Dane wprowadzone w tej aplikacji służą do udostępniania danych transakcyjnych z obszaru Zakup dla Controllingu. Stanowią one podstawę do generowania bloków księgowych z faktur dostawców w Controllingu. Przyporządkowania rodzaju kosztów w obszarze Zakup określają, jakiego rodzaju informacje, np. wartość, ilość itp. mają zostać przygotowane.
Na podstawie przyporządkowań przygotowywane są faktury dostawców dla Controllingu.
W tym artykule opisane zostało, jak przyporządkować rodzaje kosztów za pomocą aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów zakupu do różnych rodzajów informacji.
Definicje pojęć
- Rodzaj kosztów — rodzaje kosztów służą do podziału powstających kosztów na rodzaje zgodnie z ich charakterem. Rodzaje kosztów mogą być zróżnicowane w zależności od perspektywy: np. koszty materiałów, personelu, utrzymania, magazynowania, struktury i koszty bezpośrednie oraz wiele innych. W ten sposób rodzaje kosztów są najważniejszymi zmiennymi księgowymi w Controllingu, obok opcjonalnych wymiarów. Rodzaje kosztów służą do prezentacji kosztów i wartości, ilości, cen i wskaźników. Bez rodzajów kosztów, żadne dane transakcji nie są możliwe w Controllingu.
Ważne informacje zdefiniowane w specyfikacjach rodzajów kosztów obejmują ramy, do których rodzaje kosztów powinny mieć zastosowanie (Controlling, Księgowość finansowa, ERP itp.), klasę kosztów, do której powinny być przypisane oraz sposób ich wykorzystania. W celu analizy i określenia jakiego rodzaju koszty się pojawiły, rodzaje kosztów są tworzone i strukturyzowane w okresie rozliczeniowym.
Poza rodzajem kosztów, jednostka kosztowa dzieli koszty na rodzaje w zależności od ich przeznaczenia, a centrum kosztów określa miejsce ich powstania. - Typ informacji — w zależności od pochodzenia danych transakcji, np. zakupy, sprzedaż, logistyka magazynowa, projekty itp., w polu Typ informacji oferowane są różne wartości (zestawy wartości), które można wykorzystać do przyporządkowania rodzaju kosztu. Te rodzaje informacji specyficzne dla aplikacji są dostosowane do właściwości transakcji księgowania w odpowiednich ramach i są wykorzystywane jako podstawa do generowania bloków księgowania z odpowiednich dokumentów źródłowych.
Przyporządkowanie rodzaju kosztu jest określone, w każdym przypadku, dla typu informacji i innych parametrów specyficznych dla pochodzenia.
Opis aplikacji
Aplikacja Przyporządkowania rodzajów kosztów zakupu służy do przyporządkowywania rodzajów kosztów wprowadzonych w aplikacji Rodzaje kosztów do:
- Klasyfikacji rodzajów kosztów partnerów,
- Klasyfikacji rodzajów kosztów artykułów,
- Klasyfikacji rodzajów kosztów transakcji i
- Typu informacji.
Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego podzielonego na dwie części, które zostały opisane poniżej.
Nagłówek
Nagłówek zawiera następujące pola, za pomocą których można wyszukać przyporządkowanie rodzajów kosztów.
- Dokument źródłowy — w tym miejscu można wybrać dokument źródłowy jako kryterium wyszukiwania przyporządkowania rodzaju kosztów, który ma zostać wyświetlony lub edytowany w obszarze roboczym.
Jedyna możliwa wartość to Faktura zakupu. - Typ informacji — w tym miejscu można wybrać typ informacji jako kryterium wyszukiwania dla przyporządkowania rodzaju kosztów.
Możliwe wartości:- (wszystkie)
- Pozycja dokumentu: Wartość
- Pozycja dokumentu: Ilość
- Koszty nabycia/Koszty dodatkowe
- Koszty nabycia/ Koszty dodatkowe na inicjatora
- Pozycja dokumentu: Bezpłatna ilość
- Pozycja dokumentu: Wartość bezpłatnego przyjęcia
- Pozycja dokumentu: Odchylenia od ceny netto
- Pozycja dokumentu: Wartość i ilość
- Pozycja dokumentu: Wartość Nieodpłatne nabycie (Przychody)
- Klasyfikacja rodzajów kosztów rodzaju transakcji — w tym miejscu można wybrać klasyfikację rodzaju kosztów transakcji jako kryterium wyszukiwania przyporządkowania rodzaju kosztów
- Klasyfikacja rodzajów kosztów partnera — w tym miejscu można wybrać klasyfikację rodzaju kosztów partnera jako kryterium wyszukiwania
- Klasyfikacja rodzajów kosztów artykułu — w tym miejscu można wprowadzić klasyfikację rodzajów kosztów artykułu jako kryterium wyszukiwania
- Rodzaj kosztów — w tym miejscu można wprowadzić rodzaj kosztów jako kryterium wyszukiwania
- Centrum kosztów — w tym miejscu można wprowadzić centrum kosztów jako kryterium wyszukiwania
- Jednostka kosztowa — w tym miejscu można wprowadzić jednostkę kosztową jako kryterium wyszukiwania
- Tekst księgowania — w tym miejscu można wprowadzić tekst księgowania jako kryterium wyszukiwania
Obszar roboczy
Obszar roboczy składa się z tabeli i edytora pozycji.
