Lista: Historia rozrachunków

Historia rozrachunków dostarcza informacji o tym, w jaki sposób została uregulowana faktura lub w jaki sposób została wykorzystana płatność. Aplikacja Lista: Historia rozrachunków oferuje przegląd wszystkich ruchów i księgowań związanych z rozrachunkiem. Dzięki temu można śledzić rozwój rozrachunku od jego powstania aż do całkowitego rozliczenia.

Lista: Historia rozrachunków jest konfigurowalną aplikacją typu Lista i może być elastycznie dostosowana do każdego użytkownika. Szczegółowy opis konfigurowalnych aplikacji typu Lista znajduje się w artykule Listy.

Niniejszy dokument opisuje pola i funkcje aplikacji Lista: Historia rozrachunków.

Definicje terminów

Rozrachunki — wraz z wystawieniem faktury sprzedaży dla klienta lub otrzymaniem faktury zakupu od dostawcy powstają, z uwzględnieniem warunków płatności, należności, czyli niezapłacone kwoty za dostarczone towary lub wykonane usługi. Powstałe należności nazywane są rozrachunkami.

Właściwe zarządzanie tymi rozrachunkami w znacznym stopniu przyczynia się do sukcesu gospodarczego przedsiębiorstwa. Na skutek rozrachunków klienci stają się dłużnikami, a dostawcy wierzycielami. Klient pozostaje dłużnikiem do momentu uregulowania płatności za dostarczone towary lub wykonane usługi. Analogicznie, w relacji z dostawcą – pozostaje on wierzycielem aż do chwili opłacenia dostarczonych towarów i usług.

Opis aplikacji

Za pomocą aplikacji Lista: Historia rozrachunków można uzyskać przegląd wszystkich lub wybranych księgowań i ruchów związanych z rozrachunkiem. Wyświetlane są wszystkie księgowania i ruchy, które odpowiadają kryteriom wyszukiwania zdefiniowanym w nagłówku zapytań. Każde księgowanie lub ruch prezentowane są w osobnym wierszu.

Dzięki akcji [Szczegóły księgowania] można wyświetlić dodatkowe informacje dotyczące danego księgowania lub ruchu. Akcja [Pokaż zapis księgowy] umożliwia przejście do okna dialogowego księgowania.

Aplikacja Lista: Historia rozrachunków składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

W nagłówku zapytań rejestrowane są pola zapytań. Najważniejsze pola zapytań są już dostępne. Przy uruchomieniu tej aplikacji pola Konto, Numer rozrachunków oraz Waluta są już wstępnie uzupełnione odpowiednią otwartą pozycją i nie można ich zmieniać. Pola Okres oraz Data księgowania dostępne są jako dodatkowe kryteria wyboru.

Poniżej przedstawiono wszystkie istotne pola zapytań.

Standardowe pola zapytań
  • Konto — konto składa się ze wskaźnika księgowego (dłużnika, wierzyciela lub konta księgi głównej) oraz numeru konta odpowiadającego wskaźnikowi księgowemu. Konto jest wstępnie wypełnione na podstawie rozrachunku wybranego w aplikacji Lista: Rozrachunki i nie podlega zmianie.
  • Numer rozrachunków — to pole zawiera numer rozrachunku wybranego w aplikacji Lista: Rozrachunki i nie może być zmienione
  • Waluta — waluta podstawowa otwartej pozycji wybranej w aplikacji Lista: Rozrachunki. Wartość ta jest wstępnie wypełniona i nie podlega zmianie.
  • Okres — w tym polu podaj okres rozliczeniowy rozrachunku, który ma być wyświetlony. Jeśli nie podasz żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki, bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.
  • Data dokumentu — w tym polu podaj datę dokumentu rozrachunku, który ma być wyświetlony. Jeśli użytkownik nie poda żadnej wartości, zostaną wyświetlone wszystkie rozrachunki, bez uwzględnienia tego kryterium wyboru.

Obszar roboczy

W obszarze roboczym dostępna jest tabela, w której wyświetlane są księgowania i ruchy rozrachunków. Aby przeglądać informacje z księgowań na różne sposoby, można wybrać różne widoki.

Poniżej opisano kolumny dostępnych widoków.

