Księgowość

Nowości

  1. Zmiany związane z plikami JPK_KR_PD. Wprowadzono zmiany na kontach księgowych i poleceniu księgowania dostosowujące program do prawidłowego sporządzenia plików JPK_KR_PD, które razem z plikami JPK_ST_KR określane są jako JPK CIT.

Typ Zestawienia Obrotów i Sald

Struktura plików JPK_KR_PD wymaga, aby wskazać jaki rodzaj działalności prowadzi firma. Każdy podatnik musi określić jaki ma typ działalności, a co za tym idzie również Typ Zestawienia Obrotów i Sald. Struktura definiuje 8 typów:

  • ZOiS1 – Zestawienie obrotów i sald dla banków,
  • ZOiS2 – Zestawienie obrotów i sald dla ubezpieczycieli i zakładów reasekuracji,
  • ZOiS3 – Zestawienie obrotów i sald dla organizacji pożytku publicznego i wolontariatu,
  • ZOiS4 – Zestawienie obrotów i sald dla funduszy inwestycyjnych,
  • ZOiS5 – Zestawienie obrotów i sald dla domów maklerskich,
  • ZOiS6 – Zestawienie obrotów i sald dla SKOK,
  • ZOiS7 – Zestawienie obrotów i sald dla jednostek pozostałych,
  • ZOiS8 – Zestawienie obrotów i sald dla jednostek stosujących MSSF.

Formularz okresu obrachunkowego

Na formularzu okresowego obrachunkowego w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Okresy obrachunkowe istnieje możliwość wskazania typu Zestawienia Obrotów i Sald dla pliku JPK_KR_PD. W polu Typ ZOiS dostępne są poniższe opcje do wyboru:

  • Zestawienie dla banków,
  • Zestawienie dla ubezpieczycieli i zakładów reasekuracji,
  • Zestawienie dla organizacji pożytku publicznego i wolontariatu,
  • Zestawienie dla funduszy inwestycyjnych,
  • Zestawienie dla domów maklerskich,
  • Zestawienie dla SKOK,
  • Zestawienie dla jednostek pozostałych,
  • Zestawienie dla jednostek stosujących MSSF.
Formularz okresu obrachunkowego

Zmiana Typu ZOiS nie jest możliwa jeżeli w danym okresie obrachunkowym do kont księgowych są już przypisane znaczniki JPK.

Generowanie wzorcowego planu kont

Po przejściu do menu Księgowość/ Plan kont i wybraniu opcji Generowanie wzorcowego planu kont zostaje otworzone okno, na którym istnieje możliwość wskazania typu podmiotu, rodzaju działalności oraz sposobu ewidencjonowania kosztów, na podstawie których zostaje wygenerowany plan kont. W tym miejscu zostało dodane pole Typ ZOiS, w którym należy wybrać typ Zestawienia Obrotów i Sald dla pliku JPK_KR_PD.

Generowanie wzorcowego planu kont

Domyślnie w polu Typ ZOiS podpowiada się Zestawienie dla jednostek pozostałych. Jeżeli w polu Typ podmiotu zostanie wybrana Jednostka budżetowa lub Organizacja pozarządowa, to w polu Typ ZOiS dla pliku JPK_KR_PD automatycznie podpowie się Zestawienie dla organizacji pożytku publicznego i wolontariatu.

Typ ZOiS wskazany na oknie Generowanie planu kont zostanie zapisany na formularzu bieżącego okresu obrachunkowego w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Okresy obrachunkowe.  Zmiana Typu ZOiS na formularzu okresu obrachunkowego powoduje zmianę Typu ZOiS na oknie Generowanie planu kont.

Zmiany na kontach księgowych

Każda firma może mieć swój plan kont z inną numeracją. Znaczniki służą do prawidłowego zidentyfikowania konta przez urząd skarbowy.

