Opcjonalne wymiary

Przegląd tematu

Wymiary opcjonalne stanowią centralną część kontrolingu. W ramach kontrolingu żadne dane transakcyjne nie są możliwe bez co najmniej jednego wymiaru opcjonalnego. Takie wymiary obejmują na przykład Centra kosztów, Jednostki kosztowe, ProjektyKlientów i 16 innych wymiarów, które można zdefiniować samodzielnie zgodnie z własnymi oczekiwaniami i wymaganiami.

Można określić, które wymiary opcjonalne są używane i dla których części aplikacji są one istotne, indywidualnie dla struktury organizacyjnej, celów analizy i kontroli. Na przykład można zdefiniować wiele centrów kosztów i jednostek kosztowych dla różnych cen transferowych, ilości referencyjnych itp., ale łącznie tylko maksymalnie 20 opcjonalnych wymiarów. Możesz dowolnie przypisywać nazwy do opcjonalnych wymiarów, które będą używane we wszystkich innych funkcjach, jak określono tutaj.

Dla każdego opcjonalnego wymiaru można zdefiniować wiele cen transferowych i wartości referencyjnych, które zostały zapisane w jednostkach biznesowych Definicja cenyDefinicja wielkości odniesienia.

Do zdefiniowania 20 opcjonalnych wymiarów potrzebne są typy wymiarów, za pomocą których kontrolowane jest zachowanie opcjonalnych wymiarów.

Zintegrowany system finansowy i ERP

Gdy używana jest zintegrowana aplikacja Comarch Financials Enterprise, centra kosztów i jednostki kosztów aplikacji są najważniejsze. Oznacza to, że centra kosztów i jednostki kosztów mogą być utrzymywane tylko za pośrednictwem opcjonalnych wymiarów. Wymiar zadeklarowany jako centrum kosztów lub jednostka kosztowa jest określony przez zawartość typu wymiaru. Elementy utworzone w takim wymiarze i widoczne w zarządzaniu zapasami są tworzone automatycznie z tym samym kodem i opisem w zarządzaniu zapasami. Oba elementy są połączone przez obiekt pochodzenia.

Definicje terminów

  • Wymiar opcjonalny — termin ten jest używany jako kompleksowy, ogólny termin dla szeregu terminów związanych z kontrolingiem, takich jak centra kosztów, jednostki kosztowe, projekty, klienci i do 16 innych terminów, które można zdefiniować i utworzyć samodzielnie. Dzięki opcjonalnym wymiarom można podzielić zestaw danych zgodnie z wymaganiami analizy na pożądane obszary częściowe. Można określić, które jednostki organizacyjne są używane i dla których części aplikacji są one istotne. W Comarch Financials Enterprise można utworzyć do 20 dowolnie definiowalnych wymiarów, które można zdefiniować dla każdej jednostki organizacyjnej.

Opis aplikacji

Ta aplikacja jest punktem wyjścia do tworzenia i przetwarzania opcjonalnych wymiarów. W przypadku każdego wymiaru opcjonalnego należy określić możliwość delegowania i planowania; specyfikacje można dodatkowo doprecyzować za pomocą ograniczenia czasowego. Ponadto dla każdego elementu wymiaru można określić starsze systemy lub funkcje, z których delegowania mogą być akceptowane lub nie są akceptowane.

Możliwe jest zdefiniowanie dowolnej liczby cen transferowych i ilości referencyjnych dla każdego elementu wymiaru. Zdefiniowane ceny transferowe mogą być wykorzystane, na przykład, w przypadku wewnętrznej alokacji aktywności do analizy godzin działały. Ilości referencyjne mogą być używane jako klucz dystrybucji dla faktury przydziału.

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Pola zapytania są wyświetlane w nagłówku i służą do zawężania wyszukiwania opcjonalnych wymiarów, które spełniają wyznaczone kryteria.
Nagłówek składa się z pól:

  • Typ wymiaru — w tym miejscu definiuje się wymiar, do którego przesyłane są dane podstawowe i transakcyjne. W przypadku danych podstawowych wymiar definiuje konkretny BO (Wymiar 1Wymiar 2 itd.), do którego dane są przesyłane.
  • Wymiar opcjonalny 1 — znaczenie w programach danych podstawowych:
    W tym miejscu określa się, czy typ wymiaru (liczba od 1 do 20) jest inicjowany za pomocą wprowadzonego wymiaru opcjonalnego.Znaczenie w funkcjach wyszukiwania:
    Jeśli analizowane mają być tylko dane o określonym wymiarze, należy wprowadzić ten wymiar (dotyczy to wymiarów od 1 do 20). Brak wskazania oznacza, że ocena jest niezależna od odpowiedniego wymiaru.Znaczenie w danych transakcyjnych:
    Dane te są zapisane z wpisanym wymiarem opcjonalnym.
  • Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Najlepiej wybrać znaczącą, łatwą do zapamiętania i w miarę możliwości unikalną nazwę, aby ułatwić wyszukiwanie.

