Aplikacja Raport: Księgowania okresowe służy do dokumentowania cyklicznych księgowań oraz do ich prezentacji w formie raportu. Dzięki temu użytkownik może sortować, kontrolować i przeglądać wszystkie aktywne, utworzone i/lub zakończone okresowe księgowania w ujęciu szczegółowym.
Niniejszy artykuł zawiera w szczególności informacje o parametrach, za pomocą których użytkownik określa, co ma zawierać dokument raportu do wydruku. Ponadto znajdują się tutaj informacje o wyniku wydruku. Możliwe ustawienia wydruku w tej aplikacji są zgodne z opcjami dostępnymi w oknie dialogowym dla dowolnego wydruku. Opis możliwych ustawień wydruku znajduje się w instrukcji obsługi.
Instrukcja obsługi dla aplikacji została opisana w artykule Instrukcje: Raport: Dokumenty raportu.
Definicje terminów
Dokument raportu — wyjście raportu do urządzenia wyjściowego, takiego jak drukarka, lub do pliku, tworzy dokument raportu lub dokument końcowy. Dokument raportu zawiera zestawienie obiektów, np. listę adresów. Dokument końcowy zawsze zawiera obiekt, np. zamówienie sprzedaży. Dokumenty mogą być archiwizowane lub wysyłane do partnera, np. pocztą elektroniczną.
Księgowania okresowe — w przypadku księgowań okresowych chodzi o (stałe) księgowania, które są księgowane w regularnych odstępach czasu, np. raty leasingowe, opłaty za wynajem itp.
We wszystkich takich przypadkach wszystkie szczegóły księgowania, z wyjątkiem informacji czasowych (data wykonania, okres powtórzeń, definicje początku i końca) są identyczne. Księgowania okresowe wymagają zatem dostosowania czasowego i mogą być następnie automatycznie księgowane w zdefiniowanych momentach.
Opis aplikacji
Aplikacja służy do wyświetlania wszystkich operacji księgowych, które zostały ujęte w raporcie do wydruku. Aplikacja umożliwia wybór księgowań do przetworzenia według różnych kryteriów selekcji. Użytkownik ma możliwość podania kryteriów grupowania dla celów sortowania i sumowania.
Jeśli nie zostaną podane żadne informacje o grupowaniu, po ostatnim rekordzie zostanie wydrukowana suma wszystkich ujętych danych.
Przy aktywnej opcji przewijania stron każda zmiana pierwszego wybranego kryterium grupowania powoduje rozpoczęcie nowej strony. Drukowane są odpowiednie sumy grup, a na końcu także suma wszystkich danych.
Sekcja Parametry, definicja raportu
W tej sekcji zapisywane są dane dotyczące identyfikatora raportu. Użytkownik może wybrać spośród istniejących raportów i/lub utworzyć nowe.
- Definicja raportu — definicję raportu można ustalić indywidualnie, dzięki czemu użytkownik może ponownie wywołać wcześniej zdefiniowane raporty. Nazwa jednoznacznie identyfikuje raport. Nazwę można nadawać zarówno przy użyciu cyfr, jak i liter. Użytkownik może wybierać spośród istniejących raportów lub tworzyć nowe.
- Oznaczenie — oznaczenie nadaje obiektowi jednoznaczną nazwę. Na przykład, oprócz numeru artykułu, który może składać się z cyfr i liter, można dodać oznaczenie, które przypisuje obiektowi czytelną nazwę.
Zakładka Ogólne
Na tej i pozostałych zakładkach użytkownik zawęża zawartość wydruku, podając różne parametry, aby ograniczyć wynik do żądanych księgowań. Za pomocą parametrów użytkownik określa kryteria wyszukiwania, a tym samym wynik wydruku. Parametry służą zatem do wyboru zestawu danych.
Poniżej objaśniono poszczególne parametry:
- Tytuł raportu –– parametr zawiera tytuł dokumentu raportu. Domyślnie podawana jest nazwa raportu bazowego. Tytuł może zostać określony indywidualnie. Użytkownik może wpisać własny tytuł lub zmodyfikować wartość domyślną.
