Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu

Dane wprowadzone w tej aplikacji są wykorzystywane do udostępniania danych transakcji z Rejestracji czasu pracy dla Controllingu. Stanowią one podstawę do generowania bloków księgowych z pozycji ewidencji czasu pracy w Controllingu. Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu definiują, jakiego rodzaju informacje, np. czasy, koszty, przychody itp. mają być przygotowane dla Controllingu.

Na podstawie tych przyporządkowań generowane są bloki księgowania za pomocą akcji [Przejmij księgowania rejestracji czasu] w aplikacji Lista: Przebiegi księgowań Controlling.

W tym artykule opisane zostało, jak przyporządkować rodzaj kosztów za pomocą aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu do różnych klasyfikacji.

Definicje terminów

  • Rodzaj kosztów —  rodzaje kosztów służą do podziału powstających kosztów na rodzaje zgodnie z ich charakterem. Rodzaje kosztów mogą być zróżnicowane w zależności od perspektywy: np. koszty materiałów, personelu, utrzymania, magazynowania, struktury i koszty bezpośrednie oraz wiele innych. W ten sposób rodzaje kosztów są najważniejszymi zmiennymi księgowymi w Controllingu, obok opcjonalnych wymiarów. Rodzaje kosztów służą do prezentacji kosztów i wartości, ilości, cen i wskaźników. Bez rodzajów kosztów, żadne dane transakcji nie są możliwe w Controllingu.
    Ważne informacje zdefiniowane w specyfikacjach rodzajów kosztów obejmują ramy, do których rodzaje kosztów powinny mieć zastosowanie (Controlling, Księgowość finansowa, ERP itp.), klasę kosztów, do której powinny być przypisane oraz sposób ich wykorzystania. W celu analizy i określenia jakiego rodzaju koszty się pojawiły, rodzaje kosztów są tworzone i strukturyzowane w okresie rozliczeniowym.
    Poza rodzajem kosztów, jednostka kosztowa dzieli koszty na rodzaje w zależności od ich przeznaczenia, a centrum kosztów określa miejsce ich powstania.
  • Typ informacji — w zależności od pochodzenia danych transakcji, np. zakupy, sprzedaż, logistyka magazynowa, projekty itp., w polu Typ informacji oferowane są różne wartości (zestawy wartości), które można wykorzystać do przyporządkowania rodzaju kosztu. Te rodzaje informacji specyficzne dla aplikacji są dostosowane do właściwości transakcji księgowania w odpowiednich ramach i są wykorzystywane jako podstawa do generowania bloków księgowania z odpowiednich dokumentów źródłowych.
    Przyporządkowanie rodzaju kosztu jest określone, w każdym przypadku, dla typu informacji i innych parametrów specyficznych dla pochodzenia.

Opis aplikacji

Aplikacja Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu służy do przypisywania rodzajów kosztów wprowadzonych w aplikacji Rodzaj kosztów:

  • Typu usługi,
  • Rodzaju projektu,
  • Klasyfikacji projektu,
  • Pracownika,
  • Klasyfikacji pracownika,
  • Typ rozliczenia i
  • Typ informacji.

Aplikacja składa się z nagłówka i dwuczęściowego obszaru roboczego, które zostały opisane poniżej.

Nagłówek

Nagłówek zawiera następujące pola, za pomocą których możliwe jest wyszukanie przyporządkowania rodzajów kosztów.

  • Dokument źródłowy — w tym miejscu można wybrać dokument źródłowy jako kryterium wyszukiwania przyporządkowania rodzaju kosztów.
    Możliwe wartości:

    • (wszystkie)
    • Rejestracja czasu
  • Typ informacji — w tym miejscu można wybrać typ informacji jako kryterium wyszukiwania dla przyporządkowania rodzaju kosztów.
    Możliwe wartości:

    • (wszystkie)
    • Czas trwania
    • Koszty pracy
    • Koszty
    • Przychody
    • Teoretyczne przychody
  • Rodzaj kosztów — w tym miejscu można wprowadzić rodzaj kosztów jako kryterium wyszukiwania
  • Centrum kosztów — w tym miejscu można wprowadzić centrum kosztów jako kryterium wyszukiwania
  • Jednostka kosztowa — w tym miejscu można wprowadzić jednostkę kosztową jako kryterium wyszukiwania
  • Tekst księgowania — w tym miejscu można wprowadzić tekst księgowania jako kryterium wyszukiwania
  • Pracownik — w tym miejscu można wprowadzić identyfikator pracownika jako kryterium wyszukiwania
  • Klasyfikacja pracownika 1 — w tym miejscu można wprowadzić klasyfikację pracownika jako kryterium wyszukiwania

Obszar roboczy

Obszar roboczy składa się z tabeli i edytora pozycji.

Tabela pozycji

Tabela pozycji zawiera następujące kolumny:

  • Dokument źródłowy — w tej kolumnie znajduje się informacja na temat dokumentu źródłowego
  • Typ informacji — w tej kolumnie wyświetlany jest typ informacji przyporządkowania rodzaju kosztów
  • Rodzaj usługi — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj usługi wraz z opisem przyporządkowania rodzajów kosztów
  • Rodzaj projektu — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj projektu wraz z opisem przyporządkowania rodzajów kosztów
  • Klasyfikacja projektu 1 — w tej kolumnie wyświetlana jest klasyfikacja projektu wraz z opisem przyporządkowania rodzajów kosztów
  • Pracownik — w tej kolumnie wyświetlany jest pracownik
  • Klasyfikacja pracownika 1 — w tej kolumnie wyświetlana klasyfikacja pracownika
  • Rodzaj kosztów — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj kosztów przyporządkowany do rodzaju kosztów
  • Klasa kosztów — w tej kolumnie wyświetlana jest klasa kosztów przyporządkowana do rodzaju kosztów
  • Centrum kosztów — w tej kolumnie wyświetlane jest centrum kosztów powiązane z daną pozycją, przyporządkowane do rodzaju kosztów
  • Jednostka kosztowa — w tej kolumnie wyświetlana jest jednostka kosztowa przyporządkowana do rodzaju kosztów
  • Tekst księgowania — w tej kolumnie wyświetlany jest tekst księgowania przyporządkowany rodzaju kosztów
Edytor pozycji

Edytor pozycji zawiera pola niezbędne do tworzenia nowych lub zmiany istniejących przyporządkowań rodzajów kosztów.

