Aplikacja Comarch POS: Uprawnienia operatora

Aplikacja Comarch POS: Uprawnienia operatora

Aplikacja umożliwia zarządzania uprawnieniami operatora w kontekście stanowisk POS, m.in. uprawnieniami do podglądu, tworzenia, edycji i usuwania wszystkich obiektów/dokumentów na stanowisku POS oraz uprawnieniami dotyczącymi cen sprzedaży i rabatów.

Aplikacja Comarch POS: Uprawnienia operatora jest dostępna z poziomu modułu Sprzedaż wielokanałowa.

W aplikacji Comarch POS: Uprawnienia operatora można przypisać uprawnienia. Przypisania uprawnień dokonuje się dla konkretnie wskazanej roli uprawnień. Rolę z nadanymi uprawnieniami można przypisać do wielu stanowisk POS.

Aplikacja Comarch POS: Uprawnienia operatora

Nagłówek aplikacji

W nagłówku aplikacji istnieje możliwość wyszukiwania roli uprawnień. W tym celu należy wybrać przycisk [Pomoc uzupełniania wartości] w polu Rola uprawnień. Po jego wybraniu pojawi się okno z możliwością odszukania odpowiedniej roli uprawnień.

Okno Wyszukiwanie: Role uprawnień w aplikacji Comarch POS: Uprawnienia operatora

Po wybraniu przycisku [Start] zostanie wyświetlona pełna lista z możliwością filtrowania za pomocą określonych kryteriów. Po wybraniu przycisku [Zastosuj] wybrana rola uprawnień zostanie wskazana w nagłówku aplikacji.

Przykładowa rola uprawnień z ustawieniami, w aplikacji Comarch POS: Uprawnienia operatora

W nagłówku aplikacji użytkownik ma także możliwość zdefiniowania nowej roli uprawnień dla stanowiska POS. W tym celu należy wybrać przycisk [Dodaj] lub [Duplikuj] jeżeli nowa rola ma odziedziczyć ustawienia roli źródłowej.

Definiowanie nowej roli uprawnień w aplikacji Comarch POS: Uprawnienia operatora

Po wybraniu przycisku [Dodaj] w nagłówku pojawi się nowa karta z możliwością określenia poszczególnych wartości w polach:

  • Rola uprawnień – pozwala określić nazwę roli uprawnień, dla której mają być nadane uprawnienia dla użytkowników stanowiska POS
Uwaga
Rola uprawnień jest przypisana do grupy użytkowników. Grupę użytkowników przypisuje się do stanowiska POS w aplikacji Comarch POS: Stanowiska na zakładce Grupy użytkowników.
  • Typ – określa typ roli, która ma zostać nadana określonej grupie użytkowników. Dostępne opcje to Manager, Pracownik oraz Tymczasowe. Określenie typu dla roli uprawnień ma znaczenie jedynie informacyjne oraz może być zdefiniowane opcjonalnie w celu dodatkowej charakterystyki danej roli.

Obszar roboczy

W obszarze roboczym użytkownik ma możliwość określenia konkretnych uprawnień użytkowników na stanowisku POS. Dostępne są następujące zakładki:

  • Ceny sprzedaży i rabaty
  • Obiekty
  • Uprawnienia POS
  • Back Office

Zakładka Ceny sprzedaży i rabaty

Zakładka dzieli się na dwie sekcje: sekcję z parametrami oraz sekcję z tabelą. Na zakładce Ceny sprzedaży i rabaty możliwe jest zarządzanie rabatami oraz dostępem do cen na stanowisku POS.

Zakładka Ceny sprzedaży i rabaty w aplikacji Comarch POS: Uprawnienia operatora

W pierwszej sekcji znajdują się następujące pola i parametry:

Uwaga
Jeśli użytkownik jest przypisany do kilku ról, używana jest najwyższa spośród wszystkich wartości określonych dla każdej z tych ról.
  • Korzystaj z listy cenników sprzedaży – aktywacja parametru nadaje użytkownikom dostęp do cennika sprzedaży w ramach danego kanału sprzedaży
  • Zmiana ceny początkowej – aktywacja parametru daje operatorowi możliwość modyfikacji ceny początkowej na dokumencie
  • Zmiana ceny sprzedaży – aktywacja parametru daje operatorowi możliwość modyfikacji ceny końcowej na dokumencie

W tabeli użytkownik może zdefiniować dodatkowe klasyfikacje cen, określając przyporządkowania dla cen klienta. Po wybraniu przycisku [Dodaj] w tabeli pojawi się nowy wiersz z możliwością wybrania, przy pomocy przycisku [Pomoc uzupełniania wartości], klasyfikacji cen klienta dostępnej z poziomu listy klasyfikacji. W celu zdefiniowania nowej klasyfikacji cen klienta należy przytrzymać przycisk [Ctrl] i wybrać pusty wiersz lewym przyciskiem myszy. Kombinacja przycisków otworzy aplikację Klasyfikacje, w której można zdefiniować nową klasyfikację cen klienta.

