Instrukcje: Faktury wydań konsygnacyjnych

Przegląd tematów

Niniejsza dokumentacja opisuje procedury związane z aplikacją Faktury zakupu w widoku Faktura wydania konsygnacyjnego. Procedury zawierają instrukcje, np. jak wprowadzić lub edytować fakturę konsygnacyjną. Użytkownik zostanie również poinformowany o możliwych warunkach wstępnych i skutkach.

Opis widoku Faktura wydania konsygnacyjnego aplikacji Faktury zakupu, który zawiera również opisy pól i działań, można znaleźć w dokumentacji Faktury wydania konsygnacyjnego.

Działania standardowe

Wprowadzanie, przetwarzanie i usuwanie faktur zakupu zostało opisane w dokumentacji Instrukcje: Ogólne faktury zakupu.

Zmiana kursu lub daty faktury zakupu

Akcja Zmień kurs lub datę faktury zakupu umożliwia zmianę kursu wymiany i daty wprowadzonej faktury. Akcja została opisana w dokumentacji Instrukcje: Ogólne faktury zakupu.

Drukowanie faktury zakupu

Akcja Wydruk faktury zakupu umożliwia wydanie dokumentu faktury zakupu. Akcja została opisana w dokumentacji Instrukcje: Ogólne faktury zakupu.

Księgowanie faktury zakupu

Akcji Księguj faktury zakupu można użyć, aby zaksięgować fakturę wydania konsygnacyjnego, a tym samym zakończyć proces zakupu w ramach zakupu od dostawcy.

Warunki wstępne

Aby móc zaksięgować fakturę wydania konsygnacyjnego:

  • Wszystkie pozycje faktury są przypisane do pozycji powiadomienia o wydaniu konsygnacyjnym. Ilości i kwoty netto pozycji faktury muszą być w pełni przypisane do pozycji powiadomienia o wydaniu konsygnacyjnym.
  • Dodatkowe koszty muszą zostać ręcznie przypisane do danych księgowania kosztów przed zaksięgowaniem. Podczas księgowania faktur wydania konsygnacyjnego wprowadzone koszty dodatkowe nie są automatycznie przypisywane do danych faktury kosztowej wprowadzonych dla pozycji faktury, jeśli ma to zastosowanie.
  • Suma kwot netto i podatków jest równa kwocie brutto dokumentu zewnętrznego wprowadzonego w nagłówku aplikacji. Można to rozpoznać po tym, że saldo dla kwoty brutto ma wartość 0. Saldo dla kwoty brutto jest wyświetlane w nagłówku edytora pozycji.
  • Jeśli dla klucza księgowania zapisanego dla rodzaju faktury zakupu aktywowana jest wycena zapasów, okres księgowania, w którym przypada data faktury, musi istnieć i mieć status otwarty.

Instrukcje

W celu zaksięgowania faktury wydania konsygnacyjnego należy:

  1. Otworzyć aplikację Faktury zakupu.
  2. Otworzyć wprowadzoną fakturę wydania konsygnacyjnego, która ma zostać zaksięgowana.
  3. Wybrać akcję Księguj faktury zakupu na standardowym pasku narzędzi pod przyciskiem [Wykonaj]. System sprawdzi, czy faktura zakupu może zostać zaksięgowana. Jeśli faktura może zostać zaksięgowana, wyświetlone zostanie okno dialogowe, w którym można wprowadzić ustawienia przetwarzania w tle.
  4. Wybrać przycisk [W tle]. System zaksięguje fakturę zakupu. Status faktury zakupu zostanie zmieniony na Zrealizowane. Od tego momentu nie można już zmieniać danych tej faktury zakupu. W razie potrzeby można anulować fakturę zakupu.

Efekty

W wyniku wykonania akcji:

  • Księgowanie korekty jest potencjalnie generowane dla każdego wydania konsygnacyjnego.
  • Zafakturowana ilość jest zgłaszana z powrotem do przypisanej pozycji powiadomienia o wydaniu konsygnacyjnym i do powiązanego wydania. Dla każdej przypisanej pozycji powiadomienia o wydaniu konsygnacyjnym system wyszukuje powiązane wydania, które nie zostały w pełni zafakturowane, aż do osiągnięcia ilości przypisania. W pierwszej kolejności system wyszukuje wydania konsygnacyjne z ilością ujemną.
  • Status pozycji powiadomienia o wydaniu konsygnacyjnym i powiązanych wydań jest aktualizowany.
  • Przypisywany jest numer księgowania. Jeśli schemat numeracji księgowania został określony w rodzaju faktury zakupu, numer księgowania jest generowany z tego schematu numeracji. W przeciwnym razie jako numer księgowania używany jest numer dokumentu.

