Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku

Dzięki funkcji Zamknięcie rozrachunku, użytkownik ma możliwość automatycznego wyksięgowywania rozrachunków lub kompensowania ich ze sobą poprzez ich rozliczenie. Centralną aplikacją do rozliczania rozrachunków jest aplikacja Lista: Zamknięcie rozrachunku. Aplikacja ta służy do kontrolowania całego procesu zamykania rozrachunków, od utworzenia rozrachunku do jej wykonania.

Niniejszy artykuł opisuje aplikację Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku.

Opis aplikacji

W aplikacji Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku użytkownik może skonfigurować opcję zamknięcia rozrachunku, aby wygenerować propozycję wyksięgowania lub rozliczenia rozrachunku. W tym celu dostępne są obszerne pola wyboru i opcjonalne opcje sortowania. Użytkownik może zapisać opcję zamknięcia i użyć go ponownie dla następnej propozycji zamknięcia rozrachunku. Ma on również możliwość skonfigurowania różnych opcji dla różnych propozycji zamknięcia rozrachunku, np. w propozycji zamknięcia rozrachunku można wybrać tylko jeden rodzaj zamknięcia rozrachunku. Może to być zamknięcie poprzez wyksięgowanie lub rozliczenie.

Propozycję zamknięcie rozrachunku należy wygenerować za pomocą akcji związanej z aplikacją Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku. Tutaj użytkownik określa dzień bilansowy, dla którego należy przeprowadzić zamknięcie rozrachunku. Konta i ich rozrachunki do zamknięcia są następnie określane z uwzględnieniem dokonanego wyboru.

Aktualnie rozrachunki dla propozycji zamknięcia są wybierane dla każdego wybranego konta,

  • których data dokumentu lub okres księgowy nie przypada po dniu bilansowym lub okresie dnia bilansowego
  • lub które były należne przed dniem bilansowym (pomniejszoną o wprowadzone wsteczne dni księgowe), jeśli należy rozliczyć tylko należne rozrachunki.

W przypadku rodzaju zamknięcia rozrachunku Wyksięgowanie możliwe jest również wyksięgowanie rozrachunków od pseudo partnerów, ponieważ konto księgowe jest używane jako konto kompensacyjne.

Jeśli pole Wyksięguj tylko pozostałe rozrachunki jest aktywne, tylko rozrachunki, które obecnie mają otwarte pozostałe saldo, są brane pod uwagę w propozycji zamknięcia, tj. tylko rozrachunki, dla których częściowa płatność lub częściowe rozliczenie już miało miejsce.

Jeśli rodzaj zamknięcia rozrachunku jest określony jako Rozliczenie w opcji zamknięcia rozrachunku, wówczas rozrachunki dla każdego partnera lub konta księgowego są wybierane do propozycji rozliczenia w zależności od określonego rodzaju rozliczenia rozrachunku. Jeśli zamknięcie rozrachunku ma zostać przeprowadzone przy użyciu rodzaju rozliczenia rozrachunku Rozliczenie Wn-Ma, dla propozycji zamknięcia określane są pary rozrachunków, których salda rozrachunków w walucie dokumentu wzajemnie się kompensują, np. faktura kontra nota uznaniowa.

Z drugiej strony, w przypadku rodzaju rozliczenia rozrachunku Rozliczenie salda zerowego, rozrachunki partnera lub konta księgowego są brane pod uwagę w propozycji zamknięcia, jeśli ich całkowite saldo wynosi zero na podstawie informacji w zastosowanej opcji zamknięcia rozrachunku. Jeśli tak nie jest, rozrachunki są nadal proponowane, pod warunkiem, że sumują się do pozostałego salda, które nie przekracza określonych limitów pozostałych kwot. Podczas przeprowadzania zamknięcia rozrachunku tworzone jest ogólne wyksięgowanie poprzez pozostałe saldo lub tworzony jest nowy rozrachunek.

Jeśli w propozycji zamknięcia wykorzystywane są oba rodzaje zamknięcia rozrachunku, wówczas w pierwszej kolejności przeprowadzane jest Rozliczenie Wn-Ma, a następnie Rozliczenie salda zerowego.

Rozrachunki zawarte w propozycji zamknięcia są zablokowane i nie mogą być uwzględniane w innych propozycjach zamknięcia.

