Proces planowania w controllingu opiera się na bilansach controllingu. Z reguły istniejące salda są wykorzystywane do modyfikacji planowanych wartości na przyszłość i do całkowitego przedefiniowania ich zgodnie z celami użytkownika. W przeciwieństwie do księgowania, dane porównawcze są wyświetlane w oknie dialogowym planowania, które wspiera użytkownika w procesie planowania.
Aplikacja Planowanie online służy do wprowadzania lub edytowania danych planowania dotyczących rodzajów kosztów i elementów wymiaru. Aplikacja oblicza wartości planu na podstawie specyfikacji użytkownika i generuje indywidualne transakcje, które można zmienić i zapisać w pliku planu. Po zakończeniu planowania wszystkie funkcje są dostępne w aplikacji Lista: Controlling, za pomocą których dane planowania mogą być dalej przetwarzane i/lub wyprowadzane w taki sam sposób, jak dane aktualne.
Opis aplikacji
Aplikacja Planowanie online służy do rejestrowania/edytowania/przeglądania planowania w controllingu i umożliwia dokonfigurowanie utworzonych danych. Ze względu na to, że utworzone planowanie może być złożone i rozległe oraz może rozciągać się na dłuższe okresy, istnieje możliwość zapisania pliku roboczego z już utworzonymi planowaniami, ponownego wywołania planowania, odrzucenia, modyfikacji itp. Przed wygenerowaniem ostatecznych rekordów księgowania dla planowania, które można edytować i wyprowadzać w zwykły sposób w aplikacji Lista: Controlling.
Za pomocą akcji [Rozpocznij planowanie] wywoływane jest okno dialogowe, które – w zależności od pola Definicja – tworzy nowy plan lub istniejący już plan może być dalej przetwarzany lub ponownie inicjowany. Dzięki szczegółom preselekcji dane docelowe i źródłowe (dane referencyjne) są najpierw porównywane w pliku roboczym. Na podstawie tych danych roboczych można następnie szczegółowo zaplanować poszczególne rodzaje kosztów i elementy wymiarów bez zmiany rzeczywistej bazy danych w controllingu. Dane źródłowe (referencyjne) i dane planowania są wyświetlane w oknie dialogowym planowania, w którym można zmodyfikować wartości planu określone automatycznie na podstawie danych źródłowych zgodnie z własnymi pomysłami lub wprowadzić je całkowicie nowe (pole Rodzaj przetwarzania). W drugim kroku na podstawie danych planowania tworzone są zapisy księgowe (patrz Akcje związane z aplikacją Planowanie online).
Ograniczenia/restrykcje:
- Tylko dane planu mogą być edytowane dla kwot, np. kosztów lub przychodów. Oprócz danych planowania, dane rzeczywiste mogą być również edytowane dla ilości, cen i kluczowych liczb.
- Określony rodzaj kosztów – i opcjonalny wymiar – musi być możliwy do zaplanowania dla wybranego okresu docelowego w przypadku danych planu lub możliwy do zarezerwowania w przypadku danych rzeczywistych
- Planowanie może odbywać się wyłącznie w walucie głównej; waluty równoległe są przeliczane na walutę główną
Funkcja Planowanie online jest włączona dla maksymalnie dwóch elementów wymiaru (np. jednostka kosztowa z klientem, centrum kosztów z projektem, klient). Jeśli więcej niż dwa opcjonalne wymiary mają być planowane w tym samym czasie, wówczas można to zrobić tylko za pomocą okna dialogowego księgowania.
W controllingu koreluje to z projektem pliku bilansu, w którym mapowane są maksymalnie dwa opcjonalne wymiary.
Aplikacja jest podzielona na nagłówku i obszar roboczy, których pola zostały opisane w kolejnych rozdziałach.
Nagłówek
W nagłówku wymienione są pola zapytania, które jednoznacznie identyfikują planowanie okna dialogowego. Szczegółowe informacje o polach nagłówka:
- Definicja — nazwa jednoznacznie identyfikuje wybór. Nazwa może zawierać zarówno cyfry, jak i litery.
- Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowa cecha wyróżniająca. Może składać się z dowolnego tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Wprowadza on znaczący, zapadające w pamięć oznaczenie, które jest tak unikalne, jak to możliwe, aby ułatwić wyszukiwanie. Oznaczenie może być wprowadzone w kilku językach
- Definicja w użyciu (pole wyboru) — informacja o tym, czy bieżąca definicja jest już używana do planowania lub czy, jeśli nie jest aktywowana, rozpoczyna się nowe planowanie
Obszar roboczy
W tym miejscu wprowadza się żądane parametry, dane docelowe i referencyjne, a także wybór danych dla odpowiedniego planowania okna dialogowego w czterech sekcjach.
Sekcja Parametr
Wszystkie istotne pola tej sekcji zostały opisane poniżej.
- Typ wymiaru — tutaj definiuje się wymiar, do którego przesyłane są dane podstawowe i transakcyjne. W przypadku danych podstawowych wymiar definiuje konkretny jednostkę biznesową (Opcjonalny wymiar 01, Opcjonalny wymiar 02 itd.), do którego dane są przesyłane.
- Waluta — planowanie jest specyficzne dla waluty, nie ma konwersji. Musi to być waluta wewnętrzna.
- Standard księgowania — dane referencyjne i docelowe są określane za pomocą określonego standardu księgowania
- Uwzględniony standard księgowania — dane planowania są tworzone albo dla wszystkich standardów księgowania używanych w controllingu albo tylko dla standardu księgowania danych referencyjnych
- Metoda planowania — metody planowania są wykorzystywane w procesie planowania do tworzenia danych transakcji. Jedyny wyjątek: rzeczywiste dane dotyczące kosztów i przychodów nie mogą być planowane.
- Rodzaj zaokrąglania — wyniki procesu planowania spełniają wprowadzany rodzaj zaokrąglania. Dostępne są następujące ustawienia
- Maksymalna liczba miejsc po przecinku
- Zaokrąglenie do 1. miejsca po przec.
- Zaokrąglenie do 2. miejsca po przec.
- Zaokrąglenie do jedności
- Zaokrąglenie do dziesiątek
- Zaokrąglenie do setek
- Zaokrąglenie do tysięcy
Sekcja Dane docelowe
Wszystkie istotne pola tej sekcji zostały opisane poniżej.
- Rodzaj transakcji — w tym miejscu określany jest rodzaj transakcji, za pomocą którego należy przeprowadzić planowanie
- Typ transakcji — tutaj wyświetlany jest typ danych, dla których należy przeprowadzić planowanie. Są one jasno zdefiniowane poprzez rodzaj transakcji. Możliwe wartości: wartość, ilość, wskaźnik lub cena.
- Typ rodzaju danych — tutaj określa się, czy proces planowania powinien być przeprowadzany dla danych planowych czy aktualnych. Żadne wartości nie mogą być używane dla danych aktualnych.
- Rodzaj danych — rodzaje danych są istotną częścią każdego rodzaju danych transakcji. Dane transakcji bez określenia rodzaju danych nie są dozwolone w obszarze Controlling. Dla każdego rodzaju danych, który jest wykorzystywany w controllingu, musi być wprowadzona w tabeli jego własna definicja. W definicji tej określa się m.in. czy dany rodzaj danych jest możliwy do zaksięgowania czy planowania. Rodzaje danych są niezależne od klienta. Rodzaj danych określa, czy są to dane aktualne czy planowane.
- Okres od — planowanie odbędzie się dla określonego okresu w controllingu
- Okres do — planowanie odbędzie się dla określonego okresu w controllingu
Sekcja Dane referencji
Wszystkie istotne pola tej sekcji zostały opisane poniżej.
- Rodzaj danych — dane referencyjne są określane za pomocą określonego rodzaju danych. Dla każdego rodzaju danych wykorzystywanych w controllingu w tabeli musi być zapisana osobna definicja. Definicja ta określa m. in., czy dany rodzaj danych może być księgowany lub planowany. Rodzaj danych określa, czy wartości są aktualne czy planowane. Funkcja importu jest oferowana do instalacji dla standardowych rodzajów danych. Inne rodzaje danych mogą być tworzone indywidualnie dla każdego użytkownika.
