Przebiegi księgowania są tworzone na przykład przez okresowe księgowania, przebiegi płatności i przebiegi naliczania odsetek w ramach rachunkowości finansowej lub przez transfer danych istotnych dla księgowości finansowej z zarządzania towarami (np. faktury przychodzące i wychodzące).
Przebiegi księgowania są zazwyczaj przesyłane i księgowane za pośrednictwem aplikacji Lista: Przebiegi księgowań- Księgowość finansowa. Należy użyć akcji Lista: Przeniesione dane księgowania, aby przełączyć się do aplikacji o tej samej nazwie, w której wyświetlane są pozycje dla każdego przeniesionego przebiegu księgowania.
Po wybraniu pozycji księgowania należy użyć akcji Wygenerowane dokumenty księgowe, aby otworzyć aplikację Wygenerowane dokumenty księgowości finansowej w celu uzyskania przeglądu dokumentów dla tej pozycji.
Aplikacja Wygenerowane dokumenty księgowości finansowej została opisana poniżej.
Opis aplikacji
Aplikacja Wygenerowane dokumenty dla księgowości finansowej udostępnia dokumenty utworzone dla pozycji przebiegu księgowania, które zostały wygenerowane w wyniku przeniesienia przez przebiegi księgowania w księgowości finansowej.
Pozycja księgowania składa się z nagłówka dokumentu i kilku pozycji dokumentu. W zależności od pochodzenia i statusu przetwarzania pozycji księgowania, dokumenty mogą być uzupełniane, korygowane lub tylko wyświetlane. W tym celu w różnych zakładkach dostępnych jest wiele pól.
Każde z tych pól jest dostępne dwukrotnie. Pola po lewej stronie są wypełniane tylko dla dokumentów, które nie pochodzą z samej księgowości finansowej. Na przykład wyświetlane są tutaj oryginalne wartości faktury wychodzącej przeniesionej z zarządzania towarami. Pola po prawej stronie zawierają wartości zaksięgowane lub już zaksięgowane w księgowości finansowej. Tylko te pola są otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
Dokumenty w pozycji przebiegu księgowania mogą być dalej przetwarzane za pomocą akcji związanych z aplikacją.
Aplikacja Wygenerowane dokumenty księgowości finansowej składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek
W nagłówku aplikacji użytkownik wprowadza identyfikator numeru pozycji przebiegu księgowania. Nagłówek zawiera również informacje o pochodzeniu pozycji i jej statusie.
- Numer — w tym polu należy wprowadzić numer pozycji księgowania, której dokument ma zostać wyświetlony, lub wybierz go, korzystając z pomocy dotyczącej wprowadzania danych w tym polu
- Ogólny status — w tym polu wyświetlany jest ogólny status wygenerowanego dokumentu. Status ten może mieć następującą wartość:
- Obowiązuje
- Nieważny
- Usunięty
- Proces księgowania — w tym polu wyświetlany jest numer przebiegu księgowania
- Status procesu — to pole zawiera informacje o statusie przetwarzania dokumentu. Możliwe są następujące wartości statusu przetwarzania:
- W trakcie przetwarzania
- Przetwarzanie zakończone
- Błędny
- Przetwarzanie
- Przygotowanie zakończone
- Pochodzenie — to pole zawiera informacje o pochodzeniu dokumentu
- Oryginalny dokument — w przypadku przebiegów księgowania, które pochodzą z poprzedniego systemu (np. faktury wychodzące z zarządzania towarami), w tym polu wyświetlany jest numer oryginalnego dokumentu. Jeśli numer dokumentu jest określony w tym polu, użytkownik może przełączyć się bezpośrednio do odpowiedniej aplikacji do zarządzania towarami, klikając pole.
- Zarejestrowane księgowanie — w tym polu wyświetlany jest numer, pod którym wprowadzono ten dokument. Klikając to pole, można przełączyć się do aplikacji Księgowania w księdze głównej.
Obszar roboczy
Obszar roboczy aplikacji Wygenerowane dokumenty księgowości finansowej składa się z zakładek: Ogólne, Księgowanie okresowe oraz Błąd, a także z tabeli pozycji oraz edytora pozycji.
Za pomocą ikony Pokaż/ukryj można wyświetlić lub ukryć te zakładki.
Przy uruchomieniu aplikacji zakładki są domyślnie ukryte, aby umożliwić wyświetlenie większej liczby pozycji dokumentów księgowych.
Zakładka Ogólne
Ta zakładka zawiera pola nagłówka dokumentu. W przypadku przelewów z poprzedniego systemu (np. faktura wychodząca z zarządzania towarami) oryginalne wartości tej faktury są wyświetlane w polach po lewej stronie. Pola po prawej stronie zawierają wartości, z którymi dokument ma zostać lub już został zaksięgowany w księgowości finansowej. Pola te zostały opisane poniżej.
