Aplikacja Raport: Konta księgowe służy do dokumentowania danych podstawowych kont księgowych i wydawania ich w raporcie.
Niniejszy artykuł zawiera w szczególności informacje o parametrach, za pomocą których użytkownik określa, co ma zawierać dokument raportu do wydruku. Ponadto znajdują się tutaj informacje o wyniku wydruku. Możliwe ustawienia wydruku w tej aplikacji są zgodne z opcjami dostępnymi w oknie dialogowym dla dowolnego wydruku. Opis możliwych ustawień wydruku znajduje się w instrukcji obsługi.
Instrukcja obsługi dla aplikacji została opisana w artykule Instrukcje: Raport: Dokumenty raportu.
Definicje terminów
Dokument raportu — wyjście raportu do urządzenia wyjściowego, takiego jak drukarka, lub do pliku, tworzy dokument raportu lub dokument końcowy. Dokument raportu zawiera zestawienie obiektów, np. listę adresów. Dokument końcowy zawsze zawiera obiekt, np. zamówienie sprzedaży. Dokumenty mogą być archiwizowane lub wysyłane do partnera, np. pocztą elektroniczną.
Opis aplikacji
Aplikacja służy do wyświetlania wszystkich kont księgowych w jednym raporcie. Aplikacja umożliwia wybór kont księgowych do analizy według różnych kryteriów selekcji.
Istnieje możliwość wydrukowania strony tytułowej z kryteriami selekcji.
Sekcja Parametry, definicja raportu
W tej sekcji zapisywane są dane dotyczące identyfikatora raportu. Użytkownik może wybrać spośród istniejących raportów i/lub utworzyć nowe.
- Definicja raportu — definicję raportu można ustalić indywidualnie, dzięki czemu użytkownik może ponownie wywołać wcześniej zdefiniowane raporty. Nazwa jednoznacznie identyfikuje raport. Nazwę można nadawać zarówno przy użyciu cyfr, jak i liter. Użytkownik może wybierać spośród istniejących raportów lub tworzyć nowe.
- Oznaczenie — oznaczenie nadaje obiektowi jednoznaczną nazwę. Na przykład, oprócz numeru artykułu, który może składać się z cyfr i liter, można dodać oznaczenie, które przypisuje obiektowi czytelną nazwę.
Zakładka Ogólne
Na tej i pozostałych zakładkach użytkownik zawęża zawartość wydruku, podając różne parametry, aby ograniczyć wynik do żądanych danych. Za pomocą parametrów użytkownik określa kryteria wyszukiwania, a tym samym wynik wydruku. Parametry służą zatem do wyboru zestawu danych.
Poniżej objaśniono poszczególne parametry:
- Tytuł raportu — parametr zawiera tytuł dokumentu raportu. Domyślnie podawana jest nazwa raportu bazowego. Tytuł może zostać określony indywidualnie. Użytkownik może wpisać własny tytuł lub zmodyfikować wartość domyślną.
- Drukuj stronę tytułową (pole wyboru) — parametr określa, czy do raportu ma zostać dołączona strona tytułowa z kryteriami wyboru
- Drukuj teksty informacyjne (pole wyboru) — parametr określa, czy mają zostać wydrukowane również dostępne teksty informacyjne konta księgowego. Zakres drukowanych tekstów można ograniczyć przez podanie dodatkowych informacji.
- Automatyczne wyświetlanie — w tym polu użytkownik określa, czy mają zostać uwzględnione tylko notatki rozrachunków ustawione do automatycznego wyświetlania. Do wyboru dostępne są następujące opcje:
- (wszystkie)
- Nie wyświetlaj
- Zawsze wyświetlaj
- Typ wiadomości — w tym polu użytkownik określa, czy mają być uwzględniane tylko notatki rozrachunków o określonym typie wiadomości. Do wyboru:
- Informacja
- Ostrzeżenie
Zakładka Konta
Szczegółowy opis pól:
Na tej i pozostałych zakładkach użytkownik zawęża zawartość wydruku, podając różne parametry, aby ograniczyć wynik do żądanych danych. Za pomocą parametrów użytkownik określa kryteria wyszukiwania, a tym samym wynik wydruku. Parametry służą zatem do wyboru zestawu danych.
Poniżej objaśniono poszczególne parametry:
- Konto księgowe — w tym polu użytkownik podaje jeden lub więcej numerów kont, które mają zostać użyte jako kryterium selekcji kont księgowych. Korzystając z opcji wyszukiwania konta księgowego, użytkownik może wyświetlić i wybrać dostępne konta.
