Schematy okresu są używane w latach podatkowych i służą do identyfikacji struktur okresu w danym roku. Do jednego roku można przypisać kilka schematów okresu w celu odwzorowania równoległych okresów różniących się strukturą chronologiczną na potrzeby oceny tego roku.
Niniejszy artykuł opisuje aplikację Schemat okresu. Instrukcje dotyczące aplikacji odpowiadają ogólnym procedurom dla aplikacji tabelarycznych, które można znaleźć w dokumentacji Ogólna instrukcja obsługi aplikacji tabelarycznych.
Opis aplikacji
Aplikacja Schemat okresu służy do wprowadzania i edytowania schematów okresów dla organizacji. W tej aplikacji użytkownik może skonfigurować dowolną liczbę schematów okresu, w zależności od tego, czy pole Rozszerzona deklaracja podatkowa zostało aktywowane lub jest nieaktywne dla kraju organizacji obsługującej. Schematy okresu umożliwiają równoległe istnienie różnych okresów podatkowych w ramach roku podatkowego, np. kwartał, tydzień, miesiąc itp.
Standardowy schemat okresu M dla miesięcy kalendarzowych jest już utworzony podczas konfiguracji i oznaczony jako standardowy schemat okresu. Można go zmienić tylko wtedy, gdy pole Rozszerzona deklaracja podatkowa jest aktywne w kraju organizacji obsługującej.
Aplikacja Schemat okresu składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek
Jeśli to konieczne, użytkownik może wprowadzić cechy wyszukiwania w nagłówku, a następnie użyć przycisku [Aktualizuj], aby pobrać dane z systemu i wyświetlić je w obszarze roboczym.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Schemat okresu — w razie potrzeby użytkownik wprowadza jeden lub więcej schematów okresu w tym polu jako kryterium wyszukiwania danych do wyświetlenia. Może on skorzystać z pomocy wyszukiwania wartości, aby wyświetlić i wybrać istniejące schematy okresu.
- Opis — w razie potrzeby użytkownik wprowadza jeden lub więcej opisów jako kryteria wyszukiwania wyświetlanych danych
- Typ schematu okresu — w razie potrzeby użytkownik wybiera schematy okresu, które mają być wyświetlane na podstawie typu
- Domyślny — użytkownik może skorzystać z tego pola wyszukiwania, aby kontrolować, czy np. wszystkie schematy okresu lub tylko te schematy okresu, które są oznaczone jako domyślne, powinny być wybrane do wyświetlenia. Prawidłowe wartości to:
- Tak — do wyświetlenia powinny zostać wybrane tylko te schematy okresu, które są oznaczone jako domyślny schemat okresu
- Nie — do wyświetlenia powinny zostać wybrane tylko te schematy okresu, które nie są oznaczone jako domyślne
- (ignoruj) — pole Domyślny nie powinno być brane pod uwagę podczas dokonywania wyboru
- Znacznik usuwania — tutaj użytkownik może wybrać schematy okresu, które mają być wyświetlane przy użyciu znacznika usuwania. Dostępny jest następujący wybór:
- (wszystkie) — wszystkie dane są wyświetlane niezależnie od znacznika usuwania
- Ze znacznikiem usuwania — zostaną wyświetlone tylko dane ze wstawionym znacznikiem usuwania
- Bez znacznika usuwania — zostaną wyświetlone tylko dane bez wstawionego znacznika usuwania
Obszar roboczy
W obszarze roboczym aplikacji Schemat okresu użytkownik może wprowadzić nowy schemat okresu lub edytować istniejący. Obszar roboczy aplikacji składa się z tabeli zawierającej następujące kolumny:
- Schemat okresu — pole w tej kolumnie służy do identyfikacji schematu okresu w organizacji. Użytkownik wprowadza dowolnie wybrany identyfikator schematu okresu, np. skrót lub kolejną numerację.
- Opis — opis jest dodatkową nazwą obiektu. Znaczące opisy ułatwiają użytkownikowi wyszukiwanie. Opis może być dowolnie wybrany i nie musi być unikalny, tzn. kilka obiektów może mieć ten sam opis. Zaleca się przypisywanie różnych opisów w każdym przypadku. Opis można wprowadzić w kilku językach.
- Typ schematu okresu — w zależności od typu schematu okresu, schemat okresu może być używany w roku podatkowym lub w okresie obrachunkowym. Prawidłowe typy to:
- Podatki
- Raporty
- Domyślny (pole wyboru) — określa, czy schemat okresu jest standardowym schematem okresu. W organizacji może istnieć tylko jeden standardowy schemat okresu.
- Kolejny okres jeśli czasowo zamknięty (pole wyboru) — użytkownik może skorzystać z informacji w tym polu, aby kontrolować, czy księgowanie jest automatycznie księgowane do następnego otwartego okresu, jeśli wprowadzony okres podatkowy jest tymczasowo zamknięty
- Kolejny okres jeśli zamknięty (pole wyboru) — użytkownik może skorzystać z informacji w tym polu, aby kontrolować, czy księgowanie jest automatycznie księgowane do następnego okresu księgowego, jeśli wprowadzony okres podatkowy jest ostatecznie zamknięty
- Znajdź następny okres w kolejnym roku (pole wyboru) — korzystając z wpisu w tym polu, użytkownik może kontrolować, czy nowo ustalony okres podatkowy może również znajdować się w kolejnym roku podatkowym
Konfiguracja
Aplikacja Schemat okresu nie wymaga żadnych specjalnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Jednostki biznesowe
- Przyporządkowywania uprawnień
- Konfigurowania definicji działań
- Importu i eksportu danych
Jednostka biznesowa jest częścią następującej grupy jednostek biznesowych:
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Schemat okresu nie są dostępne uprawnienia specjalne.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Aby aplikacja Schemat okresu była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Schemat okresu nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.