W opcji zamknięcia rozrachunku można aktywować pole, które pomija przetwarzanie propozycji zamknięcia i natychmiast przeprowadza zamknięcie rozrachunku. Jeśli natychmiastowe zamknięcie rozrachunku nie jest pożądane, wówczas propozycja zamknięcia rozrachunku jest przetwarzana w dialogu.

Aplikacja Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku składa się z obszaru roboczego z różnymi zakładkami.

Obszar roboczy

Obszar roboczy aplikacji Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku składa się z dużej liczby pól, które służą do wyboru danych do propozycji rozliczenia. Pola te są podzielone na obszar ogólny i różne zakładki.

Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól obszaru ogólnego:

  • Opcje zamknięcia rozrachunku — w tym polu użytkownik wprowadza dowolnie wybrany identyfikator dla opcji, np. skrót lub odpowiednią numerację
  • Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowa funkcja identyfikacji. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. Użytkownik wpisuje znaczącą nazwę, która jest tak unikalna, jak to możliwe, aby ułatwić wyszukiwanie. Opis można wprowadzić w kilku językach.
  • Rodzaj zamknięcia — wybór opcji Wyksięgowanie oznacza, że rozrachunki są księgowane oddzielnie na koncie kosztów lub przychodów. Opcja Rozliczenie oznacza, że rozrachunki są rozliczane między sobą w przypadku, gdy sumują się do zera.
  • Rodzaj rozliczenia rozrachunku — jeśli dla rodzaju rozliczenia rozrachunku wybrano ustawienie Rozliczenie, w tym polu można określić sposób przeprowadzenia rozliczenia. Dostępne są następujące rodzaje rozliczenia operacji:
    • (wszystkie)
    • Rozliczenie Wn-Ma
    • Rozliczenie salda zerowego
    • Brak rozliczenia rozrachunku

Opcja Rozliczenie Wn-Ma powoduje, że pary rozrachunków, których salda rozrachunków w walucie dokumentu wzajemnie się kompensują, są rozliczane bez księgowania na kontach kosztów i przychodów.

Opcja Rozliczenie salda zerowego daje możliwość rozliczenia wszystkich wybranych rozrachunków partnera, których salda sumują się do zera, bez księgowania na kontach byłych kosztów i przychodów.

  • Typ księgowania —  użytkownik wybiera tutaj typ księgowania kont osobistych, dla których ma zostać wykonane zamknięcie rozrachunku. Można wybrać osobno następujące grupy kont:
    • Dłużnik
    • Wierzyciel
    • Konto księgowe
  • Wybierz konta mieszane (pole wyboru) — konta mieszane to zarówno dłużnicy, jak i wierzyciele. Tutaj należy określić, czy dla kont mieszanych mają być brane pod uwagę pozycje obu typów księgowania. Pozwala to na bezpośrednie rozliczenie rozrachunków dłużnika i wierzyciela.
  • Wewnętrzna osoba kontaktowa — użytkownik określa tutaj wewnętrzną osobę kontaktową odpowiedzialną za tę propozycję zamknięcia rozrachunku
  • Drukuj stronę tytułową (pole wyboru) — po aktywowaniu tego pola, na początku listy propozycji zostanie wyświetlona strona tytułowa zawierająca specyfikacje wyboru.
  • Wykonaj porządkowanie rozrachunków (pole wyboru) — należy aktywować to pole, jeśli propozycja zamknięcia powinna zostać wykonana natychmiast po utworzeniu, a rozrachunki powinny zostać zaksięgowane. W takim przypadku propozycja rozliczenia nie może być już przetwarzana.
Zakładka Ogólne

W tej zakładce należy zdefiniować formalne cechy przygotowania propozycji rozliczenia.

