Faktury wydań konsygnacyjnych

Przegląd temat

Typ faktury zakupu Faktura wydania konsygnacyjnego jest dostępny dla faktur od dostawców za wydania konsygnacyjne w ramach transakcji konsygnacyjnej. Faktury wydania konsygnacyjnego są generowane ze zgłoszeń wydania konsygnacyjnego, jeśli dostawca uczestniczy w procedurze noty uznaniowej lub są wprowadzane ręcznie. Pozycje zgłoszenia wydania konsygnacyjnego są następnie przypisywane do ręcznie wprowadzonych pozycji faktury.

Niniejszy dokument opisuje strukturę widoku Faktura wydania konsygnacyjnego w aplikacji Faktury zakupu.

Czynności, wykorzystywane do przetwarzania faktur wydań konsygnacyjnych, oraz instrukcje dotyczące obsługi faktur wydań konsygnacyjnych można znaleźć w dokumentacji Instrukcje: Faktura wydania konsygnacyjnego.

Rodzaje faktur zakupu są częścią identyfikacji faktur wydań konsygnacyjnych i zawierają ustawienia oraz wartości domyślne. Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Rodzaje faktur zakupu.

Przegląd różnych procesów biznesowych i ich powiązań z fakturami zakupu i fakturami kosztów dodatkowych można znaleźć w dokumentacji Wprowadzenie: Faktury zakupu.

Informacje na temat procesu wydań konsygnacyjnych można znaleźć w dokumentacji Wprowadzenie: Konsygnacja dostawcy.

Informacje na temat procedury noty uznaniowej dostawcy można znaleźć w dokumentacji Procedura noty uznaniowej.

Definicje terminów

Faktura zakupu

Faktura zakupu zawiera listę kwot do zapłaty za dostarczone lub jeszcze niedostarczone produkty. Faktura zakupu jest dokumentem zewnętrznym, który może być również notą kredytową.

Konsygnacja

W przypadku konsygnacji, towary dostawcy (nadawcy) są udostępniane bezpośrednio jego klientowi (odbiorcy) w magazynie konsygnacyjnym. Transakcja i przeniesienie własności ma miejsce tylko wtedy, gdy towary opuszczają magazyn konsygnacyjny, tj. gdy towary są konsumowane lub odsprzedawane przez klienta. Usunięcie to jest określane jako wycofanie konsygnacyjne. Klient informuje dostawcę o wydaniu towaru w uzgodnionych odstępach czasu za pomocą zgłoszenia wydania konsygnacyjnego. Faktury są wystawiane na podstawie zgłoszeń wydania konsygnacyjnego. Po stronie zakupu ten rodzaj transakcji jest określany jako konsygnacja dostawcy, a po stronie sprzedaży jako konsygnacja klienta.

Opis widoku

Widok Faktura wydania konsygnacyjnego w aplikacji Faktury zakupu służy do wprowadzania faktur wydania konsygnacyjnego lub sprawdzania automatycznie wygenerowanych faktur wydania konsygnacyjnego, przetwarzania ich, księgowania faktur i przekazywania informacji do księgowości finansowej w celu ich opłacenia. System sprawdza, czy kwoty za dostarczone pozycje są zgodne z wcześniejszą transakcją biznesową, tj. zgłoszeniem wydania konsygnacyjnego w ramach transakcji konsygnacyjnej. Dane z faktur mogą być następnie wykorzystane w księgowości finansowej, księgowości kosztów i do kontroli zamówień.

Widok składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Nagłówek aplikacji zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują fakturę wydania konsygnacyjnego. Dalsze dane znajdziesz w następujących zakładkach:

  • Zakładka Ogólne
  • Zakładka Podatki
  • Zakładka Kurs
  • Zakładka Adres
  • Zakładka Organizacja zakupu

Zawartość pól i zakładek opisano poniżej.

  • Numer faktury przychodzącej – unikalny identyfikator faktury zakupu jest wprowadzany w tym polu. Składa się on z dwóch wpisów: rodzaju faktury zakupu w pierwszym polu wprowadzania i numeru faktury zakupu w drugim polu wprowadzania. Użyty rodzaj faktury zakupu wraz z numerem faktury zakupu służy do identyfikacji faktury zakupu.
    • Rodzaj faktury zakupu – należy wybrać istniejący rodzaj faktury zakupu dla faktury wydania konsygnacyjnego, która ma zostać wprowadzona lub edytowana. Rodzaj faktury zakupu określa również typ faktury. Typ określa widok aplikacji, w którym faktura może być przetwarzana. Typ faktury zakupu musi być typu Faktura wydania konsygnacyjnego.
    • Numer faktury zakupu – numer faktury zakupu jest generowany automatycznie przez system na podstawie schematu numeracji zdefiniowanego w rodzaju faktury zakupu. Nie można go przypisać ręcznie. W razie potrzeby należy wprowadzić numer faktury, która ma zostać edytowana, jako funkcję wyboru.
  • Status – wyświetlane są informacje o statusie faktury wydania konsygnacyjnego. Zostało to opisane w dokumentacji Wprowadzenie: Faktury zakupu.
  • Wystawca faktury – w tym polu należy wprowadzić identyfikator partnera dostawy, wystawiającego fakturę.
  • Numer księgowania – to pole zawiera numer księgowania, nadany po zaksięgowaniu faktury.
Zakładka Ogólne

Zakładka Ogólne zawiera ogólne informacje o fakturze zakupu oraz informacje o płatności.

