Instrukcje: Zamówienia sprzedaży

Niniejsza dokumentacja opisuje instrukcje korzystania z aplikacji Zamówienia sprzedaży. Procedury zawierają kroki instruktażowe, np. jak wprowadzić lub przetworzyć zamówienie sprzedaży. Zawiera także informację o możliwych warunkach wstępnych i skutkach.

Opis pól w aplikacji Zamówienia sprzedaży można znaleźć w dokumentacji: Zamówienia sprzedaży.

Czynności związane z przetwarzaniem zamówienia sprzedaży opisano w dokumentacji: Zamówienia sprzedaży: Akcje.

Dostępne akcje

Akcje standardowe

Akcje [Nowy], [Duplikuj nagłówek], [Aktualizuj], [Weryfikuj], [Zapisz], [Usuń] oraz interakcja między tabelą pozycji a edytorem pozycji zostały opisane w niniejszej dokumentacji: Instrukcje: Aplikacje dokumentów.

Wskazówka
Jeśli w przypadku powiązania zamówienia z pozycją zamówienia sprzedaży przetwarzane jest zlecenie dostawy typu Zewnętrzna dostawa bezpośrednia, pozycji tej nie można usunąć.

Generuj z oferty

Zamówienie sprzedaży można utworzyć z istniejącej oferty sprzedaży za pomocą akcji [Generuj z oferty] w menu przycisku [Nowy] na standardowym pasku przycisków. W przypadku pracy z ofertami sprzedaży procedura ta jest zalecana, ponieważ dane z oferty sprzedaży są przenoszone do tworzonego zamówienia sprzedaży i nie trzeba ich ponownie wprowadzać. Ponadto generowane są odniesienia do dokumentów, które są wymienione w łańcuchu dokumentów.

Tylko zwolnione pozycje oferty są przenoszone do zamówienia.

Wymagania wstępne
  • Rodzaj zamówienia sprzedaży
  • Zwolniona oferta sprzedaży
Wskazówka
Należy pamiętać, że w przypadku zakończonej oferty pojawia się odpowiednie ostrzeżenie.
Instrukcje
  1. Należy otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży.
  2. W razie potrzeby wybrać organizację sprzedaży na pasku tytułu, dla której ma być wprowadzony dokument.
Wskazówka
W systemach jednofirmowych bez uprawnień związanych z treścią klient jest zawsze używany jako organizacja.
  1. Wprowadzić identyfikator rodzaju zamówienia sprzedaży w pierwszym polu dwuczęściowego pola Numer.
  2. Wybrać akcję [Generuj z oferty] na standardowym pasku przycisków w menu przycisku [Nowy].

→Otworzy się okno dialogowe. Więcej informacji na temat okna dialogowego można znaleźć w rozdziale: Okno dialogowe: Generuj zamówienie z oferty.

  1. W oknie dialogowym należy wprowadzić rodzaj numer żądanej oferty, na podstawie której ma zostać utworzone zamówienie sprzedaży. Określ, czy przeniesione mają być tylko pozycje aktywne, czy także opcjonalne. Jeśli nie wszystkie istotne pozycje oferty mają być przejęte lub mają zostać edytowane, należy aktywować parametr Przejmij pozycje za pomocą edytora.
  2. Należy zakończyć wprowadzanie zmian w oknie przyciskiem [OK].

→System utworzy nowe zamówienie sprzedaży na podstawie wprowadzonego identyfikatora oferty. Z oferty do zamówienia przenoszone są następujące dane: odbiorca oferty jako zamawiający, wiele danych z nagłówka dokumentów oraz żądane pozycje. Brakujące dane są sugerowane na podstawie rodzaju zamówienia sprzedaży oraz danych podstawowych klienta lub pozycji. Organizacja wybrana na pasku tytułu jest przyjmowana jako organizacja sprzedaży.

→Jeśli nie aktywowano parametru Przejmij pozycje za pomocą edytora i nie wystąpiły żadne błędy, zamówienie sprzedaży zostanie zapisane automatycznie.

  1. W razie potrzeby należy zmienić lub dodać wartości domyślne.
  2. W razie potrzeby można zmienić lub dodać pozycje zamówienia w edytorze pozycji, na przykład wprowadzić lub zmienić ceny.
Wskazówka
W razie potrzeby należy wybrać wartość Ręcznie w polu Pochodzenie ceny, aby móc dodawać lub zmieniać ceny.
  1. Na koniec należy wybrać przycisk [Zapisz] na standardowym pasku przycisków.

→Dokument zostanie zapisany.

→Tworzone są relacje łańcucha dokumentów między ofertą sprzedaży a zamówieniem sprzedaży.

→Status zamówienia dla przeniesionych pozycji oferty i podstawa oferty zostaną zaktualizowane.

Okno dialogowe: Generuj zamówienie z oferty

Aby wykonać akcję [Generuj z oferty] najpierw należy wprowadzić odpowiednie dane w oknie dialogowym. W oknie dostępne są pola:

  • Oferta sprzedaży – w tym polu należy wprowadzić identyfikator oferty sprzedaży, na podstawie której ma zostać wygenerowane zamówienie sprzedaży. Oferta sprzedaży jest jednoznacznie identyfikowana przez rodzaj oferty sprzedaży w pierwszym polu wprowadzania i przez numer oferty sprzedaży w drugim polu wprowadzania.
  • Oblicz koszty frachtu – określa, czy ustawienie Oblicz koszty frachtu zamówienia sprzedaży powinno wynikać z oferty sprzedaży, czy z rodzaju zamówienia sprzedaży.

Należy wybrać pomiędzy następującymi pozycjami:

    • Zgodnie z ofertą
    • Według rodzaju zamówienia
Sekcja Przesuń preferowaną datę
  • Przesunięcie – określa, czy i w jaki sposób preferowana data ma zostać przesunięta.

Należy wybrać pomiędzy następującymi pozycjami:

    • Nie przesuwaj
    • Przesuń do przodu
    • Przesuń wstecz
    • Przesuń do daty

W zależności od dokonanego wyboru, pola Liczba dni roboczych i Data są dostępne do uzupełnienia.

  • Rodzaj terminu – wyświetlany jest rodzaj terminu, który jest zdefiniowany dla preferowanej daty oferty i jest również używany do generowania zamówienia.

Jeśli odbiorca oferty ulegnie zmianie, wartości w polach Rodzaj terminu i Data w zamówieniu zostaną automatycznie zaktualizowane.

  • Liczba dni roboczych – pozwala wprowadzić liczbę dni roboczych, o które data ma zostać przesunięta. Pole jest dostępne do uzupełnienia tylko po wybraniu jednej z opcji Przesuń do przodu lub Przesuń wstecz w polu Przesunięcie.
  • Data – pozwala wprowadzić datę, na którą dokument ma zostać przełożony. Pole jest gotowe do uzupełnienia tylko wtedy, gdy w polu Przesunięcie wybrano pozycję Przesuń do daty.
  • Preferowana data według nagłówka – w tym polu wyświetlana jest preferowana data zapisana w nagłówku dokumentów.
  • Aktualizuj nagłówek (pole wyboru) – można aktywować tę funkcję, jeśli mają zostać przeniesione nie tylko daty wybranych pozycji, ale także preferowana data w nagłówku.
Sekcja Zastosowanie pozycji
  • Zastosuj aktywne pozycje (pole wyboru) – po aktywowaniu funkcji Zastosuj aktywne pozycje wszystkie aktywne pozycje podstawowe (w tym ich pozycje szczegółowe) zostaną przeniesione do wariantu oferty lub zamówienia sprzedaży.
  • Przenieś dodatkowe pozycje (pole wyboru) – w przypadku aktywacji funkcji Przenieś dodatkowe pozycje wszystkie dodatkowe pozycje podstawowe (w tym ich pozycje szczegółowe) zostaną przeniesione do wariantu oferty lub zamówienia sprzedaży.
  • Przejmij pozycje za pomocą edytora (pole wyboru) – w przypadku aktywacji tej funkcji każda pozycja oferty jest przenoszona indywidualnie do edytora pozycji jako nowa pozycja zamówienia i może być tam edytowana.

Jeśli funkcja jest nieaktywna, pozycja jest przenoszona do edytora pozycji tylko w przypadku wystąpienia błędu. Jeśli funkcja jest nieaktywna, pozycje są automatycznie przenoszone do tabeli pozycji i zapisywane, jeśli nie wystąpi żaden błąd.

Przenoszenie terminów

Opis akcji [Przesuń termin ponownego opracowania], [Przesuń termin wysyłki], [Przesuń termin dostawy] i „[Przesuń preferowany termin] można znaleźć w dokumentacji: Akcje: Przesunięcie terminu ponownego opracowania, wysyłki, dostawy i preferowanej daty.

Realizacja dostawy/faktury

Opis akcji [Zakończ dostawę ręcznie], [Anuluj ręczne zakończenie dostawy] i [Zakończ pozycje rozliczeniowe] można znaleźć w dokumentacji: Akcje: Ręczne kompletowanie dostawy i Rozliczanie pozycji.

