Niniejsza dokumentacja opisuje, w jaki sposób arkusze inwentaryzacyjne dla inwentaryzacji są obrazowane w systemie i jak zbudowana jest aplikacja Arkusze inwentaryzacyjne. Użytkownik może sprawdzić, w jaki sposób arkusz inwentaryzacyjny jest powiązany z innymi aplikacjami i jednostkami biznesowymi oraz w jaki sposób jest zintegrowany z procesami biznesowymi.
O roli inwentaryzacji i sposobie ich rejestrowania, można przeczytać w dokumentacji Inwentaryzacje.
Instrukcje dotyczące obsługi arkuszy inwentaryzacyjnych, np. jak wprowadzać lub edytować nowe pozycje arkusza inwentaryzacyjnego, można znaleźć w dokumentacji Instrukcje: Arkusze inwentaryzacyjne.
Definicje terminów
- Różnice inwentaryzacyjne — są to różnice między ilościami docelowymi określonymi dla inwentaryzacji a rzeczywistymi ilościami zapasów zarejestrowanymi przez inwentaryzację. Różnice w zapasach mogą być spowodowane np. zmniejszeniem się zapasów, kradzieżą lub nieprawidłowymi księgowaniami. Wszelkie różnice inwentaryzacyjne zgłoszone po zatwierdzeniu inwentaryzacji prowadzą do transakcji korekty i, w razie potrzeby, do ponownej wyceny zapasów.
- Właściciel zapasów — jest to firma, do której należą zapasy. Właściciel zapasów jest wykorzystywany w procesach logistyki magazynowej, np. do inwentaryzacji lub wyceny zapasów. W przypadku niektórych procesów biznesowych, konieczne może być określenie właściciela zapasów w celu ustalenia, czyje zapasy są wykorzystywane lub uwzględniane w procesie.
- Plik błędnych księgowań — zapisuje nieprawidłowe transakcje magazynowe. Nieprawidłowe transakcje magazynowe mogą wystąpić podczas automatycznego generowania transakcji. Transakcja pozostaje w pliku błędnych księgowań do momentu jego skorygowania i przeprowadzenia ręcznej transakcji. Plik błędnych księgowań musi być pusta przed zamknięciem okresu księgowego.
- Klucz transakcji — jest on używany do opisania transakcji magazynowej. Klucz transakcji zawiera m. in. informacje o rodzaju przeprowadzanej transakcji, takiej jak przychód, rozchód, przesunięcie, przeszacowanie lub korekta. Klucz transakcji wskazuje również, czy transakcja jest transakcją główną czy drugorzędną.
- Inwentaryzacja — jest to rejestracja ilości i wartości aktywów i pasywów firmy. Inwentaryzacja jest przeprowadzana w określonym momencie poprzez fizyczny spis z natury. Proces ten służy do rejestrowania istniejących zapasów poprzez liczenie, mierzenie, ważenie lub szacowanie i porównywanie ich z zapasami księgowymi. Inwentaryzację można przeprowadzić zgodnie z różnymi procedurami inwentaryzacji, takimi jak inwentaryzacja na dzień bilansowy, inwentaryzacja ciągła lub inwentaryzacja metodą prób losowych.
- Arkusze inwentaryzacyjne — poszczególne pozycje inwentaryzacji można podsumować na arkuszach inwentaryzacyjnych według różnych kryteriów. Podczas tworzenia inwentaryzacji, arkusze inwentaryzacyjne są często generowane zgodnie z warunkami organizacyjnymi w celu wsparcia fizycznej rejestracji zapasów.
- Serwer logistyki magazynowej — jest on odpowiedzialny za aktualizację ilości zapasów i średniej ruchomej ceny dla przypisanych do niego magazynów. W przypadku magazynów, które są podzielone na miejsca składowania, serwer logistyki magazynu wykonuje dodatkowe zadania, takie jak rezerwacje miejsc składowania i zapasów oraz odpisywanie różnic inwentaryzacyjnych. Zlecenie przetwarzania jest generowane po uruchomieniu serwera logistyki magazynowej. Jeśli magazyn jest podzielony na miejsca składowania, wówczas dane związane z zarządzaniem miejscami składowania są przechowywane w pamięci głównej w celu zminimalizowania czasu dostępu.
- Organizacja magazynowa — określa strukturę magazynu lub strefy magazynowej. Korzystając z organizacji magazynowej, użytkownik może mapować struktury magazynowe, takie jak magazyny proste, magazyny wysokiego składowania i magazyny blokowe.
- Magazyn — jest to logicznie lub fizycznie zdefiniowany obszar, w którym składowane są zapasy towarów. Magazyn jest zawsze przypisany do lokalizacji. Magazyn może być podzielony na strefy magazynowe i miejsca składowania, jeśli funkcja Zarządzanie miejscami składowania jest włączona w aplikacji Konfiguracja. Dokładna struktura magazynu jest definiowana przez organizację magazynu.
Opis aplikacji
Arkusze inwentaryzacyjne są tworzone w aplikacji Inwentaryzacje. Aplikacja Arkusze inwentaryzacyjne służy do edycji arkuszy inwentaryzacyjnych dla inwentaryzacji i rejestrowania rzeczywistych ilości ustalonych podczas inwentaryzacji. Po zamknięciu arkusza inwentaryzacyjnego generowane są transakcje magazynowe, które służą do zatwierdzania i dokumentowania zidentyfikowanych różnic inwentaryzacyjnych.
Aplikacja Arkusze inwentaryzacyjne składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek
Nagłówek zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują arkusz inwentaryzacyjny, a także dane podstawowe, które są ogólnie ważne dla arkusza inwentaryzacyjnego.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól nagłówka:
- Inwentaryzacja — w polu Inwentaryzacja wyświetlany jest unikalny identyfikator powiązanej inwentaryzacji. Składa się on z dwóch wpisów: rodzaju inwentaryzacji w pierwszym polu i numeru inwentaryzacji w drugim polu. Użyty rodzaj inwentaryzacji wraz z numerem inwentaryzacji służy do identyfikacji inwentaryzacji.
- Rodzaj inwentaryzacji — użytkownik wprowadza istniejący rodzaj inwentaryzacji dla inwentaryzacji, której arkusze inwentaryzacyjne chciałby edytować
- Numer inwentaryzacji — użytkownik wprowadza istniejący numer inwentaryzacji, której arkusze inwentaryzacyjne chciałby edytować
- Status (symbol) — informacje o statusie wybranej inwentaryzacji są wyświetlane w postaci symbolu. Inwentaryzacja może mieć następujące statusy:
- Utworzone
- Zawierające listy inwentaryzacyjne
- Otwarte
- Zawierające zamknięte listy inwentaryzacyjne
- Zakończone
- W reorganizacji
Więcej informacji na temat tych statusów można znaleźć w dokumentacji Inwentaryzacje.
- Arkusz inwentaryzacyjny — identyfikator arkusz inwentaryzacyjny jest wyświetlana w polu Arkusz inwentaryzacyjny. W tym polu użytkownik wprowadza istniejący identyfikator arkusza inwentaryzacyjnego, który chce otworzyć. Użytkownik może otwierać tylko te arkusze inwentaryzacyjne, które należą do zapasów wprowadzonych w polu Inwentaryzacja.
- Status (symbol) — informacje o statusie wybranego arkusza inwentaryzacyjnego są wyświetlane w postaci symbolu. Arkusz inwentaryzacyjny może mieć następujące statusy:
- Utworzone — status ten jest przypisywany przez system po utworzeniu arkusza inwentaryzacyjnego
- Częściowo utworzone — status ten jest przypisywany przez system po wygenerowaniu arkusza inwentaryzacyjnego, jeśli ów arkusz mógł zostać wygenerowana tylko dla niektórych artykułów
- Zmodyfikowany po utworzeniu — status ten jest przypisywany przez system, jeśli arkusz inwentaryzacyjny został zmieniony po jego utworzeniu
- W trakcie otwierania — ten status jest przypisywany przez system, jeśli podczas wykonywania akcji otwarcia wystąpi opóźnienie przetwarzania. Przykładowo, jeśli serwer logistyki magazynowej był zajęty innym przetwarzaniem w czasie wykonywania akcji, otwarcie nie nastąpi w określonym czasie, ale z opóźnieniem.
- Otwarte — status Otwarte jest przypisywany przez system po otwarciu arkusza inwentaryzacyjnego. Status ten jest również przypisywany, jeśli arkusz inwentaryzacyjny zawiera pozycje, które mają zostać zweryfikowane, a tym samym zresetowane do statusu Otwarte, a także pozycje zamknięte.
