Rozszerzenie: Transakcje płatnicze Włochy

Comarch Financials Enterprise obsługuje specyficzne dla Włoch rodzaje płatności dzięki rozszerzeniom w zakresie transakcji płatniczych:

  • Polecenie zapłaty SEPA
  • Przelew SEPA
  • Płatności zagraniczne
  • RIBA-Włochy

W niniejszym artykule opisano rozszerzenie dotyczące transakcji płatniczych dla wersji krajowej Włoch. Rozszerzenia specyficzne dla danego kraju są dostępne dla organizacji, w których w aplikacji Konfiguracja aktywowano funkcję Księgowość finansowa dla Włoch w ramach funkcji Księgowość finansowa.

Ustawienia

W przypadku rozszerzeń w obszarze płatności, oprócz aktywowania funkcji Księgowość finansowa Włochy, istotne są również ustawienia w następujących danych podstawowych.

Banki zapewniające stałą obsługę

W aplikacji Banki zapewniające stałą obsługę dostępne jest pole Jednoznaczny kod CBI, w którym można wprowadzić kod CUC nadany przez instytucję CBI.

Ponadto, na zakładce Eksport płatności można przypisać wybranej metodzie płatności odpowiedni format pliku (np. Noty debetowe IT SEPA, Przelew IT SEPA, IT RIBA itd.) do generowania danych płatności. Ustawienie to jest wykorzystywane podczas tworzenia nośnika płatności w procesie płatności.

Szczegółowy opis tej aplikacji znajduje się w artykule Banki zapewniające stałą obsługę.

Profile zagranicznych transakcji płatniczych

W profilu zagranicznych transakcji płatniczych definiuje się parametry, które są wykorzystywane jako wartości domyślne w płatnościach zagranicznych. W zależności od kraju, dla którego utworzono dany profil, zawiera on tylko te parametry, które mają znaczenie w płatnościach zagranicznych dla tego kraju.

W aplikacji Profile zagranicznych transakcji płatniczych dla profili transakcji z oznaczeniem kraju IT (Włochy) istotne są np. wyłącznie klucze instrukcji 1 i 2. Ponadto, na zakładce CVS szczegóły można zdefiniować m.in. cel płatności oraz status zgłoszenia jako wartości domyślne dla odpowiednich pól w transakcjach płatniczych.

Szczegółowy opis rozszerzeń w tej aplikacji znajduje się w artykule Rozszerzenie: Profile zagranicznych transakcji płatniczych dla Włoch.

Transakcje płatnicze

Dla organizacji, w których aktywowano funkcję Księgowość finansowa dla Włoch, przebieg transakcji płatniczej zasadniczo odpowiada procedurze opisanej w artykułach dotyczącej płatności (np. w artykule Lista: Płatności). Dodatkowo, dla tych organizacji dostępne są funkcje rozszerzone, które uwzględniają specyficzne dla Włoch cechy płatności.

Edycja propozycji płatności

W edytorze pozycji przetwarzania propozycji dostępna jest dodatkowa karta zakładkowa dla pozycji konta wybranych do edycji lub podglądu. Są to zakładki Płatność zagraniczna ISO20022 oraz CVS Szczegóły.

Zakładka Płatności zagraniczne ISO20022 jest aktywna tylko w przypadku pozycji kont, którym za pośrednictwem sposobu płatności przypisano bank zapewniający stałą obsługę, który wykorzystuje format nośnika danych IT Płatności zagraniczne ISO20022. W tej zakładce należy podać dane istotne dla płatności zagranicznych (AZV). Podczas pierwszego przetwarzania pola z profilu zagranicznych transakcji płatniczych przypisanego do konta osobistego są wstępnie wypełnione i w razie potrzeby można je zmienić. Pola dostępne w tej zakładce są opisane w artykule Rozszerzenie: Profile zagranicznych transakcji płatniczych dla Włoch.

Zakładka CVS Szczegóły zawiera informacje dotyczące zgłoszenia w statystyce bilansu płatniczego, np. powód płatności. Ze względu na to, że w statystyce bilansu płatniczego należy zgłaszać wyłącznie kwoty płatności zagranicznych, zakładka ta jest aktywna tylko w przypadku pozycji kont, które wykorzystują metodę płatności typu Płatność zagraniczna, Noty debetowe IT SEPA, Przelew IT SEPA.