- Okres od — dane referencyjne są obliczane z określonego okresu w controllingu
- Okres do — dane referencyjne są obliczane z określonego okresu w controllingu
Sekcja Wybór danych
Wszystkie istotne pola tej sekcji zostały opisane poniżej.
- Rodzaj przetwarzania — tutaj określa się rodzaj procesu planowania. Można przeprowadzić szybką rejestrację lub rejestrację z wyświetleniem już istniejących wartości. Również w tym przypadku dokonuje się rozróżnienia między wyświetlaniem danych docelowych a wyświetlaniem danych docelowych i referencyjnych.
- Nowy wpis
- Pokaż dane docelowe
- Utwórz dane docelowe i referencyjne
- Wszystkie kombinacje 1. przyporządkowanie/rodz. kosztów –podczas określania danych docelowych i referencyjnych zazwyczaj uwzględniane są tylko te przyporządkowania i rodzaje kosztów, dla których istnieją już dane w pliku bilansu. Przy tym ustawieniu można uzyskać, że rekordy danych są tworzone w pliku roboczym dla wszystkich możliwych kombinacji 1. przyporządkowania i rodzaju kosztu. Są one tworzone z wartościami zerowymi.
- Uwzględnij koszty wtórne (pole wyboru) — przy określaniu danych referencyjnych zwykle uwzględniane są tylko dane bezpośrednie. Ta informacja kontroluje, czy koszty wtórne są również brane pod uwagę przy określaniu danych referencyjnych.
- Zastosowanie klasyfikacji 1. przyporządkowania — ten wpis określa, czy wybór danych obejmuje opcjonalne wymiary, czy wybraną klasyfikację
- 1. przyporządkowanie — tutaj można wybrać opcjonalne wymiary, dla których mają zostać utworzone dane planowania
- Klasyfikacja 1. przyporządkowania — tutaj można wybrać opcjonalne wymiary, dla których mają zostać utworzone dane planowania
- Zastosuj klasyfikację rodzaju kosztów — tutaj można użyć klasyfikacji do wyboru opcjonalnych wymiarów, dla których powinny zostać utworzone dane planowania
- Rodzaj kosztów — tutaj można wybrać rodzaje kosztów, dla których mają zostać utworzone dane planowania
- Klasyfikacja rodzaju kosztów — tutaj można wybrać klasyfikację dla drugiego przyporządkowania, dla których mają zostać utworzone dane planowania
- Zastosuj klasyfikację 2. przyporządkowania — tutaj można użyć klasyfikacji do wyboru 2. przyporządkowania, dla których powinny zostać utworzone dane planowania
- 2. przyporządkowanie — tutaj można wybrać 2. przyporządkowania, dla których mają zostać utworzone dane planowania
- Klasyfikacja 2. przyporządkowania — tutaj można używać klasyfikacji do wybierania 2. przyporządkowań, dla których należy utworzyć dane planowania
Akcje związane z aplikacją Planowanie online
Następujące działania związane z aplikacją są dostępne w aplikacji Planowanie online:
Akcja [Rozpocznij planowanie]
Jeśli nie ma danych planowania (np. nowy wpis) dla użytkownika i określonych wyborów, przetwarzanie rozpoczyna się od wybranych informacji i następuje przejście do okna dialogowego Planowanie, w którym można wprowadzić wartości planu.
Jeśli dane planowania już istnieją dla danego wyboru, wówczas otworzy się okno dialogowe strony internetowej, w którym można zdecydować, czy dane powinny zostać ponownie zainicjowane (nowo utworzone), czy też istniejące dane planowania powinny być dalej przetwarzane.
- Za pomocą przycisku [Inicjowanie] wszystkie istniejące rekordy danych pliku roboczego w obiekcie biznesowym Planwork i PlanworkDetail są usuwane przed przetworzeniem i ponownym utworzeniem danych.
- Po wybraniu przycisku [Kontynuuj] istniejące dane pliku roboczego w obiekcie biznesowym Planwork i PlanworkDetail zostaną zachowane i wyświetlone do dalszego przetwarzania.
