Przebieg kosztów wtórnych

Przebiegi kosztów wtórnych są potrzebne do generowania księgowań kosztów wtórnych. Każdy przebieg kosztów wtórnych może zawierać wiele pozycji, które określają sposób ustalania kosztów wtórnych.

W aplikacji Przebiegi kosztów wtórnych można określić definicje generowania przebiegów kosztów wtórnych.

Definicje terminów

Koszty wtórne —  jest to zbiorczy termin w rachunku kosztów biznesowych dla wszystkich kosztów produkcji, które firma sama wytwarza. Są one konwertowane w ramach wewnętrznej alokacji kosztów do końcowych centrów kosztów.

Koszty wtórne są rozumiane jako alokacje kosztów i działań, które nie wynikają z pierwotnego księgowania. Koszty wtórne są czynnikami wewnętrznymi, które mogą być tworzone i usuwane wiele razy.

Koszty wtórne występują np. gdy tworzone są działania wewnętrzne, w przypadku alokacji kosztów, dopłat itp. Konkretnym przykładem alokacji kosztów może być na przykład podział miesięcznych kosztów połączeń telefonicznych zgodnie z wcześniej zdefiniowanym kluczem podziału między zaangażowane centra kosztów.

Przebieg kosztów wtórnych — w przypadku kosztów wtórnych, księgowania kosztów wtórnych są generowane w ramach controllingu.

Koszty dodatkowe są określane dla każdego przebiegu kosztów dodatkowych. Każdy przebieg może mieć dowolną liczbę rekordów pozycji, które są przetwarzane w ustalonej kolejności. W każdym rekordzie określone są szczegóły przetwarzania. Poprzez grupę na element linii przebiegu, dowolna liczba rekordów szczegółów określonego typu kosztów dodatkowych jest przypisana do tego rekordu, a następnie odpowiednio przetwarzana.

Opis aplikacji

Wyświetlane są dane wygenerowane przez przebiegi kosztów wtórnych. Można analizować dane z poprzednich przebiegów kosztów dodatkowych, przeglądać podstawowe definicje kosztów dodatkowych, np. parametry, takie jak waluta, okresy itp. i modyfikować je zgodnie z potrzebami analizy.

Jeśli zadanie generowania kosztów wtórnych zostanie zatrzymane z powodu błędów (np. zatrzymania serwera), można również sprawdzić, które pozycje przebiegu kosztów wtórnych zostały już ukończone.

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru  roboczego.

Nagłówek

Pola zapytania są wyświetlane w nagłówku. Szczegółowy opis pól:

  • Przebieg kosztów wtórnych — unikalna identyfikator przebiegu kosztów wtórnych
  • Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Wprowadza on znaczącą, łatwą do zapamiętania i w miarę możliwości unikalną nazwę, aby ułatwić wyszukiwanie. Może istnieć nazwa homonimiczna.
  • Obowiązuje od — ten przebieg kosztów wtórnych może być aktywowany w tym okresie księgowym. Dozwolone są normalne okresy księgowe i okresy zamknięcia z controllingu, ale bez okresów przeniesienia.
  • Obowiązuje do — do tego okresu księgowego można wywołać ten przebieg kosztów dodatkowych. Dozwolone są normalne okresy księgowe i okresy zamknięcia z controllingu, ale bez okresów przeniesienia.
  • Metoda zaokrąglania — ta metoda zaokrąglania jest używana, jeśli w grupie kosztów wtórnych nie zdefiniowano żadnej metody zaokrąglania
  • Miejsca po przecinku — maksymalna liczba miejsc po przecinku. Możliwe są wpisy w zakresie od 0 do 9. Ten wpis jest używany, jeśli dla grupy kosztów wtórnych nie zdefiniowano metody zaokrąglania. Jeśli w przypadku alokacji kosztów ma zostać przydzielone saldo, które ma więcej miejsc po przecinku niż tutaj, miejsca po przecinku rekordu salda do konwersji są używane dla tej alokacji kosztów.
  • Dzień wykonania w okresie księgowym — ustawienie dnia wydajności okresu. Dostępne wartości:
    • Pierwszy dzień okresu księgowania
    • Ostatni dzień okresu księgowania

Generowanie kosztów wtórnych odbywa się za jeden okres. Księgowania oczekują jednak również dnia wykonania w postaci daty. Czasami oczekuje się konkretnej daty ustalenia ceny rozliczeniowej. W związku z tym, używana jest data wykonania. Data ta zawsze odnosi się do definicji okresu w firmie przyjmującej.

