Lista: Rozliczenia międzyokresowe

Funkcja Rozliczenia międzyokresowe oferuje użytkownikowi możliwość ujęcia dokumentów, takich jak np. faktury kosztowe, już w momencie ich powstania i przy wskazaniu okresu rozliczenia, w całości lub częściowo w rozliczeniach międzyokresowych. W trakcie okresu obowiązywania rozliczenia automatycznie tworzone są księgowania rozwiązania.

Do wyświetlania rozliczeń dostępna jest aplikacja Lista: Rozliczenia międzyokresowe, która dzięki różnym opcjom wyboru udostępnia użytkownikowi informacje o poszczególnych pozycjach rozliczeń dla dokumentu księgowego (np. faktury).

Lista: Rozliczenia międzyokresowe jest konfigurowalną aplikacją typu Lista i może być elastycznie dostosowany do każdego użytkownika. Szczegółowy opis konfigurowalnych aplikacji typu Lista znajduje się w artykule Listy.

Opis aplikacji

Za pomocą aplikacji Lista: Rozliczenia międzyokresowe użytkownik może przeglądać wszystkie lub wybrane pozycje rozliczeń międzyokresowych. Wyświetlane są wszystkie rozliczenia międzyokresowe, które odpowiadają kryteriom wyszukiwania zdefiniowanym w nagłówku. Do analizy danych według różnych wymagań użytkownik może w menu rozwijanym przycisku [Wybierz i organizuj widok] wybrać oprócz widoku standardowego także widoki Dowód oraz Wyciąg z konta.

Aplikacja Lista: Rozliczenia międzyokresowe składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

W nagłówku dostępne są pola zapytań służące do zawężenia wyświetlanych danych. Zazwyczaj najważniejsze pola są już dostępne. Liczba pól zapytań i ich rozmieszczenie mogą się jednak różnić. To, które pola zapytań są wyświetlane, użytkownik może ustalić samodzielnie.

Poniżej przedstawiono wszystkie dostępne pola zapytań.

Poniżej znajduje szczegółowy opis pól:

  • Numer dokumentu — w tym polu można podać jeden lub kilka numerów dokumentów jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego. Numer pozycji rozliczenia zawsze zawiera numer dokumentu bazowego, a tym samym stanowi odniesienie do tego dokumentu.
  • Typ pozycji rozliczenia międzyokresowego — wybiera się tutaj typ pozycji rozliczenia międzyokresowego, która ma zostać wyświetlona. Możliwe wartości:
    • (wszystkie)
    • Ustawienie
    • Przeksięgowanie
    • Likwidacja
    • Przerwanie
    • Ręczne ustawienie
  • Status pozycji rozliczenia międzyokresowego — wybiera się tutaj pozycje rozliczenia międzyokresowego na podstawie informacji o statusie. Możliwe wartości:
    • (wszystkie)
    • Sporządzony
    • Usunięty
    • Zaksięgowany
    • Wystornowane
    • W trakcie księgowania
    • Zaksięgowane anulowanie
    • Trwa przerywanie
    • Przerwane
  • Konto — w tym polu można podać jedno lub kilka kont księgi głównej jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego. Za pomocą wyszukiwarki wartości można wyświetlić i wybrać istniejące konta księgi głównej.
  • Okres oczekiwany — w tym polu można podać jeden lub kilka okresów jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego. Wartość może być także podana jako zakres od/do (np. 01RR – 05RR, gdzie RR oznacza rok). Jest to okres, w którym np. pozycja rozliczenia międzyokresowego zostanie zlikwidowana.
  • Kwota rozliczenia międzyokresowego — w tym polu można podać jedną lub kilka kwot jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego
  • Data rozliczenia międzyokresowego — w tym polu można podać datę lub okres jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego
  • Okres rzeczywisty — w tym polu można podać jeden lub kilka okresów jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego. Wartość może być także podana jako zakres od/do (np. 01RR – 05RR). Jest to rzeczywisty okres, w którym zaksięgowano ustawienie, likwidację lub przeksięgowanie.
  • Znacznik Wn/Ma — wybiera się tutaj pozycje rozliczenia międzyokresowego na podstawie znacznika Wn/Ma. Możliwe wartości:
    • (wszystkie)
    • Wn
    • Ma
  • Pozycja rozliczenia międzyokresowego — w tym polu można podać jedną lub kilka pozycji jako kryterium wyszukiwania. Każdej pozycji w dokumencie przypisany jest kolejny numer. Numer ten odzwierciedla kolejność tworzenia pozycji: pierwsza pozycja to zawsze ustawienie rozliczenia międzyokresowego, po którym następują księgowania likwidacyjne i, w razie potrzeby, przeksięgowania.
  • Numer dokumentu pierwotnego — w tym polu można podać jeden lub kilka numerów dokumentów jako kryterium wyszukiwania pozycji rozliczenia międzyokresowego. Jest to numer dokumentu, pod którym został zaksięgowany dokument bazowy.