  • Grupa 1 — tutaj użytkownik może wybrać pierwszy element grupujący do utworzenia propozycji zamknięcia rozrachunku. Określa on podstawowe sortowanie według funkcji partnera. Dostępne opcje:
    • (brak)
    • Klasyfikacja 1
    • Klasyfikacja 2
    • Klasyfikacja 3
    • Klasyfikacja 4
    • Klasyfikacja 5
    • Klasyfikacja kont
    • Hasło wyszukiwania
    • Odpowiedzialny pracownik
    • Nazwa
  • Sumuj grupę 1 (pole wyboru) — tutaj należy określić, czy suma jest obliczana i wyprowadzana na liście propozycji dla pierwszej grupy
  • Grupa 2 — tutaj użytkownik może wybrać drugi element grupujący do utworzenia propozycji zamknięcia rozrachunku. Określa on podstawowe sortowanie według funkcji partnera. Dostępne opcje:
    • (brak)
    • Klasyfikacja 1
    • Klasyfikacja 2
    • Klasyfikacja 3
    • Klasyfikacja 4
    • Klasyfikacja 5
    • Klasyfikacja kont
    • Hasło wyszukiwania
    • Odpowiedzialny pracownik
    • Nazwa
  • Sumuj grupę 2 (pole wyboru) — tutaj należy określić, czy suma jest obliczana i wyprowadzana na liście propozycji dla drugiej grupy
  • Grupa 3 — tutaj użytkownik może wybrać trzeci element grupujący do utworzenia propozycji zamknięcia rozrachunku. Określa on podstawowe sortowanie według funkcji partnera. Dostępne opcje:
    • (brak)
    • Typ konta rozrachunku
    • Numer rozrachunku
    • Data dokumentu
    • Numer dokumentu
    • Waluta dokumentu
    • Data wymagalności
    • Powód blokady monitów
    • Blokady płatności
    • Saldo rozrachunku
    • Klucz obcy 1
    • Klucz obcy 2
    • Klucz obcy 3
    • Klucz obcy 4
    • Klucz obcy 5
    • Klucz obcy 6
    • Klucz obcy 7
  • Osobne księgowanie dla grupy rozrachunków (pole wyboru) — w tym miejscu użytkownik określa, czy rozrachunki konta osobistego są księgowane oddzielnie dla każdej grupy rozrachunków. Grupa rozrachunków jest definiowana przez wartość wyboru pola Grupa 3. Może to być np. samodzielnie zdefiniowany klucz obcy.
Zakładka Partner

Pola wyboru na tej zakładce dotyczą zarówno dłużników, jak i wierzycieli.

  • Partner — w tym polu użytkownik wybiera opcjonalnie jeden lub więcej numerów partnerów jako kryterium wyboru dla wymaganych kont osobistych. Z pomocą wyszukiwania wartości użytkownik może wyświetlić i wybrać dostępne konta osobiste.
  • Nazwa — w tym polu użytkownik wybiera opcjonalnie jedną lub więcej nazw jako kryterium wyboru dla wymaganych kont osobistych
  • Przynależność — przynależność rozróżnia partnera wewnętrznego i zewnętrznego. Partner wewnętrzny to np. pracownik. Partner zewnętrzny nie należy do własnej firmy (partner przypisany jako klient bieżącej bazy danych OLTP). Jest to np. dłużnik lub wierzyciel. Do wyboru są następujące opcje:
    • (wszystkie)
    • Wewnętrznie
    • Zewnętrznie
  • Pracownik odpowiedzialny — w tym polu należy opcjonalnie podać jeden lub więcej identyfikator partnerów jako kryterium wyboru pracownika odpowiedzialnego za konto osobiste. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Pracownik można również wyświetlić i wybrać własnych pracowników.
  • Drukuj teksty informacyjne (pole wyboru) — w tym miejscu należy określić, czy mają być również wyświetlane istniejące teksty informacyjne konta księgowego. Wybór tych tekstów można ograniczyć poprzez podanie dodatkowych informacji.
  • Grupa tekstów — określając grupy tekstów, użytkownik ogranicza wyjście tekstów informacyjnych, które mają zostać wydrukowane. Nie ma to wpływu na pozostałe opcje. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Grupa tekstów można wyświetlić i wybrać dostępne grupy tekstów. Dozwolone są tylko grupy tekstów aktywne dla kont osobistych.
  • Automatyczne wyświetlanie — za pomocą tego pola można ograniczyć wyświetlanie tekstów informacyjnych partnera. Można np. wybrać, czy mają być drukowane tylko teksty, które zostały oznaczone jako obowiązkowe do wyświetlenia. Dostępne są następujące opcje:
    • (wszystkie)
    • Nie wyświetlaj
    • Zawsze wyświetlaj
  • Typ wiadomości — wybierając typ wiadomości, użytkownik ogranicza wyświetlanie tekstów informacyjnych partnera, które mają zostać wydrukowane. Do wyboru są dwa typy wiadomości, które mogą zawierać teksty informacyjne:
    • Informacja – teksty wyświetlane jako informacje
    • Ostrzeżenie – teksty wyświetlane jako ostrzeżenia
Zakładka Dłużnicy

Te pola wyboru są dostępne tylko dla operacji dotyczących dłużników.