Anulowanie faktury zakupu

Akcji Anuluj fakturę zakupu można użyć, aby anulować fakturę, która została już zaksięgowana. Pozycje powiadomienia wydaniu konsygnacyjnym przypisane do pozycji faktury są ponownie zwalniane i mogą być wykorzystane do ponownego fakturowania. Status fakturowania pozycji powiadomienia o wydaniu konsygnacyjnym jest odpowiednio aktualizowany.

Warunki wstępne

Faktura wydania konsygnacyjnego została zaksięgowana, a przypisane do niej pozycje powiadomień wydania konsygnacyjnego nie zostały zreorganizowane.

Instrukcje

W celu anulowania faktury wydania konsygnacyjnego należy:

  1. Otworzyć aplikację Faktury zakupu.
  2. Otworzyć fakturę wydania konsygnacyjnego, która została już zaksięgowana i ma zostać anulowana.
  3. Wybrać akcję Anuluj fakturę zakupu dostępną na standardowym pasku narzędzi pod przyciskiem [Wykonaj]. System sprawdzi, czy faktura może zostać anulowana. Jeśli faktury nie można anulować, zostanie wyświetlony komunikat. Jeśli fakturę można anulować, otworzy się okno dialogowe.
  4. Wprowadzić datę dokumentu anulowania w oknie dialogowym.
  5. Wybrać przycisk [W tle]. System generuje fakturę anulowania, która anuluje pierwotną fakturę wydania konsygnacyjnego.

Efekty

Podczas anulowania za pomocą akcji Anuluj fakturę zakupu system generuje dokument kompensacyjny, który anuluje oryginalną fakturę wydania konsygnacyjnego. Podobnie jak w przypadku lustrzanego odbicia, dokument kompensacyjny jest nową fakturą wydania konsygnacyjnego, która jest identyczna z oryginałem, ale z odwróconym znakiem ilości i kwoty.

Wszystkie aktualizacje statusu i ilości są przeprowadzane w przeciwnym kierunku. W razie potrzeby system tworzy również księgowanie korygujące dla już utworzonego księgowania materiałowego, które anuluje rekordy księgowania zaksięgowanej faktury wydania konsygnacyjnego. W ten sposób oryginalne i anulowane dokumenty równoważą się wzajemnie. Oba dokumenty otrzymują status Anulowane.

Jeśli anulowanie faktury wydania konsygnacyjnego nie powiedzie się z powodu nieprawidłowych danych, a faktura zakupu otrzyma status Nieprawidłowe, można ponownie wykonać akcję Anuluj fakturę zakupu po skorygowaniu nieprawidłowych danych.

Weryfikacja faktury zakupu

Akcja Weryfikacja faktury zakupu nie jest dostępna w przypadku faktur wydań konsygnacyjnych.

Tworzenie korekty faktury zakupu

Akcja Utwórz korektę faktury zakupu nie jest dostępna w przypadku faktur wydań konsygnacyjnych.

Edycja danych podatkowych

Akcja Edytuj/Nie edytuj danych podatkowych została opisana w dokumentacji Instrukcje: Ogólne faktury zakupu.

Automatyczne powiązanie wybranych lub wszystkich pozycji z pozycją zgłoszenia wydania konsygnacyjnego (tabela pozycji)

Akcji Wstaw automatycznie pozycje i połącz z pozycjami zgłoszenia wydania można użyć, aby system automatycznie przypisał pozycje zgłoszenia wydania konsygnacyjnego do ręcznie wprowadzonych pozycji faktury.

Wymagania wstępne

Ręcznie wprowadzono i zapisano nagłówek faktury wydania konsygnacyjnego oraz co najmniej jedną pozycję faktury, którą należy teraz powiązać z co najmniej jedną pozycją zgłoszenia wydania konsygnacyjnego.

Instrukcje

W celu powiązania pozycji z pozycją zgłoszenia wydania konsygnacyjnego należy:

  1. Otworzyć aplikację Faktury zakupu.
  2. Otworzyć fakturę wydania konsygnacyjnego, z którą mają zostać powiązane pozycje.
  3. W razie potrzeby wybrać jedną lub więcej pozycji faktury. Jeśli nie zostaną wybrane pozycje, czynność zostanie wykonana dla wszystkich pozycji, które nie zostały jeszcze w pełni przypisane.
  4. Wybrać akcję Wstaw automatycznie pozycje i połącz z pozycjami zgłoszenia wydania dostępną pod przyciskiem [Wybierz akcję] w tabeli pozycji. Dla każdej pozycji faktury system automatycznie określi odpowiednie pozycje zgłoszenia wydania konsygnacyjnego, które nie zostały jeszcze zafakturowane, i połączy je z pozycją faktury do momentu osiągnięcia ich wartości netto. Dane powiązanych pozycji zgłoszeń wydania konsygnacyjnego są dodawane jako pozycje szczegółowe pod pozycją faktury. Status fakturowania powiązanych pozycji powiadomienia o wycofaniu przesyłki jest aktualizowany.
  5. W razie potrzeby edytować dane w liście tabeli, np. zmienić kwoty.
  6. Zapisać fakturę wydania konsygnacyjnego. Po całkowitym przypisaniu wszystkich pozycji faktury można zaksięgować fakturę wydania konsygnacyjnego.

