Punktem wyjścia dla każdego rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami jest utworzenie propozycji rozliczenia rozrachunku, w której podane są wszystkie rozrachunki do rozliczenia. Niniejszy artykuł opisuje aplikację Propozycja rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami.
Centralną aplikacją służącą do rozliczania otwartych pozycji między podmiotami powiązanymi jest Lista: Rozliczanie rozrachunków pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami. Cały proces rozliczania rozrachunków jest kontrolowany przez tę aplikację.
Opis aplikacji
W aplikacji Propozycja rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami należy skonfigurować wybór rozliczenia rozrachunku, aby wygenerować propozycję rozliczenia rozrachunku.
W tym celu dostępne są obszerne pola wyboru i opcjonalne opcje sortowania. Użytkownik może zapisać propozycję rozliczenia i użyć ją ponownie dla następnej propozycji rozliczenia rozrachunku. Ma on również możliwość skonfigurowania różnych opcji dla różnych propozycji rozliczenia rozrachunku.
Propozycja rozliczenia rozrachunku jest generowana za pomocą akcji związanej z aplikacją [Wygeneruj propozycję rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami]. W tym miejscu użytkownik określa dzień bilansowy, w którym należy przeprowadzić rozliczenie rozrachunku.
Rozrachunki są wybierane zgodnie z domyślnym wyborem dla określonego partnera lub specyfikacją w danych podstawowych dla rozliczeń wewnętrznych. Dodatkowo brane są pod uwagę informacje o wyborze rozrachunku.
Rozrachunki zawarte w propozycji rozliczenia rozrachunku są blokowane i nie mogą być uwzględniane w innych propozycjach rozliczeń.
Aplikacja Propozycja rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek
Oprócz wyboru propozycji i jej opisu, w nagłówku definiowany jest typ księgowania dla rozliczenia. Rozliczane mogą być należności lub zobowiązania. Typ księgowania kontroluje zatem wybór rozrachunków, które mają zostać rozliczone.
W przypadku rozliczania należności najpierw określane są księgowania debetowe, a następnie przypisywane jest księgowanie kredytowe. Procedura jest odwrotna w przypadku rozliczania wierzycieli.
Szczegółowy opis pól nagłówka:
- Wybór rozliczenia rozrachunku — w tym polu użytkownik wprowadza dowolnie wybrany identyfikator dla opcji, np. skrót lub odpowiednią numerację
- Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowa funkcja identyfikacji. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. Użytkownik wpisuje znaczącą nazwę, która jest tak unikalna, jak to możliwe, aby ułatwić wyszukiwanie. Opis można wprowadzić w kilku językach.
- Typ księgowania — użytkownik wybiera tutaj typ księgowania kont osobistych, dla których ma zostać wykonane rozliczenie rozrachunku. Można wybrać osobno następujące grupy kont:
- Dłużnik
- Wierzyciel
- Konto księgowe
- Wydruk propozycji (pole wyboru) — zaznaczenie tego pola spowoduje wydruk propozycji po utworzeniu
- Wewnętrzna osoba kontaktowa — użytkownik określa tutaj wewnętrzną osobę kontaktową odpowiedzialną za tę propozycję rozliczenia rozrachunku
- Drukuj stronę tytułową (pole wyboru) — po aktywowaniu tego pola, na początku listy propozycji zostanie wyświetlona strona tytułowa zawierająca specyfikacje wyboru
Obszar roboczy
Obszar roboczy aplikacji oferuje różne pola, za pomocą których wybierane są dane dla propozycji rozliczenia rozrachunku. Pola te są podzielone na różne zakładki.
Zakładka Ogólne
W tej zakładce definiowane są formalne cechy przygotowania propozycji rozliczenia rozrachunku.
