Dane wprowadzone w tej aplikacji są wykorzystywane do udostępniania danych transakcji z Rejestracji czasu pracy dla Controllingu. Stanowią one podstawę do generowania bloków księgowych z pozycji ewidencji czasu pracy w Controllingu. Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu definiują, jakiego rodzaju informacje, np. czasy, koszty, przychody itp. mają być przygotowane dla Controllingu.
Na podstawie tych przyporządkowań generowane są bloki księgowania za pomocą akcji [Przejmij księgowania rejestracji czasu] w aplikacji Lista: Przebiegi księgowań Controlling.
W tym artykule opisane zostało, jak przyporządkować rodzaj kosztów za pomocą aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu do różnych klasyfikacji.
Definicje terminów
- Rodzaj kosztów — rodzaje kosztów służą do podziału powstających kosztów na rodzaje zgodnie z ich charakterem. Rodzaje kosztów mogą być zróżnicowane w zależności od perspektywy: np. koszty materiałów, personelu, utrzymania, magazynowania, struktury i koszty bezpośrednie oraz wiele innych. W ten sposób rodzaje kosztów są najważniejszymi zmiennymi księgowymi w Controllingu, obok opcjonalnych wymiarów. Rodzaje kosztów służą do prezentacji kosztów i wartości, ilości, cen i wskaźników. Bez rodzajów kosztów, żadne dane transakcji nie są możliwe w Controllingu.
Ważne informacje zdefiniowane w specyfikacjach rodzajów kosztów obejmują ramy, do których rodzaje kosztów powinny mieć zastosowanie (Controlling, Księgowość finansowa, ERP itp.), klasę kosztów, do której powinny być przypisane oraz sposób ich wykorzystania. W celu analizy i określenia jakiego rodzaju koszty się pojawiły, rodzaje kosztów są tworzone i strukturyzowane w okresie rozliczeniowym.
Poza rodzajem kosztów, jednostka kosztowa dzieli koszty na rodzaje w zależności od ich przeznaczenia, a centrum kosztów określa miejsce ich powstania. - Typ informacji — w zależności od pochodzenia danych transakcji, np. zakupy, sprzedaż, logistyka magazynowa, projekty itp., w polu Typ informacji oferowane są różne wartości (zestawy wartości), które można wykorzystać do przyporządkowania rodzaju kosztu. Te rodzaje informacji specyficzne dla aplikacji są dostosowane do właściwości transakcji księgowania w odpowiednich ramach i są wykorzystywane jako podstawa do generowania bloków księgowania z odpowiednich dokumentów źródłowych.
Przyporządkowanie rodzaju kosztu jest określone, w każdym przypadku, dla typu informacji i innych parametrów specyficznych dla pochodzenia.
Opis aplikacji
Aplikacja Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu służy do przypisywania rodzajów kosztów wprowadzonych w aplikacji Rodzaj kosztów:
- Typu usługi,
- Rodzaju projektu,
- Klasyfikacji projektu,
- Pracownika,
- Klasyfikacji pracownika,
- Typ rozliczenia i
- Typ informacji.
Aplikacja składa się z nagłówka i dwuczęściowego obszaru roboczego, które zostały opisane poniżej.
Nagłówek
Nagłówek zawiera następujące pola, za pomocą których możliwe jest wyszukanie przyporządkowania rodzajów kosztów.
- Dokument źródłowy — w tym miejscu można wybrać dokument źródłowy jako kryterium wyszukiwania przyporządkowania rodzaju kosztów.
Możliwe wartości:- (wszystkie)
- Rejestracja czasu
- Typ informacji — w tym miejscu można wybrać typ informacji jako kryterium wyszukiwania dla przyporządkowania rodzaju kosztów.
Możliwe wartości:- (wszystkie)
- Czas trwania
- Koszty pracy
- Koszty
- Przychody
- Teoretyczne przychody
- Rodzaj kosztów — w tym miejscu można wprowadzić rodzaj kosztów jako kryterium wyszukiwania
- Centrum kosztów — w tym miejscu można wprowadzić centrum kosztów jako kryterium wyszukiwania
- Jednostka kosztowa — w tym miejscu można wprowadzić jednostkę kosztową jako kryterium wyszukiwania
- Tekst księgowania — w tym miejscu można wprowadzić tekst księgowania jako kryterium wyszukiwania
- Pracownik — w tym miejscu można wprowadzić identyfikator pracownika jako kryterium wyszukiwania
- Klasyfikacja pracownika 1 — w tym miejscu można wprowadzić klasyfikację pracownika jako kryterium wyszukiwania
Obszar roboczy
Obszar roboczy składa się z tabeli i edytora pozycji.
Tabela pozycji
Tabela pozycji zawiera następujące kolumny:
- Dokument źródłowy — w tej kolumnie znajduje się informacja na temat dokumentu źródłowego
- Typ informacji — w tej kolumnie wyświetlany jest typ informacji przyporządkowania rodzaju kosztów
- Rodzaj usługi — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj usługi wraz z opisem przyporządkowania rodzajów kosztów
- Rodzaj projektu — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj projektu wraz z opisem przyporządkowania rodzajów kosztów
- Klasyfikacja projektu 1 — w tej kolumnie wyświetlana jest klasyfikacja projektu wraz z opisem przyporządkowania rodzajów kosztów
- Pracownik — w tej kolumnie wyświetlany jest pracownik
- Klasyfikacja pracownika 1 — w tej kolumnie wyświetlana klasyfikacja pracownika
- Rodzaj kosztów — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj kosztów przyporządkowany do rodzaju kosztów
- Klasa kosztów — w tej kolumnie wyświetlana jest klasa kosztów przyporządkowana do rodzaju kosztów
- Centrum kosztów — w tej kolumnie wyświetlane jest centrum kosztów powiązane z daną pozycją, przyporządkowane do rodzaju kosztów
- Jednostka kosztowa — w tej kolumnie wyświetlana jest jednostka kosztowa przyporządkowana do rodzaju kosztów
- Tekst księgowania — w tej kolumnie wyświetlany jest tekst księgowania przyporządkowany rodzaju kosztów
Edytor pozycji
Edytor pozycji zawiera pola niezbędne do tworzenia nowych lub zmiany istniejących przyporządkowań rodzajów kosztów.
