Comarch ERP Enterprise pokazuje wszystkie osoby i organizacje jako partnerów i są one edytowane tylko raz, niezależnie od tego, czy pojawiają się w procesach biznesowych jako klient, dostawca lub w innej roli. Dane partnera są zapisywane tylko w jednej lokalizacji. W Comarch ERP Enterprise można używać partnera na różne sposoby w różnych procesach biznesowych w tym samym czasie. Obszar zastosowania to wielopoziomowa struktura organizacyjna od centralnego koncernu do najmniejszego działu. Dodatkowo system umożliwia tworzenie struktur grupowych.
Partnerzy należą do danych podstawowych firmy. Termin Partner oznacza osoby i organizacje, które są ważne dla prowadzenia wewnętrznych lub zewnętrznych operacji firmy. Partner może przyjmować różne role. Rola oznacza, że partner zajmuje określoną pozycję w procesach i ma określone zadanie.
Artykułu zawsze otrzymują tylko jeden unikalny identyfikator, niezależnie od roli partnera i przypisanych danych. Są one używane na przykład w dokumentach końcowych w ramach modułów Sprzedaż i Zakup. Ponadto dane specyficzne dla roli są tworzone dla niektórych ról partnerów, na przykład dane dostawcy dla partnera w roli Dostawca. Dane podstawowe, przykładowo dane adresowe, są tworzone dla każdego partnera.
W tym dokumencie szczegółowo opisano ustawienia, które można zdefiniować dla partnera z rolą Kontakt. Zawiera przegląd danych, które można wprowadzić w widokach Podstawowe i Relacje.
Ogólne instrukcje dotyczące obsługi partnerów, na przykład jak utworzyć lub edytować nową osobę jako partnera, zostały przedstawione w dokumentacji Instrukcje: Partnerzy.
Definicje terminów
Partnerzy
Partner to osoba fizyczna lub organizacja. Partner może być w relacji (relacja partnerska) ze swoją firmą macierzystą (tj. firmą kliencką aktualnie używanej bazy danych OLTP), a także z innymi partnerami. Jeden partner może zatem występować w różnych rolach partnera i w różnych procesach biznesowych (zastosowanie partnera).
Przynależność
Przynależność rozróżnia partnerów wewnętrznych, takich jak pracownik, i partnerów zewnętrznych, którzy nie należą do firmy macierzystej (tj. firmy klienckiej przypisanej do aktualnie używanej bazy danych OLTP), takich jak klient lub dostawca.
Powiązania między partnerami
Powiązanie między partnerami to połączenie jednego partnera z innym partnerem. Rozróżnia się relacje wychodzące i przychodzące. Relacje wychodzące są tworzone w jednym partnerze i odnoszą się do innego partnera. Funkcja wykorzystania umożliwia wyszukiwanie bieżących relacji przychodzących w celu określenia, gdzie partner jest również używany. Relacje partnerskie mają kategorię relacji.
Nazwa partnera
Nazwa partnera to imię i nazwisko partnera lub nazwa firmy. Partner ma tę samą nazwę w każdej przypisanej roli partnera.
Numer partnera
Partner jest jednoznacznie identyfikowany przez numer partnera. Partner ma ten sam numer w każdej roli partnera i użyciu partnera. Numer partnera można przypisać ręcznie lub na podstawie schematu numeracji.
Pseudopartner
Pseudopartner jest podobny do partnera i reprezentuje partnera, który ma jednorazową relację biznesową. W zamówieniach zakupu pseudopartner może być używany jako klient lub dostawca, który nie jest wprowadzony do systemu jako partner z danymi partnera i bez konieczności wprowadzania takich danych. Informacje wyświetlane automatycznie dla partnera, takie jak nazwa i adres, mogą być zmieniane dla każdego zamówienia z udziałem pseudopartnera. Gdy dane są przesyłane do księgowości finansowej, nazwa i adres są przesyłane wraz z numerem pseudopartnera. Pseudopartnera można utworzyć tylko w kategorii partnera Organizacja. Wymagany jest numer partnera i nazwa pro forma.
Rola partnera
Tak jak różne relacje biznesowe mogą istnieć między partnerami, tak różne role partnerów mogą istnieć dla jednego partnera w Comarch ERP Enterprise. Na przykład dostawca może mieć rolę partnera Dostawca. Partner może pełnić wiele ról partnerów: partner w roli dostawcy może również pełnić rolę partnera Klient, jeśli ta strona nie tylko dostarcza, ale także kupuje od organizacji. Role partnerów określają rodzaj transakcji. Przykładowo, zamówienie sprzedaży może zostać wygenerowane tylko dla partnerów z rolą partnera Klient. Niektóre role partnerów mają różne zastosowania, więc na przykład dostawca w zamówieniu zakupu może być również używany jako partner dostawy.
Kategoria partnera
Partner w systemie Comarch ERP Enterprise należy do kategorii Osoba lub Organizacja.
Zastosowanie partnera
W ramach roli partnera, partner może być wykorzystywany w dokumentach do różnych celów. Partner zakwalifikowany jako dostawca może być na przykład użyty jako odbiorca zapytania ofertowego zakupu.
