Rozliczenie premii sprzedaży

Artykuł opisuje strukturę aplikacji Rozliczenie premii sprzedaży. Instrukcje dotyczące korzystania z tej aplikacji można znaleźć w dokumentacji Instrukcje: Rozliczenie premii sprzedaży.

W aplikacji Rozliczenie premii sprzedaży można wyświetlać obliczoną sprzedaż związaną z premią na różnych poziomach. Dostępne są różne funkcje zapytań w celu ograniczenia kwot premii. Kwoty premii można zmieniać ręcznie przed rozliczeniem.

Definicje terminów

Rodzaje premii

Premia to nagroda lojalnościowa, która jest zwykle przyznawana klientowi z mocą wsteczną w formie noty kredytowej. Premia jest podziękowaniem za długoterminową relację biznesową (typ premii: Kwota stała) lub za określoną kwotę obrotu (typy premii: Premia wzrostu, Premia od obrotów).

Premia od obrotu

Premie są wypłacane po osiągnięciu określonej uzgodnionej sprzedaży. Sprzedaż, powyżej której wypłacane są premie, może być definiowana etapami. Premia za sprzedaż zależy od osiągniętych poziomów premii. Jeśli poziom premii zostanie osiągnięty, premia jest wypłacana jako procent obrotu.

Premia wzrostu

Premie są wypłacane po osiągnięciu określonych poziomów obrotów. Obrót, od którego wypłacane są premie, może być definiowany etapami. Premia przyrostowa zależy od procentu przekroczonego obrotu. Wynagrodzenie zależy od osiągniętego obrotu i ustalonych na tej podstawie wartości procentowych.

Opis aplikacji

Aplikacja Rozliczenie premii sprzedaży składa się z nagłówka i obszaru roboczego. W nagłówku można wprowadzić kryteria zapytania, aby zawęzić listę wyników w obszarze roboczym. Można wybrać sprzedaż przeznaczoną do rozliczenia, a następnie uruchomić zlecenie przetwarzania Rozliczenie premii sprzedaży.

Nagłówek

Nagłówek składa się z następujących pól zapytań:

  • Okres rozliczeniowy – w razie potrzeby należy wybrać okres, w którym musi rozpocząć się okres rozliczeniowy umów dotyczących premii za sprzedaż, na podstawie których obliczono kwoty premii za sprzedaż.
  • Termin płatności – jeśli jest to wymagane, należy wybrać okres, w którym musi przypadać data  umów dotyczących premii za sprzedaż, na podstawie których obliczono kwoty premii za sprzedaż.
  • Klient – w razie potrzeby można wybrać klienta jako kryterium zapytania, którego sprzedaż jest wyszukiwana.
Wskazówka
Klienci oznaczeni jako konsumenci końcowi nie mogą być określeni.
  • Klasyfikacja premii klienta – jeśli jest to wymagane, można wybrać pozycję klasyfikacji premii klienta jako kryterium zapytania w celu znalezienia sprzedaży określonych grup klientów.
  • Rodzaj umowy premiowej – jeśli jest to wymagane, można wybrać rodzaj umowy premiowej sprzedaży, na podstawie której obliczono kwoty premii dla wyszukiwanej sprzedaży.
  • Umowa premiowa – jeśli wymagane, należy wybrać umowę premiową sprzedaży, na podstawie której zostały obliczone kwoty bonusów dla wyszukiwanej sprzedaży.
  • Partner rozliczeniowy – jeśli jest to wymagane, wybierz partnera rozliczeniowego dla umów premiowych sprzedaży, z którymi obliczono kwoty premii dla wyszukiwanej sprzedaży.
Wskazówka
Klienci oznaczeni jako konsumenci końcowi nie mogą być określeni.
  • Odpowiedzialny pracownik – jeśli jest to wymagane, należy wybrać odpowiedzialnego pracownika dla umów dotyczących premii za sprzedaż, z którym obliczono kwoty premii za wyszukiwaną sprzedaż.
  • Typ – w razie potrzeby należy wybrać typ premii, aby znaleźć sprzedaż, której kwoty premii zostały obliczone zgodnie z tym typem premii.
  • Organizacja sprzedaży – w razie potrzeby można wybrać organizację sprzedaży, aby znaleźć sprzedaż, której kwoty premii zostały obliczone na podstawie umów dotyczących premii sprzedażowych tej organizacji sprzedaży.

