Przyporządkowanie przyjęć towarów

Przegląd tematów

W Comarch ERP Enterprise faktury zakupu mogą być księgowane bez wcześniejszego przypisania ich do przyjęć towarów. W celu późniejszego przypisania faktur zakupu do przyjęć towarów można skorzystać z automatycznego przypisywania faktur zakupu do przyjęć.

Aplikacje Przyporządkowania przyjęć towaru i Przyporządkowania faktur zakupu dostępne dla przyjęć towarów, które nie mogą być przypisane automatycznie oraz w przypadku, gdy automatyczne przypisanie nie jest wymagane.

Jeśli nie jest również możliwe ręczne przypisanie, np. w przypadku artykułów z ustawionymi składnikami, status fakturowania pozycji przyjęcia towarów można zmienić ręcznie. W tym celu w aplikacji Przyporządkowania faktur zakupu dostępna jest akcja Zakończ ręcznie przyporządkowanie.

Aplikacja Przyporządkowania przyjęć towaru została opisana poniżej.

Definicje terminów

Przyjęcie towaru

Przychodząca dostawa jest rejestrowana w systemie wraz z artykułem, ilością i datą przyjęcia towaru w dokumencie przyjęcia towaru. Dokumenty przyjęcia towarów zawsze zawierają numer zamówienia.

Faktura zakupu

Faktura zakupu zawiera listę kwot do zapłaty za artykuły dostarczone lub pozostające do dostarczenia. Faktura zakupu jest dokumentem zewnętrznym, który może być również notą kredytową.

Opis aplikacji

Można użyć aplikacji Przyporządkowania przyjęć towaru, aby przypisać zaksięgowane przyjęcia towarów do faktur zakupu, które zostały zaksięgowane bez przypisania ich do przyjęć towarów. W fakturze zakupu pozycje przypisane w ten sposób są oznaczone jako przypisane później.

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Pola zapytań są przechowywane w nagłówku aplikacji. Z reguły najważniejsze pola zapytań są już dostępne. Jednak liczba pól zapytań i ich rozmieszczenie mogą się różnić.

Obszar zapytań jest zapisywany dla każdego widoku. Można indywidualnie określić, które pola zapytań będą wyświetlane. W tym celu należy wybrać żądane pola zapytań z listy pól. Opis pól zapytań można zazwyczaj znaleźć w bezpośredniej pomocy.

Niektóre pola zapytań zostały udokumentowane poniżej. Jeśli zostaną dodane kolejne pola, ich opis można znaleźć w dokumencie pomocy odpowiedniej aplikacji.

Standardowe pola zapytań:

  • Rodzaj faktury zakupu – należy wprowadzić rodzaj faktury zakupu jako cechę wyszukiwania. Aby przyjęcie towaru mogło zostać powiązane, rodzaj faktury zakupu musi mieć zdefiniowany typ Faktura zakupu.
  • Numer faktury przychodzącej – należy wprowadzić numer faktury zakupu jako cechę wyszukiwania.
  • Artykuł – należy wprowadzić identyfikator artykułu użytego w pozycji faktury zakupu. W przypadku pozycji z ustawionymi komponentami nie można przypisać pozycji przyjęcia towarów.
  • Wystawca faktury – należy wprowadzić identyfikator wystawcy faktury jako cechę zapytania.
  • Data przyjęcia – należy wprowadzić datę otrzymania faktury.
  • Rodzaj zamówienia zakupu – należy wprowadzić rodzaj zamówienia przypisanego jako cechę zapytania.
  • Numer zamówienia zakupu – należy wprowadzić numer przypisanego zamówienia jako cechę zapytania.
  • Dostawca – należy wprowadzić identyfikator dostawcy jako cechę zapytania.
  • Data zlecenia – należy wprowadzić datę wprowadzenia przypisanego zamówienia jako charakterystykę zapytania.
  • Przyporządkowany – można przypisać zarówno pozycje faktury zakupu bez przypisania pozycji przyjęcia towarów lub z przypisaniem pozycji przyjęcia towarów. Aby pozycja przyjęcia towaru mogła zostać przypisana nie może być już przypisana do pozycji faktury zakupu.
  • Status zamówienia zakupu – należy wybrać status przypisanego zamówienia jako cechę zapytania.
  • Status faktury zakupu – należy wybrać status faktury zakupu jako cechę zapytania. Aby pozycje przyjęcia towaru mogły zostać przypisane, faktura zakupu musi mieć status ogólny Zrealizowane.