Anulowanie pozycji

Pozycję zamówienia sprzedaży można anulować, jeśli nie jest ona oznaczona statusem Dostarczono ani Zafakturowano i nie ma odpowiedniego dokumentu uzupełniającego.

Anulowanie

Do anulowania pozycji można użyć następujących akcji:

  • [Anulowanie pozycji] – akcja na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Akcje] może być wykonana dla kilku pozycji równolegle.
  • [Anuluj] – można wykonać na pasku przycisków edytora pozycji dla pojedynczej pozycji.
Warunki wstępne

Ogólne dla dokumentu:

  • Dokument jest zapisany.
  • Aplikacja jest w trybie Wyświetlanie.
  • Dokument nie został anulowany.

Pozycję można anulować tylko wtedy, gdy spełnione są następujące wymagania:

  • Pozycja nie posiada znacznika usuwania.
  • Pozycja nie została anulowana i nie została zakończona ręcznie.
  • Pozycja nie ma odniesienia do pozycji zamówienia.
  • Pozycja nie ma odniesienia do zlecenia produkcyjnego.
  • Pozycja nie jest powiązana z pozycją przyjęcia towaru (typu Zwrot od klienta).
  • Pozycja nie jest pozycją noty kredytowej dla zwrotu od klienta.
  • Pozycja nie jest oznaczona jako bezpłatna lub płatna dostawa zastępcza.
  • Jeśli całkowita ilość jest równa zero, nie ma dla niej faktury lub są dla niej tylko anulowane faktury.
  • Jeśli całkowita ilość nie wynosi zero, to:
    • nie ma otwartego zlecenia/nie ma otwartego zamówienia dostawy,
    • nie ma dokumentu dostawy lub są tylko anulowane dokumenty dostawy (dostarczona ilość wynosi zero),
    • nie ma faktur lub są tylko anulowane faktury (zafakturowana ilość wynosi zero),
    • pozycja nie jest uwzględniona w zestawie danych do fakturowania wewnętrznego lub ma status Całkowicie zafakturowane wewnętrznie.
  • Pozycja nie zawiera składnika zestawu stałego. Te pozycje są anulowane tylko za pomocą pozycji zestawu podstawowego.
  • Pozycja nie zawiera rabatu pozycji, który jest stałą częścią pozycji podstawowej (z cennika lub oferty). Te pozycje są anulowane poprzez pozycję podstawową.
  • Pozycja nie jest dodatkową pozycją z konfiguracji. Te pozycje są anulowane poprzez pozycję podstawową.
Instrukcje dotyczące anulowania pozycji
  1. Otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży
  2. Otworzyć zamówienie sprzedaży, dla którego pozycje mają zostać anulowane
  3. Kliknąć akcję [Anuluj pozycje] na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Edytuj termin i status dostawy].

→Otworzy się okno dialogowe. Zawiera ono listę wszystkich pozycji, które można anulować. Więcej informacji na temat okna dialogowego można znaleźć w tym rozdziale: Okno dialogowe: Anuluj pozycję/Cofnij anulowanie pozycji.

  1. Użyć pól wyboru, aby wybrać pozycje, które mają być anulowane.
Wskazówka
W przypadku anulowania wszystkich pozycji anulowana zostanie również podstawa zamówienia.
  1. Nacisnąć przycisk [OK].
    →Okno dialogowe zostanie zamknięte, a system przypisze status anulowania do wybranych pozycji.→Jeśli w odniesieniu do danej pozycji pojawiły się komunikaty ostrzegawcze, system otworzy tę pozycję w edytorze pozycji. Edytor pozycji przełączy się w tryb Przejmij indywidualnie.
  2. W razie potrzeby można edytować dane dotyczące wydanych komunikatów ostrzegawczych lub potwierdzić je.
  1. Naciśnij przycisk [Zapisz] na standardowym pasku przycisków.

→Dokument zostanie zapisany.

Instrukcje dotyczące anulowania (edytor pozycji)
  1. Należy otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży.
  2. Otworzyć dokument zawierający pozycję, która ma zostać anulowana.
  3. Przenieść pozycję do anulowania do edytora pozycji
  4. Wybrać akcję [Anuluj] pod przyciskiem [Akcje] na pasku przycisków edytora pozycji.
    →Status Anulowany zostanie przypisany do elementu w edytorze elementów.
  5. Następnie, należy przenieść pozycję do tabeli pozycji.
  6. Następnie, wybrać przycisk [Zapisz] na standardowym pasku przycisków.

→Dokument zostanie zapisany.

Cofnięcie anulowania

Aby anulować anulowanie pozycji, można wykonać następujące czynności:

  • [Cofnij anulowanie pozycji] – akcja na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Akcje] może być wykonana dla kilku pozycji równolegle.
  • [Cofnij anulowanie] – można wykonać na pasku narzędzi edytora pozycji dla pojedynczej pozycji.
Warunki wstępne

Ogólne dla dokumentu:

  • Dokument jest zapisany.
  • Aplikacja jest w trybie Wyświetlanie.
  • Co najmniej jedna pozycja została anulowana.

Dla pozycji:

  • Pozycja została anulowana.
  • Pozycja nie jest składnikiem stałego zestawu (anulowanie jest możliwe tylko za pośrednictwem podstawowej pozycji zestawu).
  • Pozycja nie zawiera rabatu na towary gratisowe, który jest stałą częścią pozycji podstawowej (z cennika lub oferty; anulowanie jest anulowane tylko przez pozycję podstawową).
  • Artykuł nie jest dodatkowym artykułem z konfiguracji (anulowanie odbywa się tylko za pośrednictwem artykułu podstawowego).
Instrukcje dotyczące cofnięcia anulowania pozycji
  1. Należy otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży
  2. Otworzyć dokument, dla którego ma zostać cofnięte anulowanie pozycji
  3. Na standardowym pasku przycisków, pod przyciskiem [Edytuj termin i status dostawy] kliknij akcję [Cofnij anulowanie pozycji].

→Otworzy się okno dialogowe. Zawiera ono listę wszystkich anulowanych pozycji. Wszystkie pozycje są już zaznaczone. Więcej informacji na temat okna dialogowego można znaleźć w tym rozdziale: Okno dialogowe Anuluj pozycje/Cofnij anulowanie pozycji.

  1. Zmienić wybór za pomocą pól wyboru dla żądanych pozycji
  2. Nacisnąć przycisk [OK].

→Okno dialogowe zostanie zamknięte, a system anuluje status anulowania dla wybranych pozycji.

→Dokument zostanie automatycznie zapisany.

Wskazówka
Jeśli nagłówek dokumentu ma status Anulowany i zostanie cofnięte anulowanie dla pozycji, wszelkie istniejące znaczniki anulowania dla nagłówka dokumentu również zostaną usunięte.
Instrukcje dotyczące cofnięcia anulowania
  1. Należy otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży
  2. Otworzyć dokument zawierający pozycję, dla której ma zostać cofnięte anulowanie
  3. Przenieść pozycję, której anulowanie ma zostać anulowane, do edytora pozycji
  4. Wybrać akcję [Cofnij anulowanie] pod przyciskiem [Akcje] na pasku przycisków edytora pozycji.

→Status Anulowany dla elementu zostanie cofnięty w edytorze pozycji.

  1. Następnie, należy przenieść pozycję do tabeli pozycji
  2. Wybrać przycisk [Zapisz] na standardowym pasku przycisków.

→Dokument zostanie zapisany.

Okno dialogowe Anuluj pozycje/Cofnij anulowanie pozycji

W zależności od wybranej akcji [Anuluj pozycje] lub [Cofnij anulowanie pozycji] otwierane jest okno dialogowe pokazujące wszystkie pozycje, które można anulować lub których anulowanie można cofnąć. Pozycje są wyświetlane na liście.

Pola:

  • Pozycja – wyświetlany jest numer pozycji.
  • Artykuł – wyświetlany jest numer i opis artykułu.
  • Termin ponownego opracowania – wyświetlana jest data ponownego opracowania artykułu.
  • Termin wysyłki – wyświetlana jest data wysyłki artykułu.
  • Termin dostawy – wyświetlana jest data dostawy artykułu.
  • Preferowana data – wyświetlana jest żądana data pozycji.
  • Razem – wyświetlana jest całkowita ilość dla tej pozycji zamówienia.
  • Dostarczono – wyświetlana jest dostarczona ilość dla tej pozycji zamówienia.
  • Status – wyświetlane są informacje o statusie tej pozycji zamówienia.

W kolumnie wyboru można wskazać pozycje, które mają zostać anulowane lub dla których anulowanie ma zostać cofnięte. W razie potrzeby można użyć pola wyboru na pasku przycisków listy, aby zaznaczyć wszystkie pozycje.

  • Otwarte – wyświetlana jest otwarta ilość dla tej pozycji zamówienia.
  • Zafakturowane – wyświetlana jest zafakturowana ilość dla tej pozycji zamówienia.

Należy użyć przycisku [OK], aby anulować wybrane pozycje lub cofnąć anulowanie dla tych pozycji.

