Obszary amortyzacji

Przegląd tematów

Ta aplikacja służy do tworzenia danych podstawowych dla obszarów amortyzacji. Obszary amortyzacji służą do wyceny aktywów zgodnie z różnymi wymogami prawnymi i biznesowymi.

Definicje pojęć

Obszary amortyzacji — obszary amortyzacji są potrzebne do wyceny aktywów zgodnie z różnymi wymogami prawnymi i biznesowymi. Oznacza to, że dla każdego obszaru amortyzacji można zastosować indywidualne metody wyceny i amortyzacji. Dlatego konieczne jest również określenie standardu rachunkowości dla każdego obszaru amortyzacji.
Dla każdego obszaru amortyzacji (np. prawo podatkowe, kalkulacyjne, handlowe, MSR, USGAAP) należy określić jego własną definicję. Wpisy określają tworzenie lub przenoszenie księgowań, ogólne zasady amortyzacji, walidacje aktywów o niskiej wartości oraz etykietę obszaru amortyzacji jako takiego.

Opis aplikacji

W celu zarządzania różnymi wycenami według wzorca środka trwałego, różne obszary amortyzacji należy zdefiniować z wyprzedzeniem. W ramach obszarów amortyzacji można również określić transfer księgowania do Księgowości Finansowej i Controllingu.

Jeśli przyporządkowanie konta środka trwałego, typ amortyzacji lub pola wartości (np. w wyniku dodania, zbycia) uległy zmianie lub należy zdefiniować zawieszenie amortyzacji, należy wcześniej wybrać obszar amortyzacji, w którym ta zmiana powinna obowiązywać.

Przykład
  • Zmiana okresu użytkowania, tylko obliczeniowego.
  • Zmiana kont zapasów w prawie podatkowym i handlowym z powodu nowego planu kont. Konta nie są jednak zmieniane pod względem obliczeniowym.
  • Dodanie jest zarządzane tylko w MSR. Z punktu widzenia prawa podatkowego powinno to być zaksięgowane jako koszt. Różnice z aktywami leasingowymi.

Środki trwałe pozwalają na zdefiniowanie dowolnej liczby obszarów amortyzacji. Użytkownik decyduje, które obszary amortyzacji będą wykorzystywane do pracy. Najprostsze instalacje działają tylko z prawem podatkowym. Złożone instalacje wykorzystują na przykład amortyzację opartą na prawie podatkowym, handlowym, kalkulacyjnym, MSR, USAAP lub inną amortyzację międzynarodową.

Po zdefiniowaniu obszaru amortyzacji jest on aktywny i można go zaksięgować.

Obszary amortyzacji mogą być przypisane do różnych grup środków trwałych. Definicje obszarów amortyzacji zapisane w grupach środków trwałych są używane jako domyślne podczas tworzenia nowych aktywów. Im bardziej precyzyjna specyfikacja tych wartości domyślnych, tym szybsze utworzenie środka trwałego.

Aplikacja Obszary amortyzacji składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Nagłówek zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują obszar amortyzacji.

  • Obszar amortyzacji — w tym miejscu należy wprowadzić unikatowy identyfikator obszaru amortyzacji. Może się on składać zarówno z cyfr jak i z liter.
    Środki trwałe pozwalają na zdefiniowanie dowolnej liczby obszarów amortyzacji. Dla każdego obszaru amortyzacji można zastosować własne metody wyceny i amortyzacji. W ten sposób aktywa mogą być oceniane według różnych wymogów prawnych i biznesowych.
  • Oznaczenie — służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Najlepiej wprowadzić znaczącą i łatwą do zapamiętania nazwę, aby wyszukiwanie było łatwiejsze. Oznaczenie nie musi być unikatowe dla każdego środka trwałgo.

Obszar roboczy

Obszar roboczy jest podzielony na różne sekcje:

Sekcja Ogólne

W tej sekcji można zdefiniować ogólne ustawienia dla obszaru amortyzacji.