- Dokument — to pole zawiera numer dokumentu do zaksięgowania w księgowości finansowej. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Data dokumentu — w tym polu wprowadzana jest data dokumentu księgowania. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Tekst dokumentu — to pole zawiera tekst dokumentu księgowania. Oddzielny tekst księgowania może być wprowadzony dla każdego księgowania wiodącego i dla każdego dzielonego lub anulowanego księgowania. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Rodzaj księgowania — typ transakcji służy do definiowania typu dokumentu. Dla typu księgowania można określić jedną z następujących wartości:
- (brak)
- Księgowanie rzeczywiste
- Księgowanie symulacji
To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Rodzaj danych — rodzaj danych służy do kategoryzacji zbioru danych, np. dane rzeczywiste, planowe, symulacyjne, budżetowe itp. Oznacza to, że można zarządzać danymi rzeczywistymi i dowolną liczbą wariantów planu dla elementów kosztów i wymiarów opcjonalnych. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Rodzaj transakcji — w tym polu określa się rodzaj transakcji księgowania. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Nr referencyjny — to pole służy do zapisania odniesienia do wyzwalacza tego dokumentu. Odniesienie jest zapisywane jako wartość alfanumeryczna. To pole jest dostępne do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Podział podatku — jeśli ten wskaźnik jest aktywny, ten dokument jest księgowany jako podział podatkowy w księgowości finansowej. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Storno automatyczne — jeśli ten wskaźnik jest aktywny, dokument ten jest księgowany jako dokument anulowania w księgowości finansowej. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Zakres numerów dokumentów — jeśli ta funkcja jest aktywna, pole to zawiera zakres numerów dokumentów, z których następuje automatyczne przypisanie numeru dokumentu do księgowania w rachunkowości finansowej. Ten zakres numerów określa, z jakich elementów składa się numer, jaka jest jego długość i jaki był ostatni przypisany numer, aby móc określić następny wolny numer. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Numer rejestru — to pole może być używane tylko dla wersji krajowej Włochy. Numer rejestru pokazuje kolejność, w jakiej dokumenty zostały utworzone. Jest on unikalny i kompletny. W zależności od ustawienia w używanym typie dokumentu, numer dziennika jest określany, na przykład, z zakresu numerów przechowywanych w rejestrze podatkowym lub z numeru dokumentu. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Potrącenie dla freelancera — to pole jest dostępne tylko dla wersji kraju Włochy. Potrącenie freelancera jest określane dla faktur dla dostawców, którzy są oznaczeni jako odbiorcy opłat w głównych danych partnera. Konto tymczasowe z typu dochodu przypisanego do sprzedawcy jest używane do księgowania potrąceń dla freelancerów. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Data otrzymania faktury — to pole jest używane tylko w przypadku specjalnych wymagań w Polsce
- Data transakcji — to pole jest używane tylko w przypadku specjalnych wymagań w Polsce
Zakładka Księgowanie okresowe
Ta zakładka zawiera dane nagłówka księgowania okresowego. Poniżej opisano pola po prawej stronie, których wartości mają zostać zaksięgowane lub zostały już zaksięgowane w rachunkowości finansowej. Pola są otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Interwał — określa interwał, w którym pobierane jest okresowe księgowanie. Możliwe wartości:
- Miesiące kalendarzowe – okresowe księgowanie jest pobierane na miesiąc kalendarzowy, niezależnie od skonfigurowanego roku finansowego
- Okresy księgowania – okresowe księgowanie jest pobierane za każdy okres księgowania, w zależności od ustawionego roku finansowego
- Odstęp w miesiącach — tutaj użytkownik może wprowadzić interwał wykonania okresowego księgowania w miesiącach lub okresach księgowania
- Pierwsze wywołanie — okres księgowania dla rozpoczęcia pierwszego wykonania jest określany na podstawie wprowadzonej tutaj daty
- Ostatnie odwołanie — okres księgowania dla ostatniej realizacji jest określany na podstawie wprowadzonej tutaj daty. Jeśli okresy księgowania zostały wybrane w polu Interwał, należy dokonać wpisu w tym polu.
- Dzień wystawienia dokumentu księgowego — w tym miejscu wprowadzany jest dzień miesiąca lub okresu, w którym przeprowadzane jest okresowe księgowanie
- Dni wykonania — data wykonania lub odtworzenia wpisu cyklicznego. Data ta może być mniejsza lub równa dacie dokumentu. Możliwy jest zakres od – 30 dni do 0 dni.
- Aktualizuj walutę — należy użyć tego pola, aby kontrolować, czy kurs wymiany do przeliczania księgowań w walucie obcej na walutę lokalną jest ponownie obliczany z tabeli kursów wymiany (kursów wymiany) dla każdej realizacji.
- Aktywacja księgowań okresowych — należy użyć pola, aby kontrolować, czy księgowanie okresowe otrzymuje status aktywnego księgowania okresowego. Odwołania mogą być generowane tylko dla aktywnych księgowań okresowych.
Zakładka Błąd
W przypadku błędnych dokumentów (status przetwarzania Błędny) wszystkie błędne pozycje dokumentów są wyświetlane w tej zakładce. Tekst błędu zawiera informacje o typie błędu.
Można użyć przycisku Ładuj wiersz, aby załadować wadliwą pozycję bezpośrednio z tabeli błędów do edytora pozycji. W tym celu należy wybrać odpowiedni wiersz i kliknij przycisk Ładuj wiersz. Pozycja może być teraz poprawiona w edytorze pozycji.
- Obszar — ta kolumna pokazuje, którego obszaru księgowania (np. księgowości finansowej) dotyczy błąd
- Dokument — w tej kolumnie wyświetlany jest numer dokumentu dla nieprawidłowej pozycji
- Pozycja — w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji, w której wystąpił błąd
- Klasa zgłoszenia — w tej kolumnie wyświetlana jest klasa komunikatu błędu dla tej pozycji (np. obszar zastosowania błędu)
- Numer zgłoszenia — w tej kolumnie wyświetlany jest numer komunikatu o błędzie. Jest on unikalny w połączeniu z klasą komunikatu.
- Tekst — ta kolumna zawiera tekst komunikatu o błędzie jako informację objaśniającą. Tekst ten informuje na przykład, która wartość jest nieprawidłowa.
- Szczegóły — ponieważ tekst błędu może zawierać kilka wierszy, można wyświetlić pełny tekst, klikając dwukrotnie w tej kolumnie lub bezpośrednio na tekście błędu.
Tabela pozycji
W tabeli pozycji wyświetlane są wszystkie pozycje, które zostały utworzone dla określonej pozycji księgowania. Aby wyświetlić dalsze wartości dla pozycji lub dodać ją, należy załadować ją do edytora pozycji, klikając na nią dwukrotnie.
- Typ pozycji — można użyć kategorii pozycji, aby rozpoznać typ księgowania dla każdej pozycji. Dla kategorii pozycji można określić jedną z następujących wartości, które są reprezentowane przez odpowiedni symbol:
- Księgowanie wiodące
- Częściowe księgowanie
- Utworzenie nowego rozrachunku
- Przypisanie rozrachunku
- Odpisanie rozrachunku
- Odpis
- Data wyceny operacji
- Pozycja — w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji
- Dokument — ta kolumna zawiera numer dokumentu pozycji
- Data — w tej kolumnie wyświetlana jest data dokumentu pozycji
- Okres księgowy — w tej kolumnie wyświetlany jest okres księgowania zaksięgowanej pozycji
- Konto — ta kolumna zawiera kod księgowy, numer konta i nazwę konta pozycji
- Kwota księgowania — ta kolumna zawiera kwotę, która została zaksięgowana z tą pozycją. Kolumna ta zawiera również walutę kwoty księgowania.
Edytor pozycji
Wartości wybranej pozycji są dostępne w wielu polach i zakładkach. Każde z tych pól jest dostępne dwukrotnie. Pola po lewej stronie są wypełniane tylko w przypadku dokumentów, które nie zostały utworzone z poziomu samej rachunkowości finansowej. Na przykład wyświetlane są tutaj oryginalne wartości z pozycji faktury wychodzącej przeniesionej z zarządzania towarami.
Pola po prawej stronie zawierają wartości, z którymi pozycja ma być lub już została zaksięgowana w księgowości finansowej. Tylko te pola są opisane dla odpowiednich zakładek.
