Wprowadzenie
W artykule opisano instrukcje korzystania z aplikacji Automatyczne księgowania bankowe dotyczące m.in. ich wprowadzania i edytowania. Zamieszczono również informacje o możliwych warunkach wstępnych oraz skutkach wykonania poszczególnych czynności.
Opis aplikacji Automatyczne księgowania bankowe, który zawiera również opisy pól, można znaleźć w artykule Automatyczne księgowania bankowe.
Importowanie wyciągu
Dane wyciągu dostarczone przez banki mogą zostać udostępnione jedynie poprzez zaimportowanie ich do aplikacji Automatyczne księgowania bankowe.
W celu wykonania importu, dane wyciągu dostarczone przez banki muszą być zapisane w odpowiedniej lokalizacji. Należy użyć ścieżki określonej w polu Ścieżka wyciągu odpowiedniego banku głównego (aplikacja Banki główne -> zakładka Automatyczne wyciągi bankowe)
Import odbywa się przy użyciu filtra importu BANKSTATEMENTHEADER. Ten filtr importu musi istnieć i być przypisany do następującego obiektu biznesowego
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.bankstatement.obj.BankStatementHeader.
Instrukcja:
- Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe.
- Wybrać akcję Importuj wyciąg za pomocą rolki akcji na standardowym pasku narzędzi. Otwarte zostanie okno dialogowe Import wyciągów.
- Wskazać bank prowadzący rachunek, którego wyciągi mają zostać zaimportowane. Jeżeli pole Bank główny pozostanie puste, zostaną zaimportowane wyciągi wszystkich banków prowadzących rachunek, dla których automatyczne księgowanie wyciągów jest aktywne.
- W razie potrzeby aktywować pole Automatycznie potwierdzaj ostrzeżenia.
- Uruchomić import za pomocą przycisku W tle.
- Import zostaje wykonany.
Uzupełnij wiersz
- Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe.
- Wyszukać wyciąg bankowy, którego pozycja wyciągu ma zostać uzupełniona. Do wyszukiwania wykorzystać obszar nawigacji lub pomoc wartości pola Numer wyciągu.
- Wybrany wyciąg zostaje otwarty w aplikacji, a w tabeli pozycji zostają wyświetlone wszystkie pozycje zawarte w wyciągu.
- Zaznaczyć pozycję wyciągu, która ma zostać uzupełniona.
- Wybrać na standardowym pasku narzędzi akcję Uzupełnij wiersz.
- Zaznaczona pozycja wyciągu zostaje uzupełniona. Oznacza to, że ustalane są definicja księgowania, partner oraz rozrachunki i przypisywane do pozycji. Dane ustalone wcześniej zostają usunięte.
Uzupełnij wyciąg
- Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe.
- Wyszukać wyciąg bankowy, który ma zostać uzupełniony. Do wyszukiwania wykorzystać obszar nawigacji lub pomoc wartości pola Numer wyciągu.
- Wybrany wyciąg zostaje otwarty w aplikacji, a w tabeli pozycji zostają wyświetlone wszystkie pozycje zawarte w wyciągu.
- Wybrać na standardowym pasku narzędzi akcję Uzupełnij wyciąg.
- Wszystkie pozycje zawarte w wyciągu zostają uzupełnione. Oznacza to, że definicja księgowania, partner oraz rozrachunki są ustalane i przypisywane dla każdej pozycji. Dane ustalone wcześniej zostają usunięte.
- W przypadku wykrycia błędu informacja o tym jest wyświetlana w polu Weryfikacja dla danej pozycji.
Zaksięguj wyciąg
Jeżeli dla wyciągu bankowego wszystkie kontrole zostały przeprowadzone bezbłędnie, księgowania zostały wygenerowane i w razie potrzeby edytowane, wyciąg bankowy może zostać zaksięgowany.
Instrukcja:
- Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe.
- Wyszukać wyciąg bankowy, który ma zostać zaksięgowany. Do wyszukiwania wykorzystać obszar nawigacji lub pomoc wartości pola Numer wyciągu.
- Wybrany wyciąg zostaje otwarty w aplikacji.
- Wybrać na standardowym pasku narzędzi akcję Zaksięguj wyciąg.
- Dla całego wyciągu zostaje utworzony przebieg księgowania, a księgowania zostają zapisane w plikach.
Dialog księgowania
Dla pojedynczych niekompletnych pozycji wyciągu możliwe jest załadowanie wygenerowanych księgowań do edycji w dialogu księgowania.
Instrukcja:
- Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe.
- Wyszukać wyciąg bankowy, który ma zostać uzupełniony. Do wyszukiwania wykorzystać obszar nawigacji lub pomoc wartości pola Numer wyciągu.
- Wybrany wyciąg zostaje otwarty w aplikacji, a w tabeli pozycji zostają wyświetlone wszystkie pozycje zawarte w wyciągu.
- Wybrać na standardowym pasku narzędzi akcję Dialog księgowania.
- Dialog księgowania zostaje otwarty. W tym miejscu możliwa jest edycja księgowań wygenerowanych z pozycji wyciągu.
Edycja pozycji wyciągu
Dopóki wyciąg nie został zaksięgowany, pozycje wyciągu mogą być edytowane w edytorze pozycji.
Instrukcja:
- Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe.
- Wyszukać wyciąg bankowy, który ma zostać uzupełniony. Do wyszukiwania wykorzystać obszar nawigacji lub pomoc wartości pola Numer wyciągu.
- Wybrany wyciąg zostaje otwarty w aplikacji, a w tabeli pozycji zostają wyświetlone wszystkie pozycje zawarte w wyciągu.
- Zaznaczyć w tabeli pozycję wyciągu, która ma zostać edytowana.
- Nacisnąć na pasku narzędzi tabeli przycisk Edytuj pozycję. Alternatywnie pozycję można załadować do edytora pozycji poprzez dwukrotne kliknięcie.
- Dane pozycji wyciągu zostają wyświetlone w edytorze pozycji.
- Wprowadzić zmiany w pozycji wyciągu.
- Nacisnąć na pasku narzędzi edytora pozycji przycisk Zastosuj aktualną pozycję. Pozycja wyciągu wraz ze zmianami zostaje przeniesiona do tabeli pozycji.
- Nacisnąć na standardowym pasku narzędzi przycisk Zapisz.
Usuń wyciąg
- Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe
- Wyszukać wyciąg bankowy, który ma zostać usunięty. Do wyszukiwania wykorzystać obszar nawigacji lub pomoc wartości pola Numer wyciągu.
- Wybrany wyciąg zostaje otwarty w aplikacji.
- Nacisnąć na standardowym pasku narzędzi przycisk Usuń. Zostaje otwarte okno dialogowe w którym należy potwierdzić usunięcie wyciągu.