  • Odsetki — definicja, czy obszar amortyzacji działa z odsetkami. Jeśli parametr jest zaznaczony, odsetki rejestru pojawiają się we wzorcu aktywów dla obszaru amortyzacji.
Sekcja Reguły amortyzacji

W tym miejscu można określić, które reguły podziału i amortyzacji mają być zdefiniowane dla obszaru amortyzacji. Ponadto zakładka zawiera inne definicje, takie jak to, czy należy zastosować zmienną wagę, jak należy obsługiwać różnice zaokrągleń itp.

  • Grupa rozliczeniowa — Alfanumeryczna i dowolna nazwa grupy rozliczeniowej.
    Dzięki grupom amortyzacji można ograniczyć stosowanie metod amortyzacji we wzorcu aktywów. Dlatego wiele metod amortyzacji jest sumowanych w grupie amortyzacji. Ta grupa amortyzacji może być przypisana do obszaru amortyzacji lub grupy amortyzacji. Podczas konserwacji środka trwałego członkostwo dowolnej metody amortyzacji jest testowane w tej grupie amortyzacji.
  • Reguła podziału — Definicja, w jaki sposób będą dzielone lata amortyzacji.
    Możliwe wartości:

    • Dokładność okresowa (360 dni) — amortyzacja jest rozłożona równomiernie na liczbę okresów.
    • Dzienna (365 dni) — amortyzacja zostanie rozłożona z uwzględnieniem rzeczywistej liczby dni w okresach
  • Podział nabycia — Definicja sposobu obliczania amortyzacji dla dodatków do środków trwałych.
    Możliwe wartości:

    • Bez podziału — nie ma specjalnego traktowania amortyzacji w roku nabycia
    • Podział wg daty nabycia — roczna amortyzacja jest dzielona na pozostałe otwarte miesiące roku, począwszy od daty otrzymania. Amortyzacja w roku otrzymania zostanie obliczona zgodnie z początkiem amortyzacji odpisu dla środka trwałego. Okresy księgowania muszą być otwarte.
Przykład
Warto porównać poniższy przykład przy wyborze Dodatkowy wpis nabycia.

  • Rok podatkowy z okresami od 01 do 12
  • Identyfikacja wartości bazowej metodą amortyzacji bez odpisów = początek roku podatkowego.
  • Wartość bazowa = Koszt nabycia
  • Metoda amortyzacji = Liniowa zgodnie z okresem trwania
  • Księgowanie nabycia w dniu 06.06. roku. Kwota 120 000 €
  • Czas trwania środka trwałego: 60 miesięcy (równowartość 2 000 € miesięcznie)
  • Rozpoczęcie amortyzacji w okresie 03
  • Wywołanie amortyzacji z datą amortyzacji 31.12. roku.
    Wynik tego księgowania:

Za okresy od 03 do 12 roku 2,000 € są księgowane w każdym okresie.

  • Dodatkowy wpis nabycia — amortyzacja zostanie obliczona w roku otrzymania od początku środka trwałego, zgodnie z obszarem amortyzacji. W przeciwieństwie do Podziału wg daty nabycia, kwota amortyzacji jest księgowana tylko w okresie otrzymania.
    Poprzednie okresy nie mogą być otwarte, oprócz okresu księgowania nabycia.
Przykład
Warto porównać poniższy przykład przy wyborze Podział wg daty nabycia.

W okresie 06 pierwszego roku zostanie zaksięgowane 8 000 € (suma okresów 03-06), bez księgowania w okresach 3, 4, 5. W pozostałych okresach 07-12 roku naliczane jest 2 000 € za każdy okres. Jest to ta sama kwota, co w Podział wg daty nabycia.