Obszar roboczy

W obszarze roboczym dostępna jest tabela, w której wyświetlane są odpytane pozycje faktury zakupu. Można określić, które informacje są wyświetlane dla pozycji faktury.

Aby wyświetlić pozycje faktur zakupu na różne sposoby z różnymi informacjami można utworzyć kilka widoków.

Widok standardowy

Wszystkie główne kolumny tabeli w tym widoku zostały opisane poniżej.

Jeśli dodane zostaną dodatkowe kolumny, ich opis można znaleźć w dokumencie pomocy odpowiedniej aplikacji.

  • Rodzaj faktury zakupu – w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj faktury zakupu. Rodzaj i numer faktury przychodzącej jednoznacznie identyfikują fakturę zakupu.
  • Numer faktury przychodzącej – w tej kolumnie wyświetlany jest numer faktury przychodzącej. Rodzaj i numer faktury przychodzącej jednoznacznie identyfikują fakturę zakupu – w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji faktury zakupu. odzaj i numer faktury przychodzącej oraz numer pozycji jednoznacznie identyfikują fakturę zakupu.
  • Numer pozycji szczegółowej – w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji szczegółowej. Jeśli jest to pozycja główna, wyświetlane jest 0.
  • Wystawca faktury – w tej kolumnie wyświetlany jest identyfikator partnera wystawiającego fakturę.
  • Rodzaj zamówienia zakupu – w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj zamówienia przypisanego do pozycji faktury zakupu.
  • Numer zamówienia zakupu – w tej kolumnie wyświetlany jest numer zamówienia przypisanego do pozycji faktury zakupu.
  • Numer pozycji zamówienia zakupu – w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji zamówienia, która jest przypisana do pozycji faktury zakupu.
  • Numer pozycji szczegółowej – w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji szczegółowej zamówienia, która jest przypisana do pozycji faktury zakupu.
  • Artykuł – ta kolumna wyświetla identyfikator artykułu, który jest używany w pozycji faktury zakupu.
  • Ilość zafakturowana – w tej kolumnie wyświetlana jest zafakturowana ilość przypisanej pozycji zamówienia.
  • Wartość netto po rabacie – w tej kolumnie wyświetlana jest kwota netto pozycji faktury zakupu lub pozycji szczegółowej. Kwota netto jest sumą obliczonej kwoty brutto (cena * ilość) pomniejszonej o udzielone rabaty i dopłaty.
  • Status faktury zakupu – w tej kolumnie za pomocą ikon stanu wyświetlany jest ogólny status faktury zakupu oraz status otwartych pozycji.
  • Status zamówienia zakupu – w tej kolumnie za pomocą ikon statusu wyświetlany jest status zamówienia przypisanego do pozycji faktury zakupu. Ikona jest wyświetlana w tej kolumnie, jeśli pozycja faktury zakupu jest już przypisana do pozycji przyjęcia towaru. Nie ma znaczenia, czy pozycja została automatycznie przypisana do pozycji przyjęcia, czy też została później przypisana ręcznie. Aby pozycja przyjęcia towaru mogła zostać przypisana nie może być już przypisana do pozycji faktury zakupu.

Przyporządkowanie pozycji przyjęcia towaru

Akcji Przyporządkuj pozycję przyjęcia towaru należy użyć, aby ręcznie przypisać pozycję przyjęcia towaru do wybranej pozycji faktury zakupu.

W fakturze zakupu pozycje przypisane w ten sposób są oznaczone jako przypisane później.

Warunkiem koniecznym jest, aby pozycja faktury zakupu miała status Zakończona, nie zawierała żadnych składników pozycji zestawu i nie została do niej jeszcze przypisana żadna pozycja przyjęcia towaru.