- Wyklucz konta (pole wyboru) — użytkownik określa, czy wcześniej wybrane konta mają być wykluczone z raportu. W takim przypadku wszystkie inne konta, które nie są wskazane w polu Konto księgowe, zostaną ujęte w analizie.
- Oznaczenie — użytkownik może tu podać jedną lub więcej fraz jako kryterium selekcji oznaczeń kont księgowych
- Typ konta — użytkownik wybiera jeden lub więcej typów kont, które mają zostać uwzględnione w raporcie. Można wybrać pojedyncze lub wszystkie typy kont.
- Klasyfikacja kont księgowych — użytkownik wskazuje klasyfikacje kont księgowych, które mają zostać uwzględnione, jeśli wymagana jest selekcja
- Tworzenie przeniesienia salda — użytkownik wskazuje, które konta mają zostać uwzględnione pod kątem ustawienia Tworzenie przeniesienia salda. Dostępne opcje:
- (wszystkie)
- Nieaktywne
- Automatyczne
- Manualne
- Sumowanie księgowań — użytkownik wskazuje, które konta mają zostać uwzględnione pod kątem ustawienia Sumowanie księgowań. Dostępne opcje:
- (wszystkie)
- Nieaktywne
- Podsumowanie z datą dokumentu księgowego
- Podsumowanie bez daty dokumentu księgowego
- Zarządzanie rozrachunkami — użytkownik wybiera konta według ustawienia Zarządzanie rozrachunkami. Dostępne opcje:
- (wszystkie)
- Nieaktywne
- Ogólne prowadzenie rozrachunku
- Z reguły rozrachunek Wn
- Z reguły rozrachunek Ma
- Aktualizacja rozrachunku bez kontroli
- Kod podatkowy — użytkownik wskazuje kody podatkowe, według których mają być filtrowane konta, jeśli selekcja jest wymagana
- Monitorowanie podatku — użytkownik określa konta według ustawienia Monitorowanie podatku. Dostępne opcje:
- (wszystkie)
- Nieaktywne
- Podatek niedozwolony
- VAT należny
- VAT naliczony
- VAT należny za dostawy wewnątrz UE
- VAT naliczony za nabycia wewnątrz UE
- VAT naliczony lub VAT należny
- VAT naliczony lub bez podatku
- Kod podatkowy wskazany na koncie
- VAT należny lub dostawy wewnątrz UE
- VAT naliczony lub nabycie wewnątrz UE
- Blokady księgowania — użytkownik wybiera konta według ustawienia Blokady księgowania. Dostępne opcje:
- (wszystkie)
- Nieaktywne
- Blokada księgowań pojedynczych
- Blokada księgowań zbiorczych
- Blokada ogólna
- Waluta — użytkownik wskazuje kody walut, które mają zostać uwzględnione, jeśli selekcja walutowa jest wymagana
- Automatyczna nowa wycena — użytkownik określa, które konta mają zostać uwzględnione pod kątem ustawienia Automatyczna nowa wycena. Dostępne opcje:
- (wszystkie)
- Tak
- Nie
- Przekazanie do środków trwałych — użytkownik określa, które konta są używane do przekazania do księgowości środków trwałych. Dostępne opcje:
- (wszystkie)
- Tak
- Nie
- Typ księgowania środków trwałych — użytkownik określa typ księgowania, według którego mają być filtrowane konta środków trwałych. Dostępne opcje:
- (wszystkie)
- Koszty nabycia
- Koszty napraw
- Przychody ze sprzedaży
- Amortyzacje/anulowanie odpisów
- Odsetki
- Potrącenia
- Możliwy do księgowania od — użytkownik określa pierwszy okres, od którego możliwe jest księgowanie na koncie
- Możliwy do księgowania do — użytkownik określa ostatni okres, do którego możliwe jest księgowanie na koncie
- Klasyfikacja 1 — użytkownik podaje odpowiednią klasyfikację, która ma być brana pod uwagę przy wyborze kont, jeśli taka jest wymagana
- Klasyfikacja 2 — użytkownik podaje odpowiednią klasyfikację, która ma być brana pod uwagę przy wyborze kont, jeśli taka jest wymagana
- Klasyfikacja 3 — użytkownik podaje odpowiednią klasyfikację, która ma być brana pod uwagę przy wyborze kont, jeśli taka jest wymagana
- Klasyfikacja 4 — użytkownik podaje odpowiednią klasyfikację, która ma być brana pod uwagę przy wyborze kont, jeśli taka jest wymagana
- Klasyfikacja 5 — użytkownik podaje odpowiednią klasyfikację, która ma być brana pod uwagę przy wyborze kont, jeśli taka jest wymagana
- Stosowany w środkach trwałych – użytkownik wybiera konta według ustawienia Stosowany w środkach trwałych. Dostępne opcje:
- (wszystkie)
- Tak
- Nie
- Stosowany w ERP – użytkownik wybiera konta według ustawienia Stosowany w ERP. Dostępne opcje:
- (wszystkie)
- Tak
- Nie
Zakładka Dane techniczne
Szczegółowy opis pól:
- Znacznik usuwania — za pomocą tego parametru użytkownik może zawęzić zbiór kont księgowych do wydruku w zależności od znacznika usuwania. Użytkownik określa, czy mają zostać wydrukowane konta z lub bez znacznika usuwania, albo wszystkie konta.
