Inwentaryzacje

Inwentaryzacja to rejestracja ilości i wartości aktywów i pasywów przedsiębiorstwa. Inwentaryzacja jest zwykle przeprowadzana w ustalonym dniu bilansowym lub jako inwentaryzacja ciągła w drodze spisu z natury.

Niniejsza dokumentacja opisuje, w jaki sposób korzystać z aplikacji Inwentaryzacje, aby np. generować arkusze inwentaryzacyjne. Instrukcje dotyczące korzystania z aplikacji można znaleźć w niniejszej dokumentacji Instrukcje: Inwentaryzacje.

Definicje terminów

  • Różnice inwentaryzacyjne — są to różnice między ilościami docelowymi określonymi dla inwentaryzacji a rzeczywistymi ilościami zapasów zarejestrowanymi przez inwentaryzację. Różnice w zapasach mogą być spowodowane np. zmniejszeniem się zapasów, kradzieżą lub nieprawidłowymi księgowaniami. Wszelkie różnice inwentaryzacyjne zgłoszone po zatwierdzeniu inwentaryzacji prowadzą do transakcji korekty i, w razie potrzeby, do ponownej wyceny zapasów.
  • Właściciel zapasów —  jest to firma, do której należą zapasy. Właściciel zapasów jest wykorzystywany w procesach logistyki magazynowej, np. do inwentaryzacji lub wyceny zapasów. W przypadku niektórych procesów biznesowych, konieczne może być określenie właściciela zapasów w celu ustalenia, czyje zapasy są wykorzystywane lub uwzględniane w procesie.
  • Plik błędnych księgowań — zapisuje nieprawidłowe transakcje magazynowe. Nieprawidłowe transakcje magazynowe mogą wystąpić podczas automatycznego generowania transakcji. Transakcja pozostaje w pliku błędnych księgowań do momentu jego skorygowania i przeprowadzenia ręcznej transakcji. Plik błędnych księgowań musi być pusta przed zamknięciem okresu księgowego.
  • Klucz transakcji — jest on używany do opisania transakcji magazynowej. Klucz transakcji zawiera m. in. informacje o rodzaju przeprowadzanej transakcji, takiej jak przychód, rozchód, przesunięcie, przeszacowanie lub korekta. Klucz transakcji wskazuje również, czy transakcja jest transakcją główną czy drugorzędną.
  • Inwentaryzacja — jest to rejestracja ilości i wartości aktywów i pasywów firmy. Inwentaryzacja jest przeprowadzana w określonym momencie poprzez fizyczny spis z natury. Proces ten służy do rejestrowania istniejących zapasów poprzez liczenie, mierzenie, ważenie lub szacowanie i porównywanie ich z zapasami księgowymi. Inwentaryzację można przeprowadzić zgodnie z różnymi procedurami inwentaryzacji, takimi jak inwentaryzacja na dzień bilansowy, inwentaryzacja ciągła lub inwentaryzacja metodą prób losowych.
  • Arkusze inwentaryzacyjne — poszczególne pozycje inwentaryzacji można podsumować na arkuszach inwentaryzacyjnych według różnych kryteriów. Podczas tworzenia inwentaryzacji, arkusze inwentaryzacyjne są często generowane zgodnie z warunkami organizacyjnymi w celu wsparcia fizycznej rejestracji zapasów.
  • Serwer logistyki magazynowej — jest on odpowiedzialny za aktualizację ilości zapasów i średniej ruchomej ceny dla przypisanych do niego magazynów. W przypadku magazynów, które są podzielone na miejsca składowania, serwer logistyki magazynu wykonuje dodatkowe zadania, takie jak rezerwacje miejsc składowania i zapasów oraz odpisywanie różnic inwentaryzacyjnych. Zlecenie przetwarzania jest generowane po uruchomieniu serwera logistyki magazynowej. Jeśli magazyn jest podzielony na miejsca składowania, wówczas dane związane z zarządzaniem miejscami składowania są przechowywane w pamięci głównej w celu zminimalizowania czasu dostępu.
  • Organizacja magazynowa — określa strukturę magazynu lub strefy magazynowej. Korzystając z organizacji magazynowej, użytkownik może mapować struktury magazynowe, takie jak magazyny proste, magazyny wysokiego składowania i magazyny blokowe.
  • Magazyn — jest to logicznie lub fizycznie zdefiniowany obszar, w którym składowane są zapasy towarów. Magazyn jest zawsze przypisany do lokalizacji. Magazyn może być podzielony na strefy magazynowe i miejsca składowania, jeśli funkcja Zarządzanie miejscami składowania jest włączona w aplikacji Konfiguracja. Dokładna struktura magazynu jest definiowana przez organizację magazynu.

Opis aplikacji

Arkusze inwentaryzacyjne są generowane za pomocą aplikacji Inwentaryzacje. Użytkownik definiuje różne ustawienia, np. czy ilości docelowe powinny być wyświetlane jako wartości domyślne dla zaraportowania. Definiuje się również, np. klucze transakcji, które są wymagane do transakcji magazynowej z powodu różnic inwentaryzacyjnych.

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Nagłówek zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują inwentaryzację. Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól nagłówka aplikacji Inwentaryzacje:

  • Inwentaryzacja — w tym polu należy wprowadzić dane identyfikacyjne inwentaryzacji. Składa się on z dwóch sekcji: rodzaju inwentaryzacji w pierwszym polu wpisu i numeru inwentaryzacji w drugim polu wpisu. Użyty rodzaj inwentaryzacji wraz z numerem inwentaryzacji służy do identyfikacji inwentaryzacji.
    • Rodzaj inwentaryzacji — użytkownik wybiera istniejący rodzaj inwentaryzacji dla inwentaryzacji, którą chce wprowadzić lub edytować. Po pierwszym zapisaniu nowej inwentaryzacji nie można już zmienić jego rodzaju. Rodzaj inwentaryzacji służy do definiowania ustawień i wartości domyślnych, takich jak metoda inwentaryzacji.
    • Numer inwentaryzacji — numer inwentaryzacji jest generowany automatycznie przez system na podstawie schematu numeracji, który został zdefiniowany w rodzaju inwentaryzacji. Nie można go przypisać ręcznie. W razie potrzeby, użytkownik wybiera numer inwentaryzacji jako cechę wyboru dla inwentaryzacji, którą chce edytować.
  • Status (ikona) — status inwentaryzacji jest wyświetlany za pomocą ikony. Wyświetlane są następujące statusy:
    • Utworzone — status ten jest automatycznie przypisywany przez system po zapisaniu inwentaryzacji po raz pierwszy
    • Zawierające listy inwentaryzacyjne — status ten jest określany i przypisywany przez system, jeżeli istnieje arkusz inwentaryzacyjny dla inwentaryzacji, jednak inwentaryzacja nie została jeszcze otwarta
    • Otwarte — status Otwarte jest przypisywany przez użytkownika za pomocą akcji [Rozpocznij inwentaryzację].
    • Zakończone — status Zakończone jest przypisywany przez użytkownika za pomocą akcji [Zamknij inwentaryzację]
  • Opis — opis służy jako dodatkowa cecha identyfikacyjna. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. Użytkownik wprowadza znaczący i, jeśli to możliwe, jednoznaczny opis, aby ułatwić wyszukiwanie.
  • Właściciel zapasów — w tym polu należy wprowadzić właściciela zapasów, dla którego ma zostać utworzona inwentaryzacja. Inwentaryzacje są generowane tylko dla poszczególnych właścicieli zapasów i lokalizacji. Po wykonaniu akcji [Rozpocznij inwentaryzację], użytkownik nie może już zmienić właściciela zapasów.
Uwaga
W przypadku środowiska jednofirmowego z aktywowaną funkcją konfiguracji Uprawnienia do treści, w tym polu wyświetlany jest identyfikator organizacji głównej.
  • Okres obrachunkowy — w tym polu użytkownik wprowadza rok obrotowy inwentaryzacji
  • Schemat numeracji arkuszy inwentaryzacyjnych — w razie potrzeby, w tym polu użytkownik wybiera schemat numeracji typu Arkusz inwentaryzacyjny, który istnieje w systemie. Schemat numeracji zapisany w tym polu jest używany przez system do automatycznego określania i przypisywania numeru arkusza inwentaryzacyjnego dla wszystkich nowych arkuszy inwentaryzacyjnych. Numer arkusza inwentaryzacyjnego jest używany do jednoznacznej identyfikacji arkusza inwentaryzacyjnego.
  • Otwarcie/Koniec — pole to składa się z dwóch części: data otwarcia inwentaryzacji jest ustawiana w pierwszym polu, a data zakończenia w drugim. Oba pola nigdy nie mogą być edytowane, jednak są ustawiane z odpowiednią bieżącą datą, gdy wykonywane są akcje [Rozpocznij inwentaryzację] lub [Zamknij inwentaryzację].
  • Data inwentaryzacji — w przypadku inwentaryzacji na dzień bilansowy, w tym polu użytkownik wprowadza datę inwentaryzacji. W przypadku inwentaryzacji na dzień bilansowy, dzień bilansowy jest przypisywany do tej daty na każdym wygenerowanym arkuszu inwentaryzacyjnym. W inwentaryzacji ciągłej, datę inwentaryzacji można wybrać na arkuszu inwentaryzacyjnym. Data inwentaryzacji może być zatem brakująca w przypadku inwentaryzacji ciągłych.
  • Cena szacunkowa — w tym polu wybierana jest cena szacunkowa, która ma zostać użyta w inwentaryzacji. Cena szacunkowa jest używana podczas zamykania arkusza inwentaryzacyjnego dla transakcji magazynowych wynikających z różnic magazynowych. Użytkownik wybiera jedną z następujących cen szacunkowych:
    • Cena rozliczeniowa 1
    • Cena rozliczeniowa 2
    • Cena rozliczeniowa 3
    • Cena rozliczeniowa 4
    • Cena rozliczeniowa 5
    • Cena inwentaryzacyjna
    • Cena średnia

Po utworzeniu arkusza inwentaryzacyjnego dla tej inwentaryzacji, użytkownik nie może już zmienić tego pola.