- Częściowo zaraportowane — ten status jest przypisywany przez system, jeśli ilość została potwierdzona dla co najmniej jednej pozycji na arkuszu inwentaryzacyjnym i istnieje co najmniej jedna inna pozycja, dla której potwierdzenie jest otwarte
- Całkowicie zaraportowane — ten status jest przypisywany przez system, gdy ilość została potwierdzona dla wszystkich pozycji na arkuszu inwentaryzacyjnym
- Transakcje magazynowe zaraportowane — status ten jest przypisywany podczas zamykania pozycji. Transakcje magazynowe korygują zapasy, które mają zostać zaraportowane podczas inwentaryzacji.
- W trakcie zamykania — ten status jest statusem przetwarzania, który może wystąpić podczas zamykania arkusza inwentaryzacyjnego
- Zakończone — status ten jest przypisywany przez system, gdy arkusz inwentaryzacyjny zostanie pomyślnie zakończony
- Zakończone z błędami — ten status jest przypisywany przez system, jeśli arkusz inwentaryzacyjny może zostać zakończony z błędami. W takim przypadku w pliku błędnych księgowań mogą znajdować się przygotowane dane transakcji magazynowych
- Ręcznie zamknięta — status ten jest przypisywany przez system, gdy arkusz inwentaryzacyjny zostanie uzupełniony za pomocą akcji [Uzupełnij ręcznie]
- W trakcie usuwania — ten status jest statusem przetwarzania. Jest on przypisywany podczas usuwania arkuszy inwentaryzacyjnych.
- Oznaczenie — oznaczenie można wprowadzić, dopóki arkusz inwentaryzacyjny jest oznaczony statusem Utworzone. Oznaczenie służy jako dodatkowa cecha identyfikacyjna. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. Użytkownik wprowadza wyróżniające i, jeśli to możliwe, jednoznaczne oznaczenie, aby ułatwić wyszukiwanie.
- Gwiazdka (*) na podkreślenie (_)
- Znak zapytania (?) na znak procentu (%)
Użycie podkreślenia w funkcji wyszukiwania spowoduje wyszukiwanie nie tylko podkreślenia, ale dowolnego znaku. Znak procentu jest oceniany w ten sam sposób, co następnie odpowiada żadnemu, jednemu lub większej liczbie znaków. Należy zatem w miarę możliwości unikać stosowania podkreśleń i znaków procentu w ciągach znaków, ponieważ mogą zostać znalezione inne lub więcej obiektów niż zamierzano.
- Pracownik obsługujący — w razie potrzeby, użytkownik wprowadza identyfikator pracownika, który ma być odpowiedzialny za arkusz inwentaryzacyjny. Użytkownik może przypisać pracownika do arkusza inwentaryzacyjnego, jeśli lista wyboru zapasów jest oznaczona jednym z następujących statusów:
- Utworzone
- Otwarte
- Data spisu — pole to można zmienić w przypadku inwentaryzacji przy użyciu metody Inwentaryzacja ciągła. Data spisu jest pobierana z inwentaryzacji dla inwentaryzacji na dzień bilansowy. Jeśli nie wprowadzono daty, podczas zapisywania wprowadzana jest bieżąca data.
- Otwarcie/Koniec — to pole składa się z dwóch części. Pierwsze pole wyświetla datę otwarcia arkusza inwentaryzacyjnego, drugie pole wyświetla datę zamknięcia. Oba pola nie są gotowe do wprowadzenia, ale pokazują datę wykonania akcji [Utwórz arkusz inwentaryzacyjny (…)] lub [Zamknij arkusz inwentaryzacyjny].
- Klucz transakcji — to pole wyświetla klucz transakcji, który ma być używany do transakcji korekt, gdy arkusz inwentaryzacyjny zostanie zamknięty. Ten klucz transakcji jest pobierany ze inwentaryzacji i wyświetlany na arkuszu inwentaryzacyjnym w celach informacyjnych. Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Inwentaryzacje.
- Klucz przesunięcia magazynowego — w tym polu wyświetlany jest klucz transakcji, który ma zostać użyty do przesunięć magazynowych po zakończeniu inwentaryzacji. Ten klucz transakcji jest pobierany z inwentaryzacji i wyświetlany na arkuszu inwentaryzacyjnym w celach informacyjnych. Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Inwentaryzacje.
- Klucz transakcji korekty — w przypadku metody Inwentaryzacja na dzień bilansowy, wszystkie zmiany ilości są zatwierdzane ze średnią ważoną ceny. W celu skompensowania różnicy w wartości w porównaniu do ceny inwentaryzacyjnej, transakcje korekty wartości są generowane z określonym kluczem transakcji korekty dla rzeczywistych przyjęć po zakończeniu inwentaryzacji na dzień bilansowy. Ten klucz transakcji jest pobierany z inwentaryzacji i wyświetlany na arkuszu inwentaryzacyjnym w celach informacyjnych. Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Inwentaryzacja.
- Typ zgłoszenia — wyświetlany jest typ zgłoszenia ważny dla tej inwentaryzacji. Ustawienie to jest pobierane z inwentaryzacji i wyświetlane na arkuszu inwentaryzacyjnym w celach informacyjnych. Typ zgłoszenia określa, w jaki sposób uwzględniane są ilości wprowadzone w odpowiedniej kolumnie listy. Możliwe wartości to:
- Raportowanie sumujące
- Raportowanie pojedyncze
- Wymagane pojedyncze raportowanie (pole wyboru) — ta funkcja służy do kontrolowania, czy raportowania mają być zapisywane zbiorczo czy indywidualnie. Jeśli funkcja ta jest wyłączona i w związku z tym nie jest wymagane indywidualne zaraportowanie dla tej inwentaryzacji, akcję [Ustaw/usuń znacznik raportowania] można wykonać za pomocą pola wyboru meta dla wszystkich pozycji arkusza inwentaryzacyjnego, tak aby niezmieniona ilość mogła zostać zaraportowana zbiorczo.
Jeśli ta funkcja jest aktywna, akcja [Ustaw/usuń znacznik raportowania] jest dezaktywowana, więc znacznik raportowania musi być przypisany indywidualnie.
To ustawienie jest pobierane z inwentaryzacji i wyświetlane na arkuszu inwentaryzacyjnym w celach informacyjnych.
- Pokaż ilości systemowe — jeśli ta funkcja jest aktywna, wówczas ilości docelowe są wyświetlane na arkuszu inwentaryzacyjnym. To ustawienie jest pobierane z inwentaryzacji i wyświetlane na arkuszu inwentaryzacyjnym w celach informacyjnych.
- Pracownik inwentaryzacji — to pole jest gotowe do wprowadzenia, jeśli można wprowadzać potwierdzenia dla tej listy wyboru zapasów, tj. arkusz inwentaryzacyjny jest już otwarty, ale jeszcze nie zamknięty. W takim przypadku należy określić pracownika odpowiedzialnego za wprowadzenie potwierdzenia.
Obszar roboczy
Obszar roboczy składa się z listy i edytora pozycji.
Lista pozycji
Lista pozycji zawiera wszystkie pozycje należące do arkusza inwentaryzacyjnego. W przypadku arkuszy inwentaryzacyjnych dla miejsc składowania, dla każdej pozycji listy inwentaryzacyjnej wyświetlany jest dodatkowy wiersz z danymi dla miejsc składowania. Więcej informacji można znaleźć w rozdziale Dane dla miejsc składowania.
Do wyszukiwania pozycji listy inwentaryzacyjnej można używać pól wyszukiwania, a do wyświetlania lub ukrywania dodatkowych informacji – innych przycisków. Więcej informacji można znaleźć w następujących rozdziałach:
- Pola wyszukiwania
- Przycisk [Zgłoszenia]
Pozycje można edytować za pomocą różnych akcji. Więcej informacji można znaleźć w następujących rozdziałach:
- Przycisk [Ustaw znacznik raportowania dla wszystkich wyświetlanych pozycji]
- Przycisk [Usuń znacznik raportowania dla wszystkich wyświetlanych pozycji]
- Akcje związane z pozycją pod przyciskiem [Wybierz akcję]
Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn listy:
- Pozycja — w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji arkusza inwentaryzacyjnego. Pozycja może mieć szczegółowe elementy, które są również wyświetlane, np. dla artykułów zawartych w jednostce ładunkowej.
