Instrukcje: Zwroty od klienta

Artykuł opisuje instrukcje korzystania z aplikacji Zwroty od klientów dotyczące m.in tego. jak wprowadzić lub edytować zwrot klienta. Dostarcza także informacji o możliwych wymaganiach i skutkach.

Opis aplikacji Zwroty od klientów, który zawiera również opisy pól i akcji, można znaleźć w dokumentacji Zwroty od klientów.

Wprowadzanie nowego zwrotu od klienta

Aby utworzyć nowy zwrot klienta, należy użyć akcji [Nowy] na standardowym pasku przycisków.

Więcej informacji można znaleźć w dokumencie Instrukcje: Zastosowanie dokumentów.

Duplikacja nagłówka

Akcja [Duplikuj nagłówek] może być użyta do powielenia nagłówka zwrotu klienta otwartego w aplikacji Zwroty od klientów.

Więcej informacji można znaleźć w dokumencie Instrukcje: Zastosowanie dokumentów.

Zwrot od klienta dla dokumentu dostawy

Akcja [Generowanie zwrotu od klienta dla dokumentu dostawy] może być użyta do utworzenia zwrotu klienta, który odnosi się do istniejącego w systemie dokumentu dostawy. Powoduje to wygenerowanie wielu informacji, których nie trzeba już wprowadzać.

Wymagania wstępne

W systemie istnieje dokument dostawy, na podstawie którego ma zostać wygenerowany zwrot od klienta.

Instrukcje

Aby wygenerować dokument zwrotu dla dokumentu dostawy, należy:

  1. Otworzyć aplikację Zwroty od klientów
  2. Wybrać akcję [Generuj zwrot od klienta do dokumentu dostawy] w menu [Nowy] na standardowym pasku przycisków.
    →Zostanie otwarte okno dialogowe.
  3. W polu Odniesienie należy wybrać typ dokumentu, do którego ma się odnosić nowy zwrot od klienta.
  4. Następnie, należy uzupełnić identyfikator dokumentu w polach dla dokumentu referencyjnego, do którego ma się odnosić nowy zwrot klienta. Aby to zrobić, w pierwszej części pola należy wprowadzić rodzaj, a w drugim numer dokumentu.
    Dane w sekcjach Klient i Organizacja sprzedaży są wypełniane zgodnie z dokumentem, do którego się odnoszą.
  5. Należy wprowadzić rodzaj zwrotu klienta dla nowego zwrotu klienta w polu Rodzaj zwrotu od klienta.
  6. W sekcji Zastosowanie pozycji należy określić, czy ma zostać przeniesiony tylko nagłówek, czy także pozycje z dokumentu, do którego istnieje odwołanie.
    W tym celu należy aktywować następujące funkcje za pomocą parametrów:
    • Przejmij tylko nagłówek – po aktywowaniu tej funkcji nie będzie można edytować żadnych innych pól.
    • Przejmij pozycje za pomocą edytora – jeśli parametr zostanie aktywowany należy wprowadzić również następujące dane:
      • Powód zwrotu
        Pole Szablon tekstu uzasadnienia zwrotu jest wypełniane zgodnie z wybranym powodem zwrotu.
      • Preferowane działanie
      • Tekst powodu zwrotu (jeśli jest wymagany)
  1. W razie potrzeby można wybrać przycisk [Weryfikuj] na pasku przycisków okna dialogowego, aby sprawdzić, czy nie brakuje żadnych wartości w polach lub czy nie są one nieprawidłowe.
  2. Na koniec, należy wybrać przycisk [OK].

Nowy zwrot od klienta zostanie utworzony i otwarty w aplikacji.

Skutki

Jeśli wprowadzenie prawidłowych i kompletnych danych zostanie potwierdzone przyciskiem [OK], okno dialogowe zostanie zamknięte, a nowy dokument zwrotu zostanie utworzony zgodnie z wprowadzonymi danymi. Ma to też dodatkowe efekty:

  • Wartość Przez klienta jest sugerowana w polu Dostarczenie towaru.
  • Maksymalna ilość zwrotu na pozycję jest sprawdzana dla przejęcia pozycji. Do zwrotu mogą zostać dodane tylko te pozycje, dla których można określić ilość zwrotu.

Zwrot od klienta dla przyjęcia towaru

Akcja [Generowanie zwrotu klienta dla przyjęcia towaru] może być użyta do utworzenia zwrotu klienta, który odnosi się do istniejącego w systemie przyjęcia towaru. Generuje to wiele informacji, których nie trzeba już wprowadzać.

Wymagania wstępne

  • W systemie istnieje przyjęcie towaru typu Zwrot od klienta i odniesienie do dokumentu Zwrot od klienta, na podstawie którego ma zostać wygenerowany zwrot od klienta.
  • Bieżący użytkownik jest pracownikiem wewnętrznym lub przedstawicielem zewnętrznym lub wewnętrznym.

