Profile celu płatności

W ramach wymiany nośników danych (data carrier exchange) generowane są ustandaryzowane dane wyjściowe spełniające wymagania specyficzne dla kraju (np. w D, CH – wersji szwajcarskiej, A). W zależności od pliku wyjściowego zdefiniowanego w banku głównym w danych tych można wyprowadzać tytuły płatności dla poszczególnych przelewów bankowych. Tytuł płatności w plikach SEPA może obecnie składać się maksymalnie z 1 * 140 znaków. Ze względu na fakt, że znaki tagów również są wliczane, dla użytkownika dostępne jest tylko 125 znaków. Tytuł płatności jest przekazywany przez banki do odbiorcy płatności lub dłużnika polecenia zapłaty. Tytuły płatności są wykorzystywane do przekazywania informacji o poszczególnych procesach płatniczych do odbiorcy płatności lub dłużnika polecenia zapłaty, aby umożliwić im przypisanie płatności lub poleceń zapłaty do ich dokumentów.

W niniejszym artykule opisano aplikację Profile celu płatności.

Opis aplikacji

W aplikacji Profile celu płatności wprowadzany jest nowy profil tytułu płatności lub edytowany jest istniejący profil tytułu płatności. W profilu można określić, jakie informacje mają być przekazywane w tytułach płatności.

Ze względu na ograniczoną ilość danych, które mogą być przenoszone w tytułach płatności, na potrzeby każdej pozycji płatności lub pozycji inkasa (faktury) należy podawać wyłącznie informacje rzeczywiście niezbędne, aby możliwe było odwzorowanie potencjalnie dużej liczby pozycji.

Aplikacja Profile celu płatności składa się wyłącznie z obszaru roboczego z polami wprowadzania.

Obszar roboczy

Szczegółowy opis pól:

  • Profil powodu płatności — w tym polu należy wprowadzić dowolnie wybierany identyfikator profilu tytułu płatności, np. znaczący skrót lub numerację sekwencyjną.

  • Oznaczenie — opis jest dodatkową nazwą obiektu. Znaczące opisy ułatwiają wyszukiwanie. Opis może zostać dobrany dowolnie i może być niejednoznaczny, co oznacza, że kilka obiektów może posiadać ten sam opis. Zaleca się jednak stosowanie różnych opisów w każdym przypadku. Opis może zostać wprowadzony w kilku językach.

  • Liczba rozrachunków — w tym polu należy określić liczbę nierozliczonych pozycji, które mogą zostać uwzględnione w tytule płatności. Podejmowana jest próba umieszczenia wskazanej liczby nierozliczonych pozycji w tytule płatności. Po osiągnięciu tej liczby dalsze postępowanie zależy od ustawienia wybranego w polu Drukuj awizo. W przypadku wprowadzenia wartości „0” liczba nierozliczonych pozycji jest ignorowana.

  • Drukuj awizo — w tym polu określa się, czy i w jakich okolicznościach ma zostać wydrukowane awizo (pismo przewodnie). Dostępna jest lista wyboru z następującymi opcjami:

    • (brak)

    • Zawsze drukuj awizo

    • Nie drukuj awizo

    • Tylko w przypadku przepełnienia wiersza

    Opcja Nie drukuj awizo oznacza, że w przypadku wyczerpania liczby dostępnych wierszy tytułu płatności w pliku wyjściowym rozpoczynana jest nowa płatność dla nierozliczonych pozycji do opłacenia. Dotyczy to również sytuacji przekroczenia wartości określonej w polu Liczba rozrachunków.

    Opcja Tylko w przypadku przepełnienia wiersza oznacza, że zawiadomienie (pismo przewodnie) zostanie wydrukowane wyłącznie:

    • gdy liczba wierszy tytułu płatności dostępnych w pliku wyjściowym jest niewystarczająca dla liczby nierozliczonych pozycji do opłacenia,

    • lub gdy zostanie przekroczona wartość w polu Liczba rozrachunków.

  • Odniesienie w celu płatności — w tym polu należy wprowadzić tekst odwołania do zawiadomienia, który ma zostać umieszczony w tytule płatności w pliku wyjściowym, np. Odwołanie do awiza z dnia {date}. Symbol zastępczy {date} oznacza datę przebiegu płatności i jest automatycznie zastępowany odpowiednią datą zgodnie z ustawieniami użytkownika.