Należy wybrać przycisk [Anuluj], aby zakończyć działanie bez zmiany statusu anulowania pozycji zamówienia.

Zmiana danych odbiorcy dostawy

Opis akcji [Zmień dane odbiorcy dostawy] można znaleźć w dokumentacji: Akcje: Zmiana danych odbiorcy dostawy/dostawcy.

Zmiana warunków dostawy

Opis akcji [Zmień warunki dostawy] można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Zmień warunki dostawy.

Zmiana warunków faktury

Opis akcji [Zmień warunki faktury] można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Zmień warunki faktury.

Zmiana opisu pseudoartykułu

Za pomocą akcji [Zmień oznaczenia pseudoartykułów] na standardowym pasku przyciskowi akcji Zmień oznaczenia pseudoartykułu] w edytorze pozycji można edytować opisy pseudoartykułów w pozycjach.

Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Zmień opis pseudoartykułu.

Zmiana statusu ogólnego

Opis akcji [Zwolnij], [Zwolnij pozycje], [Zablokuj], [Zablokuj pozycje] i pod przyciskiem [Akcje] na standardowym pasku przycisków można znaleźć w dokumentacji: Akcje: Zwolnij, zablokuj i zakończ dokument lub pozycje.

W tym dokumencie opisano również akcje [Zwolnij] i [Zablokuj] pod przyciskiem [Akcje] na pasku przycisków edytora pozycji.

Udostępnianie zleceń przedpłaty poza tolerancją płatności

Można użyć akcji [Udostępnij zamówienia z przedpłatą poza tolerancją płatności] pod przyciskiem [Akcje] na standardowym pasku przycisków, aby udostępnić zamówienia z przedpłatą, nawet jeśli nie dokonano żadnej płatności lub dokonano tylko częściowej płatności. Warunkiem jest, aby zamówienie było opłacone z góry zgodnie z rodzajem zamówienia, miało status W trakcie realizacji i zawierało pozycje. Ponadto takie zamówienie sprzedaży może zostać zwolnione tylko wtedy, gdy funkcja Kredyt klienta jest aktywowana dla firmy organizacji sprzedaży w aplikacji Konfiguracja.

Po pomyślnym wykonaniu akcji status nagłówka zamówienia i wszystkich pozycji zostanie zmieniony na Zwolniony.

Wskazówka
Aby móc korzystać z tej akcji, funkcja administracyjna [Zwolnij nieopłacone zamówienia sprzedaży] musi zostać dodana do roli autoryzacji przypisanej do użytkownika na poziomie obszaru, a jej wykonanie musi być dozwolone.
Warunki wstępne
  • Dokument ma zostać opłacony z góry zgodnie z używanym rodzajem zamówienia. Dokument ten zawiera pozycje i jest oznaczony statusem W trakcie realizacji.
  • W aplikacji Konfiguracja funkcja Kredyt klienta jest aktywowana dla firmy organizacji sprzedaży dokumentu.
Instrukcje
  1. Otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży
  2. Otworzyć dokument, dla którego ma zostać zwolniona tolerancja płatności
  3. Wybrać akcję [Udostępnij zamówienia przedpłaty poza tolerancją płatności] na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Akcje].

→Status dokumentu zostanie zmieniony na Zwolniony.

→Dokument zostanie zapisany automatycznie.

Wyszukiwanie i dodawanie pozycji

Opis akcji [Wyszukaj i dodaj pozycje] można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Wyszukaj i dodaj pozycje.

Wybieranie i akceptowanie pozycji z oferty

Wymagania wstępne

Zamówienie sprzedaży zostało utworzone z oferty sprzedaży.

Instrukcje
  1. Otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży
  2. Otworzyć zamówienie sprzedaży, do którego mają zostać dodane pozycje z wybranej oferty
  3. Wybrać akcję [Wybierz i przyjmij pozycje z oferty] na pasku przycisków tabeli pozycji.

→Otworzy się okno dialogowe z listą pozycji z oferty sprzedaży. Pozycje z oferty już zawarte w zamówieniu zostaną zaznaczone. Więcej informacji można znaleźć w tym rozdziale: Okno dialogowe Wybierz i przenieś pozycje z oferty.

  1. Należy użyć pola wyboru, aby zaznaczyć pozycje oferty, które mają zostać przeniesione do zamówienia sprzedaży
  2. Nacisnąć jeden z poniższych przycisków wykonania:
  • [Przejmij wszystko] – można użyć akcji [Przyjmij wszystkie], aby przejąć wszystkie pozycje dokumentu do listy pozycji jako nową pozycję w jednym kroku. Zamówienie sprzedaży zostanie wówczas natychmiast zapisane, a niektóre dane, takie jak Artykuł, nie będą mogły być później zmienione. Jeśli podczas transferu wystąpi błąd, system automatycznie przełączy się w tryb Przejmij indywidualnie.
  • [Przejmij indywidualnie] – w przypadku tej akcji każda wybrana pozycja dokumentu jest przenoszona pojedynczo do edytora pozycji zamówienia sprzedaży jako nowa pozycja. Użytkownik może edytować dane w edytorze i musi przenieść pozycję do listy pozycji.

→Okno dialogowe zostanie zamknięte.

→Pozycje są przenoszone do zamówienia sprzedaży zgodnie z wybraną akcją.

  1. Wybierz przycisk [Zapisz] na standardowym pasku przycisków.

→Dokument zostanie zapisany.

Okno dialogowe: Wybierz i przenieś pozycje z oferty

Po wybraniu akcji otwiera się okno dialogowe, w którym dostępne są wszystkie zwolnione pozycje oferty sprzedaży do przeniesienia.

W sekcji Przesuń preferowaną datę dostępne są te same pola wejściowe, co w oknie dialogowym dla akcji [Generuj z oferty]. Informacje na temat poszczególnych parametrów można znaleźć w tym rozdziale: Okno dialogowe Generuj zamówienie z oferty.

Wyszukiwanie i dodawanie pozycji

Opis akcji [Wyszukaj i dodaj artykuł] można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Wyszukaj i dodaj artykuł.

Wyszukiwanie i dodawanie artykułów wariantowych do artykułów referencyjnych

Opis akcji [Wyszukaj i dodaj artykuły wariantowe do artykułów referencyjnych] można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Wyszukaj i dodaj artykuły wariantowe do artykułów referencyjnych.

Wariant alternatywny

Opis akcji [Alternatywny wariant] można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Wybierz wariant artykułu dla artykułu referencyjnego.

Weryfikuj dostępność

Opis akcji [Weryfikuj dostępność] można znaleźć w dokumentacji: Weryfikacja dostępności.

Pochodzenie ceny

Opis akcji [Pochodzenie ceny] można znaleźć w tej dokumentacji: Akcja: Pochodzenie ceny.

Konfiguruj artykuł

Za pomocą akcji [Konfiguruj artykuł] dostępnej pod przyciskiem [Akcje] na pasku przycisków edytora artykułów można skonfigurować odpowiednie artykuły. Można skonfigurować produkt (wyższy priorytet) lub użyć funkcji artykułu (niższy priorytet). W obu przypadkach akcja ta otwiera odpowiednie okno dialogowe.

Ta akcja jest dostępna dla zwrotów klientów, ale dane są tylko wyświetlane i dlatego nie można ich zmienić.

Więcej informacji na temat cech produktu można znaleźć w dokumentacji: Wprowadzenie: Cechy artykułów.

Więcej informacji na temat konfiguracji produktu można znaleźć w dokumentacji: Wprowadzenie: Konfiguracja produktu

Warunki wstępne
  • Niezapisany element jest otwarty w edytorze elementów.
  • W przypadku konfiguracji produktu: Identyfikacja reguły konfiguracji produktu jest zdefiniowana w danych podstawowych elementu.
  • Dla charakterystyki artykułu: Element jest zawarty w klasyfikacji charakterystyki elementu, dla której istnieją charakterystyki konfiguracji.
Instrukcje
  1. Otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży
  2. Otworzyć dokument, do którego ma zostać dodana pozycja.
  3. Wprowadzić identyfikator konfigurowalnej pozycji w polu Pozycja w edytorze pozycji
  4. Wybrać akcję [Konfiguruj artykuł] pod przyciskiem [Akcje] na pasku przycisków edytora pozycji.

→Otworzy się okno dialogowe.

  • Jeśli w danych podstawowych elementu brakuje reguły konfiguracji, wyświetlone zostaną cechy konfiguracji węzła powiązanej klasyfikacji właściwości elementu, do którego przypisany jest element.
  • W przypadku konfiguracji z regułą konfiguracji użytkownik jest prowadzony przez kroki konfiguracji w oknie dialogowym, w którym definiuje cechy konfiguracji.
  1. W zależności od konfiguracji, należy potwierdzić ustawienia, na przykład naciskając przycisk [OK] lub [Zastosuj].
    →Okno dialogowe zostanie zamknięte.
  2. Przenieść pozycję do tabeli pozycji.
  3. Na koniec, nacisnąć przycisk [Zapisz] na standardowym pasku przycisków.

