Generowanie danych planowania dla kont księgowych

W księgowości finansowej dane planowania konta księgowego są utrzymywane jako salda okresów w ramach jednego rodzaju danych typu Dane planowania. Aby ułatwić tworzenie i utrzymywanie danych planowania, użytkownik może automatycznie generować dane planowania dla kont księgowych na podstawie istniejących danych planowania lub rzeczywistych. Może on uzyskać dostęp do danych z księgowości finansowej lub controllingu dla procesu planowania.

W aplikacji Generowanie danych planowania dla kont księgowych użytkownik może określić ustawienia dla danych docelowych i referencyjnych, a także np. dla modyfikacji danych. Rola akcji służy do generowania zaplanowanych danych za pomocą zlecenia przetwarzania w tle. Dane planowania wygenerowane przy użyciu tych ustawień można zmieniać indywidualnie w aplikacji Planowanie kont księgowych.

Niniejszy artykuł opisuje aplikację Generowanie danych planowania dla kont księgowych.

Opis aplikacji

Za pomocą tej aplikacji użytkownik może zdefiniować parametry tworzenia lub usuwania zaplanowanych danych dla kont księgowania, które są zapisane w definicjach wyboru. Tutaj może on wprowadzić docelowy rodzaj danych i docelowy okres dla planowanych danych, które mają zostać wygenerowane. Ponadto, może on określić, czy jako baza danych dla planowanych wartości powinny być używane dane rzeczywiste, czy dane planowania z poprzednich okresów.

Za pomocą akcji [Utwórz płatności planowane] nowe dane planowania są generowane dla wybranych kont księgowych w zleceniu przetwarzania w tle lub istniejące dane planowania są zmieniane lub usuwane. Każdy określony standard księgowania jest brany pod uwagę, o ile jest ważny w księgowości finansowej dla określonego okresu planowania.

Jeśli w definicji wyboru nie określono żadnego standardu księgowania, uwzględniane są wszystkie istniejące standardy księgowania bieżącej jednostki organizacyjnej, które są ważne w księgowości finansowej w określonym okresie planowania.

Rozkład planowanych wartości na poszczególne okresy opiera się na wybranym rodzaju modyfikacji danych i metodzie planowania. Metoda planowania jest wymagana tylko w przypadku dystrybucji ekstrapolowanej wartości średniej lub sumy wartości źródłowych. Aby uzyskać więcej informacji na temat rozdzielania wartości należy zapoznać się z artykułem Metody planowania.

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Nagłówek składa się z definicji wyboru i jej opisu.

Szczegółowy opis pól:

  • Definicja — nazwa jednoznacznie identyfikuje wybór. Nazwa może zawierać zarówno cyfry, jak i litery.
  • Oznaczenie — oznaczenie jest dodatkową nazwą obiektu. Znaczące opisy ułatwiają użytkownikowi wyszukiwanie. Może on wybrać dowolne oznaczenie, które może być niejednoznaczne. Oznacza to, że kilka obiektów może mieć to samo oznaczenie. Zaleca się jednak stosowanie różnych oznaczeń w każdym przypadku. Oznaczenie można wprowadzić w kilku językach.

Obszar roboczy

Obszar roboczy aplikacji Generowanie danych planowania dla kont księgowych składa się z różnych sekcji. W tych zakładkach użytkownik może określić kryteria wyboru dla tworzenia planowanych danych. Tutaj może on np. określić standardy księgowania, metodę planowania, okres planowania, wybór kont księgowych itp. Poniżej szczegółowo opisano pola następujących sekcji:

Sekcja Parametr

W tej grupie użytkownik może np. określić, w jaki sposób mają być tworzone nowe dane docelowe lub w jaki sposób mają być zmieniane istniejące dane docelowe.