  • Numer i data dokumentu zewnętrznego – w tym polu wyświetlana jest identyfikacja faktury dostawcy. Składa się ona z dwóch wpisów: numeru oryginalnej faktury dostawcy w pierwszym polu wprowadzania i daty faktury zakupu w drugim polu wprowadzania. Jeśli faktura została wygenerowana na podstawie zgłoszenia wydania konsygnacyjnego, numer dokumentu zewnętrznego jest generowany ze schematu numeracji określonego w tym celu w aplikacji Konfiguracja, a bieżąca data jest używana jako data dokumentu zewnętrznego.
  • Data wpływu – w tym polu należy wprowadzić datę otrzymania faktury. System automatycznie zaproponuje bieżącą datę. Można zmienić datę, np. jeśli data otrzymania nie odpowiada dacie wprowadzenia.
  • Wartość netto przed rabatem – w tym polu należy wprowadzić całkowitą kwotę brutto podaną na fakturze.
  • Warunki płatności – pole opisuje warunki, które mają zastosowanie do płatności faktury. Warunki płatności mogą obejmować terminy i stawki procentowe udzielania rabatów. Jeśli odbiorca faktury dotrzyma jednego z określonych terminów płatności, może odliczyć procentową stawkę rabatu gotówkowego zapisaną dla tego przedziału od kwoty faktury. Warunki płatności są pobierane jako wartość domyślna z danych podstawowych wystawcy faktury, gdy tylko zostanie wprowadzony, a faktura zakupu zostanie sprawdzona lub zapisana. Można wybrać inne warunki płatności. Jeśli faktura została wygenerowana na podstawie zgłoszenia wydania konsygnacyjnego, a termin płatności jest zdefiniowany w umowie zakupu, te warunki płatności zostaną przejęte.
  • Data realizacji usługi – data usługi to data, w której usługa została wykonana. Jest to istotne dla określenia klucza podatkowego. Jeśli faktura została wygenerowana na podstawie zgłoszenia wydania konsygnacyjnego, data wygenerowania zgłoszenia wydania jest używana jako wartość domyślna.
  • Blokada zapłaty – to pole jest informacją dla księgowości finansowej, aby nie płacić faktury zakupu (na razie). Można ręcznie aktywować tą opcję. Informacja o tym, czy blokada płatności jest ustawiona w ten sposób, czy nie, jest przekazywana do interfejsu księgowości finansowej.
  • Forma płatności – forma płatności opisuje sposób, w jaki faktura ma zostać zapłacona, np. poleceniem zapłaty lub za pobraniem. Forma płatności jest pobierana jako wartość domyślna z danych podstawowych wystawcy faktury, gdy tylko zostanie wprowadzony, a faktura zakupu zostanie sprawdzona lub zapisana.
  • Obsługujący – w tym polu należy wprowadzić partnera jako osobę kontaktową we własnej firmie, która jest wprowadzona jako partner wewnętrzny z rolą Pracownik.
  • Firma – to pole jest istotne tylko wtedy, gdy użytkownik pracuje w systemie wielofirmowym. Pole zawiera firmę organizacji zakupowej, która została wybrana w momencie wprowadzania. Nie można jej zmienić.
  • Data księgowania – po przesłaniu faktury do księgowości finansowej, w tym polu wyświetlana jest data określona podczas przesyłania faktury.
  • Zgłoszenie wydania towaru z magazynu konsygnacyjnego – w tym polu należy wprowadzić identyfikator zgłoszenia wydania konsygnacyjnego, które będzie używane do automatycznego łączenia pozycji faktury z pozycjami zgłoszenia wydania.
  • Numer ISR – to pole jest wyświetlane, jeśli wybrano opcję Szwajcaria w ustawieniach kraju. Należy wprowadzić numer referencyjny dowodu płatności.
  • Rejestr podatkowy – jeśli jako funkcję specyficzną dla kraju wybrano Włochy, pole to jest wyświetlane. Należy wprowadzić rejestr podatkowy.
  • Notatka – w razie potrzeby można wprowadzić tekst księgowania w tym polu tekstowym. Tekst jest przesyłany do działu księgowości finansowej w momencie księgowania.
Zakładka Podatki

