Księgowanie środków trwałych

Ta aplikacja służy do rejestrowania dynamicznych danych środków trwałych, takich jak zmiany wartości i zmiany danych podstawowych w krytycznych polach. Wszystkie procesy operacyjne w cyklu trwania środka trwałego, takie jak dodanie kosztów nabycia, wydanie środka trwałego, zmiana okresu użytkowania lub zmiana konta zapasów, są możliwe tylko poprzez zaksięgowanie dokumentu środka trwałego. Typ dokumentu wybrany w momencie przejścia do okna dialogowego księgowania i zdefiniowana w nim kategorii dokumentu określają wygląd i dalszy przebieg okna dialogowego księgowania.

Okno dialogowe księgowania można uruchomić bezpośrednio lub poprzez aplikacje Lista: Księgowanie lub Lista: Dokumenty przyjęcia w obszarze Środki trwałe.

  • Jeśli okno dialogowe księgowania jest uruchamiane bezpośrednio, jest ono zawsze wywoływane z ostatnim księgowaniem.
  • Jeśli okno dialogowe księgowania zostanie uruchomione z aplikacji Lista: Księgowanie, jest ono otwierane z wybranym dokumentem, jeśli okno dialogowe jest uruchamiane za pomocą akcji [Nowy dokument środków trwałych], jest ono zawsze otwierane od nowa.
  • Jeśli okno dialogowe księgowania zostanie uruchomione z aplikacji Lista: Dokumenty przyjęcia, jest ono otwierane od nowa z domyślnie wybranym numerem dokumentu przychodzącego.

Definicje terminów

Okno dialogowe księgowania, księgowanie  — w słownictwie specjalistów ds. księgowości wyrażenie okno dialogowe księgowania jest często używane jako synonim aplikacji informatycznych umożliwiających księgowanie danych finansowych lub środków trwałych. Jest to możliwe dzięki aplikacji Lista: Księgowanie lub aplikacji Księgowanie środków trwałych. W związku z tym w poniższych wyjaśnieniach wyrażenie okno dialogowe księgowania będzie również używane jako synonim procesów księgowania w aplikacji Lista: Księgowanie. Pod względem nazewnictwa oznacza to tylko jedno okno dialogowe, ale pod względem merytorycznym oznacza aplikację Comarch Financials Enterprise.

Opis aplikacji

Aplikacja Księgowanie środków trwałych służy do tworzenia/edycji/podglądu księgowań w ramach Księgowości Środków Trwałych.

Aplikacja Księgowanie środków trwałych składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Nagłówek zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują księgowanie. W tym miejscu pola są opisane nie tylko w formie pomocy do pól, ale także osobno, aby podkreślić ich znaczenie w odniesieniu do procesu księgowania.

  • Dokument środków trwałych — ten parametr podzielony jest na dwa pola:
    • Rodzaj transakcji środków trwałych — służy do określenia rodzaju (np. paragon/wydanie/…) księgowania
    • Dokument środków trwałych — w momencie tworzenia określa się następny dostępny numer ze schematu numeracji Dokumentów środków trwałych i przypisano go do dokumentu. Jest on używany wyłącznie do unikalnego przypisania dokumentu w ramach księgowości środków trwałych i nie ma znaczenia zewnętrznego. Wprowadzając numer dokumentu, można znaleźć istniejący dokument.
  • Dokument przyjęcia — wprowadzając numer przychodzącego dokumentu, dokonuje się odniesienia podczas księgowania do dokumentu z pola odbioru przychodzącego dokumentu w Środkach trwałych. Pole to jest automatycznie wypełniane, jeśli okno dialogowe księgowania zostało wywołane z aplikacji Lista: Dokumenty przychodzące. Jeśli dokument przychodzący jest wypełniony, należy również wybrać powiązany rodzaj dokumentu księgowania środka trwałego.
  • Środek trwały — w tym miejscu należy określić środek trwały, do którego dokument ma zostać zaksięgowany
  • Data dokumentu przyjęcia — data dokumentu jest używana do wstępnego wypełnienia pól Data księgowania danych finansowych, Data księgowania danych kontrolnych oraz daty transakcji pozycji dokumentu. To pole jest automatycznie wstępnie wypełniane, jeśli okno dialogowe księgowania zostało wywołane z aplikacji Lista: Dokumenty przyjęcia.
  • Transfer do środków trwałych — ten parametr jest potrzebny tylko wtedy, gdy wartości środka trwałego mają zostać przeniesione do innego środka trwałego, jak np. w przypadku aktywacji funkcji środka trwałego w budowie lub gdy środek trwały ma zostać podzielony na kilka innych środków trwałych, jak np. w przypadku podziału funkcji środka trwałego. Należy wprowadzić inny numer zasobu lub ten sam numer zasobu z innym numerem podrzędnym.