  • Klasyfikacja kont partnera — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji kont partnera dla dłużnika. Z asystentem wartości Wybór klasyfikacji może on wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Profil kont zbiorczych — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej kluczy jako kryterium wyboru dla profilu kont zbiorczych dla dłużnika. Z asystentem wartości Wyszukiwanie: Profil kont zbiorczych można wyświetlić i wybrać dostępne profile kont zbiorczych.
  • Grupa podmiotów — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów partnerów jako kryterium wyboru powiązania dłużnika. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Grupa podmiotów dłużnika można wyświetlić i wybrać grupę podmiotów.
  • Klasyfikacja 1 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji dłużnika. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 2 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji dłużnika. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 3 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji dłużnika. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 4 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji dłużnika. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 5 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji dłużnika. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
Zakładka Wierzyciele

Te pola wyboru są dostępne tylko dla operacji dotyczących wierzycieli.

  • Klasyfikacja kont partnera — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji kont partnera dla wierzyciela. Z asystentem wartości Wybór klasyfikacji może on wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Profil kont zbiorczych — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej kluczy jako kryterium wyboru dla profilu kont zbiorczych dla wierzyciela. Z asystentem wartości Wyszukiwanie: Profil kont zbiorczych można wyświetlić i wybrać dostępne profile kont zbiorczych.
  • Grupa podmiotów — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów partnerów jako kryterium wyboru powiązania wierzyciela. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Grupa podmiotów dłużnika można wyświetlić i wybrać grupę podmiotów.
  • Klasyfikacja 1 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji wierzyciela. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 2 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji wierzyciela. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 3 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji wierzyciela. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 4 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji wierzyciela. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 5 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji wierzyciela. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
Zakładka Konta księgowe

Te pola wyboru są dostępne tylko dla operacji dotyczących kont księgowych.

  • Konto księgowe — w tym polu należy wybrać opcjonalnie jeden lub więcej numerów kont jako kryterium wyboru dla żądanych kont księgowych. Z asystentem wartości Wyszukiwanie: Konto księgowe można wyświetlić i wybrać dostępne konta księgowe.
  • Oznaczenie — opcjonalnie w tym polu można wprowadzić jedną lub więcej kombinacji słów jako kryterium wyboru dla opisu kont księgowych
  • Typ konta — użytkownik wprowadza tutaj opcjonalnie jeden lub więcej typów kont jako kryterium wyboru dla dostępnych kont księgowych. Może on wybrać następujące typy kont:
    • (wszystkie)
    • Domyślny
    • Bilans otwarcia automatyczny
    • Bilans otwarcia manualny
    • Konto błędów
    • Konto finansowe
    • Kasa
    • Środki pieniężne w obiegu
    • Konto rozliczeniowe przedsiębiorstwa
    • Zbiorcze konto należności
    • Zbiorcze konto zobowiązań
    • Podatek
    • Koszt
    • Przychód
    • Żądanie zaliczki dłużnika
    • Żądanie zaliczki wierzyciela
    • Konto pośrednie podatku
    • Konto rozliczenia międzyokresowego
  • Klasyfikacja kont księgowych — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji konta księgowego. Za pomocą wartości pomocniczej Wybór klasyfikacji może on wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 1 — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jedną lub więcej opcji węzła jako kryterium wyboru klasyfikacji (1…5) wierzyciela. Z asystentem wartości Wybór klasyfikacji możesz wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 2 — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jedną lub więcej opcji węzła jako kryterium wyboru klasyfikacji (1…5) wierzyciela. Z asystentem wartości Wybór klasyfikacji możesz wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 3 — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jedną lub więcej opcji węzła jako kryterium wyboru klasyfikacji (1…5) wierzyciela. Z asystentem wartości Wybór klasyfikacji możesz wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 4 — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jedną lub więcej opcji węzła jako kryterium wyboru klasyfikacji (1…5) wierzyciela. Z asystentem wartości Wybór klasyfikacji możesz wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Klasyfikacja 5 — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jedną lub więcej opcji węzła jako kryterium wyboru klasyfikacji (1…5) wierzyciela. Z asystentem wartości Wybór klasyfikacji możesz wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
  • Drukuj teksty informacyjne (pole wyboru) — w tym miejscu należy określić, czy mają być również wyświetlane istniejące teksty informacyjne konta księgowego. Wybór tych tekstów można ograniczyć poprzez podanie dodatkowych informacji.
  • Grupa tekstów — określając grupy tekstów, użytkownik ogranicza wyjście tekstów informacyjnych, które mają zostać wydrukowane. Nie ma to wpływu na pozostałe opcje. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Grupa tekstów można wyświetlić i wybrać dostępne grupy tekstów. Dozwolone są tylko grupy tekstów aktywne dla kont osobistych.
  • Automatyczne wyświetlanie — za pomocą tego pola można ograniczyć wyświetlanie tekstów informacyjnych partnera. Można np. wybrać, czy mają być drukowane tylko teksty, które zostały oznaczone jako obowiązkowe do wyświetlenia. Dostępne są następujące opcje:
    • (wszystkie)
    • Nie wyświetlaj
    • Zawsze wyświetlaj
  • Typ wiadomości — wybierając typ wiadomości, użytkownik ogranicza wyświetlanie tekstów informacyjnych partnera, które mają zostać wydrukowane. Do wyboru są dwa typy wiadomości, które mogą zawierać teksty informacyjne:
    • Informacja – teksty wyświetlane jako informacje
    • Ostrzeżenie – teksty wyświetlane jako ostrzeżenia
Zakładka Rozrachunki