W zakładce Podatki warunki obliczania podatków i różne obliczone wartości są wyświetlane w tabeli. Istnieje wiersz dla każdego klucza podatkowego używanego w obliczeniach wydania konsygnacyjnego. Każdy klucz podatkowy jest wymieniony osobno dla dodatnich i ujemnych kwot pozycji. Jeśli obliczenie wydania konsygnacyjnego wykorzystuje więcej niż jeden klucz podatkowy, poniżej wierszy dla poszczególnych kluczy podatkowych wyświetlany jest kolejny wiersz, który zawiera sumy wartości poszczególnych kluczy podatkowych wymienionych powyżej.

Należy użyć przycisku [Edytuj/nie edytuj danych podatkowych], aby określić, czy kwoty podatku wyświetlane w tabeli mogą być zmieniane. Jeśli przycisk jest aktywny, sumy poszczególnych stawek podatkowych z pozycji w wierszach mogą zostać zmienione. Dotyczy to również sytuacji, gdy istnieje tylko jeden wiersz, tj. faktura zawiera tylko pozycje z tym samym kluczem podatkowym. Kwoty podatku w fakturze zakupu można zmienić tylko w tym punkcie nagłówka faktury zakupu. Zmiany wartości obliczonych przez system nie są rejestrowane dla każdej pozycji faktury zakupu, ale w rekordzie sumy w nagłówku faktury zakupu w polu Kwota podatku. Jeśli po dokonaniu zmiany na fakturze zakupu wystąpi więcej niż jedna stawka podatku i zostanie wykonana akcja Weryfikuj lub Zapisz, wiersz sumy zostanie ponownie obliczony.

  • Kod podatkowy – w tej kolumnie wszystkie kody podatkowe występujące w pozycjach są wyświetlane wiersz po wierszu jako wiersz sumaryczny. Każdy kod podatkowy jest wymieniony osobno według dodatnich i ujemnych kwot pozycji. Kodu podatkowego nie można już zmienić w tabeli.
  • Rodzaj składnika podatku – wyświetlany jest określony typ składnika podatku.
  • Wartość netto po rabacie – kwota netto jest obliczana i wyświetlana w każdym wierszu jako suma kwot netto pozycji faktury, do których ma zastosowanie kod podatkowy zgodnie z pierwszą kolumną. Dodatnie i ujemne kwoty pozycji są wyświetlane oddzielnie, nawet jeśli klucz podatkowy jest taki sam. Jeśli w fakturze zakupu zastosowano kilka kodów podatkowych, suma kwot netto jest obliczana w ostatnim wierszu dla wszystkich kodów podatkowych wyświetlanych nad nim.
  • Kwota podatku – kwota podatku jest obliczana i wyświetlana w każdym wierszu jako suma kwot podatku tych pozycji faktury, do których ma zastosowanie kod podatkowy zgodnie z pierwszą kolumną. Kwota podatku jest obliczana na podstawie kodu podatkowego ze zdefiniowaną tam stawką podatku. Dodatnie i ujemne kwoty podatku są wyświetlane osobno, nawet jeśli klucz podatkowy jest taki sam. Należy użyć przycisku [Edytuj/nie edytuj danych podatkowych], aby określić, czy kwoty podatku wyświetlane w wierszach tabeli mogą być zmieniane. Jeśli przycisk jest aktywny, sumy poszczególnych stawek podatkowych z pozycji w wierszach tabeli mogą zostać zmienione. Można zmienić kwoty podatku w fakturze zakupu tylko w tym momencie w nagłówku faktury zakupu. Jeśli po wprowadzeniu zmiany na fakturze zakupu pojawi się więcej niż jedna stawka podatku i zostanie wywołana Weryfikuj lub Zapisz, wiersz sumy zostanie ponownie obliczony. Jeśli w aplikacji Konfiguracja aktywowano specyfikę kraju szwajcarskiego i zaokrąglanie do 5 centów, kwota podatku jest zaokrąglana. Jeśli w fakturze zakupu użyto kilku kodów podatkowych, suma kwot podatku jest obliczana w ostatnim wierszu przy użyciu wszystkich wyświetlanych kodów podatkowych.
  • Wartość netto przed rabatem – kwota brutto jest obliczana i wyświetlana w każdym wierszu jako suma kwot brutto tych pozycji faktury, do których ma zastosowanie kod podatkowy zgodnie z pierwszą kolumną. Dodatnie i ujemne kwoty brutto są wyświetlane oddzielnie, nawet jeśli kod podatkowy jest taki sam. Kwota brutto wynika z kwoty netto powiększonej o kwotę podatku. Jeśli w fakturze zakupu zastosowano kilka kodów podatkowych, suma wartości brutto jest obliczana w ostatnim wierszu przy użyciu wszystkich kodów podatkowych wyświetlonych powyżej. Przed zaksięgowaniem faktury zakupu kwota brutto obliczona dla całej faktury zakupu musi być równa kwocie brutto wprowadzonej ręcznie w sekcji Ogólne. Jeśli używanych jest kilka kodów podatkowych, jest to kwota brutto w wierszu sumy. System sprawdza, czy obie kwoty brutto są takie same. W razie potrzeby wyświetlany jest komunikat o błędzie.
Specyfika kraju Szwajcaria