Obszar roboczy

Obszar roboczy składa się z listy wyników, która wyświetla kwoty sprzedaży i premii zgodnie z kryteriami zapytania. Kwoty można wyświetlać na następujących poziomach szczegółowości, przy czym podrzędne szczegóły dzielą wyższy poziom. Wyższe poziomy są również wyświetlane. Obrót nie jest wyświetlany dla bonusów o stałej kwocie, ponieważ ten typ bonusu jest niezależny od obrotu.

Waluty

Ze względu na agregację wartości poziomów szczegółów, wszystkie kwoty są wyświetlane w walucie odpowiedniej dla użytkownika zgodnie z ustawieniami użytkownika. Jeśli w ustawieniach użytkownika wybrano opcję Konfiguracja, wyświetlana jest waluta wiodąca organizacji ustawiona na pasku narzędzi przepływu pracy. Wpisy są również dokonywane w tej walucie i są przeliczane na walutę rozliczeniową zgodnie z umową dotyczącą premii za sprzedaż po ich zapisaniu.

Poniższe sekcje opisują poziomy szczegółowości na liście wyników i wyświetlane pola.

Poziom szczegółowości: Partner rozliczeniowy

Na tym poziomie szczegółowości kwoty sprzedaży i premii są wyświetlane łącznie według osoby kontaktowej, tj. osoby, z którą rozliczane są płatności premii.

Wiersz wyników tego poziomu szczegółowości zawiera następujące pola:

  • Partner rozliczeniowy – to pole pokazuje partnera rozliczeniowego, z którym rozliczane są obliczone kwoty rabatów.
  • Zafakturowano – to pole pokazuje, jaka kwota premii została już zafakturowana. Kwota ta może przekraczać należną kwotę premii, jeśli została ona zmniejszona, np. z powodu zwrotów od klientów lub anulowanych faktur sprzedaży. Następnie generowana jest faktura sprzedaży dla partnera rozliczeniowego.
  • Otwarte – to pole pokazuje nierozliczoną kwotę premii. Jest to różnica między całkowitą kwotą premii a kwotą premii już zafakturowaną. Pole to nie może zostać zmienione. Suma zawiera również kwoty premii, których nie można zafakturować.

Za pomocą akcji [Oblicz premię sprzedaży] rozliczana jest kwota w tym polu pomniejszoną o wszystkie kwoty, których nie można rozliczyć po wybraniu linii.

  • Wybór – można użyć tego pola wyboru, aby wybrać sprzedaż, dla której ma być rozliczona premia.
Poziom szczegółowości: Typ premii

Na tym poziomie szczegółowości sprzedaż i kwoty premii są wyświetlane narastająco zgodnie z typem premii. Wiersz wynikowy tego poziomu szczegółowości zawiera następujące pola wyświetlania:

  • Typ – w tym polu wyświetlany jest typ premii, zgodnie z którym obliczono kwoty premii. Typem premii może być:
    • Premia za obrót
    • Premia wzrostowa
    • Kwota stała
  • Całkowity obrót – w przypadku premii od obrotu i premii przyrostowej pole to pokazuje łączny obrót faktur sprzedaży, których kwoty premii zostały obliczone.
  • Istotny obrót – w przypadku premii obrotowych i przyrostowych w tym polu wyświetlany jest obrót odpowiedni dla premii, na podstawie którego obliczono kwoty premii.
  • Zafakturowane – to pole pokazuje kwotę premii, która została już rozliczona. Kwota ta może przekraczać należną kwotę premii, jeśli została ona zmniejszona, np. z powodu zwrotów od klientów lub anulowanych faktur sprzedaży. Następnie generowana jest faktura sprzedaży dla partnera rozliczeniowego.
  • Otwarte – to pole pokazuje nierozliczoną kwotę premii. Jest to różnica między całkowitą kwotą premii a kwotą premii już zafakturowaną. Pole to nie może zostać zmienione. Suma zawiera również kwoty premii, których nie można zafakturować.