W edytorze pozycji dostępne są następujące pola:
- Dokument źródłowy — w tym miejscu można wybrać bądź edytować dokument źródłowy przyporządkowany do rodzaju kosztów.
Jedyna możliwa wartość to Rejestracja czasu. - Typ informacji — w tym miejscu można wybrać bądź edytować typ informacji przyporządkowany do rodzaju kosztów.
Możliwe wartości:- Czas trwania
- Koszty
- Przychody
- Teoretyczne przychody
- Rodzaj usługi — w tym miejscu można wybrać bądź edytować rodzaj usługi
- Rodzaj projektu — w tym miejscu można wybrać bądź edytować rodzaj projektu
- Klasyfikacja projektu 1 — w tym miejscu można wybrać bądź edytować klasyfikację projektu
- Pracownik — w tym miejscu można wybrać bądź edytować pracownika
- Klasyfikacja pracownika 1 — w tym miejscu można wybrać bądź edytować klasyfikację pracownika
- Rodzaj rozliczenia — w tym miejscu można wybrać bądź edytować rodzaj rozliczenia przyporządkowany do pozycji
- Rodzaj kosztów — w tym miejscu można wybrać bądź edytować rodzaj kosztów przyporządkowany do pozycji
- Tekst księgowania — pole to umożliwia wybór bądź edycję tekstu związanego z księgowaniem danej pozycji
- Centrum kosztów — w tym miejscu można wybrać bądź edytować przypisane centrum kosztów
- Stałe użycie centrum kosztów — w tym miejscu można zadeklarować stałe użycie centrum kosztów
- Jednostka kosztowa — służy do wyboru bądź edycji jednostki kosztowej przypisanej do danego rodzaju kosztów
- Stałe użycie jednostki kosztowej — w tym miejscu można zadeklarować stałe użycie jednostki kosztowej
Określanie rodzaju kosztów
Kryterium wyszukiwania w celu określenia rodzaju kosztów jest zdefiniowana dla danego typu informacji w następujący sposób:
- Rodzaj usługi jest kryterium wyszukiwania 1
- Rodzaj projektu jest kryterium wyszukiwania 2
- Klasyfikacja projektu 1 jest kryterium wyszukiwania 3
- Pracownik lub Klasyfikacja pracownika 1 to kryterium wyszukiwania 4
- Rodzaj rozliczenia jest kryterium wyszukiwania 5
W ramach kryterium wyszukiwania liczba zdefiniowanych kryteriów wyszukiwania steruje dalszą sekwencją wyszukiwania. W pierwszej kolejności uwzględniane są zadania z 5 kryteriami wyszukiwania, następnie z 4 kryteriami wyszukiwania, potem z 3 kryteriami wyszukiwania itd.
Rodzaj usługi | Rodzaj projektu | Klasyfikacja projektu 1 | Pracownik / Klasyfikacja pracownika 1 | Rodzaj rozliczenia |
X | X | X | X | X |
X | X | X | X | |
X | X | X | X | |
X | X | X | X | |
X | X | X | X | |
X | X | X | ||
X | X | X | ||
X | X | X | ||
X | X | X | ||
X | X | X | ||
X | X | X | ||
X | X | X | ||
X | X | X | ||
X | X | X | ||
X | X | |||
X | X | |||
X | X | |||
X | X | |||
X | X | |||
X | X | |||
X | X | |||
X | X | |||
X | X | |||
X | X | |||
X | ||||
X | ||||
X | ||||
X | ||||
X |
Dla danych dostępne są następujące typy informacji:
- Czas trwania — czasy, które są przekazywane do Controllingu jako księgowanie ilości. Rodzaje kosztów i wymiary są zdefiniowane w przyporządkowaniu rodzajów kosztów i wymiaru.
- Koszty — koszty, które są przekazywane do Controllingu jako księgowanie wartości. Rodzaje kosztów i wymiary są zdefiniowane w przyporządkowaniu rodzajów kosztów i wymiaru. Czas jest dodatkowo księgowany dla kosztów.
- Przychody — przychody, które są przekazywane do Controllingu jako księgowanie wartości. Rodzaje kosztów i wymiary są zdefiniowane w przyporządkowaniu rodzajów kosztów i wymiaru.
- Teoretyczne przychody — teoretyczne przychody, które są przekazywane do Controllingu jako księgowanie wartości. Rodzaje kosztów i wymiary są zdefiniowane w przyporządkowaniu rodzajów kosztów i wymiaru.
Konfiguracja
Dane wprowadzone w aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu są istotne tylko wtedy, gdy główna funkcja Controlling jest aktywowana w aplikacji Konfiguracja i jest wybrana w ustawieniach jako adapter rozliczania kosztów Comarch Financial Enterprise.
Jednostki biznesowe
Jednostka biznesowa Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu:
com.sem.ext.app.prepctrl.ui.TimeRecordingCostTypeAssignment — wykorzystywana jest przez aplikację Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu między innymi w celu:
- Przyporządkowywania uprawnień
- Konfigurowania definicji działań
- Importu i eksportu danych
Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych Przygotowywanie danych podstawowych:
com.sem.ext.app.prepctrl.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowanie organizacji
Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu nie jest udostępniana partnerom biznesowym.