Dla każdego Typu ZOiS i każdego konta księgowego do pliku JPK_KR_PD będą przesyłane maksymalnie trzy znaczniki:

  • Znacznik konta (S_12_1) – znacznik konta wynikający z rozporządzenia w sprawie dodatkowego zakresu danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Znacznik obowiązkowy.
  • Dodatkowy znacznik konta (S_12_2) – dodatkowy znacznik konta wynikający z rozporządzenia w sprawie dodatkowego zakresu danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Znacznik nieobowiązkowy.
  • Dodatkowy znacznik konta PD (S_12_3) – dodatkowy znacznik konta wynikający z rozporządzenia w sprawie dodatkowego zakresu danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe (PD). Znacznik nieobowiązkowy.

Znaczniki S_12_1 oraz S_12_2 dotyczą przyporządkowania konta do zestawienia księgowego: Bilansu i Rachunku zysków i strat. Znacznik S_12_3 dotyczy przyporządkowania konta do wyliczenia zestawienia na podatek dochodowy.

Do pliku JPK_KR_PD będą wysyłane tylko konta analityczne Każde konto najniższego poziomu na planie kont wysyłane do pliku JPK_KR_PD powinno mieć przypisany znacznik S_12_1.

Formularz konta księgowego

Na formularzu konta księgowego dodano zakładkę [JPK], na której istnieje możliwość przypisania znaczników JPK: S_12_1, S_12_2 oraz S_12_3.

Zakładka [JPK] na formularzu konta księgowego

Dla ZOiS1, ZOiS2, ZOiS3, ZOiS4, ZOiS5, ZOiS6, ZOiS7 znaczniki S_12_1 i S_12_2 są wybierane z listy rozwijalnej. Dla ZOiS8 znaczniki S_12_1 i S_12_2 mogą być wpisane ręcznie.

Na koncie księgowym najniższego poziomu powinien być uzupełniony przynajmniej znacznik S_12_1. Podczas zapisywania zmian na formularzu konta księgowego program sprawdza czy znacznik S_12_1 jest uzupełniony. Jeżeli pole nie będzie uzupełnione, to pojawia się komunikat Nie uzupełniono znacznika konta S_12_1 wymaganego dla plików JPK_KR_PD. Czy chcesz go dopisać?. Do wyboru jest opcja Tak lub Nie. Po wyborze opcji Tak  program przekierowuje na zakładkę [JPK] i kursor ustawia się w polu ze znacznikiem S_12_1. Po wskazaniu opcji Nie formularz zostanie zapisany bez uzupełnionego znacznika S_12_1.

W przypadku kopiowania planu kont na kolejny okres obrachunkowy oraz aktualizacji planu kont z poprzednim okresem obrachunkowym znaczniki JPK przypisane do kont księgowych są kopiowane na konta księgowe w nowym okresie obrachunkowym. Kopiowanie planu kont między różnymi bazami wraz ze znacznikami JPK jest możliwe jeżeli Typ ZOiS w obu bazach jest taki sam. Jeżeli Typ ZOiS jest różny w obu bazach, to znaczniki JPK nie są kopiowane.

Plan kont

Na liście kont księgowych z poziomu menu Księgowość/ Plan Kont dostępne są kolumny S_12_1, S_12_2 i S_12_3. Kolumny pozwalają na weryfikację, jakie znaczniki zostały przypisane na formularzach kont księgowych na zakładce [JPK]. Kolumna S_12_1 jest domyślnie widoczna. Pozostałe kolumny są możliwe do wyciagnięcia na listę za pomocą opcji Wybór kolumn. Opcja Wybór kolumn jest dostępna po naciśnięciu prawym klawiszem myszy na nazwę jednej z kolumn.

Plan kont

Na liście w menu kontekstowym oraz po rozwinięciu strzałki obok przycisku dostępna jest operacja seryjna Usuń znaczniki JPK. Funkcja pozwala na usunięcie wszystkich znaczników JPK z zaznaczonych kont księgowych. Usunięcie wszystkich znaczników jest konieczne jeżeli w danym okresie obrachunkowym ma zostać zmieniony Typ ZOiS i do kont księgowych mają zostać przypisane nowe znaczniki.