Zakładka Konto
Pola po prawej stronie:
- Rodzaj transakcji — to pole zawiera rodzaj dokumentu danej pozycji. Typ dokumentu określa rodzaj księgowań, np. faktury, noty kredytowe, księgowania w księdze głównej, księgowania bankowe itp. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Typ transakcji – księgowość finansowa — typ transakcji służy do określenia ogólnego typu księgowań. Dla typu dokumentu można określić jedną z następujących wartości:
- (brak)
- Bilans otwarcia
- Zapis w księdze głównej
- Rozliczenie rozrachunku
- Faktura
- Przeksięgowanie kont zbiorczych
- Płatności
- Nota kredytowa
- Podział rozrachunku
- Zmiana rozrachunku
- Rozliczenie zapisów w księdze głównej
- Polecenie wpłaty zaliczki
- Księgowanie różnic walutowych
- Rozliczenie żądania zaliczki
To pole jest dostępne w zależności od statusu przetwarzania.
- Data księgowania — jeśli ta pozycja została już zaksięgowana w systemie w księgowości finansowej, pole to zawiera datę księgowania. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Tekst księgowania — jeśli istnieje tekst księgowania, jest on wyświetlany w tym miejscu. Dla każdej pozycji może istnieć osobny tekst księgowania. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Wskaźnik księgowania — to pole zawiera wskaźnik księgowy konta i jest dostępne do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania. Wskaźnik księgowy określa typ konta, do którego przypisane jest konto wpisu. Dozwolone są następujące wskaźniki księgowe.
- Dłużnik – konto jest dłużnikiem
- Wierzyciel – konto jest wierzycielem
- Księga główna – konto jest kontem księgi głównej
- Konto — to pole zawiera numer konta i jego opis. W zależności od statusu przetwarzania pole to jest otwarte do wprowadzania danych
- Kwota księgowania — to pole zawiera kwotę pozycji księgowania i jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania
- Obciążenie/uznanie — to pole zawiera wskaźnik obciążenia/uznania kwoty księgowania. W zależności od statusu przetwarzania pole to jest otwarte do wprowadzania danych.
- Waluta — to pole zawiera walutę, w której określona jest kwota księgowania. W zależności od statusu przetwarzania pole to jest otwarte do wprowadzania danych.
- Kod podatkowy — to pole zawiera klucz podatkowy pozycji księgowej. W zależności od statusu przetwarzania pole to jest otwarte do wprowadzania danych.
- Kwota podatku — to pole zawiera kwotę podatku dla pozycji księgowania. W zależności od statusu przetwarzania to pole jest otwarte do wprowadzania danych.
- Obciążenie/uznanie — to pole zawiera wskaźnik obciążenia/uznania kwoty podatku. W zależności od statusu przetwarzania pole to jest otwarte do wprowadzania danych.
- Kod rozliczenia międzyokresowego — jeśli księgowanie ma zostać wprowadzone w okresowym rozliczeniu międzyokresowym, pole to zawiera klucz rozliczenia międzyokresowego, który ma zostać użyty. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Data rozpoczęcia naliczania/odroczenia — to pole ma znaczenie tylko wtedy, gdy określono klucz naliczania. W tym miejscu określa się datę, od której ma się rozpocząć naliczanie/odroczenie tego księgowania, jeśli ma to zastosowanie. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Data końcowa naliczenia/odroczenia — to pole jest istotne tylko wtedy, gdy określono klucz naliczania/odroczenia. W tym miejscu wprowadza się koniec okresu anulowania naliczenia/odroczenia, jeśli ma to zastosowanie. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Kwota pierwszej raty — to pole ma znaczenie tylko wtedy, gdy określono klucz naliczania/odroczenia. Jeśli jest dostępne, pole to zawiera kurs pierwszego rozwiązania w podstawowej walucie lokalnej bieżącej organizacji. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
Zakładka Księga główna
Pola po prawej stronie:
- Standard księgowania — służy do oceny i prezentacji księgowości zgodnie z różnymi przepisami księgowymi (np. przepisy dotyczące amortyzacji w HGB różnią się od tych w MSR, co prowadzi do różnych wycen w bilansie i do innego rachunku zysków i strat). Pole to musi być zawsze puste w przypadku księgowań na kontach ksiąg pomocniczych, ponieważ dla każdego aktywnego obszaru księgowego zapisywany jest rekord salda. Standard księgowania może być wprowadzony w tym polu tylko w przypadku księgowania wyłącznie na konta księgi głównej. Salda są wówczas aktualizowane tylko w tym obszarze księgowym. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Grupa kont zbiorczych — jeśli dla tej pozycji używana jest inna grupa konta zbiorczego niż profil konta zbiorczego konta księgi pomocniczej, jest ona określana w tym miejscu. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Konto zbiorcze — w przypadku księgowań, które nie pochodzą z samej księgowości finansowej, można określić konto zbiorcze lub skorygować określone konto zbiorcze w zależności od statusu przetwarzania.
- Dziennik — zapisy w dzienniku mogą być tworzone ręcznie lub automatycznie. Jeśli przeprowadzane jest określone przetwarzanie, wpis jest automatycznie dokonywany w dzienniku. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Rodzaj dziennika — każde księgowanie w rachunkowości finansowej musi być udokumentowane w dzienniku (dziennik księgowania). W Niemczech, Austrii i Szwajcarii istnieje tylko jeden rodzaj dziennika. W innych krajach europejskich musi istnieć możliwość przypisania kilku dzienników. Standardowy typ dziennika jest zdefiniowany w dostosowywaniu, który jest zawsze używany dla każdego księgowania w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
Zakładka Rozrachunek
Na tej zakładce wyświetlane są dane istotne dla rozrachunku. Można również wyświetlić dodatkowe pola, np. dla płatników, stowarzyszenia itp., które są zwykle ukryte na rzecz wyświetlania większej liczby pozycji dokumentów.
Pola w szczegółach:
- Numer rozrachunku — to pole zawiera numer, pod którym zapisany jest rozrachunek. Jeśli podano numer faktury, otwarta pozycja zostanie zapisana pod tym numerem, jeśli jest to faktura na koncie księgi głównej klienta, dostawcy lub rozrachunku. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Pozycja rat — pole to jest używane tylko w przypadku Podziału rozrachunku i zawiera numer pozycji raty. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Zewnętrzny numer dokumentu — w przypadku księgowań na rzecz dostawców pole to zawiera numer dokumentu wystawcy faktury. To pole jest dostępne do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania. Jeśli w używanym typie dokumentu zdefiniowano, że numer dokumentu zewnętrznego ma zostać utworzony z numeru dokumentu, pole to można pozostawić puste do wprowadzenia.
- Tekst rozrachunku — oprócz tekstu dokumentu można wprowadzić tekst rozrachunku, który jest zapisywany. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Obsługa wyciągów — to pole jest używane w przypadku płatności do kontrolowania, czy potrącenia są przenoszone, czy określane na podstawie danych w dokumencie przelewu. Można określić jedną z następujących wartości:
- (Puste)
- Policz potrącenia – to ustawienie oznacza, że potrącenia są określane na podstawie danych w dokumencie przelewu (np. typów potrąceń).