  • Podział koniec amortyzacji — definicja sposobu traktowania amortyzacji w ostatnim roku amortyzacji. To ustawienie może mieć wpływ na zmianę czasu pracy w miesiącach.
    Możliwe wartości:

    • Bez podziału — amortyzacja jest obliczana na podstawie czasu trwania w miesiącach
    • Podział – rok — amortyzacja jest ustawiana na datę końcową ostatniego roku podatkowego i w związku z tym obliczane są kwoty amortyzacji
    • Podział – poł. roku — amortyzacja jest zgodna z końcem regularnego okresu na koniec pierwszego i ustawiona na koniec drugiego półrocza. W związku z tym obliczane są kwoty amortyzacji. Jeśli na koniec amortyzacji okres użytkowania na początku roku jest krótszy niż 6 miesięcy, pozostała amortyzacja jest dzielona na półrocze lub rok.
  • Zaokrąglenie amortyzacji rocznej — definicja sposobu zaokrąglania rocznej kwoty amortyzacji.
    Możliwe wartości:

    • Bez zaokrągleń — jeśli zaokrąglenie nie jest stosowane, roczna kwota amortyzacji jest zaokrąglana do 2 miejsc po przecinku. Dokonany zostanie podział miejsc dziesiętnych
    • Zaokrąglenie arytmetyczne
    • Zaokrąglenie w dół
    • Zaokrąglenie w górę
      Obliczona roczna kwota amortyzacji jest zaokrąglana (pełne kwoty bez miejsc po przecinku) zgodnie z wyborem dokonanym w tym miejscu. W pierwszym roku amortyzacja kosztów nabycia i produkcji po przecinku zostanie dodana do rocznej kwoty amortyzacji, aby określić wartość księgową bez miejsc dziesiętnych.
  • Zaokrąglenie amortyzacji okresowej — definicja sposobu zaokrąglania kwoty amortyzacji okresowej.
    Możliwe wartości:

    • Brak zaokrągleń — jeśli nie wybrano zaokrąglania, kwota amortyzacji okresowej jest zaokrąglana do 2 miejsc po przecinku
    • Zaokrąglenie arytmetyczne — w miesięcznym przebiegu amortyzacji obliczona kwota amortyzacji jest zaokrąglana komercyjnie do pełnych kwot bez kropki dziesiętnej
  • Reguła roku likwidacji — definicja, czy w kończącym się roku przeprowadzane jest określone postępowanie. Szczególnie w funkcjach czeskich.
    Możliwe wartości:

    • Brak reguły
    • Reguła z rodzaju transakcji księgowej środków trwałych
  • Limit amortyzacji — określa, czy wartość procentowa maksymalnej amortyzacji jest brana pod uwagę od roku obrotowego.
    Jeśli bieżący rok obrotowy jest krótki, można użyć tego ustawienia, aby zapewnić, że obliczana jest tylko umorzona część kwoty amortyzacji dla tego roku obrotowego, bez zmiany metod amortyzacji. Wystarczy aktywować limit amortyzacji i wprowadzić wartość procentową w roku podatkowym.
    Dotyczy to wszystkich aktywów powiązanych z tym obszarem amortyzacji.
Przykład
Jeśli tylko połowa kwot amortyzacji powinna być obliczana dla roku obrotowego, procent w roku obrotowym musi wynosić 50%.
  • Zmienne ważenie — w tym miejscu definiuje się proporcję przydzielonych metod amortyzacji przypisanych do obszaru amortyzacji.
    Będzie to jednak brane pod uwagę tylko wtedy, gdy metoda amortyzacji i kombinowana metoda amortyzacji są zdefiniowane w obszarze amortyzacji.
    Po aktywacji parametru, dla metod amortyzacji dozwolone są zmienne wagi. Kombinowane metody amortyzacji mogą być łącznie niższe lub wyższe niż 100%.
    Oznacza to, że metoda amortyzacji jest uwzględniana w 100%, a kombinowana metoda amortyzacji tylko w 50%.
  • Jeśli parametr nie będzie aktywny, zmienne wagi dla metod amortyzacji są zabronione. Kombinowane metody amortyzacji muszą wynosić łącznie 100% lub 100% w obu polach (w tym przypadku obliczana jest pełna amortyzacja dla obu metod).
Sekcja Środek niskocenny

W tym miejscu określane są okresy i kwoty mające zastosowanie do aktywów o niskiej wartości (LVA).

