Niniejszy artykuł zawiera opis instrukcji dotyczących wszystkich widoków aplikacji Przyjęcia towaru. Szczegółowe opisy pól oraz parametrów znajdują się w artykułach:
- Przyjęcie towaru, widok Zakup
- Przyjęcie towaru, widok Produkcja
- Przyjęcie towaru, widok Zwrot od klienta
- Przyjęcie towaru, widok Dystrybucja
Tworzenie nowego dokumentu przyjęcia towaru
W przypadku manualnego wprowadzania przyjęcia, towaru poniższe wymagania wstępne muszą zostać spełnione:
- Istnieje dokument odniesienia dla wybranego typu przyjęcia towaru np. Zamówienie zakupu dla przyjęcia towaru typu Zakup
- Dla przyjęcia towaru typu Zakup dostępny jest partner typu Dostawca. Partner typu Dostawca posiada dane zdefiniowane w aplikacji Partnerzy widok Dostawca.
- Dla przyjęcia towaru typu Zwrot od klienta dostępny jest partner typu Klient. Partner typu Klient posiada dane zdefiniowane w aplikacji Partnerzy widok Klient.
- Pierwszym krokiem jest uruchomienie aplikacji Przyjęcia towaru
- W przypadku środowiska wielofirmowego, użytkownik wybiera na pasku wyboru organizacji odpowiednią organizację logistyczną
- W pierwszej części pola Numer należy wprowadzić rodzaj przyjęcia towaru
- Przy pomocy przycisku [Dodaj], użytkownik tworzy nowy dokument przyjęcia towaru. Utworzony zostanie nowy dokument przyjęcia towaru. Numer dokumentu nadawany jest automatycznie zgodnie ze schematem numeracji przypisanym do wybranego rodzaju przyjęcia towaru. W przypadku środowiska wielofirmowego, wybrana w kroku drugim organizacja będzie odbiorcą towaru.
- W polu Partner dostawy należy wprowadzić identyfikator partnera. Dla przyjęcia towaru z zakupu powinien być to Dostawca, a dla przyjęcia towaru ze zwrotu od klienta – Klient.
- W pierwszej części pola Numer/Data dokumentu zewnętrznego należy wprowadzić numer dokumentu spoza systemu, na podstawie którego generowane jest przyjęcie, np. numer dokumentu WZ otrzymanego od dostawcy. W drugiej części pola numer wprowadź datę tego dokumentu.
- Następnie należy zapisać przyjęcie towaru przy pomocy przycisku [Zapisz], znajdującego się na standardowym pasku przycisków
- Na zakończenie należy wstawić pozycje do zlecenia, np. przy użyciu akcji [Wybierz akcje] → [Wstaw pozycje z odniesieniem do zlecenia]
Edycja przyjęcia towaru
Edycja dokumentu przyjęcia towaru jest możliwa do momentu zatwierdzenia przyjęcia towaru oraz do momentu dodania pozycji na dokument. Po zatwierdzeniu przyjęcia towaru blokowana jest edycja dokumentu. Nie ma możliwości zmiany rodzaju przyjęcia towaru po utworzeniu dokumentu przyjęcia towaru. Zmiana klienta lub dostawcy jest możliwa do momentu wprowadzenia pozycji na dokument przyjęcia towaru.
Dodanie pozycji do przyjęcia towaru
Instrukcja opisuje ręczne wprowadzenie pozycji do dokumentu przyjęcia towaru, a następnie ręczne lub automatyczne przypisanie pozycji do dokumentu procesu podstawowego.
- Użytkownik tworzy nowy dokument przyjęcia towaru zgodnie z instrukcją zawartą w rozdziale Utworzenie nowego dokumentu przyjęcia towaru
- Na pasku narzędzi edytora pozycji należy wybrać przycisk [Dodaj nową pozycję]
- W polu Artykuł należy wybrać artykuł, który ma zostać przyjęty na magazyn
- W polu Ilość przyjęcia należy zdefiniować ilość oraz jednostkę miary artykułu, w której zostanie on przyjęty na magazyn. System domyślnie przyjmuje towar w jednostce podstawowej artykułu wybranej w aplikacji Artykuły widok Podstawowe.