- Grupa 1 — tutaj użytkownik może wybrać pierwszy element grupujący do utworzenia propozycji rozliczenia rozrachunku. Określa on podstawowe sortowanie według funkcji partnera. Dostępne opcje:
- (brak)
- Klasyfikacja 1
- Klasyfikacja 2
- Klasyfikacja 3
- Klasyfikacja 4
- Klasyfikacja 5
- Klasyfikacja kont
- Hasło wyszukiwania
- Odpowiedzialny pracownik
- Nazwa
- Sumuj grupę 1 (pole wyboru) — tutaj należy określić, czy suma jest obliczana i wyprowadzana na liście propozycji dla pierwszej grupy
- Grupa 2 — tutaj użytkownik może wybrać drugi element grupujący do utworzenia propozycji rozliczenia rozrachunku. Określa on podstawowe sortowanie według funkcji partnera. Dostępne opcje:
- (brak)
- Klasyfikacja 1
- Klasyfikacja 2
- Klasyfikacja 3
- Klasyfikacja 4
- Klasyfikacja 5
- Klasyfikacja kont
- Hasło wyszukiwania
- Odpowiedzialny pracownik
- Nazwa
- Sumuj grupę 2 (pole wyboru) — tutaj należy określić, czy suma jest obliczana i wyprowadzana na liście propozycji dla drugiej grupy
- Grupa 3 — tutaj użytkownik może wybrać trzeci element grupujący do utworzenia propozycji rozliczenia rozrachunku. Określa on podstawowe sortowanie według funkcji partnera. Dostępne opcje:
- (brak)
- Typ konta rozrachunku
- Numer rozrachunku
- Data dokumentu
- Numer dokumentu
- Waluta dokumentu
- Data wymagalności
- Powód blokady monitów
- Blokady płatności
- Saldo rozrachunku
- Klucz obcy 1
- Klucz obcy 2
- Klucz obcy 3
- Klucz obcy 4
- Klucz obcy 5
- Klucz obcy 6
- Klucz obcy 7
- Osobne księgowanie dla grupy rozrachunków (pole wyboru) — w tym miejscu użytkownik określa, czy rozrachunki konta osobistego są księgowane oddzielnie dla każdej grupy rozrachunków. Grupa rozrachunków jest definiowana przez wartość wyboru pola Grupa 3. Może to być np. samodzielnie zdefiniowany klucz obcy.
Zakładka Partner
Jako partnerów (jednostkę organizacji docelowej) można wprowadzić tylko organizacje grupy przedsiębiorstw przyporządkowane do organizacji standardowej. Dzięki tej opcji można ograniczyć liczbę możliwych organizacji.
Pola wyboru w tej zakładce dotyczą zarówno dłużników, jak i wierzycieli.
- Partner (jednostka organizacji docelowej) — w tym polu użytkownik wybiera opcjonalnie jeden lub więcej numerów partnerów jako kryterium wyboru dla wymaganych kont osobistych. Z pomocą wyszukiwania wartości użytkownik może wyświetlić i wybrać dostępne konta osobiste.
- Nazwa — w tym polu użytkownik wybiera opcjonalnie jedną lub więcej nazw jako kryterium wyboru dla wymaganych kont osobistych
- Przynależność — przynależność rozróżnia partnera wewnętrznego i zewnętrznego. Partner wewnętrzny to np. pracownik. Partner zewnętrzny nie należy do własnej firmy (partner przypisany jako klient bieżącej bazy danych OLTP). Jest to np. dłużnik lub wierzyciel. Do wyboru są następujące opcje:
- (wszystkie)
- Wewnętrznie
- Zewnętrznie
- Pracownik odpowiedzialny — w tym polu należy opcjonalnie podać jeden lub więcej identyfikator partnerów jako kryterium wyboru pracownika odpowiedzialnego za konto osobiste. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Pracownik można również wyświetlić i wybrać własnych pracowników.
- Drukuj teksty informacyjne (pole wyboru) — w tym miejscu należy określić, czy mają być również wyświetlane istniejące teksty informacyjne konta księgowego. Wybór tych tekstów można ograniczyć poprzez podanie dodatkowych informacji.
- Grupa tekstów — określając grupy tekstów, użytkownik ogranicza wyjście tekstów informacyjnych, które mają zostać wydrukowane. Nie ma to wpływu na pozostałe opcje. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Grupa tekstów można wyświetlić i wybrać dostępne grupy tekstów. Dozwolone są tylko grupy tekstów aktywne dla kont osobistych.