- Użyj gotowych potrąceń – to ustawienie oznacza, że potrącenia zostały przesłane za pośrednictwem przecięcia. Jeśli przy tym ustawieniu nie przeniesiono żadnych potrąceń, nie są one określane. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Rozliczenie rozrachunku w głównej walucie wewnętrznej — w przypadku płatności w walucie obcej należy użyć tego pola, aby kontrolować, czy rozrachunki są rozliczane w walucie zaksięgowanej płatności, czy w podstawowej walucie lokalnej organizacji. Jeśli pole nie jest aktywne, do rozliczenia mogą zostać przypisane tylko otwarte pozycje utworzone w walucie płatności. Jeśli pole zostanie aktywowane, można przypisać do rozliczenia otwarte pozycje ze wszystkich walut. Całe rozliczenie otwartych pozycji (w tym wszelkie odpisy, załączniki otwartych pozycji itp.) odbywa się wówczas w podstawowej walucie lokalnej organizacji. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Schematy numeracji faktur — zakres numeru faktury jest wymagany do automatycznego przypisania numeru faktury przez system. Ten zakres numerów określa, z jakich elementów składa się numer, jak jest długi i jaki był ostatni przypisany numer, aby móc określić następny wolny numer. Pole to jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Lista faktur — pole to może być używane tylko dla klientów lub pozycji dostawców, które należą do stowarzyszenia. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Realizator płatności — do tego pola mają zastosowanie następujące zasady: Jeśli partner jest przypisany do realizatora płatności (poprzez ustawienia w danych podstawowych partnera), numer konta realizatora płatności jest automatycznie zapisywany w otwartej pozycji. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania i należy je wypełnić tylko wtedy, gdy pozycja ma zostać przypisana do innego regulatora płatności, a księgowania są fakturami i notami kredytowymi dla dłużników i wierzycieli.
- Ponowne przedłożenie — w tym polu można wprowadzić datę ponownego przedłożenia. Szczegóły ponownego przesłania są zapisywane dla każdego rozrachunku. Można to wybrać w wyświetlaczach i analizach. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Blokada historii płatności — aby obsłużyć niektóre przypadki, można wykluczyć rozrachunki z określania lub aktualizowania zachowania płatności. Taka sytuacja ma miejsce w szczególności wtedy, gdy płatność za jedną lub więcej otwartych pozycji jest zawieszona za obopólną zgodą. Dzieje się tak często, na przykład, gdy istnieją zawiadomienia o wadach dostaw i muszą one zostać przetworzone przed dokonaniem płatności. Takie procedury kontroli lub przetwarzania mogą rozciągać się na dłuższy okres czasu, podczas którego brak płatności jest akceptowany. Aby zapobiec wpływowi całego okresu przeglądu tego procesu na zachowanie płatnicze partnera biznesowego, sensowne jest całkowite zablokowanie pozycji w celu określenia zachowania płatniczego. W innych przypadkach alternatywnym rozwiązaniem może być ponowna wycena. W takim przypadku zachowanie płatnicze byłoby obliczane tylko od daty waluty. Pozycje oznaczone jako gotówka mają zazwyczaj stały blok w tym polu. Dla tego pola można określić jedną z następujących wartości:
- (Puste)
- Aktualizacja historii płatności
- Zablokuj sposób płatności
To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Grupa podmiotów — jeśli partner jest przypisany do stowarzyszenia (poprzez ustawienia w danych podstawowych partnera), numer stowarzyszenia jest automatycznie zapisywany w otwartej pozycji. To pole jest dostępne do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania i należy je wypełnić tylko wtedy, gdy pozycja ma zostać przypisana do innego stowarzyszenia.
- Członek grupy podmiotów — w tym polu można wprowadzić numer członka grupy podmiotów, pod którym partner jest zarządzany przez stowarzyszenie. Gdy tworzony jest nowy rozrachunek, numer członka stowarzyszenia jest również przenoszony do otwartego elementu. Jeśli informacje o stowarzyszeniu lub członku nie zostaną wypełnione, informacje z rekordu głównego partnera zostaną umieszczone w informacjach o stowarzyszeniu otwartej pozycji. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Grupa rozliczeniowa — grupy rozliczeniowe są częścią określania warunków i są używane do podziału potrąceń w aplikacji Profile potrąceń. Użytkownik może samodzielnie zdefiniować znaczenie grupy rozliczeniowej. Na przykład niektóre potrącenia, które mają zastosowanie tylko w wyjątkowych przypadkach, mogą być oznaczone, takie jak potrącenia za specjalne promocje lub sprzedaż na targach. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Zarządzanie płynnością — pola zarządzania płynnością są dostępne tylko wtedy, gdy funkcja Zarządzanie płynnością dla księgowości finansowej jest aktywowana w aplikacji Konfiguracja. Należy użyć tego pola, aby kontrolować, czy pozycja powinna być wyłączona z ekstrapolacji w zarządzaniu płynnością. Można wybrać następujące ustawienia:
- Wyklucz
- Uwzględnij
To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Procentowy wskaźnik utraty wartości — jeśli rozrachunek nie jest wykluczony z ekstrapolacji, w tym polu można wprowadzić procent redukcji wartości, jeśli wartość tej otwartej pozycji nie ma być w całości uwzględniona w danych ekstrapolacji Zarządzania płynnością. Wartość rozrachunku jest następnie uwzględniana w danych ekstrapolacyjnych tylko w określonej tutaj wartości procentowej. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Wymuś nowy rozrachunek — ten wskaźnik kontroluje tworzenie pozostałych rozrachunków w ramach płatności i powinien być nieaktywny. Jeśli wskaźnik jest nieaktywny, system zawsze księguje do istniejącej otwartej pozycji. Jeśli nie ma rozrachunku, tworzony jest nowy. Jeśli wskaźnik jest aktywny, zawsze tworzony jest nowy rozrachunek. W rezultacie mogą istnieć dwie otwarte pozycje o tym samym numerze. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
Zakładka Przyporządkowanie rozrachunku
W tej zakładce wyświetlane są potrącenia, które mają zostać uwzględnione w płatności (potrącenia rzeczywiste). W zależności od statusu przetwarzania pola są otwarte do wprowadzenia.
- Potrącenie 1 – 20 — jeśli potrącenia, takie jak zniżka gotówkowa, rabat itp. mają zostać uwzględnione w płatności, można wprowadzić odpowiedni typ potrącenia w tych polach.
Tabela odliczeń
Ta tabela pokazuje faktycznie zaksięgowane potrącenia (rzeczywiste potrącenia) dla każdego typu potrącenia. W zależności od statusu przetwarzania można następnie edytować istniejące potrącenia.