Za pomocą akcji [Oblicz premię sprzedaży] rozliczana jest kwota w tym polu pomniejszoną o wszystkie kwoty, których nie można rozliczyć po wybraniu linii.

  • Wybór – można użyć tego pola wyboru, aby wybrać sprzedaż, dla której ma być rozliczona premia.
Poziom szczegółowości: Umowy

Na tym poziomie szczegółowości kwoty sprzedaży i premii są wyświetlane narastająco zgodnie z umową dotyczącą premii za sprzedaż, na podstawie której kwoty premii zostały obliczone. Wiersz wyników tego poziomu szczegółowości zawiera następujące pola:

  • Umowa premiowa – w tym polu wyświetlana jest umowa dotycząca premii za sprzedaż użyta do obliczenia kwot premii.
  • Organizacja sprzedaży – to pole wskazuje organizację sprzedaży, do której należy umowa dotycząca premii za sprzedaż. Organizacja ta jest używana na przykład do określania uprawnień związanych z treścią organizacji.
  • Poziom – w przypadku premii za sprzedaż i premii za wzrost to pole wskazuje poziom premii z umowy dotyczącej premii za sprzedaż, który miał zastosowanie w momencie obliczania premii.
  • Procent premii – w przypadku premii za sprzedaż i premii za wzrost, to pole pokazuje wartość procentową poziomu premii z umowy dotyczącej premii za sprzedaż, która miała zastosowanie w momencie obliczania premii.
  • Całkowity obrót – w przypadku premii od obrotu i przyrostu to pole pokazuje łączny obrót faktur sprzedaży, których kwoty premii zostały obliczone.
  • Istotny obrót – w przypadku premii obrotowych i przyrostowych w tym polu wyświetlany jest odpowiedni obrót, na podstawie którego obliczono kwoty premii.
  • Zafakturowane – to pole pokazuje, która kwota premii została już rozliczona. Kwota ta może przekraczać należną kwotę premii, jeśli została ona zmniejszona, np. z powodu zwrotów od klientów lub anulowanych faktur sprzedaży. Następnie generowana jest faktura sprzedaży dla partnera rozliczeniowego.
  • Otwarte – to pole pokazuje nierozliczoną kwotę premii. Jest to różnica między całkowitą kwotą premii a kwotą premii już zafakturowaną. Pole to można zmienić przed wydrukowaniem faktury. Niektórych kwot premii nie można rozliczyć.

Za pomocą akcji [Oblicz premię sprzedaży] rozliczana jest kwota w tym polu pomniejszoną o wszystkie kwoty, których nie można rozliczyć po wybraniu linii.

  • Wybór – można użyć tego pola wyboru, aby wybrać sprzedaż, dla której ma być rozliczona premia.

Następujące sprzedaże są wyświetlane, ale nie można ich wybrać do rozliczenia:

  • Sprzedaż dla umów premiowych sprzedaży, dla których nie ustawiono wskaźnika Automatyczne rozliczenie.
  • Sprzedaż dla umów premiowych, dla których typem rozliczenia jest Faktura od klienta.
Poziom szczegółowości: Faktury

Na tym poziomie szczegółowości kwoty sprzedaży i premii są wyświetlane narastająco zgodnie z fakturami sprzedaży, za pośrednictwem których wygenerowano sprzedaż. Wiersz wyników tego poziomu szczegółowości zawiera następujące pola wyświetlania:

  • Faktura sprzedaży – w tym polu wyświetlana jest faktura sprzedaży, dla której kwota premii jest oparta na obrotach związanych z premią, dla których obliczono kwotę premii.
  • Status – to pole pokazuje status wyświetlanej faktury sprzedaży.
  • Obrót faktury – w przypadku premii za obrót i premii za wzrost, to pole pokazuje całkowity obrót faktur sprzedaży.
  • Istotny obrót – w przypadku premii obrotowych i przyrostowych w tym polu wyświetlany jest odpowiedni obrót, na podstawie którego obliczono kwoty premii.
  • Kwota premii – to pole pokazuje kwotę premii, która została obliczona dla faktury sprzedaży za pomocą akcji Rozliczenie premii sprzedaży. Nie można zmienić kolejności.
Poziom szczegółowości: Pozycje

Na tym poziomie szczegółowości kwoty sprzedaży i premii są wyświetlane łącznie zgodnie z pozycjami faktury, które wygenerowały sprzedaż. Wiersz wyników tego poziomu szczegółowości zawiera następujące pola:

  • Pozycja faktury – w tym polu wyświetlany jest numer pozycji faktury (rodzaj faktury sprzedaży + numer faktury sprzedaży + numer pozycji faktury), dla której obliczona została kwota premii.
  • Artykuł – w tym polu wyświetlany jest artykuł sprzedaży pozycji faktury sprzedaży.
  • Odpowiedni obrót – w przypadku premii za obrót i premii za wzrost pole to wskazuje odpowiedni obrót, na podstawie którego obliczono kwotę premii.
  • Kwota premii – w tym polu wyświetlana jest kwota premii, która została obliczona dla pozycji faktury za pomocą aplikacji Rozliczenie premii sprzedaży. Nie można zmienić tego wpisu.

Konfiguracja

Poniższe pola są istotne dla aplikacji Rozliczenie premii sprzedaży w podfunkcji Rozliczenie  głównej funkcji Sprzedaż:

Pola:

  • Rodzaj zamówienia sprzedaży – w tym polu należy wprowadzić rodzaj zamówienia sprzedaży, który jest używany dla zamówienia sprzedaży generowanego dla każdego partnera rozliczeniowego podczas rozliczania premii.

Jednostki biznesowe

Następująca jednostka biznesowa: com.cisag.app.sales.obj.BonusAgreement jest istotna dla aplikacji Rozliczenie premii sprzedaży. Jest używana między innymi do:

  • przypisywania uprawnień,
  • konfiguracji definicji aktywności lub
  • importu lub eksportu danych.

Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:

com.cisag.app.sales.Master1Data

Uprawnienia

Uprawnienia mogą być przypisywane zarówno przy użyciu ról uprawnień, jak i poprzez przypisanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w dokumentacji technicznej Uprawnienia.

Uprawniania specjalne

Nie ma specjalnych możliwości dla aplikacji Rozliczenie premii sprzedaży.

Przypisania organizacji

Jeśli funkcja Uprawnienia do treści jest aktywowana w aplikacji Konfiguracja, użytkownik może korzystać z aplikacji Rozliczenie premii sprzedaży tylko wtedy, gdy została przypisana do organizacji w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Sprzedaż

Funkcje specjalne

Nie ma specjalnych funkcji dla aplikacji Rozliczenie premii sprzedaży.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Rozliczenie premii sprzedaży jest autoryzowana dla następujących typów partnerów biznesowych:

  • Klienci
  • Przedstawiciele

Akcja związana z aplikacją: Obliczanie premii sprzedaży

Ta akcja służy do rozliczania kwot premii ze wszystkich sprzedaży wybranych na liście obszaru roboczego. W tym celu dla każdego partnera rozliczeniowego tworzone jest zamówienie sprzedaży. Po zafakturowaniu zamówienia sprzedaży pozycje faktury uznaniowej/sprzedaży są automatycznie dodawane do umowy dotyczącej premii za sprzedaż jako dokonane płatności.

Wskazówka
Z organizacyjnego punktu widzenia należy dopilnować, aby przed zafakturowaniem zamówienia nie nastąpiło dalsze rozliczenie premii. W przeciwnym razie rozliczenia (zamówienia), które zostały już wygenerowane, nie zostaną uwzględnione w nowym rozliczeniu.

Czy ten artykuł był pomocny?