→Dokument zawierający konfigurację pozycji zostanie zapisany.

Aktualizacja danych przyporządkowania konta

Wymagania wstępne
  • Bieżący użytkownik jest pracownikiem wewnętrznym.
  • Dokument można edytować.
  • Pozycja nie jest oznaczona do usunięcia.
  • Pozycja nie została anulowana.
  • Jednostki kosztów można zmienić ręcznie.

Wskazówka
Obiekt kosztów nie może zostać zmieniony ręcznie w następujących przypadkach:

  • Zlecenie produkcyjne z konfiguracją pozycji należy do pozycji zamówienia sprzedaży, a w polu Pochodzenie jednostki kosztów dla konfigurowalnych artykułów w aplikacji Konfiguracja, funkcja Controlling dla firmy wybrano wartość Z zamówienia sprzedaży (rodzaj, numer pozycja dokumentu).
  • Pozycja zamówienia sprzedaży obejmuje zlecenie produkcyjne bez konfiguracji artykułu, a wartość Z zamówienia sprzedaży (rodzaj, numer pozycja dokumentu) jest wybrana dla firmy w aplikacji Konfiguracja, funkcja Controlling, w polu Pochodzenie jednostki kosztów zakupu.
  • Pozycja zamówienia bez konfiguracji artykułu należy do pozycji zamówienia sprzedaży, a w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Controlling, w polu Pochodzenie jednostki kosztów zakupu dla firmy wybrano pozycję Z zamówienia sprzedaży (rodzaj, numer pozycja dokumentu.
Instrukcje
  1. Otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży
  2. Otworzyć odpowiednie zamówienie sprzedaży, dla którego mają zostać zaktualizowane dane konta
  3. Otworzyć pozycję w edytorze pozycji
  4. Wybrać akcję [Aktualizuj dane przypisania konta] pod przyciskiem [Akcje] na pasku przycisków edytora pozycji.

→Dane dla pól Pochodzenie konta, Konto przychodów, Centrum kosztów i Jednostka kosztów są określane na podstawie danych podstawowych, z uwzględnieniem daty kalkulacji (nagłówek) i daty dostawy (pozycja), i wstawiane do odpowiednich pól.

  1. Przenieść pozycję do tabeli pozycji
  2. Wybrać przycisk [Zapisz] na standardowym pasku przycsków.

→Dokument zostanie zapisany.

Wywołanie kontraktu (przy przenoszeniu z edytora pozycji)

Kontrakty sprzedaży są umowami ramowymi na dostawę towarów lub usług między klientem a jego własną firmą w roli dostawcy. Kontrakty są wykorzystywane za pośrednictwem zleceń zwolnienia kontraktu w zamówieniach sprzedaży. Pozycję kontraktu można przypisać do pozycji zamówienia sprzedaży automatycznie lub ręcznie.

Wymagania wstępne
  • Można wywoływać tylko zwolnione pozycje kontraktu.
Instrukcje: ręczne zlecenie zwolnienia kontraktu
  1. Należy otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży.
  2. Otworzyć zamówienie sprzedaży, dla którego ma zostać wprowadzone zlecenie zwolnienia kontraktu.
  3. Wprowadzić nową pozycję zamówienia sprzedaży w edytorze pozycji lub skopiować niezapisaną pozycję z tabeli pozycji.
  4. W polu Pozycja kontraktu wprowadzić identyfikator kontraktu i numer pozycji kontraktu , która ma zostać wywołana. Spowoduje to przypisanie pozycji kontraktu do pozycji zamówienia.
  5. Przenieść pozycję do tabeli pozycji
  6. Nacisnąć przycisk [Zapisz] na standardowym pasku przycisków.

→Dokument zostanie zapisany.

Instrukcja: Automatyczny wybór kontraktu
  1. Należ otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży.
  2. Otworzyć zamówienie sprzedaży, dla którego ma zostać wprowadzone zlecenie zwolnienia kontraktu.
  3. Wprowadzić nową pozycję zamówienia sprzedaży w edytorze pozycji lub skopiować niezapisaną pozycję z tabeli pozycji.
  4. Aktywować funkcję Automatyczny wybór kontraktu  dla pozycji w edytorze pozycji
  5. Przenieść pozycję do tabeli pozycji lub kliknąć [Weryfikuj] na pasku przycisków edytora pozycji.

→System określi odpowiednie pozycje kontraktu sprzedaży.

→W zależności od znalezienia jednej lub więcej pozycji kontraktu , system reaguje w następujący sposób:

  • Jeśli zostanie znaleziona tylko jedna pozycja kontraktu , zostanie ona automatycznie przeniesiona do pola Pozycja kontraktu. Pozycję można przenieść do tabeli pozycji z tym odniesieniem.
  • Jeśli dostępnych jest kilka odpowiednich pozycji kontraktu, otwierane jest okno dialogowe wyboru pozycji kontraktu. Więcej informacji na temat okna dialogowego można znaleźć w rozdziale: Okno dialogowe Wybór kontraktu.
  1. Jeśli okno dialogowe wyboru pozycji kontraktu zostało otwarte, należy wybrać jedną z proponowanych pozycji kontraktu i nacisnąć przycisk [Zastosuj] w oknie dialogowym. Lub nacisnąć jeden z przycisków [Brak przypisania] lub [Dezaktywuj automatyczny wybór] w oknie dialogowym, jeśli nie ma potrzeby przypisywać żadnej z proponowanych pozycji kontraktu do pozycji zamówienia.

→Okno dialogowe zostanie zamknięte. Pozycja zamówienia zostanie przeniesiona do tabeli pozycji.

→System reaguje w zależności od naciśniętego przycisku:

  • Jeśli w oknie dialogowym wybrano pozycję zamówienia, zostanie ona przeniesiona do pola Pozycje zamówienia.
  • Jeśli w oknie dialogowym naciśnięto przycisk [Bez przypisania], pozycja kontraktu nie zostanie przypisana. Funkcja Automatyczny wybór kontraktu pozostaje aktywna.
  • Po naciśnięciu przycisku [Dezaktywuj automatyczny wybór] w oknie dialogowym, żadna pozycja kontraktu nie zostanie przypisana, a funkcja Automatyczny wybór kontraktu zostanie dezaktywowana.
  1. Na koniec, należy wybrać przycisk [Zapisz] na standardowym pasku przycisków.

→Dokument zostanie zapisany.

Okno dialogowe: Wybór kontraktu

Dostępne pozycje kontraktu są oferowane do wyboru na liście w oknie dialogowym.

Pola:

  • Pozycja kontraktu – rodzaj i numer kontraktu sprzedaży oraz numer pozycji kontraktu identyfikują konkretną pozycję kontraktu sprzedaży.
  • Artykuł – wyświetlana jest identyfikacja i opis artykułu.
  • Obowiązuje do – wyświetlana jest data kontraktu, jeśli kontraktu jest typu Termin.
  • Całkowita ilość – wyświetlana jest całkowita ilość lub całkowita wartość tej pozycji kontraktu . To, czy wyświetlana jest całkowita ilość czy całkowita wartość, zależy od typu kontraktu.
  • Otwarte – wyświetlana jest ilość lub zamówienie nadal otwarte dla tej pozycji kontraktu. Wyświetlana ilość lub kwota zależy od typu kontraktu .
  • Status ogólny – wyświetlane są informacje o statusie danej pozycji kontraktu .

Akcje w oknie dialogowym:

Wskazówka
Jeśli okno dialogowe zostanie otwarte po wywołaniu akcji edytora pozycji [Przejmij], przeniesienie pozycji do tabeli pozycji zostanie automatycznie wywołane ponownie dla akcji okna dialogowego [Przejmij], [Bez przypisania] i [Dezaktywuj automatyczny wybór]. Jeśli dla danego elementu nie występują błędy ani niepotwierdzone ostrzeżenia, element zostanie przeniesiony do tabeli elementów.

Akcje:

  • [Przejmij] – wybrana pozycja kontraktu jest przenoszona do pozycji zamówienia jako odniesienie do dokumentu. Zostanie on przypisany do odpowiedniej pozycji zamówienia. Następnie okno dialogowe zostanie zamknięte.
  • [Brak przypisania] – żadna z pozycji zamówienia nie zostanie przyjęta. Potwierdzane jest tylko ostrzeżenie, że znaleziono więcej niż jedną kontraktu .

Funkcja Automatyczny wybór kontraktu pozostaje aktywna dla danej pozycji.

Okno dialogowe zostanie zamknięte.

  • [Dezaktywacja automatycznego wyboru] – żadna z pozycji kontraktu nie zostanie zaakceptowana.

Funkcja Automatyczny wybór kontraktu zostaje wyłączona dla tej pozycji zamówienia.

Okno dialogowe zostanie zamknięte.

  • [Anuluj] – okno dialogowe zostanie zamknięte bez powodowania zmian.

Oblicz ponownie

W razie potrzeby można użyć akcji [Oblicz ponownie], aby przeliczyć ceny i zamówienia zlecenia sprzedaży.