- Grupa 1 –– w tym polu użytkownik może wybrać pierwszy element grupujący dla wydruku kont księgowych. Ten element określa zasadniczą kolejność wyświetlanych kont. Dostępne wartości wyboru to m.in.:
- (brak)
- Aktualizuj kurs walutowego
- Data dokumentu
- Dni wywołania
- Dzień wystawienia dokumentu księgowego
- Interwał
- Konto
- Numer dokumentu
- Odpowiedzialny pracownik
- Odstęp
- Ostatni okres księgowania
- Ostatnie wywołanie
- Pierwsze wywołanie
- Rodzaj transakcji
- Typ księgowania
- Typ transakcji
- Waluta dokumentu
- Tytuł grupa 1 (pole wyboru) –– parametr określa, czy dla pierwszego kryterium grupowania ma być wydrukowany nagłówek
- Sortowanie stron wg grupa 1 (pole wyboru) –– parametr określa, czy przy zmianie wartości w grupie 1 należy rozpocząć nową stronę
- Grupa 2 –– pole do wyboru drugiego kryterium grupowania. Dostępne są te same wartości jak dla grupy 1.
- Tytuł grupa 2 (pole wyboru) –– użytkownik określa, czy dla drugiego poziomu grupowania ma zostać wydrukowany nagłówek
- Grupa 3 –– pole do wyboru trzeciego kryterium grupowania. Dostępne są te same wartości jak dla grupy 1.
- Tytuł grupa 3 (pole wyboru) –– użytkownik określa, czy dla trzeciego poziomu grupowania ma zostać wydrukowany nagłówek
- Grupa 4 –– pole do wyboru czwartego kryterium grupowania. Dostępne są te same wartości jak dla grupy 1.
- Tytuł grupa 4 (pole wyboru) –– użytkownik określa, czy dla czwartego poziomu grupowania ma zostać wydrukowany nagłówek
- Drukuj stronę tytułową (pole wyboru) –– parametr określa, czy do raportu ma zostać dołączona strona tytułowa z kryteriami selekcji
- Drukuj tekst dokumentu księgowego (pole wyboru) –– jeśli użytkownik chce uwzględnić tekst dokumentu księgowego w analizie, aktywuje ten parametr. Wydruk raportu będzie wtedy co najmniej dwuwierszowy.
Zakładka Konta
Szczegółowy opis pól:
- Dłużnik — w tym miejscu użytkownik wybiera dłużników, którzy mają zostać przetworzeni. Brak wskazania oznacza, że analizowani będą wszyscy dłużnicy.
- Wyklucz dłużników (pole wyboru) — użytkownik określa, czy dane wprowadzone w polu Dłużnik mają być interpretowane jako wybór uwzględniający dane, czy jako wybór je wykluczający. Domyślnie wybory są interpretowane jako uwzględniające dane. Po aktywacji tej funkcji wybór traktowany jest jako wykluczający.
- Wierzyciel — w tym miejscu użytkownik wybiera wierzycieli, którzy mają zostać przetworzeni. Brak wskazania oznacza, że analizowani będą wszyscy wierzyciele.
- Wyklucz wierzycieli (pole wyboru) — użytkownik określa, czy dane wprowadzone w polu Wierzyciel mają być interpretowane jako wybór uwzględniający dane, czy jako wybór je wykluczający. Domyślnie wybory są interpretowane jako uwzględniające dane. Po aktywacji tej funkcji wybór traktowany jest jako wykluczający.
- Konto księgowe – W tym miejscu użytkownik podaje konta księgowe, dla których ma być przeprowadzona analiza danych jako dla konta. Brak wskazania oznacza, że analizowane będą wszystkie konta księgowe.
- Wyklucz konta księgowe (pole wyboru) — użytkownik określa, czy dane wprowadzone w polu Konto księgowe mają być interpretowane jako wybór uwzględniający dane, czy jako wybór je wykluczający. Domyślnie wybory są interpretowane jako uwzględniające dane. Po aktywacji tej funkcji wybór traktowany jest jako wykluczający.
- Pracownik odpowiedzialny — w tym miejscu użytkownik podaje odpowiedzialnego pracownika, którego konta osobowe mają zostać przetworzone. Brak wskazania oznacza, że analizowane będą wszystkie konta osobowe niezależnie od przypisania do pracownika.