Instrukcje

  1. Należy otworzyć aplikację Zwroty od klientów.
  2. W menu [Nowy] na standardowym pasku przycisków należy wybrać [Generowanie zwrotu klienta dla przyjęcia towaru].
    →Zostanie otwarte okno dialogowe.
  3. Należy wprowadzić identyfikator przyjęcia towaru, do którego ma się odnosić nowy zwrot klienta, w polach dotyczących przyjęcia towaru.
    W tym celu należy wprowadzić rodzaj przyjęcia towaru w pierwszym polu i numer w drugim polu.→Dane w sekcjach Klient i Organizacja sprzedaży są wypełniane zgodnie z dokumentem do którego ustawione jest odniesienie.
  4. Należy wprowadzić rodzaj zwrotu klienta dla nowego zwrotu klienta w polu Rodzaj zwrotu od klienta.
  5. W sekcji Zastosowanie pozycji należy określić, czy ma zostać przeniesiony tylko nagłówek, czy także pozycje z dokumentu, do którego istnieje odwołanie.
    W tym celu należy aktywować następujące funkcje za pomocą parametrów:
    • Przejmij tylko nagłówek – po aktywowaniu tej funkcji nie będzie można edytować żadnych innych pól.
    • Przejmij pozycje za pomocą edytora – jeśli parametr zostanie aktywowany należy wprowadzić również następujące dane:
      • Powód zwrotu
        Pole Szablon tekstu uzasadnienia zwrotu jest wypełniane zgodnie z wybranym powodem zwrotu.
      • Preferowane działanie
      • Tekst powodu zwrotu (jeśli jest wymagany)
  1. W razie potrzeby można wybrać przycisk [Weryfikuj] na pasku przycisków okna dialogowego, aby sprawdzić, czy nie brakuje żadnych wartości w polach lub czy nie są one nieprawidłowe.
  2. Na koniec, należy wybrać przycisk [OK].
  • Nowy zwrot od klienta zostanie utworzony i otwarty w aplikacji.

    Skutki

    Jeśli wprowadzenie prawidłowych i kompletnych danych zostanie potwierdzone przyciskiem [OK], okno dialogowe zostanie zamknięte, a nowy dokument zwrotu zostanie utworzony zgodnie z wprowadzonymi danymi. Ma to też dodatkowe efekty:

    • Wartość Nie przez klienta jest sugerowana w polu Dostarczenie towaru.
    • Pole Odniesienie w nagłówku otrzymuje wartość Artykuł jako wartość domyślną dla pozycji
    • W przypadku przejęcia każdej pozycji określana jest nieprzydzielona ilość przychodząca.Ilość otrzymana jest określana dla każdego artykułu. Tylko te pozycje są dodawane do zwrotu klienta, dla których można określić nieprzydzieloną ilość przychodzącą.

Wyświetlanie, edytowanie lub usuwanie zwrotów klientów

Instrukcje dotyczące następujących tematów można znaleźć w artykule Instrukcje: Zastosowanie dokumentów:

  • Wyświetlenie dokumentu
  • Edycja dokumentu
  • Usunięcie dokumentu
Wskazówka
Pozycji nie można usunąć, jeśli klient zwrócił już towary lub przetwarzane jest zlecenie odbioru.

Wprowadzenie bezpośrednie przyjęcia towaru u dostawcy

Można użyć akcji [Wprowadź bezpośrednie przyjęcie towaru u dostawcy], aby przypisać ilość przychodzącą do pozycji zwrotnych, które są wysyłane bezpośrednio do dostawcy, a tym samym zgłosić odbiór towarów z powrotem do dostawcy. Dostawca poinformuje o otrzymanej ilości.

Wymagania wstępne

  • Bieżący użytkownik jest pracownikiem wewnętrznym lub przedstawicielem zewnętrznym lub wewnętrznym.
  • Zwrot nie jest wysyłany do lokalizacji własnej firmy, ale bezpośrednio do dostawcy. Odbiorcą zwracanych ilości partner dostawy, do którego odnosi się dokument dostawy.
  • Status odbioru nagłówka zwrotu klienta nie ma wartości Całkowicie otrzymany.
  • Pozycje zwracane przez klienta są elementem podstawowym, tj. nie elementem zestawu.

Instrukcje

W celu wykonania akcji, należy:

  1. W aplikacji Zwroty od klientów otworzyć zwrot od klienta, dla którego ma zostać utworzony bezpośredni odbiór od dostawcy.
  2. W menu standardowego paska przycisków należy wybrać akcję [Wprowadź bezpośrednie przyjęcie towaru u dostawcy]
    →Zostanie otwarte okno dialogowe. Zostaną w nim wyświetlone wszystkie pozycje zwrotu klienta spełniające wymagania.
  3. W oknie należy wprowadzić ilość otrzymanych pozycji.
    Jeśli nie ma potrzeby wprowadzania ilości przychodzącej dla pozycji, należy dezaktywować parametr na końcu wiersza.
  4. Na koniec, należy wybrać przycisk [OK].