Uwaga
Więcej informacji na temat ceny średniej można znaleźć w dokumentacji Wycena stanów magazynowych.
  • Klucz transakcji — w tym polu należy wprowadzić klucz transakcji, który będzie używany do transakcji korekt podczas zamykania inwentaryzacji. Każda pozycja arkusza inwentaryzacyjnego, u której wykazano różnicę w stanie magazynowym, wywołuje transakcję magazynową podczas zamykania. Może to być transakcja korekty lub transakcja przesunięcia. Bezpośrednie transakcje korekt są tworzone w następujących przypadkach:
    • Korekta stanu magazynowego w magazynie niestrukturalnym
    • Korekta stanu magazynowego (przyjęcie lub rozchód) numer serii lub jednostki ładunkowej

Klucz transakcji użyty w tym celu musi pochodzić z transakcji Korekta.

Po utworzeniu arkusza inwentaryzacyjnego dla tej inwentaryzacji, użytkownik nie może już zmienić tego pola.

  • Klucz przesunięcia magazynowego — w tym polu należy wprowadzić klucz transakcji, który będzie używany do transakcji przesunięcia magazynowego podczas zamykania inwentaryzacji. Każda pozycja inwentaryzacji, u której wykazano różnicę w stanie magazynowym, wywołuje transakcję magazynową podczas zamykania. Może to być transakcja korekty lub wewnętrznego przesunięcia magazynowego. Wewnętrzne przesunięcia magazynowe są tworzone w następujących przypadkach:
    • Przesunięcie magazynowe różnicy stanów magazynowych w magazynie strukturalnym do strefy różnicy inwentaryzacyjnych
    • Przesunięcie magazynowe numeru serii lub jednostki ładunkowej

Klucz transakcji użyty w tym celu musi pochodzić z transakcji Przesunięcie – Przychód.

Po utworzeniu list zliczania zapasów dla tego zapasu nie można już zmienić tego pola.

  • Klucz transakcji korekty — wszystkie zmiany ilości są odejmowane od średniej ważonej ceny dla inwentaryzacji na dzień bilansowy. W celu skompensowania różnicy w wartości w stosunku do ceny inwentaryzacyjnej, transakcje korekty wartości są odejmowane dla rzeczywistych przychodów z określonym kluczem transakcji korekty na koniec inwentaryzacji na dzień bilansowy. Więcej informacji można znaleźć w rozdziale Zamykanie inwentaryzacji. 
Uwaga
Należy pamiętać, że dla inwentaryzacji typu materiału Środki produkcyjne dokonywane są tylko korekty ilościowe, a nie korekty wartościowe. Z tego powodu pole dotyczące inwentaryzacji środków produkcyjnych nie jest dostępne do wprowadzenia.
  • Typ zgłoszenia — wybór w polu Typ zgłoszenia pozwala określić sposób potwierdzania ilości zliczonych zapasów. Użytkownik wybiera jeden z następujących typów zgłoszenia:
    • Raportowanie sumujące
    • Raportowanie pojedyncze

Raportowanie sumujące dodaje ilość wprowadzoną przez użytkownika do ilości pozycji listy inwentaryzacyjnej, która została już zapisana i potwierdzona, podczas gdy raportowanie pojedyncze zawsze zastępują ilość, która została już zapisana.

  • Wymagane pojedyncze raportowanie (pole wyboru) — ta funkcja służy do kontrolowania, czy raportowania mają być zapisywane zbiorczo czy indywidualnie. Jeśli funkcja ta jest wyłączona i w związku z tym nie jest wymagane pojedyncze raportowanie dla tej inwentaryzacji, akcję [Ustaw/usuń znacznik raportowania] można wykonać za pomocą pola wyboru meta dla wszystkich pozycji listy inwentaryzacyjnej, tak aby niezmieniona ilość mogła zostać potwierdzona zbiorczo.
Uwaga
Pole wyboru meta ma również wpływ na pozycje, które znajdują się na kolejnych stronach wyświetlanej listy. W związku z tym, raportowania z aktywowanym znacznikiem raportowania, który został przypisany za pomocą meta pola wyboru, są zalecane tylko wtedy, gdy użytkownik chce potwierdzić dużą liczbę pozycji bez wykrycia zmiany, np. arkusz inwentaryzacyjny z pustymi miejscami składowania, które są faktycznie puste. Zapisywanie generuje również raportowanie dla pozycji, które znajdują się na niewidocznych stronach arkusza inwentaryzacyjnego.

Jeśli ta funkcja jest aktywna, akcja [Ustaw/usuń znacznik raportowania] jest dezaktywowana, więc znacznik raportowania musi być przypisany indywidualnie.

  • Pokaż ilości systemowe — za pomocą tej funkcji można określić, czy ilości docelowe mają być wyświetlane na arkuszu inwentaryzacyjnym i proponowane do raportowania. Jeśli ta funkcja jest aktywna, kolumna Ilość docelowa jest wyświetlana z odpowiednią ilością dla powiązanego arkusza inwentaryzacyjnego. Na arkuszach inwentaryzacyjnych związanych z miejscami składowania nie jest wyświetlana żadna ilość docelowa dla pustego miejsca składowania (kolumna jest pusta), a zatem żadna ilość nie jest proponowana do zaraportowania. W takim przypadku nie można edytować kolumny Raportowanie. We wszystkich innych przypadkach, ilość jest sugerowana w kolumnie Raportowanie w zależności od typu zgłoszenia. Jeśli funkcja jest wyłączona, kolumna Ilość docelowa nie jest widoczna na arkuszu inwentaryzacyjnym, a ilości domyślne nie są określane.
  • Lokalizacja — w tym polu wyświetlana jest lokalizacja, dla której zarejestrowano inwentaryzację. Lokalizacji nie można edytować, ale jest ona określana przez wybraną organizację na pasku tytułu aplikacji, gdy wykonywana jest akcja [Nowy]. Podczas duplikowania wyświetlana lokalizacja jest duplikowana, a wybór organizacji na pasku tytułu jest ignorowany.
  • Centrum kosztów — centrum kosztów wprowadzone w tym polu jest brane pod uwagę podczas księgowania różnic inwentaryzacyjnych. Jeśli centrum kosztów zostanie wprowadzone, centrum kosztów z danych podstawowych artykułu lub z danych podstawowych magazynu nie jest brane pod uwagę. Wpis w tym polu jest opcjonalny. Przypisanie centrum kosztów jest możliwe tylko wtedy, gdy funkcja Controlling jest aktywna w aplikacji Konfiguracja.
  • Pracownik odpowiedzialny — w razie potrzeby, użytkownik wprowadza identyfikator pracownika, który ma być odpowiedzialny za inwentaryzację. Pracownika można przypisać do inwentaryzacji do momentu jej zakończenia.

Obszar roboczy

Tabela arkuszy inwentaryzacyjnych znajduje się w obszarze roboczym. Zawiera ona przegląd istniejących arkuszy inwentaryzacyjnych i ich status. Ponadto, arkusze inwentaryzacyjne można tworzyć i edytować za pomocą akcji na pasku narzędzi tabeli.

Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn z obszaru roboczego w aplikacji Inwentaryzacje:

  • Arkusz inwentaryzacyjny — w tej kolumnie wyświetlany jest arkusz inwentaryzacyjny
  • Oznaczenie — wyświetlana jest nazwa arkusz inwentaryzacyjny
  • Data rejestracji — data wygenerowania arkusza inwentaryzacyjnego
  • Data spisu — data spisu arkusza inwentaryzacyjnego
  • Data otwarcia — data otwarcia arkusza inwentaryzacyjnego. Ta kolumna jest pusta, jeśli arkusz inwentaryzacyjny nie został otwarty.
  • Data zakończenia — data zakończenia arkusza inwentaryzacyjnego. Ta kolumna jest pusta, jeśli arkusz inwentaryzacyjny nie został ukończony.
  • Typ spisu — ta kolumna wyświetla jeden z następujących typów spisu, zgodnie z którym wygenerowano arkuszem inwentaryzacyjnym:
    • Związane z artykułem
    • Związane z miejscem składowania
    • Związane z różnicami inwetaryzacyjnymi
  • Pracownik odpowiedzialny — wyświetlany jest identyfikator pracownika odpowiedzialnego za arkusza inwentaryzacyjnego
  • Status (ikona) — wyświetlany jest status arkusza inwentaryzacyjnego. Arkusz inwentaryzacyjny może mieć następujące statusy:
    • Utworzona
    • Częściowo wygenerowane
    • Otwarcie nie powiodło się
    • Otwarte
    • Częściowo zaraportowane
    • Całkowicie zgłoszone zwrotnie
    • W trakcie zamykania
    • Zakończone
    • Zakończone z błędami
    • Ręcznie zamkniętaWięcej informacji na temat tych statusów można znaleźć w niniejszej dokumentacji Arkusze inwentaryzacyjne.

Akcje związane z aplikacją

W aplikacji Inwentaryzacje dostępne są następujące działania związane z aplikacją.