Niezależnie od tego, czy użytkownik aktualizuje, czy usuwa wpisy w obiekcie biznesowym Planwork: na salda kontrolne nie ma się wpływu bezpośrednio, a jedynie w pliku roboczym do momentu rozpoczęcia procesu księgowania.
Wyniki planowania
Utworzone wartości planowania można modyfikować w tej tabeli.
Wszystkie pola wyboru w tym widoku zostały opisane poniżej.
- Rodzaj kosztów — tutaj można edytować rodzaj kosztów dla tworzenia danych planowania
- 1. przyporządkowanie — można tu wprowadzić opcjonalne wymiary, dla których należy utworzyć dane planowania
- Metoda planowania — wybrana metoda planowania jest używana do planowania
- Rodzaj zaokrąglania — wybrany tutaj rodzaj zaokrąglani jest używany do planowania.
- Maksymalna liczba miejsc po przecinku
- Zaokrąglenie do 1. miejsca po przec.
- Zaokrąglenie do 2. miejsca po przec.
- Zaokrąglenie do jedności
- Zaokrąglenie do dziesiątek
- Zaokrąglenie do setek
- Zaokrąglenie do tysięcy
Tabela planowania
Wybierają przyciski [Tekst księgowania] i [Suma], tekst księgowania może być wyświetlany w dodatkowym wierszu, a salda w stopce.
- Rodzaj kosztów — tutaj wyświetlane są rodzaje kosztów, dla których utworzono dane planowania
- 1. przyporządkowanie — wyświetlane są tutaj wymiary opcjonalne, dla których utworzono dane planowania
- 2. przyporządkowanie — tutaj wyświetlane są 2. przyporządkowania, dla których utworzono dane planowania
- Wartość docelowa — tutaj wyświetlane są dane docelowe, które zostały już utworzone w obszarze Controlling
- Wartość odniesienia — wyświetlane są tutaj dane referencyjne dostępne w obszarze Controlling
- Nowy cel — jeśli metoda planowania na to pozwala, tutaj można edytować dane nowego celu
- Szczegóły wartości docelowej — tutaj zostanie wyświetlona suma okresów docelowych z nowych wartości docelowych
- Dopasowanie w procentach — procent, w jakim nowa wartość docelowa została określona na podstawie wielkości odniesienia
- Metoda planowania — do planowania zostanie użyta wybrana metoda planowania
- Rodzaj zaokrąglenia — do planowania używane jest wybrane zaokrąglenie
Szczegóły wartości docelowej
Wybierając przycisk [Szczegóły wartości docelowych], wartości docelowe i referencyjne wybranego rodzaju kosztów są wyświetlane dla poszczególnych okresów docelowych. Możliwe jest również wyświetlenie tekstów księgowania w dodatkowym wierszu.
Wszystkie główne kolumny tabeli w tym widoku zostały opisane poniżej.
- Okres docelowy — okresy docelowe są wyświetlane jeden po drugim. Okresy przyszłe są pomijane.
- Wartość docelowa — tutaj wyświetlana jest wartość docelowa pojedynczego okresu docelowego
- Okres referencji — okresy referencji są wyświetlane jeden po drugim. Okresy przyszłe są pomijane.
- Wartość referencyjna — tutaj wyświetlana jest wartość referencyjna pojedynczego okresu docelowego
- Nowy cel — w tym miejscu rejestrowana jest nowa wartość docelowa dla okresu docelowego, o ile pozwala na to metoda planowania
- Dopasowanie w procentach — procent, w jakim nowa wartość docelowa została określona na podstawie wielkości odniesienia
- Przetwórz wartość — określa, czy wartość jest przetwarzana
Akcje związane z aplikacją Dialog planowania
Dostępne są następujące działania związane z aplikacją:
- [Uruchom przetwarzanie]
- [Uruchom przetwarzanie i zamknij dialog]
- [Wywołaj salda]
- [Uzupełnij aktualne dane planowania]
- [Uzupełnij wszystkie kombinacje]
Po aktywacji pojawi się okno dialogowe strony internetowej, za pomocą którego można rozpocząć żądane przetwarzanie natychmiast lub w tle dla wszystkich lub tylko wybranych obiektów. Istnieją dwie możliwości rozpoczęcia procesu planowania; za pomocą trzeciej akcji można wywołać salda, jeśli wcześniej aktywowano akcję [Uruchom przetwarzanie].
