Metody kosztów wtórnych

W aplikacji Metody kosztów wtórnych można określić sposób generowania kosztów wtórnych, dopasowując powiązaną grupę kosztów wtórnych i pozycję przebiegu. W tym miejscu zapisywane są metody używane w aplikacji Przebiegi kosztów wtórnych. Numeracja może pozwolić na pożądane, logicznie poprawne przetwarzanie generowania kosztów wtórnych.

W przypadku podziału kosztów określa się, które istniejące transakcje są zaangażowane, które wartości referencyjne mają zastosowanie do podziału oraz które opcjonalne wymiary i rodzaje kosztów są uwzględnione.

W przypadku wewnętrznej alokacji działań, obliczeń i przyporządkowań kosztów, w każdym przypadku określa się, które ceny, wartości referencyjne i które opcjonalne wymiary, typy kosztów itp. są zaangażowane w transakcje.

Definicje terminów

Koszty wtórne —  jest to zbiorczy termin w rachunku kosztów biznesowych dla wszystkich kosztów produkcji, które firma sama wytwarza. Są one konwertowane w ramach wewnętrznej alokacji kosztów do końcowych centrów kosztów.

Koszty wtórne są rozumiane jako alokacje kosztów i działań, które nie wynikają z pierwotnego księgowania. Koszty wtórne są czynnikami wewnętrznymi, które mogą być tworzone i usuwane wiele razy.

Koszty wtórne występują np. gdy tworzone są działania wewnętrzne, w przypadku alokacji kosztów, dopłat itp. Konkretnym przykładem alokacji kosztów może być na przykład podział miesięcznych kosztów połączeń telefonicznych zgodnie z wcześniej zdefiniowanym kluczem podziału między zaangażowane centra kosztów.

Metody kosztów wtórnych – w metodach kosztów drugorzędnych można dokładnie określić sposób generowania kosztów wtórnych pasujących do powiązanej grupy i pozycji przebiegu; numeracja określa kolejność kroków roboczych.

Numeracja może pozwolić na pożądane, logicznie poprawne przetwarzanie generowania kosztów wtórnych.

Opis aplikacji

Przed utworzeniem nowej metody należy wypełnić pole Grupa kosztów wtórnych. W przypadku typu grupy Wewnętrzna alokacja kosztów lub Alokacja kosztów należy wypełnić pola Sposób ustalania ceny i Sposób określania wielkości odniesienia. W przypadku typu kosztów wtórnych Kalkulacje należy określić pola Ustalenie operatora 1 i Ustalenie operatora 2.

W zależności od typu danej grupy kosztów wtórnych (alokacja kosztów, kalkulacja, wewnętrzna alokacja kosztów) oferowane są różne zakładki do przetwarzania. Zakładki o tej samej zawartości są opisane tylko raz, a w stosownych przypadkach podano odniesienie do tego pełnego opisu.

Ze względów technicznych wybór przebiegów kosztów wtórnych jest obecnie możliwy tylko przy użyciu pomocy wyszukiwania wartości.

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Pola zapytania są wyświetlane w nagłówku. Szczegółowy opis pól:

  • Grupy kosztów wtórnych — dla wprowadzonej tutaj grupy kosztów wtórnych stosowana jest metoda kosztów wtórnych. Ze względu na to, że w grupie kosztów wtórnych definiowany jest typ kosztów wtórnych (Alokacja kosztów, Wewnętrzna alokacja kosztów, Kalkulacje) i wymiary (pole Typ i Wymiar dostawy/Dostarczany wymiar i Otrzymywany wymiar/Wymiar otrzymany), grupa musi być określona przed wszelkimi innymi informacjami.
  • Kolejność przetworzenia — liczby określają kolejność przetworzenia metod należących do określonej grupy. Kolejność ta ma wpływ na wynik, w zależności od sposobu zdefiniowania metod. Kolejność przetworzenia ma wpływ na wynik, jeśli wygenerowane księgowanie kosztów wtórnych jest również wykorzystywane przez inną metodę, a zatem opiera się na obliczonych, a nie oryginalnych wartościach.Zaleca się, aby kolejność była wykonywana w odstępach co 10, aby można było łatwo wprowadzać kolejne zmiany.
  • Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowa cecha wyróżniająca. Może składać się z dowolnego tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Wprowadza on znaczący, zapadający w pamięć opis, który jest unikalny, aby ułatwić wyszukiwanie. To samo oznaczenie może jednak istnieć więcej niż jeden raz.
  • Sposób ustalania ceny — wskazuje dla typu Wewnętrzna alokacja kosztów, jak ustalana jest cena. Oprócz ceny należy określić także wielkość odniesienia. W polu Sposób określania wielkości odniesienia definiuje się, jak ma być określana referencja. Całkowita kwota dla księgowania tworzona jest jako iloczyn ceny i odniesienia. Wyjątek stanowi wartość Rozrachunek kwota stała (patrz poniżej).

Uwaga
Ceny są zawsze ustalane dla bieżącej waluty przetwarzania.

Dostępne wartości dla typu Wewnętrzna alokacja kosztów:

    • Bez danych cen — ta wartość nie jest dozwolona dla typu Wewnętrzna alokacja kosztów. Dla innych typów kosztów wtórnych cena nie ma znaczenia.
    • Rozrachunek kwota stała — dla każdej kombinacji elementu wymiaru i drugiej alokacji następuje księgowanie tej kwoty. W tym przypadku referencja nie jest potrzebna. Przykładowo, może to być konieczne, jeśli należy uwzględnić dodatkowe ryczałtowe koszty.
    • Cena jest ceną podstawową (Cena jest kwotą stałą)cena jest ceną podstawową, która stosowana jest do wszystkich kombinacji elementu wymiaru i drugiej alokacji i która jest mnożona przez wielkość odniesienia (np. m², liczba pracowników itd.). Dzięki temu uzyskuje się np. cenę proporcjonalną dla różnych wielkości działów (na m² lub na pracownika). Różne kwoty księgowania wynikają więc jedynie z różnych wielkości odniesienia.
    • Cena z wymiarów opcjonalnych (Cena z danych podstawowych) — jako cenę stosuje się cenę rozliczeniową z opcjonalnego wymiaru
    • Cena z danych obrotów — cena jest sumowana z pliku bilansu. Dokładne specyfikacje są podane na zakładce Cena z danych obrotów.
  • Sposób określania wielkości odniesienia — w tym miejscu należy wybrać sposób wielkości odniesienia. Gdy typ kosztów wtórnych to Kalkulacje, pole to nie jest wyświetlane. Dostępne są wartości:
    • Bez wlk. odnies. — ta wartość jest dozwolona tylko dla wartości Rozrachunek kwota stała w polu Sposób ustalania ceny
    • Wielkość odniesienia jest wartością stałą — wielkość odniesienia jest definiowana dla każdej kombinacji wymiaru opcjonalnego z drugim przyporządkowaniach w rekordach szczegółów
    • Wielkość odniesienia z wymiarów opcjonalnych — odniesienie jest określane na podstawie opcjonalnego wymiaru. Bardziej szczegółowe specyfikacje można wskazać na zakładce Wielkość odniesienia z wymiarów opcjonalnych.
    • Dane obrotów — odniesienie jest sumowane z pliku salda. Użytkownik może wskazać bardziej szczegółowe specyfikacje na zakładce Dane obrotów.
    • Przeniesienie wg stawek % — dozwolone tylko w przypadku alokacji kosztów. Dla każdej kombinacji elementu wymiaru i drugiego przyporządkowaniach w rekordach szczegółów zostanie zapisana wartość procentowa. Kwota do alokacji jest dzielona zgodnie z tymi wartościami procentowymi.

