Dział sprzedaży jest odpowiedzialny za sprzedaż dóbr materialnych lub niematerialnych produkowanych przez firmę. Ma to miejsce poprzez sprzedaż tych towarów na rynku w możliwie najbardziej opłacalny sposób. Jeśli klient zleca firmie dostawę dóbr materialnych i niematerialnych, taka informacja jest przechowywana w odpowiednim zamówieniu sprzedaży. Towary i usługi, które mają zostać dostarczone, są tworzone, uzupełniane są ich ilości i ceny, w także warunki dostawy i płatności.
W samym zamówieniu sprzedaży wszystkie dane dotyczące kompletacji, dostawy i fakturowania są określane jako podstawa do dalszego przetwarzania w dziale sprzedaży. Zamówienie sprzedaży jest głównym elementem wszystkich procesów w obszarze sprzedażowym systemu.
Jeśli wysłane produkty nie spełniają oczekiwań klienta, ponieważ np. nie odpowiadają ich wymaganiom lub są wadliwe, klient zwraca produkty. System zapewnia wiele funkcji do rozliczania takich zakupów, takie jak przyjęcie towarów z kategorii Zwrot od klienta z opcją późniejszej kolejnej lub rozliczenia. Alternatywnie można utworzyć zwroty klientów i na ich podstawie można w uproszczony sposób wygenerować przyjęcie towaru oraz rozliczenie.
Niniejszy dokument opisuje rolę rodzajów zwrotów klientów w przetwarzaniu zwrotów klientów oraz sposób ich rejestrowania. Opisano domyślne wartości i ustawienia dla zwrotów klientów przechowywanych w rodzajach zwrotów klientów,
Opisano również wpływ na przetwarzanie i dalsze przetwarzanie zwrotów klientów korzystających z odpowiedniego rodzaju.
Definicje terminów
Zwrot od klienta
Zwrot od klienta oznacza dokument oraz proces w systemie ERP. Proces ten obejmuje zwrot towaru uprzednio dostarczonego klientowi. W tym przypadku proces ten może rozpocząć się od powiadomienia o zwrocie klienta, aby dokument Zwrot od klienta mógł zostać utworzony przed zwrotem lub w momencie odbioru towaru. Zazwyczaj zwracane towary nie mogą być odsprzedawane jako nowe. Dlatego przy odbiorze towarów przeprowadzana jest kontrola jakości, w której ponownie wysłane produkty można sklasyfikować jako produkty drugiego wyboru lub złom.
Zlecenie odbioru
Zlecenie odbioru to zlecenie dostawy typu Dostawa zewnętrzna, za pomocą którego towary są odbierane od klienta, na przykład w ramach zwrotu od klienta.
Towary mogą zostać odebrane przez firmę klienta lub przez dostawcę.
Procesy i łańcuch dokumentów powiązanych
W rozdziale zostały szczegółowo opisano procesy biznesowe dotyczące zwrotów od klientów, opcje ich przetwarzania i dostępne dokumenty końcowe, a także wynikające z nich relacje z innymi aplikacjami, jeśli ma to zastosowanie.
Relacje z innymi aplikacjami i jednostkami biznesowymi oraz ich mapowanie w łańcuchu dokumentów powiązanych zostały opisane w artykule Zwroty od klientów.
Opis aplikacji
Rodzaje zwrotów klientów służą do identyfikacji zwrotów klientów. Zawierają one również wartości domyślne i ustawienia dla zwrotów klientów.
Aplikacja Rodzaje zwrotów od klientów jest podzielona na nagłówek i obszar roboczy.
Nagłówek
Wartość w polu Rodzaj jednoznacznie identyfikuje rodzaj zwrotu od klienta.
Ponadto dla rodzaju zwrotu klienta wprowadzany jest Opis.
W pozostałych polach rodzaju zwrotu klienta wprowadzane są dane, które powinny mieć zastosowanie do wszystkich zwrotów klientów korzystających z tego rodzaju. Na przykład rodzaje zwrotów od klientów zawierają informacje istotne dla zapytań i raportów.