Na tej zakładce dostępne są pola wyboru rozrachunków.

  • Waluta dokumentu — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jeden lub więcej kodów walut jako kryterium wyboru waluty dokumentu rozrachunku. Z asystentem wartości Wyszukiwanie: Waluty może on wyświetlić i wybrać dostępne waluty.
  • Wybór kwoty — tutaj należy określić odniesienie walutowe dla wyboru nierozliczonych kwot. Możliwe jest tylko ustawienie Kwota nierozliczona w walucie podstawowej.
  • Kwota otwarta Wn — użytkownik wprowadza w tym polu jedną lub więcej kwot jako kryterium wyboru kwoty Wn rozrachunku zgodnie z określonym wyborem kwoty. Jeśli to pole pozostanie puste, wówczas kwoty Wn zostaną wybrane niezależnie od ich wysokości.
  • Kwota otwarta Ma — użytkownik wprowadza w tym polu jedną lub więcej kwot jako kryterium wyboru kwoty Ma rozrachunku zgodnie z określonym wyborem kwoty. Jeśli to pole pozostanie puste, wówczas kwoty Ma zostaną wybrane niezależnie od ich wysokości.
  • Wybór rozrachunków — użytkownik wybiera tutaj typ księgowania Wn/Ma bieżących sald rozrachunków, dla których ma zostać wykonane zamknięcie rozrachunku. Dostępne wartości:
    • (wszystkie)
    • Rozrachunek Wn
    • Rozrachunek Ma
  • Wyksięguj tylko pozostałe rozrachunki (pole wyboru) — w tym miejscu można wskazać, czy mają zostać wybrane tylko pozostałe rozrachunki. Pozostałe rozrachunki to rozrachunki, dla których dokonano już częściowej płatności lub częściowego rozliczenia.
  • Wyksięguj tylko wymagalne pozycje (pole wyboru) — w tym miejscu można wskazać, czy mają zostać wybrane tylko pozycje wymagalne. Data wymagalności rozrachunków odnosi się do dnia bilansowego, którego należy określić, biorąc pod uwagę dni wymagalności następnego pola, które są odejmowane od dnia bilansowego.
  • Wymagalne do dni przed dniem bilansowym — użytkownik określa tutaj liczbę dni, które są odejmowane od dnia bilansowego generowania propozycji i definiuje datę odniesienia dla daty wymagalności. Wybierane są tylko rozrachunki, których termin płatności przypada przed lub w dniu tej daty odniesienia. Ta opcja ma znaczenie tylko w związku z wyborem opcji Wyksięguj tylko wymagalne pozycje.
  • Tylko do daty dokumentu — opcjonalnie użytkownik wprowadza tutaj datę dokumentu, do której rozrachunki mają zostać uwzględnione w zamknięciu rozrachunku. Jeśli w tym miejscu zostanie podana data dokumentu, która przypada przed dniem bilansowym propozycji, nie zostaną wykluczone żadne rozrachunki, których data dokumentu przypada przed dniem bilansowym. Jeśli w tym miejscu określono datę dokumentu, która przypada po dniu bilansowym propozycji, nie są jednak uwzględniane żadne rozrachunki, których data utworzenia przypada po dniu bilansowym.
  • Tylko do okresu księgowania — opcjonalnie użytkownik wprowadza tutaj okres księgowania, do którego rozrachunki mają zostać uwzględnione w zamknięciu rozrachunku. Jeśli w tym miejscu zostanie określony okres, który przypada przed okresem dnia bilansowego propozycji, żadne rozrachunki nie zostaną wykluczone, jeśli okres księgowania przypada przed okresem dnia bilansowego.
