W przeciwieństwie do innych systemów zarządzania magazynem, w scenariuszach Vendor Managed (VMI) to dostawca – a nie klient – jest odpowiedzialny za uzupełnianie zapasów magazynowych.
Dzięki VMI firma przejmuje również planowanie dla klienta jako usługę. Jako warunkiem wstępnym jest terminowe raportowanie zmian w zapasach od klienta, na przykład codziennie.
W Comarch ERP Enterprise propozycje sprzedaży są używane do mapowania scenariuszy Vendor Managed Inventory. Propozycja sprzedaży to propozycja systemu, która określa pozycje, które mają być dostarczone do klienta i ich ilość.
Rekomendacje sprzedaży są obliczane i generowane automatycznie przez system za pomocą aplikacji Obliczanie propozycji sprzedaży.
Za pomocą aplikacji Propozycje sprzedaży, wygenerowane propozycje sprzedaży są przetwarzane, a nowe zamówienia sprzedaży są generowane, jeśli to konieczne. Zamówienia sprzedaży są dalej przetwarzane w aplikacji o tej samej nazwie. Zamówienia sprzedaży mogą być następnie brane pod uwagę w planowaniu zapotrzebowania na materiały.
Artykuł opisuje sposób obliczanie ofert sprzedaży.
Definicje terminów
Zapasy zarządzane przez dostawcę (VMI)
Vendor Managed Inventory (VMI) to usługa świadczona przez dostawcę na rzecz klienta w której to dostawca przejmuje planowanie swoich zapasów w firmie klienta.
W przeciwieństwie do innych systemów zarządzania zapasami magazynowymi, w scenariuszach Vendor Managed Inventory (VMI) to dostawca, a nie klient, jest odpowiedzialny za zarządzanie zapasami magazynowymi i ich uzupełnianie.
Jest to możliwe pod warunkiem, że dostawca może uzyskać dostęp do danych inwentaryzacyjnych w czasie rzeczywistym od firmy klienta bezpośrednio lub alternatywnie otrzymuje szybkie raporty, tj. codziennie, na temat zmian w zapasach
Propozycje sprzedaży
W scenariuszach zakupu zarządzanych przez dostawcę, propozycja sprzedaży to zalecenie obliczone przez system dotyczące ilości produktów, które mają być dostarczone do klienta. Obliczanie propozycji sprzedaży opiera się na danych planowania na poziomie Klient + pozycja oraz bieżących danych inwentaryzacyjnych klienta. Zamówienia sprzedaży mogą być generowane na podstawie zaleceń dotyczących sprzedaży.
Ilość uzupełnienia
Ilość uzupełnienia to ilość artykułu, którą należy zamówić, jeśli bieżące zapasy klienta spadną poniżej minimalnego lub bezpiecznego poziomu zapasów.
Przegląd etapów procesu
W scenariuszach zapasów zarządzanych przez dostawcę występują następujące aplikacje i zmienne wpływające:
Zmienne wpływające na proces
Różne zmienne z innych obszarów i aplikacji wpływają na określanie przez system wymagań dotyczących uzupełniania zapasów.
- Specyficzne dla klienta dane dotyczące dyspozycji artykułu
- Wybrana organizacja sprzedaży
- Mapowanie „zewnętrznego zapasu” klienta w systemie
Dane planowania klienta dla artykułu
W ramach obszaru Podstawowe w aplikacji Artykuły w widoku Planowanie klienta należy wprowadzić niezbędne dane dla każdej pozycji i klienta dla tych klientów, dla których jest przeprowadzane planowanie towarów.
Zewnętrzny stan magazynowy klienta jest określany tak szybko, jak to możliwe, za pomocą funkcji planowania i usług integracji biznesowej.
Planowane uzupełnienie jest określane za pomocą aplikacji Obliczanie propozycji sprzedaży na podstawie określonych parametrów planowania i zmapowanych zapasów zewnętrznych.