Obszar roboczy

Obszar roboczy zawiera tabelę i wiele zakładek, w których wyświetlane są zdefiniowane metody i które można zmieniać.

W zależności od typu grupy kosztów wtórnych (Alokacja kosztów, Kalkulacje, Wewnętrzna alokacja kosztów) wyświetlane są różne zakładki z różnymi polami.

Alokacja kosztów
Zakładka Ogólne
  • Status — tutaj definiuje się, czy ustawione metody mają być przetwarzane. Za pomocą dwóch opcji, Aktywne i Nieaktywne, można określić, czy zestaw metod będzie przetwarzany. W celu edycji lub modyfikacji metody można ustawić status ważnego rekordu w dowolnej kolejności. Niewłaściwy rekord może mieć tylko status Nieaktywne lub Nieważne. Aktywne lub Nieważne metody grupy są sprawdzane przed utworzeniem dodatkowych księgowań kosztów i, jeśli to konieczne, status zostanie zmieniony na Aktywny lub Nieważny. Dostępne wartości:
    • Aktywny — ten zestaw metod jest uwzględniany w generowaniu kosztów wtórnych
    • Nieaktywny — ten zestaw metod nie jest brany pod uwagę przy generowaniu kosztów wtórnych
    • Nieważny — ten zestaw metod nie może być brany pod uwagę przy generowaniu kosztów wtórnych. Wartości tej nie można wprowadzić ręcznie. Jest ona ustawiana automatycznie, gdy kontrola aktywnego zestawu metod wykaże, że nie wszystkie niezbędne dane z innych plików są obecne lub sama metoda jest wadliwa. W przeciwnym razie nieprawidłowy rekord jest ustawiany na Aktywny, jeśli wszystkie niezbędne rekordy są dostępne.
  • Umożliwiaj zmianę klasy kosztów (pole wyboru) — jeśli wybrano zmianę klasy kosztów, klasy kosztów są dostosowywane do alokacji kosztów. Dzieje się tak zawsze, gdy wymiary wygenerowanych księgowań wymagają innej klasy kosztów.
  • Obowiązuje od — od tego okresu księgowania controllingu obowiązują metody. Tylko w tym okresie od/do ta metoda jest ważna.
  • Obowiązuje do — do tego okresu księgowania controllingu obowiązują metody. Tylko w tym okresie od/do ta metoda jest ważna.
Zakładka Dostarczanie

Drugie przyporządkowanie lub klasy kosztów są wyświetlane tylko wtedy, gdy są używane zgodnie z podstawową parametryzacją. W przypadku pochodzenia Księgowania z transakcji nie ma również informacji o drugim przyporządkowaniu.

Hierarchie są wyświetlane tylko wtedy, gdy są używane zgodnie z parametrami.

Wszystkie ważne kolumny tabeli tego widoku zostały opisane poniżej.

  • Wybór — w tym miejscu można określić, czy wymiary opcjonalne należące do wymiaru dostawy  można wybrać za pomocą klasyfikacji lub zgodnie z danymi wejściowymi. Możliwe wartości:
    • Wprowadzony
    • Klasyfikacja 1
    • Klasyfikacja 2

W przypadku klasyfikacji alokacja kosztów obejmuje wszystkie opcjonalne wymiary, które są przypisane do tego węzła w drzewie klasyfikacji. Przy wyborze Wprowadzony, wybór opcjonalnych wymiarów jest bezpośrednio określony.

  • Klasyfikacja — jeśli w polu Wybór wybrano jedną z klasyfikacji od 1 do 5, w tym polu można określić węzeł z odpowiedniej klasyfikacji. Alokacja kosztów obejmuje tylko wymiary opcjonalne, które są przypisane do tego węzła w drzewie.
  • Opcjonalne wymiary — jeśli w polu Wybór wybrano wartość Wprowadzony, w tym polu można określić wybory opcjonalnych wymiarów związanych z alokacją kosztów. Do celów kontroli można skopiować te wybory do odpowiedniego pola wyboru w nagłówku dla opcjonalnych wymiarów wymiaru dostarczającego i firmy. W ten sposób można określić, które wymiary opcjonalne są obecnie zaangażowane w alokację kosztów.
  • Wybór rodzaju kosztów — w tym miejscu można określić, czy rodzaje kosztów są wybierane zgodnie z danymi wejściowymi, czy za pomocą klasyfikacji. Dostępne wartości:
    • Wprowadzony
    • Klasyfikacja 1
    • Klasyfikacja 2
    • Klasyfikacja 3
    • Klasyfikacja 4
    • Klasyfikacja 5

W przypadku klasyfikacji alokacja kosztów obejmuje wszystkie rodzaje kosztów przypisane do tego węzła w drzewie klasyfikacji. Wybór opcji Wprowadzony umożliwia bezpośrednie określenie wymiarów rodzajów kosztów.

Ponadto, rodzaje kosztów mogą być również ograniczone przez ich klasy kosztów.

  • Klasyfikacja rodzajów kosztów — jeśli w polu Wybór rodzaju kosztów wybrano jedną z klasyfikacji od 1 do 5, można tutaj określić węzeł z odpowiedniej klasyfikacji. Alokacja kosztów obejmuje tylko rodzaje kosztów, które są przypisane do tego węzła w drzewie.
  • Rodzaj kosztów — jeśli w polu Wybór rodzaju kosztów wybrano wartość Wprowadzony, można tutaj określić wybór rodzaju kosztów związanych z alokacją kosztów. W celu kontroli można skopiować te wybory do odpowiedniego pola wyboru Rodzaj kosztów w nagłówku firmy dostarczającej. W ten sposób można określić, które rodzaje kosztów są obecnie zaangażowane w alokację kosztów. Należy również zwrócić uwagę na wybór klas kosztów.
  • Klasy kosztów — alokacja kosztów obejmuje tylko rodzaje kosztów z wybranymi tutaj klasami kosztów. Można wybrać następujące klasy:
    • Wszystkie
    • Bez klasy kosztów
    • Zmienne koszty ogólne
    • Stałe koszty ogólne
    • Zmienne koszty bezpośrednie
    • Stałe koszty bezpośrednie
  • Wyjątki – rodz. kosztów — rodzaje kosztów wprowadzone tutaj nie będą brały udziału w tej alokacji, nawet jeśli są przypisane do węzła w celu klasyfikacji
  • Wybór — w tym miejscu można określić sposób wyboru drugich przyporządkowań, które są zaangażowane w alokację kosztów. Wymiar można rozpoznać po drugiej części nazwy tego pola. Dostępne wartości:
    • Wszystkie — wszystkie wartości drugiego przyporządkowania w pliku salda są brane pod uwagę, w tym te puste, i przetwarzane indywidualnie
    • Suma — wszystkie wartości drugiego przyporządkowania w pliku bilansu są podsumowywane, nawet te puste, i przydzielane w sumie. W porównaniu z opcją Wszystkie można zaoszczędzić wiele pojedynczych transakcji, ale trudniej jest prześledzić, w jaki sposób zostały utworzone księgowania kosztów wtórnych.
    • Pusty — uwzględniane są tylko puste drugie przyporządkowania. Rekordy salda z wypełnionym drugim przyporządkowaniem nie są uwzględniane w alokacji kosztów.
    • Wprowadzony — wybór drugiego przyporządkowania jest wprowadzany bezpośrednio
    • Klasyfikacja 1
    • Klasyfikacja 2
    • Klasyfikacja 3
    • Klasyfikacja 4
    • Klasyfikacja 5

W przypadku klasyfikacji, alokacja kosztów obejmuje wszystkie drugie przyporządkowania, które są przypisane do tego węzła w drzewie klasyfikacji.

