Funkcja: Hurtownia danych i statystyka

Niniejszy artykuł opisuje funkcje Hurtownia danych i statystyka. Funkcje w tym obszarze obejmują funkcję główną Hurtownia danych i statystyka, w której określa się ustawienia dla różnych statystyk.

Ogólne informacje na temat funkcji biznesowych w aplikacji Konfiguracja oraz listę tych dodatkowych funkcji można znaleźć w artykule Konfiguracja: Funkcje biznesowe.

Funkcja Hurtownia danych i statystyka

  • NazwaHurtownia danych i statystyka
  • Nazwa technicznacom.cisag.app.Datawarehouse
  • Wymagana licencja — brak
  • Możliwość dezaktywacji — tak

Funkcja Hurtownia danych i statystyka pozwala aktywować i skonfigurować korzystanie z hurtowni danych i statystyk dla sprzedaży, zakupów, logistyki magazynowej i zarządzania relacjami.

Zakładka Ustawienia

Funkcja Hurtownia danych i statystyka udostępnia opisane w następnych rozdziałach pola.

Sekcja Sprzedaż

Dostępne są następujące pola do wprowadzania ustawień:

  • Utwórz statystyki OLTP — pole to umożliwia określenie, czy statystyki sprzedaży OLTP mają być aktualizowane (przeliczane ponownie) podczas wykonywania aktualizacji i ponownej kompilacji faktów statystycznych. Jeśli pole nie zostanie aktywowane, statystyki sprzedaży OLTP nie będą kompilowane. W takim przypadku statystyki sprzedaży nie będą również dostępne w analizach w aplikacjach Partnerzy oraz Artykuły.
  • Przenieś dane OLTP do statystyk OLAP — pole to umożliwia określenie, czy statystyki sprzedaży OLAP mają być aktualizowane (ponownie kompilowane) podczas wykonywania aktualizacji i ponownej kompilacji faktów statystycznych. Jeśli pole nie zostanie aktywowane, statystyki sprzedaży nie zostaną przeniesione do bazy OLAP.
  • Statystyka — w polu tym określa się, które statystyki sprzedaży OLTP mają być dostępne do analizy. Statystyki OLTP można analizować na zakładkach Statystyka w widoku Klient aplikacji Partnerzy, a także w widoku Sprzedaż aplikacji Artykuły. Pole Statystyka jest dostępne tylko wtedy, gdy pole Utwórz statystyki OLTP zostało aktywowane. Można wybrać jedną lub więcej z następujących opcji:
    • Statystyka artykułów
    • Statystyka dostawców
    • Dostawcy + Statystyka artykułów
    • Statystyka dla dostawcy + Klasyfikacja artykułu
    • Statystyka dla artykułu + Klasyfikacja dostawcy
  • Przyporządkowanie dostawców — w polu tym można określić, który rodzaj wykorzystania partnera jest stosowany w fakturach klienta dla statystyk sprzedaży. Wybrane przyporządkowanie dotyczy statystyk sprzedaży OLTP oraz OLAP. Odbiorca dostawy jest używany m.in. do statystyk konsumpcji według artykułu i klienta (fakty tabeli: com.cisag.app.olap.obj.ItemPackagingAttributeFacts). Zmiana wartości w tym polu obowiązuje dopiero po następnym przeliczeniu danych statystycznych. Fakty, które zostały już przetworzone, nie są modyfikowane. Pole jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywny jest parametr Utwórz statystyki OLTP lub Przenieś dane OLTP do statystyk OLAP. Możliwe są następujące wartości:
    • Odbiorca faktury
    • Odbiorca dostawy
  • Ustawienie klasyfikacji statystyki artykułów — w polu tym można określić, czy pozycja sprzedaży ma zostać uwzględniona w statystykach sprzedaży OLTP, jeśli pole Włączenie/Wyłączenie ma ustawioną wartość Dziedziczenie zarówno w statystykach sprzedaży, jak i w klasyfikacji statystyk artykułów. Wartość tego pola reprezentuje ostatni element logiki wykluczania w statystykach sprzedaży OLTP dla pozycji sprzedaży. Tylko jeśli dla danej pozycji sprzedaży zostanie określona wartość Włączenie, pozycje faktur sprzedaży będą uwzględniane w statystykach sprzedaży OLTP. Pole jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP. Możliwe wartości to:
    • Wykluczenie
    • Włączenie
  • Klasyfikacja statystyki artykułów — w polu tym można określić klasyfikację statystyk artykułów, która będzie używana jako wartość domyślna podczas tworzenia nowych pozycji sprzedaży. Najpierw należy utworzyć odpowiednie klasyfikacje statystyk artykułów w aplikacji Klasyfikacje.  Pole jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP.
  • Ustawienie klasyfikacji statystyki klientów –w tym polu określa się, czy klient jest uwzględniany w statystykach sprzedaży OLTP, jeżeli zarówno dla klienta, jak i w klasyfikacji statystyki klienta pole Włączenie/Wyłączenie ma wartość Dziedziczenie. Wartość w tym polu stanowi zatem ostatni element w logice przekazywania ustawień statystyk sprzedaży OLTP dla klientów. Tylko jeśli dla klienta zostanie ustalona wartość Włączenie, do statystyk sprzedaży OLTP wliczane są te pozycje faktur sprzedaży, w których klient ma zastosowanie partnera zapisane w polu Przypisanie partnera. Pole Klasyfikacja statystyki klientów jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP. Możliwe wartości to:
    • Wykluczenie
    • Włączenie
  • Klasyfikacja statystyki klientów — w tym polu można wskazać klasyfikację statystyki klienta, która ma służyć jako wartość domyślna podczas zakładania nowych klientów. Obowiązujące klasyfikacje statystyki klienta należy wcześniej zdefiniować w aplikacji Klasyfikacje. Pole Klasyfikacja statystyki klientów jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP.
Sekcja Zakup
  • Utwórz statystyki OLTP — za pomocą tego pola wyboru określa się, czy statystyki zakupów OLTP mają być aktualizowane lub przebudowywane podczas wykonywania aktualizacji i ponownej kompilacji faktów statystycznych. Jeśli pole wyboru nie jest aktywne, nie są tworzone żadne dane statystyk zakupów OLTP. Nie są również dostępne żadne analizy statystyk zakupów w aplikacjach Partnerzy oraz Artykuły.
  • Przenieś dane OLTP do statystyk OLAP — pole to umożliwia określenie, czy statystyki zakupu OLAP mają być aktualizowane (ponownie kompilowane) podczas wykonywania aktualizacji i ponownej kompilacji faktów statystycznych. Jeśli pole nie zostanie aktywowane, statystyki zakupu nie zostaną przeniesione do bazy OLAP.