Obszar roboczy

Aplikacja Księgowanie środków trwałych jest podzielona na wiele obszarów zawierających różne informacje, pogrupowane według obszarów tematycznych, takich jak metody amortyzacji, obliczanie amortyzacji, obliczanie odsetek, wpisy ubezpieczeniowe itp.

Oprócz zakładek Ogólne i Tekst, obszar roboczy zawiera tabelę pozycji i edytor pozycji.

Zakładka Ogólne

Ta zakładka zawiera kontrolkę daty księgowania i datę księgowania finansowego, a także możliwość zdefiniowania zewnętrznego numeru dokumentu dla księgowania. 

  • Data księgowania księgowość finansowa — data księgowania księgowości finansowej jest wypełniana przez datę dokumentu, którą można nadpisać. Zapisana w tym miejscu data zostanie wykorzystana do określenia okresu w księgowości finansowej.
  • Data księgowania kontroling — data księgowania kontrolingu jest wypełniana przez datę dokumentu, którą można nadpisać. Podana data zostanie wykorzystana do określenia okresu w controllingu.
  • Zewnętrzny numer dokumentu — jeśli księgowość środków trwałych jest połączona z księgowością finansową za pomocą dokumentu przyjęcia, pole to jest wypełnione numerem faktury dostawcy, w przeciwnym razie musi być wpisane ręcznie. Pole to ma charakter wyłącznie informacyjny.
  • Tekst księgowania — jeśli dokument jest tworzony z dokumentu przyjęcia, pole to zawiera tekst księgowania, który został zapisany w programie księgowania w księgowości finansowej
  • Numer zbiorczej zmiany danych — w tym miejscu można wprowadzić numer zbiorczej zmiany danych
  • Dystrybucja nowych nabyć 
Zakładka Tekst

W tym miejscu można utworzyć dodatkowe teksty dla środka trwałego.

Jeśli w zakładce Tekst wyświetlana jest ikona, oznacza to, że w dokumencie dostępne są teksty.

Więcej informacji na temat tekstów można znaleźć w artykułach Teksty i Instrukcja obsługi.

Tabela pozycji

W tym miejscu wyświetlane są istotne informacje na temat pozycji.

Tabela pozycji ma różną strukturę, w zależności od rodzaju dokumentu księgowania środków trwałych. Możliwe pola przedstawiono poniżej:

  • Obszar amortyzacji — księgowanie środków trwałych umożliwia zdefiniowanie dowolnej liczby obszarów amortyzacji. Dla każdego obszaru amortyzacji można zastosować własne definicje wartości i metody amortyzacji. W ten sposób środki trwałe mogą być oceniane zgodnie z różnymi wymogami prawnymi i biznesowymi.
  • Data obrotu — data obrotu jest datą księgowania w księgowości środków trwałych i służy do określenia okresu księgowania. Data transakcji musi przypadać na wcześniej zapisany okres księgowania.
  • Koszty nabycia — pole zawiera koszt nabycia i walutę składnika środków trwałych w obszarze amortyzacji.
    Walutę można wstępnie ustawić w oknie dialogowym księgowania za pomocą waluty dokumentu  z pola paragonu. Jeśli nie ma waluty, jest ona inicjowana z obszaru amortyzacji.
  • Kwota amortyzacji — określenie kwoty amortyzacji
  • Kwota anulowanego odpisu — określenie kwoty anulowanego odpisu
  • Odsetki — pole zawiera kwotę odsetek środka trwałego w obszarze amortyzacji
  • Wartość księgowa — pole zawiera wartość księgową środka trwałego w obszarze amortyzacji
  • Przychody ze sprzedaży — pole zawiera przychody ze sprzedaży składnika środków trwałych w obszarze amortyzacji
  • Rezerwy — to pole zawiera zaksięgowaną kwotę rezerwy dla tego obszaru amortyzacji
  • Ilość świadczenia — pole zawiera ilość świadczenia środków trwałych dla tego obszaru amortyzacji
Edytory pozycji zależne od dokumentu, zakładki
Aspekty związane z treścią