Jeśli funkcje specyficzne dla Szwajcarii i zaokrąglanie do 5 centów są aktywowane w aplikacji Konfiguracja, kwota netto w wierszu sumy jest zaokrąglana. Kwoty netto według klucza podatkowego nie są jednak zaokrąglane, więc suma kwot netto nie musi być dokładna w każdym przypadku.

Specyfika krajów Czechy i Polska

Jeśli w aplikacji Konfiguracja aktywowane są specjalne cechy dla Czech lub Polski wyświetlane są również następujące pola wprowadzania danych:

  • Data podatku – w tym polu należy wprowadzić datę podatku. Data podatkowa służy do określenia terminu płatności podatku naliczonego.
  • Miesiąc podatkowy – w tym polu należy wprowadzić miesiąc podatkowy. Data wymagalności podatku naliczonego jest określana poprzez wprowadzenie miesiąca podatkowego. Nie ma miejsca dalsze określanie na podstawie daty podatkowej.
Zakładka Kurs

Kursy wymiany walut i data waluty są wyświetlane w zakładce Kurs.

  • Kurs – kurs wymiany jest przelicznikiem waluty użytej w fakturze zakupu na walutę wiodącą. Użyta waluta jest pobierana od wystawcy faktury i może zostać zmieniona dla każdej faktury zakupu. Jeśli waluta różni się od waluty wiodącej, kurs wymiany można w razie potrzeby zmienić indywidualnie dla każdej faktury zakupu, np. na codziennie aktualizowane wartości. Jeśli w fakturze zakupu używana jest waluta wiodąca, wyświetlana jest wartość 1. Jeśli w fakturze zakupu użyto waluty innej niż waluta wiodąca, wyświetlany jest kurs wymiany waluty faktury na walutę wiodącą. Kurs wymiany określonej waluty w dacie dokumentu zewnętrznego jest wyświetlany jako wartość domyślna zgodnie z zapisanym wykorzystaniem kursu wymiany i typem kursu wymiany. Kursy wymiany są wprowadzane w aplikacji o tej samej nazwie. Ustawienia przeliczania walut w strukturze Zakup są definiowane w aplikacji Konfiguracja w ramach głównej funkcji Zakup. Kurs wymiany można zmienić w tym polu tylko wtedy, gdy żadna pozycja nie została zapisana. Następnie kurs można zmienić za pomocą akcji związanej z aplikacją.
Uwaga
Jeśli kurs wymiany zostanie zmieniony ręcznie, a zmiana spowoduje odchylenie o więcej niż 5%, zostanie wyświetlone ostrzeżenie.
  • Data waluty – data waluty określa datę wejścia w życie terminu płatności zdefiniowanego w podstawie faktury. Jeśli nie określono daty waluty, data waluty jest określana podczas księgowania faktury na podstawie daty waluty terminu płatności. Jeśli można określić datę waluty, jest ona przekazywana do interfejsu księgowości finansowej. Jeśli pole na fakturze jest puste, data dokumentu zewnętrznego jest przesyłana do interfejsu księgowości finansowej jako data waluty.
  • Przelicznik – przelicznik kursu wymiany (np. 1 lub 100) określa, ile jednostek waluty dokumentu jest przeliczanych na walutę wiodącą. Współczynnik ten jest pobierany z waluty użytej na fakturze i nie można go zmienić.
Zakładka Adres

Zakładka Adres zawiera nazwę i dane adresowe wystawcy faktury.

  • Nazwa
  • Adresy

Nazwa i dane adresowe wystawcy faktury są wyświetlane w takiej postaci, w jakiej zostały wprowadzone w danych podstawowych przypisanego wystawcy faktury. Można zmienić te dane tylko dla pseudopartnerów.

Zakładka Organizacja zakupu

Zakładka Organizacja zakupu jest istotna tylko dla systemów, w których używane są uprawnienia związane z treścią. Zawiera ona nazwę i dane adresowe organizacji zamówień.

  • Organizacja zakupu
  • Nazwa
  • Adresy

Organizacji zamawiającej nie można zmienić. Jeśli faktura została wygenerowana na podstawie zgłoszenia wydania konsygnacyjnego, odbiorca faktury zgłoszenia wydania jest używany jako organizacja zakupu.