Kolumny w szczegółach:
- Rodzaj potrącenia — w tej kolumnie wyświetlany jest typ potrącenia
- Wn/Ma kwoty rzeczywistej — w tej kolumnie wyświetlany jest wskaźnik obciążenia/uznania kwoty odliczenia
- Kwota rzeczywista — w tej kolumnie wyświetlana jest kwota potrącenia uwzględniana dla danego typu potrącenia (potrącenie rzeczywiste)
Zakładka Wymagalność
- Podlegający skontu — tego pola można użyć do wykluczenia poszczególnych pozycji faktury w celu określenia rabatów gotówkowych. Pozycje oznaczone jako kwalifikujące się do rabatu gotówkowego są brane pod uwagę przy określaniu kwoty rabatu gotówkowego, w zależności od terminu płatności. Kwoty rabatu gotówkowego (zarówno dla podatku, jak i kwoty netto) są rozdzielane tylko dla pozycji oznaczonych jako Podlegający skontu. Dotyczy to również analogicznie podziału na opcjonalne wymiary (np. centra kosztów lub jednostki kosztów). Ustawienie kwot częściowych na nie podlegający skontu ma zwykle miejsce w przypadku faktur za naprawy, ponieważ stawka godzinowa nie podlega rabatowaniu w przypadku tych faktur. To pole zależy od statusu przetwarzania i jest dostępne do wprowadzenia tylko w przypadku częściowych księgowań.
- Warunki płatności — z reguły termin płatności składa się z następujących pól:
- Data rabatu 1-3
- Dni rabatu 1-3
- Skonto 1-3
- Dni netto (terminy płatności)
- Data netto (termin płatności)
Pola te (warunki indywidualne) mogą być wypełniane jako alternatywa dla klucza warunków płatności. Jeśli określono klucz warunków płatności i warunki indywidualne, informacje muszą być jednoznaczne lub zgodne.
Jeśli faktura jest wymagalna natychmiast, termin płatności jest wypełniany datą dokumentu. Wszystkie pozostałe pola powinny być puste. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Dni netto — w tym miejscu można wprowadzić liczbę dni do terminu płatności netto dokumentu. Dni netto są zawsze obliczane na podstawie daty dokumentu w celu określenia terminu płatności. W przypadku faktur z datą waluty termin płatności netto jest zawsze obliczany na podstawie daty waluty. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Data netto — w tym miejscu można wprowadzić termin płatności (datę netto faktury). Jeśli określono datę, jest ona używana jako data wymagalności netto dokumentu. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Dni waluty — w tym miejscu można wprowadzić liczbę dni daty waluty. Jeśli nie określono daty waluty, jest ona obliczana na podstawie dni waluty (data dokumentu + data waluty). Data waluty to data rozpoczęcia terminu płatności. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Data waluty — w tym miejscu można wprowadzić datę waluty. Jeśli nie określono daty waluty, jest ona obliczana na podstawie dat waluty (data dokumentu + daty waluty). Data wartości to data rozpoczęcia warunku płatności. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Skonto 1/dni/data/% — w tym miejscu można wprowadzić liczbę dni, datę rabatu gotówkowego i stawkę procentową rabatu gotówkowego dla pierwszego terminu rabatu gotówkowego. Warunek rabatu gotówkowego określa datę, do której możliwa jest płatność po odliczeniu określonej wartości procentowej. Jeśli określono dni rabatu gotówkowego, data rabatu gotówkowego dla pierwszego okresu rabatu gotówkowego jest określana na ich podstawie. Zamiast daty rabatu gotówkowego można również określić datę rabatu gotówkowego dla pierwszego okresu rabatu gotówkowego. Pola te są otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Skonto 2/ dni/data/% — w przypadku drugiego warunku rabatu gotówkowego można określić liczbę dni, datę rabatu gotówkowego i procentową stopę rabatu gotówkowego. Warunek rabatu gotówkowego określa datę, do której możliwa jest płatność po odliczeniu określonej wartości procentowej. Jeśli określono dni rabatu gotówkowego, data rabatu gotówkowego dla drugiego okresu rabatu gotówkowego jest określana na ich podstawie. Zamiast daty rabatu gotówkowego można również określić datę rabatu gotówkowego dla drugiego okresu rabatu gotówkowego. Pola te są otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Skonto 3/ dni/data/% — w przypadku trzeciego warunku rabatu gotówkowego można określić liczbę dni, datę rabatu gotówkowego i procentową stopę rabatu gotówkowego. Warunek rabatu gotówkowego określa datę, do której możliwa jest płatność po odliczeniu określonej wartości procentowej. Jeśli określono dni rabatu gotówkowego, data rabatu gotówkowego dla trzeciego okresu rabatu gotówkowego jest określana na ich podstawie. Zamiast daty rabatu gotówkowego można również określić datę rabatu gotówkowego dla trzeciego okresu rabatu gotówkowego. Pola te są otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
Zakładka Kontrolling
W tej zakładce dostępne są pola istotne dla Kontrollingu.
Szczegółowy opis pól:
- Rodzaj kosztów — rodzaje kosztów są obowiązkowymi informacjami do księgowania w Controllingu. Koszty i przychody, ilości, ceny i kluczowe dane są reprezentowane przez elementy kosztów. Element kosztów jest określany za pomocą konta księgi głównej. Pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Klasa kosztów — dla każdej organizacji można określić, czy klasy kosztów są używane, czy nie. Jeśli nie są używane żadne klasy kosztów, pole to jest wyświetlane tylko w systemie księgowym. W bazie danych używana jest wówczas wartość domyślna Bez klasy kosztów. Dla klas kosztów można określić jedną z następujących wartości:
- (brak)
- Bez klasy kosztów
- Zmienne koszty ogólne
- Stałe koszty ogólne
- Zmienne koszty bezpośrednie
- Stałe koszty bezpośrednie
Pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Data sprzedaży — ta data służy do zaksięgowania wpisu do rozliczenia we właściwym okresie
- Okres księgowania kontrolingu — okres księgowania można zazwyczaj określić automatycznie. Obowiązuje następująca logika:
Jeśli okres księgowości finansowej jest ustawiony jako okres wiodący w Konfiguracji w księgowości finansowej (funkcja Wartości domyślne / zakładka Księgowanie pole Zarządzanie okresami), okres księgowania kontrollingu jest określany na podstawie okresu księgowania. Jeśli okres kontrolny jest nadal pusty, okres jest określany na podstawie daty wykonania.
Pole to jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania. Zasadniczo możesz również wprowadzić okres kontrolny ręcznie. - Ilość — jest to wpis ilości, który może być później wykorzystany w Controllingu do dystrybucji kosztów (np. jednostki telefoniczne są dystrybuowane do różnych centrów kosztów zgodnie z kluczem dystrybucji). To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
Zakładka Wymiary
Ogólnie dostępnych jest 20 opcjonalnych wymiarów. Każdy opcjonalny wymiar reprezentuje różne informacje o księgowaniu zdefiniowane przez użytkownika, np. centrum kosztów, jednostkę kosztów, projekt itp. Funkcjonalność wymiarów opcjonalnych jest zdefiniowana w aplikacji Typy wymiarów.
