Aplikacja Raport: Listy kontrolne podatków służy do odbierania danych podatkowych i wyprowadzania ich w raporcie.
Podczas podsumowywania danych brane są pod uwagę liczne aspekty, np. zmienione kody podatkowe (zakładając, że podatek od wartości dodanej wzrósł z 19% do 20%) są obliczane dokładnie od daty zmiany. Ponadto w operacjach w tle podczas określania danych mają miejsce liczne etapy przetwarzania, np. określane są numery pozycji podatkowych, a także alternatywne numery pozycji, wymagane miejsca dziesiętne i znaki, które są używane do wypełnienia oficjalnego formularza podatkowego, ale także różne wymagania dotyczące dodatnich i ujemnych wpisów kwot w różnych polach (np. dla Austrii).
Tworzone są dwie tabele, które różnią się jedynie sposobem prezentacji danych różnicowych. Jedna tabela służy do celów kontrolnych i nie zawiera żadnych wartości różnic między podatkiem zaksięgowanym a obliczonym, druga tabela służy do raportowania deklaracji podatkowej i zawiera różnice (gdy parametr wyboru Walidacja podatku jest aktywny).
Po aktywacji formularza rozpoczyna się nowa strona, więc pierwsze wybrane kryterium grupowania zostaje zmienione. Następnie wyprowadzane są sumy pól kwot oraz nowy nagłówek dla kolejnego kryterium grupowania.
Niniejszy artykuł zawiera w szczególności informacje o parametrach, za pomocą których użytkownik określa, co ma zawierać dokument raportu do wydruku. Ponadto przedstawione są informacje na temat wyniku wydruku. Możliwe ustawienia wydruku w tej aplikacji odpowiadają ustawieniom dostępnym w oknie dialogowym dla dowolnego raportu. Opis możliwych ustawień znajduje się w instrukcji obsługi.
Instrukcja obsługi dla aplikacji została opisana w artykule Instrukcje: Raport: Dokumenty raportu.
Definicje terminów
Dokument raportu — wyjście raportu do urządzenia wyjściowego, takiego jak drukarka, lub do pliku, tworzy dokument raportu lub dokument końcowy. Dokument raportu zawiera listę obiektów, np. listę adresów. Dokument końcowy zawsze zawiera obiekt, np. zamówienie sprzedaży. Dokumenty mogą być archiwizowane lub wysyłane do partnera, np. pocztą elektroniczną.
Deklaracja zbiorcza — przedsiębiorstwa dokonujące dostaw towarów w ramach UE muszą zgłosić te dostawy w określonym terminie do Federalnego Urzędu Finansowego. Elektroniczne zgłoszenie musi zostać złożone do 25. dnia po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego lub kwartału i musi zawierać dostawy wewnątrzwspólnotowe towarów i/lub inne usługi (świadczenia) wewnątrz UE dla Federalnego Urzędu Centralnego ds. Podatków. W zgłoszeniu tym podaje się podstawy opodatkowania wszystkich objętych deklaracją świadczeń, zgrupowane według numerów NIP, ewentualnie z adnotacją o transakcjach trójstronnych wewnątrz UE.
Lista kontrolna obrotów UE — ta lista służy celom kontrolnym i nie jest tożsama z ostatecznym elektronicznym zgłoszeniem deklaracji zbiorczej.
Opis aplikacji
Aplikacja służy do drukowania wszystkich deklaracji zbiorczych w jednym raporcie. Aplikacja umożliwia selekcję według różnych kryteriów wyboru. Użytkownik może określić kryteria grupowania dla sortowania i sumowania.
Jeśli nie wprowadzono żadnych danych grupujących, po ostatnim rekordzie drukowana jest suma wszystkich określonych danych.
Przy aktywowanym podawaniu formularza, nowa strona jest uruchamiana za każdym razem, gdy pierwsze wybrane kryterium grupowania zostanie zmienione. Sumy grup są drukowane w każdym przypadku, a na końcu drukowana jest suma wszystkich danych.