    Długość zmiennej {date} może zostać określona w celu uzyskania wymaganego formatu daty. Dopuszczalne są następujące zapisy:

    • {date} – format z separatorem daty i rokiem dwucyfrowym, np. DD.MM.YY

    • {date,6} – format bez separatora daty i rokiem dwucyfrowym, np. DDMMYY

    • {date,8} – format z separatorem daty i rokiem dwucyfrowym, np. DD.MM.YY; zapis ten odpowiada symbolowi {date} bez parametrów

    • {date,10} – format z separatorem daty i rokiem czterocyfrowym, np. DD.MM.YYYY

    Wyświetlanie roku w formacie czterocyfrowym wraz ze stuleciem lub dwucyfrowym bez stulecia zależy wyłącznie od parametru długości symbolu zastępczego daty. W przypadku jednoczesnego drukowania zawiadomienia tekst odwołania jest wyprowadzany samodzielnie (bez danych nagłówka) lub po danych

  • Drukuj wiersz nagłówka — w tym polu określa się, czy i w jakich okolicznościach w tytułach płatności pliku wyjściowego ma zostać wyprowadzony wiersz danych z danymi odbiorcy, które należy zdefiniować. Dostępna jest lista wyboru z następującymi opcjami:

    • (brak)

    • Nie drukuj wiersza nagłówkowego

    • Zawsze drukuj wiersz nagłówka

    • Tylko bez awiza

    Opcja Nie drukuj wiersza nagłówkowego oznacza, że w tytule płatności pliku wyjściowego nie zostanie wyprowadzona edycja z możliwymi specyfikacjami numeru konta kontrahenta, numeru listy faktur, własnego numeru konta u kontrahenta oraz waluty.

    Opcja Zawsze drukuj wiersz nagłówka oznacza, że wprowadzone dane z wymienionymi możliwymi specyfikacjami są zawsze wyprowadzane jako pierwsze w tytule płatności pliku wyjściowego.

    Opcja Tylko bez awiza oznacza, że wprowadzone dane zostaną wpisane do tytułu płatności pliku wyjściowego wyłącznie wtedy, gdy nie jest drukowane pismo przewodnie. Jeśli pismo przewodnie zostanie utworzone, w pierwszym wierszu tytułu płatności zostanie wyprowadzony wyłącznie tekst odwołania do pisma przewodniego.

  • Nagłówek — w tym polu należy wprowadzić informacje dotyczące danych odbiorcy, które mają zostać umieszczone w tytule płatności pliku wyjściowego. W tym celu dostępnych jest kilka zmiennych symboli zastępczych, które umożliwiają przeniesienie danych z przebiegu płatności do pierwszego tytułu płatności w pliku wyjściowym. Są to:

    • {partner} – numer kontrahenta dostawcy, dla którego przeznaczona jest płatność. Numer kontrahenta składa się maksymalnie z dziesięciu znaków i jest alfanumeryczny.

    • {invListNo} – numer listy faktur płatności. Numer listy faktur składa się maksymalnie z 20 znaków i jest alfanumeryczny.

    • {refNo} – numer referencyjny płatnika u wierzyciela płatności, tj. numer konta zapisany w danych podstawowych kontrahenta u dostawcy lub klienta. Numer referencyjny składa się maksymalnie z 25 znaków i jest alfanumeryczny.

    • {curCd} – kod waluty płatności, np. EUR dla euro. Kod waluty składa się maksymalnie z trzech znaków i jest alfanumeryczny.

    Wszystkie alfanumeryczne symbole zastępcze z tej listy mogą przyjmować do czterech parametrów liczbowych rozdzielonych przecinkiem, np. {partner,5,6,10}. Pierwszy parametr określa długość wartości docelowej, natomiast drugi i trzeci parametr określają pierwszy i ostatni znak wartości źródłowej, które mają zostać przeniesione do wartości docelowej. Czwarty parametr określa, czy wartość docelowa ma zostać obcięta (wartość 1), czy też – mimo ograniczenia długości w parametrze 1 – ma zostać przeniesiona w pełnej długości (wartość 0).