- Magazyn — ta kolumna pokazuje lokalizację magazynu, do której odnosi się pozycja arkusza inwentaryzacyjnego
- Strefa magazynowa — w tej kolumnie wyświetlana jest strefa przechowywania, do której odnosi się wyświetlana pozycja arkusza inwentaryzacyjnego. Na arkuszu inwentaryzacyjnym związanym z pozycją ta kolumna jest wypełniana tylko wtedy, gdy pozycja arkusza inwentaryzacyjnego odnosi się do nieustrukturyzowanej strefy magazynowej w magazynie strukturalnym. Przykładem tego jest strefa przyjęcia towarów.
- Zapas specjalny — symbol w kolumnie Zapas specjalny wskazuje, że pozycja zawiera zapas specjalny
- Artykuł/Jednostka ładunkowa — w przypadku artykułów, w tej kolumnie wyświetlany jest identyfikator i oznaczenie artykułu. W przypadku pozycji jednostki ładunkowej, w tej kolumnie wyświetlany jest identyfikator i nazwa jednostki ładunkowej. Wyświetlana jest również ikona przedstawiająca stan jednostki ładunkowej. Zawartość jednostki ładunkowej jest wyświetlana w pozycjach szczegółowych.
- Specyfikacja — jeśli pozycja arkusza inwentaryzacyjnego odnosi się do artykułu posiadającego specyfikację, dana specyfikacja jest wyświetlana w tej kolumnie
- Ilość docelowa — w tej kolumnie wyświetlana jest docelowa ilość dla artykułu lub jednostki ładunkowej. Ilość ta jest określana na podstawie danych zapasów podczas tworzenia pozycji. Po otwarciu pozycji, ilość ta jest ponownie aktualizowana. Pozycja arkusza inwentaryzacyjnego jest zwykle najpierw tworzona, a następnie otwierana w późniejszym czasie. W międzyczasie, ilość określona podczas tworzenia może się ponownie zmienić z powodu normalnych ruchów ilościowych.
Jeśli użytkownik pracuje z jednostkami opakowaniowymi z ewidencją stanów magazynowych i funkcja Ewidencja stanów w jednostkach logistycznych jest aktywna w aplikacji Konfiguracja, dla przechowywanej jednostki opakowaniowej z ewidencją stanów magazynowych tworzona jest osobna pozycja i określana jest ilość docelowa.
W przypadku artykułów z dodatkowymi jednostkami artykułu, w obrębie artykułu wyświetlany jest dodatkowy wiersz dla każdej dodatkowej jednostki artykułu, dla której określana jest również ilość docelowa. Dodatkowe wiersze dla dodatkowych jednostek artykułu są również wyświetlane w ramach artykułu dla opakowań z ewidencją stanów magazynowych.
Ilość docelowa jest wyświetlana tylko wtedy, gdy funkcja wyświetlania ilości docelowych jest aktywna w powiązanej inwentaryzacji.
Na arkuszach inwentaryzacyjnych dla miejsc składowania ilość docelowa nie jest wyświetlana dla pustego miejsca składowania (kolumna jest pusta).
- Ilość do zaksięgowania — w przypadku listy różnic inwentaryzacyjnych, ilość docelowa nie jest wyświetlana na liście pozycji, ale ilość, która ma zostać zaksięgowana
- Ilość docelowa różna od 0 — ilość w kolumnie Ilość docelowa różna od 0 wskazuje, że ilość zerowa w utworzonej lub wprowadzonej pozycji arkusza inwentaryzacyjnego została zmieniona przez inne procesy przed jej otwarciem. Obecnie nie zawiera ona już ilości zerowej. Należy pamiętać, że gdy ilość zerowa zostanie potwierdzona, wyświetlana ilość zapasów zostanie zaksięgowana.
- Zgłoszona ilość — ta kolumna pokazuje całkowitą ilość już zgłoszoną dla danej pozycji. W tej kolumnie wyświetlane są również zgłoszenia do innych jednostek produktu.
- Raportowanie — w tej kolumnie należy wprowadzić ilość, która ma zostać zaraportowania. Jeśli zgłoszenie posiada typ sumujący, wówczas zarejestrowana ilość jest dodawana do ilości już zgłoszonej. Jeśli zgłoszenie posiada typ pojedyncze, wówczas poprzednio zaraportowana ilość zostanie zastąpiona zarejestrowaną ilością. Jeśli funkcja Pokaż ilości systemowe jest aktywna, kolumna oferuje wartość domyślną, z którą ilość docelowa zostanie osiągnięta przez to potwierdzenie. Oznacza to, że ilość docelowa jest zawsze sugerowana dla raportowania pojedynczego, a różnica między ilością docelową a ilością już zaraportowaną jest sugerowana dla raportowania sumującego. W przeciwnym razie, wyświetlana jest wartość zero (0). Ilości ujemne nie są sugerowane. Są one jednak dozwolone w celu skorygowania raportowania. Jeśli w tej kolumnie zostanie wprowadzona ilość różniąca się od wartości domyślnej, raportowanie zostanie wykonane podczas zapisywania. Jeśli sugerowana ilość ma zostać zaraportowana, wówczas należy aktywować pole wyboru w kolumnie Znacznik zgłoszenia, aby zapisać raportowanie.
Kolumna ta może być edytowana, jeśli arkusz inwentaryzacyjny posiada status umożliwiającym przekazywanie raportowania.
Jeśli użytkownik korzysta z jednostek opakowaniowymi z ewidencja stanów magazynowych, Ewidencja stanów w jednostkach logistycznych jest aktywna w aplikacji Konfiguracja, dla przechowywanej jednostki opakowaniowej z ewidencją stanów magazynowych tworzona jest osobna pozycja, aby można było ją potwierdzić.
W przypadku artykułów z dodatkowymi jednostkami artykułu, w obrębie artykułu wyświetlany jest dodatkowy wiersz dla każdej dodatkowej jednostki artykułu, dla której również należy zaraportować ilość. W przypadku opakowań z ewidencją stanów magazynowych, dodatkowe wiersze są również wyświetlane w ramach artykułu dla dodatkowych jednostek artykułu, dzięki czemu można wprowadzić dla nich ilość potwierdzającą.
Jeśli użytkownik zmieni jedną z możliwych ilości docelowych w pozycji, pozycja ze zmienioną ilością i ilościami docelowymi zostanie zapisana jako zgłoszenie, a status zostanie ustawiony na Zaraportowane, jeśli jest to wymagane. W razie potrzeby, użytkownik może użyć znacznika weryfikacji, jeśli chce potwierdzić ilości docelowe.
- Znacznik zgłoszenia (pole wyboru) — jeśli sugerowana ilość, która ma zostać zgłoszona (kolumna Raportowanie) jest taka sama jak ilość, którą użytkownik chce zgłosić, wówczas nie zgłasza ilości, naciskając przycisk [Zapisz], znajdujący się na standardowym pasku przycisku. Zamiast tego należy aktywować pole wyboru dla pozycji w kolumnie Znacznik zgłoszenia, a następnie nacisnąć przycisk [Zapisz], znajdujący się na standardowym pasku przycisków.
- Status — w tej kolumnie wyświetlany jest status pozycji arkusza inwentaryzacyjnego. Pozycja arkusza inwentaryzacyjnego może mieć następujące statusy:
- Pozycja informacyjna
- Utworzone
- Otwarte
- W trakcie otwierania
- Zaraportowane
- Nieprawidłowy
- Transakcje magazynowe zaraportowane
- Przygotowany przychód
- Zdjęte z miejsca składowania
- Zakończone
- Zakończone z błędami
- Ręcznie zamknięta
- Trwa przygotowanie do usunięcia
- W trakcie usuwania
Jeśli pozycja ma znacznik weryfikacji, wówczas jest on również wyświetlany z oddzielną ikoną statusu w tej kolumnie.
Jeśli jest to pozycja informacyjna, zamiast symbolu stanu wyświetlany jest symbol Pozycja informacyjna.
- Pochodzenie — pochodzenie pozycji arkusza inwentaryzacyjnego jest wyświetlane w tej kolumnie za pomocą symbolu, jeśli jest to wymagane. Pozycję arkusza inwentaryzacyjnego można utworzyć na następujące sposoby: pierwszy z nich odbywa się za pośrednictwem aplikacji Inwentaryzacje. Dla utworzonych pozycji nie jest wyświetlany żaden symbol. Drugą opcją jest wprowadzenie ręcznie lub utworzenie za pomocą importu raportowania. W tych sytuacjach symbol jest wyświetlany w każdym przypadku.
- Wybór (pole wyboru) — w kolumnie Wybór znajduje się jedno pole wyboru na pozycję. Użytkownik może użyć tego pola wyboru, aby wybrać pozycję w celu wykonania dla niej akcji. Akcje, które można wykonać, można znaleźć na pasku narzędzi listy, np. pod przyciskiem [Wybierz akcje].