  • Rodzaj dokumentu księgowania — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jeden lub więcej rodzajów dokumentów księgowych jako kryterium wyboru dla księgowania rozrachunków. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Rodzaje dokumentów księgowych może on wyświetlić i wybrać dostępne rodzaje dokumentów księgowych.
  • Typ transakcji — użytkownik wybiera opcjonalnie w tym polu jeden lub więcej typów transakcji jako kryterium wyboru dla księgowań rozrachunków. Określając typ transakcji, może on zrezygnować ze specyfikacji wszystkich rodzajów dokumentów księgowych tego samego typu w polu Rodzaj dokumentu księgowania.
  • Powód blokady monitów — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jeden lub więcej powodów blokady jako kryterium wyboru dla blokady rozrachunków. Z asystentem wartości Wyszukiwanie: Powód blokady monitów może on wyświetlić i wybrać dostępne blokady.
  • Status zaliczek — użytkownik wybiera tutaj status zaliczek rozrachunku, które mają zostać rozliczone. Dostępne opcje:
    • (wszystkie)
    • Bez zaliczek
    • Polecenia wpłaty zaliczki
    • Zaliczki
  • Rozrachunek – środki pieniężne — użytkownik wybiera tutaj status środków pieniężnych rozrachunków, które mają zostać rozliczone
  • Drukuj tekst rozrachunku (pole wyboru) — użytkownik określa, czy tekst rozrachunku ma być drukowany na liście propozycji
  • Drukuj notatki rozrachunku (pole wyboru) — użytkownik określa, czy na liście propozycji mają być drukowane powiadomienia o rozrachunkach
  • Grupa tekstów — określając grupy tekstów, użytkownik ogranicza wyjście tekstów informacyjnych, które mają zostać wydrukowane. Nie ma to wpływu na pozostałe opcje. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Grupa tekstów można wyświetlić i wybrać dostępne grupy tekstów. Dozwolone są tylko grupy tekstów aktywne dla kont osobistych.
  • Automatyczne wyświetlanie — za pomocą tego pola można ograniczyć wyświetlanie tekstów informacyjnych partnera. Można np. wybrać, czy mają być drukowane tylko teksty, które zostały oznaczone jako obowiązkowe do wyświetlenia. Dostępne są następujące opcje:
    • (wszystkie)
    • Nie wyświetlaj
    • Zawsze wyświetlaj
  • Typ wiadomości — wybierając typ wiadomości, użytkownik ogranicza wyświetlanie tekstów informacyjnych partnera, które mają zostać wydrukowane. Do wyboru są dwa typy wiadomości, które mogą zawierać teksty informacyjne:
    • Informacja – teksty wyświetlane jako informacje
    • Ostrzeżenie – teksty wyświetlane jako ostrzeżenia
Zakładka Przyporządkuj klucz zewnętrzny rozrachunku

W tej zakładce możesz zdefiniować kryteria wyboru dla rozrachunków za pomocą terminów kluczy obcych. Jest to możliwe tylko dla kluczy obcych wprowadzonych w ustawionej organizacji dla przypisania rozrachunku

