Lista: Księgowanie

Aplikacja Lista: Księgowanie zapewnia kompleksowy przegląd utworzonych księgowań i informacji o ich statusie. Samych dokumentów nie można edytować, ale z poziomu aplikacji można wywołać inne akcje. Umożliwiają one wielokrotny wybór w celu zaksięgowania lub anulowania dokumentów, a także przejście do okna dialogowego księgowania w celu utworzenia nowego dokumentu. W rezultacie aplikacja Lista: Księgowanie jest z góry określonym narzędziem do uzyskiwania przeglądu statusu edycji dokumentów i selektywnego przesyłania tych dokumentów do dalszego przetwarzania.

Definicje terminów

Okno dialogowe księgowania, księgowanie  — w słownictwie specjalistów ds. księgowości wyrażenie okno dialogowe księgowania jest często używane jako synonim aplikacji informatycznych umożliwiających księgowanie danych finansowych lub środków trwałych. Jest to możliwe dzięki aplikacji Lista: Księgowanie lub aplikacji Księgowanie środków trwałych. W związku z tym w poniższych wyjaśnieniach wyrażenie okno dialogowe księgowania będzie również używane jako synonim procesów księgowania w aplikacji Lista: Księgowanie. Pod względem nazewnictwa oznacza to tylko jedno okno dialogowe, ale pod względem merytorycznym oznacza aplikację Comarch Financials Enterprise. Enterprise.

Opis aplikacji

Księgowanie w Comarch Financials Enterprise w obszarze Środki trwałe służy do ponownego rejestrowania dynamicznych danych środków trwałych, takich jak zmiany wartości i zmiany danych podstawowych.

Wszystkie procesy operacyjne w cyklu życia środka trwałego, takie jak dodanie kosztów nabycia, wydanie środka trwałego, zmiana okresu użytkowania lub zmiana konta zapasów, są możliwe tylko poprzez zaksięgowanie dokumentu środka trwałego.

Można użyć aplikacji Lista: Księgowanie, aby uzyskać przegląd wszystkich lub poszczególnych dokumentów wychodzących. Ponadto dostępne są inne możliwości edycji specyficzne dla aplikacji (rozdział Działania związane z aplikacją)

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

W nagłówku aplikacji są umieszczone pola zapytań, dzięki którym można wyfiltrować szukane dokumenty. Nagłówek jest identyczny dla wszystkich widoków obszaru roboczego. Jednak liczba pól zapytań i ich rozmieszczenie mogą się różnić. Można określić, które pola zapytań będą wyświetlane poprzez opcję organizacji widoku.

  • Dokument środków trwałych — numer dokumentu identyfikuje dokument środków trwałych. Podczas tworzenia nowego dokumentu środków trwałych numer dokumentu jest ustawiany automatycznie zgodnie z zapisanym schematem numeracji.
  • Data dokumentu — data dokumentu predefiniuje pole Data księgowania w księgowości finansowej i kontrolingu. Oba pola można jednak nadpisać. W związku z przychodzącymi dokumentami data dokumentu powinna być zapisywana automatycznie.
    Data dokumentu będzie używana z rodzaju transakcji, w zależności od parametrów pola Data domyślna.
  • Środek trwały — w tym polu można podać identyfikator, który jednoznacznie identyfikuje środek trwały. Jeśli żaden identyfikator nie zostanie wpisany, w wynikach wyszukiwania pojawią się informacje dotyczące wszystkich dostępnych środków trwałych. 
  • Transfer środków trwałych — jeśli planowany środek trwały jest gotowy i uruchomiony, rzeczywisty zasób musi zostać utworzony na podstawie planowanego środka trwałego, aby rozpocząć amortyzację nowego środka trwałego, który został uruchomiony. W procesie przeksięgowania planowanego składnika środka trwałego do nowego rzeczywistego środka trwałego, pole transferu środka trwałego jest wypełnione numerem planowanego środka trwałego. Przenoszony zasób jest zawsze wypełniany automatycznie i nie może zostać zmieniony przez użytkownika.
    W tym miejscu należy wpisać dane podstawowe środków trwałych, których dane mają zostać wyświetlone.
  • Rodzaj transakcji — w tym miejscu można wprowadzić rodzaj transakcji środków trwałych, których dane mają zostać wyświetlone
  • Grupa środków trwałych — w tym miejscu można wprowadzić unikalny identyfikator grupy środków trwałych. Identyfikator ten może składać się zarówno z cyfr jak i liter. Grupy środków trwałych są używane do ich klasyfikacji i oceny. Aby uprościć konserwację środków trwałych, wiele podstawowych informacji można wprowadzić jako wartość domyślną w grupie środków trwałych. Wartości te są wykorzystywane przy zakładaniu nowych środków trwałych.
  • Lokalizacja środków trwałych — lokalizacja oznacza alokację przestrzenną środków trwałych. Może to być na przykład firma, dział, magazyn lub pomieszczenie. Lokalizacja jest obowiązkowa. Gdy zasób został wysłany, lokalizację można zmienić tylko poprzez ponowne wysłanie.
  • Data księgowania księgowość finansowa — data ta jest wypełniana przez datę dokumentu. Można ją jednak nadpisać. W tym miejscu zdeponowana data zostanie wykorzystana do określenia okresu w księgowości finansowej.
  • Data księgowania kontroling — data ta jest wypełniana przez datę dokumentu. Może ona jednak zostać nadpisana. Data zdeponowana w tym miejscu zostanie wykorzystana do określenia okresu w kontrolingu.
  • Dokument księgowy księgowość finansowa — to pole zawiera numer dokumentu księgowania z księgowości finansowej
  • Dokument przyjęcia — jest to wewnętrzny numer dla dokumentu przyjęcia. Tworząc dokument przyjęcia, numer dokumentu jest przypisywany zgodnie ze schematem numeracji dla dokumentów przychodzących.
  • Stornowanie — w tym miejscu można zaznaczyć, czy wyszukiwane dokumenty mogły zostać anulowane.
    Możliwe opcje to:
    • Tak
    • Nie 
    • (ignoruj)
  • Status — w tym polu można zadecydować jaki status mają posiadać dokumenty wyświetlone w obszarze roboczym.
    Możliwe wartości to:
    • (wszystkie)
    • W opracowaniu
    • Gotowy do księgowania
    • Księgowanie w toku
    • Zaksięgowany
    • Wystornowane
    • Nieprawidłowy
    • Gotowy do anulowania
  • Zbiorcza modyfikacja danych środków trwałych — poprzez zbiorczą modyfikację danych środków trwałych możliwa jest zmiana wielu środków trwałych podczas jednego wywołania programu.