- Automatyczne wyświetlanie — za pomocą tego pola można ograniczyć wyświetlanie tekstów informacyjnych partnera. Można np. wybrać, czy mają być drukowane tylko teksty, które zostały oznaczone jako obowiązkowe do wyświetlenia. Dostępne są następujące opcje:
- (wszystkie)
- Nie wyświetlaj
- Zawsze wyświetlaj
- Typ wiadomości — wybierając typ wiadomości, użytkownik ogranicza wyświetlanie tekstów informacyjnych partnera, które mają zostać wydrukowane. Do wyboru są dwa typy wiadomości, które mogą zawierać teksty informacyjne:
- Informacja – teksty wyświetlane jako informacje
- Ostrzeżenie – teksty wyświetlane jako ostrzeżenia
Zakładka Dłużnicy
Te pola wyboru są dostępne tylko dla operacji dotyczących dłużników.
- Klasyfikacja kont partnera — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji kont partnera dla dłużnika. Z asystentem wartości Wybór klasyfikacji może on wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
- Profil kont zbiorczych — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej kluczy jako kryterium wyboru dla profilu kont zbiorczych dla dłużnika. Z asystentem wartości Wyszukiwanie: Profil kont zbiorczych można wyświetlić i wybrać dostępne profile kont zbiorczych.
- Grupa podmiotów — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów partnerów jako kryterium wyboru powiązania dłużnika. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Grupa podmiotów dłużnika można wyświetlić i wybrać grupę podmiotów.
- Klasyfikacja 1 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji dłużnika. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
- Klasyfikacja 2 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji dłużnika. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
- Klasyfikacja 3 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji dłużnika. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
- Klasyfikacja 4 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji dłużnika. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
- Klasyfikacja 5 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji dłużnika. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
Zakładka Wierzyciele
Te pola wyboru są dostępne tylko dla operacji dotyczących wierzycieli.
- Klasyfikacja kont partnera — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji kont partnera dla wierzyciela. Z asystentem wartości Wybór klasyfikacji może on wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
- Profil kont zbiorczych — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej kluczy jako kryterium wyboru dla profilu kont zbiorczych dla wierzyciela. Z asystentem wartości Wyszukiwanie: Profil kont zbiorczych można wyświetlić i wybrać dostępne profile kont zbiorczych.
- Grupa podmiotów — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów partnerów jako kryterium wyboru powiązania wierzyciela. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Grupa podmiotów dłużnika można wyświetlić i wybrać grupę podmiotów.
- Klasyfikacja 1 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji wierzyciela. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
- Klasyfikacja 2 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji wierzyciela. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
- Klasyfikacja 3 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji wierzyciela. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
- Klasyfikacja 4 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji wierzyciela. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
- Klasyfikacja 5 — użytkownik opcjonalnie wprowadza w tym polu jeden lub więcej numerów węzłów jako kryterium wyboru klasyfikacji wierzyciela. Za pomocą asystenta wartości Wybór klasyfikacji można wyświetlić i wybrać dostępne węzły klasyfikacji.
Zakładka Rozrachunki
Na tej zakładce dostępne są pola wyboru rozrachunków.
- Waluta dokumentu — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jeden lub więcej kodów walut jako kryterium wyboru waluty dokumentu rozrachunku. Z asystentem wartości Wyszukiwanie: Waluty może on wyświetlić i wybrać dostępne waluty.
- Wybór kwoty — tutaj należy określić odniesienie walutowe dla wyboru nierozliczonych kwot. Możliwe jest tylko ustawienie Kwota nierozliczona w walucie podstawowej.
- Kwota otwarta Wn — użytkownik wprowadza w tym polu jedną lub więcej kwot jako kryterium wyboru kwoty Wn rozrachunku zgodnie z określonym wyborem kwoty. Jeśli to pole pozostanie puste, wówczas kwoty Wn zostaną wybrane niezależnie od ich wysokości.
- Kwota otwarta Ma — użytkownik wprowadza w tym polu jedną lub więcej kwot jako kryterium wyboru kwoty Ma rozrachunku zgodnie z określonym wyborem kwoty. Jeśli to pole pozostanie puste, wówczas kwoty Ma zostaną wybrane niezależnie od ich wysokości.