Obszar roboczy

W obszarze roboczym dostępne są dwie zakładki, z których każda zawiera tabelę pozycji umożliwiającą szybki przegląd. W zakładce Bieżąca pozycja można definiować/zmieniać pola pozycji w edytorze pozycji.

Zakładka Bieżąca pozycja

Obszar roboczy zakładki Bieżąca pozycja składa się z tabeli i edytora pozycji.

Tabela pozycji

Tabela pozycji zawiera następujące kolumny.

Górny wiersz:

  • Kolejność — ten unikalny numer w ramach przebiegu określa kolejność przetwarzania. Tym samym ma wpływ na wynik wygenerowanych księgowań.
  • Grupa kosztów wtórnych — grupa kosztów wtórnych kontroluje, które inne pola w pozycji przebiegu są nadal istotne i jak można je wypełnić. W związku z tym, grupa kosztów wtórnych również musi być wprowadzona jako pierwsza.
  • Otrzymywany rodzaj danych — księgowania obciążeń są dokonywane w tym rodzajów danych
  • Otrzymywany rodzaj transakcji — księgowania obciążeń są dokonywane z tą rodzajów transakcji
  • Klasa kosztów od — dla tej alokacji kosztów zostaną wybrane tylko rodzaje kosztów tej klasy kosztów, począwszy od tej sekwencji:
    • Bez klasy kosztów
    • Zmienne koszty ogólne
    • Stałe koszty ogólne
    • Zmienne koszty bezpośrednie
    • Stałe koszty bezpośrednie
  • Księgowanie przeciwstawne — tutaj wyświetlane są istniejące księgowania przeciwstawne. Patrz również następujące grupy: Księgowanie przeciwstawne firma dostarczająca i Księgowanie przeciwstawne odbiorcy.

Dolny wiersz:

  • Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Wprowadza on znaczącą, łatwą do zapamiętania i w miarę możliwości unikalną nazwę, aby ułatwić wyszukiwanie. Może istnieć nazwa homonimiczna.
  • Usuń wcześniej transakcję dla kosztów wtórnych (pole wyboru) — jeśli ta opcja jest włączona, wszystkie istniejące koszty wtórne z odpowiednimi kryteriami wyboru zostaną usunięte przed przetworzeniem tego przebiegu pozycji
  • Dostarczany rodzaj danych — księgowania uznaniowe są dokonywane w tym rodzajów danych
  • Dostarczany rodzaj transakcji — księgowania uznaniowe są dokonywane z tą rodzajów transakcji
  • Klasa kosztów do — dla tej alokacji kosztów zostaną wybrane tylko rodzaje kosztów tej klasy kosztów, które są mniejsze lub równe tej wartości wyjściowej
    • Bez klasy kosztów
    • Zmienne koszty ogólne
    • Stałe koszty ogólne
    • Zmienne koszty bezpośrednie
    • Stałe koszty bezpośrednie
Edytor pozycji wiersza

Edytor pozycji wiersza zawiera pola niezbędne do tworzenia przebiegów kosztów wtórnych lub zmiany istniejących przebiegów kosztów wtórnych.