Operacje seryjne na planie kont

Przypisanie znaczników JPK do wzorcowego planu kont

Jeżeli dla nowo generowanych planów kont za pomocą opcji Generowanie wzorcowego planu kont w polu Typ podmiotu zostanie wskazana jedna z opcji: Spółka akcyjna lub Spółka z o.o. lub Spółka cywilna lub Osoba fizyczna i w polu Typ ZOiS pozostanie ZOiS7 – Zestawienie dla jednostek pozostałych, to część znaczników S_12_1 zostanie przypisana do kont księgowych automatycznie. Pozostałe znaczniki S_12_1 oraz znaczniki S_12_2 i S_12_3 należy podpiąć samodzielnie.

Jeżeli dla nowo generowanych planów kont za pomocą opcji Generowanie wzorcowego planu kont w polu Typ podmiotu zostanie wskazana Jednostka budżetowa lub Organizacji pozarządowa i w polu Typ ZOiS pozostanie Organizacja pożytku publicznego i wolontariatu czyli dla ZOiS3, to część znaczników S_12_1 zostanie przypisana do kont księgowych automatycznie. Pozostałe znaczniki S_12_1 oraz znaczniki  S_12_2 i S_12_3 należy podpiąć samodzielnie.

Znaczniki S_12_3 dla każdego typu jednostki (ZOiS1, ZOiS2, ZOiS3, ZOiS4, ZOiS5, ZOiS6, ZOiS7, ZOiS8) są identyczne.

Weryfikacja poprawności przypisania znaczników JPK pozostaje po stronie użytkownika.

Zmiany na zapisach księgowych

W związku z nowymi plikami JPK_KR_PD na formularzu zapisu księgowego na zakładce [Ogóle]  zostały dodane następujące pola:

  • Numer KSeF – numer KSeF przenoszony jest na zapis księgowy z dokumentu źródłowego. W przypadku gdy zapis księgowy nie ma powiązania z dokumentem źródłowym, to pole należy uzupełnić ręcznie. Po zaksięgowaniu faktury z modułu Handel lub z poziomu Rejestrów VAT pole Numer KSeF na fakturze zostaje zablokowane do edycji. Pole Numer KSeF na zapisie księgowym pozostaje edytowalne do czasu przeniesienia zapisów na czysto do księgi.
  • Rodzaj dowodu księgowego – rodzaj dowodu księgowego uzupełnia się automatycznie na podstawie typu dokumentu źródłowego. Pole jest edytowalne do czasu przeniesienia zapisów na czysto do księgi. W przypadku gdy zapis księgowy nie ma powiązania z dokumentem źródłowym, to pole należy uzupełnić ręcznie.
  • Kwota operacji gospodarczej – kwota operacji gospodarczej uzupełnia się automatycznie po zaksięgowaniu dokumentu. W razie gdyby użytkownik potrzebował wpisać inną kwotę niż ta, która podpowiada się automatycznie, kwotę należy zmodyfikować ręcznie. Jeżeli zapis księgowy nie ma powiązania z dokumentem źródłowym, to kwotę operacji należy wpisać ręcznie. Pole jest edytowalne do czasu przeniesienia zapisów na czysto do księgi.
Formularz zapisu księgowego

Imię i nazwisko operatora oraz daty wprowadzenia i modyfikacji zapisu księgowego potrzebne do prawidłowego wygenerowania pliku JPK_KR_PD znajdują się na formularzu zapisu księgowego na zakładce [Dokumenty].

  1. Środki trwałe / Wartości niematerialne i prawne. Wprowadziliśmy zmiany w zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związane z nową strukturą pliku JPK_ST_KR. Wprowadzone zmiany widoczne są tylko w przypadku jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry jako rodzaj księgowości wskazano Księgowość kontowa.