→Okno dialogowe zostanie zamknięte.

Efekty

  • Wprowadzone ilości są przypisywane do pozycji zwrotnych na zakładce Przyjęcie jako przypisane i zaksięgowane ilości dokumentu. Zaksięgowaną ilość dokumentu można tu zmienić: częściowo lub całkowicie anulować za pomocą akcji [Anuluj bezpośrednie przyjęcie towaru u dostawcy].
  • Status odbioru artykułów zwrotnych i nagłówka jest aktualizowany.
  • Ustawione komponenty dla ustawionego artykułu również otrzymują odpowiedni status odbioru.

Anulowanie bezpośredniego przyjęcia towaru u dostawcy

Można użyć akcji [Anuluj bezpośrednie przyjęcie towaru u dostawcy], aby cofnąć poprzednio zaksięgowanej ilości przychodzącej dla wcześniej wygenerowanego bezpośredniego przyjęcia od dostawcy i w ten sposób częściowo lub całkowicie anulować przyjęcie.

Wymagania wstępne

  • Bieżący użytkownik jest pracownikiem wewnętrznym lub przedstawicielem zewnętrznym lub wewnętrznym.
  • Dla zwrotu od klienta wprowadzono przyjęcie bezpośrednie od dostawcy.
  • Status odbioru nagłówka zwrotu od klienta to Częściowo przyjęte lub Nieprzyjęte.
  • Pozycje zwracane przez klienta są elementem podstawowym, tj. nie elementem zestawu.

Instrukcje

W celu wykonania akcji, należy:

  1. W aplikacji Zwroty od klientów otworzyć zwrot od klienta, dla którego ma zostać anulowany bezpośredni odbiór od dostawcy.
  2. W menu standardowego paska przycisków należy wybrać akcję [Anuluj bezpośrednie przyjęcie towaru u dostawcy]
    →Zostanie otwarte okno dialogowe. Zostaną w nim wyświetlone wszystkie pozycje zwrotu klienta spełniające wymagania. 
  3. Aby anulować bezpośredni odbiór ilości, należy aktywować pole wyboru na końcu wiersza.
    Pola wprowadzania ilości są dostępne do uzupełnienia.
  4. Należy wprowadzić ilość, która ma zostać anulowana.
  5. Należy zapisać zmiany przyciskiem [OK].

→Okno dialogowe zostanie zamknięte.

Efekty

  • Zaksięgowana ilość dokumentu przyjęcia w zakładce Przyjęcie zostanie pomniejszona o anulowaną ilość. W pierwszej kolejności brane pod uwagę ostatnio zarejestrowane dane.

Nawet jeśli przypisane przyjęcie pozycji zwrotnej zostanie całkowicie anulowane, wiersz pozostanie w zakładce na zakładce, aby można było prześledzić wprowadzenie i anulowanie pozycji.

  • Status odbioru pozycji zwrotnych i nagłówka jest aktualizowany.
  • Elementy zestawu również otrzymują odpowiedni status przychodzący.

Ręczne zakończenie przyjęcia

Można użyć akcji [Zrealizuj przyjęcie ręcznie], aby zmienić status dokumentu dla pozycji zwrotnych klienta na Zakończono ręcznie.

Wymagania wstępne

  • Bieżący użytkownik jest pracownikiem wewnętrznym lub przedstawicielem zewnętrznym bądź wewnętrznym.
  • Zwrot klienta może zostać przetworzony.
  • Dla zwrotu od klienta nie jest realizowany odbiór.
  • Pozycja zwrotu klienta nie ma statusu przychodzącego Całkowicie przyjęto.
  • Pozycje zwracane przez klienta są elementem podstawowym, tj. nie elementem zestawu.

Instrukcje

Aby wykonać akcję, należy:

  1. W aplikacji Zwroty od klientów otworzyć zwrot klienta, którego status przychodzący ma zostać zmieniony dla każdej pozycji.
  2. W menu standardowego paska przycisków należy wybrać akcję [Zrealizuj przyjęcie ręcznie].
    →Zostanie otwarte okno dialogowe. Zawiera ono listę wszystkich pozycji zwrotu klienta, których status skrzynki odbiorczej można zmienić ręcznie.
  3. Należy wybrać pozycje, których status ma zostać zmieniony. W tym celu należy użyć pól wyboru na początku każdego wiersza pozycji.
  4. Na zakończenie, należy wybrać przycisk [OK].

→Okno dialogowe zostanie zamknięte.

Wybrane elementy mają status Przyjęte w całości (Zrealizowano ręcznie).