Tabela pozycji
Tabela pozycji wiersza zawiera następujące kolumny:
- Dokument źródłowy — dokumentem źródłowym w tej aplikacji jest zawsze faktura zakupu
- Typ informacji — w tej kolumnie wyświetlany jest typ informacji przyporządkowania rodzaju kosztów
- Klasyfikacja rodzajów kosztów rodzaju transakcji — w tej kolumnie wyświetlana jest klasyfikacja rodzajów kosztów rodzaju transakcji przyporządkowana do rodzaju kosztów
- Klasyfikacja rodzajów kosztów partnera — w tej kolumnie wyświetlana jest klasyfikacja rodzajów kosztów partnera przyporządkowana do rodzaju kosztów
- Klasyfikacja rodzajów kosztów artykułu — w tej kolumnie wyświetlana jest klasyfikacja rodzajów kosztów artykułu przyporządkowana do rodzaju kosztów
- Rodzaj kosztów — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj kosztów przyporządkowany do rodzaju kosztów
- Klasa kosztów — w tej kolumnie wyświetlana jest klasa kosztów przyporządkowana do rodzaju kosztów
- Centrum kosztów — w tej kolumnie wyświetlane jest centrum kosztów powiązane z daną pozycją, przyporządkowane do rodzaju kosztów
- Jednostka kosztowa — w tej kolumnie wyświetlana jest jednostka kosztowa przyporządkowana do rodzaju kosztów
- Tekst księgowania — w tej kolumnie wyświetlany jest tekst księgowania przyporządkowany rodzaju kosztów
Edytor pozycji
Edytor pozycji towarowych zawiera pola niezbędne do tworzenia nowych przyporządkowań rodzaju kosztów lub zmiany już istniejących.
- Dokument źródłowy — w tym miejscu można wybrać dokument źródłowy jako kryterium wyszukiwania przyporządkowania rodzaju kosztów, który ma zostać wyświetlony lub edytowany w obszarze roboczym.
Jedyna możliwa wartość to Faktura zakupu. - Typ informacji — w tym miejscu można wybrać typ informacji jako kryterium wyszukiwania dla przyporządkowania rodzaju kosztów.
Możliwe wartości:- (wszystkie)
- Pozycja dokumentu: Wartość
- Pozycja dokumentu: Ilość
- Koszty nabycia/Koszty dodatkowe
- Koszty nabycia/ Koszty dodatkowe na inicjatora
- Pozycja dokumentu: Bezpłatna ilość
- Pozycja dokumentu: Wartość bezpłatnego przyjęcia
- Pozycja dokumentu: Odchylenia od ceny netto
- Pozycja dokumentu: Wartość i ilość
- Pozycja dokumentu: Wartość Nieodpłatne nabycie (Przychody)
- Klasyfikacja rodzajów kosztów rodzaju transakcji — w tym miejscu można wybrać klasyfikację rodzaju kosztów transakcji jako kryterium wyszukiwania przyporządkowania rodzaju kosztów
- Klasyfikacja rodzajów kosztów partnera — w tym miejscu można wybrać klasyfikację rodzaju kosztów partnera jako kryterium wyszukiwania
- Klasyfikacja rodzajów kosztów artykułu — w tym miejscu można wprowadzić klasyfikację rodzajów kosztów artykułu jako kryterium wyszukiwania
- Rodzaj kosztów — w tym miejscu można wprowadzić rodzaj kosztów jako kryterium wyszukiwania
- Tekst księgowania — w tej kolumnie wyświetlany jest tekst księgowania przyporządkowany rodzaju kosztów
- Centrum kosztów — w tym miejscu można wprowadzić centrum kosztów jako kryterium wyszukiwania
- Stałe użycie centrum kosztów — w tym miejscu można zadeklarować stałe użycie centrum kosztów
- Jednostka kosztowa — w tym miejscu można wprowadzić jednostkę kosztową jako kryterium wyszukiwania
- Stałe użycie jednostki kosztowej — w tym miejscu można zadeklarować stałe użycie jednostki kosztowej
Określanie rodzajów kosztów
Zasadniczo, jeśli nie zostanie znalezione prawidłowe przyporządkowanie rodzaju kosztów dla rodzaju informacji, żadna wartość nie zostanie przekazana do Controllingu.
Zwykle przyporządkowanie rodzaju kosztów jest uważane za odpowiednie, jeśli parametry wyszukiwania (pozycja, partner) są bezpośrednio lub pośrednio przypisane do klasyfikacji wprowadzonych w przyporządkowaniu.
Konfiguracja
Dane wprowadzone w aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów zakupu są istotne tylko wtedy, gdy główna funkcja Controlling jest aktywowana w aplikacji Konfiguracja i jest wybrana w ustawieniach jako adapter rozliczania kosztów Comarch Financial Enterprise.
Jednostki biznesowe
Jednostka biznesowa Przyporządkowania rodzajów kosztów zakupu:
com.sem.ext.app.prepctrl.ui.PurchasingCostTypeAssignment — wykorzystywana jest przez aplikację Przyporządkowania rodzajów kosztów zakupu między innymi w celu:
- Przyporządkowywania uprawnień
- Konfigurowania definicji działań
- Importu i eksportu danych
Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych:
com.sem.ext.app.prepctrl.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów zakupu nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacji
Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Przyporządkowania rodzajów kosztów zakupu będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów zakupu nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Przyporządkowania rodzajów kosztów zakupu nie jest udostępniana partnerom biznesowym.