Karta środka trwałego oraz  wartości niematerialnych i prawnych

W celu dostosowania programu Comarch ERP Optima do struktury pliku JPK_ST_KR na karcie środka trwałego oraz wartości niematerialnej i prawnej wprowadzone zostały następujące zmiany:

  • W zakładce [Ogólne]  dodano nowe pola: rodzaj dokumentu nabycia, przyczyna wykreślenia oraz numer KSeF dokumentu. Zmieniono również nazwę pola Przyczyna, która obecna znajduje się pod pojęciem Dodatkowe informacje, a także zmieniono nazwę sekcji Data na Zakup/przyjęcie do użytkowania.

Karta środka trwałego- zakładka [Ogólne]

Dla rodzaju dokumentu nabycia użytkownik ma do wyboru następujące opcje: Darowizna, Faktura VAT, Inne, Umowa sprzedaży, Wkład niepieniężny, Wytworzenie. Domyślnie ustawiony rodzaj dokumentu nabycia to Faktura VAT.

Dla zlikwidowanych lub zbytych środków trwałych / wartości niematerialnych i prawnych uaktywniają się pola widoczne w sekcji Stan środka. Na potrzeby dostosowania do struktury pliku JPK_ST_KR dodano parametr Przyczyna wykreślenia, w którym należy wskazać jedną z dostępnych opcji: Darowizna, Inne, Kradzież, Przekwalifikowanie do innej grupy aktywów, Sprzedaż, Stwierdzenie niedoboru, Wkład pieniężny. Pole jest obowiązkowe do uzupełnienia w przypadku, gdy na karcie środka trwałego / wartości niematerialnej i prawnej zaznaczono parametr Zlikwidowany lub Zbyty.

Pole Dodatkowe informacje jest polem pomocniczym. Użytkownik w tym miejscu ma możliwość doprecyzowania przyczyny likwidacji środka trwałego / wartości niematerialnej i prawnej. Pole nie jest uwzględniane w pliku JPK_ST_KR.

Pole Numer KSeF dokumentu służy do ręcznego wpisania numeru KSeF dokumentu stwierdzającego zbycie środka trwałego / wartości niematerialnej i prawnej.

  • zakładka [Amortyzacja]- wprowadzony został nowy obszar Dodatkowe informacje dla pliku JPK_ST_KR, w którym zawarte są następujące parametry: Metoda amortyzacji 1, Metoda amortyzacji 2, Metoda amortyzacji 3, Częstotliwość odpisu. Wprowadzone w tej sekcji dane mają wpływ wyłącznie na dane wykazywane w pliku JPK_ST_KR.

Metoda amortyzacji 1- parametr domyślnie ustawiony na podstawie wskazanej na karcie środka trwałego / wartości niematerialnej i prawnej metodzie amortyzacji. W przypadku, gdy na formularzu zaznaczono parametr Różna amortyzacja bilansowa i kosztowa to metoda amortyzacji 1 zostanie pobrana z wskazanej metody amortyzacji kosztowej. Istnieje możliwość zmiany wartości w polu  Metoda amortyzacji 1. Z poziomu rozwijanej listy do wyboru są następujące opcje: D- degresywna, L- liniowa, J- jednorazowa, I- inna, X- brak amortyzacji.

Pola Metoda amortyzacji 2 oraz Metoda amortyzacji 3 są polami nieobligatoryjnymi. Należy je uzupełnić w przypadku konieczności wykazania informacji w polach E_9_1, E_9_2 (metoda amortyzacji 2) oraz/lub E_9_1, E_9_3 (metoda amortyzacji 3) w pliku JPK_ST_KR.

Częstotliwość odpisu jest polem obowiązkowym, zatem użytkownik musi wybrać jedną z następujących wartości: M – miesięczny, K- kwartalny, R- roczny, J- jednorazowy, S- sezonowa, I- Inna, X- brak odpisu.