Przykładowe przypisanie klasyfikacji cen kontrahenta w aplikacji Comarch POS: Uprawnienia operatora na zakładce Ceny sprzedaży i rabaty

Zakładka Obiekty

Zakładka Obiekty zawiera tabelę, która pozwala zdefiniować uprawnienia dla wybranych obiektów na stanowisku POS.

Zakładka Obiekty w aplikacji Comarch POS: Uprawnienia operatora

Przycisk [Dodaj] umożliwia utworzenie  nowego uprawnienia do danego typu obiektu. W aplikacji Comarch POS dostępne są następujące obiekty, do których mogą być nadawane uprawnienia:

  • Paragon
  • Korekta ilościowa paragonu
  • Faktura sprzedaży
  • Korekta ilościowa faktury sprzedaży
  • Wpłata kasowo-bankowa
  • Wypłata kasowo-bankowa
  • Reklamacja sprzedaży
  • Zamówienie wewnętrzne
  • TAX FREE
  • Nota debetowa
  • Przesunięcia międzymagazynowe (MM-)
  • Przesunięcia międzymagazynowe (MM+)
  • Protokół przyjęcia
  • Zamówienie sprzedaży
  • Faktura zaliczkowa sprzedaży
  • Korekta wartościowa faktury zaliczkowej sprzedaży
  • Oferta sprzedaży
  • Punkt odbioru
  • Zgoda na przetwarzanie danych
  • List przewozowy
  • Przychód wewnętrzny
  • Rozchód wewnętrzny
  • Arkusz inwentaryzacji
  • Inwentaryzacja
Przykład
Grupa użytkowników POS została przypisana do stanowiska POS1 w aplikacji Comarch POS: Stanowiska. Rola uprawnień INTERNAL jest przyporządkowana do tej grupy użytkowników. Jeżeli dla tej roli nie zostały zdefiniowane uprawnienia do obiektu Paragon, to operator nie ma możliwości podglądu oraz dodawania paragonów.

Po dodaniu nowego wiersza w tabeli wyświetlają się parametry w kolumnach Odczyt, Dodaj, Edytuj, Usuń dla wymienionych powyżej obiektów. Zaznaczenie tych parametrów będzie oznaczało nadanie uprawnień w tym zakresie dla operatora na stanowisku POS. W przypadku braku uprawnienia odpowiednie akcje będą wymagały autoryzacji operatora z wyższymi uprawnieniami. Poniżej znajduje się szczegółowe objaśnienie działania uprawnień dla poszczególnych typów dokumentów.

Parametr Odczyt

Jeśli uprawnienie do odczytu nie jest zaznaczone dla obiektu, to pozostałe uprawnienia również pozostają odznaczone, w związku z czym operator ma ograniczony dostęp do obiektów:

  • Faktura sprzedaży, Paragon – przy odczycie operator nie ma możliwości podglądu oraz dodawania dokumentu. Wybór kafla [Nowy dokument] w (aplikacji) Comarch POS wymaga autoryzacji operatora z wyższymi uprawnieniami.
  • Korekta faktury sprzedaży, Korekta paragonu (w tym również korekty ręczne) – operator nie ma dostępu do podglądu oraz dodawania dokumentu korekty, gdyż wymagana jest autoryzacja. Jeżeli operator nie posiada uprawnień wyłącznie do jednego z tych typów dokumentów np. korekty faktury, to autoryzacja wymagana jest wyłącznie przy dodawaniu tego typu dokumentu. Dotyczy to również korekt generowanych w wyniku procesu wymiany
  • Wpłata/Wypłata kasowo-bankowa – operator nie ma dostępu do podglądu listy KP/KW oraz dodawania tych dokumentów. Wybór kafla [Lista KP/KW] oraz przycisków [KP]/[KW] wymaga autoryzacji operatora z wyższymi uprawnieniami. Jeżeli operator nie posiada uprawnień wyłącznie do jednego z tych typów dokumentów np. KP, to autoryzacja wymagana jest wyłącznie przy dodawaniu tego typu dokumentu. Ponadto operator nie ma możliwości zatwierdzenia płatności na dokumencie handlowym oraz zatwierdzenia okna otwarcia/zamknięcia dnia z różnicą w stanie kasy (przy wyłączonej opcji Generowanie KP/KW na różnicę przy otwarciu/zamknięciu dnia). Ponieważ podczas tych operacji automatycznie powstaje dokument KP/KW, akcje te również wymagają autoryzacji.
  • Reklamacja sprzedaży – operator nie ma dostępu do podglądu, dodawania, modyfikacji (zatwierdzania i uznawania dokumentu) oraz zamknięcia dokumentu reklamacji, gdyż wymagana jest autoryzacja
  • Protokół przyjęcia – operator nie ma dostępu do podglądu, przyjmowania/wydawania dostawy, modyfikacji (zapisywania i zatwierdzania edytowanego dokumentu PRP) oraz anulowania dokumentu PRP, gdyż wymagana jest autoryzacja.
  • Faktura zaliczkowa sprzedaży – operator nie ma dostępu do podglądu oraz dodawania dokumentu. Wybór przycisku [Faktura zaliczkowa] z listy zamówień sprzedaży wymaga autoryzacji operatora z wyższymi uprawnieniami.
  • Zamówienie sprzedaży, Oferta sprzedaży – operator nie ma dostępu do podglądu, dodania oraz modyfikacji zamówienia i oferty. Dodatkowo, w przypadku zamówień, wybór przycisku [Faktura zaliczkowa] z listy zamówień sprzedaży również wymaga autoryzacji operatora z wyższymi uprawnieniami.
  • TAX FREE – operator nie ma dostępu do podglądu oraz dodawania dokumentu. Wybór przycisku [TAX FREE] z listy dokumentów handlowych wymaga autoryzacji operatora z wyższymi uprawnieniami.
  • Zgoda na przetwarzanie danych – zgody dotyczące danego kontrahenta nie są widoczne dla operatora podczas edycji oraz dodawania nowego kontrahenta

Parametr Dodaj

Jeżeli operator nie ma przypisanego uprawnienia Dodaj dla wybranego obiektu, to nie ma możliwości jego dodawania lub generowania w aplikacji Comarch POS.

Parametr Edytuj

Operator nie ma uprawnień do uznawania i zamknięcia reklamacji, edycji oraz zmiany zapisanego dokumentu ZS, jeżeli uprawnienie do edycji nie jest zaznaczone dla wymienionych obiektów. Jeżeli użytkownik posiada uprawnienia do aktualizacji paragonu, to aby edytować dokument innego użytkownika musi także posiadać uprawnienie Edycja dokumentów innych operatorów.

Parametr Usuń

Operator nie ma uprawnień do usuwania dokumentów np. PRP, jeżeli nie jest zaznaczone uprawnienie dla tego obiektu.

Zakładka Uprawnienia POS

Na zakładce Uprawnienia POS możliwa jest konfiguracja szczegółowych uprawnień niezbędnych do pracy na stanowisku POS. Na przykład aby istniała możliwość wystawiania dokumentów, poza uprawnieniami do ich wystawiania, operator musi posiadać także uprawnienia do innych obiektów: form płatności oraz magazynów.

Uwaga
Bez uprawnień do tworzenia dokumentów kasowych na stanowisku POS dokument kasowy nie zostanie utworzony.

W aplikacji Comarch POS weryfikowana jest suma uprawnień operatora, tzn.: jeżeli operator posiada kilka ról uprawnień, a przynajmniej jedna z nich zakłada uprawnienie do danej akcji, to operator będzie mógł wykonać tę akcję na stanowisku POS.