Aby wybrać odpowiednią pozycję przyjęcia towaru, otwierane jest okno dialogowe, w którym dostępne są pola zapytania, a możliwe pozycje przyjęcia towarów są wyświetlane na liście wyników. Są one określane na podstawie pozycji zamówienia i statusu zamówienia przypisanego do wybranej pozycji faktury zakupu. Przypisywane mogą być tylko pozycje z przyjęć towarów z procesu zakupowego.

Tabela składa się z następujących kolumn:

  • Rodzaj przyjęcia towaru – rodzaj i numer przyjęcia towaru oraz numer pozycji jednoznacznie identyfikują pozycję przyjęcia towaru.
  • Numer przyjęcia towaru – rodzaj i numer przyjęcia towaru oraz numer pozycji jednoznacznie identyfikują pozycję przyjęcia towaru.
  • Pozycja przyjęcia towaru – rodzaj i numer przyjęcia towaru oraz numer pozycji jednoznacznie identyfikują pozycję przyjęcia towaru.
  • Numer pozycji szczegółowej przyjęcia towarów – wyświetlany jest numer szczegółowej pozycji przyjęcia towarów. Jeśli jest to pozycja główna, wyświetlane jest 0.
  • Ilość przyjęcia – wyświetlana jest ilość dostarczona zgodnie z pozycją przyjęcia towaru.
  • Ilość zafakturowana – wyświetlana jest ilość już zafakturowana z ilości przychodzącej. Wyświetlana jest ilość z faktury przychodzącej, która została już przypisana do pozycji przyjęcia towaru.
  • Przyporządkowana ilość – wyświetlana jest już przyporządkowana ilość.

Aby przypisać pozycję przyjęcia towaru należy wybrać ją z listy i wybrać przycisk [OK].

Pozycje faktur zakupu są oznaczone ikoną Kolejno przypisane w aplikacji Faktury zakupu i są rozróżniane w zależności od ich ilości.

Konfiguracja

Nie ma potrzeby definiowania ustawień dla aplikacji Przyporządkowania przyjęć towaru w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Dla aplikacji Przyporządkowania przyjęć towaru istotne są następujące jednostki biznesowe, wykorzystywane przykładowo do:

  • Przypisywania uprawnień
  • Konfigurowania definicji aktywności
  • Importowania lub eksportowania danych

Faktura zakupu:

com.cisag.app.purchasing.obj.SupplierInvoice

Uprawnienia

Uprawnienia mogą być przypisywane zarówno za pomocą ról uprawnień, jak i poprzez przypisanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w dokumentacji technicznej Autoryzacje.

Funkcje specjalne

Aplikacja Przyporządkowania przyjęć towaru nie posiada funkcji specjalnych.

Przypisywanie organizacji

Struktury organizacyjne służą do kontrolowania, które dane są widoczne, możliwe do wykorzystania lub edycji. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.

Aby aplikacja Przyporządkowania przyjęć towarów była wyświetlana danej osobie w menu użytkownika, musi ona być przypisana do organizacji, która należy do jednej z następujących struktur organizacyjnych:

  • Zakup
  • Logistyka magazynowa

Aby dana osoba mogła odpytywać pozycje faktury zakupu, w aplikacji Rodzaje faktur zakupu musi być wpisana jedna z przypisanych do niej organizacji. Organizacja do której przypisany jest użytkownik musi być wprowadzona w tabeli Uprawnienia aplikacji Rodzaje faktur zakupu.

Więcej informacji na temat tabeli Uprawnienia i szczegółowy przegląd uprawnień związanych z treścią znajduje się w dokumentacji Uprawnienia do treści.

Funkcje specjalne

Oprócz kontroli uprawnień do wyszukiwania pozycji faktur zakupu, zastosowanie ma następująca funkcja specjalna: aby dana osoba mogła wyszukiwać pozycje przyjęć towarów dla przydziału, jedna z przypisanych jej organizacji musi być autoryzowana w aplikacji Przyjęcia towarów.

Przypisane do nich organizacje muszą być wpisane w tabeli Uprawnienia w aplikacji Rodzaje przyjęć towarów.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Przyporządkowania przyjęć towaru nie jest autoryzowana dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?