  • Klasyfikacja — jeśli w polu Wybór wybrano jedną z klasyfikacji od 1 do 5, w tym polu można określić węzeł z odpowiedniej klasyfikacji. Alokacja kosztów obejmuje tylko wymiary opcjonalne, które są przypisane do tego węzła w drzewie.
  • Drugi wymiar opcjonalny — jeśli w polu Wybór wybrano wartość Wprowadzony, w tym polu można określić wybory zaangażowanych wymiarów opcjonalnych, które są zaangażowane w alokację kosztów. W celu kontroli można skopiować te wybory do odpowiedniego pola wyboru w nagłówku dla opcjonalnych wymiarów drugiego przypisania wymiaru dostawy w firmie dostarczającej. W ten sposób można określić, które wymiary opcjonalne są obecnie zaangażowane w alokację kosztów.
  • Wyjątek — te opcjonalne wymiary nie są brane pod uwagę
Zakładka Księgowanie

Tutaj drugie zadanie jest również wyświetlane tylko wtedy, gdy praca obejmuje drugie zadanie.

Jeśli grupa nie obejmuje księgowania Ma zgodnie ze specyfikacjami grupy, odpowiednie błędy dla księgowania przeciwstawnego nie są wyświetlane.

Sekcja Księgowanie Wn:

  • Ustalenie rodzaju kosztów — w tym miejscu należy wprowadzić sposób ustalenia rodzaju kosztów księgowania Wn. Ze względu na różnorodność wyborów i ich wyjaśnień, sugerowane jest zapoznanie się z dokumentacją.
  • Rodzaj kosztów — z ustawionym tutaj rodzajem kosztu, rodzaje kosztów są wprowadzane domyślnie w rekordach szczegółowych, gdy pole Ustalenie rodzaju kosztów zawiera wartość Wprowadzony
  • Błędny rodzaj kosztów — ten rodzaj kosztów jest używany, jeśli nie można określić rodzaju kosztu za pomocą wymaganej klasy
  • Klasa kosztów ogólnych — to ustawienie dotyczy tylko alokacji kosztów, w których aktywowana jest opcja Umożliwiaj zmianę klasy kosztów. Gdy rodzaj kosztów bez klasy kosztów zostanie określony dla księgowania z typem transakcji Wartość, a wymiary, których to dotyczy, oczekują klasy Koszty ogólne, system próbuje określić rodzaj kosztów z tą klasą kosztów. Następnie księgowanie jest dokonywane z tym typem kosztu lub alternatywnie z błędnym rodzajem kosztu.
  • Klasa kosztów bezpośrednich —  to ustawienie dotyczy tylko alokacji kosztów, w których aktywowana jest opcja Umożliwiaj zmianę klasy kosztów. Gdy rodzaj kosztów bez klasy kosztów zostanie określony dla księgowania z typem transakcji Wartość, a wymiary, których to dotyczy, oczekują klasy Koszty bezpośrednie, system próbuje określić rodzaj kosztów z tą klasą kosztów. Następnie księgowanie jest dokonywane z tym typem kosztu lub alternatywnie z błędnym rodzajem kosztu.

Sekcja Księgowanie Ma:

  • Ustalenie — definicja, z którym opcjonalnym wymiarem odbywa się księgowanie. Dostępne wartości:
    • Wprowadzony — księgowanie odbywa się przy użyciu opcjonalnego wymiaru z danych wejściowych
    • Wymiar dostawy/Dostarczany wymiar — ten wybór jest dostępny tylko w przypadku alokacji kosztów. Opcjonalny wymiar jest pobierany z księgowania, które powinno zostać przypisane.
    • Otrzymywany wymiar/Wymiar odbioru — ten wybór nie jest możliwy w przypadku alokacji kosztów. Firma dostarczająca i odbierająca oraz typ wymiaru dostarczającego i odbierającego muszą być takie same.
    • Otrzymywane 2. przyporząd. — ten wybór nie jest możliwy w przypadku alokacji. Firma dostarczająca i odbierająca oraz dostarczający i odbierający drugi typ alokacji muszą być takie same.
  • Opcjonalny wymiar — jeśli pole Ustalenie zawiera wartość Wprowadzony, wówczas można tutaj zdefiniować opcjonalny wymiar dla księgowań uznaniowych lub przeciwstawnych
  • Ustalenie rodzaju kosztów —  w tym miejscu należy wprowadzić sposób określania typu kosztu księgowania przeciwstawnego lub księgowania uznaniowego. Ze względu na różnorodność wyborów i ich wyjaśnień, prosimy o zapoznanie się z dokumentacją.
  • Rodzaj kosztów — jeśli pole Ustalenie rodzaju kosztów zawiera wartość Wprowadzony, w polu tym należy wpisać rodzaj kosztu dla księgowań uznaniowych lub przeciwstawnych
  • Błędny rodzaj kosztów — błędny rodzaj kosztów jest używany, jeśli nie można określić rodzaju kosztów za pomocą wymaganej klasy
  • Ustalenie — tutaj można wprowadzić sposób wypełniania opcjonalnych wymiarów dla księgowania, które są przypisane do drugiego przyporządkowania. Dostępne wartości:
    • Wprowadzony — księgowania są edytowane z wprowadzonym drugim przyporządkowaniem
    • Dostarczane 2. przyporząd. — ten wybór jest dostępny tylko w przypadku alokacji kosztów. Drugie przypisanie jest pobierane z księgowanie, które jest aktualnie przypisane.
    • Otrzymane 2. przyporząd. — ten wybór nie jest możliwy w przypadku alokacji kosztów. Ten wybór jest dozwolony tylko wtedy, gdy drugie przyporządkowanie odbiorcze pasuje do wymiaru opcjonalnego.
    • Brak 2. przyporząd. — drugie przyporządkowanie jest puste
  • Drugi wymiar opcjonalny — jeśli pole Ustalenie zawiera wartość Wprowadzony, wówczas można tutaj zdefiniować opcjonalny wymiar jako drugie przyporządkowanie dla księgowania
Zakładka Wielkość odniesienia z wymiarów opcjonalnych

Ta zakładka zostanie otwarta po wprowadzeniu wartości Wielkość odniesienia z wymiarów opcjonalnych w polu Sposób określania wielkości odniesienia.

  • Ustalenie wielkości odniesienia — w tym polu określa się, na podstawie którego opcjonalnego wymiaru określana jest wielkość odniesienia. Dostępne są następujące opcje, jeśli są aktywne:
    • (brak)
    • Opcjonalny wymiar z księgowania przeciwstawnego
    • 2. przyporządkowanie z księgowania przeciwstawnego
    • Opcjonalny wymiar strony odbierającej
    • 2. przyporządkowanie strony odbierającej
  • Definicja wielkości odniesienia — używane jest odniesienie do tej definicji
Zakładka Dane obrotów

Zakładka ta zostanie otwarta po wprowadzeniu wartości Dane obrotów w polu Sposób określania wielkości odniesienia.