Widok Domyślny

Kolumny w szczegółach:

  • Konto przeciwstawne — konto danej księgowości jako konto przeciwstawne do konta należności, zobowiązań lub konta ogólnego rozrachunku
  • Dokument — ta kolumna zawiera numer dokumentu księgowania
  • Data dokumentu — ta kolumna zawiera datę dokumentu księgowania
  • Okres — ta kolumna zawiera wartość okresu końcowego księgowania
  • Kod podatkowy — ta kolumna zawiera kod podatkowy, z którym zaksięgowano rozrachunek
  • Tekst księgowania — objaśniający tekst księgowania dotyczący tego zapisu
  • Kwota waluty Wn — w tym polu zapisywana jest kwota księgowania po stronie Wn w walucie dokumentu lub walucie obcej
  • Kwota waluty Ma – w tym polu zapisywana jest kwota księgowania po stronie Ma w walucie dokumentu lub walucie obcej
  • Kwota księgowania Wn — w tym polu zapisywana jest kwota księgowania po stronie Wn w walucie podstawowej lub równoległej
  • Kwota księgowania Ma — w tym polu zapisywana jest kwota księgowania po stronie Ma w walucie podstawowej lub równoległej
Widok Informacja o wygenerowaniu

W tym widoku opisane są kolumny, które różnią się od widoku Domyślny.

  • Rodzaj dokumentu księgowego — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj dokumentu księgowania
  • Utworzony przez — w tej kolumnie wyświetlane jest, kto utworzył księgowanie lub kto je zarejestrował
  • Data utworzenia — w tej kolumnie wyświetlana jest data i godzina utworzenia księgowania
  • Stornowanie dokumentu księgowego — jeśli księgowanie zostało stornowane, w tej kolumnie wyświetlany jest dokument, za pomocą którego dokonano storna
Widok Informacja o podatku

W tym widoku opisane są kolumny, które różnią się od widoku Domyślny.

  • Kod podatkowy — w tej kolumnie wyświetlany jest kod podatkowy księgowania
  • Oznaczenie podatku — w tej kolumnie wyświetlane jest oznaczenie podatku
  • Rodzaj wprowadzanego podatku — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj wprowadzanego podatku w księgowaniu
  • Procent — w tej kolumnie wyświetlany jest procent podatku
  • Numer pozycji formularza podatkowego — w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji formularza VAT przypisany do kodu podatkowego
Widok Dane techniczne

W tym widoku opisane są kolumny, które różnią się od widoku Domyślny.

  • Pochodzenie — ta kolumna zawiera pochodzenie księgowania
  • Rodzaj dokumentu — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj dokumentu, z którym powstało księgowanie
  • Proces księgowania — w tej kolumnie wyświetlany jest numer procesu księgowania
  • Sumowanie — w tej kolumnie wyświetlana jest informacja, czy dla tego księgowania istnieją sumowania

Akcje związane z aplikacją

W aplikacji Lista: Historia rozrachunków dostępne są następujące działania związane z aplikacją:

Akcja [Szczegóły księgowania]

Akcja [Szczegóły księgowania] jest dostępna tylko po wybraniu pozycji. Otwiera ona aplikację Szczegóły księgowania. W tym miejscu udostępniane są dodatkowe dane, które w tym przypadku można jedynie przeglądać, ale nie można ich zmieniać.

Akcja [Pokaż zapis księgowy]

Wywołując tę akcję, użytkownik przechodzi do aplikacji Księgowanie w księdze głównej. W zależności od tego, który wiersz został wybrany do wywołania, w oknie dialogowym księgowania zostanie wywołana pierwotnie wprowadzona faktura lub dokonana płatność.

Konfiguracja

Aplikacja Lista: Historia rozrachunków nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Rozrachunki: com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.obj.OpenItem — wykorzystywana jest przez aplikację Lista: Historia rozrachunków między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Konfigurowania definicji działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka biznesowa należy do poniższej grupy jednostek biznesowych:

com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.OrderData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Lista: Historia rozrachunków nie są dostępne uprawnienia specjalne.

Przyporządkowania organizacyjne

Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.

Aby aplikacja Lista: Historia rozrachunków była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Lista: Historia rozrachunków nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Lista: Historia rozrachunków nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?