  • Wiersz powodu płatności — w tym polu należy wprowadzić informacje płatnicze, które mają zostać wpisane do tytułów płatności pliku wyjściowego. W tym celu dostępny jest zestaw zmiennych symboli zastępczych, które umożliwiają przeniesienie danych z pozycji do opłacenia do tytułów płatności pliku wyjściowego. Są to:

    • {vouDate} – data dokumentu w formacie daty zgodnym z ustawieniami użytkownika.

    • {payAmnt} – kwota płatności. Kwota płatności jest wartością liczbową i składa się maksymalnie z 15 cyfr przed separatorem dziesiętnym oraz 6 miejsc po separatorze dziesiętnym.

    • {extVouNo} – zewnętrzny numer dokumentu dostawcy (zewnętrzny numer dokumentu). Zewnętrzny numer dokumentu składa się maksymalnie z 25 znaków i jest alfanumeryczny.

    • {oiNo} – numer nierozliczonej pozycji (numer OI). Numer OI składa się maksymalnie z 20 znaków i jest alfanumeryczny.

    • {extVouOiNo} – uzupełniony zewnętrzny numer dokumentu, a w przeciwnym razie numer OI. To pole składa się maksymalnie z 25 znaków i jest alfanumeryczne.

    • {invAmnt} – kwota faktury. Kwota faktury jest wartością liczbową i składa się maksymalnie z 15 cyfr przed separatorem dziesiętnym oraz 6 miejsc po separatorze dziesiętnym.

    • {dedAmnt} – suma kwot potrąceń dla nierozliczonej pozycji (np. rabat). Kwota potrącenia jest wartością liczbową i ma maksymalnie 15 cyfr przed separatorem dziesiętnym oraz 6 miejsc po separatorze dziesiętnym.

    • {curCd} – kod waluty płatności, np. EUR dla euro. Kod waluty składa się maksymalnie z trzech znaków i jest alfanumeryczny.

    • {pstdorgSearch} – wyszukiwany termin zaksięgowanej organizacji płatności. Termin wyszukiwania powinien zostać ograniczony, ponieważ może liczyć 200 znaków, natomiast cel płatności w transakcjach SEPA może zawierać maksymalnie 125 znaków.

    • {postedorg} – zaksięgowana organizacja płatności. Wyprowadzany jest numer kontrahenta zaksięgowanej organizacji.

    • {pstorgShrtDes} – skrót organizacji płatności

    Wszystkie symbole zastępcze liczbowe oraz symbole zastępcze daty z tej listy mogą przyjmować parametr liczbowy oddzielony przecinkiem, np. {vouDate,10} lub {payAmnt,13}. Parametr ten określa długość wartości docelowej, przy czym dla symboli zastępczych daty dozwolone są wyłącznie stałe wartości parametrów 6, 8 lub 10.

    W przypadku symboli zastępczych liczbowych wartość jest wyprowadzana w formacie liczbowym zgodnym z odpowiednimi ustawieniami użytkownika, jeśli parametr długości określa stałą długość i wiodące zera; w przeciwnym razie jest wyprowadzana ze zmienną długością i bez wiodących zer.

    Wszystkie symbole zastępcze alfanumeryczne z tej listy mogą zawierać do czterech parametrów liczbowych oddzielonych przecinkami, np. {oiNo,10,11,20,0}. Pierwszy parametr określa długość wartości docelowej, natomiast drugi i trzeci parametr określają pierwszą i ostatnią cyfrę wartości źródłowej, które mają zostać przeniesione do wartości docelowej. Czwarty parametr określa, czy wartość docelowa ma zostać obcięta (wartość 1), czy też – mimo ograniczenia długości w parametrze 1 – ma zostać przeniesiona z przekroczeniem długości (wartość 0).

    Wpis w polu jest ograniczony do 80 znaków, łącznie z przygotowanymi danymi.

  • Optymalizacja wiersza — w tym polu określa się, czy oraz które wiersze tytułu płatności mają zostać zoptymalizowane w pliku wyjściowym. Optymalizacja oznacza w tym przypadku usuwanie spacji oraz zagęszczanie danych między wierszami w tytułach płatności pliku wyjściowego. Dostępna jest lista wyboru z następującymi opcjami:

    • (Brak)

    • Optymalizacja wszystkich wierszy

    • Bez optymalizacji

    • Tylko nagłówek i cel płatności

    • Tylko cel płatności

    • Tylko cel płatności i i potrącenia

    Opcja Optymalizacja wszystkich wierszy oznacza, że dane odbiorcy, dane poszczególnych pozycji oraz łączna kwota potrąceń zostaną zsumowane, a następnie zapisane w tytule płatności pliku wyjściowego.