  • Firma dla wielkości odniesienia — firma dla wielkości odniesienia. Zwykle firma odbierająca jest tutaj pobierana z wartości domyślnej. Ta firma jest używana do kosztów wtórnych, które generują wielkości odniesienia z danych transakcji, Wymiar otrzymywania musi być również zdefiniowany dla tej firmy. Wymiary opcjonalne muszą do siebie pasować. Dlatego można użyć tylko tych opcjonalnych wymiarów, które mają ten sam kod w obu organizacjach. Jeśli należy uwzględnić drugie przypisania, można użyć tylko tych opcjonalnych wymiarów, które mają ten sam kod w obu organizacjach. Musi istnieć możliwość znalezienia okresu w firmie referencyjnej z okresu przetwarzania firmy otrzymującej. Dlatego data rozpoczęcia i data zakończenia okresów muszą być zgodne. Jeśli należy uwzględnić drugie przyporządkowanie, można użyć tylko takich opcjonalnych wymiarów, które mają ten sam kod w obu organizacjach. W okresach zamknięcia, numer sekwencji również musi być zgodny.
  • Przetworz. 2. przyporządkowania — Tutaj definiuje się, czy ma on być sumowany w drugim przypisaniu w celu określenia referencji.
    • Bez sumy — określenie referencji odbywa się za pomocą pustego lub drugiego przyporządkowania, zgodnie z definicją w szczegółowych zapisach
    • Suma za wszystkie 2. przyporządkowania — wielkość odniesienia jest obliczana jako suma wszystkich drugich przyporządkowań. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy księgowanie obciążeniowe odbywa się bez drugiego przyporządkowania.
  • Rodzaj danych — w przypadku tego rodzaju danych, referencja jest określana na podstawie sald
  • Ustalenie rodzajów kosztów — odniesienie może być określone na podstawie ustalonego rodzaju kosztów lub jako suma wszystkich rodzajów kosztów, które są przypisane do określonej klasyfikacji.
    • Wprowadzony — określenie odniesienia odbywa się za pomocą wprowadzonego rodzaju kosztów
    • Klasyfikacja 1 — stosowana jest klasyfikacja rodzaju kosztów 1
    • Klasyfikacja 2 — zastosowano klasyfikację rodzaju kosztów 2
    • Klasyfikacja 3 — zastosowano klasyfikację rodzaju kosztów 3
    • Klasyfikacja 4 — zastosowano klasyfikację rodzaju kosztów 4
    • Klasyfikacja 5 — zastosowano klasyfikację rodzaju kosztów 5
  • Jednostka — jeśli użytkownik wprowadzi tu jednostkę, tylko rodzaje kosztów z tą jednostką będą brane pod uwagę
  • Rodzaj kosztów — jeśli pole Ustalenie rodzaju kosztów zawiera wartość Wprowadzony, użytkownik wprowadza tutaj rodzaj kosztów, którego rekordy salda z tą walutą są używane do określania odniesienia
  • Klasyfikacja rodzajów kosztów — jeśli pole Wybór waluty zawiera jedną z 5 klasyfikacji, użytkownik wprowadza tutaj punkt odpowiedniej klasyfikacji rodzajów kosztów
  • Wybór waluty — wybór waluty, w której określane jest odniesienie.
    • Wprowadzony — wielkość odniesienia jest określana w walucie, niezależnie od waluty wywołania. Dozwolone są wszystkie waluty, w których działa firma referencyjna.
    • Waluta wywołania — wielkość odniesienia jest określana w walucie wywołania. W przypadku walut przetwarzania, które nie są używane w firmie referencyjnej, metody te nie mogą być przetwarzane.
    • Waluta wiodąca — wielkość odniesienia jest określana w walucie wiodącej firmy referencyjnej
  • Waluta — jeśli pole Ustalenie rodzaju kosztów zawiera wartość Wprowadzony, rekordy salda z tą walutą są używane do określenia wielkości odniesienia
  • Wybór okresów księgowych — wybór okresów księgowania w celu określenia wielkości odniesienia
    • Brak
    • Analogiczny okres — wielkość odniesienia jest określana na podstawie okresu wywołania
    • N okresów przed aktualnym okresem wywołania — wcześniejszy okres bieżącego okresu wywołania jest określany zgodnie z różnicą okresów
    • N okresów po aktualnym okresie wywołania — kolejny okres bieżącego okresu wywołania jest określany na podstawie różnicy okresów
    • Okres obrachunkowy skumulowany — okres obrachunkowy jest określany na podstawie okresu wywołania. Wielkością odniesienia jest suma wszystkich okresów księgowych w tym okresie obrachunkowym do bieżącego okresu wywołania.
    • Ten sam okres obrach. — okres obrachunkowy jest określany na podstawie okresu wywołania. Wielkość odniesienia jest sumą wszystkich okresów księgowych w tym okresie obrachunkowym, w tym bieżącego okresu wywołania.
    • Ostatni okres obrach. — okres obrachunkowy to poprzedni rok okresu wywołania. Wielkość odniesienia to suma wszystkich okresów księgowych w tym okresie obrachunkowym w tym bieżącego okresu wywołania.
    • Stałe okresy księg. — wielkość odniesienia jest określana dla stałego, określonego okresu
    • Stały okres obrachunkowy — wielkość odniesienia jest sumą wszystkich okresów księgowych w tym okresie obrachunkowym, w tym wszystkich okresów zamknięcia.
Uwaga
Jeśli określenie wielkości odniesienia nie nastąpiło w firmie odbierającej, bieżący okres wywołania jest określany przez firmę w następujący sposób:

  • Ta sama data rozpoczęcia
  • Ta sama data końcowa
  • Ten sam rodzaj (okres normalny lub okres zamknięcia)
  • W przypadku okresów zamknięcia liczba ta musi być równa

Jeśli nie można określić żadnego okresu, wówczas nie jest określana żadna wielkość odniesienia.

  • Różnica w okresach — dla opcji N okresów przed aktualnym okresem wywołania i N okresów po okresie wywołania, wprowadzonych w polu Wybór okresów księgowych, w tym polu należy wprowadzić liczbę N
  • Okres obrachunkowy — użytkownik wprowadza żądany okres obrachunkowy dla wartości Stały okres obrachunkowy w polu Wybór okresów księgowych
  • Okres księgowy — użytkownik wprowadza żądany okres księgowania dla wartości Stały okres księgowy w polu Wybór okresów księgowych
Zakładka Informacja dotycząca celu

Klasyfikacje są wyświetlane tylko wtedy, gdy są używane zgodnie z parametrami.

W wyjątkach klucze zewnętrzne są zawsze zapisywane.

W informacjach od-do dla elementów wymiaru, rodzajów kosztów i drugich przyporządkowań, obiekty nie mogą istnieć.

  • Wybór — definicja sposobu wyszukiwania opcjonalnych wymiarów rekordów szczegółów. Określenia można dokonać poprzez bezpośredni wpis. Po drugie, można podać klasyfikację. W ten sposób można wybrać wszystkie opcjonalne wymiary, które są przypisane do węzła określonej klasyfikacji. Możliwe wartości:
    • Wprowadzony
    • Klasyfikacja 1
    • Klasyfikacja 2
    • Klasyfikacja 3
    • Klasyfikacja 4
    • Klasyfikacja 5
  • Wybór — definicja, czy i w jaki sposób określane jest drugie przyporządkowanie rekordów szczegółów. Określenia można dokonać poprzez bezpośredni wpis. Po drugie, można podać klasyfikację. W ten sposób można wybrać wszystkie opcjonalne wymiary, które są przypisane do węzła określonej klasyfikacji. Możliwe wartości:
    • Bez 2. przyporząd.
    • Wprowadzony
    • Klasyfikacja 1
    • Klasyfikacja 2
    • Klasyfikacja 3
    • Klasyfikacja 4
    • Klasyfikacja 5
  • Samodz. dociąż. — tutaj definiuje się, czy zbywający wymiar opcjonalny może zostać ponownie obciążony
  • Ograniczenie — dostępne wartości:
    • Bez ograniczenia
    • Tylko zbywający wymiar opcjonalnych

Ograniczenie do dostarczania wymiarów opcjonalnych jest możliwe tylko w przypadku alokacji kosztów z odniesieniem do danych transakcji, jeśli firma dostarczająca jest identyczna z firmą odbierającą, a dostarczane wymiary opcjonalne są równe wymiarowi odbierającemu lub drugiemu przyporządkowany, i jest to również zaksięgowane.