  • Kwota maksymalna środka niskocennego — ten parametr określa maksymalną wartość środka niskocennego. Podczas tworzenia aktywów z typem środka niskocennego koszty nabycia i produkcji nie mogą przekroczyć wprowadzonej tutaj kwoty. Jeśli różne środki niskocenne są tworzone z numerem zasobu, można to zrobić w polu ilości. Całkowity koszt podzielony przez pole ilości jest następnie porównywany z wartością środka niskocennego.
  • Maksymalny okres użytkowania środka niskocennego — maksymalny okres użytkowania dla aktywów o niskiej wartości. Okres ten należy podać w miesiącach.
  • Minimalny okres użytkownika środka niskocennego — minimalny okres użytkowania dla aktywów o niskiej wartości. Okres ten jest podawany w miesiącach
  • Zbiór środków niskocennych okres użytkowania — w tym miejscu należy wprowadzić liczbę miesięcy, przez które aktywa o niskiej wartości (Pool LVA) muszą być utrzymywane w księgowości aktywów. Zbycie aktywów przed upływem tego okresu jest niedozwolone.
  • Pool – Kwota maksymalna środka niskocennego
Sekcja Przekazanie księgowania 

W tym miejscu można określić, czy księgowania powinny być przenoszone, np. do Księgowości finansowej, Kontrolingu itp. oraz w jaki sposób powinno się to odbywać.

  • Księgowanie stanu — definicja, czy księgowania stanu, usunięcia i ponownego księgowania są przekazywane do rachunkowości finansowej. Jeżeli parametr zostanie aktywowany dostęp, likwidacja i przeksięgowania powinny być księgowane w księgowości finansowej.
  • Księgowania księgowości finansowej — jeśli parametr jest aktywny, wpisy są tworzone dla rachunkowości finansowej
  • Księgowania kontroling — parametr ten określa, czy zapisy są generowane na potrzeby kontrolingu.
  • Planowanie księgowania kontrolingu — za pomocą tego parametru można kontrolować, czy księgowania dotyczące planu i symulacji są tworzone w Kontrolingu.
  • Utwórz informacyjne dokumenty wychodzące — jeśli na przykład, zgodnie z parametryzacją, pole Księgowania kontroling lub Księgowania księgowości finansowej nie jest ustawione na przesyłanie danych lub jeśli są to dane symulacyjne, można tutaj określić, czy te „nieformalne” księgowania aktywów powinny być generowane
  • Standard księgowania — księgowania dla księgowości finansowej są generowane zgodnie z określonym tutaj standardem księgowania
  • Domyślny rodzaj danych — księgowania dla kontrolingu są generowane z określonym tutaj rodzajem danych. Pozwala to na rozdzielenie amortyzacji w kontrolingu na podstawie typu danych. Jeśli pole jest puste, rodzaj danych dla wartości rzeczywistych jest inicjowany z aplikacji Konfiguracja.
  • Rodzaj danych planowanych — księgowania dla planowanych aktywów są generowane z określonym tutaj rodzajem danych. Pozwala to na rozdzielenie amortyzacji w kontrolingu na podstawie rodzaju danych. Jeśli pole jest puste, rodzaj danych jest inicjowany dla wartości planowanych.
  • Symulacja rodzaju danych –księgowanie dla rzeczywistych aktywów dla symulacji w kontrolingu jest generowane z określonym tutaj rodzajem danych. Pozwala to na rozdzielenie amortyzacji w kontrolingu na podstawie rodzaju danych. Jeśli pole jest puste, typ danych jest inicjowany dla wartości planowanych.

Konfiguracja

Aplikacja Obszary amortyzacji nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Można zapisać obszar amortyzacji dla Obszary amortyzacji w Środkach trwałych w Konfiguracji. Będzie on używany zawsze jako domyślny, gdy obszar amortyzacji będzie odpytywany i/lub wymagany w przypadku zapytań, nowych rekordów itp.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Obszary amortyzacji — com.sem.ext.app.fin.assetaccounting.obj.DepreciationArea — wykorzystywana jest przez aplikację Obszary amortyzacji między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definiowania działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych — com.sem.ext.app.fin.assetaccounting.MasterData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Obszary amortyzacji nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Dla aplikacji Obszary amortyzacji nie są wymagane przyporządkowania organizacji.

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Obszary amortyzacji nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Obszary amortyzacji nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?