- Data ostatniej zmiany — w tym miejscu użytkownik może podać daty w celu zawężenia kont księgowych według daty ostatniej zmiany, jeśli jest to wymagane
- Użytkownik ostatniej zmiany — w tym polu użytkownik określa użytkowników, którzy ostatnio dokonali zmian na koncie księgowym, jeśli wymagane jest takie ograniczenie
Wynik wydruku
Na stronach tytułowych, jeśli jest to wymagane, zostaną przedstawione kryteria wyboru dla poniższego raportu, aby zapewnić jednoznaczne przypisanie i ocenę wydruku listy.
Jeśli parametr Drukuj teksty informacyjne został aktywowany, a konto księgowe zawiera odpowiednie teksty, są one wyświetlane bezpośrednio pod odpowiednią pozycją konta księgowego.
Raport zawiera następujące sekcje:
Nagłówek
W nagłówkach wyświetlane są następujące informacje:
- Raport: Konta księgowe — ogólna nazwa raportu
- Tytuł raportu — własny nadany tytuł raportu
- Comarch ERP Enterprise — nazwa oprogramowani
Nagłówki kolumn
Wyjaśnienia dotyczące podanych danych znajdują się w dwuwierszowych nagłówkach kolumn zawierających następujące informacje:
- Konto księgowe — ta kolumna zawiera konto księgowe, którego dane zostały wybrane
- Oznaczenie — zawiera opisowy tekst identyfikujący dane konto księgowe
- Typ konta — informacja o tym, jakiego typu jest konto księgowe, np. konto buforowe, konto podatkowe itp.
- Przeniesienie: Utwórz — zawiera informację, czy dla konta księgowego utworzono bilans otwarcia
- Księgowania: Kumulacja danych — zawiera informację o tym, czy automatyczne księgowania zbiorcze zostały wyłączone lub aktywowane z lub bez daty dokumentu
- Rozrachunek: Zarządzanie — zawiera informację o tym, czy dla konta włączono lub wyłączono prowadzenie rozrachunku
- Podatek: Klucz — ta kolumna zawiera kod podatkowy przypisany do konta księgowego
- Księgowanie: Ograniczenie — ta kolumna zawiera informację o tym, czy księgowanie na koncie jest ograniczone ze względu na źródło danych
- Waluta — ta kolumna zawiera walutę przypisaną do konta księgowego
- Od księgowania — ta kolumna zawiera datę rozpoczęcia okresu, od którego możliwe jest księgowanie na koncie
- Do księgowania — ta kolumna zawiera datę zakończenia okresu, do którego możliwe jest księgowanie na koncie
Stopka
Stopka zawiera dane dotyczące firmy, stron oraz wydruku raportu:
- Nazwa firmy — po lewej stronie drukowana jest nazwa jednostki organizacyjnej
- Bieżący numer strony — na środku drukowana jest aktualna numeracja strony; w nawiasie widoczna jest całkowita liczba stron raportu
- Użytkownik i dane czasowe — po prawej stronie drukowane są dane użytkownika oraz data i godzina wygenerowania raportu
Konfiguracja
Aplikacja Raport: Konta księgowe nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Raport
Poniższy raport dotyczy aplikacji Raport: Konta księgowe:
Raport: Konta księgowe
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Raport: Konta księgowe nie są dostępne uprawnienia specjalne.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Aby aplikacja Raport: Konta księgowe była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jednym z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Raport: Konta księgowe nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Raport: Konta księgowe nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.