Aby zilustrować możliwe procesy księgowania, można podzielić używane typy dokumentów na pięć procesów księgowania z podobnymi rodzajami tematów i na szósty, który jednak nie jest dozwolony w oknie dialogowym księgowania. Edytor możliwych procesów księgowania zawsze wygląda nieco inaczej, ale nie powoduje to żadnej istotnej różnicy. Następujące tematy księgowania można rozróżnić, aby uniknąć wymieniania tutaj wcześniej używanych rodzajów dokumentów indywidualnie, ponieważ można je dowolnie definiować i dynamicznie zmieniać w zależności od okna dialogowego księgowania.

  • Zmiana danych podstawowych:
    • Zmiana danych podstawowych środka trwałego
    • Zmiana obszaru amortyzacji
    • Zmiana metody amortyzacji
    • Zmiana zawieszenia
  • Dodatki:
    • Dodanie środków trwałych z i bez dokumentu przychodzącego
    • Redukcja środków trwałych (księgowanie dyskonta)
    • Deklaracje aktywności
    • Dodanie transferu danych
  • Przeksięgowania:
    • Korekta wartości księgowej
    • Aktywacja środka trwałego w budowie
    • Podział inwentaryzacji
  • Zbycie:
    • Zbycie środków trwałych
    • Częściowe zbycie środków trwałych
  • Inne:
    • Koszty napraw
  • Niedopuszczalne:
    • Odsetki
    • Zmiana rodzaju amortyzacji
Aspekty formalne

W zależności od wybranego typu dokumentu, ładowany jest edytor pozycji, który jest specyficzny dla tego procesu księgowania, oferując możliwość rejestrowania niezbędnych informacji. Ta zależna od kontekstu reprezentacja została wybrana w celu uniknięcia wymieniania wszystkich pól w edytorze w każdym przypadku, ale tylko w celu wymienienia pól, które są istotne dla tego procesu. Dostępne są jednak różne – ale także podobne dla typów dokumentów o podobnych tematach – wyświetlane pola dla każdego typu dokumentu.

Ze względu na fakt, że pola są również dostępne w różnych kombinacjach, pola nie są wymienione i opisane w standardowej kolejności sekwencyjnej dla odpowiedniego typu dokument, ale w kolejności alfabetycznej, aby uniknąć redundancji. Należy zauważyć, że przymiotniki takie jak nowy i stary (np. w Nowym koncie inwentaryzacyjnym i Starym koncie inwentaryzacyjnym) nie są brane pod uwagę w kolejności sortowania w celu pozostawienia powiązanych pól obok siebie również pod względem fizycznym, jeśli to możliwe.

We wszystkich przypadkach lista pozycji pozostaje taka sama. W pojedynczych przypadkach (np. w przypadku zmiany danych podstawowych środków trwałych) nie jest wyświetlany edytor pozycji.