Na standardowym pasku przycisków
  • [Rozpocznij inwentaryzację]
  • [Weryfikuj pozycje arkusza inwentaryzacyjnego]
  • [Zamknij inwentaryzację]
  • [Usuń inwentaryzację]
Na pasku narzędzi tabeli

Pod przyciskiem [Nowy]:

  • [Utwórz arkusz inwentaryzacyjny artykułów]
  • [Utwórz arkusz inwentaryzacyjny dla miejsc składowania]
  • [Generuj listy różnic inwentaryzacyjnych]

Pod przyciskiem [Wybierz akcję]:

  • [Wyślij akcję otwierania arkuszy inwentaryzacyjnych do serwera logistyki magazynu]
  • [Zamknij arkusze inwentaryzacyjne]
  • [Weryfikuj pozycje arkuszy inwentaryzacyjnych]
  • [Usuń arkusze inwentaryzacyjne]
  • [Drukuj arkusze inwentaryzacyjne]
Akcja [Rozpocznij inwentaryzację]

Inwentaryzację można otworzyć za pomocą akcji [Rozpocznij inwentaryzację]. Od tego momentu można również otworzyć powiązane arkusze inwentaryzacyjne, a tym samym rozpocząć spis z natury.

Akcja [Weryfikuj pozycje arkusza inwentaryzacyjnego]

Akcja [Weryfikuj pozycje arkusza inwentaryzacyjnego] umożliwia sprawdzenie wszystkich pozycji ze znacznikami weryfikacji na wszystkich arkuszach inwentaryzacyjnych inwentaryzacji. Dla pozycji ze znacznikami weryfikacji wykonywane są następujące czynności:

  • W przypadku wszystkich pozycji artykułu o statusie Zaraportowane, poprzednie zgłoszenia są oznaczane jako nieważne
  • Pozycje, których to dotyczy, są otwierane dla nowego spisu z natury

W przypadku arkusza inwentaryzacyjnego dla miejsca składowania należy również sprawdzić zapasy innych artykułów w danych miejsc składowania.

Użytkownik może określić, że nowe pozycje są tworzone na nowym arkuszu inwentaryzacyjnym dla pozycji, które zostały już ukończone.

Na koniec system usuwa wszystkie znaczniki weryfikacji z odpowiednich pozycji arkusza inwentaryzacyjnego.

W przypadku pozycji o statusie Otwarte, zapasy muszą zostać ponownie fizycznie wprowadzone, a wyniki weryfikacji przekazane z powrotem. Jeśli co najmniej jedna pozycja arkusza inwentaryzacyjnego została ponownie otwarta w wyniku akcji, akcja może również spowodować przeniesienie arkusza inwentaryzacyjnego do nowego statusu.

Wskazówka
Wyniki spisu z natury i ich weryfikacji można sprawdzić w aplikacji Lista: Arkusze inwentaryzacyjne/Pozycje. Użytkownik może również użyć tej aplikacji do oznaczenia dodatkowych pozycji arkusza inwentaryzacyjnego do weryfikacji.
Akcja [Zamknij inwentaryzacji]

Użytkownik może skorzystać z akcji [Zamknij inwentaryzację], aby zakończyć inwentaryzację. W tym celu system najpierw sprawdza, czy istnieją otwarte arkusze inwentaryzacyjne i automatycznie je zamyka. Jeśli nie jest to możliwe, akcja jest anulowana.

Jeśli inwentaryzacja została pomyślnie zakończona, nie można wygenerować nowych arkuszy inwentaryzacyjnych.

Więcej informacji na temat przesunięć magazynowych w ramach inwentaryzacji na dzień bilansowy można znaleźć w sekcji: Zamykanie inwentaryzacji.

Akcja [Usuń inwentaryzację]

Akcja [Usuń inwentaryzację] może zostać wykonana, jeśli

  • użytkownik posiada odpowiednie uprawnienia systemowe
  • inwentaryzacja nie zawiera zamkniętych arkuszy inwentaryzacyjnych

W przypadku usunięcia inwentaryzacji usuwane są również odpowiednie arkusze inwentaryzacyjne oraz zawarte w nich pozycje listy inwentaryzacyjnej i zgłoszenia.

Akcja [Utwórz arkusz inwentaryzacyjny artykułów]

Użytkownik może użyć akcji [Utwórz arkusz inwentaryzacyjny artykułów], aby utworzyć arkusze inwentaryzacyjne związane z artykułami. Akcja jest aktywowana, jeśli spełnione są następujące warunki:

  • Użytkownik posiada uprawnienia do zmiany inwentaryzacji
  • Inwentaryzacja nie została jeszcze zakończona

W przypadku inwentaryzacji na dzień bilansowy, konieczne jest również, aby okres księgowy, w którym przypada określona data spisu, nie został jeszcze zakończony.

Po wykonaniu akcji otwierane jest okno dialogowe, w którym definiowane są parametry generowania arkusza inwentaryzacyjnego.

Okno dialogowe Utwórz arkusze inwentaryzacyjne dla artykułów

Poniżej znajduje się opis pól znajdujących się w wyżej wymienionym oknie dialogowym:

  • Uwzględnienie stanu zapasów — w tym polu można określić, które stany magazynowe mają być brane pod uwagę. Użytkownik wybiera jedną z następujących pozycji:
    • Wszystkie — arkusz inwentaryzacyjny zawiera listę wszystkich artykułów, dla których istnieją dane zapasów w określonym magazynie w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego
    • Stany ujemne — arkusz inwentaryzacyjny zawiera tylko artykuły, które mają ujemny stan magazynowy w określonym magazynie w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego
    • Dodatnie zapasy — arkusz inwentaryzacyjny zawiera tylko artykuły, które mają dodatni poziom zapasów w określonego magazynu w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego.
    • Stan zerowy — uwzględnia tylko artykuły, których bieżący poziom zapasów wynosi 0, ale wcześniej poziom zapasów nie był równy 0 w określonym magazynie.
    • Zgodnie wartością progową dla ilości zapasu — arkusz inwentaryzacyjny zawiera tylko pozycje, które mają dodatni poziom zapasów w określonym magazynie w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego, który jest niższy niż próg ilości zapasów zdefiniowany w odpowiednich danych podstawowych artykułu. Ta opcja jest dostępna tylko dla metody inwentaryzacji Inwentaryzacja ciągła.
    • Puste arkusze inwentaryzacyjne — w przypadku wybrania tej opcji, nie jest uwzględniany żaden zapas i generowana jest pusty arkusz inwentaryzacyjny dla artykułów, bez pozycji. Nie można zdefiniować dalszych cech generowania arkuszy inwentaryzacyjnych.
  • Ustawienie spisu z natury — użytkownik może określić, czy artykuł, który kwalifikuje się zgodnie z ustawieniem w polu Uwzględnienie stanu zapasów, powinien faktycznie zostać uwzględniony na arkuszu inwentaryzacyjnym, która ma zostać wygenerowany. Do wyboru są następujące pozycje:
    • Nie uwzględniono w dotychczasowym okresie obrachunkowym — na arkuszu inwentaryzacyjnym wyświetlane są wszystkie pozycje:
      • Dla których dane dotyczące zapasów istnieją w określonym magazynie w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego
      • Które nie zostały jeszcze uwzględnione na arkuszu inwentaryzacyjnym

Ta opcja jest dostępna tylko dla metod inwentaryzacji Inwentaryzacja na dzień bilansowy i Inwentaryzacja ciągła.

    • Zgodnie z cyklem spisów z natury — na arkuszu inwentaryzacyjnym wymienione są te pozycje, dla których zdefiniowano spis z natury w danych podstawowych artykułu i cykl ten został osiągnięty w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego. Artykuły ze spisem z natury 0 nie są uwzględniane. Ta opcja jest dostępna tylko dla metody inwentaryzacji Inwentaryzacja ciągła.
    • Zgodnie z wartością progową dla przesunięcia ilościowego — na arkuszu inwentaryzacyjnym wymienione są te artykuły, dla których w danych podstawowych artykułu zdefiniowano, że spis z natury powinien zostać przeprowadzony po pewnej liczbie transakcji magazynowych, dla których udokumentowano przesunięcia ilościowe. Jeśli liczba transakcji magazynowych z przesunięciami ilościowymi zostanie osiągnięta w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego, artykuł zostanie odpowiednio dodany do arkusza inwentaryzacyjnego. Jeśli wartość progowa dla przesunięć ilościowych jest ustawiona na 0 w danych podstawowych artykułu, pozycja nie jest uwzględniana. Ta opcja jest dostępna tylko dla metody inwentaryzacji Inwentaryzacja ciągła.
    • Ignoruj — arkusz inwentaryzacyjny pokazuje artykuły, które zostały uwzględnione oraz te, które nie zostały uwzględnione. Data ostatniego spisu z natury jest ignorowana.
  • Magazyn — w tym polu można wprowadzić kilka identyfikatorów magazynów fizycznych (wewnętrznych/zewnętrznych) jako kryterium wyszukiwania inwentaryzacji. Na arkuszach inwentaryzacyjnych pojawią się tylko te magazyny, które pasują do kryterium. Jeśli pole pozostanie puste, w inwentaryzacji zostaną uwzględnione wszystkie magazyny.
Uwaga
Magazyny strukturalne lub strefy magazynowe są ignorowane na arkuszach inwentaryzacyjnych dla artykułów. Arkusze inwentaryzacyjne dla miejsc składowania są wymagane dla magazynów strukturalnych lub stref magazynowych.
Uwaga
Dla magazynów wirtualnych nie można generować arkuszy inwentaryzacyjnych.
  • Strefa magazynowa — w tym polu można wprowadzić kilka identyfikatorów stref magazynowych jako kryterium wyszukiwania dla inwentaryzacji. To kryterium ma wpływ tylko na nieustrukturyzowane strefy magazynowe w magazynach strukturalnych.
Uwaga
Strefy magazynowe o określonej strukturze są ignorowane na arkuszach inwentaryzacyjnych dla artykułów. Arkusze inwentaryzacyjne dla miejsc składowania są wymagane dla ustrukturyzowanych stref magazynowych.
  • Wyklucz specyfikacje policzonych artykułów (pole wyboru) — określa, czy arkusz inwentaryzacyjny powinien również zawierać artykuły, które posiadają specyfikację i zostały już zliczone w danym okresie obrachunkowym. Jeśli ta funkcja jest aktywna, artykuły posiadające specyfikacje, które zostały już zliczone, są wykluczane. Specyfikacje dodane później są uważane za zaliczone. Przyjmuje się dla nich datę ostatniego rozpatrzenia artykułu. Jeśli ta funkcja jest wyłączona, to w zależności od innych ustawień, artykuły, które zostały już zliczone, są również uwzględniane na arkuszu inwentaryzacyjnym. System sprawdza Datę ostatniego uwzględnienia dla indywidualnej specyfikacji, np. dla numeru serii. Funkcja ta jest dostępna, jeśli w polu Uwzględnienie stanu zapasów ustawiony jest wpis Nie uwzględniono.