Wartości wymiarów opcjonalnych są określane w tej zakładce, jeśli element kosztów oczekuje wymiaru opcjonalnego dla zaksięgowanego konta. Pola dla wymiarów opcjonalnych są otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
Zakładka Płatność/Monit
- Powód blokady monitów –to pole jest wypełniane tylko wtedy, gdy rozrachunek ma zostać wyłączony z procesu monitowania. Powód podany w tym polu oznacza, że otwarta pozycja jest zablokowana do monitowania, a powód zablokowania monitowania jest widoczny w tym samym czasie. To pole jest dostępne do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Blokada monitu do — to pole jest datą, która dostarcza informacji o tym, jak długo obowiązuje blokada monitowania dla otwartej pozycji. Po upływie tej daty otwarta pozycja zostanie ponownie zwolniona do monitowania. To pole jest dostępne do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Blokady płatności — blokada płatności jest określana tylko wtedy, gdy otwarta pozycja jest wykluczona z transakcji płatniczych. Powód podany w tym polu oznacza, że otwarta pozycja jest zablokowana do płatności, a powód blokady jest również widoczny. To pole jest dostępne do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Kod płatności — zasadniczo kod płatności jest określany na podstawie danych podstawowych partnera lub (jeśli nie został tam określony) na podstawie Konfiguracji. Jeśli faktura ma zostać rozliczona przy użyciu innej metody płatności, pole to może zawierać odpowiedni klucz alternatywny. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Stopień monitu — jeśli do dokumentu przypisano poziom monitowania, jest on wyświetlany w tym miejscu. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania i może być używane tylko w związku z początkowym transferem danych.
- Bank zapewniający stałą obsługę — jeśli w tym polu określono bank, otwarta pozycja może zostać rozliczona tylko za pośrednictwem tego banku rozliczeniowego. To pole jest dostępne do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Data ostatniego monitu — jeśli dokument został już obciążony, w polu tym wprowadzana jest data ostatniego powiadomienia o obciążeniu. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania i może być używane tylko w związku z początkowym transferem danych.
- Odbiorca płatności — w przypadku faktur lub not kredytowych dla dostawców, numer konta partnera może być wprowadzony tutaj jako alternatywny odbiorca płatności. Płatność za tę fakturę jest następnie dokonywana za pośrednictwem danych bankowych tego partnera. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Niezgodny odbiorca monitu — odbiorca monitu w postaci numeru konta partnera może zostać określony, jeśli wezwanie do zapłaty za fakturę ma zostać skierowane do tego partnera. To pole jest dostępne do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Typ płatności — w tym polu określa się typ płatności uzgodniony z partnerem. Dla typu płatności można wprowadzić jedną z następujących wartości:
- (Puste)
- Przelew bankowy
- Przelew bankowy SEPA
- Polecenie zapłaty SEPA
- Polecenie zapłaty
- Procedura polecenia zapłaty
- Czek
- Płatność zagraniczna
- Inne metody płatności
- RIBA-Włochy
- Czek przychodzący
- Weksel
- Faktoring
To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Wg autoryzacji — jeśli konto osobiste uczestniczy w systemie poleceń zapłaty SEPA, w tym miejscu określa się numer referencyjny upoważnienia. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Numer banku — w tym polu można wprowadzić dane bankowe partnera. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
Zakładka Podatek
- Data podatku — data podatku jest wypełniana na podstawie daty dokumentu. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Rodzaj wprowadzanego podatku — w przypadku dokumentów które są księgowane jako podziały podatku, w tym polu określa się typ podatku wejściowego. Typ podatku wejściowego określa między innymi, czy podatek dla częściowych księgowań jest obliczany na podstawie kwot brutto czy netto. Dla typu podatku naliczonego można określić jedną z następujących wartości:
- Oblicz podatek brutto – należy określić kwoty brutto, w których uwzględniany jest podatek. Podatek jest obliczany na podstawie kwot brutto.
- Netto – ten wybór może być używany tylko w połączeniu z wyborem Podatek. Częściowe księgowania są określane z kwotami brutto netto i kodami podatkowymi. Ponadto księgowanie musi być dokonywane bezpośrednio na konto podatkowe, a także z kodem podatkowym (księgowanie podatkowe). Częściowe księgowania (netto) muszą mieć typ podatku wejściowego Netto. Księgowanie z kontem podatkowym musi mieć wejściowy typ podatku Podatek.
- Podatek – ten wybór może być używany tylko w połączeniu z wyborem Netto
- Oblicz podatek netto – należy wprowadzić kwoty netto, w których podatek nie jest uwzględniony. Kwoty netto stanowią podstawę do obliczenia podatku.
- Bezpośrednie wprowadzenie podatku – ten wybór umożliwia księgowanie podatku bezpośredniego, np. podatku od sprzedaży importowej. W takim przypadku podatek musi zostać zaksięgowany bezpośrednio na koncie podatkowym w rekordzie księgowania. Ten rekord księgowania musi zawierać klucz podatkowy i typ podatku wejściowego Bezpośrednie wprowadzenie podatku. Wskaźnik ten musi być również aktywowany dla używanego klucza podatkowego.
- Oblicz z pozycji – ta wartość jest dozwolona tylko dla głównego księgowania. W kolejnych częściowych księgowaniach wartość Oblicz podatek netto musi być wprowadzona w polu Typ podatku wejściowego.
To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Okres podatku — z reguły okres podatkowy jest określany na podstawie okresu księgowania. W tym polu można jednak określić inny okres dla podatku, jeśli podatek i podstawa naliczenia wynikające z transakcji mają zostać zgłoszone w innym okresie.
Okres podatkowy musi być utworzony i możliwy do zaksięgowania w aplikacji Lata i okresy podatkowe (status otwarty i niezamknięty). To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania. - NIP UE — w tym polu użytkownik może wprowadzić własny numer identyfikacyjny VAT, pod którym ma zostać zgłoszona dostawa WE. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Data rozliczenia podatku — data rozliczenia podatku służy do określenia okresów podatkowych dokumentu. Zasadniczo jest ona automatycznie ustawiana wraz z datą zaksięgowanego dokumentu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której data dokumentu nie mieści się w określonym okresie księgowania. W takim przypadku data rozliczenia podatkowego jest wstępnie ustawiona z datą rozpoczęcia okresu księgowania.
