Przyporządkowanie rodzajów kosztów środków trwałych

W tej aplikacji określane są rodzaje kosztów (dla księgowań w controllingu), z którymi powinny być księgowane księgowania z środków trwałych. Odbywa się to poprzez przyporządkowanie rodzaju kosztów.

Przyporządkowania te mogą być zapisywane na różnych poziomach. Dostępne są następujące poziomy: typ kwoty, obszar amortyzacji, grupa środków trwałych, konto stanów magazynowych, środki trwałe itp. w celu zagwarantowania, że księgowania są zawsze przyporządkowane tylko do jednego rodzaju kosztów. Typ kwoty musi być określona w każdym przypadku.

Definicja terminów

Przyporządkowanie rodzajów kosztów środków trwałych — jest rozumiane jako przyporządkowanie księgowań środków trwałych do rodzajów kosztów w kontrolingu.
Przyporządkowania rodzajów kosztów mogą być zapisywane dla różnych typów kwot, takich jak normalna amortyzacja lub odsetki. Mogą być również zapisywane na różnych poziomach, dzięki czemu mogą być ważne dla obszarów amortyzacji lub mogą być przyporządkowane tylko do jednego konkretnego składnika środków trwałych.

Opis aplikacji

Przyporządkowania rodzajów kosztów w środkach trwałych służą do wyszukiwania typów kosztów podczas generowania zapisów księgowych dla controllingu. Przyporządkowania typów kosztów są danymi podstawowymi, które są definiowane po raz pierwszy w momencie konfigurowania systemu przez użytkownika i konsultanta. Można je jednak dowolnie rozszerzać.

Przyporządkowania rodzaju kosztów mogą odpowiadać na przykład grupom środków trwałych (np. samochód). Mogą być ważne dla wszystkich obszarów amortyzacji lub mogą być przypisane tylko do jednego określonego obszaru amortyzacji.

Zmiany można rejestrować wcześnie, wprowadzając datę ważności dla każdego przyporządkowania rodzaju kosztu. W momencie księgowania danych wyjściowych dla kontrolingu system określa rodzaj kosztu na podstawie odpowiedniego przyporządkowania rodzaju kosztu.

Warunkiem wstępnym zdefiniowania przyporządkowania rodzaju kosztów jest to, że obszary deprecjacji, konta księgowe i rodzaje kosztów zostały już utworzone.

Zasadniczo aplikacja pozwala na przyporządkowanie księgowań środków trwałych do rodzajów kosztów w stosunku 1:n. Aplikacja zapewnia jednak, że księgowania mogą być zawsze przyporządkowane tylko do jednego rodzaju kosztów rachunku kosztów. Opisane działanie zostało zilustrowane na przykładzie:

Środek trwały Auto 4711 z grupy środków trwałych 100
Koszt nabycia (AHK) 10 000 Euro
Amortyzacja w wysokości 2 000 Euro już istnieje
Kwestia Przychody ze sprzedaży 9 000 na dzień 31.12.2010r.
S     Konto środków trwałych 3032     H
AHK 10 000 Euro AfA 2 000
8 000
S     Amortyzacja 388299     H
8 000

W jaki sposób określane są konta dla emisji?

Konto amortyzacji jest definiowane przez aplikację Przyporządkowania rodzajów kosztów środków trwałych w następujący sposób:

W przykładzie 6 używane jest konto 3299.

Rekordy 1, 2, 3 i 4 nie są używane, ponieważ są zdefiniowane jako strata.

Rekord 5 nie jest używany, ponieważ data Okres obowiązywania od/do nie ma zastosowania.

Rekord 6 jest używany.

Rekordy 7 i 8 są używane w kolejności następującej po 6.

Konto stanów magazynowych (3032) jest zapisane w środkach trwałych. Konto stanów magazynowych jest używane, ponieważ Konto Ma w tabeli przydziału jest pusty. Gdyby pole Konto Ma nie było puste, konto to zostałoby użyte w debecie. Wpis w kolumnie Konto Ma jest wymagany w przypadku amortyzacji pośredniej (poprzez konta korekty).

Podczas wyszukiwania przyporządkowania rodzaju kosztu program jest wykonywany w następującej kolejności:

  1. Najpierw program próbuje znaleźć przyporządkowanie konta księgowego na najniższym poziomie środka trwałego.
  2. Jeśli nic nie zostanie tam zapisane, sprawdzany jest następny wyższy poziom, Konto stanów magazynowych.
  3. Jeśli nic nie zostanie tam określone, sprawdzany jest poziom, Grupa środków trwałych, a następnie poziom Obszary amortyzacji.

Sekwencja dostępu została przedstawiona w tabeli:

Aplikacja Przyporządkowania rodzajów kosztów środków trwałych służy do tworzenia/edycji/podglądu przyporządkowań rodzaju kosztów środków trwałych. Składa się ona z nagłówka oraz obszaru roboczego.

Nagłówek

Nagłówek zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują przyporządkowanie rodzaju kosztów środków trwałych.