Efekty

  • Pozycja zwrotu klienta otrzymuje status przychodzący Przyjęte w całości (Zrealizowano ręcznie)
  • W przypadku zestawu, każdy element również otrzymuje status Przyjęte w całości (Zrealizowano ręcznie).
  • Następujące dane pozycji zwrotu klienta nie mogą być już zmieniane:
    • Zwrócona ilość
    • Dostarczenie towaru
    • Pochodzenie magazynu przyjęcia towaru
    • Magazyn
    • Pozycja przyjęcia towaru
    • Przypisana ilość przychodząca
  •  Anulowana ilość to różnica między ilością zwróconą a ilością otrzymaną.
Wskazówka
Ilość otrzymana może następnie ulec zmianie w wyniku anulowania lub częściowego anulowania przyjęcia towaru, nawet w przypadku pozycji zrealizowanych ręcznie.

W takim przypadku anulowana ilość jest odpowiednio korygowana. Ręczna realizacja zostaje zachowana.

Anulowanie ręcznej realizacji przyjęcia

Można użyć akcji [Anulowanie ręcznej realizacji przyjęcia], aby anulować ręczne przyjęcie.

Wymagania wstępne

  • Bieżący użytkownik jest pracownikiem wewnętrznym lub przedstawicielem zewnętrznym bądź wewnętrznym.
  • Zwrot od klienta może zostać przetworzony.
  • Pozycja zwrotu klienta nie została anulowana.
  • Pozycja zwrotu klienta ma status przychodzący Przyjęte w całości (Zrealizowano ręcznie).
  • Pozycja zwrotu klienta jest pozycją podstawową, tj. nie jest elementem zestawu.

Instrukcje

Aby anulować ręczne przyjęcie, należy:

  1. W aplikacji Zwroty od klientów otworzyć zwrot od klienta, którego status przychodzący ma być zmieniony dla każdej pozycji.
  2. W menu standardowego paska przycisków należy wybrać akcję [Anulowanie ręcznej realizacji przyjęcia].
    →Zostanie otwarte okno dialogowe. Zawiera ono listę wszystkich pozycji zwrotu klienta, dla których ręczna realizacja przyjęcia została anulowana.
  3. Należy wybrać pozycje, których status ma zostać zmieniony. W tym celu należy użyć wyboru na początku każdego wiersza pozycji.
  4. Aby zaakceptować wybór, należy nacisnąć przycisk [OK].

→Okno dialogowe zostanie zamknięte.

Wybrane elementy mają status Częściowo przyjęte lub Nieprzyjęte.

Efekty

  • Pozycja zwrotu klienta otrzymuje status Częściowo przyjęte lub Nieprzyjęte.
  • Elementy zestawu również otrzymują odpowiedni status.
  • Następujące dane artykułu zwrotnego klienta mogą zostać ponownie zmienione:
    • Zwrócona ilość
    • Dostarczenie towaru
    • Pochodzenie magazynu przyjęcia towaru
    • Magazyn
    • Pozycja przyjęcia towaru
    • Przypisana ilość przychodząca
  • Anulowana ilość określona za pomocą akcji [Zrealizuj przyjęcie ręcznie] jest resetowana.

Anulowanie pozycji

Akcja [Anuluj pozycje] lub [Anuluj] może być użyta do ustawienia statusu anulowania pozycji zwrotu klienta na Anulowane. Status ten można ustawić za pomocą akcji. Dostępne są następujące opcje:

  • [Anuluj pozycje] na standardowym pasku przycisków dla wielu pozycji
  • [Anuluj] na pasku narzędzi edytora pozycji dla jednej pozycji pod przyciskiem [Akcje]

Wymagania wstępne

  • Bieżący użytkownik jest pracownikiem wewnętrznym lub przedstawicielem zewnętrznym lub wewnętrznym.
  • Zwrot od klienta może być edytowany.
  • Dla pozycji zwrotu klienta nie jest przetwarzana żadna akcja.
  • Pozycja zwrotu klienta nie ma statusu Anulowane.
  • Pozycja zwrotu klienta ma status Nie otrzymano. Ponadto pozycja nie może być zrealizowana ręcznie.
  • Pozycja zwrotu od klienta została przeniesiona do tabeli.
  • Wszystkie istniejące alokacje przyjęcia towarów zostały anulowane, tak że zaksięgowana ilość otrzymana wynosi zero.
  • Nie ma żadnych akcji dla pozycji zwrotu od klienta.
  • Pozycja zwrotu klienta jest pozycją podstawową, tj. nie jest elementem zestawu
  • Pozycja zwrotu klienta nie ma znacznika usuwania.
Instrukcje dotyczące anulowania wielu pozycji w nagłówku
  1. W aplikacji Zwroty od klientów należy otworzyć zwrot od klienta, którego pozycje mają zostać anulowane.
  2. Następnie, należy wybrać akcję [Anuluj pozycje] w menu stanu na standardowym pasku przycisków.
    →Zostanie otwarte okno dialogowe. Zawiera ono listę wszystkich pozycji zwrotu klienta, które można anulować.
  3. Trzeba wskazać pozycje do anulowania. Aby to zrobić, należy zaznaczyć parametr w wierszu na początku każdej pozycji.
  4. Aby zaakceptować wybór, należy wybrać przycisk [OK].
Instrukcja anulowania pozycji poprzez edytor pozycji
  1. W aplikacji Zwroty od klientów należy otworzyć zwrot od klienta, którego pozycje wymagają anulowania.
  2. Na liście pozycji należy wybrać żądaną pozycję i przenieść ją do edytora pozycji
  3. Na pasku przycisków edytora pozycji należy wybrać akcję [Anuluj] pod przyciskiem [Akcje]
    Pozycja ma status Anulowane.
  4. Na koniec, należy zapisać zmianę.

