Niniejszy dokument opisuje instrukcje korzystania z aplikacji Wyświetlanie/edycja propozycji płatności. Procedury zawierają instrukcje dotyczące m.in. tego, jak w późniejszym terminie można dodać konta oraz pozycje otwarte lub zaliczki. Zamieszczono również informacje o możliwych warunkach wstępnych oraz skutkach wykonania poszczególnych czynności.
Opis aplikacji Wyświetlanie/edycja propozycji płatności, zawierający także opisy pól, akcji i przycisków, znajduje się w dokumentacji Wyświetlanie/edycja propozycji płatności.
Edycja elementu
Po otwarciu aplikacji Wyświetlanie/edycja propozycji płatności w tabeli obszaru roboczego wyświetlane są wyłącznie pozycje kont zawarte w propozycji. Aby wyświetlić pozycje znajdujące się pod daną pozycją konta, należy kliknąć przycisk Rozwiń przed odpowiednią pozycją konta.
Pozycje propozycji płatności można edytować dowolną liczbę razy, o ile płatności nie zostały jeszcze zrealizowane.
Instrukcja:
- W tabeli pozycji należy odnaleźć pozycję, która ma zostać edytowana. W razie potrzeby można użyć pól wyszukiwania nad tabelą pozycji.
- Należy zaznaczyć wybraną pozycję i kliknąć przycisk [Edytuj pozycję] na pasku narzędzi nad tabelą pozycji.
- Pozycja zostaje przeniesiona do edytora pozycji.
- Należy zmienić wartości bieżącej pozycji.
- Na pasku narzędzi edytora pozycji należy kliknąć przycisk [Zatwierdź bieżącą pozycję].
- Zmieniona pozycja zostaje przeniesiona do tabeli pozycji.
- Propozycję płatności należy zapisać przyciskiem [Zapisz] na standardowym pasku narzędzi.
Dodawanie kont i pozycji otwartych
Rozróżnia się następujące procedury dodawania kont i pozycji otwartych do propozycji płatności:
- Dodawanie pozycji otwartych do istniejących kont
- Dodawanie nowych kont
Dodawanie pozycji otwartych do istniejących kont
W tym przypadku pozycje otwarte są dodawane do kont, które już znajdują się w propozycji płatności. Pozycje otwarte można dodać ręcznie lub automatycznie.
Dodawanie pozycji otwartych ręcznie
- W tabeli pozycji należy wybrać konto, do którego mają zostać dodane jedna lub więcej pozycji otwartych.
- Na pasku narzędzi edytora pozycji należy wybrać akcję [Dodaj pozycje ręcznie].
- Otworzy się okno dialogowe Wyszukaj pozycje otwarte. Dostępne są w nim wszystkie pozycje otwarte na koncie, które nie zostały jeszcze ujęte w propozycji płatności. Następnie można przenosić pozycje otwarte pojedynczo.
Jeżeli dla propozycji płatności aktywowano pole Rozliczenie grupowe, dostępna jest możliwość przypisywania pozycji otwartych z różnych organizacji. Wówczas pole wyszukiwania Organizacja jest dostępne do edycji i można zmienić organizację na potrzeby wyboru pozycji otwartych. Wszystkie dozwolone organizacje są wyświetlane za pomocą pomocy uzupełniania wartości dla pola Organizacja.
Dodawanie pozycji otwartych automatycznie
- W tabeli pozycji należy wybrać konto do edycji, do którego mają zostać dodane jedna lub więcej pozycji otwartych
- Na pasku narzędzi edytora pozycji, w przycisku akcji, należy wybrać akcję [Dodaj pozycje automatycznie]
- Otwiera się okno dialogowe Dodaj pozycje automatycznie. Wszystkie pozycje otwarte konta, które nie zostały jeszcze ujęte w propozycji płatności, można dodać w jednym kroku. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy do płatności nie przypisano jeszcze żadnych pozycji otwartych.
- W oknie dialogowym dostępna jest możliwość ograniczenia wyboru pozycji otwartych za pomocą pól wyszukiwania, takich jak Konto, Zewnętrzny numer dokumentu oraz Numer pozycji otwartej.
- Jeżeli dla propozycji płatności aktywowano pole Rozliczenie grupowe, przypisywane są pozycje otwarte ze wszystkich organizacji w strukturze grupy. Wówczas wybór pozycji otwartych można ograniczyć także za pomocą dostępnego pola wyszukiwania Organizacja.
Dodawanie nowych kont
- Aby dodać nowe konto, w edytorze pozycji należy kliknąć przycisk [Dodaj]
- Otwierają się odpowiednie pola, w których wprowadza się kod księgowy oraz numer konta
- Na pasku narzędzi edytora pozycji należy kliknąć przycisk [Zatwierdź bieżącą pozycję]
- Konto zostaje ujęte w propozycji płatności
- Aby dodać pozycje otwarte do pozycji konta, należy postępować zgodnie z procedurą Dodawanie pozycji otwartych do istniejących kont.
Dodawanie zaliczki
Propozycja płatności może zostać użyta do realizacji płatności zaliczkowych bez konieczności wcześniejszego zaksięgowania faktury.
Instrukcja
- W tabeli pozycji należy wybrać konto do edycji, dla którego ma zostać wykonana zaliczka
- Na pasku narzędzi edytora pozycji, w przycisku akcji, należy wybrać akcję [Dodaj zaliczkę].
- W edytorze pozycji otwierana jest nowa pozycja i następuje przejście na zakładkę Zaliczka
- W dostępnych polach należy wprowadzić dane zaliczki, takie jak kwota księgowania, numer pozycji otwartej, tekst księgowania itp.
- Na pasku narzędzi edytora pozycji należy kliknąć przycisk [Zatwierdź bieżącą pozycję]
- Pozycja zaliczki zostaje ujęta w propozycji płatności
- Propozycję płatności należy zapisać przyciskiem [Zapisz] na standardowym pasku narzędzi
Usuwanie pozycji
Istnieje możliwość usunięcia całych kont lub tylko pojedynczych pozycji z propozycji płatności, o ile płatności nie zostały jeszcze zrealizowane.
Instrukcja
- W tabeli pozycji należy odnaleźć pozycję do usunięcia. W razie potrzeby można użyć pól wyszukiwania nad tabelą pozycji.
- Należy zaznaczyć wybraną pozycję i kliknąć przycisk [Usuń] na pasku narzędzi nad tabelą pozycji
- Wybrana pozycja zostaje oznaczona wskaźnikiem usunięcia
- Należy kliknąć przycisk [Zapisz] na standardowym pasku narzędzi
- Pozycja zostaje usunięta z tabeli