Sekcja Dane artykułu:

  • Artykuł — w tym polu można wprowadzić kilka identyfikatorów artykułów jako kryterium wyszukiwania. Tylko pozycje pasujące do określonego kryterium pojawią się na arkuszu inwentaryzacyjnym. Jeśli pole pozostanie puste, wszystkie pozycje zostaną uwzględnione.
Uwaga
Należy pamiętać, że typ materiału, który ma być poddany inwentaryzacji, jest definiowany za pomocą rodzaju inwentaryzacji. Mogą to być np. artykuły magazynowe lub środki produkcyjne.
  • Klasyfikacja konta zapasów — w tym polu można wprowadzić kilka identyfikatorów klasyfikacji kont zapasów jako kryterium wyszukiwania. Na arkuszach inwentaryzacyjnych pojawią się tylko te artykuły, które należą do klasyfikacji kont zapasów. Jeśli pole pozostanie puste, uwzględnione zostaną wszystkie klasyfikacje kont zapasów.
  • Klasyfikacje 1-5 — w polach klasyfikacji od 1 do 5 użytkownik może wprowadzić kilka identyfikatorów klasyfikacji artykułów magazynowych jako kryterium wyszukiwania. Na arkuszach inwentaryzacyjnych pojawiają się tylko te artykuły, które należą do klasyfikacji artykułów magazynowych. Jeśli pole pozostaje puste, pod uwagę brane są wszystkie klasyfikacje artykułów magazynowych (w zależności od tego, które z pól pozostaje puste).

Sekcja Arkusze inwentaryzacyjne:

  • Pochodzenie/Pracownik odpowiedzialny — w tym polu należy wybrać miejsce, w którym system powinien uzyskać identyfikator pracownika odpowiedzialnego w celu zaproponowania tego pracownika do nowego arkusza inwentaryzacyjnego. Użytkownik wybiera jedną z następujących opcji:
    • Na podstawie inwentaryzacji — pracownik odpowiedzialny za inwentaryzację będzie również odpowiedzialny za generowanie arkuszy inwentaryzacyjnych.
    • Zgodnie z magazynem — pracownik odpowiedzialny za dany magazyn będzie również odpowiedzialny za wygenerowanie arkuszy inwentaryzacyjnych. Jeśli dotyczy to kilku magazynów, tylko jedna z nich jest używana do określenia. W przypadku tego wyboru zaleca się, aby arkusze inwentaryzacyjne były podzielone tak, aby każda arkusz, która ma zostać wygenerowana, zawierał tylko artykuły dla magazynów, za które odpowiedzialny jest ten sam pracownik.
    • Ręcznie — po wybraniu tej opcji w polu Pracownik odpowiedzialny należy wprowadzić identyfikator pracownika odpowiedzialnego
  • Pracownik odpowiedzialny — w tym polu należy wprowadzić identyfikator pracownika, który ma zostać zaproponowany jako pracownik odpowiedzialny na generowanych arkuszach inwentaryzacyjnych. To pole jest dostępne do wprowadzenia, jeśli w polu Pochodzenie/ Pracownik odpowiedzialny wybrano opcję Ręcznie.
  • Maksymalna ilość pozycji na arkuszu inwentaryzacyjnym — w tym polu użytkownik wprowadza maksymalną liczbę pozycji na arkuszu inwentaryzacyjnym. Wartość domyślna odpowiada obliczonej liczbie ze schematu numeracji arkusza inwentaryzacyjnego.
  • Liczba arkuszy inwentaryzacyjnych — w tym polu użytkownik wprowadza maksymalną liczbę arkuszy inwentaryzacyjnych. W przypadku wprowadzenia liczby 0, liczba arkuszy inwentaryzacyjnych jest nieograniczona.
  • Utwórz pozycje informacyjne (pole wyboru) — po aktywowaniu tej funkcji, użytkownik może wygenerować pozycje informacyjne. Pozycje informacyjne są zawsze generowane, jeśli pozycje arkusza inwentaryzacyjnego w ramach dokonanego wyboru istnieją już na innym, niekompletnym arkuszu inwentaryzacyjnym. Pozycje arkusza inwentaryzacyjnego są generowane tylko jako pozycje informacyjne, ponieważ wielokrotne przetwarzanie tej samej pozycji na różnych arkuszach byłoby niedozwolone. Jeśli funkcja jest nieaktywna, pozycje informacyjne nie są tworzone.
  • Oznaczenie — w razie potrzeby, użytkownik wprowadza nazwę arkusza inwentaryzacyjnego

Oprócz pól służących do definiowania ogólnej zawartości arkuszy inwentaryzacyjnych, można również zdefiniować strukturę tych arkuszy. Tabela Struktura arkuszy inwentaryzacyjnych służy do sortowania i grupowania. Struktura arkuszy inwentaryzacyjnych, które mają zostać wygenerowane, jest określona przez informacje w polu Maksymalna liczba pozycji na arkusz inwentaryzacyjny i wartości, które można zdefiniować w tabeli, zgodnie z którą arkusze inwentaryzacyjne mają zostać wygenerowane.

Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn:

  • Kryterium — w tej kolumnie wyświetlane są kryteria, według których można zdefiniować strukturę generowanego arkusza inwentaryzacyjnego. Liczba ta różni się w zależności od arkusza inwentaryzacyjnego. Wyświetlane są następujące kryteria:
    • Arkusz inwentaryzacyjny dla artykułów
      • Magazyn/strefa magazynowa
      • Artykuł
    • Arkusz inwentaryzacyjny dla miejsc składowania
      • Magazyn
      • Strefa magazynowa
      • Alejka
      • Rząd
      • Poziom
      • Miejsce
    • Lista różnic inwentaryzacyjnych
      • Magazyn/strefa magazynowa
      • Artykuł

Dla tych kryteriów można zdefiniować sekwencję, zgodnie z którą dane dla generowanych arkuszy inwentaryzacyjnych są uporządkowane. Użytkownik powinien zapoznać się z akcjami na pasku narzędzi tabeli.

  • Nowa lista inwentaryzacyjna (pole wyboru) — w tej kolumnie można określić, czy nowa wartość na tym poziomie powinna prowadzić do utworzenia nowej listy inwentaryzacyjnej. Wraz z wpisem w kolumnie Zmiana grupy może to być wykorzystane do zdefiniowania podziału pozycji listy zliczania na listach zliczania zapasów. Jeśli funkcja została aktywowana dla kilku kryteriów, są one rozpatrywane łącznie. Oznacza to, że nowe arkusze inwentaryzacyjne są zawsze generowane, gdy jedno z kryteriów wymaga zmiany.
  • Zmiana grupy — w tej kolumnie określa się, po ilu różnych wartościach tego kryterium powinien zostać wygenerowany nowy arkusz inwentaryzacyjny. Przykładowo, jeśli użytkownik wprowadzi wartość jeden (1) dla kryterium Alejka dla arkusz inwentaryzacyjnego dla miejsc składowania, nowy arkusz inwentaryzacyjny zostanie wygenerowana dla każdej alejki. Przykładowo, jeśli użytkownik wprowadzi wartość dziesięć (10) dla kryterium Artykuł dla arkusza inwentaryzacyjnego dla artykułów, nowy arkusz inwentaryzacyjny zostanie wygenerowany po dziesięciu pozycjach.
Uwaga
W przypadku kryterium Magazyn/strefa magazynowa, zmiana lokalizacji magazynu jest liczona dla magazynów niestrukturalnych. W przypadku nieustrukturyzowanych stref magazynowych w ramach magazynu strukturalnego liczona jest zmiana strefy magazynowej. Przykładowo, jeśli dla tego kryterium zostanie ustawiona wartość jeden (1), nowa lista zliczania zostanie wygenerowana dla każdej nieustrukturyzowanej strefy magazynowej w ramach magazynu strukturalnego.

Użytkownik może użyć następujących akcji, które znajdują się na pasku narzędzi tabeli, aby określić kolejność, w jakiej mają być generowane dane dla arkuszy inwentaryzacyjnych.

  • Przycisk [Przesuń do góry]

Za pomocą tego przycisku, użytkownik może przesunąć wybrane kryterium w górę w kolejności oceny i określania danych.

  • Przycisk [Przesuń w dół]

Za pomocą tego przycisku, użytkownik może przesunąć wybrane kryterium w dół w kolejności oceny i określania danych.