  • Data usunięcia — data usunięcia jest datą księgowania w księgowości środków trwałych i służy do określenia okresu księgowania
  • Amortyzacja — kwota amortyzacji
  • Bieżąca amortyzacja — bieżąca kwota amortyzacji
  • Suma amortyzacji — łączna kwota amortyzacji
  • Początek amortyzacji — pole wskazuje początek amortyzacji. Jest ono wstępnie ustawione z datą rozpoczęcia amortyzacji z danych podstawowych środków trwałych.
  • Obszar amortyzacji — księgowanie środków trwałych pozwala na zdefiniowanie dowolnej liczby obszarów amortyzacji. Dla każdego obszaru amortyzacji można stosować własne definicje wartości i metody amortyzacji. W ten sposób środki trwałe mogą być oceniane zgodnie z różnymi wymogami prawnymi i biznesowymi.
  • Bieżąca amortyzacja — aktualnie obowiązująca kwota amortyzacji to dynamiczna kwota amortyzacji określona na dzień kuponu/datę transakcji
  • Stała kwota amortyzacji — użytkownik ma możliwość zdeponowania stałej kwoty amortyzacji. Pole jest sprawdzane jako funkcja obliczenia pola z metody amortyzacji.
    Jeśli pole Obliczenie zawiera wartość Stała kwota amortyzacji, pole jest dostępne do wprowadzenia danych. W przeciwnym razie jest ono niedostępne do edycji.
  • Kwota amortyzacji 1 — kwota amortyzacji klasy 1, czyli Normalna amortyzacja, jest określana dynamicznie na podstawie daty dokumentu/daty obrotu
  • Kwota amortyzacji 2 — kwota amortyzacji klasy 2, czyli Amortyzacja specjalna, która została ustalona dynamicznie na podstawie daty dokumentu/daty obrotu
  • Kwota amortyzacji 3 — kwota amortyzacji klasy 3, czyli Amortyzacja częściowa, jest określana dynamicznie na podstawie daty dokumentu/daty obrotu
  • Kwota amortyzacji 4 — kwota amortyzacji klasy 4, czyli Wolna amortyzacja, jest określana dynamicznie na podstawie daty dokumentu/daty obrotu
  • Bieżąca kwota amortyzacji 1-4 — kwota amortyzacji zostanie określona na podstawie pliku salda i jest ustawiona domyślnie. Służy wyłącznie do celów informacyjnych.
  • Metoda amortyzacji — w celu obliczenia amortyzacji należy wprowadzić tutaj metodę amortyzacji. Metoda amortyzacji może być domyślna dla grupy środków trwałych.
  • Grupa środków trwałych — powiązana grupa środków trwałych. Grupę tę można zmienić w tym miejscu.
  • Lokalizacja środków trwałych — stara lokalizacja zasobu. Lokalizację środków trwałych można zmienić w tym miejscu.
  • Modyfikacja — modyfikacja wybranego środka trwałego
  • Koszty nabycia — pole zawiera koszt nabycia i walutę środka trwałego w obszarze amortyzacji.
    Walutę można wstępnie ustawić w oknie dialogowym księgowania za pomocą waluty dokumentu z pola paragonu. Jeśli nie ma waluty, jest ona inicjowana z obszaru amortyzacji.
  • Bieżący koszt nabycia — koszt nabycia zostanie określony na podstawie pliku salda i jest domyślnie ustawiony w tym miejscu. Służy wyłącznie do celów informacyjnych.
  • Dodatkowy koszt nabycia — pole zawiera koszt nabycia składnika środków trwałych dla tego obszaru amortyzacji
  • Nowe konto zapasów — jeśli konto magazynowe składnika aktywów ma zostać zmienione, należy wprowadzić nowe konto magazynowe w tym polu
  • Bieżące konto zapasów — aktualnie obowiązujące konto zapasów
  • Data transakcji — data transakcji jest datą księgowania w księgowości środków trwałych i służy do określenia okresu księgowania. Data transakcji musi przypadać na okres księgowania.