Szczegółowy opis pól:

  • Standard księgowania — tutaj użytkownik wprowadza jeden lub więcej standardów księgowania, dla których mają być generowane wartości planowane. Jeśli to pole pozostanie puste, uwzględnione zostaną wszystkie standardy księgowości finansowej obowiązujące w okresie planowania.
  • Waluta — dane planowania są zawsze tworzone w podstawowej walucie wewnętrznej organizacji i określane wyłącznie na podstawie wartości referencji w tej podstawowej walucie wewnętrznej. W związku z tym, dane referencji nie są konwertowane z innej waluty.
  • Funkcja — wybierając funkcję, użytkownik może określić, w jaki sposób mają być tworzone nowe dane docelowe lub w jaki sposób mają być zmieniane istniejące dane docelowe. Można wybrać następujące ustawienia:
    • Inicjuj dane docelowe — wybór ten oznacza, że istniejące zaplanowane wartości definicji danych docelowych są zerowane, a zaplanowane wartości, które jeszcze nie istnieją, są tworzone jako wartości zerowe
    • Aktualizuj dane docelowe — ten wybór oznacza, że istniejące zaplanowane wartości definicji danych docelowych są zmieniane i tworzone są zaplanowane wartości, które jeszcze nie istnieją. Mogą być również generowane wartości zerowe.
    • Uzupełnij dane docelowe — ten wybór oznacza, że istniejące zaplanowane wartości definicji danych docelowych nie są już zmieniane, ale zaplanowane wartości, które jeszcze nie istnieją, są dodawane od nowa. Można również wygenerować wartości zerowe.
Wskazówka
Dane planowania są uważane za istniejące, jeśli co najmniej jedna wartość okresu, inna niż zero, została utworzona dla wybranego standardu księgowania i konta księgowania w ramach typu danych docelowych w okresach docelowych.
  • Usuń dane docelowe — ten wybór oznacza, że istniejące planowane wartości definicji danych docelowych są całkowicie usuwane
  • Usuń wartości zerowe — ten wybór oznacza, że planowane wartości istniejące w definicji danych docelowych z saldem zerowym są usuwane. Opcja ta jest zalecana, gdy planowanie danych docelowych jest zakończone, a nadmiarowe rekordy zerowe powinny zostać usunięte w celu zmniejszenia objętości danych.
Sekcja Dane docelowe

W tej grupie wprowadza rodzaj danych i okres dla danych planowania.

Szczegółowy opis pól:

  • Rodzaj danych — tutaj użytkownik wprowadza docelowy rodzaj danych, w którym mają zostać utworzone dane planowania. Dozwolone są tylko rodzaje danych typu Dane planowania. Z pomocą wyszukiwania wartości użytkownik może wyświetlić istniejące rodzaje danych i wybrać je.
  • Okres księgowy od — tutaj użytkownik wprowadza początek okresu, dla którego ma zostać utworzone planowanie. Z pomocą wyszukiwania wartości może on wyświetlić i wybrać istniejące okresy księgowe. Żaden okres typu Okres przeniesiony nie może być określony jako początek okresu. Wszystkie okresy z okresu planowania muszą mieć status Otwarty budżet lub Otwarty w księgowości finansowej. Jeśli okres planowania obejmuje okresy przeniesione z kolejnych lat, to nie zostaną one uwzględnione.
  • Okres księgowy do — tutaj użytkownik wprowadza początek okresu, dla którego ma zostać utworzone planowanie. Z pomocą wyszukiwania wartości może on wyświetlić i wybrać istniejące okresy księgowe. Żaden okres typu Okres przeniesiony nie może być określony jako początek okresu. Wszystkie okresy z okresu planowania muszą mieć status Otwarty budżet lub Otwarty w księgowości finansowej. Jeśli okres planowania obejmuje okresy przeniesione z kolejnych lat, to nie zostaną one uwzględnione.
 Sekcja Dane referencji

W tej sekcji użytkownik definiuje ustawienia wyboru danych referencji (danych źródłowych). Tutaj decyduje on, np. na podstawie której podstawa danych (księgowość finansowa lub controlling) i rodzaju danych (dane rzeczywiste lub planowania) określane są dane referencji. W przypadku danych referencji z controllingu konieczne jest również określenie typu wymiaru.