- W polu Magazyn użytkownik dodaje magazyn, do którego towar zostanie przyjęty
- Jeżeli artykuł posiada specyfikację, na zakładce Specyfikacje należy przypisać charakterystykę do pozycji przyjęcia
- W przypadku, gdy użytkownik chce przypisać pozycję do dokumentu odniesienia, w edytorze pozycji wprowadza dane na zakładce Przyporządkowania zlecenia.
- Następnie należy dodać pozycję do tabeli pozycji przy pomocy przycisku [Zastosuj]
- Jeżeli pozycja nie została przypisana do dokumentu odniesienia w edytorze pozycji, użytkownik może skorzystać z akcji dostępnych na pasku narzędzi tabeli obszaru roboczego:
- [Wybierz akcję] → [Przyporządkuj ręcznie]
- [Wybierz akcję] → [Przyporządkuj automatycznie]
- Na zakończenie należy zapisać przyjęcie towaru przy pomocy przycisku [Zapisz]
Wprowadzanie ilości drugiego gatunku
W przypadku wprowadzania ilości drugiego gatunku dla pozycji przyjęcia towaru, konieczne jest spełnienie poniższych wymagań wstępnych:
- Utworzenie nowego dokumentu przyjęcia towaru zgodnie z opisem zawartym w rozdziale Utworzenie nowego dokumentu przyjęcia towaru
- Dodanie pozycji do dokumentu przyjęcia towaru zgodnie z opisem zawartym w rozdziale Dodanie pozycji do przyjęcia towaru
- Aktywowanie parametru Ilości 2. gatunku/odrzutu w przyjęciu towaru w aplikacji Konfiguracja → funkcja Logistyka magazynowa
- Pierwszym krokiem jest otwarcie utworzonego przyjęcia towaru, które posiada co najmniej jedną pozycję. Przyjęcie towaru musi posiadać status Zwolnione.
- Następnie należy zaznaczyć pozycję oraz przy pomocy przycisku [Edytuj pozycję] otworzyć ją w edytorze pozycji
- Użytkownik dodaje pozycję drugiego gatunku przy pomocy przycisku [Utwórz nową pozycję 2. gatunku]
- W polu Artykuł użytkownik wybiera artykuł drugiego gatunku dla danej pozycji
- W polu Ilość użytkownik definiuje ilość oraz jednostkę dla artykułu drugiego gatunku. Wybrana jednostka dla artykułu drugiego gatunku musi być taka sama jak jednostka pozycji podstawowej. Ilość przyjęcia materiału drugiego gatunku oraz odpadu nie może w sumie przekroczyć ilości przyjęcia pozycji podstawowej.
- W celu zdefiniowania danych rachunkowości dla artykułu drugiego gatunku, użytkownik wprowadza dane na zakładce Dane dot. drugiego gatunku
- Jeżeli artykuł drugiego gatunku posiada specyfikację, wówczas należy wprowadzić dane na zakładce Przyporządkowania specyfikacji
- Następnie należy dodać pozycję do tabeli przy pomocy przycisku [Zastosuj]
- Na zakończenie należy zapisać przyjęcie towaru przy pomocy przycisku [Zapisz]
Wprowadzanie ilości odrzutu
W przypadku wprowadzania ilości odpadu dla pozycji przyjęcia towaru, konieczne jest spełnienie poniższych wymagań wstępnych:
- Utworzenie nowego dokumentu przyjęcia towaru zgodnie z opisem zawartym w rozdziale Utworzenie nowego dokumentu przyjęcia towaru
- Dodanie pozycji do dokumentu przyjęcia towaru zgodnie z opisem zawartym w rozdziale Dodanie pozycji do przyjęcia towaru
- Aktywowanie parametru Ilości 2. gatunku/odrzutu w przyjęciu towaru w aplikacji Konfiguracja → funkcja Logistyka magazynowa
- Pierwszym krokiem jest otwarcie utworzonego przyjęcie towaru, które posiada co najmniej jedną pozycję. Przyjęcie towaru musi posiadać status Zwolnione.
- Użytkownik zaznacza pozycję oraz przy pomocy przycisku [Edytuj pozycję] otwiera ją w edytorze pozycji
- Następnie wprowadza ilości odpadu w polu Ilość odrzutu. Suma ilości przyjęcia artykułu drugiego gatunku oraz odpadu nie może przekroczyć ilości przyjęcia pozycji podstawowej.
