Przyporządkowania wymiarów

Aby móc analizować dane transakcji ERP w obszarze Controlling, należy najpierw dodać inne dane, takie jak rodzaj kosztu, centrum kosztów, pozycje itp. Podczas przygotowywania danych transakcji, pole pliku interfejsu do wprowadzania odpowiednich informacji jest określane zgodnie z przyporządkowaniem dodatkowych informacji do wymiaru. Przyporządkowanie to można określić w tej aplikacji. Do przesyłania danych w obszarze Controlling dostępnych jest 20 opcjonalnych wymiarów. Wymiary 01 i 02 są powiązane z informacjami dodatkowymi Centrum kosztów lub Jednostka kosztowa i nie można ich zmienić. Wymiary od 03 do 20 można dowolnie przypisywać.

Opis aplikacji

Istniejąca aplikacja Przyporządkowania wymiarów kontroluje transfer danych z systemu ERP oraz z obszaru Księgowości finansowej do Controllingu. Określa, które dodatkowe informacje, z wyjątkiem centrum kosztów i jednostki kosztowej, mogą być przesyłane do controllingu. Controlling ma w tym celu 20 wymiarów. Aby aktywować przygotowanie i transfer danych, należy określić, które opcjonalne wymiary otrzymają odpowiednie dane. Wyświetlane są tylko opcjonalne wymiary dla wybranej firmy.

Konserwacja odbywa się za pośrednictwem pola widoku na standardowym pasku przycisków. Można tam wybrać obszar Sprzedaż, Zakup, Produkcja i Logistyka magazynowa. Następnie dane źródłowe określone w polu Pochodzenie mogą być używane jako opcjonalne wymiary.

Podczas przygotowywania danych transakcji pole pliku interfejsu do wprowadzania odpowiednich informacji jest określane zgodnie z przyporządkowaniem wymiaru. Dostępnych jest 20 opcjonalnych wymiarów do przesyłania danych w ramach obszaru Controlling. Przyporządkowania wymiarów można zdefiniować dla następujących obszarów:

  • Sprzedaż
  • Zakupy
  • Produkcja
  • Logistyka magazynowa
  • Projekty
  • Rejestracja czasu

W przypadku opcjonalnych wymiarów i obiektów (artykułów, zamówień sprzedaży, krajów itp.) z systemu ERP, których nie można przenieść, tworzony jest plik błędu (Więcej informacji można znaleźć w dokumencie Lista: Transfer wymiaru). Tam może nastąpić ręczne przetwarzanie i dane mogą zostać przesłane ponownie.

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Pola zapytań są wyświetlane w nagłówku (panelu zapytań). Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól nagłówka:

  • Dokument źródłowy — to pole wyświetla dokument źródłowy bieżącego widoku. Pole nie może zostać zmienione.
  • Pochodzenie — w tej kolumnie należy określić informacje, które będą używane do rozszerzenia danych transakcji. Dla obszaru Sprzedaż można wybrać następujące informacje dodatkowe:
    • Centrum kosztów
    • Jednostka kosztowa
    • Artykuł
    • Klient
    • Przedstawiciel
    • Kraj
    • Jednostka organizacyjna
    • Rodzaj zamówienia sprzedaży
    • Zamówienie sprzedaży
    • Dostawca
    • Rodzaj zamówienia zakupu
    • Zamówienie zakupu
    • Rodzaje faktur
    • Rodzaj faktury własnej
    • Rodzaj zlecenia produkcji
    • Zlecenie produkcyjne
    • Magazyn
    • Właściciel zapasów
    • Rodzaj zlecenia magazynowego
    • Zlecenie magazynowe
    • Kompletacja
    • Zlecenie dostawy
    • Faktura sprzedaży
    • Faktura zakupu
    • Przyjęcie towaru
    • Zasoby
    • Operacja
    • Rozszerzona wartość
    • Pracownik
    • Projekt
    • Etap projektu
    • Rodzaj usługi
    • Rodzaj rozliczenia
    • Artykuł produkcyjny
    • Zleceniodawca
  • Typ wymiaru — planowanie jest przeprowadzane dla wybranego typu wymiaru

Obszar roboczy

Obszar roboczy zawiera tabelę, w której wyświetlane są zdefiniowane przyporządkowania wymiarów dla poszczególnych widoków (Sprzedaż, Zakup, Produkcja, Logistyka magazynowa).

Wszystkie ważne kolumny tabeli tego widoku zostały opisane poniżej.