Zakładka Dane księgowe
Szczegółowy opis pól:
- Numer dokumentu — w tym polu użytkownik podaje numery dokumentów, których księgowania okresowe mają zostać przetworzone. Brak wskazania oznacza, że wszystkie księgowania są analizowane niezależnie od przypisanego numeru dokumentu.
- Typ księgowania — w tym miejscu użytkownik wybiera typy księgowań okresowych, które mają zostać przetworzone. Do wyboru dostępne są następujące opcje:
- Aktywne księgowanie okresowe
- Wykonane księgowanie okresowe
- Zainicjowane księgowanie okresowe
- Rodzaj transakcji — w tym polu użytkownik wskazuje rodzaje transakcji, których księgowania okresowe mają być przetwarzane. Brak wskazania oznacza analizę wszystkich księgowań niezależnie od przypisanego rodzaju transakcji.
- Typ transakcji — w tym miejscu użytkownik wybiera typy transakcji księgowań okresowych. Lista pomocnicza zawiera m.in.:
- (wszystkie)
- Bilans otwarcia
- Zapis w księdze głównej
- Rozliczenie rozrachunku
- Faktura
- Przeksięgowanie kont zbiorczych
- Płatności
- Nota kredytowa
- Podział rozrachunku
- Zmiana rozrachunku
- Rozliczenie zapisów w księdze głównej
- Żądania zaliczek
- Księgowanie różnic kursowych
- Rozliczenie żądania zaliczki
- Księgowanie rozliczenia międzyokresowego
- Nowa wycena w walucie równoległej
- Data dokumentu — w tym polu użytkownik podaje daty dokumentów, których księgowania okresowe mają zostać przetworzone. Brak wskazania oznacza, że wszystkie księgowania są analizowane niezależnie od daty dokumentu.
- Tekst dokumentu — w tym polu użytkownik wpisuje znaki, które powinny wystąpić w tekście dokumentu, aby księgowanie zostało przetworzone. Brak wpisu oznacza uwzględnienie wszystkich księgowań niezależnie od tekstu dokumentu.
- Waluta dokumentu — w tym polu użytkownik wskazuje waluty dokumentów, których księgowania okresowe mają zostać przetworzone. Brak wpisu oznacza analizę wszystkich księgowań niezależnie od waluty dokumentu.
- Kwota w walucie dokumentu — w tym miejscu użytkownik podaje kwoty w walucie dokumentu, które mają być przetwarzane. Brak wskazania oznacza, że wszystkie księgowania są analizowane niezależnie od przypisanej kwoty.
- Pierwsze wywołanie — w tym polu użytkownik określa daty pierwszego wywołania, których księgowania okresowe mają zostać przetworzone. Brak wpisu oznacza uwzględnienie wszystkich księgowań niezależnie od daty pierwszego wywołania.
- Ostatnie pobranie — w tym polu użytkownik określa daty ostatniego pobrania, których księgowania okresowe mają zostać przetworzone. Brak wpisu oznacza analizę wszystkich księgowań niezależnie od daty ostatniego pobrania.
- Interwał — w tym polu użytkownik wybiera typ interwału, który ma być przetwarzany. Dostępne są następujące opcje:
- (wszystkie)
- Okres księgowy
- Miesiąc kalendarzowy
- Odstęp — w tym polu użytkownik wskazuje odstęp między dwoma wywołaniami w miesiącach lub okresach, dla których mają być przetwarzane księgowania okresowe. Brak wskazania oznacza uwzględnienie wszystkich księgowań niezależnie od odstępu.
- Dzień wystawienia dokumentu księgowego — w tym polu użytkownik podaje dzień miesiąca lub okresu jako dzień wystawienia dokumentu księgowego. Brak wpisu oznacza, że wszystkie księgowania są analizowane niezależnie od przypisanego dnia.
- Dni wykonania — w tym polu użytkownik podaje dni wykonania wywołania, których księgowania okresowe mają zostać przetworzone. Brak wpisu oznacza, że wszystkie księgowania są analizowane niezależnie od przypisanych dni.