Dane związane z miejscem składowania
W przypadku arkuszy inwentaryzacyjnych dla miejsc składowania, dla każdej pozycji arkusza inwentaryzacyjnego jest dodatkowy wiersz danych związanych z miejscem składowania.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn:
- Miejsce składowania — ta kolumna pokazuje identyfikator miejsca składowania, do którego odnosi się pozycja arkusza inwentaryzacyjnego. Identyfikator wynika z organizacji magazynowej strefy magazynowej, w której znajduje się pojemnik:
- Magazyn wysokiego składowania — strefa magazynowa jest podzielona na rzędy, poziomy i miejsca
- Magazyn blokowy — strefa magazynowa jest podzielona na rzędy i miejsca
- Tylko miejsca — strefa przechowywania jest podzielona tylko na miejsca
W celu jednoznacznej identyfikacji miejsca składowania, elementy strukturalne używane w organizacji magazynowej są oddzielone myślnikami. Poniższe przykłady są poprawnymi składniowo identyfikatorami miejsc składowania:
- 101
- 08-001
- 007-10-021
- 12-B-03A
W pewnych okolicznościach miejsce składowania można podzielić na kilka pól odkładczych. Dzieje się tak w przypadku, gdy miejsce składowania może pomieścić kilka środków załadunku, np. dwie palety zamiast jednej. Te miejsca składowania są oddzielone ukośnikami:
- 101/1
- 101/2
- 001-01-001/7
- 001-01-001/8
W szczególnych przypadkach pola odkładcze mogą być również nazwane, np. w przypadku stałych miejsc składowania dla kompletacji. W takich przypadkach, pola odkładcze są nazwane, a nie ponumerowane, np.:
- 001/A
- Środki załadunku — w tej kolumnie wyświetlany jest środek załadunku oczekiwany przez system
- Zgłoszony środek załadunku — ta kolumna pokazuje ostatni środek załadunku, który był zgłoszony dla tej pozycji. Jeśli nie dokonano jeszcze żadnego zgłoszenia, kolumna ta pozostaje pusta.
- [Zgłoszenie środka załadunku] — w tej kolumnie należy wprowadzić środek załadunku, który ma zostać zgłoszony, jeśli różni się on od ostatnio zgłoszonego środka załadunku.
Pola wyszukiwania
Następujące pola wyszukiwania są dostępne w celu znalezienia określonych pozycji na arkuszu inwentaryzacyjnym:
- Pozycja — użytkownik może skorzystać z pola wyszukiwania pozycji, aby bezpośrednio wybrać określoną pozycję z listy. Należy wówczas wprowadzić żądany numer pozycji w polu i nacisnąć klawisz Enter lub użyć myszki, aby kliknąć przycisk [Szukaj pozycji]. Znaleziony element zostanie podświetlony, a fokus zostanie automatycznie przeniesiony do kolumny Raportowanie, gdy będzie gotowy do wprowadzenia.
- Artykuł — pole wyszukiwania pozycji umożliwia wyszukanie określonej pozycji na liście. Aby to zrobić, należy wprowadzić identyfikator pozycji w polu. Znaki zastępcze nie są dozwolone. W polu wyszukiwania można również skorzystać z pomocy wyszukiwania wartości. Wyszukiwanie można rozpocząć, naciskając klawisz Enter lub klikając przycisk lupy za pomocą myszy. Jeśli pozycja zostanie znaleziona, odpowiedni numer pozycji zostanie automatycznie wyświetlony w polu wyszukiwania pozycji. Ponadto, fokus jest automatycznie ustawiany w kolumnie Raportowanie wiersza pozycji, jeśli jest on gotowy do wprowadzenia. Jeśli użytkownik nie chce edytować znalezionej pozycji, ale chciałby ponownie wyszukać tą samą pozycję, wówczas powinien ustawić wartość pola wyszukiwania i nacisnąć kombinację klawiszy Shift+Enter lub nacisnąć przycisk lupy za pomocą myszy.
- Miejsce składowania — pole wyszukiwania miejsca składowania umożliwia wyszukanie określonego miejsca składowania na arkuszu inwentaryzacyjnym. W tym celu należy wprowadzić w polu pełny identyfikator miejsca składowania, tj. magazyn, strefę magazynową i miejsce składowania. Znaki zastępcze nie są dozwolone. W polu wyszukiwania dostępna jest również pomoc wyszukiwania wartości. Wyszukiwanie można rozpocząć, naciskając klawisz Enter lub klikając przycisk lupy za pomocą myszy. Jeśli znalezione zostanie miejsce składowania, wówczas odpowiedni numer pozycji zostanie automatycznie wyświetlony w polu wyszukiwania pozycji. Ponadto, fokus jest automatycznie ustawiany w kolumnie Raportowanie wiersza pozycji, jeśli jest on gotowy do wprowadzenia. Jeśli użytkownik nie chce edytować znalezionej pozycji, ale chciałby ponownie wyszukać tę samą lokalizację miejsca składowania, wówczas powinien on ustawić ostrość pola wyszukiwania i nacisnąć kombinację klawiszy Shift+Enter lub nacisnąć przycisk lupy za pomocą myszy. Pole to jest dostępne tylko dla arkuszy inwentaryzacyjnych dla miejsc składowania.
- Status — za pomocą tego pola, użytkownik może wyświetlać lub ukrywać pozycje arkusza inwentaryzacyjnego zgodnie z ich statusem w tabeli. Dostępne są następujące statusy:
- Utworzona
- Pozycja informacyjna
- W trakcie otwierania
- Otwarte
- Zaraportowane
- Transakcje magazynowe zaraportowane
- Zakończone
- Zakończone z błędami
- Trwa przygotowanie do usunięcia
- W trakcie usuwania
- Przygotowany przychód
- Zdjęte z miejsca składowania
- Ręcznie zamknięta
- Nieprawidłowy
- Zakończenie bez transakcji magazynowej
Przycisk [Zgłoszenia]
Dla każdego zakończonego potwierdzenia pozycji arkusza inwentaryzacyjnego zapisywany jest oddzielny rekord danych. Jeśli przycisk [Zgłoszenia] jest aktywny, wówczas wyświetlane są wiersze dla istniejących zgłoszeń. Kolejność wyświetlania na liście odpowiada kolejności chronologicznej poszczególnych zgłoszeń.
Poniżej znajduje się opis kolumn pojawiających się po wybraniu tego przycisku:
- Weryfikacja — w tej kolumnie wyświetlana jest liczba zainicjowanych weryfikacji dla każdej pozycji. Liczba 1 jest wyświetlana dla pierwszej weryfikacji, liczba 2 dla drugiej weryfikacji itd. Jeśli żadna weryfikacja nie została jeszcze zainicjowana, kolumna jest pusta.
- Pracownik inwentaryzacji — w tej kolumnie wyświetlany jest pracownik, który przeprowadził inwentaryzację
- Rejestrujący — ta kolumna wskazuje pracownika, który zgłosił zliczoną ilość
- Czas utworzenia — w tej kolumnie wyświetlany jest czas utworzenia
- Zgłoszony środek załadunku — w tej kolumnie wyświetlane są środki załadunku zarejestrowane przez pracownika inwentaryzacji z tym zgłoszeniem
- Zgłoszona ilość — w tej kolumnie jest wyświetlana ilość zgłoszona przez pracownika inwentaryzacji w tym zgłoszenia
- Status raportowania — w tej kolumnie wyświetlany jest status raportowania pozycji arkusza inwentaryzacyjnego. Możliwe statusy raportowania to:
- Nieprawidłowy — wyświetlany z symbolem
- Ważny — nie wyświetlane
Nieprawidłowe potwierdzenia nie są brane pod uwagę przy zamykaniu. Mogą one wynikać np. ze spisu z natury.
Przycisk [Ustaw znacznik zgłoszenia dla wszystkich wyświetlanych pozycji]
Użytkownik powinien użyć tego przycisku, aby ustawić znacznik zgłoszenia dla wszystkich wyświetlanych pozycji w celu zaraportowania domyślnej ilości. Aby usunąć znacznik zgłoszenia, użytkownik może użyć przycisku [Usuń znacznik zgłoszenia dla wszystkich wyświetlanych pozycji].
Jeśli funkcja Wymagane pojedyncze raportowania jest aktywna dla arkusza inwentaryzacyjnego, wówczas przycisk ten jest nieaktywny.