Inne dane rodzaju zwrotu klienta to ustawienia dla weryfikacji i obliczeń systemu, takie jak użycie cen użytkownika końcowego. Inne ustawienia kontrolują dalsze przetwarzanie zwrotów od klientów, tj. zachowanie dalszych dokumentów.
Można na przykład zdefiniować rodzaj zamówienia noty kredytowej (odpowiadający rodzajowi zamówienia sprzedaży) w celu utworzenia noty kredytowej.
Dostępne są pola:
- Rodzaj – unikalny identyfikator rodzaju zwrotu od klienta jest wprowadzany w tym polu.
- Oznaczenie – nazwa rodzaju zwrotu, pozwalająca go wyszukać na listach.
- Schemat numeracji – w szczególności w przypadku systemów z kilkoma organizacjami zaleca się utworzenie schematu numeracji dla rodzajów zwrotów klientów w aplikacji Konfiguracja w funkcji Sprzedaż -> podfunkcja Schematy numeracji. Jeśli schemat numeracji jest zapisany dla organizacji sprzedaży wybranej na pasku narzędzi, kolejny wynikający z niego numer jest sugerowany jako identyfikator podczas wprowadzania rodzaju. Schematy tworzone są w aplikacji Schematy numeracji za pomocą typu Zwroty od klientów.
- Status nowych dokumentów – definiuje ogólny status dla nowych zwrotów klientów. Dostępne do wyboru są wartości Zwolnione i W opracowaniu.
- Zastosuj ceny odbiorcy końcowego – po aktywowaniu tego parametru zwroty klientów tego rodzaju mogą być używane tylko dla klientów, którzy są oznaczeni jako konsumenci końcowi. W kolejnych dokumentach ceny i wartości są wyświetlane z uwzględnieniem podatku VAT.
Jeśli parametr zostanie wyłączony, wówczas zwroty klientów tego rodzaju mogą być używane tylko dla klientów, którzy nie są oznaczeni jako konsumenci końcowi.
Tego ustawienia nie można zmienić w ustawieniach zwrotów od klientów, jeśli rodzaj został już użyty.
Obszar roboczy
Zakładka Ogólne
Zakładka Ogólne rodzaju zwrotu klienta zawiera między innymi wartości domyślne dla pochodzenia magazynu i dostaw zastępczych, a także inne dane ogólne.
Dostępne pola:
- Dozwolone odniesienie – można użyć pola, aby zdefiniować do czego może odnosić się zwrot klienta. Zwrot może na przykład odnosić się do dokumentu dostawy. Dozwolone odniesienie ustawione w rodzaju zwrotu klienta jest kopiowane do nowych zwrotów od klientów. Jeśli dozwolone odniesienie zostanie zmienione w rodzaju zwrotu klienta, zmiany mają wpływ tylko na nowe zwroty od klientów. Należy wybrać co najmniej jedną z poniższych wartości:
- Dokument dostawy WZ
- Faktura z transakcją magazynową
- Zamówienie sprzedaży
- Artykuł
- Powód zwrotu wymagany – można użyć parametru, aby określić, czy powód zwrotu jest wymagany w przypadku zwrotów od klientów. Jeśli funkcja jest aktywna, pole jest polem obowiązkowym dla pozycji zwrotu od klienta. Jeśli rodzaj zwrotu od klienta został już użyty, tego ustawienia nie można zmienić.
- Pochodzenie magazynu przyjęcia towaru – pola można użyć do zdefiniowania następujących elementów dla ogłoszonych zwrotów, które nie zostały jeszcze odebrane. Do wyboru są następujące wartości:
- Ręcznie – w przypadku wybrania tej opcji, odbiór jest oczekiwany w magazynie określonym w ustawieniach.
- Magazyn wydania – jeśli określono tę wartość, wówczas odbiór jest oczekiwany w magazynie, z którego z którego produkty zostały dostarczone do klienta.