  • Klucz 1 — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jeden lub więcej kluczy jako kryterium wyboru dla przypisanego klucza obcego rozrachunku
Zakładka Rozliczenie rozrachunku

Jeśli ma zostać utworzona propozycja rozliczenia w celu rozliczenia rozrachunku, wówczas można użyć tej zakładki do określenia cech sortowania i grupowania wybranych rozrachunków. Można użyć pól wyszukiwania, aby wybrać, która zawartość (np. numer dokumentu, zewnętrzny numer dokumentu lub tekst rozrachunku) powinna zostać użyta do przydzielenia rozrachunków.

Jeśli pole wyszukiwania jest określone, wówczas można również wybrać słowo kluczowe, a tym samym wyszukiwany termin. Wyszukiwany termin może istnieć jako stała lub jako wzorzec wyszukiwania (wyrażenie regularne). Termin wyszukiwania określa, który ciąg znaków z pola rozrachunku określonego jako pole wyszukiwania jest używany do przypisania.

Jeśli np. jako pole wyszukiwania określono Zewnętrzny numer dokumentu, a przyporządkowane wyrażenie wyszukiwania zawiera wzorzec wyszukiwania \w{1,20}, użytkownik uzyska następujące wyniki:

  • Wszystkie znaki numeryczne i alfanumeryczne zewnętrznego numeru dokumentu od 1. cyfry w długości 20 cyfr są używane do sortowania i grupowania wybranych rozrachunków, a te same wyniki są łączone w jedno księgowanie

Aby uzyskać ogólne informacje na temat słów kluczowych, należy zapoznać się z dokumentacją Słowa kluczowe.

Ponadto, w przypadku rozliczenia z saldem zerowym można zdefiniować kwoty jako limit pozostałego salda Wn i pozostałego salda Ma. Limity te umożliwiają kompensowanie rozrachunków z konta partnera lub księgowego, w wyniku czego saldo końcowe nie przekracza zdefiniowanych limitów.

Poniżej znajdują się szczegółowe informacje o polach:

  • Przyporządkowanie rozrachunku – pole wyszukiwania 1 — opcjonalnie użytkownik wprowadza tutaj pole wyszukiwania przyporządkowania rozrachunku, które ma być skanowane w celu sortowania i grupowania wybranych rozrachunków. Dostępne wartości:
    • (brak)
    • Numer rozrachunku
    • Numer dokumentu
    • Tekst transakcji
    • Tekst rozrachunku
    • Zewnętrzny numer dokumentu
    • Klucz obcy 1
    • Klucz obcy 2
    • Klucz obcy 3
    • Klucz obcy 4
    • Klucz obcy 5
    • Klucz obcy 6
    • Klucz obcy 7
    • Klucz obcy 8
    • Klucz obcy 9
    • Klucz obcy 10
  • Słowo kluczowe 1 — w razie potrzeby użytkownik wprowadza w tym polu słowo kluczowe, które ma być używane jako termin wyszukiwania podczas przeszukiwania określonego pola wyszukiwania rozrachunku. Dla jednego słowa kluczowego może istnieć kilka terminów wyszukiwania jako stałe lub wzorce wyszukiwania (wyrażenia regularne).
  • Numer wyszukiwanego hasła 1 — w tym polu należy użyć pomocy Wyszukaj słowa kluczowe, aby wybrać wyszukiwane hasło, które ma być używane dla słowa kluczowego
  • Wyszukiwane hasło 1 — wybrane wyszukiwane hasło jest wyświetlane w tym polu
  • Przyporządkowanie rozrachunku – pole wyszukiwania 2 — opcjonalnie użytkownik wprowadza tutaj pole wyszukiwania przyporządkowania rozrachunku, które ma być skanowane w celu sortowania i grupowania wybranych rozrachunków. Dostępne wartości:
    • (brak)
    • Numer rozrachunku
    • Numer dokumentu
    • Tekst transakcji
    • Tekst rozrachunku
    • Zewnętrzny numer dokumentu
    • Klucz obcy 1
    • Klucz obcy 2
    • Klucz obcy 3
    • Klucz obcy 4
    • Klucz obcy 5
    • Klucz obcy 6
    • Klucz obcy 7
    • Klucz obcy 8
    • Klucz obcy 9
    • Klucz obcy 10
  • Słowo kluczowe 2w razie potrzeby użytkownik wprowadza w tym polu słowo kluczowe, które ma być używane jako termin wyszukiwania podczas przeszukiwania określonego pola wyszukiwania rozrachunku. Dla jednego słowa kluczowego może istnieć kilka terminów wyszukiwania jako stałe lub wzorce wyszukiwania (wyrażenia regularne).
  • Numer wyszukiwanego hasła 2 — w tym polu należy użyć pomocy Wyszukaj słowa kluczowe, aby wybrać wyszukiwane hasło, które ma być używane dla słowa kluczowego
  • Wyszukiwane hasło 2 — wybrane wyszukiwane hasło jest wyświetlane w tym polu
  • Pozostałe saldo Wn do — w tym miejscu użytkownik opcjonalnie określa limit kwoty pozostałej dla sald Wn dozwolonych w ramach zamknięcia rozrachunku przez rozliczenie. Limit kwoty pozostałej można określić tylko w walucie podstawowej bieżącej organizacji.
  • Pozostałe saldo Ma do — w tym miejscu użytkownik opcjonalnie określa limit kwoty pozostałej dla sald Ma dozwolonych w ramach zamknięcia rozrachunku przez rozliczenie. Limit kwoty pozostałej można określić tylko w walucie podstawowej bieżącej organizacji.
  • Dla pozostałego salda nowych rozrachunków (pole wyboru) — użytkownik określa, czy nowe rozrachunków mają być generowane z salda pozostałe. Jeśli nie ma być generowana nowy rozrachunek, saldo pozostałe jest ogólnie wyksięgowywane.

