Przyporządkowania rodzajów kosztów projektu

Dane wprowadzone w tej aplikacji służą do udostępniania danych transakcji z obszaru Projekty dla Controllingu. Dane podstawowe i transakcyjne z obszaru Projekty mogą być przesyłane do Controllingu i tam publikowane, dzięki czemu można tam wyświetlać projekty wewnętrzne i zewnętrzne.

Transfer danych jest uruchamiany z Controlling (księgowanie uruchamia Controlling). Transfer musi być wywołany oddzielnie dla każdej docelowej organizacji finansowej.

Dane są przesyłane tylko jako dane rzeczywiste (domyślny typ danych Controlling).

Specjalnie zaprogramowana struktura projektów / podprojektów / etapów projektu nie może być wyświetlana w Controllingu, a zatem nie może być analizowana. Oczywiście można korzystać z klasyfikacji opcjonalnych wymiarów.

W tym artykule opisane zostało, jak przyporządkować rodzaj kosztów za pomocą aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów projektu do różnych klasyfikacji.

Definicje terminów

  • Rodzaj kosztów —  rodzaje kosztów służą do podziału powstających kosztów na rodzaje zgodnie z ich charakterem. Rodzaje kosztów mogą być zróżnicowane w zależności od perspektywy: np. koszty materiałów, personelu, utrzymania, magazynowania, struktury i koszty bezpośrednie oraz wiele innych. W ten sposób rodzaje kosztów są najważniejszymi zmiennymi księgowymi w Controllingu, obok opcjonalnych wymiarów. Rodzaje kosztów służą do prezentacji kosztów i wartości, ilości, cen i wskaźników. Bez rodzajów kosztów, żadne dane transakcji nie są możliwe w Controllingu.
    Ważne informacje zdefiniowane w specyfikacjach rodzajów kosztów obejmują ramy, do których rodzaje kosztów powinny mieć zastosowanie (Controlling, Księgowość finansowa, ERP itp.), klasę kosztów, do której powinny być przypisane oraz sposób ich wykorzystania. W celu analizy i określenia jakiego rodzaju koszty się pojawiły, rodzaje kosztów są tworzone i strukturyzowane w okresie rozliczeniowym.
    Poza rodzajem kosztów, jednostka kosztowa dzieli koszty na rodzaje w zależności od ich przeznaczenia, a centrum kosztów określa miejsce ich powstania.
  • Typ informacji — w zależności od pochodzenia danych transakcji, np. zakupy, sprzedaż, logistyka magazynowa, projekty itp., w polu Typ informacji oferowane są różne wartości (zestawy wartości), które można wykorzystać do przyporządkowania rodzaju kosztu. Te rodzaje informacji specyficzne dla aplikacji są dostosowane do właściwości transakcji księgowania w odpowiednich ramach i są wykorzystywane jako podstawa do generowania bloków księgowania z odpowiednich dokumentów źródłowych.
    Przyporządkowanie rodzaju kosztu jest określone, w każdym przypadku, dla typu informacji i innych parametrów specyficznych dla pochodzenia.

Opis aplikacji

Aplikacja Przyporządkowywania rodzajów kosztów projektu służy do przypisywania rodzajów kosztów wprowadzonych w aplikacji Rodzaje kosztów:

  • Typu projektu,
  • Klasyfikacji projektu,
  • Typu informacji.

Aplikacja składa się z nagłówka i dwuczęściowego obszaru roboczego, które zostały opisane poniżej.

Nagłówek

Nagłówek zawiera następujące pola, za pomocą których można wyszukać przyporządkowanie rodzajów kosztów.

  • Dokument źródłowy — w tym miejscu można wybrać dokument źródłowy jako kryterium wyszukiwania przyporządkowania rodzaju kosztów.
    Możliwe wartości:

    • (wszystkie)
    • Projekty
  • Typ informacji — w tym miejscu można wybrać typ informacji jako kryterium wyszukiwania dla przyporządkowania rodzaju kosztów.
    Możliwe wartości:

    • (wszystkie)
    • Faktura wewnętrzna (koszty)
    • Teoretyczne przychody
    • Wewnętrzna faktura (przychody)
  • Rodzaj kosztów — w tym miejscu można wprowadzić rodzaj kosztów jako kryterium wyszukiwania
  • Centrum kosztów — w tym miejscu można wprowadzić centrum kosztów jako kryterium wyszukiwania
  • Jednostka kosztowa — w tym miejscu można wprowadzić jednostkę kosztową jako kryterium wyszukiwania
  • Tekst księgowania — w tym miejscu można wprowadzić tekst księgowania jako kryterium wyszukiwania

Obszar roboczy

Obszar roboczy składa się z tabeli i edytora pozycji.