- Magazyn przyjęcia – miejsce, do którego mają zostać dostarczone zwracane produkty. Należy wybrać istniejącą lokalizację magazynu w systemie jako magazyn przyjęcia, który będzie używana jako wartość domyślna w nagłówkach zwrotów klientów.
- Pochodzenie odbiorcy zwrotu od klienta – wskazuje dane, na podstawie których określany jest odbiorca zwrotów klientów tego rodzaju. Wybrana wartość jest używana jako wartość domyślna w zwrotach od klientów. Dostępne są następujące opcje wyboru:
- Magazyn – lokalizacja magazynu przychodzącego jest używana jako odbiorca
- Dostawca – jeśli zwrot od klienta ma odniesienie do do zamówienia sprzedaży z integracją z zaopatrzeniem o typie Zewnętrzna dostawa bezpośrednia, partner dostawy powiązanej pozycji zamówienia jest używany jako odbiorca zwrotu.
Jeśli dla pozycji zamówienia sprzedaży nie ma powiązania zamówienia Zewnętrzna dostawa bezpośrednia, wartość Dostawca może być użyta dla pozycji zwrotu klienta.
- Pozycja zlecenia – jeśli zwrot od klienta ma odniesienie do do zamówienia sprzedaży z integracją z zaopatrzeniem o typie Zewnętrzna dostawa bezpośrednia, wówczas odbiorcą zwrotu jest partner dostawy powiązany z pozycją zamówienia.
W przypadku istnienia pola Zewnętrzna dostawa bezpośrednia, jako odbiorca zwrotu wykorzystywana jest lokalizacja magazynu odbiorczego.
- Wartość domyślna środka – za pomocą pola można określić, czy podczas przypisywania przyjęcia towaru do pozycji zwrotu klienta ma być proponowana wartość. Do wyboru są następujące opcje:
- Nie proponuj
- Zaproponuj żądany środek
- Rodzaj zamówienia noty kredytowej – aby wygenerować notę kredytową dla zwróconych pozycji, należy wybrać rodzaj zamówienia sprzedaży o typie Nota kredytowa dla zwrotu lub Zlecenie wymiany towaru.
W polu Rodzaj zamówienia noty kredytowej należy wprowadzić rodzaj zamówienia sprzedaży o typie, który może być używany jako typ zamówienia noty kredytowej, aby móc generować zamówienia sprzedaży dla not kredytowych. Ten rodzaj zamówienia zdefiniowany w typie zwrotu klienta proponowany jest na podstawie zwrotu klienta.
- Rodzaj zlecenia dostawy zwrotnej – zlecenie dostawy zastępczej musi zostać utworzone, aby można było zrealizować dostawę zastępczą dla zwróconych pozycji. Zamówienie dostawy zastępczej to zamówienie sprzedaży typu Zlecenie wymiany towaru. Typ jest zdefiniowany w rodzaju zamówienia sprzedaży. Po przetworzeniu zamówienia sprzedaży generowane są niezbędne dostawy i faktury.
W tym polu należy wprowadzić rodzaj zlecenia dostawy zwrotnej. Ten typ zlecenia dostawy zdefiniowany w rodzaju zwrotu klienta jest proponowany w podstawie zwrotu klienta.
- Nota uznaniowa dotycząca wymiany towaru – w tym polu definiuje się zasady obowiązujące podczas fakturowania zwrotu dostawy zastępczej. Ustawienie ma wpływ tylko na pozycje z płatnymi dostawami zwrotnymi. Należy wybrać jedno z następujących ustawień:
- Niezależna nota uznaniowa – tej opcji można użyć również do utworzenia dostawy zwrotnej. Pozycja noty uznaniowej może zostać obciążona, jeśli nie została jeszcze zafakturowana żadna powiązana podlegająca opłacie pozycja dostawy zwrotnej i nie jest również uwzględniona w bieżącej fakturze sprzedaży.