  • Wartość księgowa — pole zawiera wartość księgową składnika środków trwałych w obszarze amortyzacji
  • Bieżąca wartość księgowa — bieżąca wartość księgowa jest określana na podstawie pliku bilansu i domyślnie ustawiana w tym miejscu. Pole to ma charakter wyłącznie informacyjny.
  • Współczynnik — odwrotność wartości procentowej. Pole jest sprawdzane jako funkcja obliczania pola metody amortyzacji.
    Jeśli obliczenie pola ma wartość Współczynniki amortyzacji, pole jest otwierane do wprowadzania, w przeciwnym razie jest blokowane do wprowadzania.
  • Stała kwota kombinacji — użytkownik ma możliwość wprowadzenia stałej kwoty amortyzacji. Pole jest sprawdzane w funkcji obliczania pola z metody amortyzacji.
    Jeśli pole Obliczenie zawiera wartość Stała kwota amortyzacji, pole jest otwierane do wprowadzenia. W przeciwnym razie jest ono niedostępne do wprowadzania danych.
  • Waga kombinacji — w tym miejscu definiuje się sposób obliczania, w jakim stopniu kombinowana metoda amortyzacji jest powiązana z obszarem amortyzacji. Będzie to jednak brane pod uwagę tylko wtedy, gdy Metoda amortyzacji i Połączona metoda bilansowa zostaną wprowadzone w obszarze amortyzacji.
    • Aktywne środki — zmienne wagi są dozwolone dla metod amortyzacji. Kombinowane metody amortyzacji są również powyżej lub poniżej 100% łącznie.
      Oznacza to na przykład, że Metoda amortyzacji musi być uwzględniona w 100%, a Metoda bilansu łącznego tylko w 50%.
    • Środki nieaktywne — zmienne wagi dla metod amortyzacji są zabronione.
      Kombinowane metody amortyzacji muszą wynosić łącznie 100% lub 100% w obu polach (w tym przypadku obliczana jest pełna amortyzacja dla obu metod).
  • Współczynnik kombinacji — odwrotność wartości procentowej. Pole jest sprawdzane jako funkcja obliczania pola metody amortyzacji.
    Jeśli obliczenie pola ma wartość Współczynniki amortyzacji, pole jest otwierane do wprowadzania danych, w przeciwnym razie jest blokowane do wprowadzania danych.
  • Procent kombinacji — wskazanie wartości procentowej metody amortyzacji.
    Pole jest sprawdzane jako funkcja obliczania pola z typu kombinacji w następujący sposób:
    Jeśli obliczenie pola ma wartość Amortyzacja procentowa, pole jest otwierane do wprowadzania danych, w przeciwnym razie jest blokowane do wprowadzania danych.
  • Rodzaj kosztów bieżącego — oryginalny rodzaj kosztów
  • Nowy rodzaj kosztów — w tym miejscu można zdefiniować nowy rodzaj kosztów dla tego dokumentu środków trwałych podczas tworzenia. Stary rodzaj kosztów znajduje się w tym samym wierszu po prawej stronie.
  • Klasa kosztów — w tym polu można wybrać następujące wartości:
    • Bez klasy kosztów
    • Koszty struktury zmiennej
    • Stałe koszty struktury
    • Zmienne koszty bezpośrednie
    • Stałe koszty bezpośrednie
  • Ilość świadczeń — pole zawiera ilość świadczeń składników środków trwałych dla tego obszaru amortyzacji
  • Bieżąca ilość świadczeń — jest to wartość początkowa zdefiniowana w rodzaju transakcji, w atrybucie Domyślna ilość świadczeń
  • Ilość — dla wydania można utworzyć nie tylko wartość wydania, ale także ilość wydania; ilość odnosi się do liczby środków trwałych (np. 5 tabel).
  • Ilość — pole zawiera dodatkową ilość środka trwałego dla tego obszaru amortyzacji