Akcje związane z aplikacją

Następujące akcje związane z aplikacją są dostępne w aplikacji Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku za pośrednictwem przycisku akcji na standardowym pasku przycisków.

Akcja [Utwórz propozycję zamknięcia rozrachunku]

Jeśli wszystkie niezbędne i pożądane informacje do wyboru danych do zamknięcia rozrachunku zostały wprowadzone, użytkownik może skorzystać z tej akcji, aby wygenerować propozycję zamknięcia rozrachunku natychmiast lub w tle.

W wyświetlonym oknie dialogowym, oprócz parametrów wyświetlanych w celach informacyjnych, należy wprowadzić informacje w poniższych polach:

  • Ustawienia daty — za pomocą tego ustawienia użytkownik określa, czy dzień bilansowy i data księgowania powinny być wprowadzane ręcznie, czy przypisywane automatycznie. Prawidłowe wartości to:
    • Zastosuj datę realizacji
    • Zastosuj podaną datę
  • Dzień bilansowy — w tym polu użytkownik wprowadza dzień bilansowy dla zamknięcia rozrachunku. Data ta nie może być w przyszłości i musi należeć do ważnego okresu księgowego w księgowości finansowej.
  • Data księgowania — w tym polu użytkownik wprowadza datę dokumentu, pod którą powinno zostać zaksięgowane zamknięcie rozrachunku. Data księgowania nie może być wcześniejsza niż dzień bilansowy i musi należeć do otwartego okresu w księgowości finansowej.

Po wykonaniu zlecenia przetwarzania, wygenerowana propozycja zamknięcia rozrachunku jest dostępna do dalszego przetwarzania w aplikacji Lista: Zamknięcia rozrachunków.

Konfiguracja

W przypadku aplikacji Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku schemat numeracji dla zamknięcia rozrachunku należy określić w aplikacji Konfiguracja dla obszaru Księgowość finansowa, w funkcji Ogólne dla organizacji głównej. Schemat numeracji w powinien być przypisany do typu Księgowość: Zamkn. rozrachunku nr rekordu. Numer propozycji jest automatycznie przypisywany z tego schematu numeracji podczas generowania propozycji zamknięcia rozrachunku.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Opcje zamknięcia rozrachunku com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.oiclearing.obj.OiClearingSelection — wykorzystywana jest przez aplikację Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Konfigurowania definicji działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych: com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.oiclearing.OrderData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacyjne

Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.

Aby aplikacja Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Generowanie propozycji zamknięcia rozrachunku nie jest udostępniana dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?