  • Ograniczenie — dostępne wartości:
    • Bez ograniczenia
    • Tylko zbywający wymiar opcjonalnych

Ograniczenie do dostarczania wymiarów opcjonalnych jest możliwe tylko w przypadku alokacji kosztów z odniesieniem do danych transakcji, jeśli firma dostarczająca jest identyczna z firmą odbierającą, a dostarczane wymiary opcjonalne są równe wymiarowi odbierającemu lub drugiemu przyporządkowany, i jest to również zaksięgowane.

Kalkulacje
Zakładka Ogólne
  • Status — tutaj definiuje się, czy ustawione metody mają być przetwarzane. Za pomocą dwóch opcji, Aktywne i Nieaktywne, można określić, czy zestaw metod będzie przetwarzany. W celu edycji lub modyfikacji metody można ustawić status ważnego rekordu w dowolnej kolejności. Niewłaściwy rekord może mieć tylko status Nieaktywne lub Nieważne. Aktywne lub Nieważne metody grupy są sprawdzane przed utworzeniem dodatkowych księgowań kosztów i, jeśli to konieczne, status zostanie zmieniony na Aktywny lub Nieważny. Dostępne wartości:
    • Aktywny — ten zestaw metod jest uwzględniany w generowaniu kosztów wtórnych
    • Nieaktywny — ten zestaw metod nie jest brany pod uwagę przy generowaniu kosztów wtórnych
    • Nieważny — ten zestaw metod nie może być brany pod uwagę przy generowaniu kosztów wtórnych. Wartości tej nie można wprowadzić ręcznie. Jest ona ustawiana automatycznie, gdy kontrola aktywnego zestawu metod wykaże, że nie wszystkie niezbędne dane z innych plików są obecne lub sama metoda jest wadliwa. W przeciwnym razie nieprawidłowy rekord jest ustawiany na Aktywny, jeśli wszystkie niezbędne rekordy są dostępne.
  • Formuła — za pomocą tej formuły obliczana jest wartość. Dozwolone są operatory OP1 dla operatora 1 i OP2 dla operatora 2, gdzie te operatory są zdefiniowane. Należy zapoznać się z dokumentacją kalkulacji, aby sprawdzić, które kalkulacje są dozwolone.
  • Obowiązuje od — od tego okresu księgowania controllingu obowiązują metody. Tylko w tym okresie od/do ta metoda jest ważna.
  • Obowiązuje do — do tego okresu księgowania controllingu obowiązują metody. Tylko w tym okresie od/do ta metoda jest ważna.
Zakładka Księgowanie

Pod względem zawartości, zakładka ta odpowiada zakładce Księgowanie, która została już opisana w sekcji Alokacja kosztów w rozdziale Zakładka Księgowanie.

Pola błędów dla Klasa kosztów dla kosztów ogólne i Klasa kosztów dla kosztów bezpośrednich nie mają jednak zastosowania.

Zakładka Operator 1 z ceny rozliczeniowej

Określa, w jaki sposób pierwszy operator jest określany na podstawie ceny rozliczeniowej. Ta zakładka jest otwierana po wprowadzeniu wartości Operator 1 z ceny rozliczeniowej w polu Ustalenie operatora 1.

  • Ustalenie cena — tutaj definiuje się, z którego opcjonalnego wymiaru pobierana jest cena rozliczeniowa. Dostępne są następujące opcje, jeśli są aktywne:
    • Opcjonalny wymiar z księgowania przeciwstawnego
    • 2. przyporządkowanie z księgowania przeciwstawnego
    • Opcjonalny wymiar strony odbierającej
    • 2. przyporządkowanie strony odbierającej
  • Typ ceny — używana jest cena rozliczeniowa definicji ceny
Zakładka Operator 1 z wielkości odniesienia

Określa, w jaki sposób pierwszy operator jest określany na podstawie wielkości odniesienia. Ta zakładka jest otwierana po wprowadzeniu wartości Operator z wielkości odniesienia w polu Ustalenie operatora 1.

  • Ustalenie wielkości odniesienia — tutaj definiuje się, z którego opcjonalnego wymiaru pobierana jest wielkość odniesienia. Dostępne są następujące opcje, jeśli są aktywne:
    • Opcjonalny wymiar z księgowania przeciwstawnego
    • 2. przyporządkowanie z księgowania przeciwstawnego
    • Opcjonalny wymiar strony odbierającej
    • 2. przyporządkowanie strony odbierającej
  • Definicja wielkości odniesienia — używana jest wielkość odniesienia
Zakładka Operator 1 z danych operacji

Określa, w jaki sposób pierwszy operator jest określany na podstawie odniesienia. Ta zakładka jest otwierana po wprowadzeniu wartości Operator z danych operacji w polu Ustalenie operatora 1.

Pod względem zawartości zakładka ta odpowiada zakładce Dane obrotów, która została już opisana w sekcji Alokacje kosztów w rozdziale Zakładka Dane obrotów.

Zakładka Operator 1 kwota bazowa

Zakładka ta zostanie otwarta po wprowadzeniu wartości Operator jest podstawowy w polu Ustalenie operatora 1.

  • Kwota — specyfikacja kwoty
Zakładka Operator 2 z ceny rozliczeniowej

Określa, w jaki sposób drugi operator jest określany na podstawie wielkości odniesienia. Ta zakładka jest otwierana po wprowadzeniu wartości Operator z wielkości odniesienia w polu Ustalenie operatora 2.

Pod względem zawartości pola odpowiadają powyższym specyfikacjom w zakładce Operator 1 z ceny rozliczeniowej.

Zakładka Operator 2 z wielkości odniesienia

Określa, w jaki sposób drugi operator jest określany na podstawie wielkości odniesienia. Ta zakładka jest otwierana po wprowadzeniu wartości Operator z wielkości odniesienia w polu Ustalenie operatora 2.

Pod względem zawartości pola odpowiadają powyższym specyfikacjom w zakładce Operator 1 z wielkości odniesienia.

Zakładka Operator 2 z danych operacji

Określa, w jaki sposób drugi operator jest określany na podstawie odniesienia. Ta zakładka jest otwierana po wprowadzeniu wartości Operator z danych operacji w polu Ustalenie operatora 2.

Pod względem zawartości pola odpowiadają powyższym specyfikacjom w zakładce Operator 1 z danych operacji, które zostały już opisane w sekcji Alokacje kosztów w rozdziale Zakładka Dane obrotów.

Zakładka Informacje dotyczące celu

W tym miejscu można określić informacje dotyczące czasu obowiązywania metody kosztów wtórnych i statusu metody.

  • Wybór — definicja sposobu wyszukiwania opcjonalnych wymiarów rekordów szczegółów. Określenia można dokonać poprzez bezpośredni wpis. Po drugie, można podać klasyfikację. W ten sposób można wybrać wszystkie opcjonalne wymiary, które są przypisane do węzła określonej klasyfikacji. Dostępne wartości:
    • Wprowadzony
    • Klasyfikacja 1
    • Klasyfikacja 2
    • Klasyfikacja 3
    • Klasyfikacja 4
    • Klasyfikacja 5
  • Wybór — definicja, czy i w jaki sposób określane jest drugie przyporządkowanie rekordów szczegółów. Określenia można dokonać poprzez bezpośredni wpis. Po drugie, można podać klasyfikację. W ten sposób można wybrać wszystkie opcjonalne wymiary, które są przypisane do węzła określonej klasyfikacji.
    • Bez 2. przyporząd.
    • Wprowadzony
    • Klasyfikacja 1
    • Klasyfikacja 2
    • Klasyfikacja 3
    • Klasyfikacja 4
    • Klasyfikacja 5
Wewnętrzna alokacja kosztów

Dotyczy informacji o wewnętrznej alokacji kosztów.