- Aktualizuj kurs waluty — w tym miejscu użytkownik określa, czy księgowania okresowe mają być przetwarzane z aktualizacją kursu waluty. Do wyboru:
- (wszystkie)
- Aktualizuj kurs waluty
- Nie aktualizuj kursu waluty
- Ostatni okres księgowania — jeśli użytkownik chce przetwarzać tylko te księgowania okresowe, które zostały ostatnio wywołane w określonym okresie księgowym, ten okres należy wskazać w tym miejscu. Brak wpisu oznacza, że wszystkie księgowania są analizowane niezależnie od ostatniego okresu księgowego.
Wynik wydruku
Na stronach tytułowych, jeśli jest to wymagane, zostaną przedstawione kryteria wyboru dla poniższego raportu, aby zapewnić jednoznaczne przypisanie i ocenę wydruku listy.
Wydrukowane zostaną wszystkie księgowania okresowe, kryterium sortowania stanowi numer dokumentu. Jeśli opcja przesuwania stron jest aktywna, wówczas raport rozpoczyna się od nowej strony po zmianie pierwszego kryterium grupowania. Ze względu na różne waluty nie jest wyświetlany wiersz sum. Każda grupa rozpoczyna się nagłówkiem.
Raport zawiera następujące sekcje:
Nagłówek
W nagłówkach wyświetlane są następujące informacje:
- Księgowania okresowe — ogólna nazwa raportu
- Tytuł raportu — własny nadany tytuł raportu
- Comarch ERP Enterprise — nazwa oprogramowani
Pod nagłówkiem znajdują się, oddzielone poziomymi liniami, informacje o walucie i okresie:
- W walucie — po prawej stronie nazwy tego pola wyświetlana jest waluta, w której sporządzono raport
- Okres — po prawej stronie nazwy tego pola wyświetlany jest odpowiedni okres dla wyboru raportu
Nagłówki kolumn
Jako objaśnienie dla danych zawartych w wydruku, w nagłówku kolumn znajdują się następujące pola:
- Numer dokumentu — ta kolumna zawiera numer dokumentu księgowania okresowego, którego dane zostały wybrane
- Pierwsze wywołanie — ta kolumna zawiera pierwszy termin wykonania księgowania okresowego
- Ostatnie wywołanie — ta kolumna zawiera ostatni termin wykonania księgowania okresowego
- Interwał — ta kolumna zawiera przedział czasowy księgowania okresowego, np. miesiąc, tydzień itd.
- Odstęp — ta kolumna zawiera odstęp między dwoma wywołaniami w liczbie miesięcy lub okresów
- Dzień wystawienia dokumentu księgowego — ta kolumna zawiera dzień miesiąca lub okresu, w którym wykonano księgowanie okresowe
- Ostatni okres księgowania — ta kolumna zawiera informację, w którym okresie księgowym księgowanie okresowe zostało ostatnio pobrane
- Rodzaj transakcji – ta kolumna zawiera kod rodzaju dokumentu służący do identyfikacji operacji
- Konto — ta kolumna zawiera konto powiązane z księgowaniem okresowym
- Kwota — ta kolumna zawiera kwotę księgowania okresowego wraz ze wskaźnikiem Wn/Ma
- Waluta — ta kolumna zawiera walutę dokumentu odpowiadającą wyżej wymienionej kwocie
- Waluta aktualna — ta kolumna zawiera informację, czy księgowanie okresowe zostało przeliczone z użyciem zaktualizowanego kursu waluty
Stopka
Stopka zawiera dane dotyczące firmy, stron oraz wydruku raportu:
- Nazwa firmy — po lewej stronie drukowana jest nazwa jednostki organizacyjnej
- Bieżący numer strony — na środku drukowana jest aktualna numeracja strony; w nawiasie widoczna jest całkowita liczba stron raportu
- Użytkownik i dane czasowe — po prawej stronie drukowane są dane użytkownika oraz data i godzina wygenerowania raportu
Konfiguracja
Aplikacja Raport: Księgowania okresowe nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Raport
Poniższy raport dotyczy aplikacji Raport: Księgowania okresowe:
Raport: Księgowania okresowe
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Raport: Księgowania okresowe nie są dostępne uprawnienia specjalne.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Aby aplikacja Raport: Księgowania okresowe była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jednym z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Raport: Księgowania okresowe nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Raport: Księgowania okresowe nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.