  • Dokument źródłowy — to pole wyświetla dokument źródłowy bieżącego widoku. Pole nie może zostać zmienione.
  • Pochodzenie — w tej kolumnie należy określić informacje, które będą używane do rozszerzania danych transakcji. W zależności od dokumentu źródłowego należy określić informacje, które mają być używane do rozszerzania danych podstawowych i transakcji.
  • Typy wymiaru — planowanie odbywa się dla wybranego typu wymiaru.
    • (wszystkie)
    • Wymiar 1

do

    • Wymiar 20
  • Moment całkowitego importu — moment całkowitego importu

Akcje związane z aplikacją

W aplikacji Przyporządkowania wymiarów dostępne są następujące akcje związane z aplikacją:

Akcje [Generuj centrum kosztów] i [Generuj jednostkę kosztową]

Za pomocą tych dwóch akcji możliwe jest przeniesienie centrów kosztów oraz jednostek kosztowe z obszaru Rachunkowość do systemu ERP. Transfer następuje wyłącznie w przypadku, gdy centra kosztów lub jednostki kosztowe zostały zdefiniowane jako przyporządkowane.

Zastosowanie mają następujące funkcje specjalne:

  • Dostosowanie centrów kosztów oraz jednostek koszowych następuje wyłącznie w przypadku korzystania z systemu ERP
  • Dostosowanie dotyczy elementów wymiaru, dla których obowiązują następujące zasady:
    • Typ wymiaru został oznaczony jako centrum kosztów lub jednostka kosztowa
    • Typ wymiaru to jest powiązany z systemem ERP, a także wymiar opcjonalny jest powiązany z systemem ERP
    • Konfiguracje oraz kontrole realizowane są w ramach jednej jednostki organizacyjnej

ERP

  • Jeśli przyporządkowanie wymiaru jest zdefiniowane dla centrów kosztów lub jednostek kosztowych, elementy wymiaru są przenoszone do obszaru Rachunkowość
  • Zwykle może to nastąpić tylko jako całkowity import lub automatycznie, ponieważ utrzymanie centrów kosztów/jednostek kosztowych (ERP) nie jest możliwe, gdy używany jest adapter Comarch ERP Enterprise
  • Podczas tworzenia nowego lub zmiany istniejącego obiektu sprawdzane jest, czy obiekt źródłowy już istnieje lub czy jest identyczny z obiektem docelowym. Jeśli tak, jest on umieszczany w pliku błędu.
  • Usuń — usunięte obiekty nie są usuwane w systemie docelowym
Akcja [Generuj wymiary]

Za pomocą roli akcji można zainicjować transfer danych podstawowych ERP do obszaru Rachunkowość, określając typ wymiaru. Uwzględniane są tylko te typy wymiarów, które są odpowiednio oznaczone.

Dla każdego przetwarzanego typu wymiaru ustawiana jest data przetwarzania.

Kontrole i obliczenia

Podczas przenoszenia do obszaru Controlling sprawdzane jest, czy element wymiaru już istnieje. Jeśli nie, wówczas jest on tworzony od nowa. W przeciwnym razie weryfikowana jest zgodność elementu z wcześniej przeniesionym obiektem źródłowym. W razie rozbieżności – element zostaje zmodyfikowany, o ile ma to zastosowanie. W przeciwnym przypadku umieszczany jest w pliku błędu.

Dodatkowe kontrole obejmują:

  • Wyświetlane są wyłącznie typy wymiarów przypisane do wybranej firmy.
  • Dla początkowych centrów kosztów możliwe jest zapisanie tylko jednego typu wymiaru zdefiniowanego jako centrum kosztów. W przeciwnym razie generowany jest komunikat o błędzie.
  • Dla początkowych jednostek kosztowych możliwy jest zapis tylko jednego typu wymiaru określonego jako jednostka kosztowa. W przeciwnym wypadku pojawia się komunikat o błędzie.
  • Typ wymiaru określony jako centrum kosztów może być zapisany wyłącznie dla początkowych centrów kosztów. Naruszenie tej zasady skutkuje komunikatem o błędzie.
  • Typ wymiaru zdefiniowany jako jednostka kosztów może być przypisany wyłącznie do początkowych jednostek kosztowych. W przeciwnym razie wyświetlany jest komunikat o błędzie.
  • Typy wymiarów mogą być przypisywane w różnych dokumentach źródłowych wyłącznie do tych samych źródeł (np. wymiar 01 tylko do centrów kosztów, wymiar 05 tylko do gruntów itd.). W przypadku niespójności generowane jest ostrzeżenie.

Konfiguracja

Aplikacja Przyporządkowania wymiarów nie wymaga żadnych specjalnych ustawień w Konfiguracja.

Jednostka biznesowa

Jednostka biznesowa Przypisanie wymiaru –com.sem.ext.app.fin.controlling.obj.DimensionAssignment — wykorzystywana jest przez aplikację Przyporządkowania wymiarów m. in. w celu:
  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definiowania działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka ta należy do grupy jednostek biznesowych –com.sem.ext.app.fin.controlling.OrderData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia

Uprawnienia specjalne

Aplikacja Przyporządkowania wymiarów nie posiada żadnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacyjne

Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Przyporządkowania wymiarów będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Aplikacja Przyporządkowania wymiarów nie posiada żadnych funkcji specjalnych.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Przyporządkowania wymiarów nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?