Za pomocą aplikacji Raport: Arkusz kasowy dokumentowane są wpływy i wydatki kasy, np. w celu przekazania ich do działu księgowości, tak aby możliwa była kontrola operacji oraz ich przejęcie do księgowości finansowej.
Niniejszy artykuł zawiera w szczególności informacje o parametrach, za pomocą których użytkownik określa, co ma zawierać dokument raportu do wydruku. Ponadto przedstawione są informacje na temat wyniku wydruku. Możliwe ustawienia wydruku w tej aplikacji odpowiadają opcjom dostępnym w oknie dialogowym dla dowolnego raportu. Opis możliwych ustawień znajduje się w instrukcji obsługi.
Instrukcja obsługi dla aplikacji została opisana w artykule Instrukcje: Raport: Dokumenty raportu.
Definicje terminów
Dokument raportu — wyjście raportu do urządzenia wyjściowego, takiego jak drukarka, lub do pliku, tworzy dokument raportu lub dokument końcowy. Dokument raportu zawiera listę obiektów, np. listę adresów. Dokument końcowy zawsze zawiera obiekt, np. zamówienie sprzedaży. Dokumenty mogą być archiwizowane lub wysyłane do partnera, np. pocztą elektroniczną.
Opis aplikacji
Aplikacja służy do wyświetlania wszystkich operacji w księdze kasowej, poszczególnych arkuszy kasowych wraz z ich saldami w raporcie. Aplikacja umożliwia wybór księgowań do analizy według księgi kasowej i arkusza kasowego, przy czym należy podać księgę kasową.
Raport zawiera stan kasy na dany dzień, saldo przeniesione, saldo końcowe oraz poszczególne ruchy dotyczące wpływów i wydatków.
Sekcja Parametry
Poniżej wyjaśniono parametry:
- Tytuł raportu — tytuł raportu, który zostaje wydrukowany na dokumencie oraz pod którym raport może zostać zapisany
- Arkusz kasowy — użytkownik wybiera tutaj arkusz kasowy, dla którego ma zostać wykonany wydruk raportu. Jeśli pole pozostanie puste, raport zostanie wydrukowany dla wszystkich arkuszy przypisanych do wskazanej księgi kasowej
- Księga kasowa — użytkownik wprowadza tutaj księgę kasową, do której ma zostać wykonany wydruk raportu. Podanie księgi kasowej jest obowiązkowe
- Data początkowa — użytkownik podaje tutaj datę, od której księgowania kasowe mają zostać uwzględnione przy wydruku. Wskazanie daty jest obowiązkowe
- Data końcowa — użytkownik podaje tutaj datę, do której księgowania kasowe mają zostać uwzględnione przy wydruku. Wskazanie daty jest obowiązkowe.
Wynik wydruku
Plik raportu
Dla każdego arkusza kasowego generowane są wiersze danych. Sortowanie odbywa się według księgi kasowej, arkusza kasowego i dat.
Raport zawiera następujące obszary:
Nagłówek
- Arkusz kasowy — ogólna nazwa raportu
- Tytuł raportu — własny tytuł raportu
- Comarch ERP Enterprise — nazwa produktu oprogramowania
Widok szczegółowy
Wiersze są drukowane w następującej kolejności:
Rozpoczyna je identyfikator księgi kasowej oraz arkusza kasowego (druk pogrubiony). W drugim wierszu znajduje się wiersz bilansu otwarcia z odpowiednimi kwotami dochodów lub wydatków. Następnie drukowane są poszczególne księgowania. Na końcu znajduje się wiersz salda końcowego, a pod nim, oddzielony linią, wiersz z bilansem kasowym, tj. wiersz sumaryczny. W kolumnach drukowane są istotne dane dotyczące księgi kasowej i arkusza, takie jak numer dokumentu, data, konto przeciwstawne, kwoty dochodów i wydatków.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn:
- Księg. — identyfikator księgi kasowej, dla której drukowane są arkusze zawierające dochody i wydatki
- Arkusz — numer arkusza kasowego (w nagłówku drukowany pogrubioną czcionką), sortowany w kolejności rosnącej
- Numer — numer pozycji księgowania w kolejności rosnącej w ramach danego arkusza
- Dokument — numer dokumentu służący do identyfikacji zapisu księgowego
- Data — data księgowania dochodu lub wydatku w kasie
- Tekst transakcji — opisowy tekst ułatwiający rozpoznanie księgowania
- Konto przeciwstawne — konto przeciwstawne dla danego księgowania w księgowości finansowej
- Dochody — kwota księgowa przypisana do wpływu
- Wydatki — kwota księgowa przypisana do wydatku
Wiersz sumaryczny
Pod każdym arkuszem kasowym drukowany jest wiersz sumaryczny zawierający stan kasy z datą oraz sumy dochodów i wydatków.
Stopka
- Nazwa firmy — po lewej stronie drukowana jest nazwa jednostki organizacyjnej
- Bieżący numer strony — na środku drukowana jest aktualna numeracja strony; w nawiasie widoczna jest całkowita liczba stron raportu
- Użytkownik i dane czasowe — po prawej stronie drukowane są dane użytkownika oraz data i godzina wygenerowania raportu
Konfiguracja
Aplikacja Raport: Arkusz kasowy nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Raport
Poniższy raport dotyczy aplikacji Raport: Arkusz kasowy:
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.cashjournal.ui.CashSheetTraReportOutput
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Raport: Arkusz kasowy nie są dostępne uprawnienia specjalne.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Aby aplikacja Raport: Arkusz kasowy była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jednym z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Raport: Arkusz kasowy nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Raport: Arkusz kasowy nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.