- Wybór Wn/Ma — użytkownik wybiera tutaj typ księgowania Wn/Ma bieżących sald rozrachunków, dla których ma zostać wykonane rozliczenie rozrachunku. Dostępne wartości:
- (wszystkie)
- Rozrachunek Wn
- Rozrachunek Ma
- Wybierz tylko wymagalne pozycje (pole wyboru) — w tym miejscu można wskazać, czy mają zostać wybrane tylko pozycje wymagalne. Data wymagalności rozrachunków odnosi się do dnia bilansowego, którego należy określić, biorąc pod uwagę dni wymagalności następnego pola, które są odejmowane od dnia bilansowego.
- Wymagalne do dni przed dniem bilansowym — użytkownik określa tutaj liczbę dni, które są odejmowane od dnia bilansowego generowania propozycji i definiuje datę odniesienia dla daty wymagalności. Wybierane są tylko rozrachunki, których termin płatności przypada przed lub w dniu tej daty odniesienia. Ta opcja ma znaczenie tylko w związku z wyborem opcji Wyksięguj tylko wymagalne pozycje.
- Do daty dokumentu — opcjonalnie użytkownik wprowadza tutaj datę dokumentu, do której rozrachunki mają zostać uwzględnione w rozliczeniu rozrachunku. Jeśli w tym miejscu zostanie podana data dokumentu, która przypada przed dniem bilansowym propozycji, nie zostaną wykluczone żadne rozrachunki, których data dokumentu przypada przed dniem bilansowym. Jeśli w tym miejscu określono datę dokumentu, która przypada po dniu bilansowym propozycji, nie są jednak uwzględniane żadne rozrachunki, których data utworzenia przypada po dniu bilansowym.
- Do okresu księgowania — opcjonalnie użytkownik wprowadza tutaj okres księgowania, do którego rozrachunki mają zostać uwzględnione w rozliczeniu rozrachunku. Jeśli w tym miejscu zostanie określony okres, który przypada przed okresem dnia bilansowego propozycji, żadne rozrachunki nie zostaną wykluczone, jeśli okres księgowania przypada przed okresem dnia bilansowego.
- Rodzaj dokumentu księgowania — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jeden lub więcej rodzajów dokumentów księgowych jako kryterium wyboru dla księgowania rozrachunków. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Rodzaje dokumentów księgowych może on wyświetlić i wybrać dostępne rodzaje dokumentów księgowych.
- Typ transakcji — użytkownik wybiera opcjonalnie w tym polu jeden lub więcej typów transakcji jako kryterium wyboru dla księgowań rozrachunków. Określając typ transakcji, może on zrezygnować ze specyfikacji wszystkich rodzajów dokumentów księgowych tego samego typu w polu Rodzaj dokumentu księgowania. Dostępne są następujące ustawienia:
- (wszystkie)
- Nota kredytowa
- Faktura
- Rozliczenie rozrachunku
- Płatności
Określając typ transakcji, użytkownik nie musi określać wszystkich rodzajów dokumentu tego samego typu w polu Typ transakcji.
- Status zaliczki — użytkownik wybiera tutaj status zaliczki rozrachunku, które mają zostać rozliczone. Dostępne opcje:
- (wszystkie)
- Bez zaliczek
- Polecenia wpłaty zaliczki
- Zaliczki
- Drukuj tekst rozrachunku (pole wyboru) — użytkownik określa, czy tekst rozrachunku ma być drukowany na liście propozycji
- Drukuj notatki rozrachunku (pole wyboru) — użytkownik określa, czy na liście propozycji mają być drukowane powiadomienia o rozrachunkach
- Grupa tekstów — określając grupy tekstów, użytkownik ogranicza wyjście tekstów informacyjnych, które mają zostać wydrukowane. Nie ma to wpływu na pozostałe opcje. Za pomocą asystenta wartości Wyszukiwanie: Grupa tekstów można wyświetlić i wybrać dostępne grupy tekstów. Dozwolone są tylko grupy tekstów aktywne dla kont osobistych.