W edytorze pozycji dostępne są następujące pola:

  • Kolejność — ten unikalny numer w ramach przebiegu określa kolejność przetwarzania. Tym samym ma wpływ na wynik wygenerowanych księgowań.
  • Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Wprowadza on znaczącą, łatwą do zapamiętania i w miarę możliwości unikalną nazwę, aby ułatwić wyszukiwanie. Może istnieć nazwa homonimiczna.
  • Grupa kosztów wtórnych — grupa kosztów wtórnych kontroluje, które inne pola w pozycji przebiegu są nadal istotne i jak można je wypełnić. W związku z tym, grupa kosztów wtórnych również musi być wprowadzona jako pierwsza.
  • Usuń wcześniej transakcję dla kosztów wtórnych (pole wyboru) — jeśli ta opcja jest włączona, wszystkie istniejące koszty wtórne z odpowiednimi kryteriami wyboru zostaną usunięte przed przetworzeniem tego przebiegu pozycji
  • Dostarczany rodzaj danych — księgowania uznaniowe są dokonywane w tym rodzajów danych
  • Otrzymywany rodzaj danych — księgowania obciążeń są dokonywane w tym rodzajów danych
  • Dostarczany rodzaj transakcji — księgowania uznaniowe są dokonywane z tą rodzajów transakcji
  • Otrzymywany rodzaj transakcji — księgowania obciążeń są dokonywane z tą rodzajów transakcji
  • Klasa kosztów od — dla tej alokacji kosztów zostaną wybrane tylko rodzaje kosztów tej klasy kosztów, począwszy od tej sekwencji:
    • Bez klasy kosztów
    • Zmienne koszty ogólne
    • Stałe koszty ogólne
    • Zmienne koszty bezpośrednie
    • Stałe koszty bezpośrednie
  • Klasa kosztów do — dla tej alokacji kosztów zostaną wybrane tylko rodzaje kosztów tej klasy kosztów, które są mniejsze lub równe tej wartości wyjściowej
    • Bez klasy kosztów
    • Zmienne koszty ogólne
    • Stałe koszty ogólne
    • Zmienne koszty bezpośrednie
    • Stałe koszty bezpośrednie
Sekcja Księgowanie przeciwstawne firma dostarczająca

Dla rozliczeń firmowych musi istnieć możliwość generowania księgowań przeciwstawnych dla księgowań uznaniowych. W przypadku tych księgowań przeciwstawnych, konieczne jest określenie opcjonalnego wymiaru i rodzaju kosztów. Ponadto można określić drugie przyporządkowanie, o ile jest ono używane.

Suma kosztów wtórnych wygenerowanych na podstawie tej pozycji przebiegu w tej firmie wynosi zero.

Kolumny tabeli księgowania przeciwstawnego dla firmy dostarczającej są opisane poniżej.

  • Opcjonalny wymiar — dla rozliczeń firmowych musi istnieć możliwość generowania księgowań przeciwstawnych dla księgowań uznaniowych. W przypadku tych księgowań przeciwstawnych, konieczne jest określenie opcjonalnego wymiaru i rodzaju kosztów. Ponadto można określić drugie przyporządkowanie, o ile jest ono używane. Suma kosztów wtórnych wygenerowanych na podstawie tej pozycji przebiegu w tej firmie wynosi zero.
  • Drugi wymiar opcjonalny — dla rozliczeń firmowych musi istnieć możliwość generowania księgowań przeciwstawnych dla księgowań uznaniowych. W przypadku tych księgowań przeciwstawnych, konieczne jest określenie opcjonalnego wymiaru i rodzaju kosztów. Ponadto można określić drugie przyporządkowanie, o ile jest ono używane.
  • Rodzaj kosztów firma zbywająca — dla rozliczeń firmowych musi istnieć możliwość generowania księgowań przeciwstawnych dla księgowań uznaniowych. W przypadku tych księgowań przeciwstawnych, konieczne jest określenie opcjonalnego wymiaru i rodzaju kosztów. Ponadto można określić drugie przyporządkowanie, o ile jest ono używane.
Sekcja Księgowanie przeciwstawne odbiorcy

Dla rozliczeń firmowych musi istnieć możliwość generowania księgowań przeciwstawnych dla księgowań obciążeniowych. W przypadku tych księgowań przeciwstawnych, konieczne jest określenie opcjonalnego wymiaru i rodzaju kosztów. Ponadto można określić drugie przyporządkowanie, o ile jest ono używane.

