Premia sprzedaży

Opis zagadnienia

Premie są wykorzystywane do późniejszego wynagrodzenia za obroty osiągnięte z klientem w określonym przedziale czasowym. Wynagrodzenie może być aktywnie wypłacane poprzez:

  • obciążenie konta klienta
  • faktury korygujące

Obroty związane z premiami opierają się na:

  • fakturach sprzedaży
  • fakturach korygujących

W aplikacji Umowy premiowe klientów określa się:

  • klientów, z którymi zawierana jest umowa
  • artykuły, które są istotne dla uzyskania premi
Uwaga
Premie są wypłacane po osiągnięciu określonych skumulowanych poziomów obrotu. Poziomy obrotu, od których wypłacane są premie lub pomagają w określeniu poziomu stawki procentowej premii, mogą być definiowane stopniowo.

Definicje pojęć

Premia to:

  • wynagrodzenie przyznawane partnerowi
  • nagroda lojalnościowa, która zwykle przyznawana jest partnerowi w formie faktury korygującej
  • jest wyrazem uznania za długoterminową współpracę biznesową (typ premii: stała kwota) lub za określoną wysokość obrotów (typ premii: premia od wartości obrotów, premia według skali progowej).

Rodzaje składników ceny zawierają ustawienia dla składników cenowych, które używane są do określania ceny. Istnieje możliwość określenia:

  • czy zniżki gotówkowe lub ilości opakowań mają być uwzględniane przy ustalaniu ceny
  • czy składnik cenowy ma być wykorzystany dla pełnych zamówień, czy tylko dla pojedynczej pozycje

Podstawowe dane

Rodzaje umów premiowych klientów

 

Rodzaje umów premiowych klientów określają kategorię umowy premiowej.

W systemie można wyróżnić trzy typy umów premiowych klientów:

  • premia od wartości obrotów – premia wypłaca jest procentowo od osiągniętego określonego poziomu obrotu
  • premia według skali progowej – po osiągnięciu pewnego poziomu obrotu (kwota podstawowa), osiągnięta nadwyżka procentowa jest wprowadzana i przypisywana do poziomów premii i wypłacana jako procent od obrotu
  • stała kwota – ustalona stała kwota jest wypłacana niezależnie od osiągniętego docelowego poziomu obrotu, np. jako dodatek promocyjny, dodatek reklamowy
Aplikacja Umowy premiowe klientów

Umowy premiowe klientów

Umowy dotyczące premii klientów służą do określenia warunków umowy.

Zawierają informacje między innymi na temat:

  • klienta/klientów, którzy należą do klasyfikacji premii klienta
  • przedziału czasowego, który należy uwzględnić przy obliczaniu premii
  • daty/terminu wymagalności
  • funkcji partnera, istotnego dla wyboru faktury sprzedaży:
    • Odbiorca faktury
    • Zleceniodawca
    • Odbiorca dostawy
  • artykułów, które są uwzględniane i nieuwzględniane przy przyznawaniu premii poprzez klasyfikację premii za artykuły sprzedażowe
  • waluty, w której wypłacana będzie premia
Aplikacja Umowy premiowe klientów

Rodzaje składników ceny sprzedaży

Rodzaje składników ceny sprzedaży określają, czy dopłaty i rabaty są istotne dla . Takie specyfikacje mają wpływ na obliczenie pozycji faktury sprzedaży, które określają przychody z tytułu obrotu (kwoty netto danej pozycji) oraz obrót związany z premią.

Tym samym możliwe jest obliczenie premii na podstawie ceny sprzedaży brutto, np. poprzez oznaczenie wszystkich rabatów jako niezwiązanych z premią.

Klasyfikacja premiowa artykułu

Przydzielenie artykułów do klasyfikacji premiowej artykułu oraz określenie kategorii/podkategorii klasyfikacji w umowie premiowej klientów umożliwia włączenie/wyłączenie wszystkich towarów do obliczenia premii.