Opis aplikacji
Dane podstawowe osób i organizacji są wprowadzane w aplikacji Kontakt. Podstawową funkcją aplikacji Kontakt jest tworzenie adresów i innych danych podstawowych. Dane kontaktowe są wykorzystywane do celów takich jak kampanie sprzedażowe w ramach modułu Zarządzaniu relacjami. Jeśli partner w roli Kontakt zostanie przypisany do innej roli, automatycznie traci rolę Kontakt.
Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Na standardowym pasku narzędzi można wybierać między różnymi widokami dla różnych ról partnerów. Wyświetlane pola zmieniają się zgodnie z widokiem wybranym dla danych specyficznych dla roli w obszarze roboczym. Nagłówek jest identyczny we wszystkich widokach.
W aplikacji Kontakt dostępne są następujące widoki:
- Podstawowe – służy do tworzenia wielozadaniowych danych podstawowych partnera
- Marketing – służy do tworzenia i edytowania specjalnych danych do zarządzania relacjami.
- Relacje – służy do wyświetlania wszystkich relacji partnera. Relacje z typami relacji, które nie zostały wstępnie zdefiniowane, mogą być tworzone i edytowane.
Aplikacja Kontakt odpowiada aplikacji Partnerzy. Opisy pszczególnych pól znajdują się w dokumentacji aplikacji Partnerzy.
Jednostki biznesowe
Następujące jednostki biznesowe są istotne dla aplikacji Kontakt. Wykorzystywane są one przykładowo do:
- Przypisywania uprawnień
- Konfigurowania definicji aktywności
- Importowania lub eksportowania danych
Partnerzy:
com.cisag.app.general.obj.Partner
Partner marketingowy:
com.cisag.app.crm.obj.PartnerMarketingInfo
Jednostki biznesowe należą do następującej grupy jednostek biznesowych:
com.cisag.app.general.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia można przypisywać za pomocą ról uprawnień, a także poprzez przypisanie organizacji. Koncepcja uprawnień została opisana w dokumentacji technicznej Autoryzacje.
Specjalne możliwości
Aplikacja Kontakt nie posiada specjalnych możliwości.
Przypisania organizacyjne
Aby zapewnić, że dana osoba może korzystać z aplikacji Kontakt, użytkownik musi być przypisany do co najmniej jednej organizacji.
Funkcje specjalne
Funkcje związane z organizacją dla aplikacji Kontakt zostały opisane w rozdziale Autoryzacja wielofirmowa i jednofirmowa na podstawie zawartości. Nie ma żadnych specjalnych funkcji w środowisku czysto jednofirmowym.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Widok Podstawowe aplikacji Kontakt jest dostępny dla następujących rodzajów partnerów biznesowych:
- Klienci
- Dostawcy
- Przedstawiciele
Przedstawiciele mogą otwierać widoki Podstawowe, Marketing i Relacje. Mogą otwierać kontakty, pracowników kontaktów, klientów, do których są przypisani jako przedstawiciele, i ich pracowników. Mają również możliwość zmiany danych.
Uprawnienia wielofirmowe i jednofirmowe oparte na treści
Podstawowe informacje na temat środowiska wielofirmowego można znaleźć w dokumentacji Wprowadzenie: Wielofirmowość. Niniejszy dokument opisuje funkcje aplikacji Partnerzy. Partner może składać się z kilku podmiotów. Są one częściowo identyfikowane w całej firmie, tj. bez odniesienia do organizacji lub z częściowym odniesieniem do organizacji. Bez odniesienia do organizacji:
- Nagłówek partnerów z wyjątkiem pól Kontakt i Przedstawiciel
- Szczegóły danych bankowych w widoku Rachunkowość
- Pola NIP UE i NIP w widoku Rachunkowość
- Dane pracownika
Z odniesieniem do organizacji:
- Dane finansowe z wyjątkiem danych bankowych NIP UE i NIP
- Dane klienta
- Dane dostawcy
- Dane marketingowe
- Pola Kontakt i Przedstawiciel w widoku Podstawowe
Dane bez odniesienia do organizacji są takie same w całej firmie we wszystkich organizacjach. Dane z odniesieniem do organizacji mogą być różne dla każdej organizacji. W przypadku danych klientów, dostawców i marketingowych możliwe jest pobieranie danych z organizacji nadrzędnych bez akceptowania przetwarzania danych.
Partnerzy w środowisku wielofirmowym z perspektywy użytkownika
Przypisywanie nowej roli
Przypisanie nowej roli jest możliwe tylko dla tych użytkowników, których przypisane organizacje zawierają organizację odpowiedzialną za partnera. Dane nowej roli, takie jak dane klienta i dostawcy lub dane marketingowe, są zwykle tworzone w (aktywnej OLTP) organizacji klienta. Użytkownik otrzymuje uprawnienia do tworzenia danych tego partnera dla (aktywnej OLTP) organizacji klienta. Dane roli są następnie akceptowane dla organizacji źródłowej (organizacji ostatnio aktywnej), jeśli to możliwe.