Przycisk [Usuń znacznik zgłoszenia dla wszystkich wyświetlanych pozycji]
Użytkownik powinien użyć tego przycisku, aby usunąć znacznik zgłoszenia dla wszystkich wyświetlanych elementów.
Jeśli funkcja Wymagane pojedyncze raportowania jest aktywna dla arkusza inwentaryzacyjnego, wówczas przycisk ten jest nieaktywny.
Akcje związane z pozycją pod przyciskiem [Wybierz akcję]
W poniższych sekcjach opisano działania, które znajdują się w menu akcji i które odnoszą się do pozycji wybranych na liście pozycji:
- Akcja [Otwórz]
- Akcja [Usuń blokady inwentaryzacji]
- Akcja [Wstaw znacznik weryfikacji]
- Akcja [Usuń znacznik weryfikacji]
- Akcja [Weryfikuj zaznaczone pozycje]
- Akcja [Odrzuć weryfikację]
- Akcja [Przekształć w pozycję informacyjną]
- Akcja [Zakończ]
Akcja [Otwórz]
Użytkownik może użyć akcji [Otwórz], aby otworzyć wybraną pozycję arkusza inwentaryzacyjnego. Wykonanie tej akcji powoduje zablokowanie zapasów do sprawdzenia. Zablokowane zostają pozycje arkusza inwentaryzacyjnego związane z artykułem lub miejsca składowania arkusza inwentaryzacyjnego z miejscami składowania, do których odnosi się pozycja arkusza inwentaryzacyjnego. Ponadto, ponownie określane są ilości docelowe.
Akcja [Usuń blokady inwentaryzacji]
Za pomocą akcji [Usuń blokady inwentaryzacji] można usunąć blokady inwentaryzacji dla wybranych artykułów na arkuszu inwentaryzacyjnym powiązanym z artykułem lub dla wybranego miejsca składowania na arkuszu inwentaryzacyjnym z miejscem składowania. Artykuły lub miejsca składowania są następnie zwalniane dla innych procesów logistyki magazynowej. Akcja może być wykonana dla pozycji wybranych za pomocą pola wyboru i uwzględnia również te pozycje na arkuszu inwentaryzacyjnym, które odnoszą się do tego samego artykułu lub miejsca składowania.
Jeśli akcja zostanie wykonana, wybrane i, w stosownych przypadkach, automatycznie zastosowane pozycje zostaną zresetowane do statusu Utworzone, przy czym ilości już zaraportowane dla artykułów i miejsc składowania zostaną usunięte, a blokady inwentaryzacji zostaną zniesione.
Pozycje, które zostały zresetowane do statusu Utworzone, mogą zostać ponownie otwarte. Docelowe ilości są ponownie obliczane po ponownym otwarciu pozycji. Jeśli docelowa ilość artykułu uległa zmianie od czasu jego ostatniego otwarcia, zalecane jest ponowne sprawdzenie zapasów artykułu, ponieważ istniejące wyniki mogą nie być już aktualne i mogą potencjalnie prowadzić do nieprawidłowych stanów magazynowych.
Jeśli użytkownik nie chce sprawdzać zapasów danych pozycji, wówczas zalecane jest ich usunięcie. W takim przypadku system uzna, że zapasy artykułu lub zapasy w miejscu składowania nie zostały zinwentaryzowane.
Akcja [Wstaw znacznik weryfikacji]
Użytkownik może użyć akcji [Wstaw znacznik weryfikacji], aby przypisać znacznik weryfikacji dla wybranych pozycji. Jeśli pozycja arkusza inwentaryzacyjnego jest oznaczona do weryfikacji, wówczas jest ona sprawdzana, gdy wykonywana jest akcja [Weryfikuj zaznaczone pozycje].
Akcja [Usuń znacznik weryfikacji]
Użytkownik może użyć akcji [Usuń znacznik weryfikacji], aby usunąć znacznik weryfikacji dla wybranych pozycji. Pozycje arkusza inwentaryzacyjnego bez znacznika weryfikacji nie są weryfikowane, gdy wykonywana jest akcja [Weryfikuj zaznaczone pozycje].
Akcja [Weryfikuj zaznaczone pozycje]
Akcja [Weryfikuj zaznaczone pozycje] wykonuje następujące czynności dla wybranych pozycji ze znacznikiem weryfikacji:
- W przypadku wszystkich pozycji artykułu o statusie Zaraportowane, poprzednie zgłoszenia są oznaczane jako nieważne
- Pozycje, których to dotyczy, są otwierane dla nowego spisu z natury
W przypadku arkuszy inwentaryzacyjnych związanych z miejscami składowania należy również sprawdzić zapasy innych produktów w danych miejscach składowania.
Użytkownik może określić, że nowe pozycje są tworzone na nowym arkuszu inwentaryzacyjnym dla pozycji, które zostały już ukończone.
Na koniec system usuwa wszystkie znaczniki weryfikacji z odpowiednich pozycji arkuszy inwentaryzacyjnych.
W przypadku pozycji o statusie Otwarte, zapasy muszą zostać ponownie fizycznie wprowadzone, a wyniki weryfikacji przekazane z powrotem. Jeśli co najmniej jedna pozycja arkusza inwentaryzacyjnego została ponownie otwarta w wyniku akcji, wówczas akcja może również spowodować przeniesienie arkuszy inwentaryzacyjnych do nowego statusu.
Akcja [Odrzuć weryfikację]
Za pomocą akcji [Odrzuć weryfikację] można przywrócić pozycję listy zliczania do stanu sprzed wykonania akcji weryfikacji. Status pozycji arkusza inwentaryzacyjnego, który początkowo miała zostać sprawdzony, zostanie zresetowany z Otwarte do Zaraportowane, a poprzednia ilość zgłoszenia zostanie ponownie wyświetlona.
Akcja może być wykonana tylko dla pozycji arkusza inwentaryzacyjnego, które mają status Otwarte i dla których zainicjowano weryfikacje.
Jeśli arkusz inwentaryzacyjny nie zawiera żadnych pozycji o statusie Utworzone lub Otwarte po wykonaniu tej czynności, arkusz inwentaryzacyjny zmienia się na status Zaraportowane.
Akcja [Przekształć w pozycję informacyjną]
Za pomocą akcji [Przekształć w pozycję informacyjną] można przekształcić wybrane pozycje arkusza inwentaryzacyjnego na pozycje informacyjne. Warunkiem wstępnym przekształcenia jest to, że pozycja nie ma jeszcze statusu Zamknięte.
Podczas przekształcenia zawartość kolumny Raportowanie jest usuwana, a wszelkie istniejące blokady inwentaryzacji dla artykułów i miejsc składowania są usuwane.
Pozycje informacyjne nie mogą być edytowane i nie są brane pod uwagę podczas zamykania. Można zatem użyć tej akcji, aby zamknąć pozycje bez zaraportowania.
Akcja [Zamknij]
Użytkownik może użyć akcji [Zakończ], aby zakończyć wybrane pozycje arkusza inwentaryzacyjnego. Warunkiem wstępnym zamknięcia jest zgłoszenie ilości dla pozycji, która ma zostać zamknięta. Pozycje informacyjne lub pozycje arkusza inwentaryzacyjnego, które zostały już zakończone, nie są istotne i dlatego są wyłączone z tego wymogu.
Transakcje magazynowe są generowane dla każdej pozycji arkusza inwentaryzacyjnego po zamknięciu, za pomocą którego księgowane są różnice między ilością docelową a ilością zgłaszaną. Po utworzeniu tych transakcji magazynowych, blokady inwentaryzacji są usuwane, aby można było ponownie aktywować przetwarzanie dla transakcji magazynowych utworzonych w międzyczasie, które zostały oznaczone jako błędy księgowania z powodu blokady.
Edytor pozycji
Edytor pozycji służy do wprowadzania nowych pozycji arkusza inwentaryzacyjnego. W tym celu oferowane są akcje dla pozycji arkusza inwentaryzacyjnego z różnymi odniesieniami, które opisano w poniższych sekcjach:
- Pozycja z artykułem
- Pozycja z jednostką ładunkową
- Pozycja z pustym miejscem składowania
Pozycja z artykułem
W edytorze pozycji dostępne są następujące pola, za pomocą których można wprowadzić pozycję arkusza inwentaryzacyjnego z odniesieniem do artykułu:
- Artykuł — w tym polu użytkownik wprowadza identyfikator artykułu.