Suma kosztów wtórnych wygenerowanych na podstawie tej pozycji przebiegu w tej firmie wynosi zero.

Kolumny tabeli księgowań przeciwstawnych dla odbiorcy są opisane poniżej.

  • Opcjonalny wymiar — dla rozliczeń firmowych musi istnieć możliwość generowania księgowań przeciwstawnych dla księgowań obciążeniowych. W przypadku tych księgowań przeciwstawnych, konieczne jest określenie opcjonalnego wymiaru i rodzaju kosztów. Ponadto można określić drugie przyporządkowanie, o ile jest ono używane. Suma kosztów wtórnych wygenerowanych na podstawie tej pozycji przebiegu w tej firmie wynosi zero.
  • Drugi wymiar opcjonalny — dla rozliczeń firmowych musi istnieć możliwość generowania księgowań przeciwstawnych dla księgowań obciążeniowych. W przypadku tych księgowań przeciwstawnych, konieczne jest określenie opcjonalnego wymiaru i rodzaju kosztów. Ponadto można określić drugie przyporządkowanie, o ile jest ono używane.
  • Rodzaj kosztów firma odbierająca — dla rozliczeń firmowych musi istnieć możliwość generowania księgowań przeciwstawnych dla księgowań obciążeniowych. W przypadku tych księgowań przeciwstawnych, konieczne jest określenie opcjonalnego wymiaru i rodzaju kosztów. Ponadto można określić drugie przyporządkowanie, o ile jest ono używane.
Zakładka Przetwarzanie danych (Proces)

Ta zakładka zawiera czas realizacji, status i inne informacje na temat pozycji przebiegu wybranego przebiegu kosztów wtórnych, a także występujące błędy, jeśli takie się pojawiają, i ich pochodzenie.

Tabela pozycji
  • Pozycja bieżąca — pozycja przetworzonego przebiegu kosztu wtórnego
  • Waluta — jeśli określono tutaj walutę, przetwarzanie w celu utworzenia kosztów wtórnych zostało wykonane tylko dla tej waluty
  • Okres księgowy — okres księgowy, dla którego tworzone są koszty wtórne
  • Standard księgowania — jeśli określono standard księgowania, przetwarzanie w celu utworzenia kosztów wtórnych zostało wykonane tylko dla tego standardu księgowania.

    Jeśli nie określono standardu księgowania, przetwarzanie zostało wykonane dla wszystkich dopuszczalnych standardów księgowania.

  • Czas wykonywania operacji (Czas realizacji) — dokładna data aktywacji zadania w celu wygenerowania kosztów wtórnych.

    Data ta pozostaje taka sama dla wszystkich wpisów utworzonych z tego samego przetwarzania w tle, nawet jeśli ostatnie księgowanie powinno mieć miejsce zaledwie kilka godzin później. Również utworzone księgowania są generowane z tą datą jako czasem realizacji.

  • Użytkownik — użytkownik, który rozpoczął przebieg kosztu wtórnego
  • Status — wskazuje, czy ta pozycja jest w opracowaniu
    • Ostatnie zakończone wywołanie — ten wpis pokazuje, kiedy ta pozycja przebiegu została wywołana dla tego parametru. Jeśli nie określono waluty, to możliwe są wszystkie dozwolone waluty firmy. Jeśli nie określono standardowej księgowości, to możliwe są wszystkie dozwolone standardowe księgowania firmy. Zadanie generowania kosztów wtórnych przetworzyło już pozycję przebiegu.
    • Ostatnie błędnie zakończone wywołanie — podczas przetwarzania wystąpiły błędy, dlatego może się zdarzyć, że nie wszystkie księgowania zostały pomyślnie zakończone. Niemniej jednak wszystko, co było możliwe w zakresie księgowania, zostało wykonane.
    • Przetwarzanie — ten wpis wskazuje, że pozycja przebiegu dla tego parametru nie została jeszcze całkowicie przetworzona. Zazwyczaj odpowiednie zadanie jest nadal aktywne. W wyjątkowych przypadkach zadanie zostało przerwane, np. z powodu ponownego uruchomienia serwera.
    • Usunięte wygenerowane księgowania — istniejące księgowania drugorzędne zostały usunięte, ale żadne nowe nie zostały wygenerowane
Tabela pozycji Błędy i wyjątki