Efekty

  • Artykuł zwrotu od klienta otrzymuje status Anulowany.
  • Elementy zestawu dla artykułu zestawu również otrzymują status Anulowane.
  • Jeśli wszystkie pozycje zwrotu od klienta mają status Anulowane, wówczas cały zwrot od klienta ma status Anulowany.
  • Anulowany artykuł zwrotu od klienta automatycznie otrzymuje status odbioru Przyjęte w całości (Zrealizowano ręcznie).

Zmiana opisu pseudoartykułu

W przypadku pseudoartykułów można określić opis artykułu, który różni się od danych podstawowych artykułu. Instrukcję można znaleźć w artykule Akcje: Zmiana opisu pseudoartykułu.

Usuwanie przyporządkowanie przyjęcia towaru

Przyporządkowanie przyjęcia towaru można usunąć dla wszystkich pozycji zwrotu klienta lub dla pojedynczej pozycji.

Dla wszystkich pozycji zwrotów od klientów

Akcja [Usuń przyporządkowanie przyjęcia towaru] znajduje się pod przyciskiem [Akcje] na standardowym pasku przycisków.

Pozwala usunąć wszystkie przyporządkowania przyjęcia towaru do pozycji zwrotu klienta.

Warunki wstępne

Akcję można wykonać tylko dla przyjęć towaru, które nie zostały jeszcze zatwierdzone.

Instrukcje
  1. Aby usunąć przyporządkowanie przyjęcia towaru należy, w aplikacji Zwroty od klientów otworzyć zwrot od klienta, dla którego ma zostać usunięte przyporządkowanie.
  2. Wybrać akcję [Usuń przyporzadkowanie przyjęcia towaru] w menu [Akcje] na standardowym pasku przycisków.

→Zostanie otwarte okno dialogowe.

Wskazówka
W oknie dialogowym dostępne są dwa pola służące do identyfikacji przyjęcia towaru i są aktywne, jeśli do wszystkich pozycji zwrotów klienta przypisano więcej niż jedno przyjęcie towaru. Jeśli przypisano tylko jedno przyjęcie, pola są nieaktywne i rodzaj oraz numer przyjęcia są wyszarzone.
  1. Należy wprowadzić rodzaj i numer przyjęcia w dwóch polach, aby zidentyfikować dokument, którego przyporzadkowanie ma zostać usunięte ze wszystkich pozycji zwrotów klientów.
  1. Aby zapisać, należy wybrać przycisk [OK].
Efekty
  • Wszystkie przyporządkowania wybranego przyjęcia zostaną usunięte z pozycji zwrotów od klientów.
  • Jeśli wybrane przyjęcie towaru jest również określone w nagłówku, to odniesienie jest również usuwane.

Dla pozycji zwrotu od klienta

Jeśli usunięte ma zostać przyporządkowanie tylko dla jednej lub kilku pozycji, należy oznaczyć te pozycje znacznikiem usuwania na zakładce Przyjęcie w edytorze pozycji..

Wymagania wstępne

Znacznik usuwania można ustawić tylko dla przyjęć, które nie zostały jeszcze zatwierdzone.

Instrukcje
  1. W aplikacji Zwroty od klientów należy otworzyć zwrot od klienta, dla którego pozycji mają zostać usunięte przyporządkowania przyjęcia.
  2. Następnie, na liście pozycji należy wybrać żądaną pozycję i przenieść ją do edytora pozycji.
  3. W edytorze pozycji wybrać zakładkę Przyjęcie.
    Przyporządkowania przyjęcia towarów są wyświetlane na liście na tej zakładce.
  4. Na liście trzeba wskazać wiersz z żądanym przyporządkowaniem przyjęcia towaru, który przeznaczony jest do usunięcia.
  5. Należy nacisnąć przycisk [Wstaw znacznik usuwania] na pasku przycisków edytora.
    Wiersz zostanie oznaczona znacznikiem usuwania.