Obszar roboczy

Obszar roboczy zawiera tabelę, w której wyświetlane są wyszukane dokumenty wychodzące. Użytkownik może określić rodzaj informacji wyświetlanych dla dokumentu wychodzącego. Można utworzyć własne widoki w celu wyświetlenia dokumentu na różne sposoby i z różnymi informacjami.

Widok Standardowy

Poniżej opisano wszystkie istotne kolumny tabeli tego widoku. 

  • Dokument środków trwałych — w tym miejscu wyświetlany jest identyfikator dokumentu środków trwałych
  • Data dokumentu — w tej kolumnie wyświetlana jest data dokumentu. W związku z dokumentami przychodzącymi data dokumentu powinna być inicjowana automatycznie. Data dokumentu będzie używana z rodzaju transakcji, w zależności od parametrów pola Data domyślna.
  • Środek trwały — numer ten jednoznacznie identyfikuje środki trwałe. Może składać się zarówno z cyfr i liter.
  • Transfer środków trwałych — w tym miejscu wyświetlane są informacje o transferze środków trwałych
  • Zbiorcza modyfikacja danych środków trwałych — w tej kolumnie widnieje informacja, czy dany środek trwały został poddany zbiorczej modyfikacji danych środków trwałych
  • Grupa środków trwałych — w tym miejscu wyświetla się numer grupy środków trwałych. Grupy aktywów służą do klasyfikacji i oceny środków trwałych. Aby uprościć obsługę środków trwałych, wiele podstawowych informacji można wprowadzić jako wartości domyślne w grupie środków trwałych. Wartości te są wykorzystywane przy zakładaniu nowych środków trwałych.
  • Lokalizacja środków trwałych — w tym miejscu wyświetlona jest lokalizacja środków trwałych
  • Rodzaj transakcji — w tym miejscu wyświetlony jest unikalny identyfikator rodzaju transakcji
  • Data księgowania księgowości finansowej — data księgowania księgowości finansowej jest wypełniana przez datę dokumentu. Można ją jednak nadpisać. Data wyświetlona w tym miejscu zostanie wykorzystana do określenia okresu w księgowości finansowej.
  • Dokument przyjęcia — w tej kolumnie wyświetlany jest identyfikator dokumentu przychodzącego dla konkretnego środka trwałego
  • Dokument księgowy księgowości finansowej — w tej kolumnie wyświetlany jest numer dokumentu księgowego z księgowości finansowej
  • Stornowanie — status stornowania informuje, czy dokument został anulowany
  • Referencja storno — w tej kolumnie wyświetlana jest informacja o tym, czy dokument środków trwałych został anulowany
  • Status — w tej kolumnie pojawiają się informacje o statusie dokumentu środków trwałcyh
Przycisk Wyświetl klasyfikacje

Po kliknięciu przycisku [Wyświetl klasyfikacje] na liście pojawi się wiersz z polami.

