Instrukcje: Automatyczne księgowania bankowe

Wprowadzenie

W artykule opisano instrukcje korzystania z aplikacji Automatyczne księgowania bankowe dotyczące m.in. ich wprowadzania i edytowania. Zamieszczono również informacje o możliwych warunkach wstępnych oraz skutkach wykonania poszczególnych czynności.

Opis aplikacji Automatyczne księgowania bankowe, który zawiera również opisy pól, można znaleźć w artykule Automatyczne księgowania bankowe.

Importowanie wyciągu

Dane wyciągu dostarczone przez banki mogą zostać udostępnione jedynie poprzez zaimportowanie ich do aplikacji Automatyczne księgowania bankowe.

W celu wykonania importu, dane wyciągu dostarczone przez banki muszą być zapisane w odpowiedniej lokalizacji. Należy użyć ścieżki określonej w polu Ścieżka wyciągu odpowiedniego banku głównego (aplikacja Banki główne -> zakładka Automatyczne wyciągi bankowe)

Import odbywa się przy użyciu filtra importu BANKSTATEMENTHEADER. Ten filtr importu musi istnieć i być przypisany do następującego obiektu biznesowego

com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.bankstatement.obj.BankStatementHeader.

Instrukcja:

  1. Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe.
  2. Wybrać akcję Importuj wyciąg za pomocą rolki akcji na standardowym pasku narzędzi. Otwarte zostanie okno dialogowe Import wyciągów.
  3. Wskazać bank prowadzący rachunek, którego wyciągi mają zostać zaimportowane. Jeżeli pole Bank główny pozostanie puste, zostaną zaimportowane wyciągi wszystkich banków prowadzących rachunek, dla których automatyczne księgowanie wyciągów jest aktywne.
  4. W razie potrzeby aktywować pole Automatycznie potwierdzaj ostrzeżenia.
  5. Uruchomić import za pomocą przycisku W tle.
  6. Import zostaje wykonany.

Uzupełnij wiersz

  1. Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe.
  2. Wyszukać wyciąg bankowy, którego pozycja wyciągu ma zostać uzupełniona. Do wyszukiwania wykorzystać obszar nawigacji lub pomoc wartości pola Numer wyciągu.
  3. Wybrany wyciąg zostaje otwarty w aplikacji, a w tabeli pozycji zostają wyświetlone wszystkie pozycje zawarte w wyciągu.
  4. Zaznaczyć pozycję wyciągu, która ma zostać uzupełniona.
  5. Wybrać na standardowym pasku narzędzi akcję Uzupełnij wiersz.
  6. Zaznaczona pozycja wyciągu zostaje uzupełniona. Oznacza to, że ustalane są definicja księgowania, partner oraz rozrachunki i przypisywane do pozycji. Dane ustalone wcześniej zostają usunięte.

Uzupełnij wyciąg

  1. Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe.
  2. Wyszukać wyciąg bankowy, który ma zostać uzupełniony. Do wyszukiwania wykorzystać obszar nawigacji lub pomoc wartości pola Numer wyciągu.
  3. Wybrany wyciąg zostaje otwarty w aplikacji, a w tabeli pozycji zostają wyświetlone wszystkie pozycje zawarte w wyciągu.
  4. Wybrać na standardowym pasku narzędzi akcję Uzupełnij wyciąg.
  5. Wszystkie pozycje zawarte w wyciągu zostają uzupełnione. Oznacza to, że definicja księgowania, partner oraz rozrachunki są ustalane i przypisywane dla każdej pozycji. Dane ustalone wcześniej zostają usunięte.
  6. W przypadku wykrycia błędu informacja o tym jest wyświetlana w polu Weryfikacja dla danej pozycji.

Zaksięguj wyciąg

Jeżeli dla wyciągu bankowego wszystkie kontrole zostały przeprowadzone bezbłędnie, księgowania zostały wygenerowane i w razie potrzeby edytowane, wyciąg bankowy może zostać zaksięgowany.

Instrukcja:

  1. Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe.
  2. Wyszukać wyciąg bankowy, który ma zostać zaksięgowany. Do wyszukiwania wykorzystać obszar nawigacji lub pomoc wartości pola Numer wyciągu.
  3. Wybrany wyciąg zostaje otwarty w aplikacji.
  4. Wybrać na standardowym pasku narzędzi akcję Zaksięguj wyciąg.
  5. Dla całego wyciągu zostaje utworzony przebieg księgowania, a księgowania zostają zapisane w plikach.

Dialog księgowania

Dla pojedynczych niekompletnych pozycji wyciągu możliwe jest załadowanie wygenerowanych księgowań do edycji w dialogu księgowania.

Instrukcja:

  1. Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe.
  2. Wyszukać wyciąg bankowy, który ma zostać uzupełniony. Do wyszukiwania wykorzystać obszar nawigacji lub pomoc wartości pola Numer wyciągu.
  3. Wybrany wyciąg zostaje otwarty w aplikacji, a w tabeli pozycji zostają wyświetlone wszystkie pozycje zawarte w wyciągu.
  4. Wybrać na standardowym pasku narzędzi akcję Dialog księgowania.
  5. Dialog księgowania zostaje otwarty. W tym miejscu możliwa jest edycja księgowań wygenerowanych z pozycji wyciągu.

Edycja pozycji wyciągu

Dopóki wyciąg nie został zaksięgowany, pozycje wyciągu mogą być edytowane w edytorze pozycji.

Instrukcja:

  1. Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe.
  2. Wyszukać wyciąg bankowy, który ma zostać uzupełniony. Do wyszukiwania wykorzystać obszar nawigacji lub pomoc wartości pola Numer wyciągu.
  3. Wybrany wyciąg zostaje otwarty w aplikacji, a w tabeli pozycji zostają wyświetlone wszystkie pozycje zawarte w wyciągu.
  4. Zaznaczyć w tabeli pozycję wyciągu, która ma zostać edytowana.
  5. Nacisnąć na pasku narzędzi tabeli przycisk Edytuj pozycję. Alternatywnie pozycję można załadować do edytora pozycji poprzez dwukrotne kliknięcie.
  6. Dane pozycji wyciągu zostają wyświetlone w edytorze pozycji.
  7. Wprowadzić zmiany w pozycji wyciągu.
  8. Nacisnąć na pasku narzędzi edytora pozycji przycisk Zastosuj aktualną pozycję. Pozycja wyciągu wraz ze zmianami zostaje przeniesiona do tabeli pozycji.
  9. Nacisnąć na standardowym pasku narzędzi przycisk Zapisz.

Usuń wyciąg

  1. Otworzyć aplikację Automatyczne księgowania bankowe
  2. Wyszukać wyciąg bankowy, który ma zostać usunięty. Do wyszukiwania wykorzystać obszar nawigacji lub pomoc wartości pola Numer wyciągu.
  3. Wybrany wyciąg zostaje otwarty w aplikacji.
  4. Nacisnąć na standardowym pasku narzędzi przycisk Usuń. Zostaje otwarte okno dialogowe w którym należy potwierdzić usunięcie wyciągu.

Czy ten artykuł był pomocny?