    Wskazówka
    W razie potrzeby można powtórzyć ustawienie znacznika usuwania dla innych przyporządkowań.
  6.  Następnie, należy przenieść pozycję do tabeli pozycji za pomocą przycisku [Zastosuj].
  7. Zmiany należy zapisać.
Efekty

Przyporządkowane przyjęcia towaru oznaczone znacznikiem usuwania zostają usunięte.

Blokowanie i zwalnianie zwrotów od klientów

Za pomocą przycisku [Akcje] na standardowym pasku przycisków można ręcznie zmienić ogólny status zwrotu od klienta i jego pozycji. Można również zmienić status poszczególnych pozycji zwrotu klienta za pomocą przycisku [Akcje] na pasku przycisków edytora pozycji.

Jest to możliwe za pomocą akcji:

  • [Zwolnij]
  • [Blokuj]
  • [Zwolnij pozycję]
  • [Blokuj pozycję]

Opis tych akcji i ich instrukcji można znaleźć w artykule Akcje: Zwalnianie, blokowanie i realizacja dokumentu lub pozycji.

Wydruk dokumentu zwrotu

Dokument zwrotu może zostać wydrukowany dla zwrotów oczekiwanych przez klienta. Rozróżnia się zwroty klientów z pozycjami i zwroty klientów bez pozycji.

Wymagania wstępne dla zwrotu klienta bez pozycji

  • W polu Dostarczenie towaru ustawiona jest wartość Przez klienta
  • Odbiorca zwrotu jest wprowadzony w nagłówku zwrotu klienta. Należy wypełnić co najmniej pola Nazwa i Adres.
  • Wybrano medium dla wydruku dokumentu.
  • W przypadku mediów E-mail i Faks należy wprowadzić dodatkowe sposoby komunikacji, jeśli nie można ich określić na podstawie głównych danych partnera.

Wymagania dotyczące zwrotu klienta z pozycjami

  • Wybrano medium dla wydruku dokumentu.
  • W przypadku mediów E-mail i Faks należy wprowadzić dodatkowe sposoby komunikacji, jeśli nie można ich określić na podstawie głównych danych partnera.
  • Zwrot od klienta ma status odbioru Nie przyjęto lub Częściowo przyjęto.
  • Pozycje zwrotu mają status odbioru Nie przyjęto lub Częściowo przyjęto
  • Zwrot od klienta posiada podstawowe pozycje, dla których w polu Dostawa towaru ustawiono Przez klienta

Instrukcje

Aby wydrukować dokument, należy:

  1. W aplikacji Zwroty od klientów otworzyć zwrot od klienta, dla którego ma zostać wydrukowany dokument zwrotu
  2. W menu [Akcje] standardowego paska przycisków wybrać akcję [Drukuj dokument zwrotu].
    →Zostanie otwarte okno dialogowe.
  3. Na zakładce Parametry wybrać ustawienie dla daty dokumentu, która ma zostać użyta. Pole Definicja daty oferuje następujące opcje
    • Zastosuj datę realizacji
    • Zastosuj datę dokumentu

Jeśli wybrano ustawienie Zastosuj datę realizacji, można edytować pole Data dokumentu.

Jeśli wybrano ustawienie Data dokumentu, zostanie użyta data utworzenia dokumentu.

  1. Następnie, należy wybrać przycisk [Drukuj], jeśli ma nastąpić wydruk lub [Pokaż], jeśli dokument ma zostać wyświetlony:

W razie potrzeby można zdefiniować dodatkowe ustawienia na zakładkach Ustawienia Ustawienia przetwarzania oraz dodać brakujące dane.

Efekty

  • Zwrot od klienta bez pozycji zostanie wydrukowany i będzie adresowany do odbiorcy zwrotu wprowadzonego w nagłówku.
  • Zwrot od klienta z pozycjami zostanie wydrukowany dla każdego odbiorcy zwrotu, który zawiera otwarte pozycje

Tworzenie lub zmiana zleceń not kredytowych

Akcja [Utwórz lub zmień zlecenia not kredytowych] służy do tworzenia lub zmiany zamówień sprzedaży typu Nota kredytowa lub Zlecenie wymiany towaru. Te zamówienia sprzedaży są podstawą do utworzenia dokumentów uzupełniających.

Wymagania wstępne

  • Na zakładce Nota kredytowa w nagłówku zwrotu od klienta określony został rodzaj zamówienia. Musi on odpowiadać jednemu z następujących rodzajów zamówień sprzedaży: Nota kredytowa zwrotu lub Zlecenie wymiany zwrotu.
  • Zwrot od klienta zawiera pozycje o statusie Zwolniony.
  • Dla zwolnionej pozycji zwrotu od klienta, wartości dla
    • Zaksięgowana ilość noty kredytowej i Uwzględniona ilość noty kredytowej są różne lub
    • odniesienia do pozycji dokumentów (dowodu dostawy, zamówienia sprzedaży i pozycji faktury) zostały zmienione po ostatniej aktualizacji zamówień not kredytowych.