Sekcja Parametry, definicja ponownego raportu
Tutaj są zapisywane dane dotyczące identyfikatora raportu. Użytkownik może wybrać spośród istniejących raportów lub utworzyć nowe.
- Definicja raportu — definicję raportu można ustalić indywidualnie, dzięki czemu użytkownik może ponownie wywołać wcześniej zdefiniowane raporty. Nazwa jednoznacznie identyfikuje raport. Nazwę można nadawać zarówno przy użyciu cyfr, jak i liter. Użytkownik może wybierać spośród istniejących raportów lub tworzyć nowe.
- Oznaczenie — oznaczenie nadaje obiektowi znaczącą etykietę. Przykładowo, oprócz numeru artykułu, który może składać się z cyfr i liter, użytkownik może przypisać oznaczenie, które zostanie powiązane z obiektem.
Zakładka Ogólne
Na tej i pozostałych zakładkach użytkownik zawęża zawartość wydruku, podając różne parametry, aby ograniczyć wynik do żądanych zapisów.
Za pomocą parametrów użytkownik określa cechy wyszukiwania, a tym samym wynik wydruku. Parametry służą zatem do wyboru zestawu danych.
Poniżej objaśniono poszczególne parametry:
- Tytuł raportu — parametr zawiera tytuł dokumentu raportu. Domyślnie podawana jest zwykle nazwa raportu bazowego. Tytuł może zostać określony indywidualnie. Użytkownik wprowadza żądany tytuł lub zmienia wartość domyślną.
- Dodatkowe jednostki organizacyjne — w razie potrzeby użytkownik może podać jedną lub więcej jednostek organizacyjnych, które mają zostać dodatkowo uwzględnione w wydruku.
- Waluta — waluta, w której odbywa się wydruk
- Rodzaj danych — typ danych, które mają zostać uwzględnione w wydruku.
- Rodzaj okresu — rodzaj analizowanego okresu. Do wyboru są:
- Okres podatku
- Miesiąc kalendarzowy
- Od okresu podatkowego — okres podatkowy, od którego mają być analizowane dane
- Okres podatkowy do — okres podatkowy, do którego mają być analizowane dane
- Od miesiąca kalendarzowego — jeśli w polu Rodzaj okresu wybrano Miesiąc kalendarzowy, w tym polu należy podać miesiąc, od którego dane mają być analizowane
- Do miesiąca kalendarzowego — jeśli w polu Rodzaj okresu wybrano Miesiąc kalendarzowy, w tym polu należy podać miesiąc, do którego dane mają być analizowane
- Od momentu — jeśli użytkownik chce uwzględnić tylko zapisy od określonego momentu, należy tutaj podać moment początkowy dla wydruku listy kontrolnej podatków
- Do momentu — moment końcowy, do którego mają być uwzględniane zapisane dane
- Walidacja podatku (pole wyboru) — określa, czy na liście kontrolnej ma zostać przeprowadzona walidacja podatkowa. Należy pamiętać, że w przypadku aktywnej walidacji nie jest już możliwe dowolne grupowanie danych w wydruku.