Uwaga
W umowach premiowych klientów można wprowadzić kilka kategorii lub podkategorii klasyfikacji.
Aplikacja Umowy premiowe klientów

Przykład

W celu potrącenia płatności premiowych z poprzedniego okresu lub rabatów z bieżącego okresu rozliczeniowego od odpowiedniego obrotu premiowego, należy artykuł rozliczeniowy, który jest używany do płatności rabatowych, przyporządkować do klasyfikacji premiowej artykułu. A w umowie premiowej klientów należy wprowadzić kategorię lub podkategorię wyższego rzędu. Poprzez opcję Wyklucz zostaną wykluczone obroty pochodzące z artykułów przypisanych do kategorii lub podkategorii kalkulacji.

Klasyfikacja premiowa klienta

W widoku Klient w aplikacji Partner jest możliwość przypisania podkategorii klasyfikacji premiowej klienta. W zależności od odpowiedniej funkcji partnera określonej w umowach premiowych klienta (odbiorcy faktury, zleceniodawcy lub odbiorcy dostawy) jest możliwość uwzględnienia wielu klientów do określenia wielkości obrotów poprzez wskazanie kategorii klasyfikacji premiowej klienta.

Tym samym istnieje możliwość zdefiniowania np. umów grupowych dotyczących obrotów wszystkich klientów należących do stowarzyszenia i dokonywania wypłat na rzecz stowarzyszenia jako partner rozliczeniowy.

Partnerzy i artykuły

Przyporządkowanie do klasyfikacji premiowej klienta możliwe jest w aplikacji:

  • Partner w widoku:
    • Klient
Aplikacja Partner widok Klient

Przyporządkowanie artykułów do klasyfikacji premiowej artykułu możliwe jest w aplikacji:

  • Artykuł w widokach:
    • Sprzedaż
    • Klasyfikacja klientów
    • Klienci
Uwaga
Widoki Klasyfikacja klientów i Klienci są dostępne po zapisaniu danych w widoku Sprzedaż.

Konfiguracja

W aplikacji Konfiguracja, w funkcji głównej Sprzedaż znajduje się funkcja Rozliczenie premii, w której można zdefiniować, który rodzaj zamówienia sprzedaży ma być wykorzystywany do rozliczenia premii.

Aplikacja Konfiguracja funkcja Rozliczenie premii

Rozliczenie premii klienta

Schemat rozliczenia premii klienta przedstawiono poniżej:

Etapy rozliczenia premii klienta

Etapy procesowania

Obliczanie premii odbywa się za pomocą aplikacji Obliczenie premii klienta przy użyciu wprowadzonych kryteriów wyboru.

Aplikacja Obliczenie premii klienta
Uwaga
Premia typu stała kwota jest automatycznie widoczna w rozliczeniu premii i nie jest obliczana.

Wyniki obliczeń są wyświetlane w aplikacji Rozliczenie premii klienta.

Aplikacja Rozliczenie premii klienta

W przypadku umów premiowych klientów, które są oznaczone do automatycznego rozliczenia, zamówienia sprzedaży mogą być tworzone z wcześniej obliczonymi lub później zmienionymi kwotami.

Utworzone zamówienia sprzedaży muszą następnie zostać zafakturowane. Faktura sprzedaży jest automatycznie wprowadzana jako zapłata w odpowiedniej umowie premiowej klientów.

W przypadku umów premiowych klientów oznaczonych do ręcznego rozliczenia, rozliczenie premii można wykorzystać w celu określenia kwoty premii. Zamówienie sprzedaży wraz z odpowiednimi pozycjami artykułów można utworzyć ręcznie, a następnie można z niej wygenerować odpowiednią fakturę sprzedaży. Przypisywanie faktury sprzedaży w umowie premiowej klientów odbywa się również ręcznie.

Uprawnienia dotyczące rozliczeń premii klienta

Wyniki rozliczenia premii klienta są dostępne również dla partnerów biznesowych. Klienci mogą otworzyć aplikację Rozliczenie premii klienta i wyświetlić rozliczenie premii dla wszystkich umów premiowych klientów, do których są przypisani jako partnerzy rozliczeniowi.

Przedstawiciele handlowi mogą przeglądać rozliczenia premii klienta wszystkich partnerów rozliczeniowych, do których zostali przypisani jako ich przedstawiciele. Faktyczne rozliczenie może zostać wykonane tylko przez pracowników.

Czy ten artykuł był pomocny?