W artykule opisano akcję Wyszukaj i dodaj wariant do artykułu referencyjnego, która wykorzystywana jest w wielu aplikacjach w ramach obszaru Zakup i Sprzedaż. Akcja ta służy do wyszukiwania wariantów do artykułu referencyjnego i dodawania ich na dokument.
Wyjaśnienie pojęć
Artykuł referencyjny — musi być zawsze rozpatrywany w kontekście powiązania z artykułami wariantowymi. Nie jest to artykuł rzeczywisty – nie można go ani nabyć, ani sprzedać. Służy jako wzorzec do tworzenia artykułów wariantowych, gromadząc ważne informacje dla powiązanych wariantów.
Artykuł wariantowy — to wersja artykułu referencyjnego, różniąca się jakąś cechą, na przykład kolorem czy jakością. Identyfikacja artykułu wariantowego odbywa się na jeden z dwóch sposobów: poprzez rozszerzenie identyfikatora artykułu referencyjnego lub poprzez nadanie mu własnej, niezależnej identyfikacji, niezależnej od artykułu referencyjnego. Zarządzanie zapasami, wycena stanów magazynowych, pełna wycena i zapotrzebowanie materiałowe realizowane są na poziomie pozycji artykułu wariantowego. W zależności od sposobu użycia wariantów, niektóre funkcjonalności mogą być skonfigurowane wyłącznie dla artykułu referencyjnego. Ustawienia te obowiązują wtedy automatycznie dla wszystkich powiązanych artykułów wariantowych.
Wybieranie artykułów wariantowych do artykułów referencyjnych
W aplikacjach kontraktów, zapytań, ofert i zamówień w obszarach Zakup oraz Sprzedaż, a także w zleceniach dystrybucji możliwe jest użycie artykułów referencyjnych. Sam artykuł referencyjny nie może być wykorzystany bezpośrednio – musi zostać zastąpiony jednym z jego wariantów, a system wspomaga w doborze odpowiednich wariantów.
Wybór artykułów wariantowych w obszarze Sprzedaż
W zależności od danych podstawowych artykułu i organizacji sprzedaży, nie wszystkie warianty danego artykułu referencyjnego są dostępne dla każdego klienta.
1. Jeżeli dla klienta na poziomie artykuł-klient istnieją dane artykułowe przynajmniej dla jednego wariantu, tylko te warianty są dopuszczalne.
2. Jeśli brak danych na poziomie artykuł-klient, ale istnieją dane na poziomie klasyfikacja-klient, dopuszczalne są tylko warianty zdefiniowane w tej klasyfikacji.
3. Jeśli nie ma danych na żadnym z poziomów, dopuszczalne są wszystkie warianty posiadające dane sprzedażowe.
Wybór artykułów wariantowych w obszarze Zakup
O dopuszczalności wariantu w danej pozycji decyduje zawsze partner główny dokumentu
Instrukcja
- Otworzyć odpowiednią aplikację.
- Otworzyć dokument na który mają zostać dodane nowe pozycje.
- Na pasku narzędzi listy pozycji wybrać akcję Wyszukaj i dodaj wariant do artykułu referencyjnego.
Akcja Wyszukaj i dodaj wariant do artykułu referencyjnego na pasku narzędzi listy pozycji
Otworzy się okno dialogowe.

- Wprowadzić artykuł referencyjny oraz, w razie potrzeby, dodatkowe kryteria wyszukiwania.
- Nacisnąć przycisk [Aktualizuj] aby rozpocząć wyszukiwanie wariantów.
Przycisk [Aktualizuj] w Oknie dialogowym
System wyświetli wszystkie warianty artykułu spełniające kryteria wyszukiwania.
- Wprowadzić łączną dodatnią ilość dla wariantu, który ma zostać dodany na dokument.
- W oknie dialogowym wybrać jedną z dostępnych akcji:
– Zastosuj wszystkie
– Zastosuj pojedynczo
Wybrane warianty zostaną dodane na dokument. Więcej informacji znajduje się w rozdziale Przyciski w stopce okna dialogowego.
- Nacisnąć przycisk [Zapisz] na standardowym pasku narzędzi.