Jeśli użytkownik chce ręcznie określić okresy podatkowe, które mają zostać użyte dla dokumentu, należy wprowadzić w tym polu datę, do której podatki dokumentu muszą zostać rozliczone. Okresy podatkowe są następnie określane na podstawie tej daty.
Zakładka Waluta
W tej zakładce znajdują się na przykład informacje o kursie wymiany i wykorzystaniu kursu wymiany dla walut obcych.
Pola w szczegółach:
- Kurs — to pole pokazuje zastosowany kurs wymiany, który musi być taki sam we wszystkich częściowych księgowaniach. Kurs wymiany zawsze odnosi się do podstawowej waluty lokalnej. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Informacje o kursach — w przypadku walut obcych w tym polu określa się datę kursu wymiany. Data kursu wymiany jest używana do określenia kursu wymiany poprzez wykorzystanie kursu wymiany. Jest to data, dla której kurs wymiany jest ważny. Pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Typ kursu wymiany — dla typu kursu wymiany dla księgowania w walucie obcej można określić jedną z następujących wartości:
- Kurs zakupu
- Kurs średni
- Kurs sprzedaży
- Kurs referencyjny
Pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Zastosowanie kursu walutowego — to pole służy do określenia kursu wymiany używanego do przeliczania walut dokumentów na waluty lokalne. Zastosowanie kursu walutowego podsumowuje kilka kursów wymiany i zawiera listę współczynników konwersji z jednej waluty na dowolną liczbę innych walut, każdy dla typów kursu kupna, kursu sprzedaży i kursu średniego.
Pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania. - Waluta różnicy walutowej — w przypadku księgowania różnicy kursowej z przeszacowania waluty obcej w tym polu określa się walutę obcą, która ma zostać przeszacowana. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
Zakładka Wprowadzenie jednorazowe
W tej zakładce dostępne są pola dla pseudo partnerów. Pseudo partnerzy służą jako zbiorcze konto dla tych klientów i dostawców, z którymi oczekuje się, że będą istnieć tylko jednorazowe relacje biznesowe (jednorazowi klienci/dostawcy). Dla tych klientów i dostawców nie trzeba tworzyć oddzielnych rekordów głównych partnerów. Jeśli pseudo-partner zostanie zaksięgowany, księgowania te muszą zostać uzupełnione o adres i dane bankowe jednorazowego klienta lub dostawcy, aby można było odrzucić lub zapłacić te pozycje.
- Bank jednorazowy — w tym polu wprowadzany jest bank pseudo partnera. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Numer konta — w tym polu wprowadza się numer rachunku bankowego, który ma zostać użyty do rozliczenia otwartej pozycji. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- IBAN — to pole zawiera numer IBAN dla danych bankowych pseudo partnera. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Właściciel konta — właściciel konta dla danych bankowych jest wprowadzany tylko wtedy, gdy właściciel konta nie jest identyczny z nazwą pseudo partnera. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Nazwa — w tym polu można wprowadzić imię i nazwisko lub nazwę firmy. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Adres jednorazowy — w tym polu wprowadza się pełny adres pseudo partnera. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
Zakładka Pozostałe
Ta zakładka zawiera informacje o kierunku handlu, kraju handlu i kluczu usługi. Można również wyświetlić dodatkowe pola (np. konto podatkowe, kategoria pozycji itp.).
Szczegółowy opis pól:
- Kod usługi — regulacje EC stworzyły zasady kompilacji statystyk biznesowych, które zobowiązują wszystkie państwa członkowskie UE do dostarczania porównywalnych danych statystycznych na poziomie krajowym i regionalnym. Kody usług są zdefiniowane dla każdego kraju i mogą być wprowadzane dla każdej faktury przychodzącej lub wychodzącej. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Wymagany raport Z4 — w przypadku płatności lub rozliczania otwartych pozycji można użyć tego pola, aby określić, czy księgowanie jest istotne dla komunikatu Z4, czy nie. Dostępne są następujące ustawienia do wyboru:
- Automatyczne obliczanie – przy tym wyborze przeprowadzana jest automatyczna kontrola w celu określenia, czy księgowanie jest istotne dla komunikatu Z4
- Wymagany raport Z4 – po wybraniu tej opcji użytkownik określa, że rezerwacja jest odpowiednia dla komunikatu Z4
- Raport Z4 nie jest wymagany – dokonując tego wyboru, użytkownik określa, że księgowanie nie jest istotne dla komunikatu Z4
- Kierunek handlu — kierunek handlu określa, czy usługi są księgowane dla importu czy eksportu. To pole jest dostępne do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania. Następnie można wybrać jedno z następujących ustawień dla kierunku handlu:
- Import
- Eksport
- Kraj handlu — należy wprowadzić kraj usługi w tym polu. Jest to kraj, z którego przychodzi faktura przychodząca lub do którego wysyłana jest faktura wychodząca. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Typ ryzyka — rozrachunki rozliczane za pomocą weksli lub poleceń zapłaty RIBA są zawsze klasyfikowane jako ryzyko, dopóki nie osiągną ostatecznego terminu płatności. Można użyć typu ryzyka, aby określić dla otwartej pozycji, czy stanowi ona ryzyko RIBA, ryzyko wekslowe czy brak ryzyka. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania. Następnie możesz wybrać jedno z poniższych ustawień dla typu ryzyka:
- Brak ryzyka
- Ryzyko RIBA
- Weksel
- Numer ryzyka — jeśli otwarta pozycja jest oznaczona jako ryzyko (ryzyko wekslowe lub ryzyko RIBA), w tym polu można określić numer dla przypadku ryzyka. Numer ten jest przypisywany automatycznie przez transakcję płatniczą podczas księgowania poleceń zapłaty RIBA. W aplikacji Lista: Ryzyka odpowiednią otwartą pozycję można wybrać do wyświetlenia za pomocą numeru ryzyka. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Data wygaśnięcia ryzyka — w przypadku otwartej pozycji oznaczonej jako ryzyko w tym polu można określić datę wygaśnięcia ryzyka. Wartość ta może być określona jako data wymagalności dla poleceń zapłaty RIBA w transakcjach płatniczych. To pole jest otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Konto podatku — w przypadku księgowań, które nie pochodzą z samej księgowości finansowej, można określić rachunek podatkowy lub skorygować określony rachunek podatkowy w zależności od statusu przetwarzania.
- Typ pozycji — pozycja księgowania jest scharakteryzowana przez kategorię pozycji w następujący sposób:
- Księgowanie wiodące
- Księgowanie częściowe
- Zainicjowanie rozrachunku
- Przyporządkowanie rozrachunku
- Wyksięgowanie rozrachunku
- Wyksięgowanie
- Różnica walutowa rozrachunku
- Różnica walutowa
To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Jednostka organizacyjna — to pole wskazuje organizację, w której ta pozycja jest rozliczana. To pole jest otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- ESR Wiersz kodowania — składa się między innymi z numeru referencyjnego ESR, kwoty i numeru uczestnika ESR. Jeśli paragon jest odczytywany za pomocą czytnika, dane zawarte w linii kodującej są przesyłane automatycznie.