Szczegółowy opis pól:

  • Rodzaj danych — tutaj użytkownik wprowadza rodzaj danych, na podstawie których mają zostać określone dane referencji. Z pomocą wyszukiwania wartości może on wyświetlić istniejące rodzaje danych i wybrać jeden z nich.
  • Okres księgowania od — tutaj użytkownik wprowadza początek okresu, na podstawie którego mają zostać określone dane referencji. Z pomocą wyszukiwania wartości może on wyświetlić istniejące okresy księgowego i wybrać jeden z nich. Żaden okres typu Okres przeniesienia nie może być określony jako początek okresu. Jeśli okres planowania obejmuje okresy przeniesione z kolejnych lat, nie zostaną one uwzględnione.
  • Okres księgowania do — tutaj użytkownik wprowadza początek okresu, na podstawie którego mają zostać określone dane referencji. Z pomocą wyszukiwania wartości może on wyświetlić istniejące okresy księgowego i wybrać jeden z nich. Żaden okres typu Okres przeniesienia nie może być określony jako początek okresu. Jeśli okres planowania obejmuje okresy przeniesione z kolejnych lat, nie zostaną one uwzględnione.
  • Podstawa danych — za pomocą tego wyboru użytkownik może kontrolować, czy dane referencji są określane na podstawie księgowości finansowej czy controllingu. Może on wybrać następujące ustawienia:
    • Księgowość finansowa
    • Controlling
  • Typ wymiaru — to pole jest dostępne tylko dla podstawy danych Controlling. Tutaj użytkownik określa typ wymiaru, w którym mają ustalane dane referencyjne.
Sekcja Modyfikacja danych

W tej sekcji użytkownik może określić metodę, która ma być używana np. do określania danych planowania na podstawie danych referencji.

Szczegółowy opis pól:

  • Typ zaokrąglenia — w tym miejscu użytkownik może wybrać typ zaokrąglenia, np. zaokrąglenie do liczby całkowitej, które ma być stosowane do zaokrąglania planowanych kwot. Jeśli metoda planowania zostanie wybrana lub zmieniona z pomocą wyszukiwania wartości, w tym miejscu zostanie zastosowany jej typ zaokrąglenia. Można wybrać następujące ustawienia:
    • Maksymalna liczba miejsc po przecinku
    • Zaokrąglenie do 2 miejsc po przecinku
    • Zaokrąglenie do 1 miejsca po przecinku
    • Zaokrąglenie do jedności
    • Zaokrąglenie do dziesiątek
    • Zaokrąglenie do setek
    • Zaokrąglenie do tysiąca
Wskazówka
W przypadku ustawienia Maksymalna liczba miejsc po przecinku zaokrąglenie jest stosowane z dozwoloną liczbą miejsc po przecinku waluty, w której generowane są dane planowania.
  • Sposób modyfikowania — w tym miejscu użytkownik może określić, za pomocą jakiej metody dane docelowe są określane na podstawie danych referencji. Może on wybrać następujące ustawienia:
    • Przenieś wartości źródłowe (1:1)
    • Przenieś średnią wartość
    • Rozdziel sumę wartości źródłowych zgodnie z podziałem rocznym
    • Rozdziel szacowaną wartość średnią zgodnie z metodą planowania
    • Rozdziel sumę wartości źródłowych zgodnie z metodą planowania
  • Metoda planowania — metoda planowania jest wymagana tylko w przypadku dystrybucji ekstrapolowanej wartości średniej lub sumy wartości źródłowych. W tym miejscu użytkownik wprowadza metodę planowania dla dystrybucji, jeśli ustawiono typ modyfikacji Rozdziel szacowaną wartość średnią zgodnie z metodą planowania lub Rozdziel sumę wartości źródłowych zgodnie z metodą planowania. Z pomocą wyszukiwania wartości może on wyświetlić i wybrać istniejące metody planowania.
Sekcja Wybór danych

W tej grupie użytkownik określa konta księgowe, których dane powinny być brane pod uwagę przy określaniu wartości planu. Jeśli controlling służy jako podstawa danych, użytkownik może również wybrać dane za pomocą wymiarów opcjonalnych. Może on określić konta księgowe i wymiary opcjonalne bezpośrednio lub przy użyciu ich klasyfikacji.