- Wyświetlanie automatyczne — za pomocą tego pola można ograniczyć wyświetlanie tekstów informacyjnych partnera. Można np. wybrać, czy mają być drukowane tylko teksty, które zostały oznaczone jako obowiązkowe do wyświetlenia. Dostępne są następujące opcje:
- (wszystkie)
- Nie wyświetlaj
- Zawsze wyświetlaj
- Typ wiadomości — wybierając typ wiadomości, użytkownik ogranicza wyświetlanie tekstów informacyjnych partnera, które mają zostać wydrukowane. Do wyboru są dwa typy wiadomości, które mogą zawierać teksty informacyjne:
- Informacja – teksty wyświetlane jako informacje
- Ostrzeżenie – teksty wyświetlane jako ostrzeżenia
Zakładka Przyporządkuj klucz zewnętrzny rozrachunku
W tej zakładce możesz zdefiniować kryteria wyboru dla rozrachunków za pomocą terminów kluczy obcych. Jest to możliwe tylko dla kluczy obcych wprowadzonych w ustawionej organizacji dla przypisania rozrachunku
- Klucz 1 — opcjonalnie użytkownik wprowadza w tym polu jeden lub więcej kluczy jako kryterium wyboru dla przypisanego klucza obcego rozrachunku
Zakładka Rozliczanie rozrachunku
Ta zakładka zawiera specjalne definicje przyporządkowania do określenia rozrachunku w organizacjach docelowych oraz do wstępnego przypisania opcji księgowania, a także systemu rozrachunku.
W każdym przypadku użytkownik może określić pole wyszukiwania dla przyporządkowania rozrachunku, które powinno być przeszukiwane w celu wyszukania rozrachunku za pomocą wyrażenia regularnego. Przyporządkowanie rozrachunku – pole wyszukiwania 1 jest przeznaczone do wyszukiwania rozrachunku źródłowego, Przyporządkowanie rozrachunku – pole wyszukiwania 2 do wyszukiwania rozrachunku docelowego. Rozrachunek źródłowy jest wybierany tylko wtedy, gdy pola określone jako pole wyszukiwania mają wartość i wyszukiwany jest rozrachunek docelowy. Jeśli zostanie znalezione dopasowanie między obiema zdefiniowanymi wartościami, wybrana zostanie rozrachunek docelowy.
Jeśli pola wyszukiwania przyporządkowania rozrachunku są puste, do rozliczeń z klientami wybierane są rozrachunki, których numer dokumentu rozrachunku źródłowego można znaleźć w zewnętrznym numerze dokumentu rozrachunku docelowego. W przypadku zobowiązań, zewnętrzny numer dokumentu rozrachunku źródłowego musi być zgodny z numerem dokumentu rozrachunku docelowego.
Szczegółowe informacje na temat pól:
- Przyporządkowanie rozrachunku – pole wyszukiwania 1 — opcjonalnie użytkownik wprowadza tutaj pole wyszukiwania przyporządkowania rozrachunku, które ma być skanowane w celu sortowania i grupowania wybranych rozrachunków. Dostępne wartości:
- (brak)
- Numer rozrachunku
- Numer dokumentu
- Tekst transakcji
- Tekst rozrachunku
- Zewnętrzny numer dokumentu
- Klucz obcy 1
- Klucz obcy 2
- Klucz obcy 3
- Klucz obcy 4
- Klucz obcy 5
- Klucz obcy 6
- Klucz obcy 7
- Klucz obcy 8
- Klucz obcy 9
- Klucz obcy 10
- Słowo kluczowe 1 — w razie potrzeby użytkownik wprowadza w tym polu słowo kluczowe, które ma być używane jako termin wyszukiwania podczas przeszukiwania określonego pola wyszukiwania rozrachunku. Dla jednego słowa kluczowego może istnieć kilka terminów wyszukiwania jako stałe lub wzorce wyszukiwania (wyrażenia regularne).