Dane pracowników są zapisywane niezależnie od organizacji. Struktura organizacyjna nie ma tutaj znaczenia.
Struktura organizacyjna
Oprócz standardowych zakładek, nagłówek zawiera zakładkę Struktura organizacyjna. Zawartość zakładki zależy od widoku wybranego w nagłówku aplikacji.
Jeśli wybrano jeden z tych widoków, Podstawowe, Relacje w zakładce Struktura organizacyjna wyświetlana jest lista wszystkich autoryzowanych organizacji użytkownika, niezależnie od przynależności do struktur organizacyjnych. Sposób wyświetlania można zmienić za pomocą przycisku po lewej stronie obok pola wyboru w nagłówku listy. Wyświetlane mogą być tylko autoryzowane lub wszystkie organizacje. Gdy wyświetlane są wszystkie organizacje, organizacje, do których użytkownik nie ma uprawnień, nie są dostępne do wyboru. Jeśli wybrano widok Marketing, drzewo struktury z organizacjami sprzedaży jest wyświetlane w zakładce Struktura organizacyjna.
Dwukrotne kliknięcie jednej z organizacji spowoduje wybranie aktywnej organizacji aplikacji i załadowanie danych. Można automatycznie przełączyć się do widoku, klikając dwukrotnie jedną z wyświetlanych ikon rolek.
- [Zastosuj dane dla wybranych organizacji] – wybrane organizacje przejmują zdefiniowaną rolę, jeśli jest to możliwe
- [Zastosuj dane dla wybranych organizacji i dla ich podrzędnych organizacji] – wszystkie wybrane organizacje i podlegające im organizacje akceptują zdefiniowaną rolę, jeśli jest to możliwe
Akcja Zastosuj dane dla wybranych organizacji
Akcja Zastosuj dane dla wybranych organizacji jest dostępna w aplikacji Partnerzy. Ta akcja akceptuje dane dla wybranej organizacji. Dane są akceptowane z następnej wyższej organizacji, w której można je edytować.
Przetwarzanie danych nie jest możliwe. Jeśli użytkownik ma do czynienia ze wszystkimi organizacjami, zaczynając od organizacji edytującej dane do organizacji akceptującej dane, organizacja zarządzająca jednostką biznesową musi być taka sama dla wszystkich organizacji. Musi to mieć zastosowanie do wszystkich odniesień do jednostek biznesowych, które pojawiają się w roli.
Odniesienia do jednostek biznesowych, które nie zostały wprowadzone, czyli ich pola są puste, muszą być również obsługiwane w roli partnera.
Wszystkie organizacje nadrzędne muszą edytować lub zaakceptować dane roli, aby organizacja mogła zaakceptować dane roli. Jeśli organizacja nadrzędna nie może zaakceptować roli i nie edytuje jej, organizacja podrzędna również nie może zaakceptować danych roli.
Jeśli przetwarzanie jednostki biznesowej zostało zaakceptowane dla określonej organizacji w aplikacji Organizacje, może to ograniczyć akceptację danych lub przetwarzania roli partnera dla organizacji.
Wykorzystanie pozycji i odpowiednie jednostki biznesowe zostały wyjaśnione poniżej.
Rola | Jednostka biznesowa |
Marketing | Klasyfikacja marketingowa od 1 do 5 |
Akcja Zastosuj opracowanie danych dla wybranej organizacji
Akcja Zastosuj opracowanie danych dla wybranej organizacji jest dostępna w aplikacji Partnerzy. Ta akcja akceptuje przetwarzanie danych dla wybranej organizacji. Przetwarzanie danych jest możliwe dla wybranej organizacji. Jeśli użytkownik ma do czynienia ze wszystkimi organizacjami, począwszy od następnej wysokiej organizacji edytującej dane do organizacji powyżej organizacji akceptującej przetwarzanie danych, organizacja zarządzająca jednostki biznesowej musi być taka sama dla wszystkich organizacji. Musi to mieć zastosowanie do wszystkich odniesień do jednostek biznesowych, które pojawiają się w roli.
Odniesienia do jednostek biznesowych, które nie zostały wprowadzone, czyli ich pola są puste, muszą być również obsługiwane w roli partnera.
Jeśli przetwarzanie jednostki biznesowej zostało zaakceptowane dla określonej organizacji w aplikacji Organizacje, może to ograniczyć akceptację danych lub przetwarzania roli partnera dla organizacji.
Wykorzystanie pozycji i odpowiednie jednostki biznesowe zostały wyjaśnione poniżej.
Rola | Jednostka biznesowa |
Marketing | Klasyfikacja marketingowa od 1 do 5 |
Wyszukiwanie
Wyszukiwanie w nagłówku aplikacji zawsze pokazuje dane organizacji wybranej z pola wyboru organizacji na pasku narzędzi.
Natomiast wyszukiwania w oknie dialogowym zawsze wyświetlają dane aktywnej organizacji w aplikacji. Aktywna organizacja to organizacja wybrana w strukturze organizacji w okienku nawigacji. Aktywna organizacja jest również wyświetlana w nawiasach w panelu tytułowym aplikacji.