- Sortowanie stron wg grupa 1 (pole wyboru) — określa, czy przy zmianie wartości w grupie 1 ma być wstawiony nowy podział strony
- Strona tytułowa (pole wyboru) — określa, czy wraz z wydrukiem ma zostać wydrukowana strona tytułowa z kryteriami wyboru
- Grupa 1 — tutaj użytkownik może wybrać pierwszy element grupowania. Dostępne wartości:
- (brak)
- Jednostka organizacyjna
- Klasyfikacja 1
- Klasyfikacja 2
- Klasyfikacja 3
- Klasyfikacja 4
- Klasyfikacja 5
- Klasyfikacja kont księgowych
- Kod podatkowy
- Konto księgowe
- Numer pozycji formularza podatkowego
- Typ konta
- Typ podatku
- Sumuj grupę 1 (pole wyboru) — określa, czy dla grupy 1 ma być obliczana i drukowana suma
- Grupa 2 — tutaj użytkownik może wybrać drugi element grupowania. Dostępne wartości:
- (brak)
- Jednostka organizacyjna
- Klasyfikacja 1
- Klasyfikacja 2
- Klasyfikacja 3
- Klasyfikacja 4
- Klasyfikacja 5
- Klasyfikacja kont księgowych
- Kod podatkowy
- Konto księgowe
- Numer pozycji formularza podatkowego
- Typ konta
- Typ podatku
- Sumuj grupę 2 (pole wyboru) — określa, czy dla grupy 2 ma być obliczana i drukowana suma
- Grupa 3 — tutaj użytkownik może wybrać trzeci element grupowania. Dostępne wartości:
- (brak)
- Jednostka organizacyjna
- Klasyfikacja 1
- Klasyfikacja 2
- Klasyfikacja 3
- Klasyfikacja 4
- Klasyfikacja 5
- Klasyfikacja kont księgowych
- Kod podatkowy
- Konto księgowe
- Numer pozycji formularza podatkowego
- Typ konta
- Typ podatku
- Sumuj grupę 3 (pole wyboru) — określa, czy dla grupy 3 ma być obliczana i drukowana suma
- Grupa 4 — tutaj użytkownik może wybrać czwarty element grupowania. Dostępne wartości:
- (brak)
- Jednostka organizacyjna
- Klasyfikacja 1
- Klasyfikacja 2
- Klasyfikacja 3
- Klasyfikacja 4
- Klasyfikacja 5
- Klasyfikacja kont księgowych
- Kod podatkowy
- Konto księgowe
- Numer pozycji formularza podatkowego
- Typ konta
- Typ podatku
- Sumuj grupę 4 (pole wyboru) — określa, czy dla grupy 4 ma być obliczana i drukowana suma
Zakładka Wybór danych
- Konto księgowe — tutaj użytkownik wybiera konta księgowe, które mają zostać przetworzone. Brak wskazania oznacza, że uwzględnione zostaną wszystkie konta księgowe.
- Typ konta — tutaj użytkownik wybiera typy kont, które mają zostać przetworzone
- Klasyfikacja kont księgowych — to pole może być używane w raportach jako kryterium selekcji i sortowania. Stosowane klasyfikacje są dowolne. Przykładowo, można użyć pojęć z planu kont, takich jak środki trwałe, odpisy aktualizujące, zapasy i inne, aby pogrupować konta.
- Klasyfikacja 1 — pole służy do przypisywania użytkownikowi własnych cech klasyfikacyjnych. Te cechy są wykorzystywane głównie przy tworzeniu raportów jako kryteria selekcji i sortowania.
- Klasyfikacja 2 — pole służy do przypisywania użytkownikowi własnych cech klasyfikacyjnych. Te cechy są wykorzystywane głównie przy tworzeniu raportów jako kryteria selekcji i sortowania.
- Klasyfikacja 3 — pole służy do przypisywania użytkownikowi własnych cech klasyfikacyjnych. Te cechy są wykorzystywane głównie przy tworzeniu raportów jako kryteria selekcji i sortowania.
- Klasyfikacja 4 — pole służy do przypisywania użytkownikowi własnych cech klasyfikacyjnych. Te cechy są wykorzystywane głównie przy tworzeniu raportów jako kryteria selekcji i sortowania.
- Klasyfikacja 5 — pole służy do przypisywania użytkownikowi własnych cech klasyfikacyjnych. Te cechy są wykorzystywane głównie przy tworzeniu raportów jako kryteria selekcji i sortowania.
- Numer pozycji formularza podatkowego — tutaj użytkownik wybiera numery pozycji formularza podatkowego, których dane mają być analizowane. Brak wskazania oznacza, że uwzględnione zostaną wszystkie dane –niezależnie od przypisanego numeru pozycji.