    Opcja Bez optymalizacji jest zasadna, gdy dane płatności mają być przetwarzane elektronicznie, a stała struktura rekordów jest warunkiem wstępnym. W takim przypadku używane symbole zastępcze również muszą mieć określone stałe długości.

    Pozostałe opcje tej listy wartości umożliwiają ograniczenie optymalizacji wierszy do danych odbiorcy lub łącznej kwoty potrąceń.

  • Drukuj wiersz potrącenia — w tym polu określa się, czy łączna kwota potrąceń ma zostać wyprowadzona w tytule płatności.

  • Wiersz do potrąceń ogólnych — w tym polu należy wprowadzić łączną kwotę potrąceń, która ma zostać wpisana do tytułów płatności pliku wyjściowego. W tym celu dostępne są dwa zmienne symbole zastępcze, za pomocą których suma kwot potrąceń z nierozliczonych pozycji do opłacenia może zostać wpisana w tytule płatności pliku wyjściowego. Są to:

    • {dedAmnt} – łączna kwota potrąceń. Łączna kwota potrąceń jest wartością liczbową i składa się maksymalnie z 15 cyfr przed separatorem dziesiętnym oraz 6 miejsc po separatorze dziesiętnym.

    • {curCd} – kod waluty płatności, np. EUR dla euro. Kod waluty składa się maksymalnie z trzech znaków i jest alfanumeryczny.

    Symbole zastępcze liczbowe mogą zawierać parametr liczbowy oddzielony przecinkiem, np. {dedAmnt,13}. Parametr ten określa długość wartości docelowej. Wartość jest wyprowadzana w formacie liczbowym zgodnym z ustawieniami użytkownika, przy podaniu parametru długości jako stałej długości i z wiodącymi zerami; w przeciwnym razie jest wyprowadzana ze zmienną długością i bez wiodących zer.

    Symbole zastępcze alfanumeryczne mogą przyjmować do czterech parametrów liczbowych oddzielonych przecinkiem, np. {curCd,2,1,2}. Pierwszy parametr określa długość wartości docelowej, natomiast drugi i trzeci parametr określają pierwszy i ostatni znak wartości źródłowej, które mają zostać przeniesione do wartości docelowej. Czwarty parametr określa, czy wartość docelowa ma zostać obcięta (wartość 1), czy też – mimo ograniczenia długości w parametrze 1 – ma zostać przeniesiona z przekroczeniem długości (wartość 0).

    Przygotowany wiersz potrąceń wyprowadzany do pliku płatności nie może przekroczyć 27 znaków.

Sekcja Przewidywany tytuł płatności

Szczegółowy opis pól:

  • Długość — to pole wyświetla oczekiwaną długość tytułu płatności. Dane są określane na podstawie definicji symboli zastępczych, a jeśli nie określono, na podstawie wartości standardowych.
  • Tytuł płatności — w tym polu wyświetlany jest oczekiwany tytuł płatności. Dane są określane na podstawie definicji symboli zastępczych i, jeśli nie określono, ze standardowymi wartościami.

Konfiguracja

Aplikacja Profile celu płatności nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Poniższa jednostka biznesowa jest istotna dla aplikacji Profile celu płatności, która jest używana np. do:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definicji działań
  • Importu lub eksportu danych

Profile celu płatności

com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.obj.ReasonForPaymentProfile

Jednostka biznesowa jest częścią następującej grupy jednostek biznesowych:

com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.payment.MasterData.

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przyporządkowane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Aplikacja Profile celu płatności nie posiada uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacyjne

Jeśli funkcja Uprawnienia do treści została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, użytkownik może korzystać z aplikacji Profile celu płatności tylko wtedy, gdy przypisano mu organizację w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Księgowość finansowa

Funkcje specjalne

Aplikacja Profile celu płatności nie ma żadnych specjalnych funkcji.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Profile celu płatności nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?