Dane identyfikacyjne, nazwa i adres organizacji zamawiającej są wyświetlane w takiej postaci, w jakiej zostały wprowadzone w danych podstawowych przypisanej organizacji zakupu. Danych tych nie można zmienić.

Obszar roboczy

Tabela pozycji

Tabela pozycji zawiera jeden wiersz na pozycję faktury z najważniejszymi danymi dla tej pozycji faktury. Pozostałe możliwe wiersze zawierają następujące dane:

  • Dane rachunku kosztów
  • Przypisana pozycja zgłoszenia wydania konsygnacyjnego

Tabela pozycji służy przede wszystkim do przeglądu wszystkich pozycji faktury i porównania z danymi przypisanych pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego.

Tabela pozycji: Pozycje faktury
  • Pozycja – numer pozycji jest wyświetlany w kolumnie Pozycja. Numer pozycji jest unikalnym identyfikatorem pozycji na fakturze i nie można go zmienić.
  • Artykuł – w tym polu wyświetlany jest artykuł pozycji faktury. Artykuł jest wprowadzany ręcznie w edytorze pozycji lub przenoszony przez system, jeśli pozycja została utworzona automatycznie z pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego.
  • Kod podatkowy – przypisany kod podatkowy jest wyświetlany w kolumnie Kod podatkowy. Kod podatkowy jest wprowadzany ręcznie w edytorze pozycji lub przyjmowany przez system, jeśli pozycja została utworzona automatycznie z pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego. Można zmienić kod podatkowy w edytorze pozycji.
  • Zafakturowana ilość – kolumna zawiera ilość zafakturowaną w danej pozycji faktury. Faktura zakupu może zostać ostatecznie zaksięgowana tylko wtedy, gdy suma ilości przypisanych pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego jest równa ilości tej pozycji faktury. Jeśli pozycja została utworzona z pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego, ilość, która nie została jeszcze zafakturowana, jest pobierana z pozycji zgłoszenia wydania. Można ją zmienić zarówno w tej kolumnie, jak i w polu Całkowita ilość w edytorze pozycji.
  • Kwota razem pozycji powiązanych – do celów kontrolnych i przeglądowych w tej kolumnie wyświetlana jest łączna kwota pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego, które są przypisane do pozycji faktury. W kolumnie Kwota kosztów wyświetlana jest dla porównania kwota określona na podstawie przypisanych pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego. Dzięki temu można szybko sprawdzić, które (częściowe) kwoty tej pozycji faktury zostały przypisane do których pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego i czy zafakturowane kwoty są zgodne z kwotami zgłoszeń wydań konsygnacyjnych.
  • Wartość netto po rabacie – kolumna zawiera zafakturowaną kwotę wraz z podatkami. Jeśli pozycja faktury została wygenerowana automatycznie, kwota jest określana na podstawie pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego. Można zmienić tę kwotę. Faktura zakupu może zostać ostatecznie zaksięgowana tylko wtedy, gdy suma kwot netto przypisanych pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego odpowiada obliczonej kwocie netto pozycji faktury.

Saldo kwoty brutto

Saldo jest wartością kontrolną i służy do sprawdzenia, czy liczby w dokumencie zewnętrznym są zgodne z liczbami wprowadzonymi do systemu. Pokazuje również, jaka (częściowa) kwota faktury musi jeszcze zostać rozdzielona na istniejące pozycje zamówienia. Poniżej tabeli pozycji, na standardowym pasku narzędzi edytora pozycji, saldo kwoty brutto jest obliczane i wyświetlane przez system po prawej stronie. Saldo jest oparte na ręcznie wprowadzonej wartości brutto całej faktury, która została wprowadzona w polu Wartość netto przed rabatem w zakładce Ogólne nagłówka faktury. Od tej wartości brutto odejmowana jest suma kwot netto wprowadzonych pozycji faktury plus podatki należne za pozycje faktury. Saldo musi wynosić zero, aby można było zaksięgować fakturę zakupu.

Tabela pozycji: Dane rachunku kosztów

Dane rachunku kosztów mogą być wyświetlane pod pozycją faktury. Jeśli ilość pozycji faktury jest rozłożona na kilka centrów kosztów lub jednostek kosztowych, wyświetlanych jest kilka wierszy.

Dane faktury kosztowej są wprowadzane ręcznie za pomocą akcji Dodaj dane rachunku kosztów lub, jeśli pozycja faktury została wygenerowana automatycznie, są pobierane z pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego.

Aby dane faktury kosztowej były wyświetlane, funkcja Controlling musi być aktywowana w aplikacji Konfiguracja.