Wskazówka
Jeśli dokument jest oznaczony statusem Nieprawidłowy z ustawieniem Rabaty zamówień, ponowne obliczenie zostanie przerwane. Przeliczanie można kontynuować za pomocą tej akcji.
Wymagania wstępne

Dokument nie może być oznaczony statusem Nieprawidłowy z ustawieniem innym niż Rabat zamówienia. Jeśli określono inny powód, przed wykonaniem akcji [Oblicz ponownie] należy najpierw anulować nieważny status.

Instrukcje

1) Należy otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży.

2) Otworzyć zamówienie sprzedaży, dla którego mają zostać obliczone ceny i kwoty.

3) Wybrać akcję [Oblicz ponownie] na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Akcje].

→Ceny i kwoty zamówienia zostaną przeliczone. Zmiany zostaną natychmiast zapisane.

Rezerwowe ilości zapasów

Opis akcji [Rezerwuj ilości] można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Rezerwuj ilości magazynowe.

Tworzenie kolejnych dokumentów i generowanie dokumentów końcowych

W tym rozdziale opisano procedury, których można użyć do wygenerowania dokumentów uzupełniających lub dokumentów wyjściowych. Procedura dla różnych działań jest taka sama, podobnie jak odpowiednie opcje ustawień dla przetwarzania w tle i wydruku w odpowiednich oknach dialogowych, dlatego informacje te znajdują się w tych rozdziałach:

Parametry poszczególnych działań opisano w następujących rozdziałach:

Procedura ogólna

W tym rozdziale znajduje się ogólna procedura dla różnych akcji. Jeśli procedura dla danej czynności różni się, możną ją znaleźć w rozdziale poświęconym tej czynności.

Instrukcje
  1. Należy otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży.
  2. Otworzyć zamówienie sprzedaży, dla którego ma zostać wygenerowany dokument uzupełniający lub dokument wyjściowy.
  3. W razie potrzeby można wprowadzić ilości planowania w odpowiednim widoku tabeli pozycji, aby na przykład wygenerować potwierdzenie zamówienia.
  4. Wybrać żądaną akcję na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Akcje].

→Otworzy się okno dialogowe.

  1. W razie potrzeby można zmienić ustawienia w oknie dialogowym na zakładce Parametry.
  2. W razie potrzeby można wprowadzić ustawienia w tle i wydruku.
  3. Należy wybrać jeden z tych przycisków, aby przetworzyć dane wyjściowe dokumentu:
  • [Drukuj]
  • [Wyświetl]

Bez drukowania dokumentu dostępny jest następujący przycisk do przetwarzania:

  • [W tle]

→Okno dialogowe zostanie zamknięte, a system wygeneruje kolejny dokument w zależności od wybranej akcji i w razie potrzeby wyprowadzi odpowiedni dokument.

Ogólne informacje na temat okna dialogowego wykonywania akcji

Okno dialogowe z różnymi opcjami ustawień jest otwierane w celu wygenerowania kolejnych dokumentów lub wydrukowania dokumentów końcowych. Ogólne informacje na temat ustawień w tle i ustawień wyjściowych w oknie dialogowym można znaleźć w tym rozdziale, a opisy parametrów można znaleźć w rozdziale dotyczącym odpowiedniego działania.

Okno dialogowe zawiera następujące zakładki:

  • Parametry – ustawienia na zakładce Parametry zależą od akcji. Informacje te można znaleźć w rozdziale poświęconym danej akcji.
  • Ustawienia w tle
  • Ustawienia wydruku (w przypadku druku dokumentu)

Ustawienia na zakładkach Ustawienia w tle i Ustawienia wydruku są takie same dla wszystkich akcji.

Wskazówka
Okno dialogowe wydruku dokumentu, ustawienia tła i opcje zmiany ustawień druku zostały opisane w niniejszej dokumentacji: Instrukcja obsługi.
3.2.1 Ustawienia wydruku

Wydruk dokumentów dla zamówienia sprzedaży jest kontrolowany za pomocą szablonów dokumentów końcowych, z których każdy dotyczy rodzaju dokumentu, takiego jak Potwierdzenie zamówienia lub Dowód dostawy. Zawierają one ustawienia takie jak struktura i format dokumentu oraz dozwolone media wyjściowe (drukarka, e-mail, faks, EDI). Szablon dokumentu dla medium Drukarka zawiera m.in. informacje o drukowaniu jedno- lub dwustronnym czy liczbie drukowanych kopii.

Niektóre ustawienia można znaleźć w aplikacji Zamówienia sprzedaży na zakładce Wydruk dokumentu. W razie potrzeby można je zmienić (Więcej w dokumentacji Zamówienia sprzedaży).

System określa prawidłowy szablon dokumentu dla rodzaju dokumentu i używa go do wydruku dokumentu. Prawidłowe szablony dokumentów są zdefiniowane w danych podstawowych klienta zamawiającego (potwierdzenie zamówienia), odbiorcy dostawy (dowód dostawy) lub odbiorcy faktury (faktura pro forma, faktura sprzedaży). Jeśli nie ma tam szablonu, przyjmowane są ustawienia zapisane dla organizacji sprzedaży zamówienia w aplikacji Konfiguracja, funkcja Sprzedaż, podfunkcja Dokumenty.

Dokumenty są generowane w języku korespondencyjnym zamawiającego (potwierdzenie zamówienia), odbiorcy dostawy (dowód dostawy) lub odbiorcy faktury (faktura pro forma, faktura sprzedaży).

Specjalne uprawnienia i możliwości generowania dokumentów

Zezwolenia na specjalne możliwości wydruku dokumentów końcowych są istotne dla działań związanych z wydrukiem dokumentów.

Funkcja Zastąp szablony dokumentów jest dostępna w celu zmiany ustawień wydruku. Tylko jeśli ta funkcja jest przypisana do użytkownika w roli uprawień i jest ustawiona na wartość Dozwolone, użytkownik może zmienić ustawienia wydruku zdefiniowane w szablonie dokumentu końcowego w oknie dialogowym wydruku dokumentu końcowego.

  • Funkcja Zastąp szablony dokumentów 

com.cisag.app.general.OverrideDocumentOutputOptions

Można użyć tej funkcji, aby weryfikować, czy numer faksu i adres e-mail nadawcy mogą być zmieniane w oknie dialogowym wydruku.

  • Funkcja Użyj innego nadawcy e-mail

com.cisag.sys.services.output.UseDifferentMailFrom

  • Funkcja Użyj innego nadawcy faksu

com.cisag.sys.services.output.UseDifferentFaxSender

Tworzenie i drukowanie potwierdzenia zamówień sprzedaży

Wymagania wstępne
  • Zamówienie zawiera zwolnione pozycje. Potwierdzenie zamówienia można wygenerować tylko dla zwolnionych pozycji.
  • Podstawa zamówienia jest oznaczona statusem Zwolnione.
Okno dialogowe Generuj potwierdzenia zamówień

Aby wykonać tę akcję, najpierw otwierane jest okno dialogowe, w którym dostępna jest zakładka Parametry. Należy zapoznać się także z poniższymi rozdziałami:

Pola:

  • Definicja daty 
  • Data dokumentu
    Za pomocą tych dwóch pól można określić datę dokumentu potwierdzenia zamówienia.

Jeśli w polu Definicja daty dokumentu ustawiona jest opcja Zastosuj datę realizacji, jako data dokumentu używana jest data wygenerowania dokumentu. Jeśli ustawiony jest wpis Zastosuj podaną datę , datę dokument można wprowadzić w polu Data dokumentu.

System zaproponuje bieżącą datę. Okres księgowania dla żądanej daty dokumentu musi być otwarty dla odpowiedniego roku obrachunkowego.

  • Przedstawienie pozycji – w tym polu można określić, czy ma zostać wygenerowane „potwierdzenie zamówienia” czy „potwierdzenie zmiany”.

Tworzenie i drukowanie faktury proforma

Warunki wstępne
  • Zamówienie zawiera zatwierdzone pozycje. Fakturę proforma można wygenerować tylko dla zatwierdzonych pozycji.
  • Podstawa zamówienia jest oznaczona statusem Zwolnione.
  • Rodzaj faktury pro forma jest zdefiniowany w rodzaju zamówienia sprzedaży.
Okno dialogowe Generuj fakturę proforma

Aby wykonać tę czynność, najpierw otwierane jest okno dialogowe, w którym dostępna jest zakładka Parametry.

Należy zapoznać się także z poniższymi rozdziałami:

Pola:

  • Definicja daty 
  • Data dokumentu
    Za pomocą tych dwóch pól można określić datę dokumentu faktury proforma.

Jeśli w polu Definicja daty dokumentu ustawiona jest opcja Zastosuj datę realizacji, jako data dokumentu używana jest data wygenerowania dokumentu. Jeśli ustawiony jest wpis Zastosuj podaną datę , datę dokument można wprowadzić w polu Data dokumentu.

System zaproponuje bieżącą datę. Okres księgowania dla żądanej daty dokumentu musi być otwarty dla odpowiedniego roku obrachunkowego.