Tabela pozycji

Tabela pozycji wiersza zawiera następujące kolumny:

  • Dokument źródłowy — w tej kolumnie znajduje się informacja na temat dokumentu źródłowego
  • Typ informacji — w tej kolumnie wyświetlany jest typ informacji przyporządkowania rodzaju kosztów
  • Rodzaj projektu — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj projektu wraz z opisem przyporządkowania rodzajów kosztów
  • Klasyfikacja projektu 1 — w tej kolumnie wyświetlana jest klasyfikacja projektu wraz z opisem przyporządkowania rodzajów kosztów
  • Rodzaj kosztów — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj kosztów przyporządkowany do rodzaju kosztów
  • Klasa kosztów — w tej kolumnie wyświetlana jest klasa kosztów przyporządkowana do rodzaju kosztów
  • Centrum kosztów — w tej kolumnie wyświetlane jest centrum kosztów powiązane z daną pozycją, przyporządkowane do rodzaju kosztów
  • Jednostka kosztowa — w tej kolumnie wyświetlana jest jednostka kosztowa przyporządkowana do rodzaju kosztów
  • Tekst księgowania — w tej kolumnie wyświetlany jest tekst księgowania przyporządkowany rodzaju kosztów
Edytor pozycji

Edytor pozycji zawiera pola niezbędne do tworzenia nowych przyporządkowań rodzajów kosztów lub zmiany już istniejących.

W edytorze pozycji dostępne są następujące pola:

  • Dokument źródłowy — w tym miejscu można wybrać bądź edytować dokument źródłowy przyporządkowany do rodzaju kosztów.
    Jedyna możliwa wartość to Projekty.
  • Typ informacjiw tym miejscu można wybrać bądź edytować typ informacji przyporządkowany do rodzaju kosztów.
    Możliwe wartości:

    • Faktura wewnętrzna (koszty)
    • Teoretyczne przychody
    • Wewnętrzna faktura (przychody)
  • Rodzaj projektu w tym miejscu można wybrać bądź edytować rodzaj projektu
  • Klasyfikacja projektu 1 w tym miejscu można wybrać bądź edytować klasyfikację projektu
  • Rodzaj kosztóww tym miejscu można wybrać bądź edytować rodzaj kosztów przyporządkowany do pozycji
  • Tekst księgowaniapole to umożliwia wybór bądź edycję tekstu związanego z księgowaniem danej pozycji
  • Centrum kosztóww tym miejscu można wybrać bądź edytować przypisane centrum kosztów
  • Stałe użycie centrum kosztów — w tym miejscu można zadeklarować stałe użycie centrum kosztów
  • Jednostka kosztowasłuży do wyboru bądź edycji jednostki kosztowej przypisanej do danego rodzaju kosztów
  • Stałe użycie jednostki kosztowej — w tym miejscu można zadeklarować stałe użycie jednostki kosztowej

Określanie rodzaju kosztów

Kryterium wyszukiwania w celu określenia rodzajów kosztów jest zdefiniowana dla danego typu informacji w następujący sposób:

  • Rodzaj projektu jest kryterium wyszukiwania 1
  • Klasyfikacja projektu jest kryterium wyszukiwania 2
  1. Oba kryteria wyszukiwania (Rodzaj projektu i Klasyfikacja projektu 1) są spełnione i zgodne z definicją projektu z danych transakcji.
    • Stosowane jest przyporządkowanie rodzajów kosztów.
  2. Pole Typ projektu jest uzupełnione, a Klasyfikacja projektu 1 jest pusta. Typ projektu jest zgodny z definicją projektu z danych transakcji.
    • Używane jest przyporządkowanie rodzajów kosztów.
  3. Pole Klasyfikacja projektu 1 jest uzupełnione, a Rodzaj projektu jest pusty. Klasyfikacja projektu 1 jest zgodna z definicją projektu z danych transakcji.
    • Używane jest przyporządkowanie rodzajów kosztów.
  4. Oba kryteria wyszukiwania (Rodzaj projektu i Klasyfikacja projektu 1) są puste (przypisanie domyślne).
    • Używane jest przyporządkowanie rodzajów kosztów.
  5. Żadne przyporządkowanie nie spełnia kryteriów wyszukiwania.
    • Żadne wartości nie są przesyłane dla tego typu informacji.

Dla danych dostępne są następujące typy informacji:

  • Faktura wewnętrzna (koszty) — faktury wewnętrzne (koszty), które są przekazywane do Controllingu jako księgowanie wartości. Rodzaje kosztów i wymiary są zdefiniowane w przyporządkowaniu rodzajów kosztów i wymiaru.
  • Teoretyczne przychody — teoretyczne przychody, które są przekazywane do Controllingu jako księgowanie wartości. Rodzaje kosztów i wymiary są zdefiniowane w przyporządkowaniu rodzajów kosztów i wymiaru.
  • Faktura wewnętrzna (przychody) — faktury wewnętrzne (przychody), które są przekazywane do Controllingu jako księgowanie wartości. Rodzaje kosztów i wymiary są zdefiniowane w przyporządkowaniu rodzajów kosztów i wymiaru.

Konfiguracja

Dane wprowadzone w aplikacji „Przypisania typu projektu” są istotne tylko wtedy, gdy główna funkcja Controlling jest aktywowana w aplikacji Konfiguracja i jest wybrana w ustawieniach jako adapter rozliczania kosztów Comarch Financial Enterprise.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Przyporządkowanie rodzajów kosztów projektu:
com.sem.ext.app.prepctrl.ui.ProjectsCostTypeAssignment — wykorzystywana jest przez aplikację Przyporządkowanie rodzajów kosztów projektu między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Konfigurowania definicji działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych Przygotowanie danych głównych:

com.sem.ext.app.prepctrl.MasterData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Przyporządkowanie rodzajów kosztów projektu nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Przyporządkowanie rodzajów kosztów projektu będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Przyporządkowanie rodzajów kosztów projektu nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Przyporządkowanie rodzajów kosztów projektu nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?