  • Bieżąca ilość — rzeczywista ilość jest określana na podstawie pliku bilansu i jest domyślnie ustawiona w tym miejscu. Pole to służy wyłącznie do celów informacyjnych.
  • Okres użytkowania — okres użytkowania środka trwałego musi być zawsze określony. Wpis ma postać miesięcy kalendarzowych.
  • Wymiar opcjonalny 01-20 — w tym miejscu określa się, czy typ wymiaru (liczba od 1 do 20) jest inicjowany za pomocą wprowadzonego tutaj wymiaru opcjonalnego.
    • Znaczenie w funkcjach wyszukiwania — jeśli analizowane mają być tylko dane z określonym wymiarem, należy wprowadzić wymiar w tym miejscu (dotyczy to wymiarów od 1 do 20). Brak wskazania oznacza, że ocena jest niezależna od odpowiedniego wymiaru.
    • Znaczenie w danych transakcji — zaksięgowane z tym opcjonalnym wymiarem
  • Procent — wskazanie procentowej metody amortyzacji. Pole jest sprawdzane jako funkcja obliczania pola metody amortyzacji.
    Jeśli obliczenie pola zawiera wartość Amortyzacja procentowa, pole jest otwierane do wprowadzania danych, w przeciwnym razie jest blokowane do wprowadzania danych.
  • Usuwanie reguły — możliwe są następujące wybory:
    • Amortyzacja proporcjonalna — do momentu zbycia amortyzacja jest obliczana proporcjonalnie
    • Brak amortyzacji — dla roku zbycia nie jest obliczana amortyzacja
    • Amortyzacja półroczna — niezależnie od daty zbycia obliczana jest połowa rocznej amortyzacji
    • Pełna roczna amortyzacja — niezależnie od daty zbycia obliczana jest pełna roczna amortyzacja
    • Brak amortyzacji w okresie zbycia — to ustawienie zapobiega naliczaniu amortyzacji w okresie utylizacji
  • Koszt naprawy — pole zawiera koszt naprawy środka trwałego w obszarze amortyzacji
  • Bieżący koszt naprawy — koszt naprawy zostanie określony na podstawie pliku bilansu i zostanie tutaj domyślnie ustawiony. Pole to służy wyłącznie do celów informacyjnych.
  • Przeksięgowanie w — w tym polu należy wprowadzić datę, od której ma obowiązywać ponowne księgowanie. O ile w typie dokumentu w polu Domyślna data podano określoną wartość domyślną, odpowiednia data jest tutaj wstępnie wypełniana.
    Jeśli nie wybrano wartości domyślnej i nie określono daty podczas tworzenia dokumentu, zostanie wyświetlony komunikat o błędzie.
  • Data przelewu — określenie daty, w której następuje (nastąpił) przelew
  • Przychód ze sprzedaży — pole zawiera przychody ze sprzedaży składnika środków trwałych w obszarze amortyzacji
  • Waluta — waluta podstawowa dokumentu środków trwałych
  • Odsetki — pole zawiera kwotę odsetek środka trwałego w obszarze amortyzacji
  • Bieżące odsetki — koszt odsetek zostanie określony na podstawie pliku salda i jest domyślnie ustawiony w tym miejscu. Pole to służy wyłącznie do celów informacyjnych.
  • Aprecjacja — kwota aprecjacji
  • Bieżąca aprecjacja — bieżąca kwota aprecjacji
  • Łączna wartość aprecjacji — łączna kwota aprecjacji
  • Kwota aprecjacji 1 — kwota klasy aprecjacji 1, Normalna aprecjacja
  • Kwota aprecjacji 2 — kwota klasy aprecjacji 2, Specjalna aprecjacja
  • Kwota aprecjacji 3 — kwota klasy aprecjacji 3, Częściowa aprecjacja wartości
  • Kwota aprecjacji 4 — kwota klasy aprecjacji 4, Bezpłatna aprecjacja
  • Bieżąca kwota aprecjacji 1-4 — kwota aprecjacji zostanie określona na podstawie pliku salda i jest tutaj ustawiona domyślnie. Pole służy wyłącznie do celów informacyjnych.