  • Statystyka — w tym polu określa się, które statystyki zakupów OLTP są dostępne do analiz. Statystyki zakupów OLTP można analizować na zakładkach Statystyka w widoku Dostawca aplikacji Partnerzy oraz w widoku Zakup aplikacji Artykuły. Pole Statystyka jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP. Do wyboru dostępne są następujące wartości:
    • Statystyka artykułów
    • Statystyka dostawców
    • Dostawcy + Statystyka artykułów
    • Statystyka dla dostawcy + Klasyfikacja artykułu
    • Statystyka dla artykułu + Klasyfikacja dostawcy
  • Przyporządkowanie dostawców — w tym polu określa się, które zastosowanie partnera w fakturach zakupu jest wykorzystywane na potrzeby statystyk zakupów. Podane zastosowanie partnera obowiązuje zarówno dla statystyk zakupów OLTP, jak i OLAP. Zmiana przypisania dostawcy ma wpływ dopiero przy następnej aktualizacji faktów statystycznych. Pozycje faktur zakupu już przeniesione do statystyk zakupów OLAP nie są objęte tą zmianą. Pole jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP lub pole Przenieś dane OLTP do statystyk OLAP. Do wyboru są następujące wartości:
    • Wystawca faktury
    • Partner dostawy
    • Dostawca
  • Ustawienie klasyfikacji statystyki artykułów — w tym polu określa się, czy artykuł zakupowy jest uwzględniany w statystykach zakupów OLTP, jeżeli zarówno dla artykułu zakupowego, jak i w klasyfikacji statystyki artykułu zakupowego pole Włączenie/Wyłączenie ma wartość Dziedziczenie. Wartość w tym polu stanowi zatem ostatni element w logice przekazywania ustawień statystyk zakupów OLTP dla artykułów zakupowych. Tylko jeśli dla artykułu zakupowego zostanie ustalona wartość Włączenie, pozycje faktur zakupu dla tego artykułu zakupowego są uwzględniane w statystykach zakupów OLTP. Pole jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP. Możliwe wartości to:
    • Wykluczenie
    • Włączenie
  • Klasyfikacja statystyki artykułów — w tym polu można wskazać klasyfikację statystyki artykułu zakupowego, która ma służyć jako wartość domyślna podczas zakładania nowych artykułów zakupowych. Obowiązujące klasyfikacje statystyki artykułu zakupowego należy wcześniej zdefiniować w aplikacji Klasyfikacje. Pole jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP.
  • Ustawienie klasyfikacji statystyki dostawców — w tym polu określa się, czy dostawca jest uwzględniany w statystykach zakupów OLTP, jeżeli zarówno dla dostawcy, jak i w klasyfikacji statystyki dostawcy pole Włączenie/Włączenie ma wartość Dziedziczenie. Wartość w tym polu stanowi zatem ostatni element w logice przekazywania ustawień statystyk zakupów OLTP dla dostawców. Tylko jeśli dla dostawcy zostanie ustalona wartość Włączenie, w statystykach zakupów OLTP uwzględniane są te pozycje faktur zakupu, w których dostawca ma zastosowanie partnera zapisane w polu Przyporządkowanie dostawców. Pole jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP. Dostępne są następujące wartości:
    • Wykluczenie
    • Włączenie
  • Klasyfikacja statystyki dostawcy — w tym polu można wskazać klasyfikację statystyki dostawcy, która ma służyć jako wartość domyślna podczas zakładania nowych dostawców. Obowiązujące klasyfikacje statystyki dostawcy należy wcześniej zdefiniować w aplikacji Klasyfikacje. Pole jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP.
  • Typ statystyki — w tym polu określa się, czy statystyki zakupów OLTP mają być tworzone na podstawie wartości zakupu czy wartości nabycia. Wartość w tym polu dotyczy wyłącznie statystyk zakupów OLTP. Statystyki zakupów OLAP można analizować niezależnie od wartości w tym polu zarówno według wartości zakupu, jak i według wartości nabycia. Pole jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP. Możliwe wartości to:
    • Wartość zakupu
Sekcja Statystyka przeładunków
  • Utwórz statystyki OLTP
  • za pomocą tego pola wyboru określa się, czy statystyki rotacji OLTP mają być aktualizowane lub przebudowywane podczas wykonywania aktualizacji i ponownej kompilacji faktów statystycznych. Jeśli pole wyboru nie jest aktywne, nie są tworzone żadne dane statystyk rotacji OLTP. Nie są również dostępne żadne analizy statystyk rotacji w aplikacji Artykuły.
  • Ustawienie klasyfikacji statystyki rotacji — w tym polu określa się, czy artykuł planistyczny jest uwzględniany w statystykach rotacji OLTP, jeżeli zarówno dla artykułu planistycznego, jak i w klasyfikacji statystyki rotacji pole Włączenie/Wyłączenie ma wartość Dziedziczenie. Wartość w tym polu stanowi zatem ostatni element w logice przekazywania ustawień statystyk rotacji OLTP dla artykułów planistycznych. Tylko jeśli dla artykułu planistycznego zostanie ustalona wartość Włączenie, transakcje magazynowe dla tego artykułu planistycznego są uwzględniane w statystykach rotacji OLTP. Pole jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP. Możliwe wartości to:
    • Wykluczenie
    • Włączenie
  • Klasyfikacja statystyki rotacji — w tym polu można wskazać klasyfikację statystyki rotacji, która ma służyć jako wartość domyślna podczas zakładania nowych artykułów planistycznych. Obowiązujące klasyfikacje statystyki rotacji należy wcześniej zdefiniować w aplikacji Klasyfikacje. Pole jest dostępne tylko wtedy, gdy aktywne jest pole Utwórz statystyki OLTP.
Sekcja Przyjęcie/Wydanie
  • Utwórz statystyki OLTP — za pomocą tego pola wyboru określa się, czy statystyki OLTP dotyczące przyjęć i wydań artykułów magazynowych mają być aktualizowane lub przebudowywane podczas uruchamiania aplikacji w tle. Jeśli pole wyboru nie jest aktywne, nie są tworzone żadne dane statystyczne dotyczące przyjęć i wydań. Nie są również dostępne żadne analizy przyjęć i wydań w aplikacji Magazyny.
Sekcja Zarządzanie relacjami z partnerami 
  • Przenieś dane OLTP do statystyk OLAP — pole to umożliwia określenie, czy statystyki zarządzania relacjami OLAP mają być aktualizowane (ponownie kompilowane) podczas wykonywania aktualizacji i ponownej kompilacji faktów statystycznych. Jeśli pole nie zostanie aktywowane, statystyki zarządzania relacjami nie zostaną przeniesione do bazy OLAP.