Zakładka CVS Szczegóły 

Na tej zakładce rejestrowane, edytowane lub wyświetlane są dane zgłoszeniowe CVS, które są istotne dla statystyki bilansu płatniczego. W zależności od typu metody płatności dostępne są różne pola.
Dla metod płatności typu SEPA polecenie zapłaty lub SEPA przelew dostępne są jedynie pola: CVS Powód płatności, Kwota w walucie oraz Opis.

Opis poszczególnych pól:

  • CVS raport – w tym polu można wybrać status zgłoszenia zagranicznego. Dostępne są następujące opcje:
    • CVS komunikat już wydany
    • Drukuj i deklaruj CVS
    • Kwota niższa niż limit CVS (to ustawienie jest przypisywane automatycznie w płatnościach, jeśli kwota jest niższa niż limit CVS i wybrano ustawienie (brak))
    • Temat nieistotny
  • CVS numer – w tym polu należy podać numer raportu CVS
  • CVS Powód płatności – w tym polu należy wskazać odpowiedni klucz oznaczający cel płatności zagranicznej
  • Kwota w walucie – w tym polu należy podać bezwzględną wartość kwoty do zgłoszenia w walucie płatności
  • Opis – w tym polu można wprowadzić dodatkowy opis danych zgłoszeniowych
  • Przekaz bankowy – to pole umożliwia określenie, czy transakcja powinna zostać wykonana przez bank, czy przez podmiot niebędący bankiem (np. pocztę). Dostępne ustawienia:
    • (Puste)
    • Przekaz bankowy
    • Przekaz nie bankowy
  • Import towarów – to pole umożliwia określenie, czy transakcja dotyczy towarów typu CIF czy FOB. Dostępne ustawienia:
    • (Puste)
    • Towary typu CIF
    • Towary typu FOB
  • Kwota kosztów transportu i ubezpieczenia – w tym polu należy podać przypadającą kwotę kosztów transportu i ubezpieczenia
  • Kraj odbiorcy płatności – w tym polu należy podać ważny dwuznakowy kod ISO kraju odbiorcy płatności
Przebieg płatności

Podczas wykonywania przebiegu płatności, rozrachunki są kompensowane zgodnie ze standardową procedurą. Wyjątek stanowią płatności realizowane za pośrednictwem metod płatności z typem płatności Przelew RIBA (Włochy). Rozrachunki kompensowane za pomocą płatności RIBA stanowią ryzyko aż do osiągnięcia ich ostatecznego terminu płatności i są odpowiednio oznaczane w przebiegu płatności.

W przypadku regulowania takich ryzykownych rozrachunków rozróżnia się dwa sposoby postępowania:

  • Zgłoszenie rozrachunku przed terminem płatności (np. 30 dni wcześniej) do banku. Rozrachunek ten uznawany jest za rozliczony, mimo że nie nastąpił jeszcze wpływ środków pieniężnych. Po osiągnięciu terminu ostatecznego bank pobiera należność i uznaje konto użytkownika. Dzięki temu wpływowi środków ryzyko związane z tym rozrachunkiem przestaje istnieć.
    Jeśli jednak pobranie należności się nie powiedzie, bank informuje o tym użytkownika. Ze względu na to, że nie można już oczekiwać wpływu środków, rozliczenie musi zostać stornowane. Pozycja staje się ponownie otwarta i nie jest już oznaczona jako Ryzykowny rozrachunek.

  • Zgłoszenie rozrachunku do banku, który od razu uznaje dane konto kredytem bankowym. Za ten kredyt bankowy użytkownik płaci odsetki do momentu wymagalności. Również w tym przypadku bank podejmuje próbę pobrania należności w terminie ostatecznym.
    Jeśli pobranie należności się nie powiedzie, dalsze postępowanie jest zgodne z opisanym wcześniej scenariuszem.

Wskazówka
Użytkownik może wyświetlić rozrachunki, które są oznaczone jako ryzyko z powodu płatności RIBA w aplikacji Lista: Ryzyka.

Czy ten artykuł był pomocny?