  • Typ kwoty — pole to określa typ kwoty w ruchu środków trwałych. W tabeli wyświetlane są wszystkie typy przyporządkowań rodzajów kosztów, które odpowiadają typowi kwoty.
    Można wybrać następujące wartości:

    • Normalna amortyzacja
    • Amortyzacja specjalna
    • Amortyzacja częściowa
    • Amortyzacja 4
    • Wartość księgowa zysk
    • Wartość księgowa strata
    • Odsetki
  • Obszar amortyzacjiw tym polu można wybrać obszar amortyzacji. Następnie w tabeli zostaną wyświetlone wszystkie kategorie przyporządkowań rodzajów kosztów, które odpowiadają obszarowi amortyzacji.
  • Grupa środków trwałych — w tym polu można zdefiniować grupę środków trwałych. Następnie w tabeli wyświetlane są wszystkie kategorie przyporządkowań rodzajów kosztów, które pasują do ustawionej grupy.
  • Konto stanów magazynowych — w tym miejscu należy wprowadzić wybrane konto stanów magazynowych. W tabeli wyświetlane są wszystkie kategorie przyporządkowań rodzajów kosztów, które są zgodne z kontem stanów magazynowym.
  • Numer środka trwałego — w tym polu należy wpisać numer oraz numer podrzędny środka trwałego, który jednoznacznie identyfikuje środek trwały
  • Okres obowiązywania — wprowadzając okres obowiązywania, można wybrać przyporządkowania kont zgodnie z ich ważnością. W razie potrzeby należy wybrać okres, w którym przyporządkowanie konta powinno być ważne.
  • Rodzaj kosztów — W tym miejscu należy zdefiniować rodzaj kosztów, który będzie używany do filtrowania wyników. W obszarze roboczym wyświetlane są wszystkie przyporządkowania rodzajów kosztu z pasującymi wynikami.
  • Klasa kosztów — w tym polu można wprowadzić identyfikator klasy kosztu

Obszar roboczy

W obszarze roboczym wszystkie przyporządkowania rodzajów kosztów środków trwałych, które spełniają kryteria wyszukiwania w nagłówku, są wyświetlane w tabeli. Obszar roboczy zawiera edytowalną listę pozycji i edytor pozycji. Pod podanymi nagłówkami kolumn wyświetlane są następujące dane poszczególnych pozycji.

Lista pozycji / Tabela pozycji / Edytor pozycji

Przyporządkowania rodzajów kosztów środków trwałych są wyświetlane na liście z następującymi kolumnami:

  • Typ kwoty — typ kwoty określa typ kwoty w ruchu środków trwałych. W tabeli wyświetlane są wszystkie typy przyporządkowań kosztów, które odpowiadają typowi kwoty.
    Można wybrać następujące wartości:

    • Normalna amortyzacja
    • Amortyzacja specjalna
    • Amortyzacja częściowa
    • Amortyzacja 4
    • Wartość księgowa zysk
    • Wartość księgowa strata
    • Odsetki
  • Obszar amortyzacjiw tym polu można wybrać obszar amortyzacji. Następnie w tabeli zostaną wyświetlone wszystkie kategorie przyporządkowań rodzajów kosztów, które odpowiadają obszarowi amortyzacji.
  • Grupa środków trwałych — w tym polu można zdefiniować grupę środków trwałych. Następnie w tabeli wyświetlane są wszystkie kategorie przyporządkowań rodzajów kosztów, które pasują do ustawionej grupy.
  • Konto stanów magazynowych — w tym miejscu należy wprowadzić wybrane konto stanów magazynowych. W tabeli wyświetlane są wszystkie kategorie przyporządkowań rodzajów kosztów, które są zgodne z kontem stanów magazynowym.
  • Środek trwały — w tej kolumnie wyświetlany jest środek trwały
  • Numer podrzędny środka trwałego — w tej kolumnie można wybrać numery podrzędne środka trwałego, które mają zostać przetworzone. Jeżeli nie zostaną wybrane żadne numery podrzędne środków trwałych oznacza to, że każdy numer podrzędny środka trwałego zostanie przetworzony.
  • Rodzaj kosztów — w tym polu należy wprowadzić identyfikator rodzaju kosztu, który ma zostać przyporządkowany
  • Klasa kosztów — w tym miejscu należy zdefiniować klasę kosztów
  • Obowiązuje od — w tym miejscu wyświetlany jest początek okresu obowiązywania. Pole określa początek okresu objętego przyporządkowaniem kosztów.
  • Obowiązuje do — w tym miejscu wyświetlany jest koniec okresu obowiązywania. Pole określa koniec okresu objętego przyporządkowaniem kosztów.

Konfiguracja

Aplikacja Przyporządkowania rodzajów kosztów środków trwałych nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Przyporządkowania rodzajów kosztów środków trwałych — com.sem.ext.app.fin.assetaccounting.obj.AssetCostTypeAssignment — wykorzystywana jest przez aplikację Przyporządkowania rodzajów kosztów środków trwałych między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definiowania działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych Dane podstawowe środków trwałych — com.sem.ext.app.fin.assetaccounting.MasterData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów środków trwałych nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Dla aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów środków trwałych nie są wymagane przyporządkowania organizacji.

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Przyporządkowania rodzajów kosztów środków trwałych nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Przyporządkowania rodzajów kosztów środków trwałych nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?