Tworzenie alokacji zasobów

W przypadku zwolnionego zamówienia sprzedaży z pozycjami zamówienia można użyć akcji [Utwórz alokację zasobów] aby w razie potrzeby określić przydziały dostawy. Podczas alokacji dostawy dostępny zapas pozycji jest przypisywany do pozycji zamówienia w celu kompletacji, dostawy lub zafakturowania z transakcją magazynową, dzięki czemu można go następnie pobrać, dostarczyć lub zafakturować, a pozycja zamówienia może zostać zrealizowana.

Wskazówka
Należy pamiętać, że przydział dostawy nie może zagwarantować dostawy przydzielonych ilości. Dostawę można zagwarantować tylko za pomocą prowizji lub po utworzeniu zamówienia dostawy.
Wymagania wstępne

Ta czynność jest dostępna tylko wtedy, gdy alokacja jest aktywowana w używanym rodzaju zamówienia sprzedaży.

Instrukcje
  1. Należy otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży
  2. Otworzyć z zamówienie sprzedaży, do którego chcesz ma zostać przypisana alokowana ilość.
  3. Wybrać akcję [Utwórz alokację zasobów] na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Akcje].

→Otworzy się okno dialogowe. Więcej informacji na temat okna dialogowego można znaleźć w rozdziale: Okno dialogowe: Utwórz alokację zasobów.

  1. W razie potrzeby zmienić ustawienia na zakładce Parametry.
  2. Nacisnąć przycisk, aby wykonać akcję:
  • [W tle]

→Okno dialogowe zostanie zamknięte.

→System oblicza przydział dostawy dla pozycji w pozycjach zamówienia, sprawdza ograniczenie dostawy i, jeśli to konieczne, wprowadza ilość planowania w odpowiednim widoku tabeli pozycji lub, jeśli to konieczne, blokuje zamówienie do dalszego przetwarzania z powodu ograniczenia dostawy.

Okno dialogowe Utwórz alokację zasobów

Aby wykonać tę czynność, najpierw otwierane jest okno dialogowe, w którym dostępna jest zakładka Parametry. W razie potrzeby należy zapoznać się z rozdziałem: Ogólne informacje na temat okna dialogowego w celu wykonania akcji

Pola:

  • Termin wysyłki – w razie potrzeby można użyć daty wysyłki, aby określić, które pozycje zamówienia mają być brane pod uwagę przy przydzielaniu dostawy. W tym celu należy wprowadzić datę lub okres w polu Termin wysyłki. W związku z tym uwzględniane są tylko zwolnione pozycje, których data wysyłki jest taka sama jak data lub mieści się w tym okresie.

Jeśli data wysyłki nie zostanie wprowadzona, dla każdej zwolnionej pozycji zamówienia zostanie przeprowadzona alokacja dostawy.

Tworzenie zleceń dostawy z odniesieniem do zamówienia

Wymagania wstępne

Akcja [Utwórz zlecenie dostawy z odniesieniem do zamówienia] jest dostępna, jeśli w rodzaju zamówienia sprzedaży brakuje rodzaju kompletacji. W przeciwnym razie należy użyć akcji [Utwórz kompletację i drukuj dokumenty kompletacji].

Zamówienie dostawy można wygenerować dla pozycji zamówienia o następujących statusach:

  • Status ogólny Zwolniony
  • Status zamówienia dostawy Brak zamówienia dostawy w realizacji
  • Status dostawy Częściowo dostarczone lub Niedostarczone.
  • Ponadto podstawa zamówienia musi mieć status Zwolniony.

Jeśli przydział dostawy jest aktywowany, ilość do dostarczenia musi być najpierw wprowadzona w kolumnie Ilość zadysponowana dla zlecenia dostawy w widoku Zlecenie dostawy w tabeli pozycji. W tym celu przydział dostawy musi zostać uruchomiony ręcznie lub Ilość zadysponowana dla zlecenia dostawy musi zostać wprowadzona ręcznie, a ograniczenie dostawy musi zostać spełnione. Więcej informacji w rozdziale Tworzenie alokacji zasobów.

Okno dialogowe Utwórz zlecenie dostawy z odniesieniem do zamówienia

Aby wykonać tę czynność, najpierw otwierane jest okno dialogowe, w którym dostępna jest zakładka Parametry.

Należy zapoznać się także z poniższymi rozdziałami:

Pola:

  • Definicja daty 
  • Data dokumentu
    Za pomocą tych dwóch pól można określić datę dokumentu.

Jeśli w polu Definicja daty dokumentu ustawiona jest opcja Zastosuj datę realizacji, jako data dokumentu używana jest data wygenerowania dokumentu. Jeśli ustawiony jest wpis Zastosuj podaną datę , datę dokument można wprowadzić w polu Data dokumentu.

System zaproponuje bieżącą datę. Okres księgowania dla żądanej daty dokumentu musi być otwarty dla odpowiedniego roku obrachunkowego.

  • Utwórz wiele zleceń przetwarzania (pole wyboru)
Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

Funkcja ta jest dostępna ze względu na możliwe duże ilości danych do przetworzenia. Należy określić, czy system ma generować kilka zleceń przetwarzania dla wybranych dokumentów i zleceń dostawy, które mają zostać dla nich wygenerowane w celu przyspieszenia przetwarzania.

  • Grupuj według daty wysyłki – pozycje zamówienia sprzedaży o takich samych cechach dostawy są grupowane w celu utworzenia zamówienia dostawy. Można użyć tej funkcji, aby określić, że data wysyłki pozycji jest również uważana za charakterystykę dostawy podczas tworzenia zamówienia dostawy.

Jeśli parametr Grupuj według daty wysyłki jest aktywny, data wysyłki jest zawsze używana jako data dokumentu, niezależnie od ustawienia w polu Definicja daty.

  • Generuj
Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

Tym parametrem można określić, czy zamówienia dostawy mają być generowane dla wszystkich zamówień. Do wyboru są następujące ustawienia:

    • Na zamówienie – przy tym ustawieniu zlecenie dostawy zawiera tylko pozycje z jednego zamówienia.
    • Z dostaw zbiorczych – przy tym ustawieniu zlecenia dostawy są tworzone dla wszystkich zamówień, tj. pozycje z różnych zamówień, ale o tych samych cechach dostawy, są łączone we wspólne zamówienie dostawy.

Wartością domyślną jest Na zamówienie.

  • Automatycznie potwierdzaj ostrzeżenia (pole wyboru)

Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

Należy użyć tej funkcji, aby określić, czy ostrzeżenia pojawiające się podczas wykonywania akcji powinny być potwierdzane automatycznie.

Jeśli funkcja jest włączona, akcja zostanie wykonana pomyślnie, nawet jeśli wystąpią ostrzeżenia.

Jeśli funkcja jest nieaktywna, akcja jest anulowana w przypadku wystąpienia ostrzeżeń.

Tworzenie kompletacji i drukowanie dokumentów kompletacji

Wymagania wstępne

Akcja [Utwórz kompletację i drukuj dokumenty kompletacji]  jest dostępna, jeśli w rodzaju zamówienia sprzedaży określono rodzaj kompletacji. Jeśli tego brakuje, należy użyć akcji [Utwórz zlecenie dostawy z odniesieniem do zamówienia]

Kompletację można utworzyć dla pozycji zamówienia o następujących statusach:

  • Ogólny status zamówienia Zwolnione
  • Status zamówienia dostawy Brak zamówienia dostawy w realizacji
  • Status dostawy Częściowo dostarczona lub Niedostarczona.

Nagłówek zamówienia musi mieć również status Zwolnione.

Jeśli alokacja zasobów jest aktywowany, ilość do pobrania musi być najpierw wprowadzona w kolumnie Ilość zadysponowana dla zlecenia dostawy w widoku Zlecenie dostawy w tabeli pozycji. W tym celu alokacja musi zostać uruchomiona ręcznie lub ilość zadysponowana dla zlecenia dostawy musi zostać wprowadzona ręcznie, a ograniczenie dostawy musi zostać spełnione. Więcej informacji w rozdziale  Tworzenie alokacji zasobów.

Okno dialogowe: Utwórz i drukuj dokumenty kompletacji

Aby wykonać tę czynność, najpierw otwierane jest okno dialogowe, w którym dostępna jest zakładka Parametry.

Należy zapoznać się także z poniższymi rozdziałami:

Pola:

  • Definicja daty 
  • Data dokumentu
    Za pomocą tych dwóch pól można określić datę dokumentu.

Jeśli w polu Definicja daty dokumentu ustawiona jest opcja Zastosuj datę realizacji, jako data dokumentu używana jest data wygenerowania dokumentu. Jeśli ustawiony jest wpis Zastosuj podaną datę , datę dokument można wprowadzić w polu Data dokumentu.

System zaproponuje bieżącą datę. Okres księgowania dla żądanej daty dokumentu musi być otwarty dla odpowiedniego roku obrachunkowego.

