrać właściwy kod.
- Numer rozdziału — w tym polu użytkownik podaje numer rozdziału z wykazu towarów dla statystyki handlu zagranicznego w obrocie tranzytowym
- Oznaczenie towaru — w tym polu użytkownik podaje oznaczenie towaru dla danego zdarzenia gospodarczego
- Kraj — w tym polu użytkownik podaje kraj dla danej usługi. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wybrać odpowiedni kraj.
- Odniesienie do kwoty — w tym polu użytkownik podaje dowolną referencję do kwoty, która może być użyta przy zapytaniach.
- Rozliczenie/wkład — w tym polu użytkownik określa, czy dana usługa stanowi rozliczenie czy wkład. Dostępne wartości:
- Brak
- Rozliczenie
- Wkład
Typ DRINV
Pola w szczegółach:
- Schemat rodzaju dokumentu — w tym polu użytkownik ustala schemat rodzaju dokumentu dla inwestycji bezpośredniej. Do wyboru są następujące wartości:
- Dochód z transakcji kapitałowych
- Wydatki z tytułu transakcji kapitałowych
- Kod usługi — w tym polu użytkownik podaje kod usługi typu Przepływy kapitału. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wybrać właściwy kod.
- ISIN — w tym polu użytkownik podaje Międzynarodowy Numer Identyfikacyjny Papieru Wartościowego (ISIN = International Securities Identification Number). Prawidłowy ISIN składa się z dwóch wielkich liter, po których następuje 10 cyfr lub wielkich liter.
- Oznaczenie — jeżeli inwestor jest krajowy, w tym polu podaje się nazwę zagranicznego obiektu inwestycji. Jeżeli obiekt inwestycji jest krajowy, podaje się nazwę zagranicznego inwestora.
- Liczba akcji — w tym polu użytkownik podaje liczbę kupionych lub sprzedanych akcji. W przypadku deklaracji storna należy postawić znak minus przed pierwszą cyfrą.
- Kraj — w tym polu użytkownik podaje kraj dotyczący inwestycji bezpośredniej. Za pomocą pomocy wyszukiwania wartości można wybrać odpowiedni kraj.
- Odniesienie do kwoty — w tym polu użytkownik podaje dowolną referencję do kwoty, która może być użyta przy zapytaniach.
- Rozliczenie/wkład — w tym polu użytkownik określa, czy inwestycja bezpośrednia stanowi rozliczenie czy wkład. Dostępne wartości:
- Brak
- Rozliczenie
- Wkład
Akcja [Wykonaj deklarację]
Za pomocą tej akcji użytkownik może wykonać wcześniej zaznaczoną deklarację. W wyświetlonym oknie dialogowym, poza parametrami informacyjnymi, należy wprowadzić następującą wartość:
- Data deklaracji — w tym polu podaje się datę, pod którą deklaracja ma zostać wydrukowana
Przyciskiem [Drukuj] lub [Pokaż] uruchamiany jest proces, który wykonuje deklarację i jednocześnie drukuje dokumenty dowodowe dla deklaracji, o ile zostało to skonfigurowane w rodzaju deklaracji.
Ponadto należy pamiętać: Na każdy miesiąc może istnieć tylko jeden raport Z4. Jeżeli w danym miesiącu wykonanych zostanie kilka raportów, dane zostaną dodane do już istniejącego raportu Z4. Dotyczy to również sytuacji, gdy raport Z4 został już zgłoszony lub stornowany.
Po pomyślnym wykonaniu deklaracji status przetwarzania zmienia się na Wykonano deklarację. Dodatkowo blokady na pozycjach deklaracji zostają usunięte.
Akcja [Wydrukuj deklarację…]
Za pomocą tej akcji użytkownik ma możliwość ponownego wydrukowania/wyprowadzenia wcześniej zaznaczonej i już wykonanej deklaracji. W wyświetlonym oknie dialogowym można w razie potrzeby zmienić ustawienia pracy w tle oraz ustawienia wydruku.
Przyciskiem [Drukuj] lub [Pokaż] uruchamiany jest proces, który ponownie drukuje dokumenty dowodowe dla deklaracji, o ile zostało to skonfigurowane w rodzaju deklaracji.