Dokument zostanie zapisany.
Okno dialogowe Wyszukaj i dodaj wariant do artykułu referencyjnego
Pola wyszukiwania
Wprowadzenie kryteriów wyszukiwania umożliwi wyszukanie oraz zawężenie listy wyników. Wybierając przycisk [Aktualizuj] rozpocznie się wyszukiwanie dostępnych wariantów.
Artykuł referencyjny — służy do wprowadzenia identyfikatora artykułu referencyjnego, którego wariant ma zostać przeniesiony na dokument
Klasyfikacja — jeśli wprowadzono identyfikator artykułu referencyjnego i wybrano przycisk [Aktualizuj], a artykuł referencyjny jest przypisany do klasyfikacji cech artykułu, w polu Klasyfikacja zostanie wyświetlony odpowiedni węzeł klasyfikacyjny
Wariant artykułu — pole służące do wpisania identyfikatora wariantu artykuł referencyjnego
Oznaczenie — pole służące do wpisania oznaczenia wariantu artykuł referencyjnego
Cechy artykułu
Jeśli w aplikacji Konfiguracja w funkcji Podstawowe określono, że mają być używane cechy artykułu, w oknie dialogowym aktywne będą dodatkowe sekcje dotyczące cech artykułów. Sekcje te są aktywne tylko wtedy, gdy dla artykułu referencyjnego zostały zdefiniowane odpowiednie cechy.
Cechy artykułu referencyjnego — wyświetlane są cechy artykułu wraz z ich przypisaniami, które zostały oznaczone jako cechy artykułu referencyjnego. Użytkownik nie może wprowadzać własnych zmian do podanych wartości.
Cechy wariantów — wyświetlane są cechy artykułu, które zostały oznaczone jako cechy wariantu artykułu dla artykułu referencyjnego. Cechy te mogą być edytowane.
Inne cechy artykułu — wyświetlane są cechy artykułu, które nie zostały oznaczone ani jako cechy artykułu referencyjnego, ani jako cechy wariantu artykułu dla artykułu referencyjnego. Cechy te mogą być edytowane.
Lista wyników
Lista wyników zawiera warianty artykułu odpowiadające zadanym kryteriom wyszukiwania.
Opis kolumn
Artykuł — wyświetlane są warianty artykułu spełniające żądane kryteria wyszukiwania, posortowane według identyfikatora artykułu. Artykuły oznaczone do usunięcia (zarówno sprzedażowe, jak i zakupowe) nie są wyświetlane. Natomiast artykuły sprzedażowe, które obecnie nie są uwzględnione w asortymencie klienta, są wyświetlane.
Całkowita ilość – kolumna służąca do wprowadzenia ilości wariantu artykułu, która ma zostać dodana na dokument. Domyślnie zaproponowana zostanie pierwsza jednostka miary zdefiniowana dla danego artykułu. To pole zawiera metadane i nie może zostać usunięte.
Jeśli artykuł referencyjny został przypisany do klasyfikacji cech artykułów dostępne będą również dodatkowe kolumny, które oznaczone są jako Cechy wariantów, a następnie także pozostałe cechy.
Przyciski w stopce okna dialogowego
[Zastosuj wszystkie] — umożliwia jednoczesne przeniesienie wszystkich wyświetlonych wariantów artykułu, dla których została wpisana dodatnia ilość, jako nowe pozycje do tabeli pozycji. Dokument zostaje natychmiast zapisany, a identyfikator artykułu nie jest już możliwy do edycji. W przypadku wystąpienia błędu podczas tego procesu system automatycznie przechodzi w tryb Zastosuj pojedynczo.
[Zastosuj pojedyncze] — umożliwia przeniesienie wariantu artykułu pojedynczo. Każdy wariant z wprowadzoną ilością zostaje dodany jako nowa pozycja przy użyciu edytora pozycji. Dane pozycji można edytować w edytorze pozycji, a następnie zatwierdzić ręcznie za pomocą akcji Zastosuj.
[Anuluj] — umożliwia zamknięcie okna dialogowego bez wprowadzania jakichkolwiek zmian w dokumencie