  • Klasyfikacja 1-5 — w ramach klasyfikacji definiowane i oceniane są indywidualne cechy środków trwałych. Wprowadzona tutaj klasyfikacja jest używana jako domyślna podczas tworzenia środka trwałego.
    • Znaczenie w funkcjach wyszukiwania — jeśli analizowane mają być tylko dane z określoną klasyfikacją, należy wprowadzić klasyfikację w tym miejscu (dotyczy to klasyfikacji od 1 do 5). Brak wskazanej klasyfikacji oznacza, że ocena jest niezależna od odpowiedniej klasyfikacji.
    • Znaczenie w danych transakcyjnych — wysłane z tym wymiarem opcjonalnym
  • Producent — w ramach klasyfikacji definiowane i oceniane są indywidualne cechy środków trwałych. W tym miejscu wyświetlany jest producent środka trwałego.
Przycisk Wyświetl pozycje dokumentu księgowego

Po kliknięciu przycisku [Wyświetl pozycje dokumentu księgowego] na liście pojawi się wiersz z dodatkowymi polami.

  • Obszar amortyzacji — w tym miejscu wyświetlony jest unikatowy identyfikator obszaru amortyzacji. Księgowanie środków trwałych pozwala na zdefiniowanie dowolnej liczby obszarów amortyzacji. Dla każdego obszaru amortyzacji można zastosować własne metody wyceny i amortyzacji. W ten sposób środki trwałe mogą być oceniane według różnych wymogów prawnych i biznesowych.
  • Data obrotu — data obrotu jest datą księgowania w księgowości środków trwałych i służy do określenia okresu księgowania. Data transakcji musi przypadać na okres księgowania.
  • Koszty nabycia — pole zawiera koszt nabycia i walutę składnika środków trwałych w obszarze amortyzacji. Waluta może być wstępnie ustawiona w oknie dialogowym księgowania z walutą dokumentu z pola paragonu. Jeśli nie ma waluty, waluta jest inicjowana z obszaru amortyzacji.
  • Wartość księgowa — pole zawiera wartość księgową środka trwałego w obszarze amortyzacji
  • Koszty napraw — pole zawiera koszt naprawy środka trwałego w obszarze amortyzacji
  • Przychody ze sprzedaży — pole zawiera przychody ze sprzedaży składnika środków trwałych w obszarze amortyzacji
Widok Wyświetl komunikaty o błędach

Po kliknięciu przycisku [Wyświetl komunikaty o błędach] na liście pojawi się dodatkowy wiersz z polami.

  • Klasa zgłoszenia — w tym miejscu pojawia się klasa komunikatu, na przykład błąd, ostrzeżenie o błędzie krytycznym, informacja itd.
  • Numer zgłoszenia — w tej kolumnie pojawia się numer komunikatu
  • Treść zgłoszenia — w tym miejscu pojawia się treść komunikatu

Działania związane z aplikacją

W aplikacji Lista: Księgowanie dostępne są następujące działania związane z aplikacją:

Nowy dokument środka trwałego

Za pomocą tej akcji można przejść do konfigurowania nowego dokumentu w aplikacji Księgowanie środków trwałych. W tym miejscu można wybrać rodzaj dokumentu, numer środka trwałego i datę dokumentu, a następnie utworzyć księgowanie za pomocą przycisku [Nowy].

Aby uniknąć powtórzeń w opisie podstawowych procesów, należy zapoznać się z odpowiednimi fragmentami artykułu Księgowanie środków trwałych.

Storno dokumentu

W aplikacji Lista: Księgowanie dostępna jest akcja [Storno dokumentu]. Akcja ta służy do anulowania dokumentu środków trwałych, jeśli spełnione są warunki wstępne.
Obejmują one:

  • Nie może to być anulowanie.
  • Status musi być Zaksięgowany.

Podczas anulowania cały dokument jest kopiowany, znak odwrócenia prefiksu jest stosowany do kwoty i specyfikacji ilości, a status jest ustawiany na Anulowany, podczas gdy status skopiowanego dokumentu jest ustawiany na Gotowy do zaksięgowania. (Ponadto wykonywane są czynności formalne, takie jak przypisanie nowego numeru i daty itp.) Dla oryginalnego i anulowanego dokumentu tworzony jest odnośnik. Oba dokumenty otrzymują status Anulowany.

Księguj

W aplikacji Lista: Księgowanie dostępna jest akcja [Księguj]. Do księgowania można wybrać dokumenty (księgowania), które mają status W trakcie realizacji. Dokumenty te zostały utworzone i zapisane w aplikacji Księgowanie środków trwałych, ale nie zostały jeszcze zatwierdzone do księgowania. Patrz odpowiednie fragmenty w artykule Księgowanie środków trwałych.

Księgowanie może być wykonane jako operacja w tle lub jako działanie natychmiastowe.

Podczas księgowania wartości dokumentu są aktualizowane w pliku bilansu, a interfejs dla księgowości finansowej i kontrolingu jest wypełniany, jeśli ma to zastosowanie.

Warunkiem wstępnym jest aktywacja serwera księgowania środków trwałych.

Konfiguracja

Aplikacja Lista: Księgowanie nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Lista: Księgowanie nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Dla aplikacji Lista: Księgowanie nie są wymagane przyporządkowania organizacji.

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Lista: Księgowanie nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Lista: Księgowanie nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?