Zakładka Ogólne

W tym miejscu można określić informacje dotyczące czasu obowiązywanie metody kosztów wtórnych i statusu metody.

  • Status — tutaj definiuje się, czy ustawione metody mają być przetwarzane. Za pomocą dwóch opcji, Aktywne i Nieaktywne, można określić, czy zestaw metod będzie przetwarzany. W celu edycji lub modyfikacji metody można ustawić status ważnego rekordu w dowolnej kolejności. Niewłaściwy rekord może mieć tylko status Nieaktywne lub Nieważne. Aktywne lub Nieważne metody grupy są sprawdzane przed utworzeniem dodatkowych księgowań kosztów i, jeśli to konieczne, status zostanie zmieniony na Aktywny lub Nieważny. Dostępne wartości:
    • Aktywny — ten zestaw metod jest uwzględniany w generowaniu kosztów wtórnych
    • Nieaktywny — ten zestaw metod nie jest brany pod uwagę przy generowaniu kosztów wtórnych
    • Nieważny — ten zestaw metod nie może być brany pod uwagę przy generowaniu kosztów wtórnych. Wartości tej nie można wprowadzić ręcznie. Jest ona ustawiana automatycznie, gdy kontrola aktywnego zestawu metod wykaże, że nie wszystkie niezbędne dane z innych plików są obecne lub sama metoda jest wadliwa. W przeciwnym razie nieprawidłowy rekord jest ustawiany na Aktywny, jeśli wszystkie niezbędne rekordy są dostępne.
  • Obowiązuje od — od tego okresu księgowania controllingu obowiązują metody. Tylko w tym okresie od/do ta metoda jest ważna.
  • Obowiązuje do — do tego okresu księgowania controllingu obowiązują metody. Tylko w tym okresie od/do ta metoda jest ważna.
Zakładka Księgowanie

Sekcja Księgowanie Wn: 

  • Ustalenie rodzaju kosztów — w tym miejscu należy wprowadzić sposób ustalenia rodzaju kosztów księgowania Wn. Ze względu na różnorodność wyborów i ich wyjaśnień, sugerowane jest zapoznanie się z dokumentacją.
  • Rodzaj kosztów — z ustawionym tutaj rodzajem kosztu, rodzaje kosztów są wprowadzane domyślnie w rekordach szczegółowych, gdy pole Ustalenie rodzaju kosztów zawiera wartość Wprowadzony
  • Błędny rodzaj kosztów — ten rodzaj kosztów jest używany, jeśli nie można określić rodzaju kosztu za pomocą wymaganej klasy
  • Ustalenie — tutaj można wprowadzić sposób wypełniania opcjonalnych wymiarów dla księgowania, które są przypisane do drugiego przyporządkowania. Dostępne wartości:
    • Wprowadzony — księgowania są edytowane z wprowadzonym drugim przyporządkowaniem
    • Dostarczane 2. przyporząd. — ten wybór jest dostępny tylko w przypadku alokacji kosztów. Drugie przypisanie jest pobierane z księgowanie, które jest aktualnie przypisane.
    • Otrzymane 2. przyporząd. — ten wybór nie jest możliwy w przypadku alokacji kosztów. Ten wybór jest dozwolony tylko wtedy, gdy drugie przyporządkowanie odbiorcze pasuje do wymiaru opcjonalnego.
    • Brak 2. przyporząd. — drugie przyporządkowanie jest puste
  • Drugi wymiar opcjonalny — jeśli pole Ustalenie zawiera wartość Wprowadzony, wówczas można tutaj zdefiniować opcjonalny wymiar jako drugie przyporządkowanie dla księgowania
Zakładka Cena bazowa

Ta zakładka jest otwierana po wprowadzeniu wartości Cena jest ceną podstawową w polu Sposób ustalania ceny.

  • Kwota — specyfikacja kwoty
Zakładka Cena z wymiarów opcjonalnych

Ta zakładka jest otwierana po wprowadzeniu wartości Cena z wymiarów opcjonalnych w polu Sposób ustalania ceny: 

  • Ustalenie cena — tutaj definiuje się, z którego opcjonalnego wymiaru pobierana jest cena rozliczeniowa. Dostępne są następujące opcje, jeśli są aktywne:
    • Opcjonalny wymiar z księgowania przeciwstawnego
    • 2. przyporządkowanie z księgowania przeciwstawnego
    • Opcjonalny wymiar strony odbierającej
    • 2. przyporządkowanie strony odbierającej
  • Typ ceny — używana jest cena rozliczeniowa definicji ceny
Zakładka Cena z danych obrotów

Ta zakładka zostanie otwarta po wprowadzeniu wartości Cena z danych obrotów w polu Sposób ustalania ceny:

  • Firma ceny — cena jest określana na podstawie tej firmy. Zwykle firma odbierająca będzie używana jako domyślna.
  • Typ wymiaru — użytkownik wprowadza wymiar dla wyceny
  • Rodzaj kosztu — cena jest zawsze określana za pomocą rodzaju kosztu stałego
    • Bez klasy kosztów
    • Zmienne koszty ogólne
    • Stałe koszty ogólne
    • Zmienne koszty bezpośrednie
    • Stałe koszty bezpośrednie
  • Rodzaj danych — użytkownik wprowadza rodzaj danych dla wyceny
  • Opcjonalny wymiar — użytkownik wprowadza opcjonalny wymiar wyceny dla wyboru Wprowadzony
  • Ustalenie — opcjonalny wymiar może być określony dla definicji ceny lub ustalonej zmiennej. Dostępne wartości:
    • Wprowadzony
    • Opcjonalny wymiar strony odbierającej
    • 2. przyporządkowanie strony odbierającej
  • Okres na ustalenie cen — ustalenie okresu księgowania. Dostępne wartości:
    • Analogiczny okres — cena jest ustalana na podstawie okresu wywołania
    • N okresów przed aktualnym okresem wywołania — poprzedni okres jest obliczany na podstawie okresu wywołania, zgodnie z różnicą okresów
    • N okresów po aktualnym okresie wywołania — kolejny okres jest obliczany na podstawie bieżącego okresu połączenia, zgodnie z różnicą okresów
  • Różnica w okresach — dla wyborów N okresów przed aktualnym okresem przetwarzania i N okresów po aktualnym okresie przetwarzania należy wprowadzić liczbę N
Zakładka Wielkość odniesienia z wymiaru opcjonalnego

Ta zakładka jest otwierana po wprowadzeniu wartości Wielkość odniesienia z wymiaru opcjonalnego w polu Sposób określania wielkości odniesienia.

  • Ustalenie wielkości odniesienia — w tym polu określa się, na podstawie którego opcjonalnego wymiaru określana jest wielkość odniesienia. Dostępne są następujące opcje, jeśli są aktywne:
    • (brak)
    • Opcjonalny wymiar z księgowania przeciwstawnego
    • 2. przyporządkowanie z księgowania przeciwstawnego
    • Opcjonalny wymiar strony odbierającej
    • 2. przyporządkowanie strony odbierającej
  • Definicja wielkości odniesienia — używane jest odniesienie do tej definicji
Zakładka Dane obrotów

Zakładka ta otwiera się po wprowadzeniu wartości Dane obrotów w polu Sposób określania wielkości odniesienia.

Pod względem zawartości zakładka ta odpowiada zakładce Dane obrotów, która została już opisana w sekcji Alokacje kosztów w rozdziale Zakładka Dane obrotów.

Zakładka Informacje dotyczące celu

Pod względem zawartości zakładka ta odpowiada zakładce Informacje dotyczące celu, która została już opisana w sekcji Alokacje kosztów w rozdziale Zakładka Informacje dotyczące celu.