- Kod podatkowy — tutaj użytkownik wybiera kod podatkowy, którego dane mają być analizowane
- Typ podatku — tutaj użytkownik wybiera typy podatku, których dane mają być analizowane. Dostępne są następujące opcje:
- (wszystkie)
- VAT należny
- VAT naliczony
- Dostawa wewnątrzwspólnotowa
- Nabycie wewnątrzwspólnotowe
- Usługa UE z przeniesieniem obowiązku rozliczenia VAT
- Nabycia z mechanizmem odwrotnego obciążenia świadczeniobiorcy
- Dostawa do klienta detalicznego w UE
Wynik wydruku
Na stronach tytułowych, zgodnie z ustawieniami, podane są kryteria wyboru zawarte w poniższym raporcie, aby zapewnić jednoznaczną klasyfikację i ocenę wydrukowanej listy. Raport zawiera następujące sekcje:
Nagłówek
W nagłówku drukowane są następujące informacje:
- Raport: Listy kontrolne podatków — ogólna nazwa raportu
- Tytuł raportu — samodzielnie nadany tytuł
- Comarch ERP Enterprise — nazwa oprogramowania
Pod nagłówkiem znajduje się tytuł raportu i informacja o wybranym okresie raportu.
Nagłówki kolumn
Jako objaśnienie dla danych w wydruku w dwuwierszowych nagłówkach kolumn znajdują się przedstawione poniżej nazwy pól. Rozdzielone gramatycznie nagłówki kolumn (czyli te obejmujące 2 wiersze) są w poniższej tabeli przedstawione w jednym wierszu – dla lepszej czytelności.
- Nr pozycji — ta kolumna zawiera numer pozycji w formularzu podatkowym
- Kod podatkowy — kod podatkowy przypisany do konta księgowego
- Stawka% — przypisana stawka podatku powiązana z kodem podatkowym
- Konto księgowe — identyfikator i nazwa konta księgowego
- Podstawa wym. — podstawa opodatkowania do obliczenia wartości podatku
- VAT — naliczony podatek VAT w ujęciu kwotowym
- VAT naliczony — zapłacony podatek naliczony (do odliczenia)
- Nie podlega potrąceniu — kwota niepodlegająca odliczeniu, obliczana dla podatku naliczonego, nabycia wewnątrzwspólnotowego lub VAT z mechanizmem odwrotnego obciążenia
- Różnica — ta kolumna zawiera różnicę między zaksięgowanym a wyliczonym podatkiem. Pole to jest wypełniane tylko dla ostatniego wiersza danego kodu podatkowego i widoczne tylko wtedy, gdy aktywowano pole walidacji podatku.
Ogólna suma
Saldo jest wyświetlane w kolumnach kwot jako ostatni wiersz; na końcu tabeli wyświetlane jest również ogólne saldo dla wybranych transakcji.
Stopka
Stopka zawiera dane dotyczące firmy, stron oraz wydruku raportu:
- Nazwa firmy — po lewej stronie drukowana jest nazwa jednostki organizacyjnej
- Bieżący numer strony — na środku drukowana jest aktualna numeracja strony; w nawiasie widoczna jest całkowita liczba stron raportu
- Użytkownik i dane czasowe — po prawej stronie drukowane są dane użytkownika oraz data i godzina wygenerowania raportu
Konfiguracja
Aplikacja Raport: Listy kontrolne podatków nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Raport
Poniższy raport dotyczy aplikacji Raport: Listy kontrolne podatków:
Raport: Wyciągi z kont
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Raport: Wyciągi z kont nie są dostępne uprawnienia specjalne.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Aby aplikacja Raport: Listy kontrolne podatków była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jednym z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Raport: Listy kontrolne podatków nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Raport: Listy kontrolne podatków nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.