Ta tabela zawiera listę błędów i wyjątków, które wystąpiły podczas weryfikacji oraz ich pochodzenie:

  • Metoda — metoda kosztu wtórnego, dla której wystąpił błąd
  • Szczegół — wyświetlanie szczegółowe
  • Numer zgłoszenia — numer komunikatu o błędzie
  • Tekst — tekst wyjaśniający numer błędu (obecnie w języku angielskim)
  • Stos wywołania — obiekt, w którym wystąpił błąd. Precyzyjnie określa, gdzie w programie wystąpił poważny (!) błąd. Zwykle stos wywołania pozostaje pusty, a komunikat o błędzie dostarcza informacji.
Zakładka Teksty

W tej zakładce można wprowadzić dodatkowe teksty w celu lepszej dokumentacji procesów przetwarzania kosztów wtórnych.

  • Numer — jeśli użytkownik chciałby utworzyć tekst, w tym polu należy najpierw przypisać numer, pod którym ten tekst powinien zostać zapisany
  • Grupa tekstowa — najpierw należy przyporządkować tekst, który ma zostać utworzony, do grupy tekstowej. W wielu analizach można określić grupę tekstową, z której mają być drukowane teksty.
  • Automatyczne wyświetlanie — dzięki tej opcji użytkownik może wybrać, czy teksty w nagłówku mają być zawsze wyświetlane czy nie, podczas wywoływania rekordu
  • Typ wiadomości — dzięki typowi wiadomości można wybrać, czy utworzony tekst ma być wyświetlany jako ostrzeżenie (żółty trójkąt), czy jako informacja (niebieski znak informacyjny)
  • Tekst — w tym polu można wprowadzić tekst

Akcje związane z aplikacją

W aplikacji Przebieg kosztów wtórnych dostępne są następujące działania oparte na aplikacji:

Akcja [Sprawdź metodę kosztów wtórnych]
  • Dla przebiegów kosztów wtórnych:
    Wyszukiwane są wszystkie używane grupy w ramach przebiegu kosztów wtórnych. Jeśli grupy kosztów wtórnych zawierają metody ze statusem Nieważny, wówczas zostanie wyświetlona lista takich grup.
    Jeśli istnieją grupy, które nie wykazują metody ze statusem Aktywny, wówczas użytkownik otrzyma odpowiednią listę grup.
  • Dla pozycji kosztów wtórnych i grup kosztów wtórnych:
    Wszystkie metody są aktualizowane. Zawierają one informacje o liczbie aktywnych lub nieważnych metod.
Akcja [Lista: Przetworzenie kosztów wtórnych]

Ta akcja przenosi użytkownika do aplikacji Lista: Przetworzenie kosztów wtórnych.

Akcja [Generuj koszty wtórne]

Ta akcja wywołuje aplikację działającą w tle Generowanie przebiegu kosztów wtórnych, w której można określić ustawienia wydruku i przetwarzania w tle

Konfiguracja

Aplikacja Przebieg kosztów wtórnych nie wymaga żadnych specjalnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe 

Następujący podmiot gospodarczy jest odpowiedni dla aplikacji Przebieg kosztów wtórnych.

Przebieg kosztów wtórnych

com.sem.ext.app.fin.controlling.secondarycost.ui.SecondaryCostRunMaintenance

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia

Uprawnienia specjalne 

Aplikacja Przebieg kosztów wtórnych nie ma żadnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacyjne

Przyporządkowania organizacyjne nie są wymagane w przypadku aplikacji Przebieg kosztów wtórnych.

Funkcje specjalne

Aplikacja Przebieg kosztów wtórnych nie ma żadnych funkcji specjalnych.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Przebieg kosztów wtórnych nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?