Obliczanie wartości raportu

Rejestr ten został dodany w celu stworzenia możliwości tworzenia księgowań w controllingu z wyników obliczeń, tj. z określonych komórek raportu controllingowego, tak aby można je było później wykorzystać w środowisku Comarch Financials Enterprise.

Ze względu na to, że koszty wtórne są częścią controllingu, dane te mogą być tworzone tylko w controllingu. Niemniej jednak, do ich generowania można również wykorzystać raporty księgowości finansowej.

Zakładki te otwierają się, gdy w polu Typ określona jest wartość Obliczanie wartości raportu.

Zakładka Ogólne
  • Status — tutaj definiuje się, czy ustawione metody mają być przetwarzane. Za pomocą dwóch opcji, Aktywne i Nieaktywne, można określić, czy zestaw metod będzie przetwarzany. W celu edycji lub modyfikacji metody można ustawić status ważnego rekordu w dowolnej kolejności. Niewłaściwy rekord może mieć tylko status Nieaktywne lub Nieważne. Aktywne lub Nieważne metody grupy są sprawdzane przed utworzeniem dodatkowych księgowań kosztów i, jeśli to konieczne, status zostanie zmieniony na Aktywny lub Nieważny. Dostępne wartości:
    • Aktywny — ten zestaw metod jest uwzględniany w generowaniu kosztów wtórnych
    • Nieaktywny — ten zestaw metod nie jest brany pod uwagę przy generowaniu kosztów wtórnych
    • Nieważny — ten zestaw metod nie może być brany pod uwagę przy generowaniu kosztów wtórnych. Wartości tej nie można wprowadzić ręcznie. Jest ona ustawiana automatycznie, gdy kontrola aktywnego zestawu metod wykaże, że nie wszystkie niezbędne dane z innych plików są obecne lub sama metoda jest wadliwa. W przeciwnym razie nieprawidłowy rekord jest ustawiany na Aktywny, jeśli wszystkie niezbędne rekordy są dostępne.
  • Obowiązuje od — od tego okresu księgowania controllingu obowiązują metody. Tylko w tym okresie od/do ta metoda jest ważna.
  • Obowiązuje do — do tego okresu księgowania controllingu obowiązują metody. Tylko w tym okresie od/do ta metoda jest ważna.
Zakładka Księgowanie

Sekcja Księgowanie Wn:

  • Ustalenie rodzaju kosztów — tutaj można określić sposób ustalania rodzaju kosztu księgowania Wn. Dostępne wartości:
    • Wprowadzony — rodzaj kosztu jest rejestrowany w rekordach szczegółowych. W polu Rodzaj kosztów można określić wartość domyślną.
    • Rodzaj kosztów księgowania przeciwstawnego — ten wybór nie jest możliwy w przypadku alokacji.
      Ponadto, firma odbierająca musi być zgodna z firmą dostarczającą. Używany jest rodzaj kosztu, z którym dokonano księgowania przeciwstawnego.
    • Zależnie od rodzaju kosztów księgowania przeciwstawnego — ten wybór nie jest możliwy w przypadku alokacji kosztów. Ponadto, firma odbierająca musi być zgodna z firmą dostarczającą. W przypadku elementu kosztu, z którym dokonywane jest księgowanie przeciwstawne, podejmowana jest próba znalezienia zależnego rodzaju kosztu dla księgowania przeciwstawnego. Jeśli zostanie znaleziony, księgowanie jest dokonywane z tym rodzajem kosztu, w przeciwnym razie używany jest rodzaju kosztu księgowania przeciwstawnego.
    • Zależnie od dostarczanego wymiaru opcjonalnego księgowania przeciwstawnego — ten wybór jest możliwy tylko w przypadku alokacji kosztów. Rodzaj kosztów obciążenia dla opcjonalnego wymiaru, który ma zostać przeniesiony, jest określany z danych Zależne rodzaje kosztów.
    • Zależnie od opcjonalnego wymiaru księgowania przeciwstawnego — wybór ten nie jest możliwy w przypadku alokacji kosztów. Rodzaj kosztów obciążenia opcjonalnego wymiaru, z którym dokonywany jest wpis kompensujący, jest określany z danych Zależne rodzaje kosztów.
    • Zależnie od 2. przyporządkowania księgowania przeciwstawnego — wybór ten nie jest możliwy w przypadku alokacji kosztów. Rodzaj kosztów obciążenia 2. przyporządkowania, z którym dokonywane jest księgowanie przeciwstawne, jest określany z danych Zależne rodzaje kosztów.
    • Rodzaj kosztów z wywołania raportu
    • W zależności od rodzaju kosztów wywołania raportu
  • Rodzaj kosztów — z wprowadzonym tutaj rodzajem kosztów, rodzaje kosztów są domyślne wprowadzane w rekordach szczegółowych, gdy pole Ustalenie rodzaju kosztów zawiera wartość Wprowadzony
  • Błędny rodzaj kosztów — ten rodzaj kosztów jest używany, jeśli nie można określić rodzaju kosztów za pomocą wymaganej klasy
  • Ustalenie — określenie sposobu ustalania centrum kosztów. Dostępne wartości:
    • Wprowadzony 
    • Z raportu
  • Ustalenie — określenie sposobu ustalania 2. przyporządkowania. Dostępne wartości:
    • Wprowadzony 
    • Z raportu
    • Bez drugiego przyporządkowania
Zakładka Parametr raportu 
  • Schemat wiersza — dozwolone są wszystkie typy schematów wiersza:
    • Rodzaj kosztów
    • Element wymiaru 
    • Element wymiaru 2. przyporządkowania
    • Konta księgowe
    • Dłużnik
    • Wierzyciel
  • Nr wiersza — dopuszczalne typy wiersza: wszystkie typy wiersza z wyjątkiem Wiersz rozdzielenia, Wiersz formuły, Wiersz tekstu
  • Schemat kolumn — prawidłowe typy schematów kolumn:
    • Rodzaje kosztów
    • Elementy wymiarów z rodzajami kosztów
    • Okres i rodzaj danych
    • Elementy wymiaru
    • System informacji (analiza rozbieżności)

Typ schematu kolumny musi być zgodny z typem schematu wiersza.