Obszar roboczy

W obszarze roboczym dostępna jest tabela, w której wyświetlane są wszystkie wyszukane pozycje rozliczenia międzyokresowego. Użytkownik może samodzielnie zdecydować, jakie informacje mają być prezentowane.

Poniżej opisano kolumny zdefiniowane w widoku Domyślny. Do tego widoku mogą jednak zostać wybrane dodatkowe kolumny z dostępnego zasobu kolumn.

Widok Domyślny
  • Pozycja rozliczenia międzyokresowego — w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji rozliczenia międzyokresowego
  • Numer dokumentu — w tej kolumnie wyświetlany jest numer dokumentu rozliczenia międzyokresowego
  • Data rozliczenia międzyokresowego — w tej kolumnie wyświetlana jest data rozliczenia międzyokresowego
  • Status pozycji rozliczenia międzyokresowego — w tej kolumnie wyświetlany jest aktualny status pozycji rozliczenia międzyokresowego
  • Kwota — w tej kolumnie wyświetlana jest kwota rozliczenia międzyokresowego
  • Typ pozycji rozliczenia międzyokresowego — w tej kolumnie wyświetlane jest, czy pozycja rozliczenia międzyokresowego jest ustawieniem, likwidacją, przeksięgowaniem czy przerwaniem
  • Okres oczekiwany — w tej kolumnie wyświetlany jest okres przypisany do pozycji rozliczenia międzyokresowego (np. okres likwidacji)
  • Rok obrachunkowy — w tej kolumnie wyświetlany jest rok przypisany do okresu obrachunkowego
  • Okres rzeczywisty — w tej kolumnie wyświetlany jest rzeczywisty okres, w którym dokonano ustawienia, likwidacji lub przeksięgowania
  • Rok obrachunkowy — w tej kolumnie wyświetlany jest rok przypisany do okresu obrachunkowego
  • Konto — w tej kolumnie wyświetlane jest konto przypisane do pozycji rozliczenia międzyokresowego
  • Konto przeciwstawne — w tej kolumnie wyświetlane jest konto przeciwstawne przypisane do pozycji rozliczenia międzyokresowego

Konfiguracja

Aplikacja Lista: Rozliczenia międzyokresowe nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Księgowanie rozliczenia międzyokresowego: com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.deferments.obj.DefermentPosting — wykorzystywana jest przez aplikację Lista: Rozliczenia międzyokresowe między innymi w celu:
  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Konfigurowania definicji działań
  • Importu i eksportu danych

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Lista: Rozliczenia międzyokresowe nie są dostępne uprawnienia specjalne.

Przyporządkowania organizacyjne

Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.

Aby aplikacja Lista: Rozliczenia międzyokresowe była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Lista: Rozliczenia międzyokresowe nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Lista: Rozliczenia międzyokresowe nie jest dostępna dla partnerów biznesowych

Czy ten artykuł był pomocny?