Akcja [Uruchom przetwarzanie]
Ta akcja w tle uruchamia proces przetwarzania, w którym określone wartości planowania są zapisywane w pliku roboczym. Użytkownik pozostaje w oknie dialogowym planowania i może, w razie potrzeby, wprowadzić dalsze wartości planowania i zapisać je ponownie za pomocą tej akcji. Jeśli wartości źródłowe i wartości planowania różnią się, podczas samego przetwarzania generowane są księgowania przeciwstawne.
Akcja [Uruchom przetwarzanie i zamknij dialog]
Dostępna jest aplikacja w tle Przetworzenie planowania w dialogu. Różnica między tymi dwoma akcjami polega na tym, że po zapisaniu i ponownym obliczeniu danych, a) w przypadku akcji [Uruchom przetwarzanie], użytkownik powraca do aplikacji Planowania online i b) w przypadku akcji [Uruchom przetwarzanie i zamknij dialog], użytkownik przechodzi do aplikacji Lista: Controlling.
Akcja [Wywołaj salda]
Za pomocą akcji w tle [Wywołaj salda] – na podstawie bieżących danych księgowania – salda są wyświetlane zgodnie z kryteriami wyboru.
Akcja [Uzupełnij aktualne dane planowania]
Ta i opisana poniżej aplikacja w tle są przeznaczone do kontynuowania procesów, w których liczba rekordów może być bardzo duża. Aby uniknąć zbyt długiego czasu oczekiwania podczas tworzenia pliku roboczego, proces jest przerywany po osiągnięciu 1000 rekordów danych i wyświetlany jest komunikat. Proces przetwarzania jest kontynuowany w aplikacji w tle Uzupełnij aktualne dane planowania, dzięki czemu dostępna jest całkowita ilość danych planu. Pod względem zawartości wykorzystywane są rzeczywiste dane transakcji.
Akcja [Uzupełnij wszystkie kombinacje]
Wszystkie kombinacje pierwszego przydziału i rodzaju kosztu – niezależnie od tego, czy dane księgowania są dla nich dostępne – są wymienione i zapisane w utworzonym pliku roboczym. Ze względu na to, że tymczasowy plik wszystkich kombinacji pierwszego zlecenia i rodzaju kosztów został wypełniony zgodnie z kryteriami wyboru, niezależnie od tego, czy odpowiednie dane transakcji są dostępne dla kombinacji, może się łatwo zdarzyć, że do wyświetlenia dostępnych jest ponad 1000 rekordów danych. Zanikanie wskazuje wtedy, że na razie przetworzono tylko 1000 rekordów. Dzięki temu proces może być kontynuowany – w tle.
Kontrole i obliczenia
- Waluta musi być główną walutą firmy
- Typ wymiaru musi być używany w obszarze Controlling
- Wartość w polu Rodzaj danych musi być zgodny z polem Rodzaj danych
- Pola Okres od i Okres do muszą być używane w obszarze Controlling; okres do przodu nie jest dozwolony
- Poza innymi aspektami, występuje więcej kontroli, które sprawdzają wpisy pod kątem prawidłowych relacji między sobą. W przypadku rozbieżności, nielogicznych wpisów itp. wydawane są odpowiednie powiadomienia.
Konfiguracja
Aplikacja Planowanie online nie wymaga żadnych specjalnych ustawień w sekcji Konfiguracja.
Jednostki biznesowe
Następujący podmiot gospodarczy jest istotny dla aplikacji Planowanie online.
Planowanie online
com.sem.ext.app.fin.controlling.ui.PlanningOnlineSelection
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Planowanie online nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne nie są możliwe w przypadku aplikacji Planowanie online.
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Planowanie online nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Planowanie online nie jest udostępniana partnerom biznesowym.