  • Utwórz wiele zleceń przetwarzania (pole wyboru)
Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

Funkcja ta jest dostępna ze względu na możliwe duże ilości danych do przetworzenia. Należy określić, czy system ma generować kilka zleceń przetwarzania dla wybranych dokumentów i zleceń dostawy, które mają zostać dla nich wygenerowane w celu przyspieszenia przetwarzania.

  • Grupuj według daty wysyłki – pozycje zamówienia sprzedaży o takich samych cechach dostawy są grupowane w celu utworzenia zamówienia dostawy. Można użyć tej funkcji, aby określić, że data wysyłki pozycji jest również uważana za charakterystykę dostawy podczas tworzenia zamówienia dostawy.

Jeśli parametr Grupuj według daty wysyłki jest aktywny, data wysyłki jest zawsze używana jako data dokumentu, niezależnie od ustawienia w polu Definicja daty.

  • Generuj – w tym polu można określić zawartość, z jaką mają być generowane zlecenia dostawy i przesyłki. Do wyboru są następujące ustawienia:
    • Na zamówienie – przy tym ustawieniu kompletacja zawiera tylko pozycje z jednego zamówienia.
    • Na zamówienie dostawy – przy tym ustawieniu prowizja jest generowana dla każdego utworzonego zlecenia dostawy.

W powiązanych aplikacjach kokpitu dostępne są następujące dodatkowe wpisy:

    • Z kompletacji zbiorczej -przy tym ustawieniu zlecenia dostawy są tworzone dla różnych zleceń, tzn. pozycje z różnych zleceń, ale o takich samych cechach dostawy, są łączone w jedno wspólne zlecenie dostawy. Kompletacja jest generowana dla wszystkich utworzonych zleceń dostawy.
    • Od zbiorczych prowizji za zamówienie dostawy – przy tym ustawieniu kompletacja jest generowana dla każdego utworzonego zamówienia dostawy.

Wartość domyślna to Na zamówienie.

  • Automatycznie potwierdzaj ostrzeżenia (pole wyboru)

Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

Należy użyć tej funkcji, aby określić, czy ostrzeżenia pojawiające się podczas wykonywania akcji powinny być potwierdzane automatycznie.

Jeśli funkcja jest włączona, akcja zostanie wykonana pomyślnie, nawet jeśli wystąpią ostrzeżenia.

Jeśli funkcja jest nieaktywna, akcja jest anulowana w przypadku wystąpienia ostrzeżeń.

Generowanie zleceń dostawy z odniesieniem do zamówienia i drukowanie dowodów dostawy

Wymagania wstępne

Zlecenie dostawy można utworzyć dla pozycji zamówienia o następujących statusach:

  • Ogólny status zamówienia Zwolnione
  • Status zamówienia dostawy Brak zamówienia dostawy w realizacji
  • Status dostawy Częściowo dostarczona lub Niedostarczona.

Ponadto podstawa zamówienia musi mieć status Zwolniony.

Wskazówka
W przypadku pozycji zamówienia, które mają zostać dostarczone bez wcześniejszej kompletacji, pozycja nie może mieć żadnych innych jednostek pozycji ani nie może być przechowywana w miejscu przechowywania zarządzanym w pojemnikach lub strefach przechowywania.

Ponadto wszelkie specyfikacje muszą być już określone w pozycji zamówienia lub automatyczne przypisywanie specyfikacji musi być aktywowane za pomocą rodzaju zamówienia dostawy. Jeśli za pomocą przypisania specyfikacji nie zostanie znaleziona żadna specyfikacja, dla tej pozycji zamówienia nie zostanie utworzona pozycja zamówienia dostawy.

W przypadku aktywacji alokacji zasobów należy najpierw wprowadzić ilość do dostarczenia w kolumnie Ilość zadysponowana dla zlecenia dostawy w widoku Zlecenie dostawy w tabeli pozycji. W tym celu przydział dostawy musi zostać uruchomiony ręcznie lub ilość zadysponowana musi zostać wprowadzona ręcznie, a ograniczenie dostawy musi zostać spełnione. Więcej informacji w rozdziale Tworzenie alokacji zasobów.

Okno dialogowe: Generuj zlecenie dostawy z odniesieniem do zamówienia i drukuj dowody dostawy

Aby wykonać tę czynność, najpierw otwierane jest okno dialogowe, w którym dostępna jest zakładka Parametry.

Należy zapoznać się także z poniższymi rozdziałami:

Pola:

  • Definicja daty 
  • Data dokumentu
    Za pomocą tych dwóch pól można określić datę dokumentu.

Jeśli w polu Definicja daty dokumentu ustawiona jest opcja Zastosuj datę realizacji, jako data dokumentu używana jest data wygenerowania dokumentu. Jeśli ustawiony jest wpis Zastosuj podaną datę , datę dokument można wprowadzić w polu Data dokumentu.

System zaproponuje bieżącą datę. Okres księgowania dla żądanej daty dokumentu musi być otwarty dla odpowiedniego roku obrachunkowego.

  • Utwórz wiele zleceń przetwarzania (pole wyboru)
Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

Funkcja ta jest dostępna ze względu na możliwe duże ilości danych do przetworzenia. Należy określić, czy system ma generować kilka zleceń przetwarzania dla wybranych dokumentów i zleceń dostawy, które mają zostać dla nich wygenerowane w celu przyspieszenia przetwarzania.

  • Grupuj według daty wysyłki – pozycje zamówienia sprzedaży o takich samych cechach dostawy są grupowane w celu utworzenia zamówienia dostawy. Można użyć tej funkcji, aby określić, że data wysyłki pozycji jest również uważana za charakterystykę dostawy podczas tworzenia zamówienia dostawy.

Jeśli parametr Grupuj według daty wysyłki jest aktywny, data wysyłki jest zawsze używana jako data dokumentu, niezależnie od ustawienia w polu Definicja daty.

  • Generuj
Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

Tym parametrem można określić, czy zamówienia dostawy mają być generowane dla wszystkich zamówień. Do wyboru są następujące ustawienia:

    • Na zamówienie – przy tym ustawieniu zlecenie dostawy zawiera tylko pozycje z jednego zamówienia.
    • Z dostaw zbiorczych – przy tym ustawieniu zlecenia dostawy są tworzone dla wszystkich zamówień, tj. pozycje z różnych zamówień, ale o tych samych cechach dostawy, są łączone we wspólne zamówienie dostawy.

Wartością domyślną jest Na zamówienie.

  • Automatycznie potwierdzaj ostrzeżenia (pole wyboru)

Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

Należy użyć tej funkcji, aby określić, czy ostrzeżenia pojawiające się podczas wykonywania akcji powinny być potwierdzane automatycznie.

Jeśli funkcja jest włączona, akcja zostanie wykonana pomyślnie, nawet jeśli wystąpią ostrzeżenia.

Jeśli funkcja jest nieaktywna, akcja jest anulowana w przypadku wystąpienia ostrzeżeń.

Tworzenie i drukowanie faktur

Wymagania wstępne

Fakturę sprzedaży można wygenerować dla pozycji zamówienia o następujących statusach:

  • Ogólny status zamówienia Zwolnione
  • Status zamówienia dostawy nie ma wartości Zablokowane do fakturowania.

Ponadto nagłówek zamówienia musi mieć status Zwolnione.

Wskazówka
Jeśli w zamówieniu sprzedaży zapisany jest symbol faktury zbiorczej, zamówienie to nie może być fakturowane indywidualnie. Fakturę dla tego zamówienia można wygenerować tylko jako fakturę zbiorczą za pomocą aplikacji Lista.
Okno dialogowe: Generowanie i drukowanie faktur

Aby wykonać tę czynność, najpierw otwierane jest okno dialogowe, w którym dostępna jest zakładka Parametry.

Należy zapoznać się także z poniższymi rozdziałami:

Pola:

  • Definicja daty 
  • Data dokumentu
    Za pomocą tych dwóch pól można określić datę dokumentu.

Jeśli w polu Definicja daty dokumentu ustawiona jest opcja Zastosuj datę realizacji, jako data dokumentu używana jest data wygenerowania dokumentu. Jeśli ustawiony jest wpis Zastosuj podaną datę , datę dokument można wprowadzić w polu Data dokumentu.

System zaproponuje bieżącą datę. Okres księgowania dla żądanej daty dokumentu musi być otwarty dla odpowiedniego roku obrachunkowego.

  • Utwórz wiele zleceń przetwarzania (pole wyboru)
Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

Funkcja ta jest dostępna ze względu na możliwe duże ilości danych do przetworzenia. Należy określić, czy system ma generować kilka zleceń przetwarzania dla wybranych dokumentów i zleceń dostawy, które mają zostać dla nich wygenerowane w celu przyspieszenia przetwarzania.

  • Poziom podsumowania

Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

W tym polu można określić, czy faktury wychodzące mają być generowane dla wielu zamówień.

Do wyboru są następujące ustawienia:

    • Pojedyncze fakturowanie – dla każdego zamówienia generowana jest jedna faktura sprzedaży.
    • Faktura zbiorcza – za pomocą tego ustawienia można określić, że zamówienia o takich samych cechach faktury są podsumowywane w fakturze zbiorczej.
    • Symbol faktury zbiorczej – po wybraniu tego poziomu zamówienia z identycznymi symbolami faktur zbiorczych są fakturowane razem.