Efekty kolejności kryteriów opisano poniżej na przykładzie arkusza inwentaryzacyjnego artykułów.

Przykład
Przykład
Arkusze inwentaryzacyjne mają zostać wygenerowane dla pozycji 100 i 200, które są przechowywane w magazynach 001 i 002. Zapas artykułu 100 jest przechowywany w obu magazynach, zapas artykułu 200 jest przechowywany tylko w magazynie 001.

Ustawienia:

  • Kryterium Artykuł jest ustawione tak, aby generować nowy arkusz inwentaryzacyjny po dwóch artykułach (Zmiana grupy 2).
  • Kryterium Magazyn/strefa magazynowa jest ustawione tak, aby wygenerować nowy arkusz inwentaryzacyjny dla każdego miejsca przechowywania (Zmiana grupy 1).

W zależności od ustawionej kolejności kryteriów, wyświetlane są następujące listy wyboru zapasów:

Kolejność:

  • 1. Artykuł
  • 2. Magazyn/strefa magazynowa

W tym przypadku generowane są trzy arkusze inwentaryzacyjne dla następujących pozycji i miejsc przechowywania:

  • Magazyn 001 – Artykuł 100
  • Magazyn 002 – Artykuł 100
  • Magazyn 001 – Artykuł 200

Najpierw rozpatrywany jest artykuł zgodnie z sekwencją kryteriów i określane są dane dla tego artykułu. Ze względu na to ustalono również, że zmiana ma nastąpić w każdym magazynie, generowane są dwa arkusze inwentaryzacyjne dla tego samego artkułu.

Jeśli kolejność zostanie zmieniona, wynik będzie inny:

Kolejność:

  • 1. Magazyn/strefa magazynowa
  • 2. Artykuł

W tym przypadku generowane są dwa arkusze inwentaryzacyjne:

  • Magazyn 001 – Artykuł 100, Artykuł 200
  • Magazyn 002 – Artykuł 100

Zgodnie z tą kolejnością, magazyn jest brany pod uwagę jako pierwszy i to dla niego dane są określane. Ze względu na to, że ustalono, że jedna zmiana ma zostać dokonana dla każdych dwóch artykułów, generowany jest arkusz inwentaryzacyjny zawierająca oba artykuły.

Akcja [Utwórz arkusz inwentaryzacyjny dla miejsc składowania]

Użytkownik może użyć akcji [Utwórz arkusz inwentaryzacyjny dla miejsc składowania], aby utworzyć arkusze inwentaryzacyjne dla miejsc składowania. Akcja jest aktywna, jeśli spełnione są następujące wymagania:

  • Użytkownik posiada uprawnienia do zmiany zapasów
  • Inwentaryzacja nie została zakończona.

W przypadku inwentaryzacji na dzień bilansowy, konieczne jest również, aby okres księgowy, w którym przypada określona data spisu, nie został zakończony.

Po wybraniu akcji, otwierane jest okno dialogowe, w którym definiowane są parametry generowania arkuszy inwentaryzacyjnych.

Okno dialogowe Utwórz arkusze inwentaryzacyjne dla miejsc składowania

Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól okna dialogowego:

  • Uwzględnienie stanu zapasów — użytkownik może wybrać, które artykuły powinny zawierać generowane arkusze inwentaryzacyjne dla miejsc składowania. Użytkownik wybiera jedną z następujących pozycji:
  • Puste miejsca składowania — arkusz inwentaryzacyjny zawiera miejsca składowania, w których nie są przechowywane żadne artykuły w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego
Uwaga
Miejsce składowania jest wyceniane w odniesieniu do określonego właściciela zapasów. Jeśli w magazynie przechowywane są artykuły od kilku właścicieli zapasów, wówczas miejsce składowania może być zajęte, ale jest puste w odniesieniu do właściciela zapasów.
    • Zajęte miejsca składowania — tylko miejsca składowania, w których przechowywane są artykuły w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego, są wymienione na arkuszu inwentaryzacyjnym
    • Zajęte i wolne miejsca składowania — arkusz inwentaryzacyjny zawiera listę wszystkich miejsc składowania, które istnieją w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego
    • Puste arkusze inwentaryzacyjne — generowany jest pusty arkusz inwentaryzacyjny dla miejsca składowania (bez pozycji)
  • Ustawienie spisu z natury — użytkownik może określić, czy artykuł, który kwalifikuje się zgodnie z ustawieniem w polu Uwzględnienie stanu zapasów, powinien faktycznie zostać uwzględniony na arkuszu inwentaryzacyjnym, która ma zostać wygenerowany. Do wyboru są następujące pozycje:
    • Nie uwzględniono w dotychczasowym okresie obrachunkowym — na arkuszu inwentaryzacyjnym wyświetlane są wszystkie pozycje:
      • Dla których dane dotyczące zapasów istnieją w określonym magazynie w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego
      • Które nie zostały jeszcze uwzględnione na arkuszu inwentaryzacyjnym

Ta opcja jest dostępna tylko dla metod inwentaryzacji Inwentaryzacja na dzień bilansowy i Inwentaryzacja ciągła.

    • Zgodnie z cyklem spisów z natury — na arkuszu inwentaryzacyjnym wymienione są te pozycje, dla których zdefiniowano spis z natury w danych podstawowych artykułu i cykl ten został osiągnięty w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego. Artykuły ze spisem z natury 0 nie są uwzględniane. Ta opcja jest dostępna tylko dla metody inwentaryzacji Inwentaryzacja ciągła.
    • Zgodnie z wartością progową dla przesunięcia ilościowego — na arkuszu inwentaryzacyjnym wymienione są te artykuły, dla których w danych podstawowych artykułu zdefiniowano, że spis z natury powinien zostać przeprowadzony po pewnej liczbie transakcji magazynowych, dla których udokumentowano przesunięcia ilościowe. Jeśli liczba transakcji magazynowych z przesunięciami ilościowymi zostanie osiągnięta w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego, artykuł zostanie odpowiednio dodany do arkusza inwentaryzacyjnego. Jeśli wartość progowa dla przesunięć ilościowych jest ustawiona na 0 w danych podstawowych artykułu, pozycja nie jest uwzględniana. Ta opcja jest dostępna tylko dla metody inwentaryzacji Inwentaryzacja ciągła.
    • Ignoruj — arkusz inwentaryzacyjny pokazuje artykuły, które zostały uwzględnione oraz te, które nie zostały uwzględnione. Data ostatniego spisu z natury jest ignorowana.
  • Magazyn — w tym polu można wprowadzić kilka identyfikatorów magazynów fizycznych (wewnętrznych/zewnętrznych) jako kryterium wyszukiwania inwentaryzacji. Na arkuszach inwentaryzacyjnych pojawią się tylko te lokalizacje magazynu, które pasują do kryterium. Jeśli pole pozostanie puste, w inwentaryzacji zostaną uwzględnione wszystkie magazyny.
Uwaga
Magazyny nieustrukturyzowane są ignorowane na arkuszach inwentaryzacyjnych dla miejsc składowania. Dla magazynów nieustrukturyzowanych wymagane są arkusze inwentaryzacyjne artykułów.
Uwaga
Magazynów wirtualnych nie można generować arkuszy inwentaryzacyjnych.
  • Strefa magazynowa — w tym polu można wprowadzić kilka identyfikatorów stref magazynowych jako kryterium wyszukiwania. Tylko te strefy przechowywania, które pasują do charakterystyki, pojawiają się na listach wyboru zapasów. Jeśli pole pozostanie puste, uwzględnione zostaną wszystkie strefy magazynowe.
Uwaga
Nieustrukturyzowane strefy magazynowe są ignorowane na arkuszach inwentaryzacyjnych dla miejsc składowania. Arkusze inwentaryzacyjne dla artykułów są wymagane dla nieustrukturyzowanych stref magazynowych.

Sekcja Dane miejsca składowania:

  • Miejsca składowania — w tym polu należy wprowadzić identyfikator miejsca składowania, do którego powinien odnosić się arkusz inwentaryzacyjny. Identyfikacja wynika z organizacji strefy magazynowej, w której znajduje się pojemnik:
    • Magazyn wysokiego składowania — strefa magazynowa jest podzielona na rzędy, poziomy i miejsca
    • Magazyn blokowy — strefa magazynowa jest podzielona na rzędy i miejsca
    • Tylko miejsca — strefa magazynowa jest podzielona tylko na miejsca

W celu jednoznacznej identyfikacji miejsca składowania, elementy strukturalne używane w organizacji magazynowej są oddzielone myślnikami. Poniższe przykłady są poprawnymi składniowo identyfikatorami miejsc składowania:

    • 101
    • 08-001
    • 007-10-021
    • 12-B-03A

      Nie można wybrać pól odkładczych, ponieważ miejsce składowania musi być zawsze inwentaryzowane jako całość. Miejsce składowania musi być zgodne z określonym magazynem lub strefą magazynową.

      Jeśli pole pozostaje puste, pod uwagę brane są wszystkie miejsca składowania.

Uwaga
Należy pamiętać, że typ materiału, który ma być liczony, jest definiowany za pomocą rodzaju inwentaryzacji. Mogą to być np. artykuły magazynowe lub środki produkcyjne.