Wskazówka
Do wydania V2R1M1 włącznie parametry sterujące dla statystyk OLAP były zapisywane w OLAP w osobnym obiekcie biznesowym com.cisag.app.olap.obj.Parameters. Wpisy w tym obiekcie biznesowym zostały zastąpione przez funkcję aplikacji Konfiguracja Hurtownia danych i statystyka. Aby zapewnić płynne przejście do Comarch ERP Enterprise 4.0 w istniejących systemach, w tym parametrycznym obiekcie biznesowym zapisano dodatkowe atrybuty, które nadal są dodatkowo odczytywane poza aplikacją Konfiguracja, ale w Comarch ERP Enterprise 4.0 nie mogą już być zarządzane:

  • customerInvoiceType — atrybut ten służy do sterowania tym, czy fakty sprzedażowe oraz prognozy sprzedaży mają być udostępniane na poziomie rodzaju faktury sprzedaży. W systemach opartych wyłącznie na Comarch ERP Enterprise 4.0 ta funkcjonalność nie jest dostępna.
  • supplierInvoiceType — atrybut ten służy do sterowania tym, czy fakty zakupowe oraz prognozy zakupów mają być udostępniane na poziomie rodzaju faktury zakupu. W systemach opartych wyłącznie na Comarch ERP Enterprise 4.0 ta funkcjonalność nie jest dostępna.

Czy ten artykuł był pomocny?