Działania związane z aplikacjami

W aplikacji Księgowanie środków trwałych dostępne są następujące działania oparte na aplikacji.

Księguj

Akcja [Księguj] dodaje dokument środka trwałego do kolejki serwera księgowania. Jest to oddzielna funkcja, która przetwarza księgowanie środków jako operację w tle (patrz artykuł Lista: Serwer księgowania) W tym przypadku salda środków trwałych są aktualizowane i, w zależności od parametryzacji, interfejs dla księgowości finansowej lub kontrolingu jest wstępnie wypełniany. W tym samym czasie status dokumentu środka trwałego zostaje zmieniony z W trakcie realizacji na Gotowy do zaksięgowania.

Księgowanie i nowe

Akcja [Księgowanie i nowe] ma te same zadania, co akcja [Księguj], ale kontynuuje przetwarzanie z nowym księgowaniem. W tym przypadku proces księgowania został zoptymalizowany.

Aktualizacja dokumentu środka trwałego

Akcja [Aktualizacja dokumentu środka trwałego] jest używana, gdy zachodzi potrzeba aktualizacji dokumentu. Jest to konieczne, gdy dokonano nieprawidłowego wpisu podczas rejestrowania danych w nagłówku, a pozycje dokumentu zostały już utworzone.

W takim przypadku należy poprawić nieprawidłowy wpis w nagłówku i wybrać akcję [Aktualizacja dokumentu środka trwałego]. W ten sposób pozycje dokumentu zostaną zaktualizowane o wyczyszczone dane z nagłówka.

Czynności tej nie należy mylić z aktualizacją danych za pomocą standardowej ikony.

Dane podstawowe środków trwałych

W aplikacji Księgowanie środków trwałych dostępna jest akcja [Dane podstawowe środków trwałych]. Za pomocą tej akcji można przejść do danych podstawowych środka trwałego w celu wyświetlenia danych podstawowych, utworzenia nowych danych podstawowych lub ich edycji.

Utwórz środek trwały

W przypadku podziału inwentarza za pomocą tej akcji można utworzyć nowy zasób. Tworzona jest kopia 1:1 istniejącego środka trwałego z nowo wygenerowanym numerem ze schematu numeracji.

Ikona Serwer księgowania w zadaniach przetwarzania

Akcja [Serwer księgowania w zadaniach przetwarzania] na pasku narzędzi wywołuje aplikacje Lista: Serwer księgowania, który umożliwia przegląd i analizę serwerów zaangażowanych w proces księgowania.

Kontrole i obliczenia

Wewnętrzne kontrole są przeprowadzane w celu sprawdzenia, czy wpisy są logicznie poprawne, zgodne ze stanem faktycznym lub zawierają prawidłowe wartości w odniesieniu do innych pól. W przypadku niespójności wyświetlane są komunikaty o błędach. Sprawdzane jest również, czy usunięcia lub zmiany są dopuszczalne.

Konfiguracja

Dla aplikacji Księgowanie środków trwałych istotne są ustawienia w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Ogólne dla obszaru Środki trwałe

  • Sekwencja numerów księgowania — definicja schematu numeracji, który jest ważny dla automatycznego przypisywania numerów podczas tworzenia nowych księgowań w ramach księgowania środków trwałych. Schematy numeracji księgowania środków trwałych są definiowane w aplikacji Schematy numeracji.
  • Sekwencja numerów księgowania środków trwałych — Zakres numerów księgowania aktywów definicja schematu numeracji, który jest ważny dla automatycznego przypisywania numerów podczas tworzenia nowych księgowań środków trwałych. Schematy numeracji księgowania środków trwałych są definiowane w aplikacji Schematy numeracji.

Dodatkowo, aby zagwarantować poprawne przyporządkowania księgowości środków trwałych do obszarów Księgowości Finansowej oraz Controlingu, należy pamiętać o ustawieniach dla następujących aplikacji:

  • Przyporządkowania kont środków trwałych
  • Przyporządkowania rodzajów kosztów środków trwałych

W tych aplikacjach przypisywane są konta do księgowania w Księgowości Finansowej i typy kosztów do księgowania w Controllingu.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Dokument środków trwałych — com.sem.ext.app.fin.assetaccounting.obj.AssetVoucher — wykorzystywana jest przez aplikację Księgowanie środków trwałych między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definiowania działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych — com.sem.ext.app.fin.assetaccounting.OrderData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Księgowanie środków trwałych nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Księgowanie środków trwałych będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Księgowanie środków trwałych nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Księgowanie środków trwałych nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

 

 

Czy ten artykuł był pomocny?