- Numer wyszukiwanego hasła 1 — w tym polu należy użyć pomocy Wyszukaj słowa kluczowe, aby wybrać wyszukiwane hasło, które ma być używane dla słowa kluczowego
- Wyszukiwane hasło 1 — wybrane wyszukiwane hasło jest wyświetlane w tym polu
- Przyporządkowanie rozrachunku – pole wyszukiwania 2 — opcjonalnie użytkownik wprowadza tutaj pole wyszukiwania przyporządkowania rozrachunku, które ma być skanowane w celu sortowania i grupowania wybranych rozrachunków. Dostępne wartości:
- (brak)
- Numer rozrachunku
- Numer dokumentu
- Tekst transakcji
- Tekst rozrachunku
- Zewnętrzny numer dokumentu
- Klucz obcy 1
- Klucz obcy 2
- Klucz obcy 3
- Klucz obcy 4
- Klucz obcy 5
- Klucz obcy 6
- Klucz obcy 7
- Klucz obcy 8
- Klucz obcy 9
- Klucz obcy 10
- Słowo kluczowe 2 — w razie potrzeby użytkownik wprowadza w tym polu słowo kluczowe, które ma być używane jako termin wyszukiwania podczas przeszukiwania określonego pola wyszukiwania rozrachunku. Dla jednego słowa kluczowego może istnieć kilka terminów wyszukiwania jako stałe lub wzorce wyszukiwania (wyrażenia regularne).
- Numer wyszukiwanego hasła 2 — w tym polu należy użyć pomocy Wyszukaj słowa kluczowe, aby wybrać wyszukiwane hasło, które ma być używane dla słowa kluczowego
- Wyszukiwane hasło 2 — wybrane wyszukiwane hasło jest wyświetlane w tym polu
Sekcja Domyślna opcja księgowania
W tej sekcji użytkownik możesz zdefiniować wstępne przyporządkowania dla opcji księgowania możliwych przyporządkowań.
- Równość kwoty — użytkownik wybiera tutaj wstępne przyporządkowanie opcji księgowania w przypadku takich samych kwot dwóch przyporządkowanych rozrachunków. Możliwe są następujące wartości domyślne:
- (brak)
- Wyksięguj rozrachunek źródłowy i docelowy
- Załóż nowy rozrachunek docelowy
- Wyklucz rozrachunek
- Rozrachunek docelowy nie istnieje — użytkownik wybiera tutaj wymóg dla opcji księgowania, jeśli nie można znaleźć rozrachunku docelowego. Możliwe są następujące błędy:
- (brak)
- Załóż nowy rozrachunek docelowy
- Wyklucz rozrachunek
- Nadpłata — użytkownik wybiera tutaj wstępne przypisanie opcji księgowania, jeśli kwota rozrachunku źródłowego powinna być większa niż kwota rozrachunku docelowego. Możliwe są następujące wartości domyślne:
- (brak)
- Wyrównaj rozrachunki źródłowe, zaksięguj lub utwórz rozrachunek docelowy z pozostałą kwotą
- Wyrównaj rozrachunki docelowe, zaksięguj lub utwórz rozrachunek źródłowy z pozostałą kwotą
- Załóż nowy rozrachunek docelowy
- Wyklucz rozrachunek
- Niedopłata — użytkownik wybiera tutaj domyślną opcję księgowania, jeśli kwota rozrachunku źródłowego jest niższa niż kwota rozrachunku docelowego. Możliwe są następujące ustawienia domyślne:
- (brak)
- Wyrównaj rozrachunki źródłowe, zaksięguj lub utwórz rozrachunek docelowy z pozostałą kwotą
- Wyrównaj rozrachunki docelowe, zaksięguj lub utwórz rozrachunek źródłowy z pozostałą kwotą
- Załóż nowy rozrachunek docelowy
- Wyklucz rozrachunek
Sekcja Tworzenie rozrachunku definicji
Użytkownik może użyć pól w tej sekcji, aby określić sposób tworzenia nowego rozrachunku z wartościami Numer dokumentu zewnętrznego i Tekst rozrachunku.