Akcja [Eksportuj deklarację…]
Za pomocą tej akcji użytkownik może dodatkowo wyprowadzić wcześniej zaznaczoną deklarację jako plik CSV. Jest to możliwe tylko dla deklaracji, których status przetwarzania ma wartość Wykonano deklarację. Po wywołaniu akcji otwiera się okno dialogowe aplikacji w tle Eksportuj deklarację. Oprócz parametrów informacyjnych, takich jak numer deklaracji, data deklaracji itd., należy wprowadzić następującą wartość:
- Nazwa pliku — tutaj należy podać nazwę pliku dla eksportowanych deklaracji. Nazwa pliku powinna zawierać zastępniki {declarationNumber} dla numeru deklaracji oraz {declarationDate} dla daty deklaracji. Dla deklaracji dotyczących potrąceń nazwę pliku można np. podać w następującej postaci:
- EBH_{declarationNumber}_{declarationDate}
Eksport deklaracji może zostać wykonany natychmiast lub w tle. Jako miejsce zapisu wskazywany jest folder pokazany w oknie wywołania. Może to być np. folder wyjściowy dla GDPDU wpisany w aplikacji Konfiguracja. Informacje na ten temat znajdują się w rozdziale Konfiguracja.
Akcja [Stornuj deklarację]
Za pomocą tej akcji użytkownik może wystornować wcześniej zaznaczoną deklarację natychmiast lub w tle. Jest to możliwe tylko dla deklaracji, których status przetwarzania ma wartość Wykonano deklarację. Ponadto sprawdzane jest, czy księgowania z deklaracji przeznaczonej do storna zostały już ujęte w późniejszych deklaracjach. Jeśli tak, zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat o błędzie i nie będzie można przeprowadzić storna deklaracji.
Po pomyślnym stornowaniu deklaracja otrzymuje status przetwarzania Wystornowano deklarację. Wystornowaną deklarację można usunąć z aplikacji za pomocą przycisku [Usuń].
Ponadto obowiązuje zasada, że przy stornowaniu płatności, która została już zgłoszona, wykonywana jest deklaracja korygująca. Deklaracja korygująca nie zawiera wszystkich transakcji, lecz jedynie skorygowaną.
Akcja [Przeksięgowania ENASARCO]
Ta akcja jest dostępna wyłącznie w tych organizacjach, dla których w aplikacji Konfiguracja w ramach funkcji Księgowość finansowa aktywowano funkcję Księgowość finansowa dla Włoch. Ponadto akcja ta ma zastosowanie tylko do deklaracji typu Potrącenia, przeznaczonych do zgłaszania składek ENASARCO.
Jeżeli przedstawiciel handlowy jest związkiem, rozliczenie prowizji dla wszystkich członków jest realizowane za pośrednictwem tego związku. Na potrzeby deklaracji składka ENASARCO zaksięgowana na związek musi zostać następnie proporcjonalnie rozdzielona na członków związku. To, który przedstawiciel handlowy jest przypisany do związku jako członek i z jakim udziałem, określa się za pomocą kluczy podziału.
Za pomocą tej akcji użytkownik może dla jednej lub wielu deklaracji przeksięgować składki ze związków w 100% na poszczególnych członków. Następnie, poprzez akcję [Wykonaj deklarację], zgłaszane są składki rozdzielone na członków.
Konfiguracja
Dla aplikacji Lista: Deklaracje księgowości finansowej należy w aplikacji Konfiguracja zdefiniować następujące ustawienia w funkcji Zgłoszenia w obszarze Księgowość finansowa:
W zakładce Pozostałe należy wpisać schemat numeracji dla deklaracji typu Księgowość finansowa: numer rekordu deklaracji. Z tego schematu podczas tworzenia deklaracji pobierany jest numer deklaracji.
W polu Folder dla wydruku GDPdU można wskazać katalog (kstore), do którego ma być wykonywany eksport deklaracji. Ta wartość służy jako wstępne ustawienie dla pola Folder eksportu w aplikacji w tle Eksportuj deklarację.
Jednostki biznesowe
Jednostka biznesowa Propozycja deklaracji: com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.declaration.obj.DeclarationProposal — wykorzystywana jest przez aplikację Lista: Deklaracje księgowości finansowej między innymi w celu:
- Przyporządkowywania uprawnień
- Konfigurowania definicji działań
- Importu i eksportu danych
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Lista: Deklaracje księgowości finansowej nie są dostępne uprawnienia specjalne.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Aby aplikacja Lista: Deklaracje księgowości finansowej była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Lista: Deklaracje księgowości finansowej nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Lista: Deklaracje księgowości finansowej nie jest dostępna dla partnerów biznesowych