Zakładka Uprawnienia POS w aplikacji Comarch POS: Uprawnienia operatora

Sekcja Dostęp do danych i modyfikacja

  • Zmiana statusu dostawy na zamówieniu sprzedaży – określa, czy operator może zmienić status dostawy na zamówieniu sprzedaży
  • Zmiana statusu płatności na zamówieniu sprzedaży – określa, czy operator może zmienić status płatności na zamówieniu
  • Zmiana danych klienta – określa, czy operator może edytować dane kontrahentów na stanowisku POS
  • Dostęp do cen zakupu – określa, czy operator ma dostęp do cen zakupu (parametr nie ma obecnie zastosowania w aplikacji Comarch POS)
  • Opracuj dokumenty innego użytkownika – operator bez tego uprawnienia nie może edytować dokumentów wystawionych przez innych operatorów, które znajdują się na liście dokumentów niezatwierdzonych (nawet jeśli ma do nich dostęp)
  • Tworzenie ręcznych korekt – pozwala na tworzenie ręcznych korekt na stanowisku, za pomocą przycisku [Korekta ręczna]
  • Akceptacja niezatwierdzonych płatności – umożliwia akceptowanie płatności bez dodatkowej walidacji na stanowisku POS
  • Zatwierdzanie zwrotu – umożliwia zatwierdzanie dokumentów generujących zwrot pieniędzy wynikających z:
    • korekty ilościowej paragonu
    • korekty ilościowej faktury sprzedaży
    • korekty wartościowej faktury zaliczkowej sprzedaży
    • korekt ręcznych
    • zatwierdzenia wywozu dokumentów TF
    • dokumentów procesu wymiany
    • dokumentów sprzedażowych zawierających artykuły typu Skup
  • Dostęp do dokumentów KP/KW innych operatorów – umożliwia podgląd listy dokumentów KP/KW wystawionych przez innych użytkowników na stanowisku POS
  • Anulowanie operacji kartą płatniczą – umożliwia anulowanie transakcji kartami płatniczymi na stanowisku POS

Sekcja Konfiguracja POS

  • Dostęp do konfiguracji interfejsu użytkownika – określa, czy użytkownicy stanowiska POS mają dostęp do konfiguracji i edycji interfejsu użytkownika
  • Dostęp do konfiguracji – pozwala na otwarcie okna konfiguracji na stanowisku POS
  • Zarządzanie użytkownikami – określa uprawnienia w zakresie zakładania i usuwania kont użytkowników w systemie
  • Zmiana hasła użytkownika – pozwala na zmianę hasła innego pracownika
  • Odblokuj użytkowników po podaniu błędnych haseł – pozwala na odblokowanie konta użytkownika. Które zostało zablokowane z powodu wielokrotnego błędnego wprowadzenia hasła.

Sekcja Dni robocze/sesje i raporty sprzedaży

  • Drukowanie raportu dziennego – umożliwia drukowanie raportu fiskalnego dobowego za pomocą przycisku [Raport dobowy], który znajduje się w oknie Raporty fiskalne po wybraniu kafla [Raporty i rozliczenia] na stanowisku POS
  • Drukowanie raportu okresowego – umożliwia drukowanie raportu fiskalnego okresowego za pomocą przycisku [Raport okresowy], który znajduje się w oknie Raporty fiskalne po wybraniu kafla [Raporty i rozliczenia] na stanowisku POS
  • Otwarcie zmiany z różnicą stanu kasy – umożliwia otwarcie zmiany, gdy występuje różnica pomiędzy stanem kasy w systemie, a stanem rzeczywistym podanym przez użytkownika. Jeśli uprawnienie jest nadane, to podczas otwierania zmiany będzie możliwość zatwierdzenia okna otwarcia zmiany bez względu na kwotę różnicy między stanem kasy wyliczonym przez system, a stanem rzeczywistym wprowadzonym przez użytkownika.
  • Zamknięcia zmiany z różnicą stanu kasy – umożliwia zamknięcie zmiany/dnia pomimo różnicy w stanie kasy
  • Zamknięcie zmiany bez wypłaty – zamknięcie zmiany odbywa się z domyślnie wpisaną kwotą wypłaty równą 0,00
  • Zamknięcie dnia umożliwia zamknięcie dnia
  • Podgląd stanu kasy – umożliwia podgląd stanu kasy
  • Zamknięcie zmiany innych pracowników – umożliwia zamknięcie zmiany innego użytkownika na liście zmian operatorów
  • Otwarcie zmiany kasowej – umożliwia otworzenie zmiany w aplikacji Comarch POS
  • Podgląd stanu sejfu w POS – umożliwia użytkownikowi sprawdzenie stanu sejfu dla wszystkich form płatności przechowywanych w sejfie
  • Otwarcie zmiany na kasie w trybie offline – uprawnia do otwarcia zmiany w trybie offline z usługą Comarch POS Agent na stanowisku POS