- Specyfikacja — w przypadku pozycji posiadających specyfikację, w tym polu użytkownik wprowadza specyfikację
- Magazyn — w tym polu należy wprowadzić identyfikator magazynu. W przypadku pozycji arkusza inwentaryzacyjnego z odniesieniem do artykułu należy wybrać magazyn z organizacją magazynową Magazyn zwykły.
- Strefa magazynowa — w tym polu użytkownik wprowadza strefę przechowywania w magazynie. Kombinacja magazynu i strefy magazynowej musi być zgodna z typem zliczania na arkuszu inwentaryzacyjnym. Jeśli jest to zliczanie oparte na artykułach, dozwolone są następujące kombinacje.
- Magazyn nieustrukturyzowany (strefa magazynowa pusta)
- Magazyn strukturalny, strefa magazynowa nieustrukturyzowana
W przypadku arkusza inwentaryzacyjnego opartego na miejscach składowania, dozwolona jest tylko następująca kombinacja:
- Magazyn strukturalny, strefa magazynowa strukturalna
Lokalizację lub strefę magazynową uznaje się za strukturalną, jeśli dostępne są miejsca składowania.
- Miejsce składowania — w tym polu należy wprowadzić identyfikator miejsca składowania, do którego odnosi się nowa pozycja arkusza inwentaryzacyjnego. Identyfikator pochodzi ze struktury strefy magazynowej, w której znajduje się miejsce składowania:
- Magazyn wysokiego składowania — strefa magazynowa jest podzielona na rzędy, poziomy i miejsca
- Magazyn blokowy — strefa magazynowa jest podzielona na rzędy i miejsca
- Tylko miejsca — strefa magazynowa jest podzielona tylko na miejsca
W celu jednoznacznej identyfikacji miejsca składowania, elementy strukturalne w strukturze magazynu są oddzielone myślnikami.
Poniższe przykłady są poprawnymi składniowo identyfikatorami miejsc składowania:
- 101
- 08-001
- 007-10-021
- 12-B-03AW pewnych okolicznościach miejsce składowania można podzielić na kilka pól odkładczych. Dzieje się tak w przypadku, gdy miejsce składowania może pomieścić kilka środków załadunku, np. 2 palety zamiast jednej. Te pola odkładcze są oddzielone ukośnikami.
- 101/1
- 101/2
- 001-01-001/7
Jeśli użytkownik nie wprowadzi pola odkładczego, wówczas system przyjmie pole odkłacze 1.
W szczególnych przypadkach pola odkładcze mogą być również nazwane, np. w przypadku stałych miejsc dla kompletacji. W takich przypadkach pola odkładcze są nazwane, a nie ponumerowane. Przykład:
- 001/A
Miejsce składowania musi być zgodne z określonym magazynem lub strefą magazynową.
- Środki załadunku — w tym polu należy wprowadzić identyfikator środki załadunku
- Ilość — jeśli arkusz inwentaryzacyjny jest już otwarta, użytkownik może wprowadzić ilość, którą chce zgłosić w tym polu. Jeśli nie wprowadzi on żadnej ilości w tym polu, wprowadzona zostanie ilość zerowa w oparciu o jednostkę artykułu danego artykułu. Jeśli dla artykułu zdefiniowano zamienne jednostki opakowaniowe, pomoc wejściowa dla odpowiedniego pola jednostki oferuje je jako pomoc wejściową. Podczas procesu zapisywania, te zamienne jednostki opakowaniowe są automatycznie konwertowane na jednostkę artykułu.
- Ilość w 2. jednostce pozycji / Ilość w 3. jednostce pozycji –jeśli artykuł posiada inne jednostki, wówczas może on wprowadzić ilość, którą chce potwierdzić w odpowiednim polu
- Zapas specjalny (pole wyboru) — użytkownik może użyć tej funkcji, aby określić, czy zgłoszona ilość powinna być oznaczona jako zapas specjalny
- Termin przydatności — w tym polu należy wprowadzić termin przydatności dla specyfikacji typu Partia z datą produkcyjną, jeśli ma zastosowanie poniższa zasada: jeśli podczas inwentaryzacji znaleziono kombinację artykułu i specyfikacji, która nie istnieje jeszcze w systemie, wówczas specyfikacja jest wprowadzana podczas zapisywania artykułu. Jeśli specyfikacja ma typ Partia z datą przydatności, wówczas może być konieczne terminu przydatności.
- Status kontroli jakości — użytkownik wprowadza status kontroli jakości specyfikacji w tym polu, jeśli dotyczy to niniejszych — podczas inwentaryzacji znaleziono kombinację pozycji i specyfikacji, która nie istnieje jeszcze w systemie. W takim przypadku, specyfikacja jest rejestrowana podczas zapisywania pozycji, dla której ma zostać określony status kontroli jakości.
Pozycja z jednostką ładunkową
Pozycje z jednostką ładunkową można wprowadzać tylko w przypadku arkuszy inwentaryzacyjnych związanych z miejscami składowania. W tym celu w edytorze pozycji dostępne są następujące pola:
- Jednostka ładunkowa — w tym polu należy wprowadzić identyfikator jednostki ładunkowej
- Magazyn — w tym polu należy wprowadzić identyfikator magazynu
- Strefa magazynowa — w tym polu należy wprowadzić identyfikator strefy magazynowej w magazynie
- Miejsce składowania — w tym polu należy wprowadzić identyfikator miejsca składowania, do którego odnosi się nowa pozycja arkusza inwentaryzacyjnego. Identyfikator pochodzi ze struktury strefy magazynowej, w której znajduje się miejsce składowania:
- Magazyn wysokiego składowania — strefa magazynowa jest podzielona na rzędy, poziomy i miejsca
- Magazyn blokowy — strefa magazynowa jest podzielona na rzędy i miejsca
- Tylko miejsca — strefa magazynowa jest podzielona tylko na miejsca
W celu jednoznacznej identyfikacji miejsca składowania, elementy strukturalne w strukturze magazynu są oddzielone myślnikami.
Poniższe przykłady są poprawnymi składniowo identyfikatorami miejsc składowania:
- 101
- 08-001
- 007-10-021
- 12-B-03AW pewnych okolicznościach miejsce składowania można podzielić na kilka pól odkładczych. Dzieje się tak w przypadku, gdy miejsce składowania może pomieścić kilka środków załadunku, np. 2 palety zamiast jednej. Te pola odkładcze są oddzielone ukośnikami.
- 101/1
- 101/2
- 001-01-001/7
Jeśli użytkownik nie wprowadzi pola odkładczego, wówczas system przyjmie pole odkłacze 1.
W szczególnych przypadkach pola odkładcze mogą być również nazwane, np. w przypadku stałych miejsc dla kompletacji. W takich przypadkach pola odkładcze są nazwane, a nie ponumerowane. Przykład:
- 001/A
Miejsce składowania musi być zgodne z określonym magazynem lub strefą magazynową.
Pozycja z pustym pojemnikiem
W przypadku arkuszy inwentaryzacyjnych związanych z miejscami składowania można wprowadzać tylko pozycje z pustym miejscem składowania. W tym celu w edytorze pozycji dostępne są następujące pola:
- Magazyn — w tym polu należy wprowadzić identyfikator magazynu
- Strefa magazynowa — w tym polu należy wprowadzić identyfikator strefy magazynowej w magazynie
- Miejsce składowania — w tym polu należy wprowadzić identyfikator miejsca składowania, do którego odnosi się nowa pozycja arkusza inwentaryzacyjnego. Identyfikator pochodzi ze struktury strefy magazynowej, w której znajduje się miejsce składowania:
- Magazyn wysokiego składowania — strefa magazynowa jest podzielona na rzędy, poziomy i miejsca
- Magazyn blokowy — strefa magazynowa jest podzielona na rzędy i miejsca
- Tylko miejsca — strefa magazynowa jest podzielona tylko na miejsca
W celu jednoznacznej identyfikacji miejsca składowania, elementy strukturalne w strukturze magazynu są oddzielone myślnikami.
Poniższe przykłady są poprawnymi składniowo identyfikatorami miejsc składowania:
- 101
- 08-001
- 007-10-021
- 12-B-03AW pewnych okolicznościach miejsce składowania można podzielić na kilka pól odkładczych. Dzieje się tak w przypadku, gdy miejsce składowania może pomieścić kilka środków załadunku, np. 2 palety zamiast jednej. Te pola odkładcze są oddzielone ukośnikami.
- 101/1
- 101/2
- 001-01-001/7
Jeśli użytkownik nie wprowadzi pola odkładczego, wówczas system przyjmie pole odkłacze 1.