Sekcja Arkusze inwentaryzacyjne:

  • Pochodzenie/Pracownik odpowiedzialny — w tym polu należy wybrać miejsce, w którym system powinien uzyskać identyfikator pracownika odpowiedzialnego w celu zaproponowania go do nowego arkusza inwentaryzacyjnego. Użytkownik wybiera jedną z następujących opcji:
    • Na podstawie inwentaryzacji — pracownik odpowiedzialny za inwentaryzację będzie również odpowiedzialny za generowanie arkuszy inwentaryzacyjnych.
    • Zgodnie z magazynem — pracownik odpowiedzialny za dany magazyn będzie również odpowiedzialny za wygenerowanie arkuszy inwentaryzacyjnych. Jeśli dotyczy to kilku magazynów, tylko jedna z nich jest używana do określenia. W przypadku tego wyboru zaleca się, aby arkusze inwentaryzacyjne były podzielone tak, aby każda arkusz, która ma zostać wygenerowana, zawierał tylko artykuły dla magazynów, za które odpowiedzialny jest ten sam pracownik.
    • Ręcznie — po wybraniu tej opcji w polu Pracownik odpowiedzialny należy wprowadzić identyfikator pracownika odpowiedzialnego
  • Pracownik odpowiedzialny — w tym polu należy wprowadzić identyfikator pracownika, który ma zostać zaproponowany jako pracownik odpowiedzialny na generowanych arkuszach inwentaryzacyjnych. To pole jest dostępne do wprowadzenia, jeśli w polu Pochodzenie/ Pracownik odpowiedzialny wybrano opcję Ręcznie.
  • Maksymalna ilość pozycji na arkuszu inwentaryzacyjnym — w tym polu użytkownik wprowadza maksymalną liczbę miejsc składowania na arkuszu inwentaryzacyjnym. Wartość domyślna odpowiada obliczonej liczbie ze schematu numeracji arkusza inwentaryzacyjnego.
  • Liczba arkuszy inwentaryzacyjnych — w tym polu użytkownik wprowadza maksymalną liczbę arkuszy inwentaryzacyjnych. W przypadku wprowadzenia liczby 0, liczba arkuszy inwentaryzacyjnych jest nieograniczona.
  • Utwórz pozycje informacyjne (pole wyboru) — po aktywowaniu tej funkcji, użytkownik może wygenerować pozycje informacyjne. Pozycje informacyjne są zawsze generowane, jeśli pozycje arkusza inwentaryzacyjnego w ramach dokonanego wyboru istnieją już na innym, niekompletnym arkuszu inwentaryzacyjnym. Pozycje arkusza inwentaryzacyjnego są generowane tylko jako pozycje informacyjne, ponieważ wielokrotne przetwarzanie tej samej pozycji na różnych arkuszach byłoby niedozwolone. Jeśli funkcja jest nieaktywna, pozycje informacyjne nie są tworzone.
  • Oznaczenie — w razie potrzeby użytkownik wprowadza nazwę arkusza inwentaryzacyjnego

Oprócz pól służących do definiowania ogólnej zawartości arkuszy inwentaryzacyjnych, użytkownik może również zdefiniować strukturę arkusza inwentaryzacyjnego. Tabela Struktura arkuszy inwentaryzacyjnych służy do sortowania i grupowania. Struktura arkuszy inwentaryzacyjnych, które mają zostać wygenerowane, jest określona przez informacje w polu Maksymalna liczba pozycji na arkuszu inwentaryzacyjnym i wartości, które można zdefiniować w tabeli, zgodnie z którą arkusze inwentaryzacyjne mają zostać wygenerowane.

Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn tabeli:

  • Kryterium — w tej kolumnie wyświetlane są kryteria, według których można zdefiniować strukturę generowanego arkusza inwentaryzacyjnego. Liczba ta różni się w zależności od arkusza inwentaryzacyjnego. Wyświetlane są następujące kryteria:
    • Arkusz inwentaryzacyjny dla artykułów
      • Magazyn/strefa magazynowa
      • Artykuł
    • Arkusz inwentaryzacyjny dla miejsc składowania
      • Magazyn
      • Strefa magazynowa
      • Alejka
      • Rząd
      • Poziom
      • Miejsce
    • Lista różnic inwentaryzacyjnych
      • Magazyn/strefa magazynowa
      • Artykuł

Dla tych kryteriów można zdefiniować sekwencję, zgodnie z którą dane dla generowanych arkuszy inwentaryzacyjnych są uporządkowane. Użytkownik powinien zapoznać się z akcjami na pasku narzędzi tabeli.

  • Nowa lista inwentaryzacyjna (pole wyboru) — w tej kolumnie można określić, czy nowa wartość na tym poziomie powinna prowadzić do utworzenia nowej listy inwentaryzacyjnej. Wraz z wpisem w kolumnie Zmiana grupy może to być wykorzystane do zdefiniowania podziału pozycji listy zliczania na listach zliczania zapasów. Jeśli funkcja została aktywowana dla kilku kryteriów, są one rozpatrywane łącznie. Oznacza to, że nowe arkusze inwentaryzacyjne są zawsze generowane, gdy jedno z kryteriów wymaga zmiany.
  • Zmiana grupy — w tej kolumnie określa się, po ilu różnych wartościach tego kryterium powinien zostać wygenerowany nowy arkusz inwentaryzacyjny. Przykładowo, jeśli użytkownik wprowadzi wartość jeden (1) dla kryterium Alejka dla arkusz inwentaryzacyjnego dla miejsc składowania, nowy arkusz inwentaryzacyjny zostanie wygenerowana dla każdej alejki. Przykładowo, jeśli użytkownik wprowadzi wartość dziesięć (10) dla kryterium Artykuł dla arkusza inwentaryzacyjnego dla artykułów, nowy arkusz inwentaryzacyjny zostanie wygenerowany po dziesięciu pozycjach.
Uwaga
W przypadku kryterium Magazyn/strefa magazynowa, zmiana lokalizacji magazynu jest liczona dla magazynów niestrukturalnych. W przypadku nieustrukturyzowanych stref magazynowych w ramach magazynu strukturalnego liczona jest zmiana strefy magazynowej. Przykładowo, jeśli dla tego kryterium zostanie ustawiona wartość jeden (1), nowa lista zliczania zostanie wygenerowana dla każdej nieustrukturyzowanej strefy magazynowej w ramach magazynu strukturalnego.

Użytkownik może użyć następujących akcji, które znajdują się na pasku narzędzi tabeli, aby określić kolejność, w jakiej mają być generowane dane dla arkuszy inwentaryzacyjnych.

  • Przycisk [Przesuń do góry]

Za pomocą tego przycisku, użytkownik może przesunąć wybrane kryterium w górę w kolejności oceny i określania danych.

  • Przycisk [Przesuń w dół]

Za pomocą tego przycisku, użytkownik może przesunąć wybrane kryterium w dół w kolejności oceny i określania danych.

Przykład efektów ustawiania kolejności dla arkuszy inwentaryzacyjnych dla artykułów znajduje się w sekcji Przykład.

Akcja [Generuj listy różnic inwentaryzacyjnych]

Akcja [Generuj listy różnic inwentaryzacyjnych] służy do tworzenia arkuszy inwentaryzacyjnych artykułów dla stref magazynowych w ramach zastosowania Różnice inwentaryzacyjne.

Akcja może zostać wykonana, jeśli spełnione są następujące wymagania:

  • Użytkownik posiada uprawnienia do zmiany zapasów
  • W przypadku inwentaryzacji definiowana jest metoda Inwentaryzacja na dzień bilansowy lub Porównanie stanów magazynowych
  • Inwentaryzacja nie została zakończona
  • Okres księgowy, w którym przypada określona data spisu, nie został zakończony

Po wybraniu akcji otwierane jest okno dialogowe, w którym definiowane są parametry generowania arkuszy inwentaryzacyjnych.

Uwaga
Lista różnic inwentaryzacyjnych zawsze wyświetla ilość docelową i proponuje ilość 0 do zgłoszenia.
Okno dialogowe Generowanie listy różnic inwentaryzacyjnych

Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól, znajdujących się w oknie dialogowym:

  • Uwzględnienie stanu zapasów — w tym polu wyświetlany jest wpis Wszystkie. Arkusz inwentaryzacyjny zawiera wszystkie artykuły, dla których istnieją dane magazynowe w momencie tworzenia arkusza inwentaryzacyjnego dla określonego magazynu i strefy magazynowej z zastosowaniem Różnice inwentaryzacyjne.
  • Ustawienie spisu z natury — w tym polu wyświetlany jest wpis Ignoruj. Arkusz inwentaryzacyjny pokazuje artykuły, które zostały uwzględnione i te, które nie zostały uwzględnione. Czas ostatniego spisu z natury jest ignorowany.
  • Magazyn — w tym polu można wprowadzić kilka identyfikatorów magazynów fizycznych  (wewnętrznych/zewnętrznych) jako kryterium wyszukiwania dla inwentaryzacji. Na listach różnic inwentaryzacyjnych pojawią się tylko te lokalizacje magazynowe, które odpowiadają danemu kryterium. Jeśli pole pozostanie puste, wszystkie magazyny zostaną uwzględnione w inwentaryzacji.
  • Wyklucz specyfikacje policzonych artykułów (pole wyboru) — ta funkcja nie jest istotna dla tego zastosowania i jest nieaktywna

Sekcja Arkusze inwentaryzacyjne:

  • Pochodzenie/Pracownik odpowiedzialny — w tym polu należy wybrać miejsce, w którym system powinien uzyskać identyfikator pracownika odpowiedzialnego w celu zaproponowania go do nowego arkusza inwentaryzacyjnego. Użytkownik wybiera jedną z następujących opcji:
    • Na podstawie inwentaryzacji — pracownik odpowiedzialny za inwentaryzację będzie również odpowiedzialny za generowanie arkuszy inwentaryzacyjnych.
    • Zgodnie z magazynem — pracownik odpowiedzialny za dany magazyn będzie również odpowiedzialny za wygenerowanie arkuszy inwentaryzacyjnych. Jeśli dotyczy to kilku magazynów, tylko jedna z nich jest używana do określenia. W przypadku tego wyboru zaleca się, aby arkusze inwentaryzacyjne były podzielone tak, aby każda arkusz, która ma zostać wygenerowana, zawierał tylko artykuły dla magazynów, za które odpowiedzialny jest ten sam pracownik.
    • Ręcznie — po wybraniu tej opcji w polu Pracownik odpowiedzialny należy wprowadzić identyfikator pracownika odpowiedzialnego
  • Pracownik odpowiedzialny — w tym polu należy wprowadzić identyfikator pracownika, który ma zostać zaproponowany jako pracownik odpowiedzialny na generowanych arkuszach inwentaryzacyjnych. To pole jest dostępne do wprowadzenia, jeśli w polu Pochodzenie/ Pracownik odpowiedzialny wybrano opcję Ręcznie.
  • Maksymalna ilość pozycji na arkuszu inwentaryzacyjnym — w tym polu użytkownik wprowadza maksymalną liczbę miejsc składowania na arkuszu inwentaryzacyjnym. Wartość domyślna odpowiada obliczonej liczbie ze schematu numeracji arkusza inwentaryzacyjnego.
  • Liczba arkuszy inwentaryzacyjnych — w tym polu użytkownik wprowadza maksymalną liczbę arkuszy inwentaryzacyjnych. W przypadku wprowadzenia liczby 0, liczba arkuszy inwentaryzacyjnych jest nieograniczona.
  • Utwórz pozycje informacyjne (pole wyboru) — po aktywowaniu tej funkcji, użytkownik może wygenerować pozycje informacyjne. Pozycje informacyjne są zawsze generowane, jeśli pozycje arkusza inwentaryzacyjnego w ramach dokonanego wyboru istnieją już na innym, niekompletnym arkuszu inwentaryzacyjnym. Pozycje arkusza inwentaryzacyjnego są generowane tylko jako pozycje informacyjne, ponieważ wielokrotne przetwarzanie tej samej pozycji na różnych arkuszach byłoby niedozwolone. Jeśli funkcja jest nieaktywna, pozycje informacyjne nie są tworzone.
  • Oznaczenie — w razie potrzeby użytkownik wprowadza nazwę arkusza inwentaryzacyjnego

Oprócz pól służących do definiowania ogólnej zawartości list wyboru zapasów, użytkownik może również zdefiniować strukturę arkusza inwentaryzacyjnego. Tabela Struktura arkusza inwentaryzacyjnego służy do sortowania i grupowania. Struktura arkuszy inwentaryzacyjnych, które mają zostać wygenerowane, jest określona przez informacje w polu Maksymalna liczba pozycji na arkuszu inwentaryzacyjnym i wartości, które można zdefiniować w tabeli, zgodnie z którą arkusze inwentaryzacyjne mają zostać wygenerowane.

Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn tabeli:

  • Kryterium — w tej kolumnie wyświetlane są kryteria, według których można zdefiniować strukturę generowanego arkusza inwentaryzacyjnego. Liczba ta różni się w zależności od arkusza inwentaryzacyjnego. Wyświetlane są następujące kryteria:
    • Arkusz inwentaryzacyjny dla artykułów
      • Magazyn/strefa magazynowa
      • Artykuł
    • Arkusz inwentaryzacyjny dla miejsc składowania
      • Magazyn
      • Strefa magazynowa
      • Alejka
      • Rząd
      • Poziom
      • Miejsce
    • Lista różnic inwentaryzacyjnych
      • Magazyn/strefa magazynowa
      • Artykuł

Dla tych kryteriów można zdefiniować sekwencję, zgodnie z którą dane dla generowanych arkuszy inwentaryzacyjnych są uporządkowane. Użytkownik powinien zapoznać się z akcjami na pasku narzędzi tabeli.

  • Nowa lista inwentaryzacyjna (pole wyboru) — w tej kolumnie można określić, czy nowa wartość na tym poziomie powinna prowadzić do utworzenia nowej listy inwentaryzacyjnej. Wraz z wpisem w kolumnie Zmiana grupy może to być wykorzystane do zdefiniowania podziału pozycji listy zliczania na listach zliczania zapasów. Jeśli funkcja została aktywowana dla kilku kryteriów, są one rozpatrywane łącznie. Oznacza to, że nowe arkusze inwentaryzacyjne są zawsze generowane, gdy jedno z kryteriów wymaga zmiany.
  • Zmiana grupy — w tej kolumnie określa się, po ilu różnych wartościach tego kryterium powinien zostać wygenerowany nowy arkusz inwentaryzacyjny. Przykładowo, jeśli użytkownik wprowadzi wartość jeden (1) dla kryterium Alejka dla arkusz inwentaryzacyjnego dla miejsc składowania, nowy arkusz inwentaryzacyjny zostanie wygenerowana dla każdej alejki. Przykładowo, jeśli użytkownik wprowadzi wartość dziesięć (10) dla kryterium Artykuł dla arkusza inwentaryzacyjnego dla artykułów, nowy arkusz inwentaryzacyjny zostanie wygenerowany po dziesięciu pozycjach.
Uwaga
W przypadku kryterium Magazyn/strefa magazynowa, zmiana lokalizacji magazynu jest liczona dla magazynów niestrukturalnych. W przypadku nieustrukturyzowanych stref magazynowych w ramach magazynu strukturalnego liczona jest zmiana strefy magazynowej. Przykładowo, jeśli dla tego kryterium zostanie ustawiona wartość jeden (1), nowa lista zliczania zostanie wygenerowana dla każdej nieustrukturyzowanej strefy magazynowej w ramach magazynu strukturalnego.

Użytkownik może użyć następujących akcji, które znajdują się na pasku narzędzi tabeli, aby określić kolejność, w jakiej mają być generowane dane dla arkuszy inwentaryzacyjnych.

  • Przycisk [Przesuń do góry]

Za pomocą tego przycisku, użytkownik może przesunąć wybrane kryterium w górę w kolejności oceny i określania danych.

  • Przycisk [Przesuń w dół]

Za pomocą tego przycisku, użytkownik może przesunąć wybrane kryterium w dół w kolejności oceny i określania danych.

Akcja [Wyślij akcję otwierania arkusza inwentaryzacyjnego do serwera logistyki magazynowej]

Akcja [Wyślij akcję otwierania arkusza inwentaryzacyjnego do serwera logistyki magazynowej] służy do otwierania wcześniej wybranych arkuszy inwentaryzacyjnych. Czas przeprowadzenia akcji otwarcia jest określany przez odpowiedni serwer logistyki magazynowej. W międzyczasie można kontynuować przetwarzanie otwartych arkuszy inwentaryzacyjnych. Akcji tej należy używać w przypadku arkuszy inwentaryzacyjnych zawierających dużą liczbę pozycji.

Gdy arkusz inwentaryzacyjny zostanie otwarty, wówczas artykuły i miejsca składowania, do których odnoszą się pozycje arkusza inwentaryzacyjnego, są blokowane na potrzeby inwentaryzacji. Ponadto, ponownie określane są ilości docelowe. Otwarcie arkusza inwentaryzacyjnego powoduje również otwarcie pozycji arkusza inwentaryzacyjnego. W tym procesie usuwane są istniejące dla pozycji znaczniki weryfikacji ustawione.

Uwaga
W przypadku magazynów strukturalnych, wszystkie procesy logistyki magazynowej z rezerwacją miejsc składowania powinny zostać zakończone przed uruchomieniem. Są to otwarte zlecenia magazynowe, niezrealizowane dyspozycje magazynowe i otwarte przyporządkowania miejsc składowania.
Akcja [Zamknij arkusze inwentaryzacyjne]

Użytkownik może użyć akcji [Zamknij arkusze inwentaryzacyjne], aby zamknąć arkusze inwentaryzacyjne, które zostały wcześniej wybrane. Warunkiem wstępnym zamknięcia jest zgłoszenie ilości dla każdej odpowiedniej pozycji na arkuszu inwentaryzacyjnym i brak pozycji zaznaczonych do sprawdzenia. Przykładowo, pozycje informacyjne nie są istotne i dlatego są wyłączone z tego wymogu.

Transakcje magazynowe są generowane dla każdej pozycji listy inwentaryzacyjnej, w którym zatwierdzane są różnice między ilością docelową a potwierdzoną. Po utworzeniu tych transakcji magazynowych, blokady inwentaryzacyjne są usuwane, aby można było ponownie aktywować przetwarzanie dla transakcji magazynowych utworzonych w międzyczasie, które zostały oznaczone jako błędy księgowania z powodu blokady.

Po zamknięciu listy inwentaryzacyjnej, system sprawdza również, czy po inwentaryzacji ilość w strefie magazynowej lub miejscu składowania jest nadal wystarczająca dla otwartych procesów i dokumentów. Jeśli ilość jest niewystarczająca, odpowiednie pozycje zlecenia magazynowego i dyspozycji magazynowej otrzymują status Ilość zarezerwowana niedostępna.

Po wypełnieniu arkusza inwentaryzacyjnego nie można go już edytować.