- Numer referencyjny — to pole zawiera numer referencyjny ISR tej pozycji dokumentu. Jeśli czytnik jest podłączony, numer referencyjny ISR zostanie automatycznie przyjęty.
- ESR numer uczestnika — jest to numer identyfikacyjny, który przypisuje każdemu klientowi uczestniczącemu w procedurze ESR
- Rejestr podatkowy — we Włoszech rejestry podatkowe są używane jako szczegółowe zestawienie podatku naliczonego lub VAT. Rejestr podatkowy jest zatem używany do przydzielania dokumentów związanych z podatkami.
Zakładka Potrącenia
W tej zakładce można rozpoznać do 20 potrąceń dla dokumentu. Dozwolone typy potrąceń są zawsze przechowywane w profilu potrąceń w danych podstawowych partnera i są używane dla każdej zaksięgowanej faktury.
Pola w szczegółach:
- Blokada potrącenia — to pole może być użyte do ustawienia bloku potrąceń dlarozrachunku. Pole to jest dostępne do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Rodzaj potrącenia 01-20 — w tym miejscu można określić rodzaj potrącenia i wartości procentowe odliczeń, które mają zostać rozpoznane dla pozycji faktury. Typ odliczenia określa rodzaj odliczenia (np. rabat gotówkowy). Stawka procentowa odliczenia określa kwotę odliczenia.
Pola te są dostępne do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
Zakładka Zaawansowane przyporządkowanie rozrachunku
Ta zakładka zawiera 10 pól kluczowych, w których można wprowadzić wartości zewnętrznych terminów kluczowych dla otwartej pozycji. Podczas przypisywania otwartych pozycji są one używane do wyszukiwania rozrachunków, które mają zostać przypisane. Pola są otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
Zakładka Pola informacyjne
Ta zakładka zawiera pola, w których możesz wprowadzić indywidualne informacje dotyczące pozycji. Pola te są przeznaczone dla późniejszej wersji i obecnie nie pełnią żadnej funkcji.
Szczegółowy opis pól:
- Informacje 1-3 — w tych polach można wprowadzić informacje dotyczące pozycji w formie tekstu, np. specjalną uwagę dotyczącą procesu księgowania. Pola te są otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
- Numer 1-3 — w tych polach można wprowadzić informacje o pozycji w formie numeru, np. wewnętrznego numeru transakcji. Pola te są otwarte do wprowadzenia w zależności od statusu przetwarzania.
- Data 1-3 — w tych polach można wprowadzić informacje dotyczące pozycji w postaci daty, np. daty przetwarzania końcowego. Pola te są otwarte do wprowadzania danych w zależności od statusu przetwarzania.
Zakładka Dane środków trwałych
W tej zakładce wyświetlane są istotne dla systemu dane z transferu przychodzącej pozycji faktury.
Pola w szczegółach:
- Środek trwały — numer środka trwałego jednoznacznie identyfikuje zasób. Podany tutaj środek trwały jest używany jako wartość domyślna dla księgowania w księgowości środków trwałych.
- Grupa środków trwałych — może być używana do automatycznego tworzenia powiązanych aktywów dla zasobów operacyjnych. Atrybuty aktywów, np. opcjonalny wymiar, są wypełniane zgodnie z następującą sekwencją:
- faktura przychodząca
- grupa aktywów
- Artykuł — dla artykułu z typem artykułu Materiał, powiązane aktywa mogą być automatycznie tworzone w module Środków trwałych. Artykuł jest przenoszony do danych podstawowych aktywów w celach informacyjnych.
- Specyfikacja — jest przenoszona do danych podstawowych aktywów w celach informacyjnych
- Podział na poszczególne środki — to pole służy do kontrolowania sposobu, w jaki ilość pozycji jest przypisywana do księgowań aktywów. Jeśli pole jest aktywne, dla każdej pozycji tworzone jest oddzielne księgowanie środka trwałego.
Jeśli pole nie jest aktywne, cała ilość tej pozycji jest księgowana do środka trwałego.
Działania związane z aplikacją
W aplikacji Wygenerowane dokumenty księgowości finansowej dostępne są następujące działania związane z aplikacją:
– Przejmij
– Przejmij i zaksięguj
Przejmij
Ta akcja otwiera okno dialogowe, w którym można przesłać wygenerowane dokumenty, określając ustawienia tła Natychmiast lub W tle, pod warunkiem, że pozwala na to status transferu danych. System sprawdza, czy wszystkie dane podstawowe rekordów transakcji (konta, klucze podatkowe, waluty itp.) mogą być określone poprawnie z technicznego punktu widzenia, ale bez natychmiastowego uruchamiania procesu księgowania dokumentów wolnych od błędów. W przypadku wykrycia błędów są one rejestrowane.
Przejmij i zaksięguj
Jeśli status transferu danych na to pozwala, można przesłać i jednocześnie zaksięgować wygenerowane dokumenty natychmiast lub w tle w wyświetlonym oknie dialogowym. System sprawdza, czy wszystkie dane podstawowe rekordów transakcji (konta, kody podatkowe, waluty itp.) można określić poprawnie pod względem technicznym. Dokumenty wygenerowane bez błędów są przesyłane do serwera księgowania. Jeśli dane są nieprawidłowe, księgowanie nie ma miejsca. Błędy są rejestrowane i muszą zostać poprawione przed zaksięgowaniem.
Konfiguracja
Nie ma potrzeby dokonywania żadnych wpisów w aplikacji Konfiguracja dla aplikacji Wygenerowane dokumenty księgowości finansowej.
Jednostki biznesowe
Dla aplikacji Wygenerowane dokumenty księgowości finansowej istotna jest następująca jednostka biznesowa, której użytkownik używa na przykład do:
- Przypisywania uprawnień,
- Konfiguracji definicji działań lub
- Importowania lub eksportowania danych.
Wygenerowane dokumenty księgowości finansowej
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.obj.PreEntryHeader
Jednostka biznesowa jest częścią następującej grupy jednostek biznesowych:
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.OrderData
Uprawnienia
Uprawnienia mogą być przypisywane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Aplikacja Wygenerowane dokumenty księgowości finansowej nie ma żadnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacyjne
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, użytkownik może korzystać z aplikacji Wygenerowane dokumenty księgowości finansowej tylko wtedy, gdy przypisano mu organizację w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Księgowość finansowa
Funkcje specjalne
Aplikacja Wygenerowane dokumenty księgowości finansowej nie ma żadnych specjalnych funkcji.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Wygenerowane dokumenty księgowości finansowej nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.