- Nota uznaniowa do pierwszej faktury – nota uznaniowa dostawy zwrotnej jest naliczana tylko wtedy, gdy bieżąca faktura zawiera powiązaną płatną dostawę zwrotną lub co najmniej jedna z tych pozycji została już w całości zafakturowana. Jeśli pierwsza faktura zostanie anulowana, pozycja noty uznaniowej pojawi się na następnej odpowiedniej fakturze.
To ustawienie zdefiniowane w rodzaju zwrotu klienta jest jest sugerowane na podstawie zwrotu klienta.
- Pochodzenie magazynu zlecenia wymiany towaru – tu może zostać określona lokalizacja przechowywania zlecenia wymiany towaru. Należy wybrać jedno z następujących ustawień jako wartość domyślną dla zwrotów od klientów:
- Magazyn wydania
- Zlecenie wymiany towaru
Jeśli ustawiona jest opcja Zlecenie wymiany towaru, wówczas magazyn w nagłówku i w pozycji jest określane jak dla rodzaju Zamówienia sprzedaży.
Jeśli ustawiona jest opcja Magazyn wydania, obowiązują następujące zasady:
- W nagłówku – wartość dla Magazynu nowo utworzonego zlecenia zwrotu zwykle pochodzi z oryginalnego zamówienia sprzedaży. Jeśli magazyn w nagłówku oryginalnego zamówienia jest puste (np. w przypadku zewnętrznych przesyłek bezpośrednich), magazyn jest określany w następujący sposób:
- z pozycji dostawy (pozycja dokumentu dostawy lub faktury z transakcją magazynową
- z pozycji zamówienia pierwszej odpowiedniej pozycji zwrotu.
- Dla pozycji – wartość pozycji dla Magazynu nowo utworzonej pozycji dostawy zwrotu jest obliczana zgodnie z Odniesieniem w następujący sposób:
- Odniesienie Faktura z transakcją magazynową: Pozycja faktury
- Odniesienie Dokument dostawy: Pozycja dokumentu dostawy
- Odniesienie Zamówienie sprzedaży: Pozycja zamówienia
Ponadto dla pozycji w polu Wstępna alokacja magazynu ustawiany jest wpis Brak wstępnej alokacji.
[/indicator] Wartość Zlecenie dostawy zwrotnej jest zawsze używana dla odniesienia Pozycja.[/indicator]
- Pochodzenie właściciela zapasów dla zlecenia wymiany – w tym polu można określić źródło, z którego ma być określany właściciel zapasu zlecenia wymiany. Należy wybrać jedno z poniższych źródeł jako wartość domyślną dla zwrotów od klientów:
- Oryginalna pozycja zamówienia sprzedaży
- Zlecenie wymiany towaru
Jeśli ustawiona jest opcja Zlecenie wymiany towaru, ustawienia dotyczące właściciela zapasów w nagłówku i pozycji są określane w taki sam sposób, jak w przypadku rodzaju Zamówienie sprzedaży.
Jeśli ustawiona jest wartość Oryginalna pozycja zamówienia sprzedaży obowiązują następujące zasady:
- W nagłówku – wartość nagłówka Pochodzenie właściciela magazynu nowo utworzonego zlecenia wymiany zawsze w tym przypadku wynika jako wartość domyślna z oryginalnego zamówienia sprzedaży.
- Dla pozycji – wartość pozycji Właściciel zapasów nowo nowo utworzonej pozycji zlecenia wymiany w tym przypadku wartością domyślną jest zawsze wartość z oryginalnej pozycji zamówienia sprzedaży. Ustawienie dla Pochodzenie właściciela zapasów jest określane automatycznie podczas tworzenia. Ustawienie dla opcji Zezwalaj na wielu właścicieli zapasów jest dezaktywowane lub sugerowane jako jest ustawienie Nie.
W razie potrzeby wartości domyślne dla pochodzenia właściciela zapasów, właściciela zapasów lub funkcji Zezwalaj na wielu właścicieli zapasów można zmienić w nagłówku lub pozycji zlecenia zwrotu.