Następujące dane planowania klienta mają wpływ na określenie wymagań dotyczących uzupełnienia zapasów:
- Wielkość partii – określając wielkość partii, użytkownik może wpływać na dostępne ilości zamówienia i minimalną ilość zamówienia artykułu. Ilości są określane dla propozycji sprzedaży, są wielokrotnością wprowadzonej wielkości partii. „0” oznacza brak specyfikacji, tj. wielkość partii nie jest brana pod uwagę.
- Minimalny stan magazynowy – minimalna ilość towaru, która powinna być dostępna w magazynie klienta. Minimalny poziom zapasów jest jednym z kryteriów zarządzania zapasami i jest brany pod uwagę przez system jako matematyczny dolny limit zapasów danego artykułu. Służy do zdefiniowania marginesu bezpieczeństwa w celu pokrycia wszelkich wahań między oczekiwanym a rzeczywistym poziomem zapasów.
- Poziom ponownego zamówienia – wartość graniczna dla zapasu pozycji, która, jeśli zostanie osiągnięta, musi zostać uzupełniona, aby nie spaść poniżej minimalnego poziomu zapasu z powodu zużycia w okresie uzupełniania. Określony stały poziom zapasu to stała wartość graniczna dla zapasu artykułu ustawiona przez użytkownika. Jest on nie mniejszy niż minimalny poziom zapasów. Różnica w stosunku do minimalnego poziomu zapasów powinna pokrywać zużycie w okresie uzupełniania zapasów.
- Poziom uzupełnienia stanów magazynowych – jeśli poziom zapełnienia jest większy niż rozważany poziom ponownego zamówienia, ilość propozycji sprzedaży jest obliczana tak, aby poziom zapełnienia został osiągnięty po otrzymaniu tej ilości
- Planista sprzedaży – pracownik firmy odpowiedzialny za planowanie artykułów dla klientów. Ustawienie może być używane w aplikacji Obliczanie propozycji sprzedaży, by ograniczyć pozycje do obliczenia do odpowiedzialnego pracownika. W aplikacji propozycji sprzedaży, w której wyświetlane są wyniki obliczeń propozycji, wyświetlane propozycje można również ograniczyć do określonych planistów sprzedaży
- Magazyn – magazyn w którym zapasy klienta są zarządzane w systemie. Obliczenie propozycji sprzedaży opiera się na „zapasie zewnętrznym” istniejącym w tej lokalizacji magazynowej.
WskazówkaNależy pamiętać, że ten „zapas zewnętrzny” musi być również zaksięgowany przez właściciela zapasów (= klienta). - Czas odnowienia zapasów – średni czas, w którym produkt może zostać uzupełniony. Obejmuje on czas od zamówienia produktu w formie zamówienia klienta do dostarczenia go do lokalizacji klienta. Czas uzupełnienia zawsze odnosi się do dni kalendarzowych i nie może być ujemny; czas uzupełnienia jest brany pod uwagę przy określaniu planowanej daty dostawy.
Wybrana organizacja sprzedaży
Jeśli wybrana organizacja sprzedaży jest upoważniona do utrzymywania własnych danych podstawowych dane, dane planowania klientów muszą być dostępne dla tej organizacji, aby artykuł mógł zostać uwzględniony.
Jeśli tak nie jest, używana jest następna wyższa organizacja sprzedaży, która jest upoważniona do utrzymywania własnych danych podstawowych. Są one używane i obliczane z danymi planowania klienta, jeśli są dostępne.
W propozycji sprzedaży, która może zostać wygenerowana, przyjęta zostanie jednak wybrana organizacja sprzedaży.
Zapasy artykułu
Następujące wartości związane z artykułem z obszaru logistyki magazynowej odgrywają rolę w zarządzania zapasami:
- Stan magazynowy – ilość artykułu aktualnie dostępna w magazynie klienta. Wartości i ilości zarządzanych pozycji magazynowych są stale aktualizowane w systemie poprzez transakcje magazynowe. Więcej szczegółów można znaleźć w opisach Zarządzanie zapasami i Wykorzystanie artykułów w logistyce magazynowej. Zarezerwowane ilości są zawsze odejmowane od stanu magazynowego.