Instrukcje

  1. Należy otworzyć żądany zwrot od klienta w aplikacji Zwroty od klientów
  2. W menu [Akcje] standardowego paska przycisków wybrać akcję [Utwórz lub zmień zlecenia not kredytowych].
    →Zostanie otwarte okno dialogowe.
  3. Na zakładce Parametry należy określić, czy komunikaty ostrzegawcze pojawiające się podczas realizacji powinny być potwierdzane automatycznie.
  4. Następnie, nacisnąć przycisk [W tle].

W razie potrzeby można wyedytować ustawienia przetwarzania w tle.

Zamówienia not kredytowych są tworzone lub zmieniane.

Wskazówka
Akcję [Utwórz lub zmień zlecenia not kredytowych] należy wykonać ponownie, jeśli jeśli dana pozycja zwrotu klienta została zmieniona w następujący sposób:

  • Anulowana
  • Częściowo anulowana
  • Nastąpiła zmiana działania
  • Nastąpiła zmiana płatności

Efekty

Poprzez wykonanie akcji [Utwórz lub zmień zlecenia not kredytowych] tworzone jest zlecenie kredytowe:

  • zgodnie z rodzajem zlecenia kredytowego ustawionym w momencie tworzenia,
  • dla każdego oryginalnego zamówienia sprzedaży,
  • dla wszystkich pozycji zwrotów klientów z odniesieniem Artykuł.

Ponadto uwzględniane są ilości not kredytowych dla każdej pozycji zwrotu klienta. Jeśli pozycja zamówienia noty kredytowej już istniała i nie jest już wymagana, jest ona anulowana.

Jeśli odniesienia zmieniły się od czasu ostatniego wykonania akcji, pozycja jest również anulowana i tworzona jest nowa pozycja zlecenia kredytowego. W takim przypadku poprzednia pozycja zlecenia kredytowego pozostaje w łańcuchu dokumentów jako wpis historyczny.

Uwzględnij ilości magazynowe kolejnej dostawy

Dzięki akcji [Uwzględnij ilości magazynowe kolejnej dostawy] wszystkie kolejne ilości dostawy są przenoszone do powiązanych zamówień sprzedaży. W zamówieniu sprzedaży Ilość dostarczona jest aktualizowana zgodnie z ilością, która ma zostać przeniesiona.

Z reguły ilości są zmniejszane w taki sposób, że wymagana jest kolejna dostawa.

Warunki wstępne

Zwrot klienta ma pozycje o statusie Wydany.

Instrukcja

  1. W aplikacji Zwroty od klientów należy otworzyć zwrot od klienta, dla którego mają zostać uwzględnione ilości dostawy
  2. Wybrać akcję [Uwzględnij ilości magazynowe kolejnej dostawy] w menu [Akcje] na standardowym pasku przycisków.
    →Zostanie otwarte okno dialogowe.
  3. Na zakładce Parametry należy określić, czy komunikaty ostrzegawcze pojawiające się podczas realizacji powinny być potwierdzane automatycznie.
  4. Następnie, nacisnąć przycisk [W tle].
  5. W razie potrzeby można wyedytować ustawienia przetwarzania w tle.

Kolejne ilości dostawy są przenoszone do powiązanych zamówień sprzedaży.

Wskazówka
Akcja [Uwzględnij ilości magazynowe kolejnej dostawy] musi zostać wykonana ponownie, jeśli dana pozycja zwrotu klienta została zmieniona w następujący sposób:

  • Anulowana
  • Częściowo anulowana
  • Nastąpiła zmiana działania

Skutki

Wykonanie akcji [Uwzględnij ilości magazynowe kolejnej dostawy] powoduje, że zamówienia sprzedaży, do których się odwołano, zostaną zaktualizowane w odniesieniu do dostarczonej ilości.

Ponadto, kolejne uwzględnione ilości dostawy są aktualizowane dla każdego zamówienia sprzedaży.

Tworzenie lub zmiana zleceń wymiany towaru

Akcja [Utwórz lub zmień zlecenia wymiany towaru] służy do tworzenia lub zmiany zlecenia sprzedaży typu Zlecenie wymiany towaru. Takie zamówienia sprzedaży służą jako podstawa dla dokumentów uzupełniających.