- Numer dokumentu zewnętrznego — użytkownik określa kryteria tworzenia nowego rozrachunku w organizacji docelowej dla pola numeru dokumentu zewnętrznego. Może on użyć tekstu lub symboli zastępczych. Wartość zastępcza identyfikatora to:
- {org} (Organizacja źródłowa/docelowa)
- {oiNo} (Identyfikator rozrachunku źródłowego/docelowego)
- {extVouNo} (Numer dokumentu zewnętrznego rozrachunku źródłowego/docelowego)
- {vouDate} (Numer dokumentu rozrachunku źródłowego/docelowego)
- {vouNo} (Numer dokumentu rozrachunku źródłowego/docelowego)
- Tekst rozrachunku — użytkownik wprowadza kryteria nowego utworzenia otwartej pozycji w organizacji docelowej dla pola tekstowego rozrachunku. Użytkownik może użyć tekstu lub symboli zastępczych. Prawidłowe symbole zastępcze to:
- {org} (Organizacja źródłowa/docelowa)
- {oiNo} (Identyfikator rozrachunku źródłowego/docelowego)
- {extVouNo} (Numer dokumentu zewnętrznego rozrachunku źródłowego/docelowego)
- {vouDate} (Numer dokumentu rozrachunku źródłowego/docelowego)
- {vouNo} (Numer dokumentu rozrachunku źródłowego/docelowego)
- {vouNo} (Numer dokumentu rozrachunku źródłowego/docelowego)
Akcje związana z aplikacją
Poniższa akcja związana z aplikacją jest dostępna w aplikacji Propozycja rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami za pośrednictwem przycisku akcji na standardowym pasku przycisków.
Akcja [Wygeneruj propozycję rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami]
Jeśli wszystkie niezbędne i pożądane informacje do wyboru danych do rozliczenia rozrachunku zostały wprowadzone, użytkownik może użyć tej akcji do wygenerowania propozycji rozliczenia rozrachunku natychmiast lub w tle. Wygenerowana propozycja rozliczenia rozrachunku jest dostępna do dalszego przetwarzania w aplikacji Lista: Rozliczanie rozrachunków pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami.
Po wywołaniu akcji otwiera się okno dialogowe Generuj propozycję. Oprócz parametrów wyświetlanych w celach informacyjnych, należy wprowadzić informacje w następujących polach:
- Ustawienia daty — za pomocą tego ustawienia użytkownik określa, czy dzień bilansowy i data księgowania powinny być wprowadzane ręcznie, czy przypisywane automatycznie. Prawidłowe wartości to:
- Zastosuj datę realizacji
- Zastosuj podaną datę
- Dzień bilansowy — w tym polu użytkownik wprowadza dzień bilansowy dla rozliczenia rozrachunku. Data ta nie może być w przyszłości i musi należeć do ważnego okresu księgowego w księgowości finansowej.
- Data księgowania — w tym polu użytkownik wprowadza datę dokumentu, pod którą powinno zostać zaksięgowane rozliczenie rozrachunku. Data księgowania nie może być wcześniejsza niż dzień bilansowy i musi należeć do otwartego okresu w księgowości finansowej.
Zlecenie przetwarzania wyszukuje rozrachunki do rozliczenia z organizacji źródłowej i próbuje znaleźć i przypisać sparowane rozrachunki w organizacji docelowej.
Wyszukiwanie rozrachunków źródłowych
Kombinacje danych podstawowych rozliczeń wewnętrznych definiują partnerów i organizacje, które powinny być używane jako źródło określonego typu księgowania. Standardowa organizacja jest zawsze zaangażowana (patrz poniższe przykłady). Wyszukiwanie opiera się na wyborze dokonanym w zakładce Rozrachunki.
Typ księgowania Dłużnik
W rozliczeniach pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami zdefiniowano 99310 jako organizację źródłową i 99311 jako organizację docelową.
- W związku z tym w organizacji 99310 faktury sprzedaży do dłużnika 99311 są używane jako rozrachunki źródłowe.
Przykład 2:
W rozliczeniu pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami 99312 zdefiniowano jako organizację źródłową, a 99313 jako organizację docelową.
- W związku z tym w organizacji 99312 faktury sprzedaży do dłużnika 99313 są używane jako rozrachunki źródłowe.
Typ księgowania Wierzyciel
W rozliczeniach pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami 99310 zdefiniowano jako organizację źródłową, a 99311 jako organizację docelową.
- W organizacji 99310 faktury zakupu od wierzyciela 99311 są używane jako rozrachunki źródłowe.
Przykład 2:
W rozliczeniach pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami organizacja 99312 została zdefiniowana jako organizacja źródłowa, a organizacja 99313 jako organizacja docelowa.