Etapy przetwarzania
Dostępne są dwie aplikacje do określania wymagań dotyczących uzupełniania zapasów.
- Aplikacja Obliczanie propozycji dystrybucji służy do generowania przez system propozycji dystrybucji.
- Aplikacja Propozycje sprzedaży służy do przeglądania i edytowania wygenerowanych propozycji sprzedaży. Na podstawie propozycji sprzedaży można generować nowe zamówienia sprzedaży.
Szczegółowy opis kroków procesu i edycji:
Dostępność i uzupełnianie zapasów
Określenie odpowiednich ilości uzupełnienia opiera się na bieżących „zewnętrznych zapasach” klienta. klienta. Dostępność, tj. planowane przyjęcia i planowane wydania, nie są brane pod uwagę. Jednakże, istniejące zamówienia sprzedaży, dla których klient jest wprowadzony jako odbiorca dostawy, są brane pod uwagę. Ilości z zamówień sprzedaży są pomniejszane o zarezerwowane ilości.
W trakcie planowania zapotrzebowania na materiały, istniejące rekomendacje mogą być brane pod uwagę jako źródło popytu, w zależności od ich statusu.
Propozycje dotyczące sprzedaży mogą być również brane pod uwagę przy planowaniu zapotrzebowania materiałowego i konfrontowane z odpowiednimi zapasami.
Opis aplikacji
Aplikacja Obliczanie propozycji sprzedaży służy do generowania propozycji sprzedaży na potrzeby planowania uzupełniania zapasów w magazynach klientów.
Aplikacja składa się z nagłówka. Obszar roboczy jest pusty.
Nagłówek
W nagłówku w polach wyszukiwania wprowadzane są różne kryteria, które ograniczają artykuły i klientów, dla których system ma określić propozycje sprzedaży. Dostępne pola:
- Artykuł – pozwala wybrać jeden lub więcej artykułów, które system powinien wziąć pod uwagę przy określaniu propozycji sprzedaży Wszystkie istniejące artykuły, dla których wprowadzono dane planowania klienta, są istotne dla wyboru. Charakterystyka artykułów nie jest istotna przy określaniu zapotrzebowania na uzupełnienie.
- Klient – pozwala wybrać jednego lub więcej klientów, których system powinien wziąć pod uwagę przy określaniu propozycji sprzedaży. Wybór dotyczy wszystkich istniejących klientów, dla których wprowadzono dane planowania klientów. Charakterystyka artykułów nie są istotne przy określaniu wymagań dotyczących uzupełniania zapasów.
- Klasyfikacja artykułu 1-5 – klasyfikację artykułu od 1 do 5 można wprowadzić jako cechę wyboru.
- Planista do spraw sprzedaży – pozwala wybrać jednego lub więcej istniejących pracowników jako planistów sprzedaży. Podczas określania propozycji sprzedaży tylko te artykuły, które zostały przypisane do jednego z tych kontrolerów planowania zgodnie z danymi dyspozycji klienta artykułu są brane pod uwagę.
- Na dzień – kluczowa datą planowania, którą system system wykorzystuje jako datę początkową dla obliczania zapotrzebowania. System wyświetla bieżącą datę jako wartość domyślną.
Konfiguracja
Aplikacja Obliczanie propozycji sprzedaży jest dostępna tylko wtedy, gdy funkcja Propozycje jest aktywowana w aplikacji Konfiguracja w ustawieniach struktury Sprzedaż.
Ponadto w aplikacji Konfiguracja w funkcji Sprzedaż, podfunkcji, należy wprowadzić następujące ustawienie:
- Magazyn – jeśli w danych wysyłki klienta nie przypisano magazynu, magazyn zdefiniowany tutaj jest przyjmowane jako wartość domyślna dla magazynu propozycjach sprzedaży.
Jednostki biznesowe
Dla aplikacji Obliczanie propozycji sprzedaży istotna jest następująca jednostka biznesowa: com.cisag.app.sales.obj.SalesRequirements. Można jej użyć między innymi do:
- przypisywania uprawnień,
- konfiguracji definicji działań
- importu lub eksportu danych.
Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:
com.cisag.app.sales.OrderData
Uprawnienia
Uprawnienia mogą być przypisywane zarówno przy użyciu ról uprawnień, jak i przez przypisanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Obliczanie propozycji sprzedaży nie ma żadnych specjalnych możliwości.
Przypisania organizacji
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści jest aktywna w aplikacji Konfiguracja, dany użytkownik może korzystać tylko z aplikacji Obliczanie propozycji sprzedaży tylko wtedy, gdy przypisano do niego organizację w danych podstawowych partnera, która jest co najmniej uwzględniona w obszarze Sprzedaż w aplikacji Konfiguracja.
Funkcje specjalne
Nie ma specjalnych funkcji dla aplikacji Obliczanie propozycji sprzedaży.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Obliczanie propozycji sprzedaży nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.
Akcje związane z aplikacją
Obliczanie propozycji sprzedaży
Po skorzystaniu z różnych funkcji wyboru w nagłówku w celu zawężenia artykułów i klientów, dla których mają zostać określone propozycje sprzedaży, w razie potrzeby należy uruchomić obliczenia systemu za pomocą przycisku [Oblicz propozycję sprzedaży].
Po wybraniu akcji otworzy się okno dialogowe. Na zakładce Parametry dostępne jest następujące pole wyboru.
- Definicja daty – aby ustawić datę obliczeń, dostępne są następujące opcje:
- Zastosuj podaną datę – używana jest wybrana data
- Zastosuj datę realizacji – używana jest bieżąca data
Następnie system określa, które pozycje należy zamówić i w razie potrzeby generuje propozycje sprzedaży.
Kroki systemu zostały opisane w rozdziałach Określanie wymagań uzupełniania oraz Generowanie propozycji sprzedaży.
Wygenerowane propozycje sprzedaży są następnie przetwarzane w aplikacji Propozycje sprzedaży.
Określanie wymagań uzupełniania
Zapotrzebowanie na zapasy jest określane przy użyciu tej samej procedury, która jest używana do obliczania propozycji zakupu. Rozważana dostępność jest jednak oparta wyłącznie na bieżącym stanie magazynowym klienta i istniejących zamówieniach sprzedaży, dla których klient jest wpisany jako zleceniodawca.
Dalsze odejścia i uzupełnienia nie są brane pod uwagę. Odpowiednie dane planowania są odczytywane z danych planowania klienta na poziomie artykułu-klienta.
Magazyn, w którym określany jest zapas, jest pobierany z danych planowania klienta. Magazyn wszelkich istniejących pozycji zamówienia sprzedaży nie jest brana pod uwagę. Czas, w którym ilość pozycji zamówienia sprzedaży jest dodawana do stanu magazynowego klienta jako przyjęcie jest datą wysyłki pozycji. Tylko pozycje zamówienia sprzedaży, które nie zostały jeszcze dostarczone w całości, są brane pod uwagę.
Generowanie propozycji sprzedaży
W oparciu o ustalone wymagania dotyczące uzupełniania zapasów i ustawienia, które użytkownik wprowadził w nagłówku aplikacji Obliczanie propozycji sprzedaży, system generuje propozycje sprzedaży.
Obowiązują następujące warunki:
- Jeśli określona ilość uzupełnienia jest większa od zera, system generuje propozycje sprzedaży.
- Dla każdego artykułu i klienta, dla którego istnieje wymóg uzupełnienia zapasów, generowana jest jedna propozycja.
- Magazyn zapisany w danych wysyłki klienta jest używane jako magazyn planowanego wydania. Jeśli nie zostanie to określone, wówczas używana jest lokalizacja magazynu zdefiniowana w konfiguracji.
- Nadal mogą istnieć propozycje sprzedaży z poprzednich obliczeń, które nie zostały usunięte ani przetworzone. Podczas bieżącego generowania propozycji sprzedaży są one usuwane, jeśli artykuł i klient są zgodne. Wygenerowane propozycje sprzedaży można następnie dalej przetwarzać w aplikacji Propozycje sprzedaży.