  • Centrum kosztów – należy wprowadzić centrum kosztów obszaru lub działu, dla którego zamówiono pozycję lub częściową ilość pozycji. Centrum kosztów jest przesyłane do interfejsu księgowości finansowej podczas przesyłania faktur. Można go następnie użyć do różnych analiz w ramach rozliczania kosztów.
  • Jednostka kosztowa – w tym polu należy wprowadzić jednostkę kosztową. Jest ona przenoszona do interfejsu księgowości finansowej po przeniesieniu faktur. Można ją następnie wykorzystać do różnych analiz w ramach księgowania kosztów.
  • Ilość – należy wprowadzić ilość zamówioną dla centrum kosztów i jednostki kosztowej wprowadzonej w tym wierszu. Suma ilości częściowych nie może przekraczać całkowitej ilości pozycji.
  • Kwota kosztów – w tej kolumnie wyświetlana jest kwota uzyskana dla centrum kosztów i jednostki kosztowej wprowadzonej w tym wierszu. Kwota jest obliczana na podstawie wprowadzonej ilości i kwoty netto pozycji. Można zmienić tę kwotę. Suma kwot kosztów z wierszy danych księgowania kosztów nie może przekraczać kwoty netto pozycji faktury.
Tabela pozycji: Przypisanie pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego

Przypisane pozycje zgłoszenia wydania konsygnacyjnego i przypisane ilości są wyświetlane pod pozycją faktury. Można zmienić przypisane ilości i kwoty.

Jeśli do pozycji faktury przypisanych jest kilka pozycji zgłoszenia wydania, wyświetlanych jest kilka wierszy, po jednym wierszu dla każdej przypisanej pozycji zgłoszenia wydania.

  • Zgłoszenie wydania konsygnacyjnego – w tej kolumnie wyświetlane jest odniesienie dokumentu do określonej pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego. Numer referencyjny dokumentu jest generowany przez system i nie można go zmienić. Składa się z rodzaju zgłoszenia wydania, numeru zgłoszenia i numeru pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego.
  • Zafakturowana ilość – w tej kolumnie przypisanej pozycji wyświetlana jest ilość pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego, która jest przypisana do pozycji faktury. Jeśli do pozycji faktury przypisano kilka pozycji zgłoszenia wydania, ilość jest dzielona między wszystkie przypisane pozycje zgłoszenia wydania konsygnacyjnego. Można zmienić przypisaną ilość. Jeśli przypisana zostanie pozycja, ilość, która nie została jeszcze zafakturowana z jednostką miary z pozycji zgłoszenia wydania, zostanie przyjęta jako wartość domyślna. Faktura zakupu może zostać ostatecznie zaksięgowana tylko wtedy, gdy suma ilości przypisanych pozycji zgłoszenia wydania odpowiada całkowitej ilości pozycji faktury.
  • Kwota planowana – kwota należna za przypisaną ilość pozycji zgłoszenia wydania. Kwota ta jest obliczana przez system na podstawie ceny artykułu zgodnie z pozycją zgłoszenia wydania konsygnacyjnego i zafakturowaną ilością i nie można jej zmienić.
  • Wartość netto po rabacie – kolumna zawiera kwotę netto zafakturowaną dla tej pozycji dla przypisanych pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego. Jeśli zostanie przypisana pozycja, kwota netto dla ilości pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego, która nie została jeszcze zafakturowana, jest określana jako wartość domyślna w następujący sposób i przenoszona z walutą: Kwota netto = cena (z pozycji zgłoszenia wydania) x ilość. Można zmienić wyświetlaną kwotę netto. Faktura zakupu może zostać ostatecznie zaksięgowana tylko wtedy, gdy suma zafakturowanych kwot netto przypisanych pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego odpowiada kwocie netto pozycji faktury.
Edytor pozycji

W edytorze pozycji można wprowadzać i edytować pozycje faktury wydania konsygnacyjnego.

W fakturach wydania konsygnacyjnego można również wprowadzać pozycje kosztów dodatkowych, na przykład za transport towarów, koszty ubezpieczenia lub koszty celne. Koszty dodatkowe nie mogą być jednak rozdzielane na przypisane pozycje zgłoszenia wydania konsygnacyjnego, tj. wartość magazynowa i ostatnia cena kosztowa pozycji są obliczane bez kosztów dodatkowych.

Po prawej stronie paska narzędzi edytora pozycji system oblicza i wyświetla saldo do kwoty brutto. Saldo odnosi się do danych w tabeli pozycji. Więcej informacji znajduje się w sekcji Saldo kwoty brutto.