- W organizacji 99312, faktury zakupu od wierzyciela 99313 są używane jako rozrachunki źródłowe.
Wyszukiwanie rozrachunków docelowych
Aby wyszukać rozrachunek docelowy, organizacja i partner są zamieniane.
Typ księgowania Dłużnik
W tej kombinacji faktura zakupu jest wyszukiwana dla każdego rozrachunku źródłowego (faktury sprzedaży) zgodnie z definicją pól przyporządkowania rozrachunku na karcie Rozliczanie rozrachunku. Jeśli definicje są puste, wybierany jest tylko rozrachunek docelowy, która ma numer dokumentu rozrachunku źródłowego zapisany w polu danych Numer dokumentu zewnętrznego.
W rozliczeniach pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami 99310 zostało zdefiniowane jako organizacja źródłowa, a 99311 jako organizacja docelowa.
- Z organizacji 99311 faktury zakupu od wierzyciela 99310 są wyszukiwane jako rozrachunki docelowe i w razie potrzeby, przyporządkowywane.
Przykład 2:
W rozliczeniach pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami organizacja 99312 została zdefiniowana jako organizacja źródłowa, a organizacja 99313 jako organizacja docelowa.
- W organizacji 99313 faktury zakupu od wierzyciela 99312 są wyszukiwane jako rozrachunki docelowe i w razie potrzeby, przyporządkowywane.
Typ księgowania Wierzyciel
W kombinacji, faktura sprzedaży jest wyszukiwana dla każdego rozrachunku źródłowego (faktury zakupu) zgodnie z definicją pól przyporządkowania rozrachunku. Jeśli definicje są puste, wówczas wybrany zostanie tylko rozrachunek docelowy, której numer dokumentu jest zapisany w polu danych Numer dokumentu zewnętrznego rozrachunku źródłowego.
W rozliczeniach pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami 99310 zostało zdefiniowane jako organizacja źródłowa, a 99311 jako organizacja docelowa.
- W organizacji 99311 faktury sprzedaży do dłużnika 99310 są wyszukiwane jako rozrachunki docelowe IO i w razie potrzeby, przyporządkowywane.
Przykład 2:
W rozliczeniach pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami organizacja 99312 została zdefiniowana jako organizacja źródłowa, a organizacja 99313 jako organizacja docelowa.
- W organizacji 99313 faktury sprzedaży do dłużnika 99312 są wyszukiwane jako rozrachunki docelowe i w razie potrzeby, przyporządkowywane.
Jeśli nie można zmapować rozrachunku docelowego, wówczas nie jest on używany i żaden rozrachunek nie jest mapowany z rozrachunkiem źródłowym.
Po przypisaniu księgowań źródłowych i docelowych opcja księgowania jest wstępnie przypisywana zgodnie z informacjami w zakładce Rozliczenie rozrachunku w pozycjach propozycji rozliczenia rozrachunku.
Konfiguracja
W przypadku aplikacji Propozycja rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami schemat numeracji dla propozycji rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami należy określić w aplikacji Konfiguracja dla obszaru Księgowość finansowa, w funkcji Ogólne dla organizacji głównej. Schemat numeracji w powinien być przypisany do typu Rekord rozliczania koncernu księgowości finansowej.
Jednostki biznesowe
Jednostka biznesowa Definicja wyboru: com.sem.ext.app.fin.general.obj.SelectionDefinition — wykorzystywana jest przez aplikację Propozycja rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami między innymi w celu:
- Przyporządkowywania uprawnień
- Konfigurowania definicji działań
- Importu i eksportu danych
Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych: com.sem.ext.app.fin.general.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Propozycja rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Aby aplikacja Propozycja rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Poniższa funkcja specjalna dotyczy aplikacji Propozycja rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami:
Liczba rozrachunków do przetworzenia dla księgowania jest kontrolowana za pomocą zmiennej systemowej. Zmienna ma domyślną wartość max. 1000. Liczba ta wpływa na księgowania, które mogą wystąpić więcej niż raz na kombinację organizacji źródłowej/partnera.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Propozycja rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami nie jest udostępniana dla partnerów biznesowych.