- Następnie należy dodać pozycję do tabeli przy pomocy przycisku [Zastosuj]
- Na zakończenie należy zapisać przyjęcie towaru przy pomocy przycisku [Zapisz]
Przyjęcie towaru ze zwrotu od klienta
Dla przyjęcia towaru ze zwrotu od klienta konieczne jest spełnienie poniższych wymagań wstępnych:
- Utworzony jest dokument zwrotu od klienta w aplikacji Zwroty od klientów z dostępną pozycją do przyjęcia towaru
- W aplikacji Konfiguracja → funkcja Sprzedaż → funkcja Zwroty od klientów jest aktywna
- Istnieje rodzaj przyjęcia towaru typu Zwrot od klienta, który w polu Odniesienie zwrotu w aplikacji Rodzaje przyjęć towaru ma wybraną wartość Zwrot od klienta
- Pierwszym krokiem jest uruchomienie aplikacji Przyjęcia towaru
- Użytkownik dodaje nowy dokument przyjęcia towaru przy pomocy przycisku [Utwórz ze zwrotu od klienta]. Zostanie otwarte okno dialogowe Generowanie przyjęcia towaru ze zwrotów od klienta.
- W oknie dialogowym Generowanie przyjęcia towaru ze zwrotów od klienta, w polu Dostawa towarów należy wybrać pochodzenie zwrotu. W polu Zwrot od klienta należy wprowadzić rodzaj oraz numer dokumentu zwrotu utworzonego w aplikacji Zwroty od klientów. Dane do sekcji Zamawiający oraz Organizacja sprzedaży zostaną pobrane z dokumentu zwrotu.
- Po pobraniu danych z dokumentu zwrotu w oknie dialogowym Generowanie przyjęcia towaru ze zwrotów od klienta zostanie udostępnione pole Rodzaj przyjęcia towaru. W udostępnionym polu należy wybrać rodzaj przyjęcia towaru typu Zwrot od klienta, a następnie zatwierdzić przyciskiem [OK].
- Zostanie utworzony dokument przyjęcia towaru dla zwrotu od klienta
Efekty wynikające z działań użytkownika:
- Utworzony zostaje dokument przyjęcia towaru ze zwrotu od klienta
- Odbiorca dostawy jest organizacją logistyki magazynowej odpowiedzialną za przyjęcie towaru
- Z rodzaju przyjęcia towaru wynikają określone wartości domyślne, które nie wynikają z informacji zawartych w oknie dialogowym Generowanie przyjęcia towaru ze zwrotów od klienta lub dokumentu zwrotu klienta
- Dokument zwrotu klienta jest używany jako dokument odniesienia
- Organizacja sprzedaży i zamawiający pochodzą z dokumentu zwrotu klienta
- Rozpatrywane są tylko te pozycje dokumentu zwrotu od klienta, dla których można określić następujące elementy:
- Nie są przyjęte w całości
- Nie zostały wprowadzone ręcznie
- Nie zostały anulowane
- Pozycje na zwrocie od klienta posiadają status brak odbioru w trakcie realizacji
- Z pozycji dokumentu zwrotu klienta przekazywane są następujące dane:
- Miejsce magazynowania
- Artykuł i specyfikacja
- Jeśli pozycja zwrotu klienta zawiera odniesienie do zamówienia sprzedaży, to odniesienie to zostaje pobrane i wyświetlane jest w kolumnie Pozycja zamówienia dla pozycji przyjęcia towaru. Jeśli w pozycji dokumentu zwrotu klienta w polu Odniesienie wybrana jest wartość Artykuł, informacja ta pozostaje pusta w kolumnie Pozycja zamówienia.
- Tworzone są pozycje w łańcuchu dokumentów powiązanych dla zwrotu od klienta oraz jeżeli znajduje się odniesienie do zlecenia sprzedaży
- Jeśli ilości wygenerowanych pozycji przyjęcia towaru z pozycji zwrotu od klienta nie zgadzają się z rzeczywistymi ilościami przyjęcia towaru, możliwa jest zmiana ilości. Dopuszczalna jest również ilość zerowa.