Uwaga
Comarch ERP Enterprise wspiera masowe wprowadzanie pozycji. W edytorze pozycji można użyć specjalnego sterowania klawiaturą dla aplikacji dokumentów, aby wprowadzić dane pozycji, w tym wiele pozycji, używając bloku numerycznego na klawiaturze, jeśli jest to wymagane (należy użyć klawiszy plus i minus zamiast klawisza tabulacji). Zostało to opisane w instrukcji obsługi w rozdziale Sterowanie klawiaturą.
  • Pozycja – numer pozycji służy do precyzyjnej identyfikacji poszczególnych pozycji. Jest on generowany automatycznie przez system na podstawie schematu numeracji zdefiniowanego w używanym typie obliczeń wejściowych. Numer pozycji można zmienić podczas wprowadzania. Po przeniesieniu pozycji do tabeli nie można już zmienić numeru pozycji.
  • Pozycja dokumentu zewnętrznego – w razie potrzeby należy wprowadzić odpowiedni numer pozycji faktury, który pojawia się na dokumencie zewnętrznym jako informacje dodatkowe.
  • Artykuł – jeśli pozycja została utworzona z pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego, jest ona automatycznie przyjmowana i nie można jej zmienić. Jeśli pozycja jest wprowadzana ręcznie, należy dodać artykuł faktury. Po przeniesieniu pozycji do tabeli pozycji i jej zapisaniu nie można jej już zmienić. Można używać tylko artykułów, dla których wprowadzono dane podstawowe związane z zamówieniami i które mają status użycia Zwolniony. Zastąpiony status artykułu nie jest brany pod uwagę, ponieważ faktury mogą być nadal wystawiane na podstawie wcześniejszych dostaw, nawet po zastąpieniu artykułu. Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Artykuł, widok Zakup.
  • Całkowita ilość – całkowita ilość to zafakturowana ilość artykułu. Jeśli pozycja faktury została utworzona z pozycji zgłoszenia wydania, ilość do zafakturowania jest przenoszona automatycznie. Jeśli pozycja wprowadzana jest ręcznie, należy wprowadzić zafakturowaną ilość. Można również zmienić ilość po przeniesieniu pozycji na listę pozycji i po jej zapisaniu.
  • Wartość netto po rabacie – jeśli pozycja faktury została utworzona z pozycji zgłoszenia wydania, kwota netto i waluta są przenoszone automatycznie. Jeśli pozycja jest wprowadzana ręcznie, należy wprowadzić kwotę netto do zafakturowania dla całkowitej ilości pozycji. System używa waluty, która została wprowadzona w polu Wartość netto przed rabatem w nagłówku aplikacji. Można również zmienić kwotę po przeniesieniu pozycji na listę pozycji i jej zapisaniu. Wówczas nie będzie już można zmienić waluty.
  • Kod podatkowy – kod podatkowy służy do określenia kwoty podatku. Jeśli pozycja faktury została utworzona z pozycji zgłoszenia wydania, klucz podatkowy jest określany automatycznie. Jeśli pozycja wprowadzana jest ręcznie, należy wprowadzić kod podatkowy lub pozostawić to pole puste i określić go automatycznie podczas przesyłania pozycji. Zasady, zgodnie z którymi kod podatkowy jest automatycznie określany przez system, można znaleźć w dokumentacji Przypisania podatkowe. Można zmienić klucz podatkowy określony przez system.
  • Podział – pole nie jest dostępne dla faktur wydania konsygnacyjnego. Dodatkowe koszty nie mogą być rozdzielane na pozycje zgłoszeń wydania konsygnacyjnego, tj. wartość magazynowa i ostatnia cena kosztowa pozycji są obliczane bez dodatkowych kosztów.
  • Pochodzenie konta – w pozycji faktury wydania konsygnacyjnego konto jest zawsze określane automatycznie na podstawie przypisania konta.
  • Konto – konto określone na podstawie przypisania konta jest wyświetlane w polu Konto. W przypadku pozycji faktury pobraniowej konto jest zawsze określane automatycznie na podstawie przypisania konta.
  • Partner dostawy – w razie potrzeby należy wprowadzić partnera dostawy. Partner dostawy jest używany do określenia kodu podatkowego i konta. Dla tego pola nie jest wyświetlana wartość domyślna.
  • Podstawa obliczenia skonta –  to pole zawiera kwotę, która jest istotna dla obliczenia rabatu gotówkowego. Jeśli przycisk przełączania [Edytuj/nie edytuj podstawy naliczania skonta] jest aktywny, można wprowadzić kwotę. W przeciwnym razie używana jest wartość pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego.
  • Podstawa obliczenia premii – to pole zawiera kwotę, która jest istotna dla obliczenia premii. Jeśli przycisk przełączania [Edytuj/nie edytuj podstawy naliczania premii] jest aktywny, można wprowadzić kwotę. W przeciwnym razie używana jest wartość pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego.