Szczegółowy opis pól:

  • Użyj klasyfikacji konta księgowego — ta pozycja określa, czy wybór danych dotyczy kont księgowych jako takich, czy wybranej klasyfikacji. Można wybrać następujące ustawienia:
    • Z klasyfikacją 1
    • Z klasyfikacją 2
    • Z klasyfikacją 3
    • Z klasyfikacją 4
    • Z klasyfikacją 5
    • Z klasyfikacją kont księgowych
    • Bez klasyfikacji
  • Konto księgowe — tutaj użytkownik może określić jeden lub więcej numerów kont jako kryteria wyboru wymaganych kont księgowych. Z pomocą wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać istniejące konta księgowe. Wprowadzanie kont księgowych jest jednak możliwe tylko wtedy, gdy pole Użyj klasyfikacji konta księgowego jest ustawione na wartość wyboru Bez klasyfikacji.
  • Klasyfikacja konta księgowego — to pole jest dostępne do wprowadzenia tylko wtedy, gdy wybrano ustawienie klasyfikacji dla pola Użyj klasyfikacji konta księgowego. Tutaj można określić jeden lub więcej węzłów klasyfikacji jako kryteria wyboru dla wymaganych kont księgowych. Z pomocą wyszukiwania wartości użytkownik może wyświetlić i wybrać istniejące węzły klasyfikacji wybranej klasyfikacji.
  • Zastosuj klasyfikację opcjonalnego wymiaru — to pole kontroluje, czy dane są wybierane przez same wymiary opcjonalne, czy przez wybraną klasyfikację. Można wybrać następujące ustawienia:
    • Z klasyfikacją 1
    • Z klasyfikacją 2
    • Z klasyfikacją 3
    • Z klasyfikacją 4
    • Z klasyfikacją 5
    • Bez klasyfikacji
  • Opcjonalny wymiar — tutaj użytkownik może określić jeden lub więcej opcjonalnych wymiarów jako kryterium wyboru wymaganych danych z controllingu. Może on użyć pomocy wyszukiwania wartości dla tego pola, aby wyświetlić i wybrać istniejące wymiary opcjonalne. Wprowadzanie opcjonalnych wymiarów jest możliwe tylko wtedy, gdy pole Zastosuj klasyfikację opcjonalnego wymiaru jest ustawione na wartość wyboru Bez klasyfikacji.
  • Klasyfikacja opcjonalnego wymiaru — tutaj użytkownik może określić jeden lub więcej węzłów klasyfikacji jako kryteria wyboru dla żądanych opcjonalnych wymiarów. Może on użyć pomocy wyszukiwania wartości, aby wyświetlić i wybrać istniejące węzły klasyfikacji dla wybranej klasyfikacji. Wprowadzanie węzłów klasyfikacji jest możliwe tylko wtedy, gdy pole Zastosuj klasyfikację opcjonalnego wymiaru jest ustawione na klasyfikację.
  • Uwzględnij koszty wtórne (pole wyboru) — podczas określania danych źródłowych zwykle brane są pod uwagę tylko dane bezpośrednie. Ta informacja określa, czy w obliczeniach uwzględniane są również koszty wtórne.
  • Użyj klasyfikacji drugiego przyporządkowania — ta informacja kontroluje, czy dane są wybierane przez samo drugie przyporządkowanie, czy przez wybraną klasyfikację. Można wybrać następujące ustawienia:
    • Z klasyfikacją 1
    • Z klasyfikacją 2
    • Z klasyfikacją 3
    • Z klasyfikacją 4
    • Z klasyfikacją 5
    • Bez klasyfikacji
Uwaga
To pole można wybrać tylko wtedy, gdy w sekcji Dane referencyjne wybrano typ wymiaru, w którym wprowadzono wymiar 2. przyporządkowania. Aby uzyskać więcej informacji należy zapoznać się z artykułem Typy wymiarów.
  • 2. przyporządkowanie — tutaj użytkownik może wprowadzić jedno lub więcej drugich przyporządkowań jako kryteria wyboru dla wymaganych danych źródłowych w kontrolingu. Może on użyć pomocy wyszukiwania wartości dla pola, aby wyświetlić i wybrać istniejące opcjonalne wymiary. Wprowadzenie drugiego przyporządkowania jest możliwe tylko wtedy, gdy pole Użyj klasyfikacji drugiego przyporządkowania jest ustawione na wartość wyboru Bez klasyfikacji.
  • Klasyfikacja drugiego przyporządkowania — tutaj możesz wprowadzić jeden lub więcej węzłów klasyfikacji jako kryteria wyboru dla żądanych drugich przyporzadkowań. Może on użyć pomocy wyszukiwania wartości, aby wyświetlić i wybrać istniejące węzły klasyfikacji dla wybranej klasyfikacji. Wprowadzanie węzłów klasyfikacji jest możliwe tylko wtedy, gdy pole Użyj klasyfikacji drugiego przyporządkowania jest ustawione na klasyfikację.