Uwaga
Należy pamiętać, że podczas inwentaryzacji dla typu materiału Środki produkcyjne dokonywane są tylko korekty ilościowe, ale nie korekty wartościowe.
Akcja [Weryfikuj pozycje arkuszy inwentaryzacyjnych]

Akcja [Weryfikuje pozycje arkuszy inwentaryzacyjnych] umożliwia sprawdzenie wszystkich pozycji ze znacznikami weryfikacji na wybranych arkusza inwentaryzacyjnego. Dla pozycji ze znacznikami weryfikacji wykonywane są następujące akcje:

  • W przypadku wszystkich pozycji artykułu o statusie Zaraportowane, poprzednie zgłoszenia są oznaczane jako nieważne
  • Pozycje, których to dotyczy, są otwierane dla nowego spisu z natury

W przypadku arkusza inwentaryzacyjnego dla miejsc składowania należy również sprawdzić zapasy innych produktów w danych miejsc składowania.

Użytkownik może określić, że nowe pozycje są tworzone na nowym arkuszu inwentaryzacyjnym dla pozycji, które zostały już ukończone.

Na koniec system usuwa wszystkie znaczniki weryfikacji z odpowiednich pozycji arkuszy inwentaryzacyjnych.

W przypadku pozycji o statusie Otwarte, zapasy muszą zostać ponownie fizycznie wprowadzone, a wyniki weryfikacji przekazane z powrotem. Jeśli co najmniej jedna pozycja arkusza inwentaryzacyjnego została ponownie otwarta w wyniku akcji, wówczas akcja może również spowodować przeniesienie arkusza inwentaryzacyjnego do nowego statusu.

Uwaga
Wyniki spisów z natury i ich kontroli można sprawdzić w aplikacji Lista: Arkusze inwentaryzacyjne/Pozycje. Użytkownik może również użyć tej aplikacji do oznaczenia dodatkowych pozycji arkusza inwentaryzacyjnego do weryfikacji.
Akcja [Usuń arkusz inwentaryzacyjny]

Użytkownik może użyć akcji [Usuń arkusz inwentaryzacyjny], aby usunąć wygenerowane, nieotwarte arkusze inwentaryzacyjne, które zostały wybrane w tabeli arkuszy inwentaryzacyjnych za pomocą pola wyboru.

Otwarty arkusz inwentaryzacyjny można usunąć tylko w aplikacji Arkusze inwentaryzacyjne. Zamknięte arkusze inwentaryzacyjne nie mogą zostać usunięte.

Akcja [Drukuj arkusz inwentaryzacyjny]

Ta akcja służy do wydruku wybranych arkuszy inwentaryzacyjnych w tabeli pozycji. Użytkownik może ustawić różne ustawienia dla danych wydruku, np. puste strony, i określić, czy potwierdzone pozycje powinny być zawarte w listach, które mają zostać wydrukowane. W zależności od wybranego zastosowania, arkusze inwentaryzacyjne, które mają zostać wydrukowane, zawierają różną liczbę pozycji.

Pozycje należące do listy różnic inwentaryzacyjnych lub przeznaczone wyłącznie do celów informacyjnych nie są wysyłane. Jeśli arkusz inwentaryzacyjny lub lista różnic inwentaryzacyjnych składa się tylko z pozycji informacyjnych, wówczas nie jest ona drukowana. W przypadku list różnic inwentaryzacyjnych drukowane mogą być tylko puste strony bez ustawień użytkowania.

Okno dialogowe Raport: Listy inwentaryzacyjne

W otwartym oknie dialogowym Raport: Listy inwentaryzacyjne w zakładce Parametry znajdują się następujące opcje ustawień:

  • Zastosowanie — w tym polu użytkownik może określić strukturę i zawartość arkusza inwentaryzacyjnego, który ma zostać wydrukowany. Wybierz jedno z następujących zastosowań:·
    • Spis z natury — po wybraniu tej opcji, pozycje zawartych w arkuszu inwentaryzacyjnym, które mają status Otwarte i dla których nie rozpoczęto weryfikacji. Aby można było wybrać tę pozycję, arkusz inwentaryzacyjny musi zawierać co najmniej jedną pozycję o tym statusie.
    • Weryfikacja — po wybraniu tej opcji, arkusz inwentaryzacyjny zawiera pozycje do weryfikacji, które mają status Otwarte. Warunkiem wstępnym jest, aby arkusz inwentaryzacyjny zawierał co najmniej jedną pozycję o tym statusie, aby można było wybrać tę pozycję.
    • Puste strony — wybór tej opcji umożliwia drukowanie pustych stron zawierających tylko ogólne informacje o arkuszu inwentaryzacyjnym, takie jak stan magazynowy i numer arkusza inwentaryzacyjnego. W polu Liczba pustych stron należy wprowadzić liczbę stron do wydrukowania.
    • Brak — po wybraniu tej pozycji, arkusz inwentaryzacyjny zawiera wszystkie pozycje arkusza inwentaryzacyjnego. Pozycje informacyjne nie są drukowane.
  • Liczba pustych stron — użytkownik wprowadza liczbę pustych stron, które chce wydrukować. Można wydrukować od 1 do 999 pustych stron. Puste strony zawierają tylko ogólne informacje o arkuszu inwentaryzacyjnym, takie jak stan magazynowy i numer arkusza inwentaryzacyjnego.
  • Wydrukuj zaraportowane pozycje — pole określa, czy arkusz inwentaryzacji powinien zawierać również pozycje, które zostały już zaraportowane. Użytkownik może aktywować funkcję, aby wysyłać zaraportowane pozycje. Jeśli funkcja jest wyłączona, raportowane pozycje nie są wysyłane.
  • Automatycznie potwierdzaj pozycje — użytkownik może użyć tej funkcji, aby określić, czy ostrzeżenia pojawiające się podczas wykonywania akcji powinny być potwierdzane automatycznie. Jeśli funkcja jest aktywna, akcja zostanie pomyślnie wykonana, nawet jeśli pojawią się ostrzeżenia. Jeśli funkcja jest nieaktywna, akcja zostanie anulowana w przypadku wystąpienia ostrzeżeń.

Zamknięcie inwentaryzacji

Przesunięcia międzymagazynowe w ramach inwentaryzacji na dzień bilansowy powinny być zawsze przeprowadzane w sposób neutralny pod względem wyceny. Listy inwentaryzacyjne mogą być jednak wypełniane niezależnie od siebie. Ze względów technicznych, przesunięcie międzymagazynowe jest również przeprowadzane jako rozchód i przychód, jeśli miejsce składowania rozchodu i przychodu takiego przesunięcia międzymagazynowego posiada dwie różne listy inwentaryzacyjne. Lista inwentaryzacyjna A tworzy transakcję rozchodu, a lista inwentaryzacyjna B tworzy transakcję przychodu. Zgodnie z powyższą zasadą, takie przesunięcie międzymagazynowe może nie być neutralne pod względem wyceny. W związku z tym, w przypadku inwentaryzacji na dzień bilansowy stosowana jest następująca strategia:

  • Wszystkie zmiany ilości, w tym przychody, są księgowane po średniej ważonej ceny
  • Podczas kończenia inwentaryzacji na dzień bilansowy, korekty wartości są również odejmowane dla rzeczywistych przychodów, wynikających z różnicy między średnią ważoną ceny a określoną ceną inwentaryzacyjną, zgodnie z rodzajem inwentaryzacji. Klucz transakcji wymagany do tego bez zmiany ilości jest zdefiniowany w rodzaju inwentaryzacji i przeniesiony stamtąd do inwentaryzacji.
Przykład
Zgodnie z systemem, w miejscu P1 powinno znajdować się 10 sztuk dla artykułu A. W miejscu P2 nie powinno być zapasów dla tego artykułu. Miejsca P1 i P2 są inwentaryzowane za pomocą różnych list inwentaryzacyjnych.

W miejscu P1 znajduje się 8 sztuk, 3 pozycje w miejscu P2, tj. łącznie 1 sztuka więcej niż jest zablokowana w systemie. Po zakończeniu inwentaryzacji na dzień bilansowy, różnica ta jest rozpoznawana i dokonywana jest odpowiednia transakcja korekty wartości.

[akcja]W przypadku jednostek ładunkowych należy wziąć pod uwagę jeszcze jedną szczególną cechę — do transakcji nie można dodać ceny za jednostki ładunkowe. Poszczególne transakcje są jednak potrącane za zawartość jednostki ładunkowej. Wartość jednostki ładunkowej jest zatem zawsze obliczana na podstawie wartości jej składników.

Oznacza to, że kalkulacja ceny jednostek ładunkowych może być kontrolowana tylko poprzez określony klucz transakcji. Aby uniknąć błędów wyceny jednostek ładunkowych, użytkownik wprowadza następujące ustawienia dla inwentaryzacji na dzień bilansowy: Dla używanego klucza transakcji korekty, cena szacunkowa powinna być ustawiona na Cena średnia.[/akcja]

Konfiguracja

Dla aplikacji Inwentaryzacje nie trzeba definiować żadnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Dla aplikacji Inwentaryzacja istotna jest następująca jednostka biznesowa, której można użyć do np.:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definiowania działań
  • Import lub eksportu danych

Inwentaryzacja

com.cisag.app.inventory.physical.obj.PhysicalInventory

Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:

Magazyn – Dane dowodu

com.cisag.app.inventory.OrderData

Autoryzacje

Uprawnienia można przyporządkowywać za pomocą ról uprawnień, a także poprzez przyporządkowanie organizacji. Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Aplikacja Inwentaryzacje nie posiada żadnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacyjne

Jeśli funkcja Uprawnienia do treści została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, dana użytkownik otrzymuje dostęp do aplikacji Inwentaryzacja i jest ona wyświetlana użytkownikowi tylko wtedy, gdy przypisano mu organizację w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Logistyka magazynowa

Funkcje specjalne

Aplikacja Inwentaryzacje nie posiada żadnych funkcji specjalnych.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Inwentaryzacje nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?