- Pochodzenie docelowego właściciela zapasów – w tym polu można określić źródło, z którego
powinien być pobierany docelowy właściciel zapasów. Należy wybrać jedno z następujących źródeł:
- Z dokumentu źródłowego
- Firma organizacji sprzedaży
- Firma odbiorcy zwrotu
- Ręcznie
Podczas definiowania ustawienia należy pamiętać, że wartość Z dokumentu pierwotnego nie może być używana w połączeniu z odniesieniem Artykuł.
Zakładka Odbiór
Na zakładce Odbiór można określać domyślne wartości dla odbioru, które mają być używane jako podstawa nowego zwrotu klienta tego rodzaju.
Pola:
- Rodzaje zlecenia dostawy dla odbioru – pozwala określić rodzaj zlecenia dostawy typu Dostawa zewnętrzna, za pomocą którego mają być tworzone zlecenia dostawy do odbioru zwrotów od klienta. Te zlecenia dostawy są określane jako zlecenia odbioru.
- Warunek dostawy dla odbioru – pozwala wprowadzić warunek dostawy z metodą dostawy Odbiór, który jest używany dla zleceń dostawy w celu odbioru zwrotów od klienta. Jeśli jest to warunek dostawy typu Incoterm, w drugiej części pola można wprowadzić numer referencyjny lokalizacji.
- Warunek wysyłki dla odbioru – pozwala wprowadzić warunek wysyłki, który będzie używany dla zleceń dostawy w celu odbioru zwrotów od klienta.
- Spedytor dla odbioru – pozwala wprowadzić identyfikator partnera spedytora, który będzie używany dla zleceń dostawy w celu odbioru zwrotów od klienta.
Konfiguracja
Schemat numeracji można utworzyć w aplikacji Konfiguracja w ramach funkcji Sprzedaż.
Schemat numeracji można wprowadzić w polu Schemat numeracji rodzaju zwrotu od klienta. Jeśli został on zdefiniowany dla organizacji sprzedaży wybranej na pasku narzędzi, następny wynikający z niego numer jest używany jako identyfikator podczas wprowadzania rodzaju.
Funkcja Zastosuj ceny odbiorcy końcowego jest widoczna tylko wtedy, gdy w aplikacji Konfiguracja podfunkcja Ceny detaliczne została uruchomiona.
Jednostki biznesowe
Poniższa jednostka biznesowa: com.cisag.app.sales.customerreturn.obj.CustomerReturnType jest istotna dla aplikacji Rodzaje zwrotów od klientów, i jest używana między innymi do:
- przypisywania uprawnień,
- konfigurowania definicji działań lub
- importu lub eksportu danych.
Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:
com.cisag.app.sales.OrderData
Uprawnienia
Uprawnienia mogą być przypisywane zarówno przy użyciu ról uprawnień, jak i przez przypisanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Nie ma specjalnych uprawnień dla aplikacji Rodzaje zwrotów od klientów.
Przypisania organizacji
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści jest aktywna w aplikacji Konfiguracja, aplikacja Rodzaje zwrotów od klientów jest wyświetlana użytkownikowi tylko wtedy, gdy przypisano jej organizację w danych podstawowych partnera, która należy do co najmniej jednej z następujących struktur organizacyjnych:
- Sprzedaż
Aplikacja Rodzaje zwrotów od klientów zawiera tabelę Uprawnienia. Aby dany użytkownik mógł korzystać z rodzaju zwrotu klienta, musi on być przypisany do co najmniej jednej organizacji w danych podstawowych partnera,
Więcej informacji na temat tabeli Uprawnienia i kompleksowy przegląd uprawnień do treści można znaleźć w dokumentacji dotyczącej uprawnień związanych z treścią.
Funkcje specjalne
Nie ma specjalnych funkcji dla aplikacji Rodzaje zwrotów od klientów.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Rodzaje zwrotów od klientów nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.