Wartością domyślną jest Fakturowanie indywidualne.

Tworzenie i drukowanie faktur z transakcją magazynową

Wymagania wstępne

Fakturę z transakcją magazynową można utworzyć dla pozycji zamówienia o następujących statusach:

  • Ogólny status zamówienia Zwolnione
  • Status zamówienia dostawy Brak zamówienia dostawy w realizacji
  • Status dostawy Częściowo dostarczona lub Niedostarczona.

Ponadto podstawa zamówienia musi mieć status Zwolniony.

Jeśli alokacja jest aktywowana, ilość do dostarczenia musi być najpierw wprowadzona w kolumnie Ilość zadysponowana dla faktury w widoku Faktura z transakcją magazynową w tabeli pozycji. W tym celu przydział dostawy musi zostać uruchomiony ręcznie lub ilość zadysponowana dla faktury musi zostać wprowadzona ręcznie, a ograniczenie dostawy musi zostać spełnione. Więcej informacji w rozdziale Tworzenie alokacji zasobów.

Wskazówka
Jeśli w zamówieniu sprzedaży zapisany jest symbol faktury zbiorczej, zamówienie to nie może być fakturowane indywidualnie. Fakturę dla tego zamówienia można wygenerować tylko jako fakturę zbiorczą za pomocą aplikacji Lista.
Okno dialogowe Tworzenie i drukowanie faktury z transakcją magazynową

Aby wykonać tę czynność, najpierw otwierane jest okno dialogowe, w którym dostępna jest zakładka Parametry.

Należy zapoznać się także z poniższymi rozdziałami:

Pola:

  • Definicja daty 
  • Data dokumentu
    Za pomocą tych dwóch pól można określić datę dokumentu.

Jeśli w polu Definicja daty dokumentu ustawiona jest opcja Zastosuj datę realizacji, jako data dokumentu używana jest data wygenerowania dokumentu. Jeśli ustawiony jest wpis Zastosuj podaną datę , datę dokument można wprowadzić w polu Data dokumentu.

System zaproponuje bieżącą datę. Okres księgowania dla żądanej daty dokumentu musi być otwarty dla odpowiedniego roku obrachunkowego.

  • Utwórz wiele zleceń przetwarzania (pole wyboru)
Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

Funkcja ta jest dostępna ze względu na możliwe duże ilości danych do przetworzenia. Należy określić, czy system ma generować kilka zleceń przetwarzania dla wybranych dokumentów i zleceń dostawy, które mają zostać dla nich wygenerowane w celu przyspieszenia przetwarzania.

  • Poziom podsumowania

Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

W tym polu można określić, czy faktury sprzedaży z transakcją magazynową mają być generowane dla wielu zamówień.

Do wyboru są następujące ustawienia:

    • Pojedyncze fakturowanie – dla każdego zamówienia generowana jest jedna faktura sprzedaży.
    • Faktura zbiorcza – za pomocą tego ustawienia można określić, że zamówienia o takich samych cechach faktury są podsumowywane w fakturze zbiorczej.
    • Symbol faktury zbiorczej – po wybraniu tego poziomu zamówienia z identycznymi symbolami faktur zbiorczych są fakturowane razem.

Wartością domyślną jest Fakturowanie indywidualne.

Tworzenie zamówień zakupu

W tej sekcji opisano sposób korzystania z akcji [Generuj zamówienie zakupu] w celu utworzenia jednego zamówienia zakupu dla każdej pozycji zamówienia sprzedaży dla pozycji z łączem zamówienia.

Wymagania wstępne

Zamówienie można utworzyć dla pozycji zamówienia, dla których spełnione są następujące warunki:

  • Z pozycją realizowany jest jeden z następujących procesów:
    • zewnętrzna dostawa bezpośrednia (pole Magazyn jest puste, partner dostawy jest dostawcą dla danej organizacji zakupowej)
    • dostawa do magazynu wyjściowego
  • Dla artykułu brakuje odniesienia do pozycji zamówienia.
  • Ogólny status to Zwolniony.
  • W nagłówku zamówienia sprzedaży wprowadzono rodzaj zamówienia.
  • Nagłówek zamówienia jest oznaczony statusem Zwolnione.
Instrukcje
  1. Należy otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży
  2. Otworzyć zamówienie sprzedaży, dla którego mają zostać wygenerowane zamówienia.
  3. Nacisnąć akcję [Generuj zamówienie zakupu] na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Akcje].

→Otworzy się okno dialogowe. Więcej informacji na temat okna dialogowego można znaleźć w rozdziale: Okno dialogowe: Generowanie zamówień zakupu.

  1. W razie potrzeby można zmienić parametry.
Wskazówka
Jeśli wybrano ustawienie Data wartości zamówienia w terminie płatności zamówienia, należy wprowadzić datę wartości.
  1. Na koniec, należy nacisnąć przycisk [W tle], aby wykonać akcję:

→Okno dialogowe zostanie zamknięte, a system wygeneruje zamówienia dla odpowiednich pozycji zamówienia i utworzy odpowiednie pozycje łańcucha dokumentów.

Okno dialogowe: Generowanie zamówienia zakupu

Aby wykonać tę czynność, najpierw otwierane jest okno dialogowe, w którym dostępna jest zakładka Parametry.

Należy zapoznać się także z poniższymi rozdziałami:

Pola:

  • Definicja daty 
  • Data dokumentu
    Za pomocą tych dwóch pól można określić datę dokumentu.

Jeśli w polu Definicja daty dokumentu ustawiona jest opcja Zastosuj datę realizacji, jako data dokumentu używana jest data wygenerowania dokumentu. Jeśli ustawiony jest wpis Zastosuj podaną datę , datę dokument można wprowadzić w polu Data dokumentu.

System zaproponuje bieżącą datę. Okres księgowania dla żądanej daty dokumentu musi być otwarty dla odpowiedniego roku obrachunkowego.

  • Automatycznie potwierdzaj ostrzeżenia (pole wyboru)

Wskazówka
Ten parametr jest dostępny tylko dla aplikacji typu Lista.

Należy użyć tej funkcji, aby określić, czy ostrzeżenia pojawiające się podczas wykonywania akcji powinny być potwierdzane automatycznie.

Jeśli funkcja jest włączona, akcja zostanie wykonana pomyślnie, nawet jeśli wystąpią ostrzeżenia.

Jeśli funkcja jest nieaktywna, akcja jest anulowana w przypadku wystąpienia ostrzeżeń.

Tworzenie zleceń produkcyjnych

W tym rozdziale opisano sposób korzystania z akcji [Utwórz zlecenie produkcyjne] w celu utworzenia zlecenia produkcyjnego na pozycję zamówienia sprzedaży dla produkcji zamówień z pozycjami produkcyjnymi.

Wymagania wstępne

Akcja [Utwórz zlecenie produkcyjne] jest dostępna tylko wtedy, gdy rodzaj zlecenia produkcyjnego jest określony w rodzaju zamówienia sprzedaży.

Instrukcje
  1. W pierwszym kroku należy otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży
  2. Otworzyć zamówienie sprzedaży, dla którego ma zostać utworzone zlecenia produkcyjne
  3. Wybrać akcję [Utwórz zlecenia produkcyjne] na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Akcje].

→Otworzy się okno dialogowe. Więcej informacji na temat okna dialogowego można znaleźć w rozdziale: Okno dialogowe: Utwórz zleceń produkcyjnych.

  1. Należy wybrać pozycje, dla których ma zostać utworzone zlecenie produkcyjne i nacisnąć przycisk [OK].

→Okno dialogowe zostanie zamknięte, a system wygeneruje zlecenia produkcyjne dla wybranych pozycji zamówienia i utworzy odpowiednie wpisy w łańcuchu dokumentów powiązanych.

Okno dialogowe: Utwórz zlecenie produkcyjne

Przed wykonaniem akcji należy wybrać żądane pozycje zamówienia sprzedaży, dla których ma zostać utworzone zlecenie produkcyjne w oknie dialogowym Utwórz zlecenia produkcyjne. Okno dialogowe zawiera listę pozycji zamówienia, dla których artykułów, w odniesieniu do partnera dostawy, odpowiednie dane podstawowe zostały wprowadzone w aplikacji Artykuły, widok Produkcja i dla których brakuje zlecenia produkcyjnego.

Pola:

  • Pozycja – numer pozycji zamówienia sprzedaży.
  • Artykuł – wyświetlany jest artykuł pozycji zamówienia sprzedaży.
  • Termin wysyłki – data wysyłki pozycji zamówienia sprzedaży.
  • Całkowita ilość – wyświetlana jest całkowita ilość pozycji zamówienia sprzedaży.
  • Status ogólny – wyświetlany jest status pozycji zamówienia sprzedaży.
  • (Wybór) W tej kolumnie należy użyć parametrów, aby wybrać pozycje zamówienia sprzedaży, dla których ma zostać utworzone zamówienie produktu.

Czy ten artykuł był pomocny?