Uwaga

Domyślnie jako częstotliwość odpisów ustawiana jest opcja M- miesięczny.

Wyjątek od reguły stanowią następujące przypadki:

– gdy na karcie środka trwałego / WNiP został zaznaczony parametr Środek używany sezonowo dla amortyzacji kosztowej, domyślnie zostanie ustawiona częstotliwość odpisów z oznaczeniem S-sezonowa.

– gdy dla amortyzacji kosztowej zostanie wskazana metoda amortyzacji jednorazowa to dla częstotliwości odpisu zostanie domyślnie ustawiona opcja J-jednorazowy.

– gdy dla amortyzacji kosztowej uzytkownik wybierzę opcję Nie amortyzować domyślnie zostanie ustawiona częstotliwośc odpisu jako X -brak odpisu.

Lista środków trwałych / wartości niematerialnych i prawnych.

Na liście środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dodano nową kolumnę o nazwie Rodzaj dokumentu. W kolumnie tej wyświetlana jest informacja na temat rodzaju dokumentu na podstawie, którego nastąpiło nabycie środka trwałego / wartości niematerialnej i prawnej. Równorzędnie dodano kolumnę informującą o przyczynie wykreślenia.

Ewidencja środków trwałych – kolumna Rodzaj dokumentu / Przyczyna wykreślenia

W celu uzupełnienia informacji na istniejących już kartach środków trwałych / wartości niematerialnych i prawnych, na liście w menu kontekstowym oraz na przycisku   dodano nową operację seryjną Ustaw rodzaj dokumentu nabycia. Funkcjonalność jest dostępna jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry jako rodzaj księgowości wskazano Księgowość kontowa.

Operacja seryjna- Ustaw rodzaj dokumentu nabycia

Dokumenty środków trwałych / wartości niematerialnych i prawnych

Struktura pliku JPK_ST_KR wymusza obowiązek podania wartości odpisów NKUP za cały rok podatkowy lub za okres, w którym środek trwały / wartość niematerialna i prawna była amortyzowana w danym roku. Z tego względu na dokumencie amortyzacji, który dostępny jest z poziomu Księgowość / Dokumenty środków trwałych dokonano podziału amortyzacji na stanowiącą KUP oraz niestanowiącą KUP. Podział jest widoczny w przypadku, gdy na karcie środka trwałego zaznaczono parametr Różna amortyzacja bilansowa i kosztowa.

Dokument amortyzacji

Amortyzacja stanowiąca KUP domyślnie jest równa wartości amortyzacji kosztowej. Wartość wykazana w tym polu musi być większa lub równa 0. Pole jest aktywne do ręcznej edycji.

Amortyzacja niestanowiąca KUP jest wyliczana na podstawie różnicy pomiędzy amortyzacją bilansową, a amortyzacją kosztową. Analogicznie jak w przypadku amortyzacji stanowiącej KUP, pole jest edytowalne, a jego wartość nie może być ujemna.

Zmiany

  1. Ewidencja środków trwałych. Na liście środków trwałych dodano kolumny Stawka amortyzacji oraz Stawka amortyzacji K.

W kolumnie Stawka amortyzacji wyświetlana jest stawka wskazana na karcie środka trwałego na zakładce [Amortyzacja], w polu Stawka amortyzacji, w kolumnie Bilansowa.

W kolumnie Stawka amortyzacji K wyświetlana jest stawka wskazana na karcie środka trwałego na zakładce [Amortyzacja], w polu Stawka amortyzacji, w kolumnie Kosztowa.

  1. Księgowość kontowa. Formularz zapisu księgowego. Na formularzu zapisu księgowego dodano pole Różnica, w którym widoczna jest kwota różnicy między stroną Winien i Ma. Kwota wyliczana jest na bieżąco podczas wprowadzania pozycji zapisu księgowego.
Formularz zapisu księgowego

Czy ten artykuł był pomocny?