Akcje związane z aplikacją

W aplikacji Generowanie danych planowania dla kont księgowych akcja związana z aplikacją [Utwórz płatności planowane] jest dostępna za pośrednictwem roli akcji.

Akcja [Utwórz płatności planowane]

Wraz z wywołaniem tej akcji otwiera się okno dialogowe aplikacji w tle Generuj dane planowania dla kont księgowych. W zakładce Ustawienia wydania użytkownik może wybrać medium wydania (drukarka, faks lub e-mail) dla planowanego protokołu danych i określić odpowiednie ustawienia parametrów.

Za pomocą przycisku [Drukuj] wygenerowane zostanie zlecenie przetwarzania dla wybranych kont księgowych. W zależności od wybranego typu przetwarzania danych docelowych, w tym przebiegu planowania można np. wygenerować nowe dane planowania lub zmienić, zainicjować lub usunąć istniejące dane planowania. Ponadto, generowany jest protokół zawierający parametry definicji selekcji, a także informacje o liczbie utworzonych, zmienionych lub usuniętych rekordów.

Wynik przebiegu planowania można wyświetlić na przykład w aplikacji Lista: Salda miesięcznych transakcji i Lista: Księgowość finansowa oraz Raport: Sumy i salda kont księgowych.

Za pomocą aplikacji Planowanie kont księgowych użytkownik może zmienić wygenerowaną planowaną datę lub utworzyć dane planowania dla większej liczby kont księgowych.

Konfiguracja

Aplikacja Generowanie danych planowania dla kont księgowych nie wymaga żadnych specjalnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Definicja wyboru com.sem.ext.app.fin.general.obj.SelectionDefinition — wykorzystywana jest przez aplikację Generowanie danych planowania dla kont księgowych między innymi w celu:
  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Konfigurowania definicji działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka biznesowa jest częścią następującej grupy jednostek biznesowych:

com.sem.ext.app.fin.general.MasterData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Generowanie danych planowania dla kont księgowych nie są dostępne uprawnienia specjalne.

Przyporządkowania organizacyjne

Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.

Aby aplikacja Generowanie danych planowania dla kont księgowych była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Generowanie danych planowania dla kont księgowych nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Generowanie danych planowania dla kont księgowych nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?