Instrukcje: Kontrakty sprzedaży

Niniejsza dokumentacja opisuje instrukcje korzystania z aplikacji Kontrakty sprzedaży. Instrukcje zawierają kroki, które należy wykonać by na przykład wprowadzić lub przetworzyć kontrakt sprzedaży. Użytkownik jest również informowany o możliwych warunkach wstępnych i skutkach.

Opis pól w aplikacji Kontrakty sprzedaży można znaleźć w artykule: Kontrakty sprzedaży.

Czynności związane z przetwarzaniem kontraktu sprzedaży opisano w artykule: Kontrakty sprzedaży: Akcje

Akcje edycji

Akcje standardowe

Standardowe akcje [Nowy], [Duplikuj nagłówek], [Aktualizuj], [Weryfikuj], [Zapisz], [Usuń] oraz interakcja między tabelą pozycji a edytorem pozycji zostały opisane w niniejszej dokumentacji: Ogólne akcje przetwarzania dokumentów.

Zmiana statusu ogólnego

Ogólny status kontraktu sprzedaży można zmienić za pomocą przycisku [Akcje] na standardowym pasku przycisków. Alternatywnie można zmienić status poszczególnych pozycji kontraktu za pomocą przycisku [Akcje] na pasku przycisków edytora pozycji.

Opis następujących akcji można znaleźć w niniejszej dokumentacji: Akcje: Zwolnij, zablokuj i zakończ dokument lub pozycje

Dokument ten opisuje również akcje [Zwolnij] i [Zablokuj] pod przyciskiem [Akcje] na pasku przycisków edytora pozycji.

Wyszukiwanie i dodawanie pozycji

Opis akcji [Wyszukaj i dodaj pozycje] można znaleźć w artykule: Akcja: Wyszukaj i dodaj pozycje.

Wyszukiwanie i dodawanie elementów

Opis akcji [Wyszukaj i dodaj elementy] można znaleźć w artykule Akcja: Wyszukaj i dodaj elementy.

Wyszukiwanie i dodawanie pozycji wariantowych do pozycji referencyjnych

Opis akcji [Wyszukiwanie i dodawanie pozycji wariantowych do pozycji referencyjnych] można znaleźć w artykule: Akcja: Wyszukaj i dodaj pozycje wariantowe do pozycji referencyjnych.

Ustalenie ceny

Można użyć akcji [Ustal cenę], aby system określił cenę dla artykułu otwartego w edytorze artykułów.

Wymagania wstępne:

  • Istniejący artykuł jest otwarty w edytorze artykułów lub wprowadzany jest nowy artykuł.
  • Aby system mógł określić cenę artykułu, w systemie musi istnieć co najmniej jeden cennik i jeden cennik, którego dotyczą poniższe warunki:
    • Dane są uwzględnione dla danego artykuł
    • Klient i waluta odpowiadają danym wprowadzonym w kontrakcie (kontrahent, waluta odbiorcy faktury).

Instrukcje:

  1. Należy otworzyć aplikację Kontrakty sprzedaży
  2. Wprowadzić identyfikator kontraktu sprzedaży, dla którego ma zostać ustalona cena artykułu i kliknąć przycisk [Aktualizuj] na standardowym pasku przycisków, na przykład w celu otwarcia kontraktu sprzedaży.

→Kontrakt sprzedaży zostanie otwarty.

  1. Otworzyć pozycję kontraktu, dla którego ma zostać ustalona cena w edytorze pozycji lub wprowadzić nową pozycję.
  2. Kliknąć akcję [Ustal cenę] pod przyciskiem [Akcje] na pasku przycisków edytora pozycji.

→Otworzy się okno dialogowe Ustal cenę z cennika. Więcej informacji na temat okna dialogowego można znaleźć w rozdziale: Okno dialogowe Ustal cenę z cennika.

→System pobiera wartości domyślne z danych podstawowych klienta.

  1. W razie potrzeby można zmienić lub dodać dane do określenia ceny.
  2. Nacisnąć przycisk [OK].

→System określi cenę dla wprowadzonej ilości artykułu otwartej pozycji i przeniesie ją do pola Cena w edytorze pozycji.

Okno dialogowe Określ cenę z cennika

Po kliknięciu akcji przed jej wykonaniem otworzy się okno dialogowe, w którym można zdefiniować ustawienia określania ceny.

Pola:

  • Partner – podczas określania ceny system korzysta z cen zapisanych dla tego partnera.

Jeśli w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Sprzedaż, w podfunkcji Ceny zdefiniowano Odbiorcę faktury jako zastosowanie partnera dla organizacji sprzedaży kontraktu, a pole Odbiorca faktury kontraktu jest wypełnione, wówczas sugerowany jest odbiorca faktury. W przeciwnym razie w tym polu sugerowany jest partner kontraktu.

Można zdefiniować innego partnera dla roli Klient w odniesieniu do organizacji sprzedaży.

Więcej informacji na temat roli partnera Klient można znaleźć w artykule: Partnerzy, widok Klient.