Przyjęcie towaru ze zlecenia dostawy będącego odbiorem od dostawcy
Dla przyjęcia towaru ze zlecenia dostawy konieczne jest spełnienie poniższych wymagań wstępnych:
- Utworzono dokument zlecenia dostawy typu Dostawa zewnętrzna w aplikacji Zlecenia dostawy z dostępną pozycją do przyjęcia towaru. Odbiorcą zlecenia dostawy musi być organizacja przyjęcia towaru.
- Istnieje rodzaj przyjęcia towaru typu Zakup
- Pierwszym krokiem jest uruchomienie aplikacji Przyjęcia towaru
- Użytkownik tworzy nowy dokument przyjęcia towaru przy pomocy przycisku [Dodaj] → [Utwórz ze zlecenia odbioru]. Zostanie wyświetlone okno dialogowe Tworzenie przyjęcia towaru ze zlecenia odbioru.
- W oknie dialogowym Tworzenie przyjęcia towaru ze zlecenia odbioru należy wprowadzić:
- W pierwszej części pola Zlecenie dostawy rodzaj zlecenia dostawy, dla którego zostanie utworzone przyjęcie towaru. Zlecenie dostawy musi być zgodne z wymaganiami wstępnymi.
- W drugiej części pola Zlecenie dostawy numer dokumentu zlecenia dostawy, dla którego zostanie utworzone przyjęcie towaru
- W polu Rodzaj przyjęcia towaru rodzaj dokumentu przyjęcia towaru, który zostanie utworzony
- W oknie dialogowym Tworzenie przyjęcia towaru ze zlecenia odbioru dane do sekcji Partner dostawy oraz Zleceniodawca odbioru zostaną pobrane automatycznie z dokumentu zlecenia dostawy
- W oknie dialogowym Tworzenie przyjęcia towaru ze zlecenia odbioru w sekcji Ustawienia należy aktywować lub dezaktywować parametry:
- Realizacja zlecenia dostawy – jeżeli parametr jest aktywny, dostawa zostanie zakończona po potwierdzeniu przyjęcia towaru
- Zastosuj ilość docelową – jeżeli parametr jest aktywny, ilość przyjęcia zostanie pobrana z dokumentu zlecenia dostawy z ilości docelowej do dostarczenia
- Zastosuj lub utwórz specyfikację – jeżeli parametr jest aktywny, dla pozycji przyjęcia towaru, która jest zarządzana specyfikacją, zostanie utworzona lub przeniesiona charakterystyka z dokumentu zlecenia dostawy
- Przejmij pozycje za pomocą edytora – jeżeli parametr jest aktywny, pozycje nie zostaną przypisane automatycznie do dokumentu przyjęcia towaru. Będą wyświetlane w kolejności w edytorze pozycji, wymagając ręcznego dodania do tabeli dokumentu przyjęcia towaru.
- Należy zaakceptować przyciskiem [OK].
- Zostanie utworzony dokument przyjęcia towaru ze zlecenia dostawy
Efekty:
- Dostawca zlecenia dostawy jest partnerem dostawy
- Odbiorca dostawy pobierany jest z zamówienia dostawy
- Właścicielem zapasów jest firma organizacji odpowiedzialnej za zlecenie dostawy.
- Pozycje przyjęcia towaru są generowane na podstawie określonego zlecenia dostawy. Stosuje się następujące zasady:
- Miejsce składowania zlecenia dostawy jest traktowane jako miejsce składowania pozycji przyjęcia towaru.
- Artykuły i cechy są pobierane z pozycji zlecenia dostawy.
- Jako ilość dla pozycji przyjęcia towaru, przejmowana jest ilość dostarczona według zlecenia dostawy. Jeżeli dostarczona ilość wynosi zero, a zlecenie dostawy nie zostało zakończone i przy tworzeniu przyjęcia towaru aktywowano parametr Zastosuj ilość docelową, wówczas przejmowana jest ilość do dostarczenia ze zlecenia dostawy
Usunięcie przyjęcia towaru
Jeśli przyjęcie towaru nie zostało jeszcze zakończone, może zostać usunięte ze wszystkimi pozycjami. Jeśli towar został częściowo spakowany, przed usunięciem musi zostać ponownie rozpakowany.