  • Numer kolumny — dozwolone typy kolumn: wszystkie typy kolumn z wyjątkiem numeru wiersza i opisu wiersza
  • Dodatkowe organizacje — uwaga: może to prowadzić do dodatkowych problemów w czasie wywołania
  • Wybór rodzaju kosztów — jeśli nie można wprowadzić tego atrybutu, jest on ustawiany na Bez rodzaju kosztów. Dostępne wartości:
    • Bez rodzaju kosztów
    • Wprowadzony — można wybrać kilka rodzajów kosztów za pomocą kodu, klas kosztów i wyjątków. Raport jest wywoływany dla każdego wybranego rodzaju kosztów.
    • Klasyfikacja 1 — wprowadzany jest węzeł klasyfikacji. Jeśli aktywowane zostało rozwinięcie rodzaju kosztów, możliwy jest dalszy wybór poprzez klasy kosztów i wyjątki.
  • Rozwinięcie klasyfikacji – rodzaj kosztów (pole wyboru) — właściwe tylko w przypadku wybrania  klasyfikacji rodzaju kosztów. Jeśli rozwinięcie klasyfikacji jest aktywne, raport jest wywoływany dla każdego rodzaju kosztów zgodnie z klasyfikacją rodzaju kosztów, wybranymi klasami kosztów i wyjątkami. W przeciwnym razie raport zostanie wywołany bezpośrednio z bardziej efektywną klasyfikacją elementu kosztów. Nie jest już wtedy możliwe dalsze ograniczanie klas kosztów lub korzystanie z wyjątków.
Uwaga
Suma wartości z rozwinięciem klasyfikacji różni się od wyniku bez rozwinięcia klasyfikacji. Jeśli rodzaje kosztów raportu są używane do księgowania, należy przeprowadzić klasyfikację.
  • Wybór opcjonalnego wymiaru — jeśli nie można wprowadzić tego atrybutu, jest on ustawiany na Bez opcjonalnego wymiaru. Dostępne wartości:
    • Bez opcjonalnego wymiaru
    • Wprowadzony — można wybrać kilka rodzajów kosztów za pomocą kodu, klas kosztów i wyjątków. Raport jest wywoływany dla każdego wybranego rodzaju kosztów.
    • Klasyfikacja 1 — wprowadzany jest węzeł klasyfikacji. Jeśli aktywowane zostało rozwinięcie rodzaju kosztów, możliwy jest dalszy wybór poprzez klasy kosztów i wyjątki.
  • Rozwinięcie klasyfikacji – opcjonalne wymiary (pole wyboru) — właściwe tylko w przypadku wybrania  klasyfikacji rodzaju kosztów. Jeśli rozwinięcie klasyfikacji jest aktywne, raport jest wywoływany dla każdego rodzaju kosztów zgodnie z klasyfikacją rodzaju kosztów, wybranymi klasami kosztów i wyjątkami. W przeciwnym razie raport zostanie wywołany bezpośrednio z bardziej efektywną klasyfikacją elementu kosztów. Nie jest już wtedy możliwe dalsze ograniczanie klas kosztów lub korzystanie z wyjątków.
Uwaga
Suma wartości z rozwinięciem klasyfikacji różni się od wyniku bez rozwinięcia klasyfikacji. Jeśli rodzaje kosztów raportu są używane do księgowania, należy przeprowadzić klasyfikację.
  • Wybór 2. przyporządkowania — jeśli nie można wprowadzić tego atrybutu, jest on ustawiany na Bez 2. przyporzad. Dostępne wartości:
    • Bez 2. przyporząd.
    • Wprowadzony — można wybrać kilka rodzajów kosztów za pomocą kodu, klas kosztów i wyjątków. Raport jest wywoływany dla każdego wybranego rodzaju kosztów.
    • Klasyfikacja 1 — wprowadzany jest węzeł klasyfikacji. Jeśli aktywowane zostało rozwinięcie rodzaju kosztów, możliwy jest dalszy wybór poprzez klasy kosztów i wyjątki.
  • Rozwinięcie klasyfikacji – 2. przyporządkowanie (pole wyboru) — właściwe tylko w przypadku wybrania  klasyfikacji rodzaju kosztów. Jeśli rozwinięcie klasyfikacji jest aktywne, raport jest wywoływany dla każdego rodzaju kosztów zgodnie z klasyfikacją rodzaju kosztów, wybranymi klasami kosztów i wyjątkami. W przeciwnym razie raport zostanie wywołany bezpośrednio z bardziej efektywną klasyfikacją elementu kosztów. Nie jest już wtedy możliwe dalsze ograniczanie klas kosztów lub korzystanie z wyjątków.
Zakładka Teksty

W tej zakładce można wprowadzić dodatkowe teksty w celu lepszej dokumentacji procesów przetwarzania kosztów wtórnych.

  • Numer — jeśli użytkownik chciałby utworzyć tekst, w tym polu należy najpierw przypisać numer, pod którym ten tekst powinien zostać zapisany
  • Grupa tekstów — najpierw należy przypisać tekst, który ma zostać utworzony, do grupy tekstowej. W wielu analizach można określić grupę tekstową, z której mają być drukowane teksty.
  • Automatyczne wyświetlanie — dzięki temu wyborowi użytkownik może wybrać, czy teksty w nagłówku mają być zawsze wyświetlane lub nie, podczas wywoływania rekordu
  • Typ wiadomości — dzięki typowi wiadomości można wybrać, czy utworzony tekst ma być wyświetlany jako ostrzeżenie (żółty trójkąt), czy jako informacja (niebieski znak informacyjny)
  • Tekst — w tym polu można wprowadzić tekst

Edytor pozycji wiersza

Wyświetlane są poszczególne pozycje metod dla przyporządkowanych opcjonalnych wymiarów. W zależności od typu grupy kosztów wtórnych (alokacja kosztów, kalkulacja, wewnętrzna alokacja kosztów) mogą być wyświetlane różne pola i wiele opcjonalnych wymiarów. Pola można również edytować w dolnej połowie pola, z wyjątkiem numeru.

Przykład listy:

  • Numer — numer wraz z metodą tworzą unikalny klucz. W tej określonej kolejności będą przetwarzane informacje. Poza ewentualnymi różnicami w zaokrągleniach, kolejność nie będzie miała wpływu na wynik. Numery są przypisywane automatycznie i nie można ich zmienić.
  • Rodzaj kosztów — z tym rodzajem kosztów wykonywane jest księgowanie Wn. W związku z tym, należy zdefiniować w metodach, że rodzaj kosztów księgowania Wn jest dokonywany jako Wprowadzony.
  • Wybór — w tym polu należy określić jak wybierane są opcjonalne wymiary
  • Wyjątek —  te opcjonalne wymiary nie są brane pod uwagę

Akcje związane z aplikacją

Następujące akcje są dostępne w aplikacji Metody kosztów wtórnych:

Akcja [Aktualizuj rodzaj kosztów z wartości domyślnej]

Ta akcja powoduje zastosowanie domyślnego rodzaju kosztów do istniejących księgowań szczegółowych.

Warunkiem wstępnym dla tej akcji jest określenie Rodzaju kosztów w zakładce Księgowanie i wybranie wartości Wprowadzony w polu Ustalenie rodzaju kosztów. Określony rodzaj kosztów jest następnie stosowany za pomocą tej akcji do wszystkich rodzajów kosztów księgowań szczegółowych.

Akcja [Nowa numeracja metod]

Akcja ta może być wywołana dla grupy kosztów wtórnych, przebiegu kosztów wtórnych lub metody kosztów wtórnych.

Następnie pole Kolejność przetworzenia dla wszystkich metod kosztów wtórnych tej samej grupy jest aktualizowane w taki sposób, że pierwsza metoda otrzymuje numer 10, a kolejne metody są przypisywane w przyrostach co dziesięć. Może to być uzasadnione w przypadku wcześniej wprowadzonych metod, przegrupowań itp. w celu uzyskania bardziej przejrzystej struktury lub może zwolnić numer dla nowej struktury.

Akcja [Sprawdź metodę kosztów wtórnych]

Ta akcja może być wywołana tylko dla metod kosztów wtórnych ze statusem Aktywny lub Nieaktywny. W przypadku statusu Nieaktywny kontrola nie jest wykonywana.

Sprawdzane jest, czy istniejące metody są nadal Aktywny lub Nieważny; w przeciwnym razie pole Status jest aktualizowane do Aktywny.

Konfiguracja

Aplikacja Metody kosztów wtórnych nie wymaga żadnych specjalnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Następująca jednostka biznesowa jest odpowiedni dla aplikacji Metody kosztów wtórnych.

Metody kosztów wtórnych

com.sem.ext.app.fin.controlling.secondarycost.obj.SecondaryCostMethod

Jednostka biznesowa jest częścią następującej grupy jednostek biznesowych:

com.sem.ext.app.fin.controlling.MasterData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia

Uprawnienia specjalne

Aplikacja Metody kosztów wtórnych nie ma żadnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacyjne

Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu w aplikacji Konfiguracja należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści.

Aby aplikacja Metody kosztów wtórnych była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Aplikacja Metody kosztów wtórnych nie ma żadnych funkcji specjalnych.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Metody kosztów wtórnych nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?