Działania związane z aplikacją

Na standardowym pasku narzędzi aplikacji dostępne są następujące akcje związane z aplikacją dla faktur wydania konsygnacyjnego:

  • Zmień kurs lub datę faktury zakupu
  • Wydruk faktury zakupu
  • Księguj fakturę zakupu
  • Anuluj fakturę zakupu
  • Weryfikacja faktury zakupu

Informacje na temat tych działań można znaleźć w dokumentacji Instrukcje: Faktura wydań konsygnacyjnych.

Działania w tabeli pozycji

Akcja Zaznaczone lub wszystkie pozycje połącz automatycznie z pozycją zgłoszenia wydania

Za pomocą akcji Zaznaczone lub wszystkie pozycje połącz automatycznie z pozycją zgłoszenia wydania automatycznie przypisane zostaną pozycje zgłoszenia wydania, które nie zostały jeszcze w pełni zafakturowane, do ręcznie wprowadzonych pozycji faktury.

Jeśli wybrano pozycje faktury, system uwzględni tylko wybrane pozycje. W przeciwnym razie system automatycznie przypisze wszystkie pozycje faktury.

Jeśli zgłoszenie wydania konsygnacyjnego zostało wprowadzone w polu Zgłoszenie wydania towaru z magazynu konsygnacyjnego w nagłówku aplikacji, uwzględniane są tylko te pozycje tego zgłoszenia wydania, które nie zostały jeszcze w pełni zafakturowane.

Dla każdej pozycji faktury system wyszukuje pozycje zgłoszenia wydania, które nie zostały jeszcze w pełni zafakturowane i przypisuje je do pozycji faktury, aż do osiągnięcia całkowitej ilości pozycji faktury. Muszą być spełnione następujące wymagania:

  • Wystawca faktury zgłoszenia wydania konsygnacyjnego odpowiada wystawcy faktury wydania konsygnacyjnego.
  • Artykuł zgłoszenia wydania konsygnacyjnego odpowiada artykułowi faktury wydania konsygnacyjnego.
  • Jeśli warunki płatności są określone w umowie zakupu, na której opiera się zgłoszenie wydania konsygnacyjnego, odpowiada warunkom płatności faktury.

W wyniku automatycznego przypisania przypisane pozycje zgłoszenia wydania konsygnacyjnego są wyświetlane na liście pozycji pod pozycjami faktury. Dla każdego przypisanego zgłoszenia wydania konsygnacyjnego tworzony jest wpis w łańcuchu dokumentów.

Jeśli pozycja zgłoszenia wydania konsygnacyjnego zawiera centrum kosztów lub jednostkę kosztową, automatycznie generowana jest dla niej linia faktury kosztowej, nawet jeśli dane faktury kosztowej zostały już wprowadzone ręcznie.

Akcja Połącz ręcznie zaznaczone pozycje z pozycjami zgłoszenia wydania

Akcji Połącz ręcznie zaznaczone pozycje z pozycjami zgłoszenia wydania należy użyć, aby wyszukać pozycje zgłoszenia wydania i przypisać je do ręcznie wprowadzonych pozycji faktury.

Po wykonaniu akcji otworzy się okno dialogowe, opisane w sekcji Okno dialogowe wyboru pozycji zgłoszenia wydania.

Akcja Wstaw automatycznie pozycje i połącz z pozycjami zgłoszenia wydania

Akcji Wstaw automatycznie pozycje i połącz z pozycjami zgłoszenia wydania należy użyć, aby wyszukać pozycje zgłoszenia wydania konsygnacyjnego i wygenerować z nich pozycje faktury. Pozycje zgłoszenia wydania są przypisywane do pozycji faktury.

Oznacza to, że nie należy ręcznie wprowadzać pozycje faktury, a następnie łączyć je z pozycjami zgłoszenia wydania.

Po wykonaniu akcji otworzy się okno dialogowe, opisane w sekcji Okno dialogowe wyboru pozycji zgłoszenia wydania.

Okno dialogowe wyboru pozycji zgłoszenia wydania

Okno dialogowe służy do przypisywania pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego do pozycji faktury. Okno dialogowe składa się z nagłówka z kilkoma polami wejściowymi dla charakterystyki wyszukiwania oraz obszaru roboczego, w którym wyświetlany jest wynik wyszukiwania.

Jeśli przycisk [Informacje o artykule dostawcy] jest aktywny, dla każdej pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego wyświetlany jest dodatkowy wiersz z danymi dostawcy (numer artykułu dostawcy i opis), jeśli dane te zostały wprowadzone w danych podstawowych artykułu.

Aby przypisać pozycje, należy wybrać odpowiednie wiersze i wybrać przycisk [Zastosuj wszystkie]. System wygeneruje odniesienia do dokumentów pomiędzy pozycjami zgłoszenia wydania i wybraną wcześniej pozycją faktury. Dane przypisanych pozycji zgłoszenia wydania są wyświetlane na liście pozycji i mogą być zmieniane pod względem ilości i kwot.

Czy ten artykuł był pomocny?