Wymagania wstępne

  • Rodzaj zamówienia zlecenia wymiany towaru jest określony na zakładce Wymiana towaru w nagłówku zwrotu klienta. Musi on odpowiadać rodzajowi zamówienia sprzedaży Zlecenie wymiany towaru.
  • Zwrot klienta zawiera pozycje o statusie Zwolniony.
  • Dla zwolnionej pozycji zwrotu klienta dostępne są dane dostawy zastępczej i zatwierdzono odpowiednie przyjęcie towaru
  • Wymagane są zmiany w pozycjach zamówienia sprzedaży, które zostały już utworzone dla wymiany towaru

Instrukcje

Aby utworzyć lub edytować zlecenie wymiany towaru, należy:

  1. W aplikacji Zwroty od klientów otworzyć zwrot od klienta, dla którego ma zostać zmienione lub utworzone zlecenia wymiany towaru.
  2. W menu [Akcje] na standardowym pasku przycisków wybrać akcję [Utwórz lub zmień zlecenia wymiany towaru].
    →Zostanie otwarte okno dialogowe.
  3. Na zakładce Parametry należy określić, czy komunikaty ostrzegawcze pojawiające się podczas realizacji powinny być potwierdzane automatycznie.
  4. Następnie, nacisnąć przycisk [W tle].

Tworzone lub zmieniane są zlecenia wymiany towaru.

Wskazówka
Akcja [Utwórz lub zmień zlecenia wymiany towaru] musi być wykonana ponownie, jeśli dana pozycja zwrotu klienta została następująco:

  • Anulowana
  • Częściowo anulowana
  • Nastąpiła zmiana działania
  • Nastąpiła zmiana odniesienia
  • Nastąpiła zmiana danych zlecenia

Efekty

Wykonanie akcji [Utwórz lub zmień zlecenia wymiany towaru] powoduje utworzenie zamówienia wymiany towaru:

  • zgodnie z rodzaje zamówienia wymiany towaru ustawionym w momencie tworzenia,
  • dla każdego oryginalnego zamówienia sprzedaży,
  • dla wszystkich pozycji zwrotnych klienta z odniesieniem Artykuł.

Ponadto uwzględnione ilości są aktualizowane dla każdej pozycji zwrotu klienta.

Jeśli pozycje zostały już utworzone i nie są już potrzebne, są one anulowane podczas wykonywania akcji.

Jeśli odniesienia zmieniły się od ostatniego wykonania, wszystkie utworzone pozycje są również anulowane, a nowe pozycje są anulowane. W takim przypadku poprzednie pozycje pozostają w łańcuchu dokumentów powiązanych jako wpis historyczny.

Generowanie zleceń odbioru

Można użyć akcji [Generuj zlecenia odbioru], aby wygenerować zlecenia dostawy typu Dostawa zewnętrzna w celu odebrania towarów, które mają zostać zwrócone. Te zlecenia dostawy są określane jako zlecenia odbioru.

Wymagania wstępne

  • Dla zwrotu od klienta zdefiniowano Rodzaj zlecenia dostawy do odbioru.
  • Zwrot od klienta zawiera pozycje, dla których obowiązują następujące warunki:
    • odbiór jest zdefiniowany w polu Dostarczenie towaru
    • pozycja jest wydana
    • status odbioru to Brak odbioru w trakcie realizacji.

Instrukcje

Aby wygenerować zlecenie odbioru, należy:

  1. W aplikacji Zwroty od klientów otworzyć zwrot od klienta, dla którego ma zostać wygenerowane zlecenie odbioru.
  2. Wybrać akcję [Generuj zlecenie odbioru] w menu [Akcje] na standardowym pasku przycisków.
    →Zostanie otwarte okno dialogowe.
  3. Na zakładce Parametry określić:
    • dla jakich typów dostaw zewnętrznych mają być generowane zlecenia odbioru
    • datę dokumentu zlecenia odbioru i czy mają być generowane oddzielne zlecenia odbioru dla różnych dat odbioru
    • czy ilość pozycji zwrotu klienta, która została już odebrana powinna być brana pod uwagę przy określaniu ilości do dostarczenia dla zlecenia odbioru.
  1. Następnie, nacisnąć przycisk [W tle].

Zlecenia odbioru są generowane.

Efekty

Zlecenia dostawy typu Dostawa zewnętrzna są tworzone dla pozycji zwrotów klientów zgodnie z ustawieniami.

Pozycje zwrotów klientów są grupowane w zlecenia dostawy na podstawie następujących kryteriów:

  • Partner dostawy
  • Podmiot wysyłający
  • Warunek dostawy
  • Warunek wysyłki
  • Spedytor
  • Data odbioru (zgodnie z ustawieniami)

Uwzględnione pozycje zwrotne klienta otrzymują status Odbiór w trakcie realizacji. Ilość zleceń dostawy do dostarczenia wynika z całkowitej ilości pozycji zwrotnych klienta pomniejszonej o anulowaną ilość, jeśli dotyczy, oraz, zgodnie z ustawieniami, pomniejszona o ilość już otrzymaną.

Wyszukiwanie i dodawanie pozycji

Akcja [Wyszukaj i dodaj pozycje jest dostępna na pasku przycisków tabeli pozycji. Została ona  opisana, łącznie z procedurami, w artykule Akcja: Wyszukiwanie i dodawanie pozycji.

Czy ten artykuł był pomocny?