Sekcja Stan kasy

  • Przekroczenie limitu stanu kasy – umożliwia operatorowi przekroczenie limitu stanu kasy w przypadku uruchomionej obsługi limitu stanu kasy (minimalnego, maksymalnego, ujemnego stanu kasy)

Sekcja Szuflada i drukarka

  • Ręczne otwarcie szuflady – umożliwia otwarcie szuflady stanowiska POS

Zakładka Back office

Sekcja Dostęp do danych i modyfikacja

  • Uruchom porównanie stanów magazynowych – umożliwia uzgadnianie stanów magazynowych. Parametr jest obsługiwany od wersji Comarch POS 2021.0.
  • List przewozowy – aktywuje funkcjonalności listów przewozowych
  • Zezwalaj na kontynuowanie zablokowanych dokumentów z parkingu – uprawnienie umożliwia kontynuowanie zablokowanych dokumentów pochodzących z innych stanowisk POS, znajdujących się w parkingu. Dzięki parametrowi w przypadku usterki na stanowisku POS, użytkownik nie utraci efektów swojej pracy.

Sekcja Inwentaryzacja

  • Utwórz inwentaryzację – nadaje dostęp do funkcjonalności Inwentaryzacja
  • Utwórz listę inwentaryzacji – umożliwia dodanie nowej listy inwentaryzacji
  • Otwórz inwentaryzację – umożliwia otworzenie inwentaryzacji w stanie Wygenerowany
  • Otwórz listę inwentaryzacji – umożliwia otwarcie listy inwentaryzacji
  • Podgląd inwentaryzacji – umożliwia podgląd wybranej inwentaryzacji
  • Edytuj wybrany arkusz na liście inwentaryzacji – umożliwia edycję arkusza wybranego na danej liście inwentaryzacji
  • Zamknij inwentaryzację – umożliwia zamknięcie inwentaryzacji w stanie Otwarty
  • Zamknij pozycje inwentaryzacji – umożliwia zamknięcie konkretnej pozycji na inwentaryzacji
  • Zatwierdź raport – umożliwia zatwierdzenie raportu rozbieżności
  • Podgląd listy raportów – umożliwia operatorowi podgląd listy raportów rozbieżności
  • Edytuj niezatwierdzone raporty innych użytkowników – umożliwia edycję raportów o statusie niezaraportowane, utworzonych przez innych użytkowników

Grupy użytkowników

Dodanie użytkownika do istniejącej grupy użytkowników

Aby dodać danego użytkownika do istniejącej już grupy użytkowników, należy przejść do aplikacji Panel System -> w polu Typ wybrać opcję Użytkownik, a w polu Nazwa wskazać użytkownika, który ma zostać dodany do odpowiedniej grupy. Następnie należy otworzyć dolną zakładkę Grupy użytkowników. Na zakładce za pomocą przycisku [Wyszukaj i dodaj kilka grup użytkowników] można wybrać konkretne grupy, do której ma zostać przyporządkowany dany użytkownik.

Zakładka Grupy użytkowników w aplikacji Panel System

Nadanie roli uprawnień grupie użytkowników

W celu nadania danej grupie użytkowników odpowiedniej roli uprawnień należy w aplikacji Panel System -> w polu Typ wybrać opcję Grupa użytkowników, a w polu Nazwa wskazać nazwę grupy użytkowników, która ma zostać przyporządkowana do wybranej roli uprawnień. Następnie należy otworzyć dolną zakładkę Przyporządkowania do roli uprawnień. Na zakładce za pomocą przycisku [Wyszukaj i dodaj kilka ról uprawnień] można wybrać konkretne role, do których ma zostać przyporządkowana dana grupa użytkowników.

Zakładka Przyporządkowania do roli uprawnień w aplikacji Panel System

Przyporządkowanie grupy operatorów do stanowiska POS

W celu dodania danej grupy operatorów do wybranego stanowiska POS, należy przejść do aplikacji Comarch POS: Stanowiska i otworzyć zakładkę Grupy użytkowników. Na zakładce za pomocą przycisku [Dodaj] można dodać nowy wiersz w tabeli, gdzie przy pomocy przycisku [Pomoc uzupełniania wartości] z listy dostępnych grup można wybrać konkretną grupę, która ma zostać dodana do stanowiska POS.

Dodanie grupy użytkowników na zakładce Grupy użytkowników w aplikacji Comarch POS: Stanowiska

Czy ten artykuł był pomocny?