W edytorze pozycji dostępne są następujące pola:

  • Dokument źródłowy — w tym miejscu można wybrać bądź edytować dokument źródłowy przyporządkowany do rodzaju kosztów.
    Jedyna możliwa wartość to Rejestracja czasu.
  • Typ informacjiw tym miejscu można wybrać bądź edytować typ informacji przyporządkowany do rodzaju kosztów.
    Możliwe wartości:

    • Czas trwania
    • Koszty
    • Przychody
    • Teoretyczne przychody
  • Rodzaj usługiw tym miejscu można wybrać bądź edytować rodzaj usługi
  • Rodzaj projektu w tym miejscu można wybrać bądź edytować rodzaj projektu
  • Klasyfikacja projektu 1 w tym miejscu można wybrać bądź edytować klasyfikację projektu
  • Pracownikw tym miejscu można wybrać bądź edytować pracownika
  • Klasyfikacja pracownika 1 — w tym miejscu można wybrać bądź edytować klasyfikację pracownika
  • Rodzaj rozliczeniaw tym miejscu można wybrać bądź edytować rodzaj rozliczenia przyporządkowany do pozycji
  • Rodzaj kosztóww tym miejscu można wybrać bądź edytować rodzaj kosztów przyporządkowany do pozycji
  • Tekst księgowaniapole to umożliwia wybór bądź edycję tekstu związanego z księgowaniem danej pozycji
  • Centrum kosztóww tym miejscu można wybrać bądź edytować przypisane centrum kosztów
  • Stałe użycie centrum kosztów — w tym miejscu można zadeklarować stałe użycie centrum kosztów
  • Jednostka kosztowasłuży do wyboru bądź edycji jednostki kosztowej przypisanej do danego rodzaju kosztów
  • Stałe użycie jednostki kosztowej — w tym miejscu można zadeklarować stałe użycie jednostki kosztowej

Określanie rodzaju kosztów

Kryterium wyszukiwania w celu określenia rodzaju kosztów jest zdefiniowana dla danego typu informacji w następujący sposób:

  • Rodzaj usługi jest kryterium wyszukiwania 1
  • Rodzaj projektu jest kryterium wyszukiwania 2
  • Klasyfikacja projektu 1 jest kryterium wyszukiwania 3
  • Pracownik lub Klasyfikacja pracownika 1 to kryterium wyszukiwania 4
  • Rodzaj rozliczenia jest kryterium wyszukiwania 5

W ramach kryterium wyszukiwania liczba zdefiniowanych kryteriów wyszukiwania steruje dalszą sekwencją wyszukiwania. W pierwszej kolejności uwzględniane są zadania z 5 kryteriami wyszukiwania, następnie z 4 kryteriami wyszukiwania, potem z 3 kryteriami wyszukiwania itd.

Rodzaj usługi Rodzaj projektu Klasyfikacja projektu 1 Pracownik / Klasyfikacja pracownika 1 Rodzaj rozliczenia
X X X X X
X X X X
X X X X
X X X X
X X X X
X X X
X X X
X X X
X X X
X X X
X X X
X X X
X X X
X X X
X X
X X
X X
X X
X X
X X
X X
X X
X X
X X
X
X
X
X
X

Dla danych dostępne są następujące typy informacji:

  • Czas trwania — czasy, które są przekazywane do Controllingu jako księgowanie ilości. Rodzaje kosztów i wymiary są zdefiniowane w przyporządkowaniu rodzajów kosztów i wymiaru.
  • Koszty — koszty, które są przekazywane do Controllingu jako księgowanie wartości. Rodzaje kosztów i wymiary są zdefiniowane w przyporządkowaniu rodzajów kosztów i wymiaru. Czas jest dodatkowo księgowany dla kosztów.
  • Przychody — przychody, które są przekazywane do Controllingu jako księgowanie wartości. Rodzaje kosztów i wymiary są zdefiniowane w przyporządkowaniu rodzajów kosztów i wymiaru.
  • Teoretyczne przychody — teoretyczne przychody, które są przekazywane do Controllingu jako księgowanie wartości. Rodzaje kosztów i wymiary są zdefiniowane w przyporządkowaniu rodzajów kosztów i wymiaru.

Konfiguracja

Dane wprowadzone w aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu są istotne tylko wtedy, gdy główna funkcja Controlling jest aktywowana w aplikacji Konfiguracja i jest wybrana w ustawieniach jako adapter rozliczania kosztów Comarch Financial Enterprise.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu:
com.sem.ext.app.prepctrl.ui.TimeRecordingCostTypeAssignment — wykorzystywana jest przez aplikację Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Konfigurowania definicji działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych Przygotowywanie danych podstawowych:

com.sem.ext.app.prepctrl.MasterData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowanie organizacji

Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Przyporządkowania rodzajów kosztów rejestracji czasu nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?