W szczególnych przypadkach pola odkładcze mogą być również nazwane, np. w przypadku stałych miejsc dla kompletacji. W takich przypadkach pola odkładcze są nazwane, a nie ponumerowane. Przykład:
- 001/A
Miejsce składowania musi być zgodne z określonym magazynem lub strefą magazynową.
Przycisk [Utwórz nową pozycję z artykułem]
Ta akcja służy do wprowadzania pozycji arkusza inwentaryzacyjnego związanego z artykułem. Edytor pozycji udostępnia w tym celu niezbędne pola. Jeśli jest to wymagane, użytkownik może wrócić do rozdziału Pozycja z artykułem.
Akcję tę można wykonać zarówno dla arkuszy inwentaryzacyjnych związanych z artykułami, jak i z miejscami składowania.
Przycisk [Utwórz nową pozycję z jednostką ładunkową]
Ta akcja służy do wprowadzania pozycji arkusza inwentaryzacyjnego związanego z jednostką ładunkową. Edytor pozycji udostępnia w tym celu niezbędne pola. Jeśli jest to wymagane, użytkownik może wrócić do rozdziału Pozycja z jednostką ładunkową.
Akcję tę można wykonać dla arkuszy inwentaryzacyjnych związanych z miejscami składowania.
Przycisk [Utwórz nową pozycję z pustym miejscem składowania]
Ta akcja służy do wprowadzania pozycji arkusza inwentaryzacyjnego z pustym miejscem składowania. Edytor pozycji udostępnia w tym celu niezbędne pola. Jeśli jest to wymagane, użytkownik może wrócić do rozdziału Pozycja z pustym miejscem składowania.
Akcję tę można wykonać dla arkuszy inwentaryzacyjnych związanych z miejscami składowania.
Przycisk [Przekształć na pozycję z artykułem]
Ta akcja służy do przekształcenia pozycji arkusza inwentaryzacyjnego z pustym miejscem składowania na pozycję arkusza inwentaryzacyjnego z artykułem. Edytor pozycji udostępnia w tym celu niezbędne pola. Jeśli jest to wymagane, użytkownik może wrócić do rozdziału Pozycja z artykułem.
Ta akcja jest dostępna tylko dla pozycji z pustym miejscem składowania.
Przycisk [Przekształć na pozycję z jednostką ładunkową]
Ta akcja służy do przekształcenia pozycji arkusza inwentaryzacyjnego z pustym miejsca składowania na pozycję arkusza inwentaryzacyjnego z jednostką ładunkową. Edytor pozycji udostępnia w tym celu niezbędne pola. Jeśli jest to wymagane, użytkownik może wrócić do rozdziału Pozycja z jednostką ładunkową.
Ta akcja jest dostępna tylko dla pozycji z pustym miejscem składowania.
Akcje związane z aplikacją
Następujące akcje związane z aplikacją są dostępne w aplikacji Arkusze inwentaryzacyjne na standardowym pasku przycisków.
- Akcja [Zmień strukturę arkusza inwentaryzacyjnego]
- Akcja [Zapisz]
- Akcja [Usuń]
- Akcja [Otwórz listę inwentaryzacyjną]
- Akcja [Otwórz nagłówek]
- Akcja [Wyślij akcję otwarcia do serwera logistyki magazynowej]
- Akcja [Drukuj arkusz inwentaryzacyjny]
- Akcja [Weryfikuj pozycje]
- Akcja [Zamknij arkusz inwentaryzacyjny]
- Akcja [Zamknij ręcznie arkusz inwentaryzacyjny]
Akcja [Zmień strukturę arkusza inwentaryzacyjnego]
Za pomocą akcji [Zmień strukturę arkusza inwentaryzacyjnego] można zmienić kolejność sortowania arkuszy inwentaryzacyjnych. Wybranie tej akcji powoduje otwarcie okna dialogowego zawierającego tabelę Struktura arkusza inwentaryzacyjnego. Użytkownik może zmienić kolejność sortowania za pomocą odpowiednich akcji na pasku narzędzi tabeli. Kolejność sortowania arkusza inwentaryzacyjnego można zmienić do momentu otwarcia arkusza inwentaryzacyjnego.
Więcej informacji na temat tabeli można znaleźć w dokumentacji Inwentaryzacje.
Akcja [Zapisz]
Jeśli arkusz inwentaryzacyjny został już otwarty, wówczas nowo dodane pozycje są również automatycznie otwierane lub ustawiane na status Zaraportowane podczas zapisywania, jeśli ilość zgłoszona została już wprowadzona.
Zmienione ilości zgłoszenia są również zapisywane. W przypadku pozycji bez zmiany ilości, odpowiednie pole wyboru dla danej pozycji musi być wcześniej aktywowane w kolumnie Znacznik zgłoszenia.
Akcja [Usuń]
Jeśli arkusz inwentaryzacyjny została już otwarta, blokady inwentaryzacyjne są usuwane podczas usuwania pozycji arkusza inwentaryzacyjnego. Usuwane są same arkusze inwentaryzacyjne, pozycje arkuszy inwentaryzacyjnych i istniejące raportowania. Zamknięte arkusze inwentaryzacyjne nie mogą zostać usunięte.
Akcja [Otwórz listę inwentaryzacyjną]
Użytkownik może użyć akcji [Otwórz listę inwentaryzacyjną], aby otworzyć arkusz inwentaryzacyjny i jego pozycje. Akcja otwarcia jest wykonywana natychmiast przez serwer logistyki magazynowej. Gdy tylko arkusz inwentaryzacyjny zostanie otwarty, artykuły i miejsca składowania, do których odnoszą się pozycje arkusza inwentaryzacyjnego, zostaną zablokowane dla inwentaryzacji. Ponadto, ilości docelowe są przeliczane zgodnie z ustawieniami.
Akcja [Otwórz nagłówek]
Za pomocą akcji [Otwórz nagłówek] można otworzyć arkusz inwentaryzacyjny bez otwierania jego pozycji. Akcja otwarcia jest wykonywana natychmiast przez serwer logistyki magazynowej.
Akcja [Wyślij akcję otwarcia do serwera logistyki magazynowej]
Użytkownik może użyć akcji [Wyślij akcję otwarcia do serwera logistyki magazynowej], aby otworzyć arkusz inwentaryzacyjny i jego pozycje. Czas wykonania akcji otwarcia jest określany przez odpowiedzialny serwer logistyki magazynowej.
Akcji tej należy używać w przypadku arkuszy inwentaryzacyjnych zawierających dużą liczbę pozycji. Po otwarciu arkusza inwentaryzacyjnego artykuły i miejsca składowania, do których odnoszą się pozycje arkusza inwentaryzacyjnego, są blokowane na potrzeby inwentaryzacji. Ponadto, ponownie określane są ilości docelowe.
Otwarcie arkuszy inwentaryzacyjnych powoduje również otwarcie pozycji arkuszy inwentaryzacyjnej. Istniejące znaczniki weryfikacji są usuwane z pozycji.
Akcja [Wydruk arkusza inwentaryzacyjnego]
Ta akcja powoduje wyświetlenie arkusza inwentaryzacyjnego. Użytkownik może ustawić różne zastosowania dla danych wydruku, np. wyprowadzać puste strony i określić, czy pozycje, które zostały już zaraportowane, powinny zostać uwzględnione na arkuszu, która ma zostać wydrukowany. W zależności od wybranego zastosowania, arkusz inwentaryzacyjny, który ma zostać wydrukowany, zawiera różną liczbę pozycji.
Pozycje należące do listy różnic inwentaryzacyjnych lub przeznaczone wyłącznie do celów informacyjnych nie są drukowane. Jeśli arkusz inwentaryzacyjny lub lista różnic inwentaryzacyjnych składa się tylko z pozycji informacyjnych, wówczas ta akcja nie jest dostępna.
Okno dialogowe Drukuj arkusz inwentaryzacyjny
W otwartym oknie dialogowym Drukuj arkusz inwentaryzacyjny, w zakładce Parametr znajdują się następujące opcje ustawień:
- Zastosowanie — użytkownik może skorzystać z tego pola, aby określić strukturę i zawartość listy zliczania zapasów, która ma zostać wyprowadzona. Użytkownik wybiera jedno z następujących zastosowań:
- Inwentaryzacja — po wybraniu tej pozycji arkusz inwentaryzacyjny zawiera pozycje, które mają status Otwarte i dla których nie rozpoczęto weryfikacji. Aby można było wybrać tę pozycję, arkusz inwentaryzacyjny musi zawierać co najmniej jedną pozycję o tym statusie.