  • Cennik – ceny są ustalane na podstawie cennika wprowadzonego w tym polu.

Proponowany jest cennik zapisany w danych podstawowych klienta partnera kontraktu zaproponowanego w polu Partner. W razie potrzeby można wprowadzić inny cennik.

  • Data kalkulacji – data i godzina wprowadzone w tym polu określają czas obliczeń używany przez system do określenia ceny. Można również wprowadzić czas obliczeń w przeszłości, aby uzyskać informacje o cenach obowiązujących w tym czasie. Jeśli ceny dla danego okresu ważności były wielokrotnie zmieniane, przy obliczaniu cen brane są pod uwagę wartości, które były ważne dokładnie w określonym czasie.

Cennik jest określany na podstawie daty wprowadzonej w polu Data odniesienia do ustalenia ceny.

Jako data kalkulacji sugerowana jest data bieżąca.

  • Data odniesienia dla ustalenia ceny – data wprowadzona w tym polu określa datę, do której odnosi się kalkulacja ceny. Ceny tych samych pozycji mogą się różnić w różnych datach, ponieważ ceny w cennikach mają okres ważności.

Sugerowana jest bieżąca data.

  • Typ ceny – określa, do czego powinna odnosić się kalkulacja ceny. Do wyboru są następujące pozycje:
    • Cena brutto
    • Cena netto

Efekty:

System określa cenę dla wprowadzonej ilości artykułu w pozycji kontraktu otwartej w edytorze pozycji. System korzysta z zapisanego cennika, w tym zawartych w nim cenników, i wyszukuje prawidłową cenę artykułu dla daty odniesienia i czasu obliczeń dla określonego partnera.

Wynik określenia ceny:

  • Cena została określona

Ustalona cena jest przenoszona do pola Cena pozycji kontraktu.

  • Cena nie została określona

Jeśli system nie może określić ceny dla pozycji na podstawie wprowadzonych danych, pojawia się odpowiedni komunikat. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy cenniki przypisane do wybranego cennika nie zawierają wpisu dla pozycji.

Wskazówka
W takim przypadku należy w razie potrzeby zmienić dane do określenia ceny i ponownie przeprowadzić akcję.

Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji: Wprowadzenie: Ceny sprzedaży.

Wydrukuj potwierdzenie kontraktu

Akcja [Wydrukuj potwierdzenie kontraktu] służy do wystawienia dokumentu Potwierdzenie kontraktu.

Instrukcje:

  1. Należy otworzyć aplikację Kontrakty sprzedaży.
  2. Wprowadzić identyfikator kontraktu sprzedaży, dla której ma zostać wydrukowany dokument Potwierdzenie kontraktu i kliknąć przycisk [Aktualizuj] na standardowym pasku przycisków, na przykład w celu otwarcia kontraktu sprzedaży.

→Kontrakt sprzedaży zostanie otwarty.

  1. Należy nacisnąć akcję [Wydrukuj potwierdzenie kontraktu] na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Akcje].

→Otworzy się okno dialogowe Wydrukuj potwierdzenie kontraktu.

  1. W razie potrzeby zmienić datę wydruku dokumentu w otwartym oknie dialogowym w zakładce Parametry.
  2. W razie potrzeby zmienić ustawienia wydruku.
  3. Nacisnąć przycisk [Wyświetl] lub [W tle].

→System generuje dokument Potwierdzenie kontraktu natychmiast lub z opóźnieniem.

→System wysyła potwierdzenie kontraktu na medium wyjściowe określone lub zdefiniowane zgodnie z kontraktem  i w formacie zgodnym z szablonem dokumentu zapisanym lub wybranym w kontrakcie.

Efekty:

Dokument Potwierdzenie kontraktu jest generowany przez system i wydawany w języku korespondencyjnym partnera kontraktu.

Rozliczanie kontraktów terminowych

Status Zakończony nie jest automatycznie przypisywany przez system dla kontraktów terminowych. W razie potrzeby użytkownik może uruchomić kontrolę systemu za pomocą akcji [Zakończ wygasłe kontrakty terminowe]. System porównuje datę wszystkich otwartych pozycji wszystkich kontraktów terminowych z bieżącą datą, a następnie przypisuje status Zakończony, jeśli data już upłynęła.

Wymagania wstępne:

Akcja [Zakończ wygasłe kontrakty terminowe] może być używana tylko dla kontraktów typu Stały termin, Ilość/termin lub Wartość/termin.

Instrukcje:

  1. Należy otworzyć aplikację Kontrakty sprzedaży
  2. Wybrać akcję „[Zakończ wygasłe kontrakty terminowe] pod przyciskiem [Akcje].

→Pojawi się okno dialogowe.

  1. Wybrać przycisk [W tle].

→System sprawdza datę wszystkich pozycji kontraktu sprzedaży z opóźnieniem i w razie potrzeby przypisuje ogólny status Zakończone. Ogólny status nagłówka dokumentów jest również ustawiany na Zakończony dla kontraktów, dla których wszystkie pozycje zostały w rezultacie zakończone.

Czy ten artykuł był pomocny?