Określanie i przydzielanie pozycji powiadomienia o wycofaniu przesyłki

System automatycznie określa możliwe pozycje zgłoszeń wydań konsygnacyjnych, a następnie przydziela je zgodnie z określonym algorytmem. System postępuje w następujący sposób:

  • System najpierw sprawdza, czy w nagłówku faktury wydania konsygnacyjnego został określony numer zgłoszenia wydania. Jeśli tak, numer ten jest używany jako domyślny do przypisania.
  • System wyszukuje wszystkie pozycje zgłoszeń wydania, które spełniają następujące warunki:
    • Wystawca faktury jest taki sam jak wystawca faktury wydania konsygnacyjnego.
    • Waluta faktury jest taka sama jak waluta zgłoszenia wydania konsygnacyjnego.
    • Artykuł pozycji faktury jest artykułem pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego.
    • Status fakturowania pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego to Niezafakturowane lub Częściowo zafakturowane.
    • Odbiorca faktury zgłoszenia wydania jest taki sam co organizacja zakupu faktury wydania konsygnacyjnego.
  • Znalezione pozycje zgłoszenia wydania konsygnacyjnego ze statusem Niezafakturowane i Częściowo zafakturowane są sortowane w porządku rosnącym według daty zgłoszenia wydania, numeru wydania i numeru pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego.
  • Ilość pozostała do zafakturowania jest określana dla każdej pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego. Jeśli jest ona większa niż 0, przydzielana jest odpowiednia pozycja zgłoszenia wydania.
  • Wyszukiwanie pozycji zgłoszenia wydania jest kontynuowane do momentu osiągnięcia lub przekroczenia ilości pozycji fakturowania lub do momentu, gdy nie zostaną znalezione żadne inne pozycje powiadomienia o wycofaniu.

Opisana procedura jest przeprowadzana dla wszystkich lub wybranych pozycji po kolei.

W wyniku automatycznego przyporządkowania na liście pozycji wyświetlane są pozycje zgłoszenia wydania konsygnacyjnego przyporządkowane do pozycji faktury. Jeśli termin płatności lub typ płatności faktury nie są zgodne z przypisanymi pozycjami powiadomienia o odstąpieniu od umowy, zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat.

Ręczne połączenie wybranych pozycji z pozycjami zgłoszenia wydania konsygnacyjnego (tabela pozycji)

Akcji Połącz ręcznie zaznaczone pozycje z pozycjami zgłoszenia wydania można użyć,  aby wyszukać pozycje zgłoszenia wydania konsygnacyjnego i przypisać je do ręcznie wprowadzonych pozycji faktury.

Po wykonaniu akcji otwarte zostanie okno dialogowe umożliwiające wybór pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego. Okno dialogowe zostało opisane w dokumentacji Faktury wydania konsygnacyjnego.

Wymagania wstępne

Ręcznie wprowadzono i zapisano fakturę wydania konsygnacyjnego oraz co najmniej jedną pozycję faktury, którą należy teraz powiązać z co najmniej jedną pozycją zgłoszenia wydania.

Instrukcje

W celu ręcznego połączenia wybranych pozycji z pozycjami zgłoszenia wydania należy:

  1. Otworzyć aplikację Faktury zakupu.
  2. Otworzyć fakturę wydania konsygnacyjnego, z którą mają zostać powiązane pozycje,
  3. Wybrać pozycje faktury.
  4. Wybrać akcję Połącz ręcznie zaznaczone pozycje z pozycjami zgłoszenia wydania dostępną pod przyciskiem [Wybierz akcję] na pasku narzędzi tabeli pozycji. W wyniku tego działania otwarte zostanie okno dialogowe.
  5. Wprowadzić kryteria wyszukiwania, których system powinien użyć podczas wyszukiwania pozycji zgłoszenia wydania, które nie zostały jeszcze w pełni zweryfikowane. Funkcje wyszukiwania dla artykułu i wystawcy faktury są pobierane z faktury i nie można ich zmienić. Pozycje zgłoszenia wydania z innym wystawcą faktury są również brane pod uwagę. Jednak ta strona fakturująca musi być wprowadzona jako wystawca faktury dla dostawcy zamówienia.
  6. Wybrać przycisk [Start], aby wyszukać odpowiednie pozycje zgłoszenia wydania. W obszarze roboczym okna dialogowego wyświetlane są pozycje zgłoszenia wydania, które odpowiadają charakterystyce wyszukiwania i nadal mają kwoty do zafakturowania.
  7. Wybrać żądane pozycje, aktywując pole wyboru na końcu odpowiedniego wiersza.
  8. Przenieść wybrane pozycje do faktury wydania konsygnacyjnego. Okno dialogowe zostanie zamknięte. Dane powiązanych pozycji zgłoszenia wydania są dodawane jako pozycje szczegółowe pod pozycją faktury. Status fakturowania powiązanych pozycji powiadomienia o wycofaniu przesyłki zostanie zaktualizowany.
  9. W razie potrzeby edytować dane w tabeli pozycji, przykładowo zmienić kwoty.
  10. Zapisać fakturę wydania konsygnacyjnego.

Gdy wszystkie pozycje faktury zostaną w pełni przypisane można zaksięgować fakturę wydania konsygnacyjnego.

Automatyczne połączenie wybranych pozycji z pozycjami zgłoszenia wydania konsygnacyjnego (tabela pozycji)

Akcji Zaznaczone lub wszystkie pozycje połącz automatycznie z pozycjami wydania można użyć, aby system wyszukał pozycje zgłoszenia wydania, które nie zostały jeszcze zafakturowane i przyjął je jako nowe pozycje faktury. Dodane w ten sposób pozycje faktury są już powiązane z pozycjami zgłoszenia wydania konsygnacyjnego.

Po wykonaniu akcji otwierane jest okno dialogowe wyboru pozycji zgłoszenia wydania konsygnacyjnego. Okno dialogowe zostało opisane w Faktury wydania konsygnacyjnego.

Warunki wstępne

Wprowadzono i zapisano fakturę zakupu na podstawie faktury wydania konsygnacyjnego.

Instrukcje

W celu automatycznego wstawienia pozycji do faktury wydania konsygnacyjnego należy:

  1. Otworzyć aplikacje Faktury zakupu.
  2. Otworzyć fakturę wydania konsygnacyjnego, do której mają zostać wstawione pozycje.
  3. Wybrać akcję Zaznaczone lub wszystkie pozycje połącz automatycznie z pozycjami wydania dostępną pod przyciskiem [Wykonaj akcję] na pasku narzędzi tabeli pozycji. W wyniku działania otwarte zostanie okno dialogowe.
  4. Wprowadzić charakterystykę wyszukiwania, którą system powinien wykorzystać podczas wyszukiwania pozycji zgłoszenia wydania, które nie są jeszcze w pełni fakturowane. Funkcja wyszukiwania wystawcy faktury jest pobierana z faktury i nie można jej zmienić. Pozycje zgłoszenia wydania z innym wystawcą faktury są również brane pod uwagę. Ta strona fakturująca musi być jednak wprowadzona jako wystawca faktury dla dostawcy zamówienia.
  5. Wybrać przycisk [Start], aby wyszukać odpowiednie pozycje zgłoszenia wydania. W obszarze roboczym okna dialogowego wyświetlane są pozycje zgłoszenia wydania, które odpowiadają charakterystyce wyszukiwania i nadal mają kwoty do zafakturowania.
  6. Wybrać żądane pozycje, aktywując pole wyboru na końcu odpowiedniego wiersza.
  7. Przenieść wybrane pozycje do faktury wydania konsygnacyjnego. Okno dialogowe zostanie zamknięte. Wybrane pozycje zgłoszenia wydania konsygnacyjnego zostaną przyjęte jako pozycje faktury. Dane powiązanych pozycji zgłoszenia wydania dodawane jako pozycje szczegółowe pod pozycją faktury. Status fakturowania powiązanych pozycji zgłoszenia wydania zostanie zaktualizowany.
  8. W razie potrzeby edytować dane w tabeli pozycji, przykładowo zmienić kwoty.
  9. Zapisać fakturę wydania konsygnacyjnego. Jeśli pozostałe pozycje faktury również zostały w pełni przypisane, można zaksięgować fakturę wydania konsygnacyjnego.

Dodawanie danych rachunku kosztów (tabela pozycji)

Akcja Dodaj dane rachunku kosztów została opisana w dokumentacji Instrukcje: Ogólne faktury zakupu.

Edycja podstawy naliczania skonta (edytor pozycji)

Akcja Edytuj/Nie edytuj podstawy naliczania skonta na pasku narzędzi edytora pozycji wykorzystywana jest, aby umożliwić edycję pola Podstawa naliczania skonta.

Jeśli akcja Edytuj/Nie edytuj podstawy naliczania skonta jest aktywna, pole Podstawa naliczania skonta być edytowane. Jeśli akcja nie została aktywowana, pole nie może być edytowane ręcznie.

Edycja podstawy naliczania rabatu (edytor pozycji)

Akcja Edytuj/Nie edytuj podstawy naliczania rabatu została opisana w dokumentacji Instrukcje: Ogólne faktury zakupu.

Czy ten artykuł był pomocny?