- Recenzja — po wybraniu tej pozycji arkusz inwentaryzacyjny zawiera pozycje do weryfikacji, które mają status Otwarte. Warunkiem wstępnym jest, aby arkusz inwentaryzacyjny zawierał co najmniej jedną pozycję o tym statusie, aby można było wybrać tę pozycję.
- Puste strony — wybór tej opcji umożliwia drukowanie pustych stron zawierających tylko ogólne informacje o arkuszu inwentaryzacyjne, takie jak identyfikatory inwentaryzacji i arkusza inwentaryzacyjnego. W polu Liczba pustych stron wprowadź liczbę stron do wydrukowania.
- Brak — po wybraniu tej pozycji arkusz inwentaryzacyjny zawiera wszystkie pozycje arkusza inwentaryzacyjnego. Pozycje informacyjne nie są wyprowadzane.
- Liczba pustych stron — użytkownik wprowadza liczbę pustych stron, które chciałby wydrukować. Może on wydrukować od 1 do 999 pustych stron. Puste strony zawierają jedynie ogólne informacje o arkuszu inwentaryzacyjnym, takie jak identyfikatory inwentaryzacji i arkusz inwentaryzacyjnego.
- Wydrukuj zaraportowane pozycje — określa, czy arkusz inwentaryzacyjny powinien zawierać również pozycje, które zostały już zaraportowane. Użytkownik może aktywować funkcję wysyłania zaraportowanych pozycji. Jeśli funkcja jest wyłączona, raportowane pozycje nie są drukowane.
Akcja [Weryfikuj pozycje]
Akcja [Weryfikuj pozycje] służy do wykonywania następujących czynności dla pozycji ze znacznikiem weryfikacji:
- W przypadku wszystkich pozycji artykułu o statusie Zaraportowane, poprzednie weryfikacje są oznaczane jako nieważne
- Pozycje, których to dotyczy, są otwierane dla nowego spisu z natury
W przypadku arkusza inwentaryzacyjnego dla miejsc składowania należy również sprawdzić zapasy innych artykułów w danych miejscach składowania.
Użytkownik może określić, że nowe pozycje są tworzone na nowym arkuszu inwentaryzacyjnego dla pozycji, które zostały już ukończone.
Na koniec system usuwa wszystkie znaczniki weryfikacji z odpowiednich pozycji arkuszy inwentaryzacyjnych.
W przypadku pozycji o statusie Otwarte, zapasy muszą zostać ponownie fizycznie wprowadzone, a wyniki weryfikacji przekazane z powrotem. Jeśli co najmniej jedna pozycja arkusza inwentaryzacyjnego została ponownie otwarta w wyniku akcji, akcja może również spowodować przeniesienie arkusza inwentaryzacyjnego do nowego statusu.
Okno dialogowe Sprawdź pozycje na arkuszu inwentaryzacyjnym
W oknie dialogowym Sprawdź pozycje na arkuszu inwentaryzacyjnym, które zostanie otwarte, znajdują się następujące opcje ustawień w zakładce Parametr:
- Sprawdź pozycje zamknięte — funkcji tej można używać do sprawdzania już zamkniętych pozycji arkuszy inwentaryzacyjnych za pomocą znaczników weryfikacji. Po aktywowaniu tej funkcji generowane są nowe pozycje arkusza inwentaryzacyjnego, jeśli pozycja do weryfikacji jest już zamknięta i nie można jej ponownie otworzyć. W zależności od typu arkusza inwentaryzacyjnego, z którego pochodzi pozycja do weryfikacji, nowe arkusze inwentaryzacyjne są generowane zgodnie z następującymi warunkami:
- Arkusz inwentaryzacyjny dla artykułów — jeśli pozycja, która ma zostać poddana weryfikacji, pochodzi z arkusza inwentaryzacyjnego dla artykułów, wówczas wygenerowany zostanie arkusz inwentaryzacyjny dla artykułów
- Arkusz inwentaryzacyjny dla miejsc składowania — jeśli pozycja, która ma zostać poddana weryfikacji, pochodzi z arkusza inwentaryzacyjnego dla miejsc składowania, wówczas generowany jest arkusz inwentaryzacyjny dla miejsc składowania
Jeśli ta funkcja jest nieaktywna, wówczas zamknięte pozycje arkusza inwentaryzacyjnego są ignorowane.
- Generuj pozycje informacyjne — pozycje informacyjne nie mogą być edytowane, ale pełnią funkcję informacyjną, że identyczna, otwarta pozycja arkusza inwentaryzacyjnego już istnieje na innym arkuszu inwentaryzacyjnym. W przypadku aktywacji tej funkcji, pozycje informacyjne są generowane zgodnie z wymaganiami. Jeśli funkcja jest nieaktywna, żadne pozycje informacyjne nie są generowane. Ta funkcja jest dostępna po aktywowaniu funkcji Sprawdź zakończone pozycje.
Akcja [Zamknij arkusz inwentaryzacyjny]
Arkusz inwentaryzacyjny może zostać zakończony, jeśli każda pozycja arkusza inwentaryzacyjnego zawiera co najmniej jedno zgłoszenie. Pozycje informacyjne nie są brane pod uwagę.
Po zamknięciu arkusza inwentaryzacyjnego, dla każdej pozycji arkusza inwentaryzacyjnego tworzone są transakcje magazynowe, które służą do księgowania wykrytych rozbieżności. Blokady inwentaryzacyjne są również usuwane.
Akcja [Zamknij ręcznie arkusz inwentaryzacyjny]
Przeprowadzenie istotnych transakcji magazynowych w celu skompensowania odchyleń od stanu docelowego zidentyfikowanych podczas liczenia może nie być wystarczające.
Gdy tylko wszystkie czynności ręczne lub organizacyjne zostaną zakończone, wówczas można ustawić arkusz inwentaryzacyjny na status Zakończone za pomocą akcji [Zamknij ręcznie arkusz inwentaryzacyjny]. Z technicznego punktu widzenia, zmianie ulega jednak tylko status arkusza inwentaryzacyjnego i odpowiednich pozycji arkusza inwentaryzacyjnego Istniejące znaczniki weryfikacji na pozycjach nie są usuwane.
Ponadto, może zostać utworzony arkusz inwentaryzacyjny zawierający tylko pozycje informacyjne. Co więcej, użytkownik może zamknąć ręcznie dany arkusz za pomocą tej akcji.
Konfiguracja
Dla aplikacji Arkusze inwentaryzacyjne nie trzeba definiować żadnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Jednostki biznesowe
Dla aplikacji Arkusze inwentaryzacyjne istotna jest następująca jednostka biznesowa, której można użyć do np.:
- Przyporządkowywania uprawnień
- Definicji działań
- Import lub eksportu danych
Listy inwentaryzacyjne
com.cisag.app.inventory.physical.obj.PhysicalInventoryCountList
Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:
Magazyn – Dane dowodu
com.cisag.app.inventory.OrderData
Uprawnienia
Uprawnienia można przypisywać za pomocą ról uprawnień, a także poprzez przyporządkowanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Aplikacja Arkusze inwentaryzacyjne nie posiada żadnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacyjne
Struktury organizacyjne służą do kontrolowania, które dane są widoczne, użyteczne lub edytowalne. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, wówczas użytkownik aplikacja Arkusze inwentaryzacyjne jest wyświetlana tylko wtedy, gdy przypisano mu organizację w danych podstawowych partnera, która jest zawarta w co najmniej jednej z następujących struktur organizacyjnych:
- Logistyka magazynowa
Funkcje specjalne
W przypadku aplikacji Arkusze inwentaryzacyjne należy wziąć pod uwagę następujące funkcje specjalne.
Arkusze inwentaryzacyjne mogą być generowane dla wszystkich magazynów. Uprawnienia do treści dla magazynów są zatem ignorowane.
Poniższy przykład ilustruje, dlaczego uprawnienia do treści są ignorowane.
- Arkusz inwentaryzacyjny zawiera pozycje dla magazynów 100 i 200
- Pracownik ma uprawnienia do magazynu 100, ale nie do magazynu 200
W takim przypadku, pracownik nie powinien widzieć pozycji dla magazynu 200. Pracownik wprowadził zgłoszenia dla wszystkich widocznych pozycji (również dla magazynu 100) i teraz chce zamknąć arkusz inwentaryzacyjny. Zamknięcie arkusza inwentaryzacyjnego nie jest jednak możliwe, ponieważ można zamknąć tylko całkowicie zaraportowane arkusze inwentaryzacyjne. Nadal brakuje zgłoszeń dla pozycji, które nie są widoczne dla pracownika.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Arkusze inwentaryzacyjne nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.