Obszar roboczy

Obszar roboczy zawiera tabele, w których wyświetlane są ceny transferowe, zdefiniowane ilości referencyjne i dopuszczalne pochodzenie. Zakładki Ogólne, Kontroling i Teksty zawierają informacje na temat pochodzenia, klasyfikacji i użyteczności opcjonalnego wymiaru lub na temat możliwości umieszczania, planowania i podpisanych tekstów/grup tekstów.

Zakładka Ogólne

Tutaj definiuje się między innymi, czy wymiar jest dostępny dla kontrolingu, księgowości finansowej, środków trwałych i/lub ERP. Wszystkie ważne pola tego widoku zostały opisane poniżej.

  • Stosowany w kontrolingu —  określenie, czy ten wymiar może być wykorzystywany w kontrolingu
  • Stosowany w księgowości finansowej — określenie, czy ten wymiar może być wykorzystywany w księgowości finansowej
  • Stosowany w środkach trwałych — określenie, czy ten wymiar może być wykorzystywany w środkach trwałych
  • Stosowany w ERP — określenie, czy ten wymiar może być wykorzystywany w ERP
  • Pochodzenie — w przypadku wymiarów opcjonalnych, które zostały automatycznie (w ramach przebiegu generowania) z informacji dostarczonych przez inny obiekt biznesowy (utworzony na przykład klient, dostawca lub artykuły itp.), tutaj znajduje się oryginalny obiekt.
  • Obiekt pochodzenia (źródłowy) — w przypadku wymiarów opcjonalnych, które zostały utworzone automatycznie (w ramach przebiegu generowania) na podstawie informacji dostarczonych przez inny obiekt biznesowy (na przykład klienta, dostawcę lub pozycję itp.), tutaj znajduje się oryginalny obiekt.
  • Klasyfikacja 1-2 — w tym miejscu można przyporządkować klasyfikację wymiaru opcjonalnego. Klasyfikacja ta musi być używana dla danego rodzaju wymiaru.
Zakładka Kontroling

W tym miejscu można określić użycie typów wymiarów w ramach kontrolingu.

  • Możliwość księgowania — możliwość księgowania określa wraz z przedziałem możliwości księgowania, czy rzeczywiste dane mogą być generowane dla tego wymiaru.
    Dostępne są następujące ustawienia:

    • Możliwy do księgowania bez ograniczeń
    • Ograniczona możliwość księgowania
    • Niemożliwy do księgowania
    • Tylko z informacją o rodzajach kosztów
  • Możliwe do budżetowania — możliwość do budżetowania definiuje wraz z przedziałem budżetowania, czy planowane dane mogą być generowane dla tego wymiaru.
    Dostępne są następujące ustawienia:

    • Możliwe do budżetowania
    • Niemożliwe do budżetowania
    • Możliwe budżetowanie w ograniczonym zakresie
  • Możliwe księgowania od/do — możliwy okres księgowania wymiaru. W pierwszym polu należy wprowadzić początek okresu, od którego możliwe jest księgowanie wymiaru. W drugim polu należy podać datę końcową okresu.
    Przed wprowadzoną datą początkową i po dacie końcowej wymiar opcjonalny nie jest możliwy do księgowania.
  • Możliwe do budżetowania od/do — możliwy okres budżetowania wymiaru. W pierwszym polu należy wprowadzić początek okresu, od którego możliwe jest budżetowanie wymiaru. W drugim polu należy podać datę końcową okresu.
    Przed wprowadzoną datą początkową i po dacie końcowej wymiar opcjonalny nie jest możliwy do budżetowania.
  • Osoba odpowiedzialna — w aplikacji można wybrać osobę odpowiedzialną za dany wymiar
  • Kryterium sortowania — dodatkowa opcja kontroli sortowania i wyboru. Można wprowadzić to pole indywidualną koncepcję, która może być używana w różnych miejscach (np. w listach) jako dodatkowe kryterium sortowania i wyboru.
  • Typ oprocentowania — wskazuje to, czy informacje w procentach dotyczące kosztów stałych i kosztów zmiennych są aktualne. W przypadku wybrania opcji Bez podziału wartość procentowa musi wynosić zero.
    Dostępne są następujące ustawienia:

    • Bez podziału
    • Stały udział
    • Zmienny
  • Oprocentowanie — w tym miejscu należy wprowadzić wartość procentową, jak duża powinna być część stała lub zmienna przy księgowaniu klasy kosztów 0.
Zakładka Teksty

W tej zakładce można określić uwagi dotyczące tego opcjonalnego wymiaru w formie tekstów, które użytkownik sam tworzy. Teksty mogą być również wyświetlane automatycznie i kategoryzowane jako Ostrzeżenie lub Informacja.
Poniżej opisano wszystkie ważne kolumny tabeli tego widoku.

  • Numer — w tym polu należy wpisać numer, pod którym tekst powinien zostać zapisany
  • Grupa tekstów — po napisaniu tekstu należy przypisać go do grupy tekstów. W wielu analizach można określić grupę tekstu, z której mają być drukowane teksty. Podczas tworzenia nowego tekstu wartości pól Automatyczne wyświetlanie i Typ wiadomości są sugerowane z grupy tekstów, ale można je indywidualnie nadpisać.
  • Automatyczne wyświetlanie — za pomocą tego parametru można wybrać, czy teksty w okienku nawigacji mają być zawsze wyświetlane podczas wywoływania rekordu.
  • Typ wiadomości — za pomocą typu komunikatu można wybrać, czy utworzony tekst ma być wyświetlany jako ostrzeżenie (żółty trójkąt), czy jako informacja (niebieski znak informacyjny).
  • Tekst — w tym miejscu należy wprowadzić tekst objaśniający
Zakładka Cena transferowa

W tym miejscu wyświetlane są ceny zdefiniowane w aplikacji Definicja ceny dla wybranego wymiaru. Można tu również określić okres ich ważności.

  • Typ ceny — określenie rodzaju ceny, np. stawka za godzinę, cena za metr kwadratowy itp. Ceny dla opcjonalnych wymiarów są tworzone z typem ceny w każdym przypadku, aby były porównywalne.
  • Cena — w tym polu można określić cenę, która może zostać wykorzystana na przykład w przypadku kosztów dodatkowych.
  • Waluta — W tym miejscu można wybrać walutę ceny
  • Obowiązuje od — data, od której obowiązuje dana cena
  • Obowiązuje do — data, do której obowiązuje dana cena
Zakładka Wartość wielkości odniesienia/Referencje

W tym miejscu wyświetlane są ilości referencyjne zdefiniowane w aplikacji Definicja wielkości odniesienia dla wybranego wymiaru. Można tu również określić okres ich ważności.

  • Definicja wielkości odniesienia — określenie rodzaju uwzględnianej wielkości odniesienia, np. liczba pracowników lub powierzchnia biurowa w metrach kwadratowych, w zależności od definicji i wymiaru opcjonalnego. Ilości odniesienia można wykorzystać do określenia kryteriów podziału niektórych kosztów. Jednostka miary nie jest jednak zapisywana.
  • Wartość referencyjna — specyfikacja wartości referencyjnej może reprezentować na przykład liczbę pracowników lub liczbę metrów kwadratowych, w zależności od definicji i opcjonalnego wymiaru. Jednostka miary nie jest jednak zapisywana.
  • Obowiązuje od — data, od której obowiązuje wartość odniesienia
  • Obowiązuje do — data, do której obowiązuje wartość odniesienia
Zakładka Dopuszczalne odniesienie

Na tej karcie wyświetlane są początki wymiarów, które można aktywować i dezaktywować.

  • Pochodzenie — pochodzenie informuje o pochodzeniu danych transakcji
  • Zezwalaj — parametr określa, czy pochodzenie z tego obszaru jest akceptowalne

Kontrole i obliczenia

Oprócz standardowych kontroli poprawności danych wejściowych, przeprowadzane są między innymi następujące kontrole.

  • Nie można użyć wymiaru bez typu wymiaru.
  • Jeśli pole Typ oprocentowania wskazuje wartość Bez podziału, wartość procentowa musi wynosić 0.
  • W przypadku Centrum kosztów i Jednostek kosztowych opcjonalny wymiar musi być użyteczny dla ERP i kontrolingu.
  • W przypadku Cen transferowych nie mogą istnieć dwa wpisy z tym samym opcjonalnym wymiarem, definicją ceny, walutą i tą samą datą Ważne od.

Konfiguracja

Aplikacja Opcjonalne wymiary nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Dla aplikacji Opcjonalne wymiary istotna jest następująca jednostka biznesowa:

Opcjonalne wymiary — com.sem.ext.app.fin.controlling.ui.OptionalDimensionMaintenance

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Opcjonalne wymiary nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Dla aplikacji Opcjonalne wymiary nie są wymagane przyporządkowania organizacji.

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Opcjonalne wymiary nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Opcjonalne wymiary nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Wielofirmowość

Opcjonalne wymiary, ceny transferowe i ilości referencyjne muszą być zdefiniowane dla każdej jednostki organizacyjnej.

Klasyfikacje mogą być